19. RATIUNEA, STAPANA MATERIEI


 


    Am mai spus si repet sunt articole care imi sunt utile si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez si la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult Valoare Adaugata) Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa acestui articol este   aici 


19. RATIUNEA, STAPANA MATERIEI
 
In anul 1934, deci cu aproximativ doua decenii inainte de agitatia iscata de sistemul U.K.A.C.O., Guyon Richards publica in Marea Britanie o lucrare intitulata Lantul vietii. Guyon Richards era doctor in medicina si dobandise o experienta vasta in calitatea lui de medic sef al unui intreg district care depindea de Serviciile medicale ale Indiilor.
il stimulasera in mod deosebit teoriile unui coleg, capitanul Sanders, care ii vorbise indelung despre efectele ionizarii, fenomen prea putin cunoscut, si mai ales despre rezultatele cu totul remarcabile ale acesteia in vindecarea bolilor. Sanders, medic militar cu vechi state de serviciu, era extrem de receptiv la tot ce era nou si nu statea niciodata in cumpana sa trateze cu toata seriozitatea orice inovatie pe care cei din jurul lui o declarau grabiti sarlatanie, fiindca se putea foarte bine sa fie vorba de stiinta adevarata. Tehnica aceasta noua, a utilizarii ionizarii in terapeutica, avea sa ia in curand un avant nemaipomenit in cateva tari europene, in special in Germania si in Rusia, ramanand practic necunoscuta in altele. Incitat de Sanders, Richards incepu sa se preocupe din ce in ce mai intens de ionizare, simtindu-se, dupa propria lui expresie, „rapit de electricitate", astfel incat intreprinse un studiu riguros si amanuntit al plantelor si al oamenilor, bolnavi sau sanatosi, servindu-se de un galvanometru. Richards auzise si el cate ceva despre Abrams si despre osciloclastul acestuia, insa nu avea incredere prea mare in asa ceva, intrucat principiile functionarii acestuia nu puteau fi explicate cu precizie, dar pe de alta parte considera suparator faptul ca publicitatea facuta in jurul acestei chestiuni era absolut subiectiva, atacand fara sa infatiseze lumii medicale tot ce se stia in aceasta privinta. Inconvenientele descoperirii lui Adams puteau fi remediate prin cercetari serioase ale unor oameni competenti, dar se crease o stare de spirit nefavorabila, lucru cu care Richards nu era de acord.
Cartea Lantul vietii, publicata de el, infatisa lucrurile in asa fel incat starni interesul pentru „radionica" in randurile mai multor medici intreprinzatori, care se aratara dornici sa cunoasca mai multe despre aceasta noua tehnica, pe care ar fi vrut s-o experimenteze. Cativa dintre ei se grupara, vrand sa vada exact ce se putea face, si ajunsera imediat la concluzia ca aveau nevoie de un inginer in stare sa-i secondeze in fabricarea ciudatelor materiale necesare pentru aplicarea unor tehnici medicale cu totul noi. Inginerul acesta, un adevarat „Hyeronymus englez", fu aflat dupa multe cautari in persoana lui George De La Warr, inginer civil si om foarte dotat in materie de parapsihologie.
La aproximativ un an de la disparitia din discutii a sistemului U.K.A.C.O., despre care de altminteri nu auzisera niciodata, De La Warr si sotia lui, Marjorie, specializata in osteopatie, realizara mai multe instrumente imbracate in huse protectoare din piele neagra, care din aceasta cauza fura numite de colaboratori si cunoscuti „cutiile negre" si in cursul experimentarii carora isi dadura seama ca se putea modifica cresterea unei plante bolnave sau subalimentate dirijand spre ea o energie radianta care sa strabata un sistem de lentile, ceea ce confirma tezele lui Hyeronymus privitoare la refractabilitatea energiei, despre care nici De La Warr, nici sotia lui si nici colaboratorii lor nu auzisera vreodata.
Ca si cei trei asociati din grupul U.K.A.C.O., sotii De La Warr obtinura rezultate incurajatoare nu numai prin simpla iradiere directa a plantelor, ci si supunandu-le unui val de radiatii care ajungeau la acestea printr-o frunza sau prin intermediul unei fotografii a lor. Numai ca, desi rezultatele erau vizibile, natura acestor fapte ramanea inca o enigma. Tot ce puteau spune era: „inca nu e cu putinta in momentul de fata sa spunem daca meritele ii revin aparatului, emulsiei fotografice sau amandurora". Dupa opinia lui De La Warr, emulsia pe negativ primea radiatiile luminoase emise de planta, dar si alte radiatii a caror natura precisa inca ramanea necunoscuta. Se parea de asemensa ca ar exista dovezi in privinta existentei unei relatii intre planta si o frunza a ei, rupta si dusa in alta parte, sau chiar intre planta si lichidul extras din frunza respectiva, ca in cazul pacientului si al picaturii de sange analizate de Ruth Drown. Iata ce scrie despre aceste lucruri George De La Warr: „Se pare ca orice molecula de materie este capabila sa produca un foarte mic voltaj electric care ii este caracteristic si care „transmite" aproape ca un minuscul emitator-receptor radio. Un grup de molecule este prin urmare capabil sa transmita o schema generica. Asta inseamna ca un semnal emis de o planta sau de o fiinta omeneasca este strict individual si ca fiecare planta sau persoana va inregistra o emisiune dupa propria ei schema generica. Tocmai acesta este momentul in care intervine rolul fotografiei, deoarece este de crezut ca emulsia pe negativ pastreaza schema generica a obiectului fotografiat si ar putea fi indusa sa iradieze la randul ei in calitate de purtatoare. Astfel, introducand in circuit fotografia unei plante, este posibil ca planta sa fie afectata de la distanta."
Aceasta teorie era departe de a fi fara fisuri, dar rezultatele indiscutabile obtinute prin aceste manevrari ale radiatiilor erau cel putin de natura sa starneasca mirarea. Constienti de faptul ca prezenta unor organisme vii in sol constituie un factor primordial al bunastarii acestuia, sotii De La Warr se intrebau acum daca nu puteau trata chiar solul prin intermediul microorganismelor ascunse in el, prin schemele energiilor radiante care echivalau, pare-se, cu elementele nutritive. Vrand sa verifice mai indeaproape cum stau lucrurile, hotarata sa realizeze clisee ale pamantului din gradina lor de legume, sa trateze cu radiatii cliseele si sa planteze pe urma legume in portiunile de gradina respective, ca sa vada ce iese de aici.
Prima incercare avu drept obiect niste verze. Experimentatorii alesera doua parcele mici, situate la distanta de vreo treizeci de metri una de alta pe terenul din jurul laboratorului lor si se apucara sa inlature tot stratul nutritiv de la suprafata, pe care il framantara bine, amestecandu-l si maruntindu-l insistent, pana la completa omogenizare, astfel incat compozitia chimica sa fie aceeasi peste tot. Pusera apoi pamantul la loc pe cele doua parcele, obtinand o identitate perfecta a structurii solului, si lasara sa treaca o saptamana, pentru ca pamantul sa se mai taseze putin. in ziua de 27 martie 1954 semanara varza pe ambele parcele, cu seminte din acelasi plic, supunand insa in continuare cele doua parcele unor tratamente diferite: varza de pe una din parcele era ingrijita dupa regulile obisnuite ale gradinaritului, insa fara nici un adaos de ingrasaminte, in timp ce a doua parcela beneficia de tratamente speciale, constand in expunerea la radiatii a fotografiei ei in camera obscura din laborator. Timp de doua saptamani, intre verzele rasarite pe cele doua parcele nu s-au inregistrat diferente notabile, fapt care pe sotii De La Warr ii cam descuraja, facandu-i sa se gandeasca daca nu cumva ideea lor era gresita. Apoi, pe neasteptate, verzele de pe parcela speciala se facura dintr-o data mai mari si incepura sa creasca intr-un ritm accelerat care tinu pana la sfarsitul lui iunie, cand fotografiile luate cu circa patru saptamani inainte de ajungerea lor la maturitate demonstrau ca verzele din parcela tratata crescusera de trei ori mai repede decat celelalte, care aratau si ele destul de frumos.
incurajati de acest succes, George De La Warr si sotia lui hotarara sa repete experienta la o scara mai mare. Observand cu atentie plantele din gradina lor, ajunsera la concluzia ca intr-un colt al acesteia mazarea crestea atat de uniform incat era limpede ca solul avea o omogenitate aproape perfecta. Scoasera deci mazarea si pregatira tot terenul acesta pentru o noua cultura, impartindu-l in mici loturi egale, cincisprezece la numar, din care sase fura fotografiate de sus, cam de la inaltimea zborului unei pasari, si tratate in laborator, pe fotografie, timp de o luna incheiata. Doua loturi fura lasate fara nici un tratament special, iar celelalte sapte, tot netratate, jucau rolul de zona-tampon. La inceputul lui august cei doi soti rasadira nouazeci de fire de conopida, o varietate timpurie, rezistenta la frig, cate sase fire de fiecare lot. Loturile tratate pana atunci, timp de o luna, fura din nou fotografiate, cu rasadurile pe ele, iar fotografiile fura supuse aceluiasi tratament, in fiecare zi pana la sfarsitul experientei, adica pe la mijlocul lui ianuarie, cand se considera in general ca zapada si gheata opresc temporar orice crestere a plantelor cultivate de cu toamna. Dand zapada la o parte si scotand toate conopidele, le cantarira sub supravegherea doctorului E.W. Russell, expert la Departamentul agricol al Universitatii Oxford, care asistase la absolut toate fazele operatiunii, de la bun inceput. Concluzia indubitabila: greutatea medie a unei conopide tratate era mai mare cu 81 la suta decat a celor crescute pe celelalte loturi.
Nu mai incapea acum nici o indoiala ca se aflau pe drumul cel bun, astfel incat decisera sa trateze o gradina din Old Boars Hill, aflata tot in apropiere de Oxford, la trei kilometri de laboratorul lor. impartira suprafata acesteia in patru patrate si semanara peste tot o varietate de fasole cu frunze late, fotografiind un singur patrat si supunandu-i fotografia la aceleasi tratamente cu radiatii, de la inceputul lui mai si pana la sfarsitul iui august 1955. Spre sfarsitul experientei, plantele din zona tratata erau mai inalte decat celelalte cu aproximativ douazeci si cinci de centimetri si gemeau de pastai mari si grele. Cantarirea productiei arata un spor de peste 80 la suta in favoarea sectorului tratat. Sotii De La Warr aproape ca se obisnuisera cu asemenea performante, astfel incat obtinerea unor rezultate similare cu niste terenuri situate de data aceasta tocmai in Scotia practic nu i-a mai impresionat ca primele verze din gradina din jurul laboratorului.
in anul urmator, adica in 1956, cei doi soti se axara pe cercetarea unei alte probleme pe care o considerau de o extrema importanta: daca o substanta inerta, iradiata in prealabil si amestecata in sol, putea sa reflecteze modelele de energie nutritiva si sa actioneze astfel asupra semintelor in perioada de germinatie si asupra viitoarelor plante. Alesera drept substanta inerta vermiculita, un silicat micaceu care prezenta un dublu avantaj: era inert din punct de vedere chimic si insolubil in apa. Tratara aceasta substanta vanturand-o intr-un fascicul de raze emise de un aparat de tip radionic, folosit in general in terapeutica, dupa care o amestecara, in proportie de doi la unu, cu boabe de secara, cu seminte de pir si cu seminte ale altor plante, semanand aceste amestecuri in cutii diferite. Stabilira ca martori alte cutii, identice, cu absolut acelasi sol si acelasi amestec, numai ca vermiculita era in acestea netratata cu radiatii. Rezultatele fura de-a dreptul spectaculoase: greutatea plantelor din primele cutii era cu 186 la suta mai mare decat cele corespunzatoare lor, crescute in cutiile-martor, iar continutul de proteine al celor dintai era cu peste 270 la suta mai mare. Vrand sa verifice aceste cifre incredibile, cei doi apelara la serviciile unei ferme experimentale, care obtinu aceleasi rezultate, verificate stiintific.
Cum de aceste lucruri se auzi destul de repede, o firma horticola de renume intra in legatura cu sotii De La Warr, cerandu-le sa efectueze aceste experiente si pe terenurile ei si punandu-le celor doi la dispozitie diferite seminte pe care ei sa le trateze cu aceeasi vermiculita. Experimentul fu reluat, numai ca aparatura de masurat a firmei in cauza, extrem de precisa si manuita de specialisti de inalta competenta, nu mai dadu rezultatele fenomenale de pana acum, desi cifrele erau in orice caz vizibil mai mari. Fara sa se descurajeze, cei doi trecura in revista absolut toate diferentele dintre cele doua situatii, cautand sa stabileasca motivele acestui semiesec, asa ca ajunsera la ipoteza ca plantele raspunsesera nu radiatiilor emise de aparatele lor, ci prezentei umane implicate in acest proces, oricat ar fi parut de aberanta aceasta supozitie. Ca sa fie totusi cu inima impacata, refacura aceleasi experiente, efectuand insa ei insisi absolut toate operatiunile de ingrijire a culturii respective si, spre surprinderea intregului personal al firmei, rezultatele aparura din nou, la fel de spectaculoase. Inutil insa, deoarece profesionistii firmei, cu toate silintele lor vrednice de lauda, nu reusira sa le reediteze, astfel incat devenea evident rolul hotarator al factorului uman. Aceasta concluzie ii determina pe sotii De La Warr sa recurga la un experiment absolut inedit. Apelara din nou la cutiile cu ajutorul carora facusera primele experiente cu vermiculita si le umplura din nou pe toate cu un amestec identic cu cel de data trecuta, mintindu-i pe oamenii care erau pusi sa le ude si sa le ingrijeasca zilnic ca unele din cutii aveau vermiculita tratata si altele netratata si chiar aratandu-le cu precizie care erau cutiile respective, desi in realitate vermiculita era netratata in toate cutiile. in cutii fusesera semanate boabe de ovaz care nu aveau cum primi alta hrana decat aceea pe care le-o furniza solul, numai ca in cutiile considerate de ingrijitori ca avand vermiculita tratata plantele rasarira mai repede si crescura mai mari si mai viguroase, depasind net randamentul celor crezute de ei inerte. Faptul ca persoana care se ocupa de o planta e convinsa ca aceasta va creste mai repede parea sa actioneze extrem de eficace asupra cresterii plantei in chestiune. De aici, George De La Warr trase o concluzie de-a dreptul zguduitoare: sufletul omenesc putea afecta procesele formarii celulelor!
insa cand il contacta pe unul din fizicienii cei mai renumiti din Marea Britanie si ii infatisa aceasta importanta experienta, avansand ipoteza existentei unei energii universale care poate fi mobilizata de ganduri ce se armonizeaza cu ea, acesta ii raspunse cu asprime: "Nu cred o iota din toate astea, domnule De La Warr. Ca sa admit ca dumneavoastra sunteti in stare sa modificati prin propriile dumneavoastra procese mentale numarul atomilor dintr-o planta in crestere, ar insemna sa declar nul absolut tot ce tine de conceptia noastra despre materie. Ar fi ceva de-a dreptul absurd."
La aceste cuvinte, De La Warr i-a raspuns: „intr-adevar, cred ca tocmai asta trebuie facut, chiar daca e vorba de o reconsiderare din temelii a tuturor cunostintelor noastre in aceasta privinta. De exemplu, cum ar putea fi incorporata aceasta energie in ecuatiile matematice? si cum va trebui privita de acum inainte insasi legea conservarii energiei?" La care savantul in cauza a ridicat din umeri.
Cand a inteles ca de fapt, pentru a face plantele sa creasca mai repede, era suficient sa le roage si sa faca in asa fel incat ele sa simta rugamintea lui, De La Warr publica in ziarul sau, Mind and Matter, un articol prin care ii ruga pe cititori sa-i infatiseze dovezi care sa poata fi folosite in argumentarea rezultatelor lui, rezultate aflate intr-o atat de neortodoxa contradictie cu teoria atomica materialista cvasioficiala.
Articolul descria un procedeu in cincisprezece puncte, din care unul din cele mai importante consta intr-un lucru cat se poate de simplu: experimentatorul trebuia sa-si umple mana cu seminte, de exemplu de fasole, si sa recite o binecuvantare in tiparele religiei lui, pe un ton respectuos si de reculegere profunda. Urmarea publicarii acestor lucruri a fost destul de neasteptata, intrucat cititorii au primit cu cel mai viu interes procedeul in chestiune, in schimb prelatii catolici au sarit ca arsi, declarand maniosi ca era curata blasfemie ca un ins care nu fusese investit cu harul duhovnicesc sa se apuce sa rosteasca el binecuvantari. Raspunsul plin de duritate al Bisericii a fost acela ca mirenii trebuiau sa se multumeasca sa se roage lui Dumnezeu sa le dea binecuvantarea lui, nu s-o dea ei, fie si unor boabe de fasole. Asa ca De La Warr, care nu voia sa mai intre in conflict si cu clerul, a batut imediat in retragere si si-a numit procedeul intr-un mod care sa nu supere pe nimeni: „Accelerarea ritmului cresterii vegetale prin proiectarea mentala a unei energii nedeterminate".
Un asemenea lucru nu putea trece neobservat, astfel incat o sumedenie de cititori se apucara sa-si binecuvanteze de zor boabele inainte de a le insamanta, cu rezultate mai bune sau mai rele. stirea despre acest sistem trecu oceanul si ajunse in Statele Unite, unde reverendul Franklin Loehr se apuca sa faca nu mai putin de sapte sute de experiente privitoare la efectele rugaciunilor asupra plantelor. Aceste experiente au fost efectuate de o suta cincizeci de oameni cu profunde sentimente religioase si cu folosirea a douazeci si sapte de mii de seminte ale multor specii de plante, totul sub auspiciile Fundatie pentru cercetari religioase din Los Angeles. Descrierea tuturor acestor experiente si a rezultatelor lor a facut obiectul unei carti publicate de Loehr sub numele de Puterea rugaciunilor asupra plantelor.
in aceasta carte Loehr arata ca s-au inregistrat sporuri de pana la 20 la suta prin simplul fapt ca unul sau mai multi oameni au evocat imaginea mentala a plantelor in cauza, prospere si crescand in conditii ideale. Cazurile citate in aceasta directie erau atat de numeroase si erau insotite de fotografii atat de concludente incat era greu ca afirmatiile lui sa fie combatute. Au fost in schimb ignorate. Marele public a privit cu destula retinere, e adevarat, aceste lucruri, dar oamenii de stiinta pur si simplu au ridicat din umeri, spunand ca nici Loehr si nici oamenii care lucrasera cu el nu aveau vreo pregatire stiintifica, iar metodele folosite de ei pentru masurarea cresterii efective a plantelor erau primitive si nu puteau fi luate in considerare.
Dar daca acest punct de vedere era general in lumea oamenilor de stiinta, asta nu inseamna ca era si unanim. Dr. Robert N. Miller, care se ocupa intens de cercetarea stiintifica industriala si fusese pana nu de mult profesor de chimie aplicata la scoala tehnica superioara a statului Georgia, una din cele mai solide institutii de invatamant superior din Statele Unite, se apuca in 1967 de o serie de experiente inedite, pentru care se asocie cu sotii Ambrose si Olga Worrall, ale caror talente de tamaduitori erau celebre in America. Miller, care locuia in Atlanta, capitala statului Georgia, le ceru sotilor Worrall, care stateau in Baltimore, deci la mai bine de noua sute de kilometri distanta in linie dreapta, sa-si concentreze gandul asupra firelor lui de secara. Pentru a masura ritmul de crestere al acestora, Miller era pregatit sa aplice o metoda extrem de precisa, elaborata si perfectionata de dr. H.H. Kleuter, de la Ministerul agriculturii al SUA, metoda care permintea masuratori de pana la 1/40 milimetri pe ora.
Primele masuratori aratara o crestere spectaculoasa, in medie de 0,15 milimetri pe ora. Vrand sa stabileasca insa cu maximum de precizie cum stau lucrurile, Miller le telefona sotilor Worrall rugandu-i sa se concentreze asupra secarei lui la orele noua scara, dupa ora oficiala. Ei bine, exact la ora stabilita, curba graficului care inregistra ritmul de crestere facu un salt urias in sus si, desi sedinta de concentrare a partenerilor din Baltimore nu a durat decat un minut, graficul ramase constant, astfel incat a doua zi de dimineata, la orele opt, se constata o crestere cu 84 la suta mai ridicata in intervalul respectiv decat cea normala. in seara urmatoare rezultatele fura de-a dreptul incredibile: in loc sa creasca peste noapte cu un milimetru si jumatate, plantele crescusera cu aproape paisprezece milimetri! in fata unor asemenea fapte, Miller se gandi ca aici se putea afla o posibilitate serioasa de masurare a efectului gandului asupra materiei, prin folosirea acestei tehnici experimentale de extrema sensibilitate, care se vadea a nu fi o utopie.
Modul in care spiritul uman poate actiona prin intermediul unor aparate radionice de tipul U.K.A.C.O., ca ale lui Hyeronymus sau asemeni „cutiilor negre" ale sotilor De La Warr ramane inca neexplicat. Lucru surprinzator, John Campbell, redactorul publicatiei Astounding Science Fiction, devenita ulterior Analog Science Fiction/Science Fact, constata prin anii' 50 ca o diagrama a circuitului lui Hyeronymus executata in tus negru functiona la fel de bine ca aparatul insusi. „Circuitul dumneavoastra electronic - ii scria el lui Hyeronymus - reprezinta o schema de relatii. Caracteristicile ei electrice sunt accesorii si pot fi cu totul lasate la o parte."
Un alt nume veni sa se adauge celor care se aplecau asupra acestor chestiuni destul de tulburi si de socante: Frances Farrelly, care conducea propria ei scoala de tehnicieni pentru laboratoare medicale. Dupa ce aprofundase temeinic tehnica folosirii instrumentelor radionice, sub patronajul fundatiei create de Arthur M. Young, inventatorul elicopterului Bell, energica directoare ajunse la concluzia ca instrumentele in discutie nu erau absolut necesare pentru atingerea unor rezultate concrete. Pe vremea aceea Frances Farrelly colabora foarte strans cu un medic de pe Harley Street din Londra si a observat ca daca se indrepta spre un pacient tinand mainile intinse, putea simti in propriul ei corp unde anume era hiba din corpul pacientului. „incepeam sa folosesc instrumentul medical in capul meu, cu alte cuvinte numai mental", spune ea. incepand de atunci, Farrelly a inceput sa puna diagnosticele nu numai dispensandu-se de aparatura radionica, ci si renuntand cu totul la practicile radionice, inclusiv la picatura de sange, la fotografie sau la alte tehnici de acest gen. Imaginea mentala a organismului pacientului i se intiparea perfect in minte si asta ii era suficient pentru stabilirea unui diagnostic care se dovedea intotdeauna corect.
in anul 1973, Farrelly a fost invitata sa participe la un congres international de „psihotronica", neologism inventat de cehi, gazdele acestei intruniri, spre a desemna efectele energiei mentale asupra materiei. Lucrarile congresului s-au tinut in imensa cladire din Praga a Asociatiei lucratorilor feroviari unde, in timpul unei sedinte, unul din participanti a constatat ca-i lipseste portofelul. in cateva minute, Frances Farrelly si-a demonstrat din plin aptitudinile, localizand cu precizie obiectul pierdut, anume intr-un dulap dintr-o incapere neumblata, unde il dosise o femeie de serviciu. Femeia se temuse sa tina portofelul la ea, gandindu-se ca politia avea sa inceapa o ancheta severa, asa ca il pitise intr-un loc unde era prea putin probabil sa-l caute cineva, cu intentia de a-l recupera cand lucrurile aveau sa se mai linisteasca.
Cazul acesta starni fireste mare senzatie, asa ca chiar a doua zi Farrelly fu supusa la o adevarata proba de foc de un profesor universitar renumit, membru al Academiei cehe de stiinte, care ii ceru, in fata unui public numeros, sa stabileasca originea si varsta unei bucati de roca pe care i-o puse in fata. Dupa ce medita temeinic si isi puse multe intrebari, Farrelly raspunse ca fragmentul in cauza provenea dintr-un meteorit si era in varsta de aproximativ 3.200.000 de ani, ceea ce corespundea exact cu concluziile trase, dupa investigatii indelungate si amanuntite, de expertii cehi in mineralogie.
Cat timp a stat in Anglia, Farrelly se simtea imboldita de curiozitate asupra faptului ca sotii De La Warr pareau sa fi detectat, cu ajutorul procedeelor lor radionice, existenta la fiecare planta vie a unei pozitii critice, dependenta pare-se de campul magnetic terestru in momentul in care planta incoltita apare din sol. Cand firul in cauza este rasadit in asa fel incat sa creasca in continuare in aceeasi pozitie, ele se vor dezvolta mult mai bine decat altele, rasadite fara a se tine seama de orientarea aceasta. Acest fenomen a fost observat, independent, si de Hyeronymus, care a constatat ca indicatiile date de cadranele aparaturii lui radionice erau la maximum cand planta era rasucita intr-o anumita pozitie fata de punctele cardinale.
George De La Warr si sotia lui mai constatara un lucru demn de atentie, anume ca o planta este aureolata de o schema de radiatii care depinde tocmai de raportul pozitiei plantei fata de campul geomagnetic. in interiorul acestei scheme, sau retele, pot fi detectate anumite noduri, care se pot localiza cu ajutorul unui detector transportabil prevazut cu o sonda si cu o placa de frecare asemanatoare celor care intrau in componenta aparaturii radionice.
in Anglia, Farrelly constata ca, doar cu ajutorul unui simplu pendul, putea sa localizeze in schema geometrica in forma de dom din jurul unui arbore, noduri de energie in stare sa impresioneze un film special, de tipul celor folosite in tehnica razelor X.
Acest camp energetic poate fi comparat, intr-o anumita masura, cu un camp magnetic, intrucat amandoua pot fi detectate prin radiestezie. Autorii cartii de fata au avut ocazia sa asiste la Lorton, in statul Virginia, la o demonstratie bazata pe extraordinara sensibilitate la campuri magnetice a lui Wilhelm de Boer, un Rutenmeister, adica specialist in manuirea pendulului. Wilhelm de Boer locuieste la Bremen, in Germania, dar a dat curs invitatiei adresate de dr. Zaboj Harvalik de a veni in Statele Unite special pentru un sir de asemenea experiente. in decursul celei la care am asistat noi, dr. Harvalik i-a cerut lui de Boer sa traverseze un camp magnetic care putea fi intrerupt sau declansat cu ajutorul unui comutator. De fiecare data cand campul magnetic era in actiune, bagheta tinuta delicat de degetele lui de Boer tremura usor, rasucindu-se incet, dar se oprea indata ce campul magnetic nu mai era sub tensiune.
Cu ajutorul aceleiasi baghete, de Boer poate masura aurele arborilor sau ale oamenilor. La inceput, el se departeaza de obiectul atentiei lui, de exemplu un stejar mare si gros, pentru a se apropia apoi incet. Cand ajunge la aproximativ sase metri, varful pendulului tinde sa se indrepte in jos. in cazul unui arbore mai mic, de Boer trebuie sa se apropie mai mult pana sa obtina aceeasi reactie. „Aceasta energie care emana din trupul unui stejar puternic poate spori pentru un timp limitat vitalitatea unui individ", ne-a declarat de Boer, care a facut in fata noastra o experienta extraordinara: a masurat aura lui Harvalik, care se desfasura in jurul acestuia pe o raza de aproximativ trei metri, dupa care, cerandu-i subiectului sa tina imbratisat un trunchi de stejar timp de doua minute, aceeasi aura ajunsese la dimensiuni duble. De Boer marturiseste ca o mare contributie la aceasta descoperire au avut-o faptele citite de el intr-o carte despre viata lui Bismarck, „cancelarul de fier", care in fiecare zi, dupa sfatul medicului sau personal, tinea in brate trunchiul cate unui copac timp de o jumatate de ora, fapt care realmente il reconforta dupa oboselile epuizantei lui munci.
Harvalik a emis ipoteza ca s-ar putea ca aura masurata de Boer sa nu fie decat aceeasi pe care oamenii inzestrati cu calitati de medium o detecteaza in jurul diverselor persoane. De aceste fapte se ocupasera amanuntit doi cercetari britanici, dr. Walter Kilner si Oscar Bagnall, care fusesera intrigati in special de faptul ca aura aceasta pare sa se departeze uneori mult de corpul care o emite. Harvalik sustine: „Noi nu stim cu precizie in ce consta aceasta aura mai vasta, dar ce e sigur este ca ea nu poate fi analizata intr-un laborator de fizica, cel putin nu in momentul de fata".
inca e greu de spus daca exista o identitate intre campurile masurate de Boer si cele surprinse de Frances Farrelly, care a reusit sa le capteze pe pelicula fotografica, unde s-au putut observa „nodurile" de energie. S-ar parea ca atunci cand substanta materiala care emite campul respectiv se scindeaza in mai multe bucati si campul insoteste in continuare diferitele parti care raman in contact, chiar la distanta. Acest fapt l-a facut pe De La Warr sa se intrebe daca, prelevand un butas dintr-o planta si ingropandu-l in pamant, acesta va mai beneficia de radiatiile emise de planta-mama sau va avea de suferit din cauza absentei acestora. A trecut imediat la experimentarea acestei chestiuni, constatand ca, daca planta-mama ramane in viata la locul ei, butasul prelevat prinde radacini intr-un timp dat, in vreme ce, daca aceeasi planta este arsa complet, cu radacini cu tot, fenomenul se declanseaza mult mai lent, iar noua planta rezultata va fi mai plapanda.
Experientele lui De La Warr au ajuns si la urechile lui J.I. Rodale, care s-a apucat sa le repete spre verificare, ceea ce s-a soldat cu un succes deplin. El urmarea in special sa vada daca exista vreo legatura intre planta-mama si butasul plantat pentru ca acesta sa se prinda bine si sa creasca normal. Iar rezultatele au demonstrat ca butasul prospera atunci cand planta-mama este in viata, indiferent de distanta care ii separa. Iar daca asa stau lucrurile, conchide Rodale, atunci inseamna ca si alte entitati vii, inclusiv copiii nostri, beneficiaza de radiatiile protectoare emise de mamele lor, ca tot radiatiile pot sta la baza dragostei la prima vedere si realmente exista oameni care emit radiatii benefice pentru plante.
Ca din mainile unui tamaduitor se degaja energie - fapt pomenit si in textele crestine despre Iisus Christos - si ca aceasta energie este de natura sa favorizeze si cresterea si sanatatea plantelor, pare sa fie demonstrat si de cercetarile intreprinse de dr. Bemard Grand, biochimist angrenat in programele de cercetari de la Allan Memorial Institute of Psychiatry al Universitatii McGill din Montreal, care a facut o serie de experiente pe seminte aflate in timpul procesului de germinatie. Aducand „controversele asupra tamaduitorilor" in laboratorul sau, Grand a realizat cateva experiente amanuntite cu ajutorul unui imigrant ungur, Oszkar Estebany, fost colonel in armata horthysta si participant activ la revolutia din Ungaria din 1956 impotriva ocupatiei rusesti a tarii sale. Estebany isi daduse seama de puterile sale miraculoase de tamaduitor chiar in timpul revolutiei si, reusind dupa intrarea in Ungaria a tancurilor sovietice sa se refugieze peste ocean, si-a continuat aici activitatea, ajutandu-l si pe Grand la efectuarea experientelor amintite.
Aceste experiente, extrem de riguros controlate, au fost descrise in Journal of the Society for Psychical Research si in International Journal of Parapsychology si au starnit adevarata consternare: atat germinarea semintelor cat si nasterea tesuturilor clorofiliene ale plantei astfel nascute pot cunoaste o accelerare considerabila fata de plantele-martor prin simpla udare a lor cu apa dintr-o sticla inchisa ermetic, pe care insa Estebany o tinuse in prealabil catva timp in palme, transmitandu-i astfel din energia lui.
La inceputul experientelor lor, efectuate cu toata seriozitatea si in prezenta mai multor specialisti de inalta tinuta, Grand se putuse convinge ca era suficient ca Estebany sa puna putin mana pe o cusca de sarma in care se afla inchis un soricel ranit, fara sa atinga absolut deloc soricelul, pentru ca micul pacient sa se vindece surprinzator de repede, mult mai repede decat s-ar fi vindecat daca ar fi fost tratat cu medicamente sau daca ar fi fost lasat sa se faca bine singur, in virtutea legilor naturii. Administrandu-le unor cobai alimente din care fusese extrasa orice urma de iod si alcatuind din ei un lot experimental si unul martor, Grand a constatat ca aceeasi atingere a custii de mana lui Estebany era suficienta pentru a incetini considerabil aparitia gusii la cobaii din lotul experimental, in timp ce la cei din lotul-martor gusile cresteau vertiginos. Cand cobaii din ambele loturi au inceput sa fie hraniti cu alimente cu un continut normal de iod, aceeasi simpla atingere a fost de natura sa duca la disparitia mult mai rapida a gusilor celor din lotul experimental.
Atunci i-a venit lui Grand ideea sa vada daca puterile lui Estebany aveau darul de a influenta si germinatia semintelor si cresterea plantelor. Simplul fapt ca Estebany tinea in mana recipientul cu apa cu care aveau sa fie udate apoi semintele iar mai pe urma plantele rasarite din ele era de natura sa duca la o crestere mai rapida si la obtinerea unor exemplare mai viguroase.
Grand se intreba atunci daca asemenea rezultate puteau fi obtinute si de alti subiecti in afara de Estebany si, din numerosii pacienti ai clinicii unde isi desfasura activitatea, selectiona o tanara de douazeci si sase de ani, atinsa de o depresiune nevrotica reactionala, si un alt psihopat de treizeci si sapte de ani, dupa care se hotari sa aleaga si pe un alt treilea, care fu un barbat in varsta de cincizeci si doi de ani care nu prezenta nici o afectiune psihica.
Grand urmarea sa afle daca apa tinuta in mana de un om sanatos putea accelera cresterea unei plante in aceeasi masura cu cea tinuta de o nevropata sau de un psihopat. Puse asadar apa cu o mica concentratie salina in trei sticle mari, pe care le incredinta celor trei subiecti cu rugamintea de a le tine in mana timp de o jumatate de ora, dupa care uda, separat, trei minuscule loturi de cateva zeci de seminte de orz. Un al patrulea lot, la fel de mic, ramanea lotul-martor. Operatiunea fu repetata de mai multe ori, timp de cateva saptamani, si avu rezultate la care Grand nu se asteptase. Firele udate cu apa provenita de la barbatul sanatos se dezvoltasera admirabil, depasindu-le net pe cele udate cu apa tinuta de cei doi pacienti si chiar pe cele de pe micul lot martor, care fusese udat cu apa avand aceeasi concentratie salina redusa, dar fara sa fie tinuta in mana de nimeni. Apoi existau diferente si intre plantele udate cu apa tinuta de cei doi pacienti: firele udate cu apa de la bolnava erau mai dezvoltate decat cele udate cu apa provenind de la barbatul de treizeci si sapte de ani si, contrar asteptarilor lui Grand, acelasi orz, udat cu apa tinuta de femeia bolnava, era usor superior celui de pe lotul martor.
Interveneau aici, probabil, factori pe care Grand abia acum si-i explica. Atunci cand inmanase psihopatului sticla, rugandu-l s-o tina catva timp, acesta executase masinal ceea ce i se spusese, fiind vizibil ca nu avusese absolut nici o reactie, nici o emotie, nici o mirare. in schimb femeia, intrigata la inceput, ceruse explicatii, dupa care, convinsa ca e vorba de ceva serios, dovedise cel mai viu interes pentru operatiunea respectiva si isi manifestase o buna dispozitie neta. Grand chiar notase ca bolnava luase sticla pe genunchi, leganand-o in felul in care o mama si-ar fi leganat copilul, de unde concluzia lui ca factorul important pentru reusita experientei tine nu atat de diagnosticul bolii cat de starea de spirit in care se afla pacientul atata timp cat tine sticla in mana. intr-o dare de seama amanuntita prezentata in fata unei sedinte a Societatii americane pentru cercetari fizice, Grand a aratat ca o atitudine negativa din partea subiectului, fie ca era vorba de o stare de depresiune, de anxietate sau de ostilitate, fie ca era la mijloc simpla indiferenta, modifica in mod defavorabil solutia din sticla, astfel incat folosirea acesteia la udatul plantelor producea o inhibare a cresterii celulelor.
Grand si-a dat seama ca aceasta experienta putea avea implicatii mult mai ample decat simpla udare a unor fire de orz. Daca buna dispozitie a unei persoane poate influenta solutia dintr-o sticla pe care aceasta o tine in mana, atunci se putea presupune si ca starea de spirit a unei gospodine sau a bucatarului unui restaurant in exercitiul functiunii sale poate duce la modificarea calitatii mesei pregatite. isi aduse aminte ca citise despre obiceiul respectat la multe popoare, de a nu ingadui femeilor aflate in perioada ciclului menstrual sa patrunda in incaperile unde se facea branza, intrucat domnea convingerea ca prezenta lor va strica iremediabil calitatea produsului. De asemenea, isi mai aminti ca femeile aflate in aceasta stare erau sfatuite sa nu puna legume la murat, sa nu faca dulceata si sa nu incerce sa bata albusul de ou pentru prajituri. Se spunea de asemenea ca florile din glastra aflata intr-o incapere unde locuieste o femeie au mult de suferit in zilele cu pricina. Explicatia data de regula acestor fapte era aceea ca prezenta anumitor substante specifice sangelui menstrual era de natura sa produca perturbatii in activitatea culturilor bacteriene, dar Grand se gandi ca era vorba mai curand de o stare de spirit negativa a femeii in cauza, care actiona defavorabil asupra activitatilor enumerate. Iar asta insemna transformarea stravechiului precept biblic privitor la „femeile necurate" in adevar stiintific verificat. De altminteri este stiut ca framantatul painii, operatiune privita ca avand un caracter sacru, la multe popoare nu era lasat, pe vremuri, pe seama femeilor, ci era executat numai de barbati, indiferent de starea fiziologica a nevestelor lor.
Fapt este insa ca subiectul radiatiilor si al rolului jucat de gandirea umana asupra diferitelor domenii, ca si eventuala ei interactiune cu diferitele aparate radionice inventate de De La Warr, Hyeronymus, Drown, Abrams si altii, se situeaza deocamdata la limita dintre fizica si metafizica, intr-un fel de tara a nimanui care separa aceste doua domenii.
Hyeronymus a marturisit autorilor acestei carti: „Oare forta si manipularea ei apartin in mod fundamental domeniului fizicii? stim ca exista persoane cu puternice calitati de medium, ca Frances Farrelly de exemplu, care pot obtine rezultate fara sa recurga absolut deloc la ajutorul vreunui aparat. si, cu toate acestea, exista altii care par a avea mult de castigat de pe urma instrumentelor radionice, chiar daca sunt foarte inzestrati in directia parapsihologiei, cum stau lucrurile cu sotii De La Warr."'
intr-un articol, unic in felul sau, publicat sub egida Academiei de parapsihologic si de medicina si intitulat Radionica, radiestezie si fizica, profesorul William A. Tiller, coordonatorul Departamentului de stiinte materiale al Universitatii Stanford, care petrecuse un an in Anglia si studiase fenomenele radionice in laboratoarele lui De La Warr, propune un model care poate explica functionarea procesului: „Ideea fundamentala in radionica este aceea ca fiecare individ, fiecare organism sau fiecare bucata de materie emite si absoarbe energie printr-un camp de unde unice, dotat cu anumite caracteristici geometrice de frecventa specifice radiatiilor. Este vorba de un camp de forte care se manifesta in jurul oricarei forme de materie, insufletita sau neinsufletita. Se poate stabili aici o comparatie nu lipsita de interes cu atomul fizic care emite in permanenta energie electromagnetica sub forma de unde, datorita miscarii sale oscilatorii bipolare si vibratiilor sale termice. Cu cat materialul in cauza este mai complex, cu atat schema sa de unde va fi si ea mai complexa. Organismele vii, cum ar fi de exemplu omul, emit un spectru de unde de o extraordinara complexitate, din care anumite parti se afla in legatura cu diferite organe si sisteme ale corpului."
Tiller sustine ca daca cele cateva sute de mii sau milioane de celule care iau zilnic nastere in corpul nostru ar ajunge sa se formeze intr-un camp polarizat prin procedee radionice, atunci este neindoielnic ca ele ar creste intr-o configuratie mai sanatoasa, care ar fi de natura sa slabeasca puterile unui eventual camp de o structura anormala sau daunatoare sanatatii. Un tratament continuu si bine condus ajunge sa influenteze structura organelor corpului omenesc si astfel conditiile de instalare a bolii sunt eliminate.
Un alt cercetator, dr. Andrija Puharich, expert de prima mana in materie de toxicologie si de telepatie, accepta si el ideea ca gandul omenesc are anumite puteri speciale. Cu cativa ani in urma, Puharich a demonstrat limpede puterea de manifestare a fortelor oculte sau mentale, intr-un mod care a socat si a ingrijorat lumea fizicienilor, a psihologilor si a oamenilor de stiinta in general. Sa mentionam ca Puharich este autorul a doua carti de exceptie, Ciuperca blestemata, lucrare ce trateaza amanuntit despre efectele unor plante halucinogene, cum ar fi o specie de cactus cunoscuta sub numele de peyotl, iar asta cu mult inainte ca drogurile de tip marijuana sau LSD sa devina o amenintare grava la adresa sanatatii unor generatii intregi, si Dincolo de telepatie, aparuta cu zece ani mai inainte ca cineva sa se fi gandit la posibilitatea ca acest fenomen sa fie totusi ceva serios si vrednic de luat in seama. Comunitatea oamenilor de stiinta ramasese la opinia cvasiunanima ca aici era vorba de mofturi si de insanitati debitate de escroci, dar Puharich a intreprins in aceasta directie o serie de studii care obliga pe orice om de buna credinta sa priveasca lucrurile dintr-un cu totul alt punct de vedere. El a descoperit un medium cu adevarat remarcabil in persoana unui tanar israelian pe nume Uri Geller, ale carui insusiri au zguduit sute de persoane care au asistat la experientele respective si au dat fiori de teama celor mai multi din oamenii de stiinta receptivi la ce este nou.
Ziarista Connie Best a scris despre Geller un articol intitulat Omul care spulbera stiinta, in care citeaza si cuvintele rostite intr-un cerc restrans de Puharich: „Noi incercam sa punem la punct un model pentru a explica in mod concludent felul in care se poate realiza separarea atomilor. Exista teorii microfizice de anihilatie si asa mai departe, dar in toata lumea nu exista nici o teorie, oricat de nefondata, capabila sa explice acest fapt la scara macroscopica. Cum ati putea separa toti acesti atomi, sau sa-i comprimati in asa fel incat ei sa devina invizibili si nedetectabili tocmai datorita micimii lor, sa-i pititi in cine stie ce ungher in care nici cea mai sofisticata aparatura sa nu mai poata da de ei, si apoi sa-i recuperati si sa-i asamblati din nou?"
Geller poate nu numai sa influenteze intr-un mod de-a dreptul miraculos ceea ce numim noi lumea neinsufletita, ci si entitati tinand de cea animata. in prezenta unor martori de indiscutabila credibilitate, el a pus mana pe un boboc de trandafir timp de nici cincisprezece secunde, iar atunci cand si-a luat-o de pe el, bobocul era trandafir ca toti trandafirii, inflorit din plin. Connie Best comenteaza faptele astfel: „Fizica este o stiinta precisa, pe care n-o putem intoarce si rasuci dupa vrerea noastra. si totusi Uri Geller gaseste in zidurile groase si temeinice ale acestei stiinte destule fisuri ca sa se strecoare prin ele si sa faca un boboc de trandafir sa infloreasca in cateva secunde. El sfideaza pur si simplu fizica si o sileste sa tina seama de puterile zise „paranormale" ale sufletului. si atunci ne dam seama ca fizica va trebui modificata, dar pana la ce punct? Daca cifrele pe care le dau cele mai fine aparate de masura sunt influentate de gandurile si de dorintele nemarturisite ale celor care lucreaza cu ele in laborator, daca simpla prezenta a unui cercetator este suficienta ca sa supere si sa enerveze particulele subatomice, atunci nu e logic sa ne intrebam ce se petrece cu noi si ce ne asteapta?"
Asa cum a declarat inainte de moarte genialul Nikola Tesla, stralucitul savant si inventator sarb stabilit in Statele Unite: „in ziua cand fizica va incepe sa cerceteze lucruri care nu tin, pare-se, de fizica, ea va progresa intr-un singur deceniu de o mie de ori mai mult decat a progresat in sutele de ani de pana acum."
Iar asta ne face sa ne gandim daca nu cumva ne si aflam in pragul acelui deceniu.
 
inapoi la  cuprins sau  mai departe

 


        pot fi contactat prin E-mail            © 2009 ASCII-Lob            Home Popescu-Colibasi