12. MISTERUL AURELOR VEGETALE


 


    Am mai spus si repet sunt articole care imi sunt utile si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez si la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult Valoare Adaugata) Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa acestui articol este   aici 


12. MISTERUL AURELOR VEGETALE Şl OMENESTI
 
Greoiul convoi de fier si fonta se apropia gafaind de capatul lungii calatorii dintre Moscova si Krasnodar, port interior din Rusia meridionala situat pe abundentul rau Kuban, la trei sute de kilometri nord-vest de vulcanul Elbrus, cel mai inalt punct din muntii Caucaz.
Bine instalat in fotoliul cu perne moi dintr-unul din compartimentele rezervate de autoritatile staliniste demnitarilor regimului si, cateodata, unor oficiali mai marunti, un calator, satul sa tot admire monotonia exasperanta a peisajului ce mai pastra inca si acum, in 1950, urmele ingrozitoare ale dezastrelor provocate la tot pasul de armatele naziste, renunta sa se mai uite pe geam si isi deschise din nou, poate pentru a mia oara, servieta pe care o tinea pe genunchi si in care se aflau doua frunze, la prima vedere perfect asemanatoare, pe care le rupsese cu mana lui de pe ramurile unor plante de sera inainte de a pleca din Moscova. Omul le examina cu atentie pe amandoua si, usurat ca le vede la fel de proaspete si de sanatoase in invelisul lor de vata umeda, se cuibari mai bine in fotoliul cu perne ca de puf si se puse sa priveasca din nou pe fereastra, bucuros ca monotonia peisajului era acum intrerupta de aparitia primelor forme de relief care anuntau apropiera muntilor Caucaz.
in aceeasi seara, tarziu, intr-un apartament stramt din Krasnodar, in care se gasise loc si pentru un laborator in miniatura instalat intr-un ungher, Semion Davidovici Kirlian, electrician de meserie si pasionat fotograf amator, si sotia lui, pe nume Valentina, erau foarte absorbiti de modificarea unei mici instalatii pe care incepusera sa o realizeze cu doi ani inainte de invazia nazista.
Kirlian si sotia lui descoperisera ca mica lor inventie le ingaduia sa fotografieze, fara lentile si fara aparate speciale de luat vederi, o lumina ciudata care parea sa emane din absolut tot ce era viu si pe care n-o puteau vedea cu ochiul liber.
Adancit in aceste indeletniciri, cuplul fu foarte surprins sa auda batai in usa de la intrare. O vizita la o asemenea ora era un fapt cat se poate de neobisnuit. Puteau fi insa reprezentanti ai autoritatilor si, in cazul acesta, a nu le deschide era ceva extrem de grav, care putea avea consecinte dezastruoase, astfel incat Kirlian, silindu-se sa nu-si tradeze ingrijorarea, deschise usa si se trezi in fata unui om pe care nu-l vazuse in viata lui. Acesta, spre deplina uluire a celor doi soti, spunea ca venea tocmai de la Moscova ca sa-i vada si sa se convinga de adevarul celor ce se povesteau despre ei, anume ca stiau sa fotografieze ciudata forma de energie care se lasa fixata pe pelicula mai in laboratorul lor. Dupa care necunoscutul scoase din servieta doua frunze tinute in vata umeda si le intinse lui Kirlian, capul familiei si, se subintelege, si conducatorul micului colectiv de cercetatori format din el si sotia lui.
Fericiti ca vizita nu era ceea ce se temusera ei ca este, ba chiar surprinsi in modul cel mai placut ca modesta lor descoperire era cunoscuta pana in capitala si ca acest tovaras botanist din Moscova se deplasase oficial pana aici pentru a constata cum stau lucrurile, sotii Kirlian se asternura imediat pe treaba si, in prezenta necunoscutului, lucrara pana mult dupa miezul noptii, fara a avea insa motive sa fie prea multumiti de rezultate: una din cele doua frunze aduse de musafir se dovedise foarte docila, e drept, si le permisese sa faca excelente reproduceri ale tresaririlor de energie, dar cealalta, desi era la fel de verde si de sanatoasa, se arata refractara, neingaduindu-le sa obtina decat palide imitatii ale imaginilor luate de la cea dintai. Ofensati in orgoliul lor profesional si stimulati si de prezenta misteriosului oaspete venit in calitate oficiala tocmai de la Moscova, sotii Kirlian hotarara sa nu se dea batuti si muncira cu inversunare toata noaptea, in speranta ca vor putea obtine doua fotografii care sa semene la fel de mult cum semanau intre ele cele doua frunze, numai ca toate stradaniile lor fura zadarnice.
Dimineata, nauciti de nesomn si de tensiunea in care lucrasera, ii aratara savantului teancurile de fotografii si, contrar oricaror asteptari, il vazura sarind in sus de entuziasm si il auzira tipand fericit: „Gata! Asta era! Ati reusit! Fotografiile astea sunt cea mai buna dovada!" Dupa care lamuri ca cele doua frunze doar pareau identice, dar ca in realitate proveneau de la doua plante diferite, din care una era sanatoasa iar cealalta bolnava. Ochiul omenesc nu sesiza absolut nici o diferenta, dar aparatul fotografic nu se lasa pacalit. Prin urmare, boala se manifesta la nivelul campului energetic al plantei cu o claritate indiscutabila, inca inainte de aparitia simptomelor specifice bolii, vizibile cu ochiul liber.
Deja de foarte mult timp vizionarii si filozofii sustin ca plantele, asemeni animalelor si oamenilor, poseda minuscule „teci" incarcate cu energie submoleculara sau protoplasmatica, acestea impregnand corpurile fizice solide ale moleculelor si ale atomilor. Aceasta dimensiune suplimentara sau „aura", pe care iconografia mai veche o reprezenta prin halouri aurii pictate in jurul capetelor sfintilor, se regaseste din cele mai vechi timpuri in diferite mentiuni despre persoanele dotate cu puteri de perceptie extrasenzoriala. Punand o pelicula sau o placa fotosensibila in contact cu obiectul pe care voiau sa-l fotografieze si pe care il supuneau unui curent electric produs de un generator de inalta frecventa emitand intre 75.000 si 200.000 de oscilatii pe secunda, sotii Kirlian reusisera sa fotografieze aceasta „aura" sau, in orice caz, ceva foarte asemanator ei.
Frunzele, asezate sub forma de sandvis cu ajutorul unei pelicule intre electrozii aparatului lor, relevau o adevarata fantasmagorie rezervata pana atunci numai vizionarilor, un adevarat univers in miniatura, constituit din nenumarate stelute minuscule de lumina. Pe suprafata frunzei apareau acum caneluri fine si din ele izbucneau mici fulgere albe, albastre si chiar rosii. Aceste emanatii sau campuri de forta care inconjurau frunza in intregime se deformau vizibil daca aceasta era mutilata si, pe masura ce frunza murea, se micsorau din ce in ce mai mult, pana la disparitia completa. Dupa adaptarea acestor procedee fotografice la instrumente optice mai eficace, in special la microscoape, sotii Kirlian au reusit sa obtina imagini splendide ale acestei luminescente, in care erau perfect vizibile razele de energie si bulele incandescente de lumina luandu-si zborul in adevarate roiuri care paraseau suprafata frunzei pentru a se indrepta spre spatiul din jur.
Atentia sotilor Kirlian se indrepta si asupra substantelor „neinsufletite", cum ar fi de exemplu metalul monedelor. Toate monedele examinate de ei aveau scheme de lumina net diferite de cele ale frunzelor. O moneda de doua copeici emana o lumina constanta pe margini si atata tot, in timp ce varful unui deget omenesc varsa adevarate jeturi de energie, semanand cu flacarile unui vulcan in miniatura.
Numai ca sotii Kirlian mai aveau mult de asteptat pana cand uluitoarelor lor rezultate sa li se acorde oarecare atentie. De la vizita botanistului din Moscova, care le adusese cele doua frunze carora ei le stabilisera fotografic starea sanatatii, s-au scurs zece ani pana cand oficialitatile sa devina mai atente la valoarea descoperirii lor. in 1960, doctorul Lev Fiodorov, inalt demnitar de la Kremlin si detinator al unei functii importante in Ministerul Sanatatii, a aflat despre extraordinarele fotografii luate de un electrician dintr-un fund de provincie si de sotia lui si a fost izbit de campul larg ce se deschidea astfel in fata unei chestiuni de maxima importanta in medicina tuturor timpurilor, diagnosticul, astfel incat ii acorda lui Kirlian o bursa pentru cercetari. Numai ca la scurt timp inaltul demnitar muri si succesorul sau, desi profesor universitar si savant incarcat de titluri stiintifice, se vadi a fi un om care nu intelegea asemenea subtilitati ce miroseau mai curand a deviatie de la ideologia oficiala, asa ca rari serios subventiile si pana la urma le suprima complet.
Numai ca lucrarile sotilor Kirlian erau acum deja cunoscute in cercurile stiintifice din Moscova, astfel incat un publicist, I. Belov, le aduse la cunostinta publicului larg prin mijlocirea presei si, asa cum de asteptat, faptele starnira un interes cat de poate de viu, si asta era atat mai mult cu cat Belov se exprima in termeni absolut neobisnuiti .Cum presa era diriguita de mana de fier a Kremlinului, scria : „Situatia stiintei noastre este la fel de trista ca inainte de revolutie, tragismul ei adaugandu-l pe acela din vremea cand capetele patrate ale birocratilor din jurul tarului respingeau imediat tot ce era nou, sub pretext ca din toate inventiile lipseste certitudinea. Au trecut douazeci si cinci de ani de cand sotii Kirlian au descoperit acest adevar stiintific si totusi ministerele de resort, zacand netulburate in lanceda lor birocratie, nu s-au indurat sa aloce fondurile necesare continuarii acestor cercetari".
Acest energic semnal de alarma nu putea ramane fara efect nici macar in Rusia comunista. Peste nu mult timp, mai exact in 1966, la Alma-Ata, capitala indepartatului Kazahstan, s-a tinut o conferinta care a reunit numerosi oameni de stiinta preocupati de toate aspectele a ceea ce incepea sa se numeasca „energia biologica", in procesele-verbale ale acestei conferinte, aparute sub titlul de Probleme ale bioenergiei, articolul de fond era semnat de un biofizician de prestigiu din Moscova, Viktor Adamenko, si de sotii Kirlian, intitulandu-se in legatura cu cercetarile asupra obiectelor biologice in campurile electrice de inalta frecventa. Articolul insista asupra enormelor dificultati pe care le intampina studierea corespunzatoare a spectrului „electrobioluminescentei", adaugand insa ca acestea aveau sa fie fara doar si poate invinse: „in scurt timp vom fi in masura sa obtinem informatii stiintifice de cea mai mare importanta privitoare la procesele bioenergetice care se desfasoara in organismele vii", asa suna concluzia finala.
in ciuda interesului incontestabil de care s-au bucurat aceste probleme in randurile cercetatorilor rusi, a fost nevoie sa se scurga trei-patru ani pana cand stiinta americana - care, sa nu uitam, taxase drept pura inventie descoperirea din 1939 de catre Wilhelm Reich a „orgonului", energia vitala prezenta la plante si la oameni - sa se arate in sfarsit interesata de acest capitol, atat de nou si de fascinant. Iar interesul acesta nu fu starnit, cum s-ar crede, de cine stie ce relatari din presa ruseasca, ci de aparitia, in vara lui 1970, unei carti care a facut senzatie, Descoperiri in fizica dincolo de cortina de fier semnata de doua ziariste americane, Sheila Ostrander si Lynn Achroeder.
Tulburata de lectura acestei carti, doamna Thelma Moss, fosta candva actrita pe Broadway iar mai apoi doctor in medicina si profesoara de neuropsihiatrie la Universitatea din Los Angeles, ii scrise Proresorului Vladimir Iniusin din Alma-Ata si ii facu o vizita . Cu colaborarea catorva colegi ai sai, profesorul Iniusin investigase amanuntit lucrarile lui Kirlian si consemnase rezultatele intr-un articol de mari proportii, aproape o carte, cu o inalta tinuta stiintifica: Esenta biologica a efectului Kirlian. Desi parerea lui Kirlian insusi era ca strania energie vizibila pe fotografiile lui era provocata de „schimbarea proprietatilor neelectrice ale corpurilor in proprietati electrice apte sa fie transcrise pe film", Iniusin si colaboratorii sai nu se oprisera aici si mersesera mult mai departe. Ei au declarat ca bioluminescenta vizibila pe fotografiile lui Kirlian se datora nu conditiei electrice a organismului, ci unui „corp de plasma biologica", expresie ce desemneaza o notiune foarte asemanatoare cu „eterul" sau cu „corpul astral" din vechime.
in fizica zilelor noastre, plasma este definita ca un gaz electric neutru, cu un inalt grad de ionizare si continand ioni, electroni si particule neutre numite „a patra stare de agregare a materiei" - primele trei fiind starile solida, lichida si gazoasa. O carte intitulata Cea de-a patra forma a materiei, semnata de V.S. Griscenko, aparuse la Paris inca in 1944, chiar in zilele cand armatele aliate debarcau in forta pe coastele Normandiei, astfel incat, in valmasagul acelor evenimente atat de fierbinti, cartea trecuse practic neobservata. Aceasta insa nu diminueaza cu nimic meritele autorului, care se pare ca este cel dintai om de stiinta care a folosit termenul de bioplasma. Tot in acel an atat de putin propice atmosferei stiintifice, A.G. Ghiurvici, parintele „radiatiilor mitogene", publica la Moscova o alta lucrare exceptionala, Teoria campului biologic, care cuprindea rezultatele muncii de doua decenii a savantului rus.
Teoria lui Iniusin era ca in interiorul corpurilor „bioplasmatice" toate procesele isi urmeaza propriile lor miscari de tip labirint, altele decat cele din schema energetica a corpului fizic. Cu toate acestea, corpul bioplasmatic nu este un complex de miscari haotice ci dimpotriva, reprezinta un organism complet, unificat, care actioneaza ca o unitate, este polarizat, degaja propriile sale campuri electromagnetice si constituie baza campurilor „biologice".
Thelma Moss a ajuns la Alma-Ata seara tarziu si Iniusin, intampinand-o la aeroport, a invitat-o sa viziteze chiar a doua zi de dimineata laboratorul lui si sa stea de vorba cu studentii. De-a dreptul incantata, Thelma Moss a mers la hotel sa se culce dar nu a putut dormi toata noaptea la gandul ca ea era primul om de stiinta american care avea sa viziteze o institutie ruseasca de stiinta unde se studiau efectele fotografiate prin procedeul lui Kirlian. Numai ca a doua zi de dimineata Iniusin veni la hotel, ce e drept, dar nu ca s-o conduca la laborator, ci numai ca sa o anunte ca, spre profundul lui regret, „inca nu sosise aprobarea de la Moscova pentru vizita la laborator a doamnei Moss". Totusi, vizibil contrariat el insusi de asemenea practici, Iniusin se hotari sa incalce aspra legislatie ruseasca privitoare la relatiile cu strainii si avu cu Thelma Moss mai multe convorbiri indelungate in cursul carora ii dezvalui acesteia ca in ultimii sase ani de cercetari, axate aproape in intregime pe studierea efectului Kirlian, putuse observa faptul ca anumite regiuni specifice ale corpului omenesc au culori caracteristice, ceea ce ar fi putut insemna un aport important in directia stabilirii diagnosticului medical. in afara de asta, cele mai clare fotografii fusesera obtinute la orele patru dupa-amiaza, cele mai tulburi in jurul orei douasprezece noaptea. Intrigata, Thelma Moss il intreba pe nepusa-masa daca ceea ce el numea „corp holoasmatic" era acelasi lucru cu notiunea pe care literatura oculta occidentala o numea aura sau corp astral si, spre surprinderea ei, raspunsul savantului rus fu afirmativ.
in filozofiile vechi, ca si in doctrinele orientale si teozofice, corpul energetic, replica a corpului fizic, poarta denumirea de eter, de corp fluid sau de corp prefizic si i se atribuie insusirea de agent unificator al corpului material, de regiune magnetica sau vortex, in care vartejuri imateriale sau subatomice ale universului sunt convertite in materie si constituie astfel faptura vie. Acesta ar fi prin urmare canalul prin care viata reuseste sa comunice cu corpul fizic si chiar mijlocul cel mai propice pentru anumite fenomene paranormale, ca telepatia sau viziunile supranaturale, fenomene pe care oamenii de stiinta se straduiesc de decenii intregi sa le faca vizibile. Iar efectul Kirlian parea tocmai un mijloc uluitor de a realiza acest extraordinar deziderat.
in timp ce Thelma Moss, la Alma-Ata, isi vedea spulberate iluziile de a putea vedea cu ochii ei laboratorul unde se infaptuiau aceste adevarate miracole, Montague Ullman, unul din cei mai straluciti psihiatri americani, director al Departamentului de psihanaliza de la Centrul medical Maimonides din New York, se afla in vizita la Moscova unde purta indelungate convorbiri cu Viktor Adamenko.
Ullman fusese informat, spre marea lui surpriza, ca Adamenko si cativa colegi ai sai reusisera sa ajunga la concluzia ca „bioplasma" plasata intr-un camp magnetic nu numai ca sufera modificari radicale, dar tradeaza anumite caracteristici care conduc la ideea ca ea se afla si in corpul omenesc, concentrata in sute de puncte care par sa corespunda tocmai punctelor clasice din acupunctura chinezeasca.
Cu secole in urma, chinezii identificasera pe suprafata corpului omenesc sapte sute de puncte de reper de-a lungul carora calatorea prin trup o forta misterioasa pe care ei au considerat-o o putere a vietii sau energie vitala. Tocmai in aceste puncte au inceput sa practice intepaturi usoare si nedureroase, menite sa corecteze dezechilibrele aparute in fluxul energetic si sa faca sa dispara boala. Chiar in fotografiile lui Kirlian, punctele de pe corpul omenesc care emit lumina cea mai puternica par sa corespunda exact celor stabilite de chinezi in practica acupuncturii.
Adamenko nu a impartasit pe deplin punctul de vedere al lui Iniusin, conform caruia fenomenul s-ar datora existentei unui "corp de bioplasma", intrucat decoamdata lipseste tocmai dovada incontestabila a existentei unui asemenea corp, ci s-a limitat la a defini emanatiile vizibile ca fiind „o emisie la rece de electroni, dinspre corpul viu spre atmosfera"'.
in Statele Unite acest termen de „emisie la rece" este desemnat practic de toata lumea stiintifica prin corona discharge, ceea ce vrea sa insemne „descarcare de halou", fenomen comparabil cu electricitatea statica degajata de o persoana care, dupa ce a batut bine un covor, atinge o bucata de metal legata la pamant. Acest nume isi are originea in haloul luminos si usor colorat care inconjoara corpurile ceresti atunci cand le privim pe timp de ceata sau cu cerul usor acoperit de nori si in invelisul luminos neregulat de gaz ionizat ce se gaseste la exteriorul cromosferei solare. Dar faptul ca i s-a dat un nume stiintific nu este suficient pentru a explica substanta sau functiile acestm fenomen.
in calitatea sa de presedinte al Societatii americane pentru cercetari din domeniul fizicii, Ullman a urmarit cu atentie rezultatele obtinute de cercetatorii rusi si a manifestat un mare interes pentru descoperirea doctorului Anatoli Podsibiakin, un eminent electrofiziolog din Kiev, ca bioplasma - daca intr-adevar de bioplasma era vorba - reactiona instantaneu la schimbarile care se produc pe suprafata Soarelui, desi particulele emise de acest astru au nevoie de doua zile ca sa ajunga pana la noi.
Este o opinie aproape unanim acceptata de toti specialistii in parapsihologie ca omul face parte integranta din angrenajul vietii de pe planeta noastra si din univers. Se considera ca omul este legat de cosmos prin corpul sau bioplasmatic si ca aceasta face ca organismul si psihicul sau sa reactioneze prompt la schimbarile intervenite in corpurile ceresti, tot asa cum reactioneaza la starile sufletesti sau la bolile semenilor sai, la ganduri, emotii, sunete, lumina, culori, campuri magnetice, anotimpuri, cicluri ale lunii, maree, furtuni, vanturi puternice si chiar modificari in intensitatea zgomotului din jurul sau. Orice modificare produsa in univers sau in apropierea noastra, in mediul inconjurator, cunoaste, dupa opinia parapsihologilor, corespondente nete cu cele petrecute in energia vitala a corpului omenesc si, in consecinta, in corpul fizic, fenomenul fiind unul de rezonanta. Astfel incat, sustin aceiasi parapsihologi, tocmai prin mijlocirea corpului sau bioplasmatic reuseste omul sa intre in contact direct cu plantele si sa comunice cu ele in mod atat de spectaculos.
Un parapsiholog american de renume, doctor Stanley Krippner: directorul laboratorului de cercetare a viselor de la Centrul medical Maimonides dm New York, unde a reusit sa provoace unor persoane exact visele propuse de el, prin simpla aratare a unor fotografii, - a intreprins o calatorie in Rusia in vara anului 1971, in fruntea unui public numeros. Ajuns la Moscova, Krippner a fost primul american care sa sustina o conferinta la Institutul national de psihologie al Academiei de stiinte pedagogice - iar aceasta era o conferinta pe teme de parapsihologie . Auditoriul era format din aproximativ doua sute de persoane, psihiatri, fizicieni, ingineri, specialisti la varf in tehnologie aerospatiala si viitori cosmonauti care se antrenau intens in vederea zborurilor pentru care sperau sa fie selectionati. Krippner descoperi in zilele petrecute la Moscova ca Ghenadi Sereheev, un neurofiziolog de la Institutul militar Uhtomski, realizase dupa procedeul Kirlian mai multe fotografii ale unei femei pe nume Nina Kulajina, dotata cu exceptionale calitati de medium, fapt dovedit in mai multe randuri de fata cu o asistenta de inalta valoare profesionala, cand aceasta Kulajina reusise de fiecare data sa deplaseze diferite obiecte marunte asezate pe o masa fara sa le atinga, ci numai trecandu-si incet palma pe deasupra lor: agrafe de birou, tigari si altele cu o masa redusa.
Fotografiile realizate de Sergheev in timpul acestor experiente demonstrau ca in timpul exercitarii acestor puteri paranormale „campul bioplasmatic" din jurul corpului Kulajinei se dilata si pulsa ritmic iar din ochi ii tasneau raze luminoase.
in toamna lui 1971, Eilliam A. Tiller, directorul Departamentului pentru stiinte materiale al Universitatii Stanford din Palo Alto, statul California, expert de talie mondiala in materie de mineralogie, a fost primul fizician american invitat oficial la Moscova de catre celebrul Eduard Naumov, coordonatorul tuturor cercetarilor intreprinse in Rusia in materie de parapsihologic
Scopul vizitei era studierea procedeelor fotografice introduse de sotii Kirlian.
Desi fusese invitat oficial, si inca de unul din atotputernicii regimului de la Moscova in materie de stiinta, Tiller s-a vazut in aceeasi situatie ca si Thelma Moss si Montague Ullman, aceea de a nu i se acorda autorizatia de patrundere in laboratoarele de cercetari, dar a avut in schimb posibiltiatea de a petrece mai multe zile in compania lui Viktor Adamenko, cu care a purtat mai multe convorbiri amanuntite, astfel incat la intoarcerea acasa, in SUA, a fost in masura sa redacteze un raport de mare acuratete stiintifica, in care declara, printre altele, ca metodele si aparatele lui Kirlian erau „de o asemenea importanta pentru cercetarea parapsihologica si medicala incat ar fi de dorit, si la gradul cel mai inalt, ca oamenii de stiinta americani sa se apuce neintarziat de lucru in aceasta directie, realizand tehnologia necesara unei reeditari a rezultatelor obtinute de cercetarorii rusi".
Conceptia pe care si-a format-o Tiller se refera nu atat la nevoia de a introduce cu orice pret conceptul de „bioplasma", cat la faptul ca se cere studiata „emisia de electroni la rece", cum spune el. Tiller s-a apucat sa produca o aparatura extrem de complicata cu care sa realizeze fotografii dupa metoda Kirlian in laboratorul sau din Palo Alto, numai ca nu a reusit sa fie el primul american care sa obtina aceste rezultate uluitoare.
I-a luat-o inainte Thelma Moss, care a lucrat intens la atingerea acestui obiectiv, ajutata de unul din studentii ei, Kendall Johnson. Lucrand in aceasta formula, Moss si Johnson au reusit sa fie primii americani care nu numai ca au reeditat performantele sotilor Kirlian, dar au ajuns si la obtinerea unor fotografii in culori a mai multor frunze, reproducand practic toate nuantele vizibile ale spectrului. Chiar si monedele americane apar, in fotografiile obtinute de ei, in culorile nationale, rosu, alb, albastru, cum se intampla si in fotografiile realizate dupa varfurile degetelor multor oameni.
Un alt specialist, inginerul electronist Henry C. Monteith din Albuquerque, statul New Mexico, lucrand in micul laborator improvizat la el acasa, a reusit sa realizeze un mic aparat constand intr-un oscilator din cele folosite la alimentarea aparatelor de radio ale automobilelor, doua baterii a cate sase volti si un cordon de alimentare obisnuit, procurat dintr-un magazin cu accesorii pentru automobile. Ca si cercetatorii rusi, Monteith a putut si el observa ca emisiile frunzei vii sunt variate si de o mare frumusete si a inteles ca teoriile clasice cunoscute nu sunt suficiente pentru explicarea acestor fenomene. Mai mult decat atat, el a observat cu mirare si ca o frunza uscata nu emana, in cel mai bun caz, decat o lumina uniforma, nedetectabila pe pelicula. Supusa chiar si unui curent de treizeci de mii de volti, frunza uscata nu dadea nici o impresie fotografica, chiar daca era inmuiata in prealabil in apa, in timp ce frunzele vii straluceau in splendori coloristice ce incantau ochiul.
Acest procedeu fotografic, prin care ipoteza straveche a existentei aurelor pare a capata contururi din ce in ce mai precise si pe care cei mai multi savanti din lumea occidentala l-au considerat la inceput foarte suspect de impostura, a inceput sa se bucure in Statele Unite de o intelegere care nu i se acordase in alte parti ale lumii - iar cand unii au inceput sa se gandeasca la posibilele aplicatii practice ale unor asemenea lucruri, interesul deveni mult mai larg si aparu o cerere presanta de informatii mai substantiale. Mai multe persoane si firme interesate realizara rapid fondurile necesare si Stanley Krippner fu insarcinat cu organizarea primului congres al cercetatorilor in domeniul fotografierii dupa metoda Kirlian. Congresul s-a tinut in anul 1972 la Centrul inginerilor asociati din Manhattan, ridicindu-se de o participare ce depasea copios asteptarile cele mai optimiste. O multime impresionanta de medici, psihiatri, psihanalisti, psihologi, parapsihologi, biologi, ingineri si fotografi s-a inghesuit in sala de la parter a centrului de conferinte, ca sa nu mai vorbim de sute de persoane de inalta reputatie stiintifica nevoite sa ramana afara. Asistenta a fost extrem de impresionata de prezentarea unor fotografii realizate de Moss si Johnson, infatisand aceeasi frunza inainte dupa ce fusese intepata. Fotografiile, realizate in tehnica sotilor Kirlian, dovedeau prezenta in centrul frunzei intepate a unei imense mase de energie de un rosu sangeriu, care inlocuia albastrul limpede si linistit, cu reflexe usor trandafirii, vizibil la aceeasi frunza inainte de a fi fost maltratata.
Mai mult decat atat, misterul care invaluie raportul existent intre emotiile umane, sau starile psihice, si emanatiile degajate de varfurile degetelor aparea si mai adanc in urma constatarilor ca degetele Thelmei Moss si cele ale lui Kendall Johnson nu prezinta aceleasi scheme, ba chiar schemele unuia singur difera intre ele de la o zi la alta sau chiar de la o ora la alta.
Pornind de la faptul ca fotografiile frunzelor se schimba in functie de variatiile parametrice, Moss trase concluzia ca „oricare ar fi frecventa folosita la realizarea unei fotografii, rezonanta si vibratia au loc la aceeasi frecventa intr-un punct stabil al materialului, ceea ce face ca noi sa obtinem nu un tablou complet, ci diferite informatii disparate".
Tiller emise ipoteza ca radiatiile, sau energia ce se degaja dintr-o frunza sau dintr-un varf de deget, ar putea proveni de fapt din ceea ce a existat inainte de constituirea materiei solide. Aceasta entitate ipotetica, adauga Tiller, „ar putea constitui un alt nivel al substantei care poate produce astfel holograme, scheme energetice coerente ale unei frunze, camp de forte pentru organizarea materiei exact in acest tip de retea fizica".
Dupa opinia lui Tiller, chiar daca o parte a acestei retele ar fi suprimata, holograma formativa tot ar ramane prezenta. S-ar parea ca anumite experimente reusite de rusi vin sa sprijine acest punct de vedere. in Journal of Paraphysics, publicatie editata la Downton, comitatul Wiltshire, a aparut o fotografie extrem de interesanta, dupa un cliseu realizat de rusi prin procedeul Kirlian: o frunza din care se taiase cu foarfeca o bucata, aparea in aceasta fotografie ca intreaga, dar cu o dunga pronuntata ce se vedea limpede in zona taieturii, in timp ce cu ochiul liber sau in fotografiile obisnuite nu se vedea, fireste, decat portiunea ramasa.
La inceput opinia generala a fost ca aceasta fotografie nu era decat una din multele mistificari in care rusii sunt atat de iscusiti, numai ca la scurt timp dupa asta un american, Douglas Dean, obtine niste fotografii uluitoare ale varfurilor degetelor unei femei din New Jersey, Ethel Loach, binecunoscuta ca vindecatoare a numeroase cazuri in care medicina stiintifica se dovedise neputincioasa. Una din aceste fotografii, luata in timp ce Ethel Loach se odihnea, reproducea o lumina albastrie in jurul degetelor ei si se putea observa limpede o unghie lunga, pe care femeia nu o avea in realitate. O a doua fotografie luata in timp ce subiectul trata un bolnav, prezenta, in afara luminii albastrii de mai inainte, o imensa vapaie rosie si portocalie ce tasnea dintr-un punct situat deasupra degetului propriu-zis. Fotografiile acestea provocara o asemenea senzatie incat in scurt timp au fost reproduse si pe coperta unei publicatii medicale de inalt prestigiu, Osteopathic Physician. Alte fotografii, luate dupa incetarea sedintelor de tratament, fie in cazul lui Ethel Loach, fie in cazurile altor tamaduitori, denota la acestia emanatii mai slabe decat cele din timpul starii de repaus si emanatii mai puternice la pacienti, ceea ce ar indreptati concluzia unui transfer de energie dinspre tamaduitor spre acestia din urma, fapt ce se leaga vizibil de teoria „magnetismului animal" profesata cu atata timp in urma de Galvani si Mesmer.
La institutul de cercetari al lui Rosary Hill College din Buffalo, starul New York, una din profesoarele de aici, sora Justa Smith, calugarita catolica si eminenta specialista in biochimie, se gandi daca nu cumva forta de vindecare emanata de mainile tamaduitorului, sau trecand doar prin ele venind din alte surse, necunoscute, ar putea afecta sistemul enzimelor inainte ca celulele bolnave sa se insanatoseasca. Sora Justa Smith, care tocmai isi sustinuse teza de doctorat dovedind ca marirea campurilor magnetice este provocata si de micsorarea activitatii enzimatice prin expunerea la lumina ultravioleta, sora Justa, deci, se adresa unui asemenea vindecator care accepta bucuros s-o ajute oferindu-se drept obiect al studiului ei. Nu fu greu de observat ca, atunci cand acesta se afla intr-o „forma psihologica optima", ceea ce se traducea printr-o buna dispozitie deplina, energia care se scurgea din mainile lui putea sa activeze tripsina, o enzima pancreatica, la fel ca un camp magnetic cu o putere de 8.000 - l3.000 de gausi - fapt stupefiant, intrucat corpul omenesc traieste in mod normal intr-un camp magnetic de aproximativ 0,5 gausi - sora Justa, incurajata de acest fapt incredibil, s-a hotarat sa continue cercetarile, in scopul de a descoperi daca un asemenea tamaduitor poate activa si alte enzime si, daca lucrurile stau intr-adevar asa, daca acest fapt poate contribui intr-un fel sau altul la pastrarea sanatatii organismului normal.
in ce mod pot campurile magnetice sa influenteze organismele vii si cum pot fi ele legate de energia care emana din aure? Aceste intrebari raman deocamdata nerezolvate si primii pasi pe calea aflarii lor sunt anevoiosi si nesiguri. Totusi, exista semne ca se vor prevedea, intr-un viitor mai mult sau mai putin indepartat, un raspuns la aceste lucruri atat de dificile. Nu cu prea mult timp in urma, de exemplu, s-a descoperit ca melcii percep campuri magnetice destul de slabe, orientandu-se astfel prin detectarea acestora. De ce si cum aceste gasteropode ar fi inzestrate cu structuri anume, menite sa joace rolul de compas de navigatie ?
S-ar parea ca intre activitatea campurilor „bioplasmei" - daca intr-adevar de asa ceva este vorba - care inconjoara tot ce este viu, si expunerea corpurilor vii la diferite tipuri de radiatii exista o anumita legatura. Datorita muncii de pionierat a savantilor rusi si descoperirilor lor, verificate si confirmate pe deplin de cercetarile ulterioare efectuate in Statele Unite, s-a stabilit cu certitudine ca, prin fotografiile realizate de Kirlian, se poate obtine o imagine obiectiva a sanatatii fizice si psihice a plantelor sau a animalelor.
Dupa profesorul Tiller, importanta capitala a cercetarilor rusilor rezida in faptul ca „rezultatele lor au fost de natura sa ne furnizeze aparate si detectori datorita carora putem incepe sa demonstram existenta raporturilor de cauzalitate intre fenomenele psiho-energetice si genul de transcrieri pe care colegii nostri le considera vrednice de a fi luate in considerare si pe care logica noastra ne determina sa le consideram dovezi. Asta deoarece noi ne aflam intr-un stadiu atat de putin avansat incat avem neaparata nevoie de aceasta dovada".
Cum prima reuniune axata pe cercetarile pe baza procedeului Kirlian se bucurase de un succes peste asteptari, in februarie 1973 s-a organizat o alta, de data asta la Town Hall din New York, unde sa nu se mai ridice problema spatiului pentru participanti, numai ca asistenta a fost si acum atat de numeroasa incat nu toti oamenii de stiinta dornici sa ia parte la aceasta reuniune au avut loc. in fata unui public de cea mai inalta tinuta stiintifica, dr. John Pierrakos, eminent psihiatru american de origine greaca, a prezentat una din cele mai tulburatoare comunicari, insotita de desenele amanuntite ale unor aure observate cu ochiul liber in jurul plantelor, animalelor si chiar al oamenilor, si de alte desene, ale unor aure aflate in continua miscare, observate de el in jurul pacientilor sai nevrotici sau psihopati. intr-o carte publicata mai inainte, in 1967, Deschiderea spre creativitate, un alt medic reputat, dr. Shafca Karagua, facea cunoscut faptul ca el si numerosi confrati ai sai stabileau diagnosticele pacientilor lor folosindu-se pentru aceasta de observarea campului energetic. Cum acesti medici evita in general sa discute in public despre aceste insusiri aparte cu care au fost inzestrati si se marginesc sa le destainuie numai intre intimi, Karagua nu dadea in cartea sa nici un nume, astfel incat Pierrakos pare a fi primul medic care afirma in public ca se foloseste la stabilirea diagnosticului de aura pacientului sau.
Publicul de la Tower Hali a fost foarte impresionat de afirmatiile cu care el si-a punctat comunicarea: „Fiinta omeneasca este un pendul de miscari si de vibratii nesfarsite. Sufletul omului este prizonier al unui corp in care forte inca necunoscute bat si palpita asemenea unei multimi nesfarsite de inimi. Nu arareori aceste forte tuna si se invalmasesc in fiinta lui, scuturata de emotii puternice care o zguduie din temelii. Viata continua, vibrand pasnic si regulat sub efectul unui fericit sentiment de dragoste sau fiind sfasiata sub avalansa unor emotii violente, caci miscare si pulsatii inseamna viata. Cand acestea scad in intensitate, omul se imbolnaveste, iar cand ele inceteaza cu totul omul inceteaza sa mai traiasca".
Pierrakos a continuat comparand corpurile omenesti cu entitati temporale in care functiile biologice se deruleaza „timp de aproximativ un secol", dupa care isi schimba forma de existenta. „in acest interval de timp, asa cum floarea da nastere fructului si semintei care mai apoi, la randul lor, dau nastere florii si fructului si asa mai departe, entitatea temporala a omului ajunge sa ia cunostinta de ceea ce se petrece inauntru si in afara." Pentru aceasta, spune mai departe Pierrakos, noi trebuie sa intelegem, sa topim si sa integram doua atribute fundamentale, anume energie vitala si constiinta, prima fiind infatisata tocmai ca aura care inconjoara corpul intr-o gradatie asemanatoare celei a atmosferei, care se rarefiaza pe masura ce se afla intr-un punct mai departat de suprafata solului. Desi in filozofia stramosilor sai elini energia inseamna „ceva care produce miscarea", Pierrakos considera ca aceasta definitie trebuie privita ca fiind inca nebuloasa. „Energia este o forta vie ce emana din constiinta. Observand cu atentie campul energetic care emana din corp - asemeni vaporilor degajati de apa fierbinte, care, examinati amanuntit, pot da-o idee exacta asupra naturii apei - ne putem face o reprezentare a celor ce se intampla in corp", precizeaza el.
in desenele sale, Pierrakos a reprodus cele trei straturi pe care le-a observat in jurul trupurilor majoritatii pacientilor sai. Primul dintre acestea, intunecos si nu mai gros de trei milimetri, se afla imediat langa piele si da impresia unei structuri cristaline transparente .Al doilea, mai gros si de un gri albastrui ce aminteste reflexele piliturii de fier proaspete, formeaza un invelis care, privit din fata, are forma ovoidala. Cel de-al treilea strat apare ca o ceata densa si stralucitoare, de energie, intr-un invelis gros de mai multi centimetri in jurul corpului, ceea ce ar explica si faptul ca adeseori, vorbind despre oamenii fericiti si plini de viata, ii numim „stralucitori" de tinerete, de energie sau de vigoare.
Campul energetic al plantelor, arata acelasi Pierrakos, poate fi serios afectat de bolnavii cu perturbari grave: „Pe parcursul unor experiente realizate in cabinetul meu impreuna cu unul din colaboratorii mei mai apropiati, doctorul Wesley Thomas, am putut observa cum petalele unei crizanteme se contracta intr-un mod foarte neobisnuit, crispandu-se, atunci cand unul din pacienti a strigat ceva in directia ei, de la o distanta de aproximativ un metru si jumatate, fenomenul fiind insotit si de pierderea nuantei aurii si de scaderea la o mie a pulsatiilor. Dupa mai multe incercari repetate, ne-am dat seama ca daca o planta e silita sa petreaca mai mult de doua ore pe zi in preajma capetelor pacientilor care tipa la mai putin de un metru de ele, frunzele cele mai de jos incep sa cada, planta se vestejeste si in trei zile se usuca cu totul."
Tot dupa Pierrakos, numarul de pulsatii pe minut emise de campul energetic este si o indicatie cu privire la starea interioara a unui om. Pulsatiile sunt mult mai slabe la persoanele in varsta decat la copii si, de asemenea, mai slabe in timpul somnului decat in starea de veghe.
Acelasi tip de camp energetic observat la fiintele umane emana la scara „macroscopica" din oceane, cu jeturi de radiatii inalte de kilometri intregi, ce tasnesc din benzi de pulsatii mai inguste aflate dedesubt. incercand sa stabileasca un raport intre activitatea acestei aure terestre si momentele zilei, Pierrakos si-a dat seama ca aceasta este foarte scazuta ca intensitate in perioadele de dupa miezul noptii si se afla la cota maxima imediat dupa ora pranzului, fapt ce vine sa confirme observatiile ceva mai vechi ale lui Rudolph Steiner cu privire la expiratia si inspiratia eterului de catre planeta noastra.
S-a format o echipa de fizicieni si electronisti care au inceput de curand sa caute dovezi palpabile in sprijinul aspectului vizionar al demonstratiilor lui Pierrakos. Sub patronajul Centrului pentru analiza bioenergetica, acestia au inceput sa puna la punct un procedeu care sa permita detectarea radiatiilor ce emana din aurele din jurul oamenilor si al plantelor, servindu-se in acest scop de un aparat cu fotosensibilitatea multiplicata, extrem de fina, realizat pentru masurarea fotonilor sau a energiei luminoase ce se afla in campul de eter in care sunt infasurate corpurile vii. intr-un raport recent prezentat la o conferinta de la Town Hali, lucrarile preliminare ale acestui grup de cercetare par sa indice faptul ca fiintele omenesti degaja un camp necunoscut inca, dar detectabil tocmai datorita acestei aparaturi, un camp ale carui proprietati inca nu au putut fi analizate si explicate.
Pierrakos, care e inzestrat cu insusirea de a vedea energia cum urca si coboara din ierburi si din copaci, semnaleaza deja o piedica importanta ce se cere ocolita: compararea fenomenelor relevate prin fotografii de tipul Kirlian cu radiatiile cunoscute sub numele de raze X.
"Studierea aurei se va putea face intr-un mod mecanic si obiectiv, fara referire la marile fenomene ale vietii, care se petrec in interiorul fiintelor", arata el.
Vederile lui Pierrakos se apropie mult de cele ale filozofului si matematicianului Arthur M. Young, inventatorul elicopterului Bell, care insista asupra faptului ca in spatele scarii de energii active, fie ca ne sunt cunoscute fie ca nu, s-ar putea sa se afle elementul numit de el intentie. „Continutul presupune substanta - arata Young - indiferent daca e vorba de obiecte fizice reale sau de sentimente umane si emotii". Substanta este efectiv elementul pe care il implica aceste cercetari ceea ce se afla dedesubt - sub stare - sub interactiunile lumii fizice. Pentru fizician, aici e o chestiune de energie. Pentru fiinta umana, de motivatie.
Se pune prin urmare intrebarea daca organismele vii au posibilitatea de a opera schimbari in propriul lor sistem fizic pe baza motivatiei sau a intentiei, ori datorita unui alt sediu al vointei. Daca oamenii si plantele - care, din punctul de vedere al materialistilor, nu constituie dupa moarte decat materie de ingrasamant sau de producere a sapunului si a diferitelor derivate chimice - au posibilitatea de a creste asa cum vor.
Pana si in mediile stiintifice rusesti, atat de aservite gandirii materialiste, fotografiile obtinute prin procedeul Kirlian au ridicat anumite chestiuni primordiale legate de adevarata natura a vietii, indiferent ca e vorba de viata vegetala, umana sau a animalelor in general, facand pe multi sa se intrebe mai atent in legatura cu existenta unui suflet si a unui trup, a unei forme si a unei substante. Thelma Moss considera ca cercetarile intreprinse in acest domeniu par a avea o importanta capitala atat pentru oficialitatile de la Moscova cat si pentru cele de la Washington, ceea ce a determinat pastrarea celui mai strict secret asupra lucrarilor atat de o parte cat si de cealalta. Totusi, e imbucurator si pare de bun augur faptul ca intre echipele de cercetatori din cele doua tabere, chiar daca acestea sunt deocamdata destul de putin numeroase, s-a stabilit un spirit de competitie cordiala care nu exclude ideea unei posibile cooperari in viitor.
intr-o scrisoare adresata primei conferinte occidentale ce-si propunea sa discute tocmai aspectele descoperirilor lui, Semion Kirlian, modestul electrician din orasul de provincie Krasnodar, afirma: „Noile cercetari vor capata o asemenea importanta incat evaluarea impartiala a metodelor n-o vor putea face decat generatiile ce vor veni dupa noi. Pentru ca posibilitatile din acest domeniu sunt imense, practic inepuizabile."
 
inapoi la  cuprins sau  mai departe

 


        pot fi contactat prin E-mail            © 2009 ASCII-Lob            Home Popescu-Colibasi