|
Am mai spus si repet sunt articole care imi sunt utile si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez si la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult Valoare Adaugata) Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa acestui articol este
aici
Partea a treia
9. ASCULTAND MUZICA SFERELOR .VIATA ARMONICA A PLANTELOR
Se
povesteste ca zeul Krisna, a opta si cea mai importanta din toate
reincarnarile sau avatarurile lui Visnu, partas, la un loc cu Siva si
Brahma, la trinitatea sacra a hindusilor, se slujea de muzica spre a
provoca cresterea peste masura de bogata a unei vegetaţii cu insusiri
magice in Kunjavan, cetate din Vrindavan, celebra de mult timp pentru
muzicantii ei sacri. Mult mai tarziu a izvorat o alta poveste, despre
Mian Tan Sen, unul din inteleptii de la curtea celebrului imparat
mongol Akbar. Acest intelept facea adevarate minuni cu ajutorul
cantecelor sale: aducea ploaia, aprindea o lampa cu ulei fara ca cineva
sa se apropie de ea, ba chiar le canta plantelor cantecele indicate
care erau si cantece de dragoste si rugaciuni in acelasi timp, raga,
ceea ce le facea sa infloreasca inainte de venirea primaverii. Aceasta
fermecatoare legenda pare a fi confirmata de texte din literatura
tamila, unde gasim referinte la „ochii" (mugurii) trestiei de zahar,
care cresc ca din apa ca raspuns la bazaitul dragastos al carabusului
patat si unde aflam ca florile de aur ale plantei Cassia fistula produc
mult mai mult nectar daca sunt rasfatate in valurile dulci ale unui
cantec de leagan.
Doctrul
T.C.Singh, directorul departamentului de botanica al Universitatii din
Annamalai, o localitate situata la sud de Madras, om cu temeinice
cunostinte in materie de istoria vechii Indii si de filozofie si
familiarizat cu vechile legende indiene, s-a hotarat sa incerce cateva
experiente personale. De la studiul scurgerii protoplasmei in celulele
unei plante acvatice, Hydrilla verticillata, el trecu la experiente cu
un diapazon asezat la doi metri de planta. Cu ajutorul unui microscop,
el a putut constata ca, datorita sunetului diapazonului pe care il
punea sa vibreze timp de o jumatate de ora, inainte de ora sase
dimineata, protoplasma avea o viteza de deplasare mult mai ridicata,
asemanatoare cu aceea care se inregistra abia mai tarziu, de regula
dupa apusul soarelui. Au urmat repetari si verificari in cursul carora
s-a putut observa acelasi fenomen si in cazul cand in apropierea
plantelor se interpreta la vioara o piesa melodioasa. Dupa
cincisprezece zile de experiente, plantele in cauza erau mult mai
inalte si mai viguroase decat plantele-martor.
incurajat
de aceste rezultate, doctorul Singh l-a rugat pe unul din prietenii sai
muzicieni, Gouri Kumari, sa cante catorva balsamine o raga cu ajutorul
vechii sale veena, un instrument cu sapte coarde, asemanator cu luthul.
Kumari canta fara intrerupere timp de douazeci si cinci de minute in
fiecare dimineata, in fata balsaminelor din specia Impatiens balsamina,
instalate in hardaiele lor largi intr-o incapere normal luminata si
ventilata. Dupa o perioada de o luna de asemenea tratament
stimulatoriu, plantele fura scoase afara la intai noiembrie, in acelasi
timp cu altele, plantele-martor. Udate toate la fel si fara nici un fel
de ingrasamant chimic sau natural, plantele inflorira toate in aceeasi
zi, 22 noiembrie, parand a se dezvolta mai departe in acelasi ritm.
Totusi, dupa circa cinci saptamani, balsaminele experimentale incepura
s-o ia vizibil inainte si, la sfarsitul lui decembrie, productia lor de
frunze era cu saptezeci si doi la suta superioara productiei date de
plantele-martor, pe care le depaseau si in inaltime, in medie cu circa
douazeci de centimetri.
Singh urma
apoi cu o alta experienta de acelasi gen: alese mai multe plante de
varietati diferite, toate de aceeasi varsta si pline de vigoare,
fiecare in cate un ghiveci, si le aseza in semicerc, la distanta de
trei metri de sursa de muzica, fiecare din ele avandu-si perechea ei,
planta-martor asezand-o sezata in alta parte, unde nu mai putea fi
influentata de undele sonore. Timp de cateva saptamani, plantele din
prima grupa avura parte in fiecare dimineata, putin inainte de
rasaritul soarelui, de cate un concert de raga interpretat la fluier,
la vioara, la armoniu si la veena, in total cate sase piese. Concertul
tinea o jumatate de ora si incepea cu cate o nota foarte acuta, cu
patru sau cinci frecvente principale situate intre o suta si cinci sute
de cicli pe secunda. in urma acestei experiente, Singh publica in
revista scolii Superioare de Agricultura din Bihar, statul Sabur, un
articol in care sustinea ca "se demonstra astfel fara dubii faptul ca
undele sonore armonice grabesc cresterea plantelor si influenteaza in
bine inflorirea si productia de fructe si de seminte".
Acest
succes il facu in curand sa-si puna intrebarea daca sunetul, utilizat
cu chibzuinta, n-ar putea fi folosit pe scara mai larga in scopul
sporirii recoltelor. intre 1960 si 1963 el experimenta intens acest
procedeu, cu ajutorul unui gramofon care oferea unei mici plantatii de
orez concerte de Charakesi raga, amplificate cu ajutorul unor
difuzoare. Rezultatele nu se lasara asteptate, recoltele fiind in
fiecare an mari decat cele obtinute pe parcele similare, iar
diferentele, intre cinci si douazeci la suta, erau elocvente. Acelasi
procedeu se solda cu rezultate excelente la arahide si la tutunul de
mestecat, care dadura recolte cu aproape cincizeci la suta mai mari
decat cele obtinute in medie in zona respectiva. Mai mult decat atat,
Singh remarca un fapt si mai uimitor, anume ca dansul Bharaia-Natyam,
cel mai vechi dans indian cunoscut, care se executa fara acompaniament
muzical, stimula in gradul cel mai inalt plantele cand era executat in
apropierea lor de fete tinere si frumoase, fara bratari metalice la
incheieturi. Cele mai receptive la asemenea delicatese artistice se
vadira margaretele de toamna, filimica (Calendula officinalis) si mai
ales petuniile, care cresteau mult mai repede si mai viguroase,
probabil datorita ritmului transmis solului de picioarele
dansatoarelor. Influenta dansului era atat de puternica incat
inflorirea se producea chiar si cu doua saptamani mai devreme decat la
plantele-martor.
Cu toate
ca indienii, atat cei de ieri cat si cei din zilele noastre, au fost
primii care s-au gandit sa experimenteze influenta muzicii si a
sunetelor in general asupra cresterii plantelor, ei n-au ramas singurii
care sa fi incercat acest mijloc. Astfel, in 1960, in mica asezare
agricola Normal din statul Illinois, botanistul si agricultorul George
E. Smith, om pasionat si de cercetarea stiintifica, incepu sa se
intereseze indeaproape de experientele lui Singh, despre care aflase
din rubrica agricola a micului ziar local. Desi nu era deloc convins ca
experientele cercetatorului indian aveau o valoare stiintifica reala,
se hotari sa mearga si el pe drumul acesta, spre a le verifica si, daca
era cazul, ca incerce si sa le perfectioneze. Semana deci primavara
porumb si soia in doua sere identice, verificand sa existe o identitate
deplina a compozitiei solului si a conditiilor de umiditate,
temperatura si lumina. intr-una din ele instala in plus si un mic
pick-up care revarsa fara intrerupere valurile Rapsodiei Albastre de
George Gershwin douazeci si patru de ore din douazeci si patru.
Efectele ii intrecura orice asteptari: plantele din sera „muzicala" au
rasarit inaintea celor ocolite de muzica iar tulpinile lor se vadira
foarte curand a fi mult mai dense ca tesuturi decat celelalte, mai
rezistente si de un verde mai intens. Intrigat, Smith repeta in mai
multe randuri aceasta experienta, obtinand de fiecare data confirmari
care il incredintara ca nu era vorba de nici un rezultat al hazardului.
intrebat
cu insistenta de toata lumea care este explicatia acestor fapte
surprinzatoare, Smith avansa ipoteza ca sporirea activitatii moleculare
la plante se datora energiei sonore de care beneficiau acestea, fapt cu
atat mai probabil cu cat termometrele instalate in sere aratau imediat
un plus de doua grade atunci cand erau aduse in fata difuzoarelor. De
asemenea, printre observatiile lui Smith figura si aceea ca frunzele de
porumb aflate mai aproape de sol pareau usor arse pe margini, fapt
explicat de el prin expunerea lor prelungita la sunetele muzicale,
reflectate si amplificate de suprafata solului. Alaturi de prietenii
sai din Kansas facu legatura intre aceste fenomene de inalta frecventa
utilizate de fermieri pentru alungarea ciorilor si a altor insecte
daunatoare din hambarele cu grau. Constatase ca graul provenit din
aceste hambare germina mai repede decat cel netratat.
Bineinteles
ca experientele lui George E.Smith nu trecura neobservate, astfel incat
el primi o scrisoare din partea lui Peter Belton, un functionar in
Departamentul pentru cercetare al Ministerului canadian al
agriculturii. Acesta ii scria despre felul in care folosisera
cercetatorii canadieni undele ultrasunetelor in combaterea moliei
europene a porumbului, ale carei larve erau extrem de daunatoare pentru
aceasta planta, mai ales in perioada de dupa germinatie: Noi am inceput
prin a testa auzul acestei molii, constatand fara putinta de indoiala
ca ele percep perfect sunete de circa cincizeci de mii de cicli. Aceste
sunete amintesc in mod izbitor de cele emise de liliac, dusmanul
natural al moliei, si au un efect neindoielnic asupra ei. "Am plantat
porumb pe doua parcele de mici dimensiuni, trei metri pe sase,
despartind-o pe fiecare in doua cu ajutorul unor panouri de material
plastic inalte de aproape trei metri, despre care ne incredintaseram in
urma unor teste prealabile ca opresc foarte bine aceste suntete. Apoi
am pus in functiune emitatoarele de ultrasunete, astfel incat fiecare
parcela sa aiba o jumatate afectata de acestea iar cealalta nu."
Concluziile
lui Peter Belton aratau ca mai bine de jumatate din firele de porumb de
pe portiunile ferite de ultrasunete fusesera atacate de molii, in timp
ce pe portiunile tratate numarul acestora era incomparabil mai mic, sub
cinci la suta, singura explicatie posibila fiind aceea ca moliile
fusesera indepartate de teama lor instinctiva fata de lilieci. Un
examen ulterior, mai amanuntit, al parcelelor, aratase ca si numarul de
larve din zonele ocrotite era mult mai mic si, in afara de asta, firele
de porumb expuse la ultrasunete crescusera in medie cu opt centimetri
mai inalte decat celelalte, aflate de partea cealalta a panoului-ecran.
Publicarea
experientelor lui Smith avu drept urmare si o serie de incercari
intreprinse in Canada, la Universitatea din Ottawa, de Mary Measures si
Pearl Weinberger, doua cercetatoare care au abordat pline de entuziasm
aceasta chestiune, considerand ca domeniul merita sa fie investigat mai
amanuntit. Asemeni lui L.George Lawrence, erau si ele la curent cu
descoperirile rusilor, ale canadienilor si americanilor in legatura cu
efectele ultrasunetelor asupra incoltirii plantelor, in special a
orzului, a florii-soarelui, a rasinoaselor si a mazarii, in afara
diferitelor specii de arbusti si de graminee.
Experientele
de pana atunci demonstrasera - desi nu reusisera sa si explice - faptul
ca activitatea enzimatica si ritmul respiratiei creste vertiginos atat
la plante cat si la seminte. Se ridica insa un mare semn de intrebare:
aceleasi frecvente care se vadisera indiscutabil stimulente puternice
pentru unele specii aveau asupra altora efectele exact contrare.
Measures si Weinberger se hotarara prin urmare sa stabileasca daca nu
se puteau identifica frecvente sonore specifice audibile, care sa aiba
aceleasi efecte benefice ca si muzica asupra plantelor, si in special
asupra graului.
intr-un
lung sir de experiente care se intinsera pe durata a patru ani, cele
doua cercetatoare operara cu seminte si cu tulpini de grau de primavara
din soiul Marquis si de grau de iarna soiul Rideau, pe care le expusera
la vibratii de inalta frecventa. Urmarind cu atentie reactiile
subiectilor, ajunsera la concluzia ca - in functie de durata expunerii
- tulpinile se comportau cel mai bine la frecventele de cinci mii de
cicli pe secunda.
Surprinse
de acest rezultat, Measures si Weinberger nu reusira sa afle o
explicatie faptului ca un sunet audibil provocase o accelerare atat de
ridicata a cresterii incat o estimare sumara ducea la concluzia ca
recoltele puteau fi astfel dublate. Publicand primele concluzii in
Canadian Journal of Botany, ele conchideau ca rezultatul acesta nu se
putea datora in nici un caz sfaramarii lanturilor moleculare din
seminte, intrucat pentru aceasta ar fi fost nevoie de o cantitate de
energie de un miliard de ori mai mare decat cea furnizata de undele
sonore. O ipoteza avansata de ele era aceea ca undele ar fi putut
provoca in celulele vegetale un efect de rezonanta care permitea o
acumulare de energie insotita de modificari importante ale
metabolismului plantelor. Era totusi o simpla ipoteza.
in 1968 se
starni o vie disputa pe marginea unor experiente dintre cele mai
interesante intreprinse de tanara Dorothy Retallack din Denver, care
experimenta si ea efectele muzicii asupra plantelor. Aceasta pregatea
pe atunci un examen de diploma, pentru care i se cerea, printre altele,
si efectuarea in laboratorul de biologie a unei teme de cercetare la
alegerea ei. Amintindu-si vag ca citise undeva despre George Smith si
despre serenadele lui pe ogorul cu porumb, tanara Dorothy se hotari
sa-si axeze cercetarile pe aceeasi tema. Se asocie cu un student a
carui familie accepta sa le puna la dispozitie o incapere nelocuita,
eliberata de orice mobilier, si doua grupe de plante care urmau sa
serveasca cercetarilor lor, anume un filodendron, niste ghivece cu
muscate si mai multe exemplare de San Paulia, la care tinerii slujitori
ai stiintei mai adaugara de la ei cateva tulpini de porumb in ghivece
si niste ridichi. Una din grupe fu instalata in incaperea speciala,
amenajata cu oarecare improvizatii de aparatura, printre care figura la
loc de cinste un reflector. Acesta fu aprins deasupra grupului de
plante, carora cei doi le administrara si un pian hodorogit care facea
si el parte din aparatura acestui laborator ad-hoc, constand in
alternarea notelor si si la, executate ca tratament de cinci minute,
aceasta alternare a celor doua note laborator, intreruperea fiind
urmata apoi de alte cinci minute de pauza, urmata timp de douasprezece
ore pe zi. Dupa o saptamana, plantele care incepeau cele dintai sa dea
semne de vizibila opozitie la auzul acestor sunete, incepura sa-si
revina dupa numai cateva note, ba chiar inflorira. Timp de zece zile se
parea ca tuturor plantelor le merge de minune, numai ca dupa doua
saptamani frunzele muscatelor incepura sa se ingalbeneasca, iar dupa
inca o saptamana florile unora din plante erau indoite de parca le-ar
fi batut un vant, in realitate insa pozitia lor sugera incercarea de
indepartare pe cat posibil de sursa de zgomot . Dupa alte cateva zile
toate plantele erau moarte, cu exceptia exemplarelor de San Paulia,
care nu dadeau semne de indispozitie, ci dimpotriva, pareau foarte
multumite cu acest nou regim de viata. Grupul de plante-martor se
dezvoltase in acest timp normal.
Dorothy
Retallack aduse aceste rezultate la cunostinta profesorului sau de la
universitate, Francis F.Broman, propunandu-i sa-i incuviinteze
prezentarea unei experiente asemanatoare, eventual ceva mai dezvoltata
si mai strict controlata, drept lucrare de diploma, ceea ce profesorul
accepta cam cu indoiala. „Ideea aceasta nu m-a incantat deloc - avea sa
marturiseasca el ceva mai tarziu - dar era ceva nou si pana la urma
m-am hotarat sa fiu de acord, desi observam zambete pline de inteles la
ceilalti studenti, care vedeau in experientele colegei lor niste
improvizatii fara valoare dar cu pretentii insolente de cercetari
stiintifice." Astfel incat Broman nu numai ca accepta rugamintea
studentei, dar ii mai puse la dispozitie si trei cutii Biotronic Mark
III, de saizeci si ceva de centimetri lungime, aproape saizeci latime
si patruzeci si cinci adancime, pe care departamentul de la
universitate condus de el tocmai le achizitionase. Acestea aduceau mult
cu acvariile ce pot fi adeseori vazute in diferite locuinte
particulare, fiind insa in realitate mijloace perfectionate de control
al luminozitatii, al temperaturii si al umiditatii.
Dorothy
Retallack pastra una din cutii pentru plantele-martor, toate din
aceleasi specii ca si la experienta anterioara, exceptand San Paulia,
la care renuntase. Folosi aceeasi calitate de pamant si administra
plantelor aceeasi cantitate de apa, la aceleasi ore. Era acum hotarata
sa descopere care era nota muzicala care favoriza in cel mai inalt grad
plantele, asa ca alese pentru inceput nota fa, pe care o administra
grupei de plante din prima cutie timp de opt ore pe zi fara
intrerupere, iar celor din cutia a doua in sistemul trei ore de note,
trei ore de pauza. in doua saptamani toate plantele din prima grupa
murira, insa cele din grupa a doua se prezentau excelent, comparabil
mai bine decat cele din grupa-martor tinute in a treia cutie la care nu
ajunsesera sunetele.
Atat
studenta cat si profesorul fura surprinsi de acest rezultat. Nu-si
puteau da seama in ce consta cauza comportamentului atat de diferit la
cele trei grupuri de plante si se intrebau daca cele din prima grupa
sucombasera din cauza oboselii, a monotoniei muzicii sau pur si simplu
„innebunisera". Atunci cum se explica starea infloritoare celor din a
doua grupa? Despre aceste experiente se auzi repede .Izbucnira
numeroase controverse in interiorul departamentului condus de Broman,
unii din profesori si studenti declarand ca era vorba de niste tampenii
fara nici un fel de valoare stiintifica, in timp ce altii considerau ca
neasteptatul deznodamant al experientei tinerei Dorothy putea constitui
un fapt ce se cerea cercetat cu toata atentia, astfel incat doi
studenti, urmand exemplul colegei lor, incepura niste experiente
similare, de data asta insa cu bostani, pe care ii scaldara timp de opt
saptamani cu muzica de doua facturi: muzica clasica si rock foarte
ritmat. Rezultatele fura de-a dreptul stupefiante: plantele din prima
grupa, delectate cu Haydn, Beethoven, Brahms, Schubert si alti clasici
din secolele al XVIII-lea si al XlX-lea, crescura in directia
aparatului de radio fixat pe lungimile de unda ale unui post din Denver
specializat in muzica simfonica, ba chiar unele ajunsera sa imbratiseze
cu afectiune micul aparat. Dimpotriva, cele supuse tratamentului
nemilos cu muzica rock crescura in directia opusa, incercand parca sa
scape, unele din ele chiar silindu-se sa se ridice pe peretii de sticla
ai custilor in care erau inchise.
Impresionata
de aceste uluitoare constatari ale colegilor ei, Dorothy Retallack
intreprinse si ea o serie de experiente similare, cu plante de porumb,
bostan, cu petunii, filimica si carciumarese. Efectele nu se lasara
asteptate, muzica rock provocand de la inceput fie o crestere
accelerata a plantelor, cu frunze insa anormal de mici si de
nesanatoase, fie o oprire neta a cresterii. in cincisprezece zile toate
exemplarele de filimica murisera, in timp ce in cutia alaturata cele
tratate cu muzica clasica aratau admirabil, dand flori mai frumoase
decat cele ale plantelor-martor. Lucru care a dat nastere multor
discutii: plantele supuse la tratamentul cu muzica rock consumau o
cantitate de apa mult mai mare decat cele hranite cu muzica clasica. si
faptul care facu o adevarata senzatie fu constatarea ulterioara ca
radacinile lor, in ciuda udarii repetate si abundente, erau mici si
pipernicite, spre deosebire de celelalte, care erau sanatoase,
alcatuind o adevarata impaslitura deasa si viguroasa ce patrunsese la o
adancime de patru ori mai mare!
incurajata
de aceste revelatii, Dorothy persevera, supunandu-si plantele la rock
„acid", un soi de muzica percutanta si discordanta, care sacrifica si
linie melodica si armonie si tot in favoarea ritmului si a volumului.
Fireste ca reactia plantelor fu cea scontata, absolut toate
aplecandu-se in directia opusa celei din care erau izbite fara mila de
aceasta ingrozitoare cacofonie. Rasuci fiecare ghiveci cu cate o suta
de grade, in asa fel incat plantele erau acum aplecate spre optzeci de
grade de muzica, insa toate se orientara rapid in directia opusa,
decise parca sa scape de tortura. Majoritatea celor care o criticasera
pe Dorothy Retallack, se inclinara in sfarsit, admitand ca criticata nu
era o inutilitate si o impostura, cum sustinusera ei. Experierientele
demonstrau clar ca plantele erau sensibile la calitatea muzicii care li
se oferea.
incurajata
de aceste succese si banuind ca ceea ce le deranja pe plante era tocmai
elementul percutant, Dorothy intreprinse o noua experienta. Alese un
grup de plante carora le oferi cunoscuta arie spaniola La Paloma
interpretata la instrumente de percutie, in timp ce un alt grup era
delectat cu aceeasi piesa, interpretata insa la instrumente cu coarde.
Cele din prima grupa „fugira" de sursa de muzica, inclinandu-se cu zece
grade fata de verticala - ceea ce totusi era destul de putin fata de
tarasul la care se dedau cele innebunite de muzica rock - in timp ce
celelalte, dimpotriva, se inclinasera cu cincisprezece grade spre sursa
de muzica, semn indiscutabil ca instrumentele de coarde le impresionau
placut. Experienta fu reluata apoi cu numeroase alte plante in ghivece,
cele mai multe din ele fiind plante de sera dar si bostani de diferite
varste, de la fire abia rasarite pana la plante adulte. Timp de
optsprezece zile acestea fura supuse, in cutii separate, aceluiasi
tratament, iar rezultatele confirmara observatiile anterioare: toate
plantele preferau net muzica executata la instrumente de coarde si o
detestau pe cea a instrumentelor de percutie.
Ajunsa in
acest stadiu al cercetatorilor, Dorothy Retallack se intreba in ce fel
ar putea reactiona plantele la o muzica mai sofisticata, fie europeana
fie asiatica. Alese in acest scop preludiile pentru orga de Bach si
cateva piese de muzica veche indiana, interpretate la titera de Ravi
Shankar, unul din cei mai reputati virtuozi indieni ai acestui
instrument. Plantele isi manifestara imediat interesul pentru Bach,
inclinandu-se in directia difuzorului cu treizeci si cinci de grade,
ceea ce nu se mai intamplase pana atunci. Dar muzica lui Shankar
provoca rezultate dincolo de orice asteptari: in efortul lor de a se
apropia de sursa, plantele se intindeau aproape orizontal, iar cea mai
apropiata de difuzor se incolaci in jurul acestuia la fel ca vrejii
bostanului in jurul difuzorului care il desfata cu Haydn si Beethoven.
Dorothy nu se opri si oferi plantelor si recitaluri de muzica rock si
Country din Vestul Salbatic, numai ca nu se inregistra in
comportamentul lor nimic deosebit comparativ cu cele ce se petreceau in
cutia cu plantele-martor. Perplexa in fata acestei constatari,
cercetatoarea noastra nu putu sa nu se intrebe daca nu cumva „plantele
erau intr-o totala armonie cu aceasta muzica prozaica; fara nimic
neobisnuit, fiindca altminteri nu se poate explica faptul ca asemenea
sunete nu au asupra lor nici un efect". Dar in fazele urmatoare,
inregistrarile de muzica de jazz interpretata de mari maestri ca Duke
Ellington, Brubeck sau Louis Armstrong provocara plantelor inclinari de
cincisprezece-douazeci de grade directia difuzorului, ritmul de
crestere fiind net superior celui al plantelor-martor aflate in cutia
lor. Dorothy fu in masura sa stabileasca cu precizie si consumul de apa
al plantelor, care varia in functie de stilul muzicii oferite. Fata de
cutia cu plantele-martor, consumul din cutia tratata cu Bach, Shankar
si cu jazz era cu circa cincizeci la suta mai mare, in timp ce muzica
rock provoca un costum sporit de trei ori .
Urmara
apoi experientele cu muzica dodecafonica a neoclasicilor, care, contrar
asteptarilor, nu provoca plantelor nici un fel de suferinte dar nici nu
paru ca le starneste vreun interes .Un examen al radacinilor arata ca
cele supuse la muzica rock erau firave, in timp ce cele scaldate in
muzica dodecafonica erau aproximativ la fel cu cele din cutia-martor.
in scurt
timp, cercetarile tinerei Dorothy Retallack cunoscura o publicitate din
ce in ce mai insistenta, astfel incat cercetatoarea noastra se trezi
pentru un timp personajul zilei, fiind prezentata ca o eminenta
personalitate stiintifica in ziare si pe canalele de televiziune,
incepu sa primeasca zilnic sute de scrisori, numai ca multe din acestea
contineau critici severe sau de-a dreptul injuraturi grosolane.
Numeroase ziare incepura sa se pronunte impotriva experientelor ei,
punandu-le la indoiala autenticitatea si seriozitatea stiintifica, iar
o serie de biologi consacrati se pronuntara in termeni dezaprobatori,
ca sa nu mai vorbim de cei ce calificau experimentele ei drept
„pseudostiinta" sau chiar „curata magarie". Multi savanti de renume se
simteau ofensati si ridiculizati de simplitatea acestor cercetari, care
li se pareau mai curand o joaca fara legatura cu adevarata stiinta.
Fara sa
dea prea mare atentie acestor invective cu care era asaltata din toate
partile, Dorothy isi vazu mai departe de experientele ei, care
incepusera s-o pasioneze mai mult decat orice. Efectul de-a dreptul
alarmant al muzicii „rock acid" asupra plantelor o facu sa se gandeasca
daca nu cumva muzica aceasta era la fel de nociva si pentru milioanele
de tineri care o ascultau tot timpul extaziati. Mai ales dupa ce citi
un articol publicat in Register din Napa, statul California, opiniile
ei incepura sa se contureze: doi medici raportau Asociatiei Medicale a
statului California ca din patruzeci si trei de cantareti de muzica
rock consultati de ei, patruzeci si unu prezentau afectiuni
ireversibile ale aparatului auditiv.
si in
Denver artistii de acest gen se aratara impresionati de descoperirile
lui Dorothy. Un asemenea muzician pletos, venit si el in pelerinaj la
micul ei laborator, arunca o privire in cutia Biotronic mai impregnata
cu muzica rock si fu impietrit de halul in care aratau bietele plante.
„Papuso, zise el, daca floricelele tale o duc atat de nasol pe chestie
de muzica, imi inchipui ce buleala o fi in creierii mei. Reactia
acestui artist o facu pe Dorothy Retallack sa se gandeasca daca putea
ajunge la observatii interesante supunand acestei [...] daca floarea de
marijuana, cunoscuta pentru insusirile ei halucinogene. Cautand prin
biblioteci pentru a gasi o baza teoretica pentru aplicatiile ei
experimentale, dadu peste Cartea tainelor lui Enoch, lucrarea sustinand
ca absolut tot ce se afla in univers, de la firul de iarba sau o campie
pana la stelele de pe cer, ascunde in sine un suflet . Retinu de
asemenea ca Hermes Trismegistos afirmase ca tot ce e vegetal pe pamant
are viata, inteligenta si suflet, asemeni animalelor, oamenilor si
fiintelor suprapamantene. Acesta este Hermes pe care oamenii il
numisera cu veneratie „cel de trei ori mare", considerat ca parintele
artei egiptene al stiintei, al magiei, al alchimiei si al religiei
acestui popor atat de daruit.
Cercetand
mai departe gandirea vechilor chinezi, Dorothy afla ca muzica este
strans legata de relatiile esentiale ale fiintelor omenesti si de
spiritul vital al fiecarui om; ea se acorda cu cea din cer si cu cea
ele pe pamant, exprimand astfel toate frecventele acestora, ca mai
multe titere acordate in aceeasi cheie muzicala. Preotii din Egiptul
faraonilor, afla Dorothy, inchinasera sapte sunete sacre celor sapte
planete principale, in scopul de a ingadui divinitatilor planetare sa
transmita adoratorilor lor de pe pamant intreaga lor putere. Mai
tarziu, aceste sunete fusesera incorporate de primii crestini in
cantarile lor liturgice, dintre care una a ajuns pana la noi sub forma
unei bine-cunoscute rugaciuni inchinate slavirii lui Dumnezeu, care
incepe cu cuvintele: „Laudat fie Domnul, facatorul a toate cele vazute
si nevazute".
Aceasta
idee surprinzatoare, anume ca muzica salasluieste in inima fiecarui
atom, se gaseste si in lucrarile unui eminent profesor de chimie,
Donald Hatch Andrews, astazi pensionar, dupa o lunga cariera la
Universitatea John Hopkins. in cartea lui cea mai importanta, Simfonia
vietii, Andrews isi invita cititorii sa-l insoteasca intr-o calatorie
imaginara intr-un atom de calcium grossi, prelevat din extremitatea
osoasa a propriului sau index. Dupa afirmatiile lui, interiorul
atomului este salasul unor sunete extrem de inalte, cu zeci de octave
mai sus decat sunetul cel mai acut al viorii. Aceasta este muzica
nucleului atomului, adica a minusculei particule ce se afla in centrul
lui. Daca o ascultam cu luare-aminte, spune el, ne dam seama ca muzica
aceasta este neinchipuit mai complexa decat cantecele religioase cu
care suntem obisnuiti, ascunzand in ea note discordante, asemeni celor
intalnite in muzica simfonica moderna din zilele noastre.
Scopul
muzicii atonale, dupa opinia compozitorului si teozofului englez Cyril
Meir Scott, este acela de a sfarama forme de gandire [...] si acceptate
fara discernamant. Discordanta - luata in sensul ei moral, acela de
disensiune - nu poate fi anihilata decat tot prin discordata, spune el,
deoarece vibratiile produse de armoniile frumoase sunt prea rare pentru
a putea atinge efectiv vibratiile relativ grosolane a tot ceea ce
atinge un plan situat mult mai jos.
intr-o carte celebra, Muzica si influenta ei secreta de-a lungul erelor,
Scott ia in discutie si anumite insusiri mistice importante din muzica
lui Richard Wagner. in Inelul Nibelungilor, sustine Scott, se ascunde
un adanc principiu spiritual, iar scopul muzicii lui Wagner este acela
de a releva adevarul mistic unei constiinte omniprezente. Iata un pasaj
revelator din cartea lui Scott: „Pentru a pune in aplicare acest plan,
Wagner a trebuit sa sfarame numeroase conventii muzicale existente, in
zadar criticii muzicali cauta intruna in operele lui respectarea
regulilor de armonie de care erau atat de legati pana la el. si tot
zadarnica este si incercarea lor de a gasi intr-insa modulatiile,
rezonantele si toate celelalte procedee tehnice din muzica secolului al
XlX-lea. in locul acestora, dau peste discordantele nedesavarsirii,
peste apropieri neobisnuite, peste tranzitii spre chei care in aparenta
nu au nici un raport perceptibil cu cheia precedenta. Astfel insa totul
le pare de-a dreptul anarhic, impregnat cu un dispret premeditat fata
de tot ce este regula prestabilita - cu alte cuvinte o libertate
scandaloasa!"
Unul din
scopurile urmarite de Stravinsky si Schonberg era acela de a realiza o
noua unitate, prin sfaramarea barierelor vechii unitati, in scopul
eliberarii muzicii din tiparele anterioare.
Compozitorul
rus Skriabin era si el partizan al ideii ca artistul este purtatorul
unui mesaj spiritual pe care avea misiunea de a-l transmite prin muzica
sa intregii lumi.
Asemeni
lui Cesar Franck inaintea lui, Skriabin era si el un reprezentant al
sferelor superioare si cauta sa arunce o punte intre lumea ingerilor,
deva, si cea a oamenilor. in viziunea lui Cyril Scott, singurul
compozitor european care a reusit sa imbine cunoasterea vechilor
mistere oculte cu muzica tonala a fost Skriabin.
Mort la
varsta de patruzeci si trei de ani, cu doi ani inainte de izbucnirea
revolutiei comuniste din Rusia, Skriabin si-a petrecut ultimii
cincisprezece ani de viata lucrand la capodopera sa Mysterium, care
trebuia sa fie o imbinatie intre muzica, proiectii multicolore
realizate pe un ecran instalat in spatele orchestrei si efluvii de
parfumuri vaporizate .Punand in armonie vibratiile auditive cu
senzatiile vizuale si olfactive, Skriabin incerca sa-i transforme pe
spectatori in „cobai initiati", aducandu-i in fata unor viziuni
extatice si desfacand legaturile care le tineau personalitatile
incatusate in canoanele rigide ale propriului lor psihic, asa cum, dupa
cum se povesteste, procedau cu milenii mai inainte adoratorii posedati
din Heliopolis si din alte centre ale ocultismului antic.
Pana
astazi, nici un cercetator, cu exceptia lui Hans Kayser, germanul care
a scris Harmonica Plantarum, si a catorva lucrari de matematici
superioare consacrate relatiei dintre intervalele sunetelor si
cresterea plantelor, nici un cercetator, spuneam, nu s-a aplecat asupra
raportului dintre forma plantei si notele muzicale grupate in octava.
Kayser a remarcat ca, desenand proiectia tuturor tonurilor cuprinse
intr-o octava, asa cum astronomul si astrologul Johannes Kepler
procedase in lucrarea sa Harmonia Mundi pentru sistemul solar
universal, si desenand unghiuri de o anumita forma, se obtine
prototipul formei unei frunze. Octava, factorul primordial al oricarei
muzici si, de fapt, al oricarei senzatii, contine prin urmare in sine
forma frunzei.
Aceasta
observatie nu numai ca da o alta greutate, de ordin de data aceasta
moral, principiului metamorfozei plantelor emis de Goethe, conform
caruia dezvoltarea are loc pornind de la frunza, dar arunca si o lumina
cu totul noua asupra ingeniosului sistem de clasificare introdus acum
aproape trei secole de Carl Linne. Daca luam in considerare, precizeaza
Kayser, faptul ca o pasiflora este compusa din doua parti, cinci optimi
din planta insemnand petalele si staminele, iar trei optimi pistilul,
si chiar daca refuzam orice rationament logic inteligent, tot suntem
siliti sa admitem ca sufletele vegetalelor poarta in ele anumite
prototipuri formale - in cazul pasiflorei optimi - care contribuie, ca
si in muzica, la modelarea in aceasta directie a florii. Tocmai din
punctul acesta de vedere, conchide Kayser, sistemul lui Linne primeste
acum o binemeritata reabilitare morala, deoarece clasificarea „sexuala"
stabilita de savantul suedez, oricat de susceptibila de corectari
ulterioare, inseamna de fapt atingerea esentei problemei.
Fiinta
umana nu este capabila sa perceapa constient prin simturile ei limitate
decat o fractiune infima din vibratiile care o afecteaza. Celebra
varietate de margareta cunoscuta sub numele de „margareta fara parfum"
ar mirosi poate la fel de frumos si de intens ca trandafirul, dar asta
numai daca oamenii ar avea capacitatea olfactiva necesara pentru a
simti particulele pe care le emite aceasta planta. Lucrarile
intreprinse pentru a stabili daca, si in ce masura vibratiile sonore
pot influenta plantele sau oamenii, departe de a fi facut pana acum
lumina in privinta actiunii exercitate de muzica si viata una asupra
celeilalte, par deocamdata in masura doar sa descurce ghemul incalcit
dar fascinant al influentelor reciproce si sa-l desfaca apoi in fire
distincte.
inapoi la cuprins sau mai departe
|
|