|
Am mai spus si repet sunt articole care imi sunt utile si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez si la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult Valoare Adaugata) Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa acestui articol este
aici
7. METAMORFOZA PLANTELOR
Raman
deocamdata un mister motivele pentru care botanica, disciplina
realmente fascinanta, care se ocupa cu studierea plantelor vii si
moarte, cu anatomia si cu fiziologia acestora, cu distributia lor
geografica, a fost redusa de la bun inceput la o taxonomie fastidioasa,
la o interminabila si monotona litanie latineasca in care progresul e
determinat mai cu seama de numarul de cadavre catalogate decat de cel
al mugurilor vietii. si astazi chiar, tineri botanisti se chinuie
amarnic prin junglele Africii sau ale Amazoniei, in cautarea unor
specimene poliploide care sa se adauge la lista nesfarsita a celor
peste trei sute cincizeci de mii de varietati deja catalogate pana in
momentul de fata. Lucru de neinteles, din scopurile acestei stiinte
lipseste tocmai aflarea acelei taine care face ca plantele sa traiasca.
si ceea ce este si mai de neinteles este ca aceasta situatie dureaza
din secolul al IV-lea inainte de Christos, cand Theofrast din Lesbos,
discipolul lui Aristotel, s-a apucat sa catalogheze cele aproximativ
doua sute de specii de plante cunoscute pana atunci, grupandu-le in
noua volume de Cercetari asupra plantelor si alte sase despre Cauzele
plantelor. Cifra stabilita de el a fost modificata de Dioscoride, medic
grec in armata romana, care in Materia Medica stabileste existenta a
patru sute de specii de plante medicinale.
Lucru de
neinchipuit, de-a lungul intregului Ev Mediu singurele lucrari de
botanica luate in seama au fost cele ale lui Theofrast si Dioscoride.
Renasterea a patruns cu fiorii ei estetici si aceasta disciplina si au
putut vedea lumina zilei fermecatoarele sculpturi in lemn si marile
ierbare ale lui Jerome Bock, dar botanica a ramas mai departe tributara
severitatii clasificatorilor. in 1583 florentinul Andreas Caesalpinus a
reusit sa identifice si sa clarifice o mie cinci sute douazeci de
plante, grupate dupa criteriul formei semintelor si a fructelor. Peste
un timp, francezul Joseph Pitton de Tournefort descrie aproape opt mii
de plante grupate de el in douazeci si patru de specii, de data aceasta
in functie de forma corolelor.
A aparut
atunci ipoteza existentei unei vieti sexuale la plante. Cu cinci secole
inainte de Christos, Herodot povestise ca babilonienii deosebeau doua
feluri de palmieri si ca raspandeau polenul unuia peste florile
celuilalt pentru a obtine fructe mai multe. Dar aceste observatii au
ramas ca o simpla curiozitate pana la finele secolului al XVII-lea,
cand a aparat ideea ca plantele sunt fiinte insufletite si sexuate, ba
chiar avand o viata sexuala intensa.
Savantul
german Rudolf Jakob Camerarius e cel dintai botanist care a demonstrat
ca pentru fertilizare si pentru formarea semintelor la plante este
nevoie de polen. Camerarius era profesor la Facultatea de medicina din
Tubingen si director al gradinii botanice din acest oras. Lucrarea sa
de capetenie, intitulata De Sexu Plantarum Epistula si publicata in
1694, expunea teoria privitor careia ar fi existand o diferenta de
natura sexuala intre vegetale. Reactia fu prompta si violenta, autorul
fiind acuzat de obscenitati intolerabile. Cea mai blajina critica
spunea ca lucrarea lui este „inventia cea mai scelerata care a incoltit
vreodata in mintea vreunui poet dement". Darz din fire, Camerarius isi
apara cu tarie punctul de vedere si s-a nascut astfel o controversa
aprinsa care a durat timp de aproape o generatie, pana cand, in cele
din urma, beligerantii au cazut de acord ca plantele dispun de organe
sexuale si ca pot fi admise, prin urmare, in elita care zamisleste.
Numai ca
atmosfera intens pudica din lumea savantilor timpului dusese la
ocolirea termenilor firesti, astfel incat s-a recurs la impenetrabila
terminologie latina si sexul femeiesc fu botezat in mod cuviincios
pistil, iar vulva si vaginul primira numele mult mai convenabile de
stigmat si stil. Partea reproducatoare barbateasca avu de indurat
aceeasi soarta, fiind pomenita sub numele de stamina, iar falusul si
testiculele devenira filament si antena. Terminologia aceasta este si
astazi in vigoare in scolile de toate nivelurile din intreaga lume si
in toate laboratoarele, nefiind deloc de natura sa usureze, cel putin
la inceput, deprinderea rapida si completa a unor mecanisme atat de
simple in felul lor.
De-a
lungul mileniilor, plantele si-au perfectionat continuu organele
sexuale, cel mai adesea adaptandu-se la schimbarile de clima, au fost
nevoite sa inventeze cele mai ingenioase metode ca sa se poata fecunda
una pe cealalta sau ca sa-si raspandeasca polenul fertilizator. Totusi,
incepatorii studiului botanicii, care ar putea fi entuziasmati de acest
aspect al sexualitatii, sunt sistematic descurajati si derutati de
termeni ca stamina pentru organul reproducator barbatesc sau pistil
pentru cel femeiesc. scolarii ar fi putut fi fascinati de faptul ca
fiecare graunta de pe stiuletele de porumb inseamna de fapt un ovul ca
fiecare fir din matasea stiuletelui nu este in realitate decat un vagin
gata sa prinda cu lacomie firul de polen, adica de sperma, venit prin
aer pana la el si ca acesta e in stare sa se strecoare prin toata
lungimea acestui vagin stilizat ca sa impregneze un ovul al stiuletelui
si ca fiecare bob de porumb este rezultatul unei impregnari
independente si separate. in loc sa-si chinuie creierii tocind
denumirile arhaice care au tocmai rolul de a ascunde sub valul lor
pudic o realitate clara ca lumina zilei, scolarii ar avea mult mai mult
de castigat invatand de la bun inceput ca fiecare unitate de polen,
adica fiecare spermatozoid, fertilizeaza o singura matrice contine un
singur ovul, ca o pastaie de tutun contine in medie doua mii cinci sute
de seminte, care sunt rezultatul a doua mii cinci sute de impregnari,
care au trebuit sa se petreaca toate intr-un interval de numai douazeci
si patru de ore si pe un spatiu cu un diametru de nici o cincime de
centimetru. in loc sa se slujeasca de minunile naturii ca sa stimuleze
inteligenta, ce abia se infiripa, a scolarilor lor, dascalii de
odinioara au profitat de existenta pasarelelor si a albinelor ca sa
denatureze intreaga sexualitate si sa lase mostenire acest sistem pana
si scolii din zilele noastre.
Fiindca si
azi sunt numeroase universitatile in care se bate moneda pe
paralelismul existent intre natura hermafrodita a plantelor, purtatoare
de penis si vagin in acelasi timp, si „intelepciunea antichitatii" care
ne spune ca omul coboara dintr-un stramos androgin. Nici un cuvant
despre extraordinara ingeniozitate desfasurata de anumite plante pentru
a evita autofertilizarea. Exista specii de palmieri care imping aceasta
prudenta pana acolo incat acelasi exemplar produce intr-un an flori cu
stamine iar in celalalt flori cu pistil. Iarba si cerealele se
fertilizeaza sub actiunea vantului, in timp ce alte specii vegetale,
cele mai numeroase, sunt ajutate de pasarele si mai ales de insecte.
Asemeni
femeilor noastre si femelelor celor mai multe specii, florile degaja si
ele un miros puternic si atragator atunci cand sunt gata sa fie
fecundate. Atunci mirosul starneste roiuri intregi de albine, de
pasarele si de fluturi care participa la aceste acte nuptiale
miraculoase. Florile ramase nefecundate vor emana in continuare un
parfum si mai puternic, uneori timp de o saptamana, dupa care se
ofilesc si se scutura de petale. Floarea care a avut norocul sa fie
fecundata isi pierde mirosul aproape imediat, uneori in nici o jumatate
de ora. Ca si la femeie, sentimentul frustrarii poate preface parfumul
in duhoare. Tot asa, cand floarea este gata sa fie fecundata, organul
ei femeiesc, pistilul, incepe sa degaje caldura. Aceste lucruri au fost
pentru prima oara consemnate de eminentul botanist francez Adolphe
Theodore Brongniart, cu ocazia examinarii atente a unui exemplar
dintr-o planta tropicala, Colocasia odorata, cultivata in sera pentru
frumusetea frunzisului ei. in perioada cand infloreste, aceasta planta
ajunge sa cunoasca o asemenea crestere de temperatura incat Brongniart
compara acest fenomen cu un adevarat acces de febra, iar faptul acesta
dureaza sase zile consecutiv, intre orele trei si patru dupa-amiaza.
Cand soseste momentul fecundarii, se produce o crestere a temperaturii
cu unsprezece grade, fapt constatat de Brongniart cu ajutorul unui
termometru asezat langa organul femeiesc.
Polenul
celor mai multe plante se caracterizeaza printr-un grad foarte ridicat
de inflamabilitate. Cand vine in contact cu o suprafata metalica
incinsa la rosu, se aprinde ca praful de pusca. Odinioara chiar se
producea pe scena efectul luminos al fulgerului prin aruncarea de spori
de Lycopodium clavatum, o varietate de feriga, pe o bucata de tabla
incinsa. La numeroase plante, mirosul polenului seamana izbitor cu cel
al spermei de la mamifere si al celei umane. Polenul indeplineste
aceleasi functii ca sperma si actioneaza intr-un mod aproape identic,
penetrand vulva plantei, urcand de-a lungul vaginului acesteia pana la
ovare, unde intra in contact cu ovulul pe care il fecundeaza. Tuburile
care il contin se prelungesc singure, printr-un proces absolut
remarcabil. La fel ca la animale si la om, sexualitatea anumitor plante
este dirijata de gust. Spermatozoizii anumitor varietati de muschi, pe
care roua diminetii ii excita sa porneasca in cautarea ovulelor, sunt
atrasi tocmai datorita gustului lor pentru acidul acumulat pe fundul
delicatelor corole unde se afla ovulele care asteapta sa fie fecundate.
Spre deosebire de ei, spermatozoizii de feriga, carora le place foarte
mult zaharul, gasesc ovulele cautate in picaturile minuscule de roua
indulcita cu zaharurile secretate de planta interesata in atragerea lor.
Descoperirea
de catre Camerarius a celor doua sexe la plante a deschis calea
parintelui botanicii sistematice, Carl von Linne, care a numit petalele
corolelor „perdelele patului nuptial". Acest suedez isi latinizase
numele in Linnaeus si facuse candva studii temeinice de teologie,
dobandind o conceptie fixista si creationista. El impartise lumea
vegetala orientandu-se in special dupa numarul de stamine purtatoare de
polen ale florii fiecarei plante. Cu spiritul lui de observatie iesit
din comun, Linnaeus a reusit sa identifice aproape sase mii de specii
de plante iar sistemul sau de clasificare, numit in curand si „sistemul
sexual", fu considerat in scurt timp ca „foarte stimulator petru
studentii in botanica". Numai ca uriasa sa munca de clasificare putea
sa se dovedeasca la fel de sterila ca si o simpla hoinareala a unui
admirator oarecare de natura, care se multumeste sa priveasca si sa
admire plantele. Folosit si astazi, sub apasatoarea eticheta de
Nomenclatura binara, sistemul lui, refacut aproape in intregime, da
fiecarei plante un nume latinesc pentru specia careia ii apartine, un
al doilea pentru genul din care face parte si adeseori un al treilea
care mentioneaza numele celui care a botezat-o primul. De exemplu, ar
fi bine sa retineti ca boabele de mazare, pe care le aveti uneori in
farfurie langa cotletul dumneavoastra, s-ar putea sa fie din varietatea
Pisum sativum Linnaeum.
Raoul
France, botanistul vienez pe care l-ati cunoscut in introducerea
acestei carti, a descris astfel lucrarile lui Linne: „Oriunde se ducea
el, izvoarele voioase si zglobii secau, stralucirea florilor se ofilea
numaidecat, gratia si setea de viata a campiei se transformau pe loc in
gramezi de cadavre schilodite, strivite si stalcite sub puzderia
sufocanta a micilor cuvinte latinesti. Campii inflorite si codri
seculari se prefaceau, pe parcursul unei ore de botanica, in cine stie
ce ierbar prafuit, sinistru catalog in care se trezeau inscrise cu
odioase nume grecesti si latinesti. Acestea se intamplau in era cumplit
de plictisitoarei dialectici si a discutiilor nesfarsite si sufocante
despre numarul de stamine, despre forma frunzelor si asa mai departe,
adica tot lucruri facute special ca sa fie tocite de niste bieti tineri
chinuiti fara nici o vina si sa fie imediat dupa aceea uitate. si ceea
ce e mai trist e tocmai faptul ca, atunci cand am terminat studiile,
toti eram dezamagiti si scarbiti pana in maduva oaselor de natura."
Era nevoie
prin urmare de un adevarat geniu poetic care sa rupa cu aceasta manie a
clasificarilor si sa readuca in lumea vegetala viata, dragostea si
sexualitatea. Iar revolta impotriva acestui sistem atat de sufocant se
produse in 1786, opt ani dupa moartea lui Linnaeus, cand rebelul a
aparut: un barbat inalt si frumos, de treizeci si sapte de ani, care
mergea la bai la Carlsbad in vacante si le intovarasea pe doamnele din
familiile inalte in lungi expeditii prin paduri, in cautare de raritati
botanice. Nemultumit de vegetatia care se gasea la nord de Alpi,
barbatul acesta a hotarat sa ia calea sudului si, in cel mai mare
secret, insotit numai de valetul sau credincios, se indrepta spre „tara
unde infloresc portocalii", lasand pentru un timp demnitatile sale de
consilier ducal si director al minelor in ducatul Saxa-Weimar pentru a
se desfata cu frumusetile si cu varietatea vegetatiei meridionale.
Aceasta calatorie secreta in Italia, care venea sa incununeze ani
numerosi de asteptare, a constituit unul din momentele de culme din
viata celui mai mare poet pe care l-a dat lumii poporul german: Johann
Wolfgang von Goethe.
in drum
spre Venetia el s-a oprit spre a vizita gradina botanica a
Universitatii din Padova. in timp ce se plimba prin mijlocul acestor
plante luxuriante, din care cele mai multe nu cresteau in Germania sa
natala decat in sere, Goethe fu dintr-o data napadit de viziunea
poetica datorata de cunoasterea intuitiva a naturii tuturor acestor
plante. Acest fapt avea sa-i dea si un loc de cinste in istoria
stiintelor, ca precursor al teoriei darwiniene cu privire la
dezvoltarea organica, idee atat de putin inteleasa de contemporanii sai
incat generatia urmatoare o si uitase. Dupa celebrul biolog Ernst
Haeckel, ar trebui ca Goethe si Lamarck sa fie asezati „in fruntea
tuturor marilor naturalisti care au elaborat o teorie a dezvoltarii
organice si considerati ca ilustri confrati ai lui Darwin". De-a lungul
anilor, Goethe avusese de nenumarate ori ocazia sa deplanga limitarile
pe care le are de suferit studiul lumii vegetale din cauza unei
apropieri pur analitice si intelectuale ce condusese la aparitia
spiritului clasificator al veacului al XVIII-lea si la proliferarea
teoriilor fizice la moda, care supuneau cu naivitate absolut tot ce era
pe lume legilor oarbe ale mecanicii.
Pe vremea
cand frecventa inca Universitatea din Leipzig, Goethe fusese revoltat
de impartirea arbitrara a actului stiintific in discipline rivale.
Pentru el, stiinta academica exhala miasmele fetide ale unui cadavru cu
membrele deja intrate in putrefactie. Tanarul poet, ale carui versuri
sunt impregnate de o atat de patimasa dragoste fata de natura, era
degustat de contradictiile meschine si caraghioase ale belferilor
ruginiti de la universitate. El cauta sa-si imbogateasca pe alte cai
cunostintele si ajunge sa fie pasionat de galvanism, mesmerism si de
experientele electrice ale lui Winkler. inca din copilarie simtise o
adevarata fascinatie fata de electricitate si magnetism si fusese adanc
impresionat de manifestarile atat de ciudate ale polaritatii. Dominat
de dorinta puternica de a patrunde tainele unei creatii si ale unei
distrugeri sistematice, ajunse sa aiba preocupari constante legate de
misticism si de alchimie. in felul acesta ii descoperi pe Paracelsus,
Jakob Boehme, Giordano Bruno, Spinoza si Gottfried Arnold. in special
lectura scrierilor lui Paracelsus l-a tulburat profund, facandu-l sa se
gandeasca daca nu cumva ocultismul este mai apropiat de realitate decat
stiinta, tocmai fiindca se axeaza pe realitatea vie, nu pe liste
interminabile de entitati neinsufletite. Dar lucrul cel mai important
pe care l-a deprins din aceste lecturi parcurse cu sufletul la gura a
fost ca bogatia de frumuseti a naturii nu poate fi simtita si aflata
decat de acela care gaseste o cale de comuniune sufleteasca cu ea.
intelese ca tehnicile folosite de botanistii din timpul sau nu
ingaduiau cercetarea unei plante ca organism angrenat intr-un ciclu de
crestere. Era imperios necesara o apropiere in alti termeni de acest
domeniu, astfel incat sa fie studiata mai ales viata plantei. incercand
sa obtina o imagine cat mai limpede si mai completa a unui exemplar
vegetal, Goethe isi luase obiceiul ca in fiecare seara, inainte de a
adormi, sa isi imagineze ciclul complet de dezvoltare, de la care
germineaza si pana la samanta rezultata in urma unui proces de crestere
si fecundare.
in
minunatele gradini ale Weimarului, in acel Gartenhaus pus la punct de
duce, Goethe incepu sa fie din ce in ce mai pasionat de viata plantelor
si interesul acesta spori si mai mult in urma prieteniei cu farmacistul
Wilhelm Heinrich Sebastian Buchholz, care cultiva o suprafata de teren
cu plante medicinale de un interes aparte.
Cei doi
reusira sa puna pe picioare o idee destul de neasteptata: gradina
botanica in micul Weimar. Era o gradina mica, e drept, dar foarte
originala si intocmita cu gust si chibzuinta.
La Padova
era insa vorba de cu totul altceva. Aici nu mai era o gradina modesta
si aproape de jucarie, ca la Weimar, ci una din cele mai bogate si mai
impresionante gradini botanice ale timpului. insusi Paracelsus fusese
extrem de impresionat de ce vazuse aici. Goethe remarca in special un
palmier si, observandu-l cu atentie, fu frapat de un anumit lucru:
cresterea in evantai a acestuia constituia o structura completa. De la
frunzele simple, in forma de lance, din apropiere de suprafata solului,
si pana la buchetul de frunze spatulate din care tasnea o ramura plina
de flori cu aspect izbitor de exotic, toate acestea pareau sa prezinte
o anumita logica. Analizand atent aceasta suita de forme de tranzitie,
Goethe ajunse la concluzii care mai tarziu aveau sa constituie unul din
punctele de baza ale doctrinei sale asupra metamorfozei plantelor.
intr-o strafulgerare, el intrevazu aici, la Padova, o concluzie a tot
ce se acumulase in mintea sa de-a lungul atator ani pe care-i
consacrase studiului plantelor: palmierul acesta in forma de evantai
era dovada vie si limpede ca toate excrescentele laterale ale plantei
erau simple variatii ale unei singure structuri, frunza.
La cererea
calatorului sosit de departe, gradinarul padovan taie din
palmierul-evantai cateva asemenea excrescente, pe care Goethe le aseza
cu grija in hardaie unde supravietuira multi ani. si, ca o curiozitate,
sa amintim ca acel palmier traieste si azi in gradina botanica din
Padova, in pofida atator razboaie si revolutii care au zguduit lumea.
in baza
acestui nou mod de a privi plantele, Goethe ajunse la concluzia ca
natura este in masura sa realizeze formele cele mai diversificate
pornind de la una singura, o forma de baza, care favorizeaza una sau
alta din componentele plantei. „Variatiile formelor plantelor, ale
caror particularitati le urmaream de multa vreme, m-au incitat si m-au
facut sa ma gandesc din ce in ce mai staruitor ca formele in chestiune
nu sunt determinate aprioric ci dimpotriva, au un grad ridicat de
mobilitate si flexibilitate, ceea ce le permite sa se adapteze
diferitelor conditii a caror influenta sunt nevoite sa o suporte pe
toata suprafata planetei, modelandu-se si remodelandu-se fara
contenire, in functie de aceste conditii."
Goethe
nota de asemenea ca procesul de dezvoltare si de definitivare a
formelor la plante urma un ciclu cuprinzand trei trepte, fiecare din
acestea fiind formata din cate doua etape: expansiunea si contragerea.
Expansiunea frunzisului este urmata de contragerea intr-un caliciu, cu
bracteele lui. Apare apoi mirifica revarsare a petalelor corolei,
urmata si ea la randul ei de o noua contragere, anume in punctul de
intalnire a staminei cu stigmatul pistilului. in sfarsit, a treia
expansiune, hipertrofierea tesuturilor sub forma fructului, este urmata
de o contragere a principiilor fecunde in samanta. O data cu incheierea
acestui ciclu in sase etape grupate doua cate doua, partea esentiala a
plantei este gata s-o ia de la inceput.
in
lucrarea sa Omul si materia, Ernst Lehrs, dupa o cercetare profunda a
operei lui Goethe, afirma ca exista un alt principiu al naturii
implicat in derularea acestui ciclu, caruia Goethe nu i-a atribuit nici
un nume, „desi altminteri e limpede ca el era pe deplin constient de
existenta si de semnificatia universala a acestui ciclu".
Lehrs
umple el golul lasat de Goethe si da acestui principiu numele de
principiul renuntarii. „in viata plantelor, acest principiu este
vizibil mai ales atunci cand dintre frunzele verzi rasare floarea.
Trecand de la frunza la floare, planta sufera o diminuare considerabila
a propriei ei vitalitati. Comparata cu frunza, floarea este o entitate
supusa prin excelenta mortii. si totusi, moartea florii este cu totul
alta decat cea a frunzei, care e mai tarzie si mai putin spectaculoasa.
Singurul termen in care am putea exprima complet ideea de moarte a
florii este acela de devenire prin moarte. Observam retragerea vietii,
care s-a manifestat sub forma ei vegetativa, pentru a lasa loc
manifestarii unei forme superioare de viata. Acest principiu poate fi
observat si in lumea insectelor, unde extraordinara si dizgratioasa
vitalitate a omizii va da viata frumusetii fragile si efemere a
fluturelui."
Lehrs se
arata fascinat de vigoarea fortelor care lucreaza in organismul plantei
atunci cand aceasta trece de la verde la alte culori. Acestea sunt in
masura sa stopeze complet ascensiunea sevei in caliciu, astfel incat
seva nu mai aduce in floare puterile vietii ci sufera o transmutatie
completa, iar aceasta nu gradat, ci brusc.
Dupa ce a
izbutit in realizarea acestei capodopere care este floarea, planta
suporta din nou un proces de regres, de data aceasta pentru a se
concentra in micile organe ale fertilitatii. in urma fecundarii rezulta
fructul, care incepe sa se umfle. O data in plus, planta e un organ cu
o protuberanta mai mult sau mai putin vizibila. Acest fapt este urmat
de o contragere extrem de pronuntata, anume aflarea semintei in
interiorul fructului. Din acest moment, planta renunta la orice
aparenta exterioara, si inca intr-o asemenea masura incat s-ar parea ca
nu trebuie sa mai ramana de pe urma ei nimic decat o minuscula graunta
de materie organizata. Iar aceasta, in pofida micimii sale, cuprinde in
sine puterea de a da viata unei alte plante, un organism cu totul altul.
Lehrs
atrage atentia ca, in urma acestei parcurgeri a treptelor de expansiune
si de contragere, planta scoate la iveala tocmai regula de baza dupa
care ii este organizata existenta. „De-a lungul fiecarei expansiuni,
principiul activ al plantei se manifesta sub o aparenta vizibila; de-a
lungul fiecarei contractii, formele exterioare sunt neglijate pana la
abandon, in favoarea a ceea ce am putea numi o stare de existenta, care
este cu atat mai pura cu cat este total lipsita de forma. Observam
astfel cum principiul vital al plantei este absorbit printr-un fenomen
care aminteste ritmul respirator: apare si dispare, domina materia,
pentru ca imediat sa se retraga."
in
versatilitatea manifestarilor exterioare ale plantei, Goethe nu vedea
decat o aparenta, astfel incat ajunse la concluzia ca adevarata natura
a vietii vegetale nu aici trebuia cautata, ci la un nivel mult mai
profund. Iar aceasta il facu sa se gandeasca din ce in ce mai mult la
faptul ca s-ar putea obtine orice specie de planta pornind de la una
singura.
Aceasta
idee a sa era destinata sa transforme radical stiinta botanicii si, de
fapt, intreaga conceptie despre lume, pentru ca aducea cu ea conceptul
de evolutie. Metamorfoza devenise cheia cifrului naturii. Dar daca
pentru Darwin circumstantele exterioare, cum ar fi de exemplu cauzele
de ordin mecanic, influenteaza natura unui organism si prin urmare o
modifica, pentru Goethe modificarile observate reprezinta diferite
expresii ale organismului arhetipal originar (Urorganismus), care are
puterea sa imbrace mai multe forme si sa se stabileasca, la un moment
dat, la aceea din ele care se adapteaza cel mai bine din toate la
conditiile de viata oferite de mediul inconjurator. Nu e greu de
observat ca acest concept introdus de Goethe, Urorganismus, este o idee
inrudita cu gandirea platoniciana si transpusa in domeniul unei
evolutii creatoare.
in
viziunea lui sir George Trevelyan, nodul filozofiei lui Goethe rezida
intr-un concept metafizic asupra naturii. „Bratul lui Dumnezeu sta
deasupra celor in viata, nu a mortilor. Vointa divina este prezenta in
tot ceea ce se dezvolta si se transforma, neimplicandu-se in ceea ce a
capatat deja o forma si a devenit rigid. Astfel ratiunea, in cautarea
elementului divin, se sprijina pe ceea ce deja a evoluat si a cazut in
letargia imobilitatii."
Pe baza
observatiei ca fiecare parte a unei plante e rezultatul metamorfozei
unui „organ-frunza" arhetipal, Goethe trage concluzia existentei unei
plante arhetipale sau Urpflanze, principiu hipersensibil capabil sa
imbrace miliarde si miliarde de infatisari diferite, deci o varietate
practic nelimitata. Nu e vorba aici, subliniaza Trevelyan, de o planta
unica, ci de o forta care cuprinde in ea toate formele potentiale ale
plantelor. „Toate plantele sunt astfel considerate ca fiind manifestari
specifice ale plantei arhetipale care controleaza intreg regnul vegetal
si pune in valoare imensul talent al naturii in directia zamislirii
formelor. in acest domeniu mai ales, ea este permanent in actiune:
inainteaza si da inapoi, urca si coboara, intra si iese, miscari
ciclice si necontenite pe infinita scara a formelor."
incercand
sa-si rezume descoperirile, Goethe ajunsese sa se intrebe: „Daca toate
plantele n-ar fi create pe baza aceluiasi model, atunci de unde as
putea eu sa stiu ca acestea sunt plante?" Plin de fericire, el se simte
astfel cuprins de imensul orgoliu de a putea crea forme cu totul noi in
regnul vegetal. intr-o scrisoare trimisa din Napoli prietenului sau
Johann Gottfried von Herder, care locuia pe atunci la Weimar, el
marturiseste: „iti incredintez stirea confidentiala ca sunt foarte
aproape de aflarea secretului crearii plantelor si ca acesta e lucrul
cel mai simplu care se poate inchipui. Planta arhetipala va fi creatia
cea mai stranie de pe intreg pamantul si am presentimentul ca natura
insasi ma va invidia pentru descoperirea asta. Dispunand de acest model
si cunoscand si cheia folosirii lui, vom putea nascoci la infinit
plante noi, insa plante in sine. Asta inseamna ca, chiar daca planta in
cauza nu a existat pana acum, ea ar fi putut sa existe si n-ar fi
constat intr-o haina artistica sau poetica de suprafata, ci ar fi
posedat si un adevar interior si caracterul de inevitabilitate. si
aceeasi lege care domneste in acest caz s-ar putea aplica la absolut
tot ce inseamna viata."
Goethe
porni sa cerceteze mai in amanunt aceasta idee, „plin de bucurie si de
incantare, cautand cu febrilitate dovezi la Napoli si apoi in Sicilia",
aplicand-o la toate planurile noi pe care le intalnea si tinandu-l
permanent la curent pe prietenul sau Herder cu tot ce gasea nou, „cu
tot atata entuziasm cat a produs si gasirea dinarului de argint
pierdut, despre care povesteste parabola din Evanghelie".
in timpul
celor doi ani petrecuti in Italia, Goethe studie si nota amanuntit
toate datele privitoare la aceasta chestiune, executand si numeroase
desene si crochiuri de o precizie impresionanta. „Urmez fara contenire
studiile de botanica, simtindu-ma in permanenta
calauzit, indemnat, silit si inlantuit de interesul pe care mi-l
starnesc toate aceste lucruri."
Numai ca
la intoarcerea in Germania Goethe descoperi ca noua sa viziune asupra
vietii era cu totul de neinteles pentru compatriotii lui. "La sosirea
din Italia, tara atat de plina de coloritul unei vieti reale, m-am
cufundat in Germania mohorata si stearsa, schimband interesul
meridional pe unul plumburiu si lugubru. Prietenii mei, fara sa ma
intareasca in convingerile mele si sa ma stranga la piept, ma facura sa
ma simt cuprins de cea mai adanca disperare. Bucuria si entuziasmul meu
in fata unor lucruri care lor le erau cunoscute doar vag, daca nu cumva
chiar deloc, amaraciunea si durerea pe care le simteam la amintirea
minunatelor zile din Italia, acum pierdute pentru mine, toate lucrurile
acestea pareau ca-i ofenseaza. N-am intalnit nicaieri nici o umbra de
simpatie, nimeni nu parea ca-mi intelege cuvintele. Aceasta situatie
era inacceptabila si simturile mele se revoltau numai la ideea ca m-as
putea resemna. Din fericire, moralul a inceput dupa un timp sa mi se
refaca si nu m-am mai lasat coplesit de indiferenta si ostilitatea din
jurul meu."
Goethe isi
rezuma ideile intr-un prim eseu intitulat Metamorfoza plantelor, in
care scotea in evidenta „fenomenele specifice si cu numeroase fatete
care se produc in minunata gradina a Universului, urmand un principiu
general de o mare simplitate" si sublinia metoda naturii „care,
conformandu-se unor legi precise, produce o structura vie care este
modelul a tot ceea ce inseamna frumos".
Acest eseu
avea sa dea nastere unei noi discipline fundamentale, morfologia
plantelor, insa era redactat intr-un stil ezoteric, cu totul diferit de
cel practicat in scrierile cu caracter stiintific ale timpului. Autorul
nu adancea ideile pana la ultimele concluzii posibile, ci lasa deschisa
calea unor interpretari din partea cititorilor sai. Numai ca lucrarea
ii pricinui noi deceptii. Editorul care ii publica in mod obisnuit
scrierile refuza s-o accepte, motivand ca pentru el si pentru toata
lumea Goethe era un om de litere, nu unul de stiinta. Cu mare greutate,
marele poet reusi sa gaseasca un alt editor, insa avu mahnirea sa
constate, la aparitia cartii, ca aceasta trece neobservata, atat de
marele public cat si de botanisti, ceea ce-l facu sa comenteze cu
amaraciune: „Publicul are pretentia ca fiecare om sa se limiteze la
propriul lui camp de activitate. Nimeni si nicaieri nu poate admite ca
stiinta si poezia ar putea avea ceva comun. Oamenii au uitat ca stiinta
a aparut desprinzandu-se din poezie si nu-si pot imagina cum s-ar putea
uni iarasi cu folos aceste doua activitati, la un nivel superior celui
din antichitate si in asa fel incat fiecare din ele sa aiba de
castigat."
Mai comise
si imprudenta de a oferi exemplare din mica lui carte unor persoane cu
care nu se afla in relatii de prietenie stransa, ceea ce avu drept
urmare comentarii indiscrete si malitioase din partea acestora. „Nimeni
nu a indraznit sa accepte maniera mea de exprimare. Este cumplit de
dureros sa constati ca nu esti inteles, dupa atatea eforturi si
cercetari febrile, mai ales cand tu insuti nutresti convingerea ferma
si lucida ca ai dreptate. Sa vezi cum zilnic se repeta sub ochii tai
aceeasi eroare pe care tu ai reusit cu mare greutate s-o eviti, asta mi
se pare un lucru in stare sa scoata din minti pe oricine. Nimic nu e
mai penibil decat sa vezi cum lucruri care ar fi trebuit sa te apropie
de semenii tai, mai ales de oamenii informati si inteligenti sapa,
dimpotriva, intre ei si tine o prapastie de netrecut."
Marelui
poet Friedrich Schiller, cu care se imprietenise de curand, Goethe ii
explica plin de verva teoria sa privitoare la metamorfoza plantelor,
schitand cu pana pitoresti desene explicative ale unei plante
simbolice. „Schiller asculta si privi cu un interes enorm, intelese
absolut tot, dar la sfarsit clatina din cap si imi spuse: „Asta nu e o
experienta, e o idee"."
Surprins
si chiar putin iritat de aceasta reactie, Goethe reusi totusi sa se
consoleze si raspunse: „E minunat ca pot avea idei fara sa-mi dau seama
de asta si mai ales ca le am sub ochi". in urma acestei discutii,
Goerthe isi forma convingerea de ordin filozofic ca ideile trebuie sa
fie total independente de spatiul si timpul in care sunt concepute, in
timp ce experienta este esential limitata de spatiu si timp. „Notiunea
de simultan si aceea de succesiv sunt prin urmare strans legate intr-o
idee, in timp ce in experienta ele sunt total separate."
A fost
nevoie sa se scurga mai bine de un sfert de secol, pana dupa Congresul
de la Viena, pentru ca notiunea de metamorfoza a plantelor sa inceapa
sa patrunda, la inceput timid iar mai apoi din ce in ce mai curajos, in
diferite texte de botanica si in alte lucrari, dar pana la acceptarea
ei fara rezerve de catre botanisti aveau sa treaca mai bine de trei
decenii. Cand eseul lui Goethe incepu sa se raspandeasca in Franta si
in Elvetia, castigand teren si convingand din ce in ce mai rapid
mediile stiintifice de temeinicia sa, lumea fii descumpanita de
descoperirea ca tocmai un poet, „care de regula se preocupa de
chestiuni morale, asociate sentimentelor, puterii si imaginatiei, poate
face o descoperire de o asemenea anvergura, care practic rastoarna tot
ce stiam noi pana acum".
Spre
sfarsitul vietii, Goethe imbogateste stiinta botanicii cu o noua idee
fundamentala. Cu o generatie inainte de Darwin, el intelesese ca
vegetatia are tendinta sa creasca in doua directii diferite: vertical
si in spirala. Cu exceptionala sa intuitie poetica, Goethe denumeste
linia verticala, cu forta ei purtatoare, crestere masculina, in timp ce
cresterea in spirala, greu de observat in perioada dezvoltarii
tulpinii, dar foarte vizibila in timpul infloririi si aparitiei
fructului, a numit-o crestere feminina.
Iata
justificarea acestei interpretari, data chiar de Goethe: „Cand vom
intelege pe deplin ca sistemul vertical e indiscutabil masculin iar cel
orizontal feminin, fara putinta de tagada vom fi in masura sa patrundem
principiul fundamental al existentei androgine, caracter valabil pentru
toata fiinta plantei, de la extremitatea radacinii si pana la varful
ultimei frunze. in decursul
transformarilor
care insotesc in mod firesc cresterea, aceste doua sisteme sunt
separate, luand cursuri opuse, dar se intalnesc din nou la o scara
superioara."
Viziunea
de ansamblu a lui Goethe asupra semnificatiei celor doua principii,
masculin si feminin, care se opun spiritual unul altuia in univers este
grandioasa. Faptul ca radacina unei plante se indreapta fara gres spre
adancurile pamantului, in cautarea intunericului si a umiditatii, in
timp ce tulpina sau trunchiul se inalta in directia opusa, cautand
lumina si aerul, i se parea ca tine de o adevarata magie. Cautand o
explicatie, Goethe ajunse la extraordinara ipoteza a existentei unei
forte inverse sau opuse celei de gravitatie descoperite de Newton, cu
alte cuvinte forta de ascensiune.
Fascinat
de incredibila intuitie a lui Goethe, Lehrs afirma: „Newton ne-a
explicat de ce cade marul din pom - sau cel putin se considera ca el
ne-a explicat acest fapt; dar el nu si-a pus niciodata intrebarea cum
se explica fenomenul opus, fiindca aici sta de fapt adevarata cheie a
problemei: cum a ajuns marul sa se afle la o asemenea inaltime?"
Aceasta
ipoteza avea sa il conduca pe Goethe spre o viziune uluitoare: globul
terestru este inconjurat si strapuns de un camp de forte opus sub toate
aspectele campului gravitational. Lehrs sustine in continuare: „Orice
camp de gravitatie isi pierde din intensitate odata cu cresterea
distante care ne separa de centrul sau. La fel stau lucrurile, numai ca
in sens invers, cu campul ascensional, a carui intensitate descreste pe
masura ce ne departam de periferie si ne apropiem de centru. Acesta
este motivul pentru care lucrarile „cad" sub actiunea atractiei
terestre si „se ridica" datorita acestei forte ascensionale, opusa
celei dintai".
Lehrs
adauga ca daca nu ar exista un camp de forte care sa actioneze dinspre
periferia cosmosului spre interior, intreg continutul material al
planetei noastre s-ar vedea redus, datorita fortei de gravitatie, la
dimensiunile unui varf de ac. Dimpotriva, daca asupra sa ar actiona
numai forta opusa, adica cea ascensionala, globul terestru s-ar
pulveriza imediat in spatiu, nemaiexistand forta de atractie
gravitationala care sa mentina ca forma unitara si stabila. „Ca si in
cazul fenomenelor vulcanice, materia consistenta este aruncata in sus
de forta ascensionala, dar miscarea este limitata de forta de
gravitatie; la fel stau lucrurile cand, in timpul unor descarcari
electrice fulgerul se indreapta spre pamant datorita propriei sale
greutati".
Goethe a
murit la 22 martie 1932, cu douazeci si sapte de ani inainte ca Darwin
sa emita principiul evolutiei speciilor. Era considerat in unanimitate
cel mai mare poet german si poate cel mai mare geniu poetic si
filozofic al omenirii din toate timpurile, capabil sa imbratiseze
practic orice domeniu de activitate umana legat de cunoastere. Numai
ca, lucru care azi ne surprinde, in materie de stiinta era considerat,
tot in unanimitate, un diletant. O specie vegetala a primit in cinstea
sa, numele de Goethea, iar un mineral a fost botezat goethit, numai ca
aceste omagii erau aduse mai curand stralucitului om de litere decat
savantului. Gheata s-a spart destul de greu. La inceput, i s-a
recunoscut meritul de a fi introdus el cel dintai termenul de
morfologie botanica, folosit in mod curent pana astazi si probabil
foarte mult timp si de acum inainte. Apoi a inceput sa se vorbeasca
despre meritele sale in alte domenii: descoperirea originii vulcanice a
multor formatiuni muntoase, intemeierea primelor statii meteorologice,
ideea de a lega Golful Mexic cu Oceanul Pacific si chiar intentiile,
nerealizate, de a construi vapoare cu aburi si masini zburatoare. Numai
cea mai de seama din contributiile lui la dezvoltarea stiintei, aceea
din domeniul botanicii, a fost mult timp ignorata, avand nevoie de
aparitia teoriei lui Charles Darwin pentru ca oamenii sa-si aminteasca
de ea. Dar si atunci a fost rau inteleasa, ceea ce l-a facut pe Rudolf
Steiner sa scrie cu un secol mai tarziu: „Fara indoiala ca Darwin a
pornit de la aceleasi observatii ca si Goethe atunci cand s-a gandit ca
formele exterioare ale speciilor, incluzand aici si omul, nu sunt fixe
si nici macar constante. Dar concluziile la care au ajuns cei doi mari
ganditori difera esential. in timp ce Darwin considera ca toata natura
organismului este cuprinsa in realitate in formele exterioare si a tras
de aici concluzia ca in viata planetei noastre nu exista absolut nimic
care sa nu fie supus legilor evolutiei, Goethe a mers mult mai departe
si a aratat ca sub forma exterioara variabila se ascunde un principiu
constant, care trebuie cautat."
inapoi la cuprins sau mai departe
|
|