|
Am mai spus si repet sunt articole care imi sunt utile si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez si la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult Valoare Adaugata) Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa acestui articol este
aici
3. PLANTELE POT CITI IN NOI
In timp ce
Backster si Sauvin isi efectuau concentrati experientele pe coasta de
est a Statelor Unite, un cercetător din cealaltă parte a continentului,
chimistul Marcel Vogel din Los Gatos, statul California, era adancit in
studiul domeniului creativitatii. Marcel Vogel lucra la firma IBM si
acolo i se ceruse sa redacteze in aceasta chestiune un curs complet
pentru uzul inginerilor si al oamenilor de stiinta care lucrau la
aceasta firma. Vogel a acceptat, insa, la scurt timp dupa asta, si-a
dat seama de imensitatea subiectului si de proportia supraomenesti ale
efortului pe care si-l asumase atat de pripit „Cum poate fi definita
creativitatea?" incepu el sa se intrebe. Apoi se ridica o alta enigma:
„Ce este persoana creatoare?" Ca sa poata raspunde acestor intrebari,
Vogel, care facuse candva si studii temeinice de teologie, cu intentia
de a intra in Ordinul Franciscan, incepu sa schiteze planul a
douasprezece seminarii de cate doua ore fiecare sperand sa-si poata
stimula cursantii in mod corespunzator.
inca de la
o varsta frageda avusese curiozitati foarte vii in privinta
creativitatii, fiind intrigat pentru prima oara de sursele de lumina
folosite de licurici si de anumiti viermi stralucitori. Negasind in
biblioteca publica nimic in legatura cu aceasta chestiune, ii declarase
mamei sale ca intr-o zi avea sa scrie si el o carte in care sa
elucideze acest subiect. Zece ani mai tarziu, Vogel publica, in
colaborare cu doctor Peter Pringsheim, de la Universitatea din Chicago,
Luminescenta in lichide si in solide si aplicatiile ei practice. Peste
doi ani, Vogel fonda propria lui societate, Vogel Luminescence, la San
Francisco, societate ce ajunse repede in fruntea acestui domeniu. Timp
de cincisprezece ani, societatea sa a lansat pe piata tot felul de
noutati: lumina rosie transmisa pe ecranele de televiziune americane,
creioanele fluorescente, etichetele pentru insecticide, o trusa cu
tehnica de investigare, dupa urmele de urina, a traseelor secrete ale
rozatoarelor prin subsoluri, scurgeri sau maghernite neingrijite si, in
fine, culorile psihedelice atat de folosite azi la tiparirea afiselor.
Pe la
mijlocul anilor '50 Vogel, care ajunsese sa se sature pana peste cap de
rutina zilnica presupusa de conducerea unei societati si ajunsese sa se
simta din ce in ce mai stanjenit de aceste obligatii, isi vandu
societatea si incepu sa lucreze pentru IBM, unde avea toate conditiile
pentru a-si putea consacra cercetarilor tot timpul si toata energia. Se
apuca deci cu indarjire de studii aprofundate in domeniul
electromagneticii, al instrumentelor optice si mai ales in cel al
conductibilitatii cristalelor lichide. in scurt timp reusi sa puna la
punct un numar impresionant de inventii, inregistrate cu brevete in
regula si care se dovedira de o importanta capitala pentru
inmagazinarea informatiilor in ordinatoare, aducandu-i autorului lor
numeroase premii si distinctii care impodobesc peretii locuintei sale
din San Jose.
intr-o zi,
unul din cursantii lui Vogel ii aduse un exemplar din revista Argosy
cuprinzand un articol al lui Cleve Backster, intitulat Oare au plantele emotii?
Reactia initiala a lui Vogel dupa citirea primelor randuri fu sa arunce
revista la cos, incredintat ca iar e vorba de vreuna din fituicile
nenorocite care umbla cu orice pret sa-si asigure desfacerea, publicand
tot felul de mofturi senzationale nascocite de escroci care-si dau aere
de savanti. Numai ca putinul care reusise sa-l citeasca cuprindea ceva
care incepu sa-l preocupe din ce in ce mai mult astfel ca dupa cateva
zile, recupera articolul si, citindu-l in profunzime isi schimba cu
totul opinia initiala.
Integra
articolul la un seminar, in fata cursantilor, provoca diferite reactii,
de la glume proaste pana la curiozitati mature, dar toti cadeau de
acord ca in privinta plantelor ramaneau multe lucruri neelucidate. in
aceeasi seara, unul din cursanti ii arata lui Vogel ultimul numar din
Popular Electronics care, referindu-se la cercetarile lui Backster
oferea cateva date privitoare la un instrument numit banalizator, in
stare sa inregistreze si sa amplifice reactiile plantelor, instrument
al carui pret de fabricatie nu depasea douazeci si cinci de dolari.
Vogel isi
imparti atunci cursantii in trei grupe, fiecare din acestea avand drept
sarcina refacerea experientelor lui Backster, independent una de
cealalta. La incheierea cursului, nici una din grupe nu ajunsese la
vreun rezultat cat de cat concludent. Spre deosebire de ei, Vogel, care
lucrase si el separat la aceleasi cercetari, fu in masura sa le anunta
ca reusise sa obtina unele din rezultatele lui Backster. incepu deci sa
le demonstreze ca plantele pot presimti ca cineva se pregateste sa le
smulga frunzele si ca nelinistea lor este si mai acuta in cazul cand
simt ca urmeaza sa fie arse sau smulse din radacini, mai acuta chiar si
decat in cazul cand intentia e tradusa in fapta. Singura lui nelamurire
era pricinuita de faptul ca numai el reusise aceste experiente, in timp
ce cursantii sai nu.
Vogel
avusese in copilarie o perioada, intre unsprezece si paisprezece ani,
cand citise pe nerasuflate tot ce-i cazuse in mana in legatura cu
functiunile creierului uman. in adolescenta, cu ajutorul cartilor
despre magie, spiritism si tehnicile hipnotice, se apucase de
demonstratii publice de hipnoza. Era fascinat de teoria lui Mesmer
asupra fluidului universal, care prin echilibrul sau tulburarile sale
determina sanatatea si imbolnavirile, si de ideile lui Coue in legatura
cu autosugestia aplicata la nasterea fara dureri si la ameliorarea in
general a starii organismului. il preocupau de asemenea intens
scrierile diferitilor autori despre „energia psihica". Aceasta ultima
notiune ajunsese foarte raspandita datorita lui Carl Jung, care, desi
stabilea o diferenta neta intre aceasta si energia fizica, o considera
incomensurabila. Cunoscand bine toate aceste lucruri, Vogel isi spuse
ca, daca exista "energie psihica", atunci trebuie sa dispuna si ea, ca
alte forme de energie, de o posibilitate de inmagazinare. Da, dar unde
anume? Trecand in revista toate produsele chimice puse in ordine in
rafturile laboratorului sau de la IBM, se intreba care din ele poate
avea un rol in aceasta chestiune si ce rol anume.
Pentru a
iesi din aceasta dilema, se hotari sa recurga la ajutorul unei prietene
devotate, Vivian Wiley, cercetatoare de inalta competenta in domeniul
psihologiei. Inspectand toate produsele chimice aflate in laboratorul
lui Vogel, aceasta isi exprima opinia ca nici unul din ele nu putea
avea vreun rol in inmagazinarea energiei psihice.
Vogel
insista, sugerandu-i sa renunte la ideile ei preconcepute asupra
produselor chimice si sa utilizeze mai bine toate ideile care-i trec
prin cap in aceasta privinta. intorcandu-se in gradina, Vivian Wiley
rupse doua frunze de iarba-surzilor si le duse in casa, punand una pe
masuta de la capatul patului si pe cealalta pe masa din salon „in
fiecare dimineata, la trezire - ii spuse ea lui Vogel - am sa privesc
frunza de langa patul meu si am s-o sugestionez ca este inca in viata
.De cealalta n-am sa ma ocup in nici un fel. Sa vedem ce se intampla"
Peste o
luna, Vivian Wiley il invita pe Vogel sa vina sa fotografieze cele doua
frunze. Acestuia nu-i veni sa-si creada ochilor .Frunza lasata in
parasire era ingalbenita si aproape gata sa intre in putrefactie, in
timp ce cealalta, careia Vivian ii acordase zilnic o atentie speciala,
era verde si plina de viata ca si cum atunci ar fi fost rupta din
gradina. Ceva straniu parea sa sfideze legile unanim acceptate ale
naturii si sa mentina frunza in aceasta neasteptata stare de
prospetime. Intrigat de aceasta revelatie, Vogel vru sa vada daca era
si el in stare de performanta obtinuta de prietena sa, astfel incat
culese imediat trei frunze dintr-un ulm care crestea in fata
ferestrelor laboratorului sau de la IBM si le duse acasa, asezandu-le
pe o placa de sticla din dormitorul sau, foarte aproape de pat. in
fiecare dimineata, inainte de micul dejun, isi concentra privirea
asupra celor doua frunze de pe margini, rugandu-le dragastos sa
continue sa traiasca si evitand sa se uite la cea din mijloc. intr-o
saptamana aceasta din urma se uscase si se intunecase la culoare, in
timp ce celelalte doua erau inca verzi si pline de prospetime. Mai mult
decat atat, petiolurile lor se cicatrizasera in locul unde fusesera
rupte.
Vogel fu
convins atunci ca era vorba de o demonstratie de transfer al „energiei
psihice". Daca sugestia putea permite unei frunze sa ramana verde, se
nastea atunci intrebarea care puteau fi efectele ei asupra cristalelor
lichide la care tocmai lucra atunci cu toata indarjirea, in cadrul unui
program de cercetari al IBM. Vogel, care stia sa manuiasca un
microscop, luase sute de diapozitive color ale cristalelor lichide
marite de trei sute de ori. in timp ce le fotografia, isi dadu seama
ca, „relaxandu-si psihicul", putea simti o activitate care nu era
perceptibila vizual in campul microscopului, dar care fara indoiala ca
exista: „Reuseam sa percep la microscop lucruri care scapau altor
observatori, iar asta se datora nu vederii mele, ci ochiului psihicului
meu. Odata constient de existenta acestora, am fost cuprins de o stare
pe care n-o pot numi decat o forma crescuta de constiinta vizuala in
stare sa modifice intr-atat conditiile de iluminat incat senzatia era
sesizabila de catre ochi sau aparatul de fotografiat". Ajunse la
concluzia ca aceste cristale sunt aduse la forma lor de existenta
solida sau fizica de catre preforme sau imagini-fantoma energie pura
care prefigureaza starea solida. Din moment ce plantele sunt in stare
sa stie cand un om are intentii agresive fata de le vrand, de exemplu,
sa le arda, asta arata clar ca intentionalitatea formeaza un camp
energetic.
incepand
cu toamna lui 1971, Vogel consacra cea mai mare parte a timpului sau
lucrului la microscop si fu silit sa abandoneze pentru un timp
cercetarile asupra plantelor. Dar aparitia in San Jose Mercur a unui
articol asupra acelor cercetari, facu sa fie literalmente asaltat de
telefoane primite de la sumedenie de persoane interesate, ceea ce il
stimula sa se intoarca la aceste preocupari.
Lui Vogel
ii era foarte limpede ca, daca voia sa poata observa cu maxima precizie
efectele gandurilor si ale emotiilor umane asupra plantelor, avea
nevoie sa imbunatateasca tehnica de bransare a electrozilor la frunze,
astfel incat sa poata elimina factorul pe care el il considera
principala cauza a multor inexactitati: parazitii, cei care produceau
perturbari ale acului pe grafic. Avea impresia ca sistemul folosit de
Backster incita plantele sa raspunda unor frecvente electromagnetice
intamplatoare, cum ar fi vibratiile de saizeci de cicli pe secunda, sau
unor fenomene electrostatice provocate, de exemplu, de un aspirator
electric aflat in functiune in apropiere, interferente care provocau
intreruperi in marcajele trasorului.
Vogel
observa de asemenea ca unii din filodendronii cu care lucra raspundeau
mai rapid, iar altii mai incet, unii mai distinct si altii mai confuz.
Mai mult decat atat, nu numai plantele intre ele se deosebeau din acest
punct de vedere, ci chiar si frunzele aceleiasi plante, fiecare
dovedind individualitatea sa proprie. Frunzele mai carnoase, cu
continut ridicat de apa, erau cei mai buni subiecti, in timp ce acelea
care opuneau o rezistenta electrica sporita erau mai dificil de
manevrat. in afara de asta, plantele pareau sa traverseze perioade de
activitate mai intensa sau mai redusa, raspunzand cu vioiciune in
anumite ore din zi sau in anumite zile ale lunii, sau, dimpotriva,
aratandu-se morocanoase si fara chef in alte momente.
Exista
insa si posibilitatea ca toate aceste anomalii sa aiba drept cauza o
conectare defectuoasa a plantelor la aparatura electrica, astfel incat
Vogel, vrand sa elimine absolut orice coeficient de hazard in aceasta
privinta, realiza o substanta mucilaginoasa pe baza de solutie de
agar-agar amestecata cu sare si cu rasina, care avea rolul de ingrosa
acest amestec. Cu pasta acesta ungea cu grija frunzele, cu ajutorul
unei pensule fine, si abia pe urma fixa electrozii, niste placute
subtiri in suprafata de aproape doi centimetri patrati, confectionati
din otel dur slefuit cu grija. Cand pasta se intarea in jurul
electrozilor suprfata lor era acum bine aparata dinspre margini si
ramanea intr-un mediu umed, ceea ce elimina practic orice posibilitate
de variatie a potentialului semnalului pe care ar fi putut-o provoca
presiunea unor electrozi obisnuiti asupra frunzelor. Sistemul acesta
atat de meticulos ii permise lui Vogel sa obtina un traseu de baza
perfect rectiliniu.
Eliminand
astfel orice posibilitate a unor perturbatii datorate unor contacte
imperfecte, Vogel incepu in primavara lui 1971 o noua serie de
experiente, incercand sa vada daca se poate stabili cu precizie
momentul in care un filodendron intra in comunicare inregistrabila cu o
fiinta omeneasca. in acest scop, se aseza in fata filodendronului sau,
cautand sa atinga o stare de perfecta destindere, impunandu-si o
respiratie adanca si linistita si mangaind usor planta cu degetele. in
acelasi timp, oferea acesteia toate demonstratiile de afectiune cu care
si-ar fi putut coplesi un prieten scump, revazut dupa o indelungata
despartire. La fiecare din aceste gesturi, pe tamburul cu traseul de
baza rectiliniu apareau acum oscilatii ascendente, iar Vogel, in tot
acest timp, simtea cu certitudine ca filodendronul il rasplatea pentru
efuziunile lui dragastoase incarcandu-i palmele cu un anumit fel de
energie necunoscuta. La reluarea experientei, peste numai cateva
minute, oricata afectiune se stradui Vogel sa arate aceluiasi
filodendron, acesta ramase indiferent la orice, parand a-si fi cheltuit
toate rezervele de energie de care dispunea. Dupa opinia lui Vogel,
aceasta reactie reciproca intre filodendron si el ar fi de aceeasi
natura cu aceea dintre doi amanti sau prieteni intimi care se regasesc,
intensitatea initiala a reactiilor lor mutuale provocand o degajare de
energie care trebuie apoi refacuta. Ca niste amanti obisnuiti, Vogel si
planta lui incheiau aceasta demonstratie de dragoste reciproca
simtindu-se plini de bucurie si satisfactie.
Vogel isi
dadu seama ca in felul acesta putea recunoaste cu usurinta plantele
deosebit de sensibile dintr-o pepiniera plimbandu-si mainile pe
deasupra lor pana cand simtea o usoara senzatie de racoare, urmata de
ceea ce el numea „o suita de pulsatii electrice" care indica existenta
unui puternic camp electric. Ca si Backster, observa ca putea obtine
din partea plantelor acelasi gen de reactii la distanta, fie aflandu-se
in afara casei, undeva pe strada, fie la departari de zeci de kilometri
de laboratorul sau din Los Gatos.
in cursul
unei alte experiente, Vogel conecta doua plante la alt aparat de
inregistrare si smulse o frunza uneia din ele. Celalata nu reactiona la
durerea provocata vecinei sale decat atunci cand Vogel nu se ocupa de
ea. Daca smulgea deci o frunza dintr-una din plante fara sa dea nici o
atentie celeilalte, reactia celei ignorate era nula.
in urma
experientelor lui personale mai vechi, Vogel stia cu precizie ca
maestrii in Yoga si cei ce practica alte forme de meditatie de exemplu
Zen - nu sunt sensibili la elemente perturbatoare din exterior atunci
cand mediteaza. Aspectul unei electroencefalograme obtinute de la o
persoana in asemenea circumstante este net diferit de cel al
encefalogramei obtinute de la aceeasi persoana, dar in imprejurari
normale. Analizand aceste fapte, Vogel gasi in ele confirmarea ideii
lui ca daca se concentra constient intr-un anumit fel atunci reusea sa
stabileasca un anumit echilibru al circuitului sau de comunicare incat
acesta sa intre in legatura cu plantele. O planta putea chiar sa treaca
de la somnolenta la sensibilitate atunci cand el renunta la starea de
luciditate normala pentru a concentra o parte aparent subconstienta a
spiritului sau scopurilor precise pe care le urmarea: ca planta sa se
simta iubita, ajungand astfel sa atinga o stare de jubilatie, si sa
creasca perfect sanatoasa. in acest mod, omul si planta pareau sa
formeze un ansamblu care le permitea sa perceapa impreuna senzatiile
provocate de evenimente exterioare sau de terte persoane, senzatii ce
puteau fi inregistrate prin intermediul plantei. Vogel a notat ca
atingerea acestei stari de catre planta si de catre el insusi se
producea uneori in numai cateva minute, iar alteori in mai bine de o
jumatate de ora.
Cum i se
ceruse sa descrie in amanuntime acest proces, Vogel declara ca incepea
de regula cu potolirea reactiilor senzoriale ale propriului lui
organism, ajungand astfel la faza urmatoare, in care percepea existenta
unei relatii energetice intre planta si el. in momentul cand se
stabilea o stare de echilibru intre potentialele lor bioelectrice,
planta devenea insensibila la sunete, la variatii de temperatura sau la
campurile electromagnetice normale care o inconjurau si la semnalele
primite de la alte plante. Nu-i raspundea decat lui, lui Vogel, care
reusise sa ajunga la acelasi diapazon cu ea - desi nu poate fi
eliminata aici ipoteza ca planta fusese hipnotizata.
Vogel se
simtea acum suficient de sigur pe el ca sa accepte sa sustina
conferinte sau sa faca demonstratii televizate. Iata una din
declaratiile sale fara echivoc, facuta la una din conferinte: ..Este
neindoios ca omul poate si trebuie sa comunice cu lumea vegetala.
Plantele sunt entitati vii, sensibile, ancorate in spatiul nostru. Ele
pot fi oarbe, surde si mute, in sensul obisnuit pe care il dam acestor
cuvinte, dar pentru mine nu incape nici o indoiala ca ele sunt
instrumente extrem de sensibile in stare sa masoare emotiile umane.
Plantele iradiaza energie, forte benefice pentru om. Iar aceste forte
pot fi percepute! Ele alimenteaza campul nostru energetic, care la
randul sau il alimenteaza pe cel al plantei".
Dupa
parerea lui Vogel, amerindienii sunt foarte familiarizati cu aceste
proprietati, stiind sa se foloseasca de ele atunci cand sum sleiti de
puteri: se retrag in padure si, langa trunchiul unui pin, raman
imobili, cu bratele incrucisate, si isi redobandesc neasteptat de iute
energiile irosite.
Se
intampla adeseori ca Vogel sa aiba de infruntat, in timpul acestor
conferinte, sceptici sau oameni de-a dreptul ostili teoriilor sale,
intelese in scurt timp ca putea neutraliza atitudinea lor defavorabila
concentrandu-si atentia asupra emanatiilor acestora si anuland
influenta lor printr-o inspiratie profunda, asa cum invatase la
lectiile de Yoga. Dupa asta, nu avea altceva de facut decat sa cheme in
minte o alta imagine, ca si cum ar fi rasucit un buton ca sa obtina un
alt decor. Vogel afirma: „Sentimentul de ostilitate si de negativism
care emana din randurile unui auditoriu este cunoscut oricarui
conferentiar si constituie una din barierele cele mai serioase in calea
unei comunicari efective. Neutralizarea acestui soi de manifestari este
una din sarcinile cele mai dificile care se pot intalni in
demonstratiile cu plantele. Daca nu reusesc s-o fac, atunci plantele,
care reprezinta „echipamentul", refuza sa colaboreze si nu pot obtine
de la ele nici un raspuns pana cand nu restabilesc o atmosfera
pozitiva. S-ar parea ca eu actionez ca un filtru care limiteaza
reactiile unei plante la stimulii care ii parvin din mediul
inconjurator. imi sta in putere sa pun in actiune filtrul acesta sau
sa-l opresc, pana in momentul cand oamenii si plantele reactioneaza
unii la semnalele altora. Descarcand asupra unei plante o mica parte
din energia care se afla in mine, provoc in ea o sensibilitate care se
preteaza foarte bine la acest sistem de lucru".
Iata acum
o precizare facuta de el cu privire la aceste aspecte: „Este extrem de
important, dupa parerea mea, sa intelegem bine un lucru: reactia
plantei nu este manifestarea unei inteligente de tip vegetal, ci
consecinta faptului ca aceasta reactie este o prelungire a fiintei
plantei. Astfel, printr-o interactiune cu campul bioelectric al plantei
sau pur si simplu traversandu-l, se poate patrunde in procesele mentale
si in complexul de emotii ale unei a treia persoane".
in
concluzie, Vogel declara: „O forta vitala, sau o Energie cosmica, o
entitate care inconjoara absolut tot ce este viu, probabil se
raspandeste in plante, animale si fiinte umane. in aceasta ambianta, o
fiinta umana si o planta alcatuiesc un singur tot! Aceasta fuziune
favorizeaza o sensibilitate reciproca ce ingaduie omului si plantei nu
numai sa comunice unul cu celalalt, ci chiar sa isi inregistreze
comunicarile pe un grafic, prin intermediul celei din urma".
Cum toate
observatiile sale indicau existenta unui schimb sau chiar a unei
fisiuni de energie intre planta si om, Vogel ajunse in scurt timp sa-si
puna alta intrebare: oare un individ de o sensibilitate exceptionala
reusea cu adevarat sa intre intr-o planta, asa cum sustinuse in secolul
al saisprezecelea misticul german Jakob Boehme care, intr-unul din
momentele sale cand se gasea intr-o stare de iluminare, declarase ca
putea vedea intr-o alta dimensiune. Boehme sustinea ca ii era suficient
sa priveasca o planta aflata in proces de crestere pentru ca dintr-o
data, prin propria lui vointa, sa se amestece in planta aceasta, sa
faca parte din ea, sa simta „puterile vii luptand pentru a gasi
lumina". El mai spunea si ca se simtea in stare sa impartaseasca
modestele ambitii ale plantei si „sa se bucure de cresterea voioasa a
unei frunze".
intr-o zi,
Vogel fu vizitat in laboratorul lui din San Jose de o tanara blanda si
stearsa pe nume Debbie Sapp, care il impresiona in mod deosebit prin
faptul ca, asa cum arata toata aparatura din laborator, stabilise
instantaneu un contact puternic cu un filodendron. Asteptand ca
agitatia acestuia sa se mai linisteasca, Vogel o intreba dupa aceea, pe
nepusa masa, pe tanara vizitatoare: „Ai putea sa intri in planta asta?"
Debbie facu semn ca da si fata ei capata o expresie pasnica de odihna,
de detasare, ca si cum s-ar fi gasit undeva departe, foarte departe,
intr-un alt univers. Trasorul incepu sa schiteze linii care aratau ca
planta e pe cale de a primi o cantitate cu totul neobisnuita de energie.
Mai
tarziu, Debbie Sapp avea sa descrie astfel cele intamplate: "Domnul
Vogel imi ceru sa ma destind si sa ma proiectez in filodendron. in
momentul cand ma pregateam sa ma conformez cererii lui se produsera mai
multe lucruri. Am inceput sa ma gandesc mai intai cum as face ca sa pot
intra intr-o planta. M-am hotarat in mod constient sa-mi las imaginatia
sa curga in directia in care ea insasi se simte atrasa si m-am trezit
dintr-o data ca patrund in tulpina principala printr-o deschizatura
practicata la baza ei. Odata ajunsa inauntru, am vazut celulele in
miscare si apa care se ridica prin tulpina, si m-am lasat purtata de
miscarea aceasta ascendenta. Atunci cand, in inchipuirea mea, ma
apropiam de frunze, aveam senzatia ca parasesc o lume imaginara si
patrund intr-un regat asupra caruia nu aveam absolut nici un control.
Nu era vorba de imagini mentale, ci mai curand de sentimentul ca
deveneam parte integranta a unei vaste suprafete aflate in extindere,
pe care eu o umpleam. Mi se parea ca n-as putea vorbi decat in termenii
unei constiinte pure. Ma simteam acceptata de planta si realmente
protejata de ea. Pierdusem notiunea timpului si ma stapanea un
sentiment de unitate in existenta si in spatiu. Mi-am dat seama ca un
suras spontan mi se asternuse pe buze si m-am lasat in voia procesului
de contopire cu planta. Apoi domnul Vogel mi-a cerut sa ma relaxez.
Cand i-am auzit vocea am inteles ca
ma simteam foarte obosita, dar intr-o stare de adanca impacare sufleteasca. Toata energia din mine trecuse in planta".
Vogel,
care in tot acest timp observa atent traseul acului pe grafic, nota o
schimbare brusca in momentul „iesirii" fetei din planta. Mai tarziu,
invitand-o din nou sa „intre", reusi sa obtina de la ea descrieri
amanuntite ale constructiei interioare a celulei si date asupra
structurii acesteia. Fata reusi sa indice cu precizie locul unde una
din frunze suferise o arsura destul de grava din cauza unui electrod.
Vrand sa verifice afirmatia ei, Vogel deconecta electrodul si constata
ca intr-adevar, frunza aproape ca fusese strapunsa dintr-o parte in
alta din cauza contactului defectuos.
Vogel a
mai incercat aceasta experienta si cu alte persoane, cerandu-le sa
patrunda intr-o anumita frunza indicata de el si sa observe interiorul
celulelor, analizate separat una de celelalte. Toti invitatii sai
reusira sa descrie in moduri asemanatoare diferitele parti ale corpului
si chiar oferind date amanuntite asupra structurii moleculei de ADN.
Aceste experiente atat de temeinic verificate il indreptatira pe Vogel
sa traga concluzia ca „noi putem patrunde in celulele individuale ale
propriului nostru corp si, in functie de starea de spirit in care ne
aflam, le putem influenta intr-un mod sau altul. si n-ar fi deloc
exclus ca intr-o zi, gratie acestui fapt, sa putem descoperi cauzele
anumitor boli".
stiind ca
de cele mai multe ori copiii sunt mai deschisi si mai receptivi
sufleteste decat adultii, Vogel se apuca sa-i invete pe micii lui
vizitatori cum sa stabileasca o relatie de interactiune cu o planta. Le
ceru mai intai sa pipaie cate o frunza si sa-i descrie temperatura,
consistenta si textura, in termeni cat mai precisi si mai amanuntiti.
Apoi ii indemna sa o indoaie, pentru a-i constata elasticitatea, dupa
care le ceru sa o mangaie usor pe ambele fete. Cum copiii simteau o
vadita placere sa-i descrie senzatiile pe care le incercau, Vogel le
cerea sa nu mai atinga frunza, ci sa incerce sa simta forta sau energia
care emana din ea. Multi din copii declarau atunci fara ezitare ca simt
o vibratie ondulatorie si ca au senzatia ca sunt gadilati.
Vogel
observa ca acei copii care aveau senzatiile cele mai puternice erau
tocmai aceia care erau mai absorbiti de aceasta indeletnicire. ii
instruia ca, indata ce se simt gadilati, sa se destinda si sa incerce
sa simta schimbul de curent intre ei si planta: „Imediat ce simtiti
pulsatia, treceti incet mana peste suprafata frunzei, intr-un sens si
in altul". Punand in practica indicatiile lui, micii experimentatori
observau fara teama ca indata ce-si departau mainile de frunze, acestea
se lasau in jos. Printr-un exercitiu insistent, unii copii reuseau sa
provoace oscilatii ale frunzei, iar altii, de buna seama cei mai
dotati, reuseau ca, folosind amandoua mainile, sa obtina adevarate
miscari de balans ale intregii plante. Pe masura ce tinerii sai
invatacei se indeletniceau cu aceste fapte, Vogel le cerea sa efectueze
aceste actiuni la distante din ce in ce mai mari de planta. „Este o
practica foarte simpla, comenta el, pentru descoperirea manifestarii
unei forte capabile de care copiii devin constienti, intelegand imediat
ca se pot folosi de aceasta forta". Dupa opinia lui Vogel, adultii au
mult mai putine sanse decit copiii in asemenea experimente ceea ce ar
explica numarul
redus de cercetatori care au reusit sa refaca experientele lui
Backster. „Un om care se apropie mecanic de aceste chestiuni, fara sa
incerce sa comunice cu planta si sa stabileasca o legatura afectiva cu
ea nu are nici o sansa de reusita".
si,
intr-adevar, un medic care lucra la Societatea de psihologie din
California i-a marturisit ca, desi timp de luni de zile se straduise in
fel si chip, nu reusise sa obtina nici cel mai mic rezultat de la
plantele cu care incercase sa intre in contact. La fel s-a intamplat si
cu unul din cei mai reputati psihanalisti din Denver, ceea ce l-a
determinat pe Vogel sa ajunga la urmatoarea opinie: „Sute de oameni de
laborator de pe tot pamantul vor avea parte de aceeasi dezamagire si de
acelasi sentiment de frustrare ca si acesti domni. Iar asta se va
intampla pana cand vor intelege cu totii ca singura cheie a acestei
activitati este empatia intre planta si om si vor cauta sa o obtina.
Toate eforturile presupuse de verificarile de laborator vor fi
zadarnice atata timp cat aceste experiente nu vor fi efectuate de
oameni dotati si deprinsi cu asemenea subtilitati. Dezvoltarea
calitatilor psihice le este imperios necesara, numai ca numerosi oameni
de stiinta nu accepta acest punct de vedere si nu inteleg ca pentru
experiente creatoare este nevoie ca experimentatorul sa constituie o
parte integranta a experientei".
Acest
punct de vedere lamureste modurile diferite in care Backster si Vogel
abordeaza aceeasi chestiune si pune in evidenta si posibilitatea ca
acesta din urma sa fi recurs la tentative de control hipnotic asupra
plantelor sale. Cei neincrezatori obtin exact efectul contrar celui
scontat si totusi e lucru dovedit ca plantele lui Backster, lasate in
voia lor, au reactionat absolut normal la orice stimul venit din
exterior.
Vogel
sustine ca chiar daca cineva este in stare sa afecteze o planta,
rezultatul nu va fi totdeauna fericit. Astfel, el a cerut unuia din
prietenii sai, psiholog intr-un spital, care venise sa-l viziteze
tocmai ca sa-si poata face o opinie proprie asupra acestor cercetari
legate de plante, sa proiecteze o emotie puternica asupra unui
filodendron aflat la patru metri distanta de el. Planta avu pe loc o
reactie puternica, insa imediat dupa aceea se „stinse". Chestionat
asupra lucrurilor la care se gandise, psihologul marturisi ca facuse o
comparatie intre filodendronul din fata lui si cel pe care il avea la
el acasa si care i se parea de o mie de ori mai frumos. Dupa plecarea
psihologului, Vogel se sili in toate chipurile pana seara sa intre in
contact cu filodendronul desconsiderat de oaspete, insa nu reusi sa
obtina nici un rezultat, intr-atat de ranit in amorul propriu se simtea
acesta. Iar tafna provocata de grava ofensa avea sa tina timp de doua
saptamani!
Vogel si-a
marturisit convingerea ca plantele nutresc o aversiune profunda si
precisa pentru anumiti oameni sau, si mai exact, pentru gandurile
acestora. El considera ca, pornind de la acest fapt, s-ar putea sa se
ajunga la citirea gandurilor unei persoane prin intermediul unei
plante, mai ales ca exista deja unele rezultate in aceasta privinta .La
cererea lui Vogel, unul din prietenii sai, un specialist in fizica
nucleara, se apuca sa rezolve o problema tehnica. in timp ce el
reflecta la solutiile posibile, planta in apropierea careia se gasea
avu o reactie prelungita, facand sa actioneze trasorul pe grafic timp
de o suta optsprezece secunde. Cand acul reveni la nivelul normal,
Vogel ii spuse prietenului sau: „Acum ai incetat sa mai calculezi."
Acesta confirma. Peste cateva minute, Vogel il ruga sa se gandeasca la
sotia lui si acul incepu din nou sa traseze unghiuri agitate, timp de o
suta cinci secunde. Configuratia acestora era acum diferita de a celor
de mai inainte. Vogel stia ca sotia prietenului sau era o femeie rea si
certareata, care isi exaspera sotul cu crize salbatice de gelozie
neintemeiata, facandu-i acestuia viata un adevarat calvar. Era limpede
ca noua conformatie a traseului de pe grafic nota o stare psihica
tensionata, astfel incat Vogel isi spuse ca, aici, in salonul lui, o
planta inregistra sentimentele unui barbat fata de sotia lui si le
asternea pe un grafic. Daca intr-o zi se va ajunge la interpretarea
exacta a unor asemenea trasee, nu cumva asta deschidea calea
posibilitatii de a afla gandurile unui om?
Dupa o
intrerupere a lucrului, in care timp baura o cafea, Vogel isi ruga
prietenul, pe un ton cat mai indiferent, sa se gandeasca din nou la
sotia lui ca si inainte, iar planta avu din nou o reactie de alte o
suta cinci secunde, marcata grafic intr-un mod aproape identic cu
prima. Pentru Vogel era pentru prima oara cand constata ca o planta
reactiona in acelasi mod la acelasi proces mental. S-ar putea, isi
spunea el, sa fie numai o chestiune de timp pana cand schemele de pe
grafice sa poata fi fractionate in unitati care sa reprezinte mesaje,
unitati care sa descrie de fapt procesul gandirii.
incantat
acum ca putuse dovedi ca plantele reactioneaza la diferite acte ale
oamenilor sau la stimuli proveniti de la alte plante, Vogel trecu la
experiente cu grupuri de oameni. intr-o zi, fiind gazda a unui grup de
psihologi, medici si programatori de ordinatoare, toti oameni absolut
sceptici cu privire la preocuparile lui, le ingadui acestora sa
cerceteze indeaproape toate materialele si ustensilele cu care lucra,
pentru a se convinge cu propriii lor ochi de buna lui credinta si de
faptul ca la mijloc nu era absolut nici un trucaj. Dupa aceea le ceru
sa se aseze in cerc ca sa stea de vorba, asta in scopul de a vedea daca
planta reactiona si la ce anume se dovedea mai sensibila. Timp de
aproape o ora discutara despre tot felul de lucruri, fara ca planta sa
se arate in vreun fel interesata de subiectele abordate. Parerea
oaspetilor se indrepta spre concluzia ca la mijloc erau manevre
trucate, menite, desigur, sa asigure lui Vogel o publicitate si
probabil ceva subventii din partea unor binevoitori, insa, inainte ca
sedinta sa ia sfarsit, unul din oaspeti intreba dintr-o data "si viata
sexuala?" Spre surprinderea intregii asistente, si chiar Vogel care se
resemnase, acul trasor incepu sa marcheze oscilatii frenetice pe
grafic. Vogel trase concluzia ca fie planta, fie oaspetii, vusesera
nevoie de un stimulent mai puternic. Mentionarea ideii de activitate
sexuala actionase declansand o emotie puternica fie in Vogel, fie in
subconstientul colectiv al grupului.
intr-o
alta imprejurare, planta inregistra cu fidelitate reactia unui public
caruia i se povestea o intamplare cu strigoi, intr-o incapere slab
luminata, unde singura sursa de lumina era un bec de mica putere,
acoperit cu un abajur rosu. Cand povestitorul ajungea la pasaje ca "Usa
misterioasei cabane din inima padurii incepu sa se deschida incet,
actionata de o mana nevazuta", sau „Charles isi lua atunci inima-n
dinti si, aplecandu-se, ridica incet capacul cosciugului", ba chiar
"Deodata, un barbat cu infatisare stranie, cu un cutit in mana, se ivi
ca din pamant in coltul odaii", la asemenea pasaje planta parea foarte
captivata. Pentru Vogel, aceasta atentie constituia o dovada ca o
planta poate masura intensitatea unui moment de fictiune atunci cand
aceasta este pe cale de a fi transformata in energie de catre intregul
auditoriu.
Vogel a
insistat in mai multe randuri asupra faptului ca asemenea experiente cu
plantele pot avea efecte de-a dreptul dramatice pentru persoanele care
nu dispun de capacitatea de a-si modifica in mod convenabil starea de
constiinta, intrucat „o gandire concentrata poate exercita - dupa
parerea lui - forte de-a dreptul nocive asupra cuiva aflat intr-o stare
de exaltare, daca aceasta permite emotiilor sa se manifeste". „Nimeni
nu trebuie sa se apuce de asemenea experimente sau de cercetarea altor
fenomene fizice decat daca se bucura de o sanatate fara cusur", afirma
Vogel. Desi n-a fost pana acum in masura sa poata si demonstra, el
sustine ca se impune nevoia unui regim alimentar special, bazat pe
legume si fructe din abundenta, mai ales nuci, deci alimente bogate in
minerale si proteine, ceea ce permite corpului sa inmagazineze energia
necesara pentru a putea rezista cu bine unor asemenea incercari.
„Consumul de energie este mare si necesita, prin urmare, o nutritie
completa si un metabolism echilibrat", precizeaza Vogel.
Cand a
fost intrebat cum se face ca energii superioare, cum este gandirea, pot
influenta invelisurile fizice ale organismelor vii, Vogel a raspuns ca
acest fapt il preocupa si pe el si ca ii starnise interesul in legatura
cu unele proprietati stranii ale apei. in calitatea lui de expert in
cristalografie, l-a intrigat in mai multe randuri faptul ca, spre
deosebire de saruri, care se cristalizeaza de regula sub o singura
forma, esantioanele de gheata provenind din ghetari prezentau mai bine
de treizeci de forme distincte. „Privindu-le pentru prima oara, un
profan ar putea crede ca e vorba de tot atatea substante diferite,
adauga el. si nici n-ar fi prea departe de adevar, fiindca apa
constituie, nu numai din acest punct de vedere, un adevarat mister."
in aceasta
privinta, Vogel avanseaza o teorie care insa, asa cum el insusi
subliniaza, este departe de a fi verificata: intrucat orice fiinta vie
are in organism un anumit continut de apa, de regula destul de ridicat,
vitalitatea oricarei persoane trebuie inteleasa ca fiind corelata,
intr-un mod inca neclar, cu nivelul respiratiei sale. Pe masura ce apa
circula in corp si traverseaza porii, se produce si o anumita acumulare
de energie. Primul indiciu care l-a determinat pe Vogel sa inceapa
aceasta teorie i-a fost furnizat de faptul ca anumite persoane cu
calitati de medium pierd cateva kilograme in cursul unei sedinte,
aceasta necesitand o mare risipa de energie vitala sau psihica. „Daca
am incerca sa cantarim cu un cantar de mare finete o persoana care se
ocupa de cercetari in domeniul psihologiei, adauga Vogel, ne-am putea
da seama ca in orice situatie se constata pierderi de greutate. E vorba
de fapt de pierderea de apa, cum se intampla in cazul persoanelor care
incep cure drastice de slabire."
Indiferent
de ceea ce ne rezerva viitorul, Vogel considera ca cercetarile sale
asupra plantelor pot ajuta omenirea sa dea locul cuvenit unor adevaruri
ramase mult timp necunoscute. Punand la indemana copiilor truse de
lucru simple, Vogel lucreaza in prezent la un proiect al carui scop
este tocmai acela de a-i invata sa-si descarce emotiile, masurandu-le
efectele. „Copiii ar putea deprinde astfel arta de a iubi, spuse Vogel,
intelegand ca atunci cand sunt patrunsi de un anumit gand ei pun in
libertate o cantitate enorma de energie pe care o degaja in atmosfera.
intelegand ca gandurile acestea sunt chiar ei, copiii le vor putea
folosi pentru a obtine propria lor crestere spirituala, emotionala si
intelectuala. Nu e vorba aici de o masina de masurat undele creierului
sau de o inventie menita sa-i ajute pe oameni sa devina proroci sau
mistici, insista el, ci de ceva care sa-i ajute pe copii sa devina
fiinte umane caracterizate prin simplitate si cinste."
Invitat sa
faca un rezumat al importantei cercetarilor sale asupra plantelor,
Vogel a raspuns: „Multe din neajunsurile si suferintele de care avem
parte in viata ne vin tocmai de la neputinta noastra de a descarca
stresul si energia interna. Atunci cand suntem respinsi de cineva,
simtim o revolta launtrica si ramanem fixati in aceasta respingere.
Acest fapt provoaca un stres care, asa cum a aratat limpede doctorul
Wilhelm Reich cu mult timp in urma, se traduce printr-o tensiune
musculara care, daca nu este pusa in libertate, face stricaciuni in
campul energetic corporal, alterandu-i grav compozitia fizica.
Consider
ca cercetarile mele asupra plantelor deschid un drum catre rezolvarea
acestei alarmante realitati." Din punctul de vedere al lui Marcel
Vogel, plantele au adus un serviciu considerabil orizontului
cunoasterii noastre. Regnul vegetal e in stare sa intercepteze mesaje
de intentie, bune sau rele, mult mai apropiate de adevar, fireste,
atunci cand sunt traduse in cuvinte. Orice fiinta umana a fost
inzestrata cu acest dar, numai ca prea arareori stie sa-l foloseasca.
Doi tineri
studenti califomieni, unul in psihologie umana si celalalt in filozofie
indiana, Randall Fontes si Robert Swanson, au inceput si ei cercetari
proprii in aceasta directie, incercand sa ocoleasca potecile care de
acum erau deja batatorite. Cu ajutorul instrumentelor complexe pe care
Vogel li le-a pus la dispozitie fara nici un fel de gelozie
profesionala, cei doi tineri au facut cateva descoperiri atat de
surprinzatoare incat universitati de mare prestigiu s-au grabit, in
ciuda tineretii si a lipsei lor de experienta, sa le puna la dispozitie
fonduri consistente si tot echipamentul necesar pentru continuarea
cercetarilor lor asupra tainelor comunicarii la plante.
Fontes si
Swanson au facut prima descoperire aproape intamplator, la remarca
unuia din ei ca simplul cascat somnoros al celuilalt fusese inregistrat
de planta printr-o tresarire care indica o schimbare a campului
energetic. in loc sa lase la o parte aceasta intamplare ca
neconcludenta, cei doi s-au aplecat cu multa bagare de seama asupra ei,
intrucat stiau ca in vechile texte indiene un cascat foarte puternic
era considerat drept mijloc la indemana unei persoane obosite de a se
incarca din nou cu puteri ca un shakhti viu, o energie care, din
punctul lor de vedere, umplea universul.
Ajutat de
doctorul Norman Goldstein, profesor de biologie la Universitatea de
stat din Hayward, statul California, Randall Fontes continua
cercetarile si reusi in scurt timp sa identifice un potential electric
care trece din celula la filodendronul cu radacini volante, ceea ce
practic obliga pe oricine sa recunoasca existenta unui sistem nervos
primar, asupra caruia nu exista pana acum nici macar o umbra de
banuiala. Fontes a continuat apoi sa experimenteze observatii
asemanatoare pe nitela, o planta acvatica ale carei celule pot atinge
dimensiuni de cinci centimetri sau chiar mai mult. La Institutul
Stanford-California, Fontes a inceput o colaborare stransa cu Hal
Puthoff, doctor in psihologie, si cu Pat Price, vechi pilot de
incercare si fost sef al politiei locale, un spirit foarte inzestrat.
Price a reusit aproape fara exceptie in toate incercarile sale de a
obtine din partea nitelei reactii la diverse proiectii mentale.
Datorita acestui fapt, Puthoff si Fontes spera ca, plasandu-l pe Price
la o departare considerabila de planta - o mie cinci sute de kilometri,
de exemplu - si folosind cronometre de inalta precizie, sa fie in
masura sa stabileasca daca Price poate impresiona planta de la o
asemenea distanta si daca energia produsa prin „proiectia mentala" a
acestuia se deplaseaza cu o viteza superioara vitezei luminii.
inapoi la cuprins sau mai departe
|
|