VIAŢA SECRETĂ A PLANTELOR


 


    Am mai spus si repet sunt articole care imi sunt utile si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez si la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult Valoare Adaugata) Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa acestui articol este   aici 


 
Peter Tompkins & Christopher Bird
VIAŢA SECRETĂ A PLANTELOR
 
 
1. INTRODUCERE
 
Exceptind dragostea, exista ceva mai frumos pe acest pamint decit o floare, sau mai esenţial decit o planta? Adevarata matrice a oricarei vieti omenesti este tocmai covorul de smarald care imbraca pamintul. Fara plante nu am putea nici respira si nici minca. Pe dosul fiecarei frunze, un milion de buze in miscare se straduiesc sa devoreze gazul carbonic si sa expire oxigen. Dupa cit arata un calcul amanuntit, saptezeci si cinci de milioane de kilometri patrati de tesuturi vegetale trudesc din greu ca sa realizeze miracolul fotosintezei: producerea oxigenului si a hranei pentru oameni si pentru animale.
Din cele trei sute saptezeci si cinci de miliarde de tone de hrana care se consuma in fiecare an pe planeta, partea cea mai importanta vine de la plante, care cresc luindu-si hrana din aer si din sol, cu ajutorul soarelui. Cealalta parte vine de la animale, care insa sunt si ele tributare tot plantelor. Alimentele, bauturile, inclusiv cele alcoolice, drogurile si medicamentele care il mentin pe om in viata si intr-o stare buna a sanatatii atunci cind sunt administrate judicios, toate acestea le avem in primul rind datorita fotosintezei. Hidrocarburile plantelor verzi ne ofera amidonuri, grasimi, uleiuri, diferite sortimente de ceara si de celuloza. Din clipa nasterii sale si pina cind intra in mormint, omul are nevoie de celuloza ca sa se adaposteasca, sa se inveleasca si sa se incalzeasca; fibrele, tesaturile, corzile, instrumentele muzicale, pina si hirtia pe care isi mizgaleste gindurile, toate provin din aceeasi sursa. O insiruire a multimii de plante folosite de om cu atita profit pentru el putem afla in cele sase sute de pagini ale excelentului Dictionary of Economic Plants al lui Uphof. Economistii cad si ei de acord asupra acestei chestiuni, anume ca agricultura este cheia prosperitatii oricarei natii.
Constienti in mod instinctiv de valoarea spirituala a plantelor, care le aduc si o satisfactie de ordin estetic, oamenii se simt fericiti atunci cind traiesc inconjurati de verdeata. Florile au devenit de mult timp obligatorii pentru evenimentele importante cum ar fi nasterea, casatoria, moartea, ca sa nu mai vorbim de obiceiul placut de a le folosi la mese sau la anumite ocazii festive. Le oferim din dragoste, din prietenie, in semn de omagiu sau pentru a multumi cuiva pentru ospitalitatea pe care ne-a acordat-o. Casele noastre se infrumuseteaza cu gradini, orasele cu parcuri, tarile cu rezervatii naturale. Cel dintii lucru pe care il face o femeie pentru a da unei incaperi un aer mai primitor este sa aseze in ea o planta sau cel putin o vaza cu citeva flori. Aproape toti barbatii solicitati sa spuna repede cam cum concep ei paradisul, fie pamintean, fie ceresc, au raspuns ca il vad ca pe o gradina incarcata de orhidee, in care eventual sa se zbenguiasca si una sau doua nimfe.
Opinia lui Aristotel, care sustinea ca plantele sunt inzestrate cu suflet dar nu si cu senzatii, a fost acceptata fara obiectii de-a lungul intregului Ev Mediu si chiar pina mai incoace, anume pina la inceputul secolului al optsprezecelea, cind Carl von Linne, parintele botanicii moderne, a uluit lumea decretind ca plantele nu se deosebesc de oameni si de animale decit prin faptul ca nu au posibilitatea de a se misca. Afirmatie contrazisa in secolul urmator de celebrul naturalist Charles Darwin, care a demonstrat ca fiecare circel este inzestrat cu puterea de a se misca independent de ceilalti. Pentru a folosi chiar termenii lui Darwin, plantele „nu dobindesc si nu manifesta aceasta insusire decit in situatii cind ea le poate fi de folos".
La inceputul secolului nostru, un biolog vienez inzestrat si purtator al unui nume cit se poate de francez, anume Raoul France, a emis ideea, socanta pentru naturalistii din vremea sa, ca plantele isi misca si ele corpurile, la fel de liber si de gratios ca cele mai mladioase animale si ca cei mai delicati oameni, numai ca noi nu ne dam seama de aceasta facultate a lor pentru simplu motiv ca aceasta se petrece intr-un ritm mult mai lent decit suntem noi obisnuiti sa percepem.
Radacinile plantelor, sustine Raoul France, se infig in sol explorindu-l, mugurii si ramurile descriu cercuri precise, frunzele si florile se indoaie si tremura in fata schimbarilor de diferite naturi, circeii formeaza bucle delicate si se intind ca niste adevarate tentacule, pornind cu bagare de seama in recunoasterea terenului. Naturalistul vienez adauga chiar ca omul pretinde ca plantele sunt nemiscate si lipsite de simturi tocmai pentru ca el nu prea sta sa-si faca timp pentru a le observa mai cu luare-aminte.
Poetii si filozofii care s-au oprit si ei asupra acestei chestiuni, ca Johann Wolfgang von Goethe sau Rudolf Steiner, au bagat de seama ca plantele cresc in doua directii opuse, pe de o parte infigindu-se in pamint, ca sub efectul propriei lor greutati, iar pe de alta inaltindu-se catre cer, ca si cum o forta contrara, un fel de anti-gravitatie, le-ar atrage spre inaltimi.
Radicelele asemanatoare cu niste viermisori, pe care Darwin le compara cu niste celule nervoase cerebrale, se infig mereu mai adinc in sol, ca niste fire subtiri si albe, ancorindu-se cu nadejde in glie si sugindu-i sevele in drumul lor. Cavitati minuscule, in care uneori se afla imperceptibile bule de amidon, indica virfurilor acestor radacini, cu o extraordinara precizie, directia centrului gravitatiei terestre.
in perioade de seceta aspra, radacinile in cautare de umiditate sparg retelele de canalizare si se infig, cum e cazul banalei lucerne, pina la doisprezece metri adincime, gasind incredibile puteri care le ajuta sa strapunga pina si obstacolele de beton. Pina acum nimeni n-a stat sa numere cu precizie radicelele unui arbore, dar examenul atent al unei singure plante de secara a stabilit existenta a circa treisprezece milioane de radicele, insumind mai bine de sase sute de kilometri. si mai trebuie socotit si ca pe aceste radicele mai este asternut si un strat fin de puf, care cuprinde, dupa unele estimari, cam paisprezece miliarde de fire care, puse cap la cap, ar da si ele cam zece mii de kilometri, adica aproximativ distanta care separa cei doi poli ai planetei noastre.
Celulele speciale, al caror rost este sa asigure infigerea tot mai adinca a radacinilor, se uzeaza in contact cu pietricelele, cu rocile sau cu firele de nisip mai groase si de o consistenta mai dura, asa ca sunt in permanenta inlocuite, numai ca noile celule mor de indata ce dau de o sursa de hrana si sunt si ele inlocuite la rindul lor de alte celule, a caror functie este aceea de a dizolva sarurile minerale si de a extrage din ele elementele nutritive. Aceasta hrana de baza trece din celula in celula de-a lungul intregii plante si constituie o unitate protoplasmica, o materie apoasa sau gelatinoasa considerata ca fiind fundamentul vietii organice.
Radacina slujeste prin urmare drept pompa pentru absorbirea apei, care face oficiul de dizolvant universal, purtind elementele nutritive de la radacina spre frunza si evaporindu-se apoi spre a cadea din nou pe pamint, ceea ce duce la perpetuarea acestui adevarat ciclu al vietii. Frunzele unei plante de floarea-soarelui elimina intr-o zi tot atita apa cit elimina un om prin porii pielii sale, sub forma de transpiratie. intr-o zi fierbinte, un singur mesteacan poate absorbi pina la patru sute de litri de apa, asa ca frunzele sale isi pot permite sa ne ofere o umbra frageda si racoritoare.
Dupa opinia lui Raoul France, nici o planta nu este cu totul lipsita de putinta de a se misca, intrucit cresterea insasi se inscrie in categoria miscarilor si se realizeaza prin miscare. Plantele se indoaie, se rasucesc si freamata fara contenire. France descrie intr-o frumoasa imagine miile de tentacule care intr-o zi de vara pornesc din fiinta cit se poate de linistita a unui arbore oarecare, si, tremurind in cautarea lor febrila, se grabesc sa constituie un sprijin nou pentru tulpina grea, in plina crestere, de care depind si ele. Un circel are nevoie, in medie, de saizeci si sapte de minute ca sa dea un ocol complet spatiului din jurul sau, iar atunci cind intilneste in drumul acesta un suport, ii ajung douazeci de secunde ca sa inceapa sa se rasuceasca in jurul obiectului respectiv si dupa o ora s-a infasurat atit de temeinic incit nu mai poate fi desfacut fara greutate. Circelul se infasoara uneori chiar in jurul sau, ca un tirbuson, determinind astfel planta sa se inalte.
O planta agatatoare ce are nevoie de un tutore se va indrepta intotdeauna spre suportul cel mai apropiat. Daca o mutam de la locul ei, in mai putin de o ora isi va schimba directia, in functie de noua situatie. Oare vede planta tutorele? il percepe intr-un mod oarecare, necunoscut noua? Chiar daca in drum se afla obstacole care, dupa parerea noastra, ar impiedica-o sa sesizeze potentialul tutore, ea tot se va indrepta fara gres spre acesta, ferindu-se sa creasca spre locurile unde nu va intilni asa ceva.
Plantele, spune France, sunt capabile de intentii: ele se pot orienta si intinde spre ceea ce cauta si trebuie sa recunoastem ca misterioasele instrumente de care se servesc pentru asa ceva pot da nastere interpretarilor celor mai bogate in fantezie.
Departe de a duce o existenta inerta, plantele care alcatuiesc covorul unei pajisti - numita de greci, in antichitate, botane - par in stare sa perceapa ceea ce se petrece in jurul lor si sa actioneze cu o subtilitate care, sa ne fie ingaduit s-o spunem, depaseste fara drept de apel posibilitatile speciei omenesti.
Roua-cerului sau Drosera rotundifolia, o planta carnivora, isi va insfaca prada, micile insecte imprudente, cu o precizie de invidiat, intorcindu-se exact in directia ceruta. Anumite plante parazite isi simt viitoarele victime dupa cea mai slaba urma de miros si inving orice obstacole ca sa se poata indrepta spre ele.
Plantele par a-si da seama care furnici anume vor sa le fure nectarul, asa ca florile lor se inchid de indata ce simt in preajma prezenta nedoritului musafir si nu se vor deschide decit atunci cind tulpina va fi destul de incarcata de roua pentru ca furnicile, oricit de hotarite ar fi, sa se vada silite sa se dea batute. Salcimul a ajuns sa-si perfectioneze intr-atit sistemul de aparare, incit se foloseste de anumite furnici, pe care le gazduieste primitoare si le ospateaza cu nectar tocmai pentru ca acestea sa o apere de alte insecte si chiar de ierbivore.
Sa fie chiar pura intimplare faptul ca plantele iau forme anume, tocmai spre a se adapta obiceiurilor insectelor care le asigura polenizarea, atragindu-le prin miresme si prin colorit specific, rasplatindu-le cu nectarul preferat, construind canale si mecanisme florale incredibile, in unicul scop de a captura o albina care nu este lasata sa iasa dintre petale decit dupa ce fecundarea pistilelor s-a savirsit?
Sa fie oare vorba de un reflex sau de o simpla coincidenta in faptul ca o orhidee ca Trichoceros parviflorus are petale ce imita perfect aspectul femelei unei anumite varietati de insecte, cu atita incredibila fidelitate incit masculul insista si se sileste din rasputeri sa se imperecheze cu femela asta vegetala si astfel polenizeaza floarea?
Sa fie un accident oarecare faptul ca florile nocturne sunt in general albe ca sa atraga mai bine fluturii, si se umplu de nectar abia la apusul soarelui? Sau ca floarea de crin, incarcata de polen, degaja un miros de carne usor intrata in putrefactie, ca sa atraga mustele care roiesc prin preajma, in timp ce plantele care nu se bizuie decit pe vint ca sa se vada fecundate au flori care nu cauta sa fie frumoase, mirositoare si atragatoare pentru insecte, asa ca ramin nebagate in seama?
Plantele stiu sa faca multe ca sa se apere. Se acopera cu spini, capata un gust amar sau secreta lichide viscoase care naclaiesc si ucid insectele indezirabile. Tematoarea Mimosa pudica este inzestrata, de exemplu, cu un mecanism care intra in actiune de fiecare data cind un gindacel, o furnica sau o omida incep sa se catere pe tulpina ei, luind-o in directia frunzisului ei delicat. De indata ce intrusul atinge unul din pintenii de pe tulpina, aceasta se indreapta numaidecit, frunzele se agita si musafirul nepoftit fie ca e aruncat la pamint de aceste miscari la care nu se asteapta, fie ca e intimidat si silit sa bata in retragere.
Exista plante care, nefiind in stare sa gaseasca azot in terenurile mlastinoase in care traiesc, si-l procura devorind organisme vii. Exista mai bine de cinci sute de varietati de plante carnivore care consuma orice fel de carne, de la cea a insectelor pina la muschiul de vaca, uzind de viclenii de neinchipuit ca sa-si inhate prada, de la tentacule si firisoare lipicioase si pina la capcanele in forma de pilnie. Tentaculele unor asemenea plante nu sunt numai guri pur si simplu, ci si adevarate stomacuri, situate in imediata apropiere tocmai pentru a putea primi cit mai rapid prada, pe care o devoreaza si o digera la iuteala, consumind in intregime tot ce e tesut carnos si singe si nelasind decit eventualele schelete.
Roua-cerului si celelalte drosere care se hranesc cu insecte nu se lasa niciodata pacalite de pietricele, bucatele de metal sau de alte materii asezate pe frunzele lor, dar nu ramin deloc indiferente in fata valorii nutritive a unei bucatele de carne. Darwin a descoperit ca aceste plante pot intra in actiune chiar si atunci cind li se ofera o farimita de carne cintarind a treizecea parte dintr-un miligram. Un circel, partea cea mai sensibila a unei plante dupa radacina, se mladiaza imediat sub greutatea unui fir de matase de un sfert de miligram.
Cind e nevoie sa alcatuiasca anumite constructii, plantele vadesc o ingeniozitate care o depaseste net pe aceea a inginerilor nostri. Lungile tuburi goale ale unor tulpini, in stare sa suporte greutati de neinchipuit si sa reziste la furtuni ucigatoare, sfideaza cele mai perfectionate realizari umane in materie de structuri de rezistenta. Plantele cunosc foarte bine metoda fabricarii de fibre rasucite in spirala, care rezista mult mai bine la rupere, in timp ce oamenii sunt deocamdata departe de a putea realiza asa ceva. Celulele vegetale se pot lungi, luind forma unui cirnat sau a unei panglici plate si, o data impletite, formeaza funii mai solide decit am fi tentati sa credem vazindu-le. Pe masura ce un arbore creste, trunchiul lui isi modifica in mod constant structura, care devine din ce in ce mai densa, tocmai in scopul de a putea sustine greutatea crescinda a intregului ansamblu.
Astfel, eucaliptul australian se poate tine drept pe un trunchi subtire si aparent fragil, inalt de mai bine de o suta cincizeci de metri de la sol, deci cit marea piramida a lui Keops, iar anumite specii de nuc pot purta pe crengile lor pina la o suta de mii de fructe, in Virginia creste o varietate de troscot care isi stringe tulpinile in niste noduri marinaresti ce sunt supuse unor asemenea solicitari cind se usuca, incit socul provocat de ruptura face semintele sa zboare in toate partile, tocmai pentru ca sa poata incolti la distante cit mai mari de planta-mama.
Plantele s-au dovedit sensibile la orientarea fata de punctele cardinale si chiar la anumite evenimente ce sunt pe cale sa se intimple. Pionierii si vinatorii au descoperit in preriile din valea fluviului Mississippi o varietate de floarea-soarelui, Silphium laciniatum, ale carei frunze indica foarte precis cele patru puncte cardinale. in India creste o specie numita Arbrus precatorius, care e atit de sensibila la orice influente electrice si magnetice incit e consultata cu incredere nedezmintita in vederea previziunilor meteorologice. Botanistii de la Kew Gardens din Londra, primii care au cercetat acest aspect, au descoperit ca Arbrus precatorius poate fi folosit cu netagaduit succes la previziuni corecte in privinta cicloanelor, a uraganelor si a tornadelor, precum si a cutremurelor de pamint si a eruptiilor vulcanice.
Florile alpine au ajuns la o cunoastere atit de precisa a anotimpurilor incit stiu exact cind se apropie primavara, isi croiesc drum prin straturile de zapada de deasupra lor si, daca acestea persista, stiu sa le ajute sa se topeasca datorita caldurii pe care o degaja tocmai in acest scop.
Pentru ca plantele sa poata reactiona cu atita siguranta si precizie si in moduri atit de diferite la semnalele lumii exterioare, fara indoiala ca dispun de mijloace de comunicare cu aceasta, mijloace comparabile sau chiar superioare fata de simturile cu care suntem inzestrati noi, conchide Raoul France. El considera de asemenea ca plantele se afla intr-un permanent proces de observare si de inregistrare a unor evenimente si fenomene de care oamenii n-au habar, fiind prizonieri ai viziunii antropocentrice asupra lumii pe care o cunosc in mod subiectiv, asa cum le-o releva cele cinci simturi ale lor.
Dupa ce mult timp a fost considerata universal valabila opinia conform careia plantele n-ar fi decit niste automate lipsite de simturi, s-a descoperit ca ele sunt de fapt in masura sa distinga sunete pe care urechea omeneasca nu le poate percepe si unde luminoase invizibile pentru om, ca de exemplu razele infrarosii si ultraviolete. Plantele sunt sensibile in special la razele X si la frecventa inalta folosita in transmisiile televizate.
Tot regnul vegetal, mai sustine acelasi France, reactioneaza la miscarile pamintului si ale satelitului acestuia, luna, si s-ar putea ca intr-o zi sa se demonstreze ca suporta influente din partea stelelor si a altor corpuri ceresti din univers.
Plecind de la faptul cert ca forma exterioara a unei plante constituie o unitate care se reface de fiecare data cind o componenta a sa este distrusa, France trage concluzia plina de indrazneala ca trebuie sa fie vorba aici de interventia unei entitati constiente care supervizeaza tot ce inseamna forma, o inteligenta care conduce viata plantelor, aflindu-se fie in interiorul, fie in exteriorul acestora.
France cunostea deja, acum aproape trei sferturi de secol, suficiente lucruri pentru a fi putut scrie o Viata secreta a plantelor. Era convins ca plantele sunt inzestrate cu toate atributele fiintelor vii si ca se dovedesc capabile „de cele mai violente reactii cind sunt maltratate si de cea mai vie recunostinta fata de cineva care le inconjoara cu dragoste si le ingrijeste din suflet". Numai ca la vremea aceea studiile publicate de el au fost fie ignorate de specialisti, fie considerate pure elucubratii lipsite de bun-simt. Se pare ca impresia cea mai puternica pe care a reusit s-o provoace contemporanilor sai a fost oroarea in fata simplei idei ca plantele ar putea proveni dintr-o lume supramateriala populata de fiinte cosmice carora, cu mult inainte de nasterea lui Isus Christos, vechii indieni le dadusera numele de deva, si ca acestea, sub chipul zinelor si spiridusilor, al gnomilor si al silfidelor, ca sa nu mai vorbim de atitea si atitea alte fiinte de aceeasi natura, constituiau o sursa de viziune directa si de experienta pentru preotii celti si pentru alti oameni inzestrati cu calitati de medium. Analizind noutatile propuse de France, pina si cei mai indulgenti dintre botanistii timpului au considerat ca viziunea lui este cel mult incintatoare prin romantismul ei, numai ca este dezolant de neproductiva.
Era deci nevoie de surprinzatoarele descoperiri la care au ajuns oamenii de stiinta din anii '60 pentru a aminti fara menajamente omenirii de existenta unei lumi vegetale pe care nu mai avea voie s-o ignore. si cu toate acestea, mai gasim si astazi destule minti din lumea stiintei care refuza cu tarie sa creada ca plantele vor fi in curind domnisoare de onoare la inevitabila cununie a fizicii cu metafizica.
Viziunea poetului si a filozofului, care vedea in plante niste fiinte vii, ce respira si comunica, inzestrate cu personalitate si cu insusirile specifice sufletului, se vede sustinuta azi de fapte reale, stabilite fara dubii. Daca nu vedem in plante altceva decit existente mecanice si impersonale, de vina suntem numai noi, cei ce persistam in orbirea noastra incapatinata. Fiindca lucrul cel mai uluitor din toate este tocmai acela ca plantele par a fi gata, ba chiar dornice si in stare sa coopereze cu omenirea in ducerea la bun sfirsit a imensei sarcini care-i sta in fata: sa transforme din nou intr-un rai biata noastra planeta naclaita de murdarie si degradata intr-o asemenea masura incit i se potriveste foarte bine denumirea data de englezul William Cobbett, deschizatorul de drumuri in ecologie: „un neg urit si scirbos".
 
 
inapoi la  cuprins sau  mai departe

 


        pot fi contactat prin E-mail            © 2009 ASCII-Lob            Home Popescu-Colibasi