|
Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu
sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy/paste" le fixez la mine pe site.
Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa-avocatura.com
begin copy/paste
Ordonanta 21/1992 privind protectia consumatorilor Protectia Consumatorilor - actualizata
CAPITOLUL I: Dispozitii generale
Art. 1
(1)Statul, prin mijloacele prevazute de lege, protejeaza cetatenii in
calitatea lor de consumatori, asigurand cadrul necesar accesului
neingradit la produse si servicii, informarii lor complete despre
caracteristicile esentiale ale acestora, apararii si asigurarii
drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor fizice impotriva
unor practici incorecte, participarii acestora la fundamentarea si
luarea deciziilor ce ii intereseaza in calitate de consumatori.
(la data 27-dec-2008 Art. 1, alin. (1) din capitolul I modificat de Art. II, punctul 1. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
(2)Prevederile prezentei ordonante se aplica la comercializarea
produselor noi, folosite sau reconditionate si a serviciilor destinate
consumatorilor, cu exceptia produselor care se comercializeaza ca
antichitati si a produselor necesar fi reparate sau reconditionate
pentru a fi utilizate, cu conditia ca operatorul economic sa informeze
cumparatorul despre aceasta.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante, se intelege prin:
1.calitate - ansamblul de proprietati si caracteristici ale unui produs
sau serviciu, care ii confera aptitudinea de a satisface, conform
destinatiei acestuia, necesitatile explicite sau implicite;
2.consumator - orice persoana fizica sau grup de persoane fizice
constituite in asociatii, care actioneaza in scopuri din afara
activitatii sale comerciale, industriale sau de productie, artizanale
ori liberale;
(la data 31-dec-2007 Art. 2, punctul 2. din capitolul I modificat de Art. XI, punctul 1. din titlul II din Legea 363/2007 )
3.operator economic - persoana fizica sau juridica, autorizata, care in
cadrul activitatii sale profesionale fabrica, importa, transporta sau
comercializeaza produse ori parti din acestea sau presteaza servicii;
4.producator:
a)operatorul economic care fabrica un produs finit sau o componenta a unui produs;
b)operatorul economic care fabrica materie prima;
c)operatorul economic care isi aplica denumirea, marca sau un alt semn distinctiv pe produs;
d)operatorul economic care reconditioneaza produsul;
e)operatorul economic sau distribuitorul care prin activitatea sa modifica caracteristicile produsului;
f)reprezentantul inregistrat in Romania al unui operator economic care
nu are sediul in Romania sau, in cazul inexistentei acestuia,
importatorul produsului;
g)operatorul economic care importa produse in vederea realizarii
ulterioare a unei operatiuni de vanzare, inchiriere, leasing sau orice
alta forma de distributie specifica derularii afacerii;
h)distribuitorul produsului importat, in cazul in care nu se cunoaste importatorul, chiar daca producatorul este mentionat;
i)distribuitorul produsului, in cazul in care importatorul nu poate fi
identificat, daca nu informeaza persoana prejudiciata in termen de 30 de
zile de la cererea acesteia asupra identitatii importatorului;
5.distribuitor - operatorul economic din lantul de distributie;
6.vanzator - distribuitorul care ofera produsul consumatorului;
7.prestator - operatorul economic care furnizeaza servicii;
(la data 13-iun-2014 Art. 2, punctul 8. din capitolul I abrogat de Art.
29, alin. (3) din capitolul VII din Ordonanta urgenta 34/2014 )
9.produs sigur - produsul care, folosit in conditii normale sau
previzibile, nu prezinta riscuri sau care prezinta riscuri minime,
tinand seama de intrebuintarea acestuia; riscul se considera acceptabil
si compatibil cu un grad inalt de protectie pentru siguranta si
sanatatea consumatorilor, in functie de urmatoarele aspecte:
a)caracteristicile produsului, ale ambalarii si ale instructiunilor de montaj si intretinere;
b)efectul asupra altor produse, impreuna cu care acesta poate fi folosit;
c)modul de prezentare a produsului, etichetarea, instructiunile de
folosire si orice alte indicatii si informatii furnizate de producator;
d)categoria de consumatori expusa riscului prin folosirea produsului;
10.produs periculos - produsul care nu poate fi definit ca produs sigur;
11.produs cu defecte - produsul la care modul de prezentare, utilizarea
previzibila si data achizitionarii nu ofera siguranta consumatorului,
producand pagube acestuia;
12.paguba - prejudiciul creat consumatorului prin utilizarea unui
produs periculos sau a unui produs cu defecte, precum si cel creat de
servicii necorespunzatoare furnizate de prestator. Prejudiciul poate fi
material, vatamarea integritatii corporale sau a sanatatii, precum si
pierderea vietii. In cazul utilizarii unui produs cu defecte, se
considera paguba deteriorarea sau distrugerea oricarui bun, altul decat
produsul cu defecte, cu conditia ca bunul respectiv sa fie in mod normal
destinat folosintei sau consumului privat si sa fi fost folosit de
persoana prejudiciata pentru uz sau consum personal, iar valoarea
pagubei sa nu fie mai mica de 200 lei;
13.produs de folosinta indelungata - produsul relativ complex,
constituit din piese si subansambluri, proiectat si construit pentru a
putea fi utilizat pe durata medie de utilizare si asupra caruia se pot
efectua reparatii sau activitati de intretinere;
14.serviciu - activitatea, alta decat cea din care rezulta produse,
efectuata in scopul satisfacerii unor necesitati ale consumatorilor;
15.declaratie de conformitate - declaratia facuta de catre un
producator sau un prestator, prin care acesta informeaza, pe propria
raspundere, despre faptul ca un produs sau un serviciu este conform cu
un document tehnic normativ;
16.clauza abuziva - o clauza contractuala care nu a fost negociata
direct cu consumatorul si care prin ea insasi sau impreuna cu alte
prevederi din contract creeaza, in detrimentul consumatorului si contrar
cerintelor bunei-credinte, un dezechilibru semnificativ intre
drepturile si obligatiile partilor;
17.termen de garantie - limita de timp, care curge de la data
dobandirii produsului sau serviciului, pana la care producatorul sau
prestatorul isi asuma responsabilitatea remedierii sau inlocuirii
produsului ori serviciului achizitionat, pe cheltuiala sa, daca
deficientele nu sunt imputabile consumatorului;
18.termen de valabilitate/data de minima durabilitate pentru produsele
nealimentare - limita de timp/data stabilita de producator pana la care
un produs isi pastreaza caracteristicile specifice initiale, daca au
fost respectate conditiile de transport, manipulare, depozitare si
pastrare;
(la data 27-dec-2008 Art. 2, punctul 18. din capitolul I modificat de Art. II, punctul 2. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
181.data-limita de consum pentru produsele alimentare - limita de
timp/data stabilita de producator pana la care produsele care din punct
de vedere microbiologic au un grad ridicat de perisabilitate si sunt
susceptibile ca dupa un timp scurt sa prezinte un pericol imediat pentru
sanatatea consumatorilor isi pastreaza caracteristicile specifice, daca
au fost respectate conditiile de transport, manipulare, depozitare si
pastrare;
(la data 27-dec-2008 Art. 2, punctul 18. din capitolul I completat de Art. II, punctul 3. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
19.data durabilitatii minimale - data stabilita de producator pana la
care un produs alimentar isi pastreaza caracteristicile specifice in
conditii de depozitare corespunzatoare; produsele pentru care se
stabileste data durabilitatii minimale nu trebuie sa fie periculoase
nici dupa aceasta data;
20.durata medie de utilizare - intervalul de timp, stabilit in
documente tehnice normative sau declarat de catre producator ori
convenit intre parti, in cadrul caruia produsele de folosinta
indelungata trebuie sa isi mentina caracteristicile functionale, daca au
fost respectate conditiile de transport, manipulare, depozitare si
exploatare;
21.viciu ascuns - deficienta calitativa a unui produs livrat sau a unui
serviciu prestat care nu a fost cunoscuta si nici nu putea fi cunoscuta
de catre consumator prin mijloacele obisnuite de verificare;
22.practici comerciale abuzive si/sau incorecte - orice actiune,
inactiune, conduita, demers sau comunicare comerciala, inclusiv
publicitate, din partea unui operator economic in relatie directa cu
promovarea, vanzarea sau furnizarea unui produs sau serviciu, care aduce
atingere in mod direct intereselor consumatorilor;
23.punere pe piata - actiunea de a face disponibil pentru prima data,
contra cost sau gratuit, un produs sau un serviciu in vederea
distribuirii sau utilizarii.
(la data 31-dec-2007 Art. 2, punctul 23. din capitolul I modificat de Art. XI, punctul 1. din titlul II din Legea 363/2007 )
24.costul total al creditului pentru consumator - toate costurile,
inclusiv dobanda, comisioanele, taxele si orice alt tip de costuri pe
care trebuie sa le suporte consumatorul in legatura cu contractul de
credit si care sunt cunoscute de catre creditor, cu exceptia taxelor
notariale; costurile pentru serviciile accesorii aferente contractului
de credit, in special primele de asigurare, sunt incluse, de asemenea,
in cazul in care obtinerea creditului sau obtinerea acestuia potrivit
clauzelor si conditiilor prezentate este conditionata de incheierea unui
contract de servicii;
25.valoarea totala platibila de consumator - suma dintre valoarea
totala a creditului si costul total al creditului pentru consumator;
26.valoarea totala a creditului - plafonul sau sumele totale puse la dispozitie in baza unui contract de credit;
27.imobil - constructia si/sau terenul pe care se afla sau urmeaza sa
se ridice o constructie, care fac obiectul unui contract de
vanzare-cumparare;
28.intermediere imobiliara - activitate de mijlocire a tranzactiilor de vanzare-cumparare sau de inchiriere a imobilelor;
29.servicii imobiliare - una sau mai multe dintre urmatoarele activitati:
- promovarea in vederea vanzarii, cumpararii sau inchirierii de imobile;
- consultanta in vederea vanzarii, cumpararii sau inchirierii de imobile;
- intermedierea imobiliara;
- administrarea imobilelor;
30.agentie imobiliara - operator economic, furnizor de servicii
imobiliare, care actioneaza in numele si in interesul unor terti.
(la data 27-dec-2008 Art. 2, punctul 23. din capitolul I completat de Art. II, punctul 4. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
Art. 3
Principalele drepturi ale consumatorilor sunt:
a)de a fi protejati impotriva riscului de a achizitiona un produs sau
de a li se presta un serviciu care ar putea sa le prejudicieze viata,
sanatatea sau securitatea ori sa le afecteze drepturile si interesele
legitime;
b)de a fi informati complet, corect si precis asupra caracteristicilor
esentiale ale produselor si serviciilor, astfel incat decizia pe care o
adopta in legatura cu acestea sa corespunda cat mai bine nevoilor lor,
precum si de a fi educati in calitatea lor de consumatori;
c)de a avea acces la piete care le asigura o gama variata de produse si servicii de calitate;
d)de a fi despagubiti pentru pagubele generate de calitatea
necorespunzatoare a produselor si serviciilor, folosind in acest scop
mijloace prevazute de lege;
e)de a se organiza in asociatii de consumatori, in scopul apararii intereselor lor.
(la data 31-dec-2007 Art. 3, litera E. din capitolul I modificat de Art. XI, punctul 2. din titlul II din Legea 363/2007 )
CAPITOLUL II: Protectia vietii, sanatatii si securitatii consumatorilor
Art. 4
(1)Se interzice comercializarea de produse sau prestarea de servicii
care, utilizate in conditii normale, pot pune in pericol viata,
sanatatea sau securitatea consumatorilor.
(2)Se interzic producerea, importul si comercializarea produselor falsificate sau contrafacute.
Art. 5
(1)Produsele se comercializeaza numai in cadrul termenului de
valabilitate/datei de minima durabilitate pentru produsele nealimentare
sau al datei-limita de consum pentru produsele alimentare/datei
durabilitatii minimale stabilite de producator.
(2)Se interzice modificarea termenului de valabilitate/datei de minima
durabilitate sau a datei-limita de consum/datei durabilitatii minimale
inscrise pe produs, pe eticheta, pe ambalaj sau, dupa caz, in
documentele insotitoare.
(la data 27-dec-2008 Art. 5 din capitolul II modificat de Art. II, punctul 5. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
Art. 6
(1)Guvernul, prin organismele sale specializate, stabileste norme si
reglementari specifice sau le imbunatateste pe cele existente, cand se
impune protectia vietii, sanatatii sau securitatii consumatorilor, in
urmatoarele cazuri:
a)fabricarea, importul, conservarea, ambalarea, etichetarea,
manipularea, transportul, depozitarea, pregatirea pentru vanzare si
vanzarea produselor;
b)furnizarea si utilizarea produselor, precum si prestarea serviciilor.
(2)Normele si reglementarile se refera la grupe de produse si servicii
care, anual, sunt nominalizate si actualizate de catre Guvern, daca
acest lucru se impune.
Art. 7
Operatorii economici sunt obligati:
a)producatorii:
(la data 31-dec-2007 Art. 7, litera A. din capitolul II abrogat de Art. XI, punctul 3. din titlul II din Legea 363/2007 )
- sa puna pe piata numai produse sigure si, daca actele normative in vigoare prevad, acestea sa fie testate si/sau certificate;
- sa puna pe piata numai produse care respecta conditiile prescrise sau declarate;
- sa opreasca livrarile, respectiv sa retraga de pe piata si/sau de la
consumatori produsele la care organele abilitate ori specialistii
proprii au constatat neindeplinirea caracteristicilor prescrise,
declarate sau care ar putea afecta viata, sanatatea, securitatea ori
interesul economic al consumatorilor, daca aceasta masura constituie
singurul mijloc prin care se pot elimina neconformitatile respective;
(la data 27-dec-2008 Art. 7, litera A. din capitolul II modificat de Art. II, punctul 6. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
- sa asigure, atat pe durata de fabricatie, cat si dupa scoaterea din
programul de fabricatie, pentru perioada cel putin egala cu durata medie
de utilizare, calculata de la data vanzarii ultimelor produse, direct
sau prin terti abilitati, piesele de schimb aferente si service-ul
necesar produselor de folosinta indelungata;
- sa foloseasca in activitatea de productie si depozitare spatii corespunzatoare.
(la data 27-dec-2008 Art. 7, litera A. din capitolul II completat de Art. II, punctul 7. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
b)distribuitorii:
- sa se asigure ca produsele oferite spre comercializare sunt sigure si respecta conditiile prescrise sau declarate;
- sa nu comercializeze produse despre care detin informatii sau considera ca pot fi periculoase;
- sa anunte, imediat, autoritatile publice competente, precum si
producatorul despre existenta pe piata a oricarui produs de care au
cunostinta ca este periculos;
- sa retraga de la comercializare produsele la care organele abilitate
de lege au constatat ca nu indeplinesc caracteristicile prescrise sau
declarate, daca aceasta constituie singurul mijloc prin care se pot
elimina neconformitatile respective;
- sa asigure conditiile tehnice stabilite de producator pe timpul
transportului, manipularii, depozitarii si desfacerii produselor;
c)prestatorii de servicii:
- sa foloseasca, in cadrul serviciilor prestate, numai produse si
proceduri sigure si, dupa caz, daca actele normative in vigoare prevad,
acestea sa fie testate si/sau certificate, si sa anunte imediat
existenta pe piata a oricarui produs despre care au cunostinta ca este
periculos;
- sa presteze numai servicii care nu afecteaza viata, sanatatea sau
securitatea consumatorilor ori interesele economice ale acestora;
- sa respecte conditiile prescrise sau declarate, precum si clauzele prevazute in contracte;
- sa asigure, la prestarea serviciilor nealimentare, conditii igienice,
conditiile stabilite de producator, de actele normative in vigoare,
precum si cele specifice desfasurarii activitatii;
(la data 27-dec-2008 Art. 7, litera C. din capitolul II modificat de Art. II, punctul 8. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
(la data 31-dec-2007 Art. 7, litera C. din capitolul II abrogat de Art. XI, punctul 5. din titlul II din Legea 363/2007 )
CAPITOLUL III: Protectia intereselor economice ale consumatorilor
Art. 8
Guvernul adopta reglementari specifice in scopul prevenirii si
combaterii practicilor ce dauneaza intereselor economice ale
consumatorilor.
Art. 9
Operatorii economici sunt obligati sa puna pe piata numai produse sau
servicii care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate, sa se
comporte in mod corect in relatiile cu consumatorii si sa nu foloseasca
practici comerciale abuzive.
Art. 91
(1)In cazul serviciilor financiare, consumatorul are dreptul de a fi
informat in mod corect, inca din faza precontractuala, asupra tuturor
conditiilor contractuale.
(2)La solicitarea unei oferte de credit, furnizorul de servicii
financiare are obligatia de a oferi gratuit consumatorului, pe hartie
sau pe alt suport durabil, un grafic de rambursare ori alt document care
sa mentioneze costurile totale ce vor fi suportate de consumator si un
exemplar al proiectului contractului de credit.
Art. 92
(1)Orice forma de publicitate referitoare la contractele de credit care
indica o rata a dobanzii sau orice alte cifre referitoare la costul
creditului pentru consumator va cuprinde urmatoarele informatii
standard, prin intermediul unui exemplu reprezentativ:
a)rata dobanzii aferente creditului, fixa si/sau variabila, impreuna cu
informatii privind orice costuri incluse in costul total al creditului
pentru consumator;
b)valoarea totala a creditului;
c)dobanda anuala efectiva, conform prevederilor legale specifice;
d)durata contractului de credit;
e)valoarea totala platibila de consumator.
(2)In orice forma de publicitate, informatiile referitoare la costuri
vor fi scrise vizibil si usor de citit, in acelasi camp vizual si cu
caractere de aceeasi marime.
(3)In cazurile in care, pentru acordarea creditului, consumatorul este
obligat sa incheie un contract de asigurare, se va mentiona acest lucru
in publicitate.
Art. 93
In cadrul contractelor incheiate cu consumatorii, furnizorii de
servicii financiare sunt obligati sa respecte urmatoarele reguli:
a)contractele vor fi redactate in scris, vizibil si usor de citit, cu o
marime a fontului utilizat de minimum 10, pe hartie sau pe alt suport
durabil, in cel putin doua exemplare, fiind remis cate un exemplar
original fiecarei parti. Culoarea de fond a hartiei pe care este
redactat contractul trebuie sa fie in contrast cu cea a fontului
utilizat;
b)dobanzile, precum si toate comisioanele, taxele, tarifele, spezele
bancare sau orice alte costuri aferente acordarii si derularii
contractului, respectiv aferente unor servicii in privinta carora
consumatorul nu dispune de libertate de alegere vor fi mentionate in
contract, fara a se face trimiteri la conditii generale de afaceri ale
furnizorului de servicii financiare, lista de tarife si comisioane sau
orice alt inscris;
c)in situatiile in care exista drept de rambursare anticipata,
comisionul de rambursare anticipata a creditului se determina in stransa
legatura cu pierderile creditorului aferente rambursarii anticipate si
nu trebuie sa constituie un obstacol disproportionat in exercitarea
dreptului consumatorului de a rambursa anticipat creditul;
d)in contractul de credit/depozit se vor mentiona si costurile de
administrare, de retragere numerar si/sau de depunere numerar aferente
contului curent, care cad in sarcina consumatorului, daca furnizorul de
servicii financiare percepe astfel de comisioane. Costurilor aferente
contului curent mentionate mai sus nu le sunt aplicabile prevederile
lit. e);
e)fara a prejudicia prevederile privind modificarea dobanzii, pe parcursul derularii contractului:
1.se interzice majorarea comisioanelor, taxelor, tarifelor, spezelor
bancare sau a oricaror altor costuri mentionate in contract;
2.se interzice introducerea si perceperea de noi taxe, comisioane,
tarife, speze bancare sau orice alte costuri care nu au fost mentionate
in contract;
f)in contract se va mentiona tipul de dobanda, variabila si/sau fixa,
iar daca dobanda este fixa numai pentru o anumita perioada, aceasta va
fi precizata cu exactitate;
g)in contractele de credit cu dobanda variabila se vor aplica urmatoarele reguli:
1.variatia ratei dobanzii trebuie sa fie independenta de vointa
furnizorului de servicii financiare, raportata la fluctuatiile unor
indici de referinta verificabili, mentionati in contract, sau la
modificarile legislative care impun acest lucru;
2.dobanda poate varia in functie de dobanda de referinta a furnizorului
de servicii financiare, cu conditia ca aceasta sa fie unica pentru
toate produsele financiare destinate persoanelor fizice ale operatorului
economic respectiv si sa nu fie majorata peste un anumit nivel,
stabilit prin contract;
3.formula dupa care se calculeaza variatia dobanzii trebuie indicata in
mod expres in contract, cu precizarea periodicitatii si/sau a
conditiilor in care survine modificarea ratei dobanzii, atat in sensul
majorarii, cat si in cel al reducerii acesteia;
h)sunt interzise clauzele contractuale care dau dreptul furnizorului de
servicii financiare sa modifice unilateral clauzele contractuale fara
incheierea unui act aditional, acceptat de consumator;
i)orice notificare cu privire la modificarea continutului clauzelor
contractuale referitoare la costuri va fi transmisa consumatorilor cu
cel putin 30 de zile inainte de intrarea acesteia in vigoare.
Consumatorul are la dispozitie un termen de 15 zile de la primirea
notificarii pentru a comunica optiunea sa de acceptare sau de
neacceptare a noilor conditii. Neprimirea unui raspuns din partea
consumatorului in termenul mentionat anterior nu este considerata
acceptare tacita;
j)pentru orice modificare a nivelului costurilor creditului, conform
conditiilor contractuale, furnizorul de servicii financiare este obligat
sa notifice consumatorul, in functie de optiunea scrisa a acestuia,
exprimata in contract, prin una sau mai multe metode: scrisoare
recomandata, e-mail, sms, si va pune la dispozitia acestuia un nou
grafic de rambursare;
k)furnizorul de servicii financiare va lua toate masurile necesare
pentru a efectua repararea in termen de maximum 15 zile a eventualelor
prejudicii cauzate consumatorului prin nerespectarea obligatiilor
asumate prin contract si va face dovada demersurilor intreprinse in
acest sens;
l)contractul de credit va contine obligatoriu o prevedere prin care
consumatorul sa fie atentionat despre raportarea la Biroul de Credit,
Centrala Riscurilor Bancare si/sau la alte structuri asemanatoare
existente, in cazul in care acesta intarzie cu achitarea ratelor
scadente, daca exista aceasta obligatie de raportare;
m)la incetarea contractului, inclusiv prin ajungere la termen,
reziliere sau denuntare unilaterala din partea consumatorului,
furnizorul de servicii financiare va oferi gratuit consumatorului un
document care sa ateste faptul ca au fost stinse toate obligatiile
dintre parti. Totodata, se vor inchide si conturile aferente serviciului
financiar de baza furnizat, fara a fi necesara depunerea unei alte
cereri de catre consumator si fara plata unor costuri suplimentare.
Contul nu va fi inchis in situatia in care acesta este poprit sau
indisponibilizat, conform legii, pentru indeplinirea de catre consumator
a unor obligatii asumate fata de furnizorul de servicii financiare
insusi sau fata de terti.
Art. 94
In cazul serviciilor de intermediere imobiliara, consumatorul va fi
informat in scris, corect, complet si precis, inca din faza
precontractuala, cu privire la:
a)preturile practicate in piata pentru tipul de imobil ce urmeaza a
face obiectul intermedierii imobiliare, conform informatiilor existente
in baza de date a agentiei imobiliare;
b)deficiente si alte inconveniente cunoscute de agentia imobiliara sau
pe care in mod rezonabil putea sa le cunoasca, incluzand surse de
zgomot, umezeala, poluare, miros, pericol de inundatii sau surpari,
organizarea in apropiere a unor manifestari populare periodice,
istoricul terenului sau al cladirii, posibile dezavantaje ale
vecinatatilor;
c)nivelul comisionului practicat de agentia imobiliara;
d)situatia juridica a imobilului;
e)nivelul estimativ al costurilor ce urmeaza sa fie suportate de
consumator, pentru obtinerea documentelor si intocmirea actelor necesare
incheierii contractului.
Art. 95
Contractul de intermediere imobiliara va cuprinde cel putin urmatoarele elemente:
a)datele de identificare a partilor;
b)obiectul contractului/natura serviciului prestat;
c)pretul solicitat de proprietar/pe care este dispus sa il plateasca cumparatorul;
d)termenul de valabilitate al contractului;
e)conditiile in care contractul poate fi denuntat unilateral;
f)conditiile in care contractul poate fi reziliat;
g)nivelul maxim al comisionului datorat de consumator agentiei imobiliare pentru contractul ce urmeaza sa se incheie;
h)clauza de exclusivitate, in cazul in care aceasta a fost acceptata de parti;
i)precizarea situatiilor in care consumatorul datoreaza comision agentiei imobiliare;
j)drepturile si obligatiile partilor;
k)situatiile de forta majora;
l)data incheierii contractului.
Art. 96
Contractele de intermediere imobiliara in care consumatorul are
calitatea de potential cumparator vor contine, in plus fata de cele
prevazute la art. 94, urmatoarele elemente:
1.caracteristicile generale ale imobilului, care pot influenta decizia
de cumparare, incluzand nivelul de finisare, dimensiuni, vechime si
pozitionarea fata de punctele cardinale;
2.tarifele pentru serviciile prestate.
Art. 97
O tranzactie imobiliara se considera incheiata in momentul in care
vanzatorul si cumparatorul au semnat actul de vanzare-cumparare.
Art. 98
Contractul de intermediere imobiliara sau alte eventuale contracte
accesorii incheiate intre consumator si agentia imobiliara nu pot
contine clauze penale care sa oblige consumatorul care nu isi
indeplineste angajamentele contractuale la plata unei sume mai mari
decat onorariul pe care l-ar fi platit in cazul incheierii tranzactiei.
Art. 99
Agentia imobiliara nu poate solicita din partea consumatorului plata comisionului in oricare dintre urmatoarele situatii:
a)cand intre consumator si agentia imobiliara nu este incheiat un contract de intermediere;
b)cand contractul de vanzare-cumparare/inchiriere nu s-a incheiat;
c)cand contractul nu are stipulata clauza de exclusivitate, iar tranzactia s-a realizat fara participarea agentiei imobiliare.
Art. 910
Nu se permite plata in avans a comisionului, partiala sau totala, decat
cu acordul scris al consumatorului si cu precizarea situatiilor in care
agentia imobiliara este obligata sa inapoieze consumatorului sumele
primite in avans.
Art. 911
In baza contractului de intermediere imobiliara dintre agentia
imobiliara si cumparator, agentia trebuie sa asigure vizionarea
imobilelor ce corespund preferintelor consumatorului, inainte de
incheierea contractului de vanzare-cumparare.
(la data 27-dec-2008 Art. 9 din capitolul III completat de Art. II, punctul 9. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
Art. 10
Drepturile consumatorilor, la incheierea contractelor, sunt:
a)libertatea de a lua decizii la achizitionarea de produse si servicii,
fara a li se impune in contracte clauze abuzive sau care pot favoriza
folosirea unor practici comerciale incorecte in vanzare, de natura a
influenta optiunea acestora;
(la data 27-dec-2008 Art. 10, litera A. din capitolul III modificat de Art. II, punctul 10. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
b)de a beneficia de o redactare clara si precisa a clauzelor
contractuale, indicarea exacta a preturilor si tarifelor si, dupa caz, a
conditiilor de garantie;
(la data 27-dec-2008 Art. 10, litera B. din capitolul III modificat de Art. II, punctul 10. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
c)de a fi exonerati de plata produselor si serviciilor care nu au fost
solicitate, precum si de achitarea preturilor, tarifelor, taxelor,
comisioanelor, dobanzilor si penalitatilor care nu au fost stipulate
initial in contracte sau in alte documente aferente contractelor;
(la data 27-dec-2008 Art. 10, litera C. din capitolul III modificat de Art. II, punctul 10. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
d)de a fi despagubiti pentru daunele provocate de produsele sau serviciile care nu corespund clauzelor contractuale;
e)de a li se asigura service-ul necesar si piese de schimb pe toata
durata medie de utilizare a produsului, stabilita in documentele tehnice
normative sau declarata de catre producator ori convenita de parti;
f)de a plati, pentru produsele sau serviciile de care beneficiaza, sume
stabilite cu exactitate, in prealabil; majorarea pretului, tarifului,
taxelor, comisioanelor, dobanzilor, penalitatilor si a altor eventuale
costuri stabilite initial este posibila numai cu acordul scris al
consumatorului;
(la data 27-dec-2008 Art. 10, litera F. din capitolul III modificat de Art. II, punctul 10. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
g)de a sesiza asociatiile de consumatori si organele administratiei
publice asupra incalcarii drepturilor si intereselor lor legitime, in
calitate de consumatori, si de a face propuneri referitoare la
imbunatatirea calitatii produselor si serviciilor;
(la data 31-dec-2007 Art. 10, litera G. din capitolul III modificat de Art. XI, punctul 6. din titlul II din Legea 363/2007 )
h)de a fi notificati in scris cu privire la orice modificare ca urmare a
prevederilor contractuale referitoare la valoarea dobanzilor,
comisioanelor, penalitatilor sau oricaror altor costuri, cu cel putin 30
de zile inainte de aplicarea noilor valori;
(la data 27-dec-2008 Art. 10, litera H. din capitolul III modificat de Art. II, punctul 10. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
i)de a fi notificati cu 30 de zile inainte de data la care contractul
se prelungeste in mod automat pentru o perioada de timp determinata sau
nedeterminata, in vederea formularii in scris de catre consumator a unei
optiuni de prelungire a valabilitatii acestuia.
(la data 27-dec-2008 Art. 10 din capitolul III completat de Art. II, punctul 11. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
Art. 11
(1)Produsele si serviciile oferite consumatorilor se masoara cu
mijloace de masurare si control adecvate, verificate metrologic,
potrivit reglementarilor legale.
(2)Indicatiile mijloacelor de masurare trebuie sa fie lizibile si la vederea cumparatorului.
Art. 12
(1)Consumatorii au dreptul de a pretinde vanzatorilor sau prestatorilor
de servicii remedierea ori inlocuirea gratuita a produselor si
serviciilor obtinute, precum si despagubiri pentru pierderile suferite
ca urmare a deficientelor constatate in cadrul termenului de garantie
sau de valabilitate. Dupa expirarea acestui termen, consumatorii pot
pretinde remedierea sau inlocuirea produselor/serviciilor care nu pot fi
folosite potrivit scopului pentru care au fost realizate, ca urmare a
unor vicii ascunse aparute pe durata medie de utilizare a acestora.
(2)Vanzatorul sau prestatorul de servicii suporta toate cheltuielile
legate de aceste deficiente, situatie care nu il exonereaza de
raspundere pe producator in relatia cu acesta.
(la data 27-dec-2008 Art. 12 din capitolul III modificat de Art. II, punctul 12. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
Art. 13
(1)Remedierea deficientelor aparute la produse sau servicii ori
inlocuirea produselor care nu corespund in cadrul termenului de garantie
sau de valabilitate si care nu sunt imputabile consumatorului se face
in termen de maximum 15 zile din momentul cand operatorul economic a
luat la cunostinta de deficientele respective.
(2)In cazul unor vicii ascunse, termenul maxim stabilit la alin. (1)
curge de la data finalizarii expertizei tehnice efectuate de un organism
tehnic neutru.
(la data 27-dec-2008 Art. 13 din capitolul III modificat de Art. II, punctul 13. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
Art. 14
In cazul produselor si serviciilor alimentare, al produselor
nealimentare pentru care producatorul stabileste termen de
valabilitate/data de minima durabilitate, care pot afecta viata sau
sanatatea consumatorilor ori care prezinta abateri de la
caracteristicile prescrise sau declarate, vanzatorul/prestatorul de
servicii este obligat, la cererea consumatorului, sa le inlocuiasca de
indata, sa le refaca sau sa restituie contravaloarea acestora.
(la data 27-dec-2008 Art. 14 din capitolul III modificat de Art. II, punctul 14. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
Art. 15
(1)Refacerea serviciului sau, in cazul in care acest lucru nu este
posibil, restituirea contravalorii serviciului prestat se face imediat
dupa constatarea neincadrarii acestuia in conditiile prescrise sau
declarate de prestatorul de servicii, daca aceasta situatie nu este
imputabila consumatorului.
(2)Restituirea contravalorii serviciului se face la valoarea stabilita in contract.
(3)Operatorul economic are aceleasi obligatii pentru serviciul refacut ca si pentru serviciul prestat initial.
(4)Persoanele imputernicite conform art. 54 sa constate contraventiile
si sa aplice sanctiunile prevazute de prezenta ordonanta vor stabili
odata cu sanctiunea si masuri de remediere sau, daca acest lucru nu este
posibil, inlocuirea ori restituirea contravalorii serviciilor, dupa
caz.
(la data 27-dec-2008 Art. 15 din capitolul III modificat de Art. II, punctul 15. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
Art. 16
(1)Consumatorul poate solicita plata unor despagubiri, potrivit
clauzelor contractuale sau dispozitiilor legale, in cazul remedierii ori
al inlocuirii produselor sau serviciilor necorespunzatoare.
(2)Solutionarea solicitarii platii unor prejudicii morale sau daune
conexe remedierii ori a inlocuirii produselor sau serviciilor
necorespunzatoare cerute de consumatori sau de operatorii economici este
de competenta instantei judecatoresti competente ori a organismului de
mediere competent.
Art. 17
In cadrul termenului de garantie, prestatorii de servicii asigura toate
operatiunile necesare remedierii deficientelor constatate la serviciile
prestate sau inlocuirii produselor utilizate in cadrul serviciilor
respective, inclusiv transportul, manipularea, diagnosticarea,
expertizarea, demontarea, montarea si ambalarea acestora.
(la data 27-dec-2008 Art. 17 din capitolul III modificat de Art. II, punctul 16. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
CAPITOLUL IV: Informarea si educarea consumatorilor
Art. 18
Consumatorii au dreptul de a fi informati, in mod complet, corect si
precis, asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor
oferite de catre operatorii economici, astfel incat sa aiba
posibilitatea de a face o alegere rationala, in conformitate cu
interesele lor, intre produsele si serviciile oferite si sa fie in
masura sa le utilizeze, potrivit destinatiei acestora, in deplina
securitate.
Art. 19
Informarea consumatorilor despre produsele si serviciile oferite se
realizeaza, in mod obligatoriu, prin elemente de identificare si
caracterizare ale acestora, care se inscriu in mod vizibil, lizibil,
usor de inteles, intr-o forma care sa nu permita stergerea si sa nu fie
inscriptionate in locuri obscure, sa nu fie intrerupte prin desen sau
imagini, dupa caz, pe produs, eticheta, ambalaj de vanzare sau in cartea
tehnica, contract, instructiunile de folosire ori altele asemenea, ce
insotesc produsul sau serviciul, in functie de natura acestuia.
(la data 27-dec-2008 Art. 19 din capitolul IV modificat de Art. II, punctul 17. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
Art. 20
(1)Producatorul trebuie sa informeze despre denumirea produsului,
denumirea si/sau marca producatorului, cantitatea si, dupa caz, termenul
de valabilitate/data de minima durabilitate sau data-limita de
consum/data durabilitatii minimale, durata medie de utilizare,
principalele caracteristici tehnice si calitative, compozitia, aditivii
folositi, despre eventualele riscuri previzibile, modul de utilizare,
manipulare, transport, depozitare, conservare sau pastrare, despre
contraindicatii.
(la data 27-dec-2008 Art. 20, alin. (1) din capitolul IV modificat de Art. II, punctul 18. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
(2)Producatorii si importatorii din state care nu sunt membre ale
Uniunii Europene au obligatia sa isi precizeze adresa postala a sediului
social in elementele de identificare. Producatorii, ambalatorii sau
distribuitorii din state membre ale Uniunii Europene au obligatia sa isi
precizeze adresa postala a sediului social unde pot fi contactati.
(la data 27-dec-2008 Art. 20, alin. (2) din capitolul IV modificat de Art. II, punctul 18. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
(3)Produsele de folosinta indelungata trebuie sa fie insotite de
certificatul de garantie si, daca reglementarile in vigoare prevad, de
declaratia de conformitate, precum si de cartea tehnica ori de
instructiunile de folosire, instalare, exploatare, intretinere,
eliberate de producator.
(4)Vanzatorii si prestatorii de servicii trebuie sa informeze
consumatorii despre pretul final al produsului sau despre tariful
serviciului prestat, pe care il suporta consumatorul, care sa cuprinda
toate costurile, inclusiv taxa pe valoarea adaugata si toate costurile
suplimentare, si sa le ofere acestora toate informatiile si documentele
tehnice, dupa caz, care trebuie sa insoteasca produsul sau serviciul.
(la data 27-dec-2008 Art. 20, alin. (4) din capitolul IV modificat de Art. II, punctul 18. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
(5)Toate informatiile privitoare la produsele si serviciile oferite
consumatorilor, documentele insotitoare, inclusiv cele referitoare la
informatiile privind securitatea produsului si instructiunile de
utilizare, precum si contractele, inclusiv cele preformulate, trebuie sa
fie scrise in limba romana, indiferent de tara de origine a acestora,
fara a exclude prezentarea acestora si in alte limbi.
(6)Fac exceptie de la prevederile alin. (5) biletele de avion sau alte
bilete de transport international, documentele elaborate in baza unor
acorduri internationale pe care Romania le-a acceptat si le-a semnat,
precum si voucherele turistice internationale.
(7)Operatorii economici de transport international care isi desfasoara
activitatea pe teritoriul Romaniei sunt obligati sa ofere in scris
consumatorilor, in completare la biletul de transport, indiferent de
forma de prezentare a acestuia, informatii in limba romana referitoare
la: itinerar, program, durata, distanta, locul alocat in mijlocul de
transport, conditiile generale de transport, precum si orice alte
informatii utile pentru consumatori, referitoare la serviciul respectiv.
(la data 27-dec-2008 Art. 20 din capitolul IV completat de Art. II, punctul 19. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
Art. 21
Informatiile referitoare la serviciile prestate trebuie sa cuprinda
categoria calitativa a serviciului, timpul de realizare, termenul de
garantie, tariful, riscurile previzibile si, dupa caz, declaratia de
conformitate.
Art. 22
Operatorii economici sunt obligati sa demonstreze consumatorilor, la
cererea acestora, cu ocazia cumpararii, modul de utilizare si
functionalitatea produselor ce urmeaza a fi vandute; la lansarea pe
piata a produselor, acestia sunt obligati sa efectueze demonstratii de
utilizare.
Art. 23
Obligatia de a informa pe consumator potrivit art. 19, 20, 21 si 22 nu
poate fi inlaturata prin invocarea secretului comercial sau profesional.
Art. 24
Se interzice prezentarea, prin orice mijloace, a afirmatiilor si
indicatiilor care nu sunt conforme cu parametrii ce caracterizeaza
produsele si serviciile si care nu pot fi probate.
Art. 25
Preturile si tarifele trebuie indicate in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit.
Art. 26
(1)Comercializarea produselor si prestarea serviciilor se fac in locuri
si in spatii autorizate, conform reglementarilor legale in vigoare.
(2)Sunt obligatorii afisarea, in mod vizibil, a denumirii unitatii, a
codului unic de inregistrare la registrul comertului, din care sa
rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societatii pentru care
este autorizata sa functioneze, precum si afisarea si respectarea
orarului de functionare.
(3)Orarele de functionare vor fi stabilite, dupa caz, in conformitate cu hotararile administratiei publice locale.
CAPITOLUL V: Organe ale administratiei publice pentru protectia consumatorilor
Art. 27
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, subordonat Guvernului,
coordoneaza si realizeaza politica Guvernului in domeniul protectiei
consumatorilor.
Art. 28
(1)Atributiile si modul de organizare si functionare ale Autoritatii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor, precum si relatiile dintre
aceasta si alte organisme competente in domeniu se stabilesc prin
hotarari ale Guvernului.
(2)Guvernul va stabili reglementari in domeniul protectiei
consumatorilor pentru organele de specialitate ale administratiei
publice centrale si, respectiv, pentru unele servicii publice ale
ministerelor si altor autoritati ale administratiei publice centrale,
organizate in judete si in municipiul Bucuresti.
(3)Guvernul va stabili, prin hotarari, reglementari-cadru in domeniul protectiei consumatorilor.
(la data 01-ian-2012 Art. 28, alin. (3) din capitolul V modificat de Art. III din Ordonanta urgenta 71/2011 )
(4)Taxele care se percep de catre serviciile sau organele
administratiei publice, cu rol in domeniul protectiei consumatorilor, se
stabilesc conform legii, iar tarifele pentru incercarile efectuate in
laboratoare proprii, subordonate sau agreate, conform actelor normative
in vigoare.
Art. 29
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, in baza
consultarii cu alte organisme interesate ale administratiei publice
centrale si locale, precum si cu cele neguvernamentale, elaboreaza
reglementari referitoare la modalitatile concrete de colaborare si de
sprijinire reciproca si le propune spre aprobare Guvernului.
CAPITOLUL VI: Asociatiile de consumator
(la data 31-dec-2007 capitolul VI modificat de Art. XI, punctul 8. din titlul II din Legea 363/2007 )
Art. 30
In sensul prezentei ordonante, asociatiile de consumatori sunt
considerate organizatii neguvernamentale, ca persoane juridice, conform
legii, si care, fara a urmari realizarea de profit pentru membrii lor,
au ca unic scop apararea drepturilor si intereselor legitime ale
membrilor lor sau ale consumatorilor, in general.
(la data 31-dec-2007 Art. 30 din capitolul VI modificat de Art. XI, punctul 9. din titlul II din Legea 363/2007 )
Art. 31
Asociatiile de consumatori pot fi parteneri sociali cu drept de
reprezentare in consiliile consultative cu rol in domeniul protectiei
consumatorilor, in care organele administratiei publice sunt
reprezentate, daca indeplinesc conditiile prezentei ordonante.
(la data 31-dec-2007 Art. 31 din capitolul VI modificat de Art. XI, punctul 10. din titlul II din Legea 363/2007 )
Art. 32
Asociatiile de consumatori care apara drepturile si interesele legitime
ale consumatorilor, in general, sunt, de drept, parteneri sociali in
consiliile consultative prevazute in prezenta ordonanta, daca:
(la data 31-dec-2007 Art. 32 din capitolul VI modificat de Art. XI, punctul 11. din titlul II din Legea 363/2007 )
a)la nivel national, au cel putin 3.000 de membri si filiale in cel putin 10 judete;
b)la nivel judetean si local, daca au desfasurat o activitate in
domeniul protectiei consumatorilor pe o perioada de cel putin 3 ani.
Art. 33
Asociatiile de consumatori care sunt constituite in scopul apararii
intereselor numai ale membrilor lor pot deveni parteneri sociali cu
drept de reprezentare in organismele consultative cu rol in domeniul
protectiei consumatorilor si in care organele administratiei publice
sunt reprezentate, numai daca au cel putin 800 de membri.
(la data 31-dec-2007 Art. 33 din capitolul VI modificat de Art. XI, punctul 12. din titlul II din Legea 363/2007 )
Art. 34
Dupa constituire, asociatiile de consumatori vor solicita luarea lor in
evidenta de catre organul administratiei publice pentru protectia
consumatorilor de nivel central sau local, dupa caz.
(la data 31-dec-2007 Art. 34 din capitolul VI modificat de Art. XI, punctul 13. din titlul II din Legea 363/2007 )
Art. 35
Personalul de conducere si salariatii organelor de specialitate ale
administratiei publice, precum si ale serviciilor publice deconcentrate
ale ministerelor si ale celorlalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, cu atributii pe linia protectiei
consumatorilor nu au dreptul de a detine functii in organele de
conducere ale asociatiilor de consumatori.
(la data 31-dec-2007 Art. 35 din capitolul VI modificat de Art. XI, punctul 14. din titlul II din Legea 363/2007 )
Art. 36
Asociatiile de consumatori sunt consultate de catre serviciile si
organismele administratiei publice prevazute la art. 35, potrivit
competentelor, la elaborarea dispozitiilor si procedurilor cu caracter
general si a altor lucrari care au ca scop protectia consumatorilor, cu
privire la:
(la data 31-dec-2007 Art. 36 din capitolul VI modificat de Art. XI, punctul 15. din titlul II din Legea 363/2007 )
a)cunoasterea cerintelor consumatorilor privind sortimentele, calitatea si cantitatea produselor si serviciilor;
b)formarea unei atitudini corecte a operatorilor economici angajati in
producerea si comercializarea produselor si prestarea serviciilor, fata
de calitatea acestora;
c)prevenirea practicilor comerciale incorecte si a publicitatii de
natura a afecta drepturile si interesele legitime ale consumatorilor.
(la data 27-dec-2008 Art. 36, litera C. din capitolul VI modificat de Art. II, punctul 20. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
Art. 37
Asociatiile de consumatori au urmatoarele drepturi si obligatii:
(la data 31-dec-2007 Art. 37 din capitolul VI modificat de Art. XI, punctul 16. din titlul II din Legea 363/2007 )
a)de a fi sprijinite logistic de catre organismele administratiei
publice centrale si locale, in vederea atingerii obiectivelor lor;
b)de a primi sume de la bugetul de stat si de la bugetele locale;
c)de a informa autoritatile competente cu privire la prezenta pe piata a
unor produse neconforme sau care pun in pericol viata, sanatatea ori
securitatea consumatorilor, cu privire la clauze abuzive in contracte si
practicile incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii;
(la data 31-dec-2007 Art. 37, litera C. din capitolul VI modificat de Art. XI, punctul 16. din titlul II din Legea 363/2007 )
d)de a solicita operatorilor economici realizarea de produse si
servicii in conditii speciale, in vederea satisfacerii nevoilor
consumatorilor cu handicap sau de varsta a treia;
e)de a fi consultate cu ocazia elaborarii actelor normative,
standardelor sau specificatiilor care definesc caracteristicile tehnice
si calitative ale produselor si serviciilor destinate consumatorilor;
(la data 31-dec-2007 Art. 37, litera F. din capitolul VI abrogat de Art. XI, punctul 17. din titlul II din Legea 363/2007 )
g)de a informa opinia publica, prin mass-media, asupra deficientelor de
calitate ale produselor si serviciilor, precum si asupra consecintelor
vatamatoare ale acestora pentru consumatori;
h)de a introduce actiuni in justitie pentru apararea drepturilor si intereselor legitime ale consumatorilor;
i)de a solicita serviciilor sau organelor administratiei publice,
prevazute la art. 35, efectuarea de analize si incercari ale produselor
destinate consumatorilor si de a publica rezultatele;
(la data 31-dec-2007 Art. 37, litera J. din capitolul VI abrogat de Art. XI, punctul 17. din titlul II din Legea 363/2007 )
Art. 38
Centrele de consultanta si informare ale consumatorilor pot fi
organizate la nivel de birouri in structura organizatorica a
asociatiilor de consumatori si desfasoara activitati gratuite in folosul
acestora, constand in informatii, recomandari si consultanta privind
problemele legate de achizitionarea unui produs sau serviciu.
(la data 31-dec-2007 Art. 38 din capitolul VI modificat de Art. XI, punctul 18. din titlul II din Legea 363/2007 )
Art. 39
(1) Sumele primite de la bugetul de stat, prin intermediul Autoritatii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor, se utilizeaza pentru
infiintarea si functionarea centrelor de consultanta si informare a
consumatorilor, respectiv pentru:
(la data 31-dec-2007 Art. 39, alin. (1) din capitolul VI modificat de Art. XI, punctul 19. din titlul II din Legea 363/2007 )
a)salarizarea sau, dupa caz, remunerarea personalului utilizat in
centrele de consultanta si informare a consumatorilor, care se va face
in functie de timpul efectiv lucrat, pana la nivelul maxim al functiei
echivalente utilizate in cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor;
b)cheltuieli materiale efectuate pentru intretinerea sediului si a dotarilor aferente;
c)cheltuieli curente si cele ocazionate de tiparirea materialelor informative.
(2)Sumele prevazute la alin. (1) se utilizeaza in conditiile Legii nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, iar
sumele ramase neutilizate la data incheierii exercitiului financiar se
restituie la bugetul de stat.
Art. 391
(1)Incepand cu anul 2008, Autoritatea Nationala pentru Protectia
Consumatorilor cofinanteaza Centrul European al Consumatorilor.
(2)Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor va prevedea
anual, in bugetul sau, sume destinate cofinantarii Centrului European al
Consumatorilor.
(3)Controlul asupra activitatii desfasurate de Centrul European al
Consumatorilor, pentru sumele acordate de la bugetul de stat, se
exercita de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.
(la data 31-dec-2007 Art. 39 din capitolul VI completat de Art. XI, punctul 20. din titlul II din Legea 363/2007 )
Art. 40
(1)Sumele primite de la bugetele locale prin hotarari ale consiliilor
locale sau, dupa caz, ale consiliilor judetene vor fi utilizate in
conditiile stabilite prin conventiile incheiate de acestea cu
asociatiile respective, conform legii.
(2)Sumele prevazute la alin. (1) se utilizeaza in conditiile Legii nr.
500/2002, cu modificarile ulterioare, iar sumele ramase neutilizate se
restituie bugetelor locale respective.
Art. 41
Controlul asupra activitatilor desfasurate in centrele de consultanta
si informare a consumatorilor din cadrul asociatiilor de consumatori,
precum si a Centrului European al Consumatorilor, care au primit sume de
la bugetul de stat sau de la bugetele locale, se exercita de catre
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.
(la data 31-dec-2007 Art. 41 din capitolul VI modificat de Art. XI, punctul 21. din titlul II din Legea 363/2007 )
Art. 42
Reprezentantii asociatiilor de consumatori nu au drept de control al operatorilor economici.
(la data 31-dec-2007 Art. 42 din capitolul VI modificat de Art. XI, punctul 22. din titlul II din Legea 363/2007 )
Art. 43
Centrele de consultanta si informare a consumatorilor si Centrul
European al Consumatorilor pot beneficia asistenta de specialitate din
partea personalului Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor, imputernicit in acest scop.
(la data 31-dec-2007 Art. 43 din capitolul VI modificat de Art. XI, punctul 23. din titlul II din Legea 363/2007 )
CAPITOLUL VII: Consiliul consultativ
Art. 44
La nivel central si local - judet, oras, comuna - se constituie cate un
consiliu consultativ pentru protectia consumatorilor. Acesta are
caracter consultativ si asigura, la nivelurile respective, cadrul
informational si organizatoric necesar:
a)stabilirii si aplicarii politicii de protectie a consumatorilor;
b)corelarii actiunilor diverselor organisme ale administratiei publice
cu cele ale organizatiilor neguvernamentale care au rol in realizarea
protectiei consumatorilor.
Art. 45
Consiliul consultativ pentru protectia consumatorilor este format din:
a)reprezentanti ai tuturor serviciilor publice deconcentrate ale
ministerelor si ale celorlalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, care au competente cu caracter general sau special in
domeniul protectiei consumatorilor si au structuri organizatorice la
nivelul respectiv;
b)prefect sau primar, dupa caz, sau reprezentanti ai acestora;
c)reprezentanti ai asociatiilor de consumatori;
(la data 31-dec-2007 Art. 45, litera C. din capitolul VII modificat de Art. XI, punctul 24. din titlul II din Legea 363/2007 )
d)reprezentanti ai altor organisme, dupa caz.
Art. 46
Guvernul stabileste, in mod concret, componenta, atributiile si modul
de organizare si functionare ale Consiliului consultativ pentru
protectia consumatorilor, pe fiecare nivel in parte.
CAPITOLUL VIII: Raporturile juridice dintre consumatorii prejudiciati si operatorii economici
Art. 47
Actiunile in justitie indreptate de catre asociatiile de consumatori,
infiintate in conditiile prevazute la art. 32 si 33, impotriva
operatorilor economici care au prejudiciat drepturile si interesele
legitime ale consumatorilor sunt scutite de taxe de timbru.
(la data 31-dec-2007 Art. 47 din capitolul VIII modificat de Art. XI, punctul 25. din titlul II din Legea 363/2007 )
Art. 48
Ministerul Public poate interveni in actiunile civile introduse, in care sunt implicate interesele consumatorilor.
CAPITOLUL IX: Sanctiuni
Art. 49
Incalcarea prevederilor prezentei ordonante atrage raspunderea materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 50
(1)Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de
conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni,
si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a)incalcarea dispozitiilor art. 4, art. 7 lit. a) a 2-a, a 3-a si a 5-a
liniuta, lit. c) prima si a 2-a liniuta, cu amenda contraventionala de
la 3.000 lei la 30.000 lei;
(la data 27-dec-2008 Art. 50, alin. (1), litera A. din capitolul IX
modificat de Art. II, punctul 21. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
b)incalcarea dispozitiilor art. 7 lit. a) a 4-a liniuta, lit. b) a 3-a
si a 4-a liniuta, cu amenda contraventionala de la 2.500 lei la 25.000
lei;
c)incalcarea dispozitiilor art. 5, art. 7 lit. b) prima, a 2-a si a 5-a
liniuta, lit. c) a 3-a si a 4-a liniuta, art. 9, art. 10 lit. a)-f), h)
si i), art. 11 si art. 14, cu amenda contraventionala de la 2.000 lei
la 20.000 lei;
(la data 27-dec-2008 Art. 50, alin. (1), litera C. din capitolul IX
modificat de Art. II, punctul 21. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
d)incalcarea dispozitiilor art. 13 alin. (1), art. 17-25 si art. 26
alin. (1) si (2), cu amenda contraventionala de la 1.000 lei la 10.000
lei;
(la data 27-dec-2008 Art. 50, alin. (1), litera D. din capitolul IX
modificat de Art. II, punctul 21. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
e)incalcarea dispozitiilor art. 91, art. 92 si art. 93, cu amenda contraventionala de la 5.000 lei la 50.000 lei;
f)incalcarea dispozitiilor art. 94-911, cu amenda contraventionala de la 3.000 lei la 30.000 lei.
(la data 27-dec-2008 Art. 50, alin. (1) din capitolul IX completat de Art. II, punctul 22. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
(2)Sanctiunile se pot aplica si persoanelor juridice.
Art. 51
(1)Impiedicarea, sub orice forma, a organelor administratiei publice
insarcinate cu protectia consumatorilor de a exercita atributiile de
serviciu referitoare la prevenirea si combaterea faptelor care pot
afecta viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor ori interesele
economice ale acestora constituie contraventie si se sanctioneaza cu
amenda de la 10.000 lei la 30.000 lei.
(la data 27-dec-2008 Art. 51, alin. (1) din capitolul IX modificat de Art. II, punctul 23. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
(2)Nerespectarea dispozitiilor legale privind protectia consumatorilor
care, potrivit aii. 50, constituie contraventie, daca fapta a avut ca
urmare vatamarea sanatatii sau a integritatii corporale a uneia sau mai
multor persoane, se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 20.000
lei la 100.000 lei.
(3)Nerespectarea dispozitiilor legale privind protectia consumatorilor
care, potrivit aii. 50, constituie contraventie, daca fapta a avut ca
urmare afectarea grava si in mod repetat a intereselor economice ale
unuia sau mai multor consumatori, se sanctioneaza cu amenda
contraventionala de la 5.000 lei la 25.000 lei.
(4)In cazul aplicarii sanctiunii amenzii pentru savarsirea faptei
prevazute la alin. (2) se va dispune si inchiderea definitiva a
unitatii, putand fi dispusa aceeasi masura pentru savarsirea faptei
prevazute la alin. (3).
(5)Contravenientii sunt obligati sa suporte, potrivit prevederilor
legale in vigoare, si cheltuielile efectuate de terti, persoane fizice
sau juridice, in vederea vindecarii persoanelor vatamate in calitatea
lor de consumatori.
(6)Savarsirea repetata a uneia dintre contraventiile prevazute la art.
50 se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 1.000 lei la 10.000
lei.
(7)Neaducerea la indeplinire a masurilor dispuse in termenele si
conditiile prevazute in procesele-verbale de constatare a contraventiei
se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 2.000 lei la 20.000
lei.
(la data 27-dec-2008 Art. 51 din capitolul IX completat de Art. II, punctul 24. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
Art. 52
Valoarea amenzilor prevazute la art. 50 si 51 se va actualiza prin hotarare a Guvernului.
Art. 53
Contravenientul poate achita, in termen de cel mult 48 de ore de la
data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii
acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la art. 50 alin. (1)
lit. a)-d), agentul constatator facand mentiune despre aceasta
posibilitate in procesul-verbal.
(la data 27-dec-2008 Art. 53 din capitolul IX modificat de Art. II, punctul 25. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
Art. 54
(1)Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la
art. 50 si 51 se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai
Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
(2)In cazul sanctiunilor cu inchisoare contraventionala, masura se
aplica de instanta competenta, la sesizarea organului din care face
parte agentul constatator.
(3)Organele de politie sunt obligate sa acorde, la cerere, sprijinul
necesar persoanelor imputernicite prevazute la alin. (1), aflate in
exercitiul functiunii, sau sa le insoteasca, dupa caz.
(4)Organele de control prevazute la alin. (1) pot preleva produse in
vederea testarii acestora in laboratoare. Contravaloarea produselor
prelevate si a cheltuielilor legate de testarea lor se suporta de catre
organul administratiei publice, daca in urma testarii nu se constata
neconformitati fata de cerintele de securitate si/sau de calitate
prescrise ori declarate. In caz contrar, cheltuielile respective se
suporta de catre operatorul economic.
Art. 55
Pentru limitarea prejudicierii consumatorilor, agentul constatator poate dispune urmatoarele masuri:
1.oprirea definitiva a comercializarii si retragerea din circuitul consumului uman a produselor care:
a)sunt periculoase, falsificate sau contrafacute;
b)au termenul de valabilitate/data de minima durabilitate
expirat/expirata sau data-limita de consum/data durabilitatii minimale
depasita;
(la data 27-dec-2008 Art. 55, punctul 1., litera B. din capitolul IX
modificat de Art. II, punctul 26. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
c)sunt interzise consumului uman prin reglementari legale;
d)nu respecta conditiile de depozitare, pastrare si expunere la
comercializare sau la care s-a schimbat starea termica initiala fara ca
operatorul economic sa fie autorizat in acest sens;
e)prezinta semne organoleptice de alterare, modificari ale aspectului, culorii, consistentei, gustului, mirosului;
f)prezinta semne de infestare cu paraziti - oua, larve, forme adulte,
vii sau moarte -, precum si resturi ori semne ale activitatii acestora,
cu exceptia celor pentru care sunt prevazute limite prin acte normative;
g)prezinta urme de contact cu rozatoare;
h)prezinta miros si gust straine de natura produsului;
i)prezinta miros si gust sau pete de mucegai, cu exceptia mucegaiurilor selectionate, admise de procesul tehnologic;
j)contin corpuri straine, cu exceptia produselor pentru care sunt stabilite limite prin acte normative;
k)nu prezinta documente de provenienta, conform prevederilor legale in vigoare.
(la data 27-dec-2008 Art. 55, punctul 1. din capitolul IX completat de Art. II, punctul 27. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
2.oprirea temporara a prestarii serviciilor, importului, fabricatiei,
comercializarii produselor sau a utilizarii acestora la prestarea
serviciilor, pana la remedierea deficientelor, in cazul in care:
a)produsele nu sunt testate si/sau certificate conform normelor legale;
b)produsele nu indeplinesc caracteristicile prescrise sau declarate, fara ca acestea sa fie periculoase;
c)produsele nu prezinta elementele de identificare si de caracterizare,
precum si documentele de insotire, conform prevederilor art. 18-22;
d)se presteaza servicii care pot pune in pericol viata, sanatatea, securitatea sau interesele economice ale consumatorilor;
(la data 31-dec-2007 Art. 55, punctul 2., litera D. din capitolul IX
modificat de Art. XI, punctul 27. din titlul II din Legea 363/2007 )
3.distrugerea produselor periculoase oprite definitiv de la
comercializare, daca aceasta constituie singurul mijloc care face sa
inceteze pericolul.
Art. 56
(1)Odata cu aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale, agentul
constatator poate propune una dintre urmatoarele sanctiuni
complementare:
a)inchiderea temporara a unitatii pe o durata de cel mult 6 luni;
b)inchiderea temporara a unitatii pe o durata de la 6 luni la 12 luni;
c)inchiderea definitiva a unitatii;
d)suspendarea sau retragerea definitiva, dupa caz, a avizului, acordului sau a autorizatiei de exercitare a unei activitati.
(2)Sanctiunea complementara prevazuta la alin. (1) lit. a) poate fi aplicata in cazurile in care se constata:
a)lipsa conditiilor igienico-sanitare pentru produsele si serviciile nealimentare;
b)folosirea unor spatii si conditii necorespunzatoare pentru productie, depozitare, comercializare sau prestare de servicii;
(la data 27-dec-2008 Art. 56, alin. (2), litera B. din capitolul IX
modificat de Art. II, punctul 28. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
c)nerespectarea conditiilor impuse de producatori privind manipularea,
transportul, depozitarea si comercializarea, daca acestea sunt de natura
sa modifice, in mod periculos, caracteristicile initiale ale produsului
respectiv;
d)lipsa specificatiilor tehnice, a instructiunilor si a procedurilor de lucru la producatorii si prestatorii de servicii;
e)lipsa certificatelor sau a avizelor necesare eliberate de laboratoarele de incercari sau de omologari specifice;
f)lipsa certificatelor de conformitate.
g)comercializarea alimentelor care nu respecta conditiile prescrise sau
declarate, produse nepericuloase, dar care afecteaza interesele
economice ale consumatorilor;
h)comercializarea alimentelor la care s-a modificat data-limita de consum/termenul de valabilitate/data durabilitatii minimale.
(la data 27-dec-2008 Art. 56, alin. (2) din capitolul IX completat de Art. II, punctul 29. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
(3)Sanctiunea complementara prevazuta la alin. (1) lit. b) poate fi aplicata in cazurile in care se constata:
a)folosirea practicilor de comercializare abuzive sau savarsirea
repetata a unor abateri sanctionate de organele de control in decurs de 6
luni de la prima constatare;
b)refuzul operatorului economic de a permite, in prima faza, controlul
organelor de specialitate si la care, in urma unui control ulterior, se
constata deficiente grave;
(la data 27-dec-2008 Art. 56, alin. (3), litera C. din capitolul IX
abrogat de Art. II, punctul 30. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
d)nerespectarea sau neacordarea certificatelor de garantie pentru lucrarile de prestari de servicii;
e)utilizarea in activitatea de service a unor piese sau componente neomologate.
(4)Sanctiunea complementara prevazuta la alin. (1) lit. c) poate fi aplicata in cazurile in care se constata:
a)importul cu buna stiinta al produselor care nu respecta conditiile
calitative prescrise sau declarate ori care sunt periculoase;
b)prestarea de servicii care pun in pericol viata, sanatatea sau siguranta consumatorilor;
c)punerea in vanzare a produselor despre care operatorii economici
controlati au cunostinta ca sunt falsificate sau contrafacute ori care
au parametrii de securitate neconformi;
d)reconditionarea si/sau comercializarea de alimente pentru care
agentii constatatori au dispus oprirea definitiva de la comercializare
si retragerea din consumul uman;
(la data 27-dec-2008 Art. 56, alin. (4), litera D. din capitolul IX
modificat de Art. II, punctul 31. din Ordonanta urgenta 174/2008 )
e)in cazul in care operatorul economic nu a sistat livrarile sau nu a
retras de la comercializare ori de la beneficiar produsele pentru care
organele abilitate prin lege au constatat ca sunt periculoase sau ca nu
indeplinesc caracteristicile calitative prescrise ori declarate;
f)impiedicarea sub orice forma de catre operatorul economic sau de
catre angajatii acestuia a organelor administratiei publice insarcinate
cu protectia consumatorilor si supravegherea calitatii produselor si
serviciilor sa isi exercite atributiile de serviciu referitoare la
prevenirea si combaterea faptelor ce pot afecta viata, sanatatea ori
securitatea consumatorilor sau instigarea oricarei alte persoane
impotriva acestor organe;
g)comercializarea de produse interzise prin reglementarile legale in vigoare;
h)continuarea desfasurarii activitatii dupa dispunerea masurii de
inchidere temporara, fara obtinerea acordului prevazut la alin. (7);
i)nerespectarea masurilor dispuse in temeiul art. 55.
(5)In consecinta, sanctiunea complementara prevazuta la alin. (1) lit.
d) va avea acelasi regim, odata cu sanctiunea aplicata mentionata la
alin. (1) lit. a), b) sau c), dupa caz.
(6)Sanctiunea prevazuta la alin. (1) lit. d) se aplica de catre
autoritatile publice competente care vor fi instiintate in acest sens.
(7)Aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) lit. a), b) si d) se
suspenda numai cu acordul scris al Autoritatii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor sau al oficiilor judetene pentru protectia
consumatorilor, dupa remedierea deficientelor care au condus la
aplicarea sanctiunii complementare.
Art. 57
Sanctiunile propuse pentru a fi aplicate potrivit art. 55 si art. 56
alin. (1) lit. a)-c) se dispun, direct sau prin delegare, de catre
conducatorii autoritatilor publice prevazute la art. 54, prin ordin sau
decizie.
Art. 58
Sanctiunile contraventionale complementare dispuse in conditiile art.
55 si 56 se vor materializa prin aplicarea de sigilii sau alte semne
distinctive cu valoare de sigiliu.
Art. 59
Prevederilor art. 51, 55 si 56 nu le sunt aplicabile dispozitiile art.
32 alin. (3) teza intai din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 60
(1)In cazul in care contravenientul nu a achitat amenda in termen de 30
de zile de la ramanerea definitiva a sanctiunii si nu exista
posibilitatea executarii silite, institutia din care face parte agentul
constatator va sesiza instanta de judecata pe a carei raza teritoriala
s-a savarsit contraventia, in vederea inlocuirii amenzii cu sanctiunea
obligarii contravenientului la prestarea unei activitati in folosul
comunitatii, tinandu-se seama de partea din amenda care a fost achitata.
(la data 31-dec-2007 Art. 60, alin. (1) din capitolul IX modificat de Art. XI, punctul 28. din titlul II din Legea 363/2007 )
(2)La primul termen de judecata, instanta poate acorda
contravenientului, la cererea acestuia, un termen de 30 de zile, in
vederea achitarii integrale a amenzii.
(3)In cazul in care contravenientul nu a achitat amenda in termenul
prevazut la alin. (2), instanta procedeaza la transformarea amenzii in
inchisoare contraventionala.
(4)Executarea sanctiunii inchisorii contraventionale se prescrie in
termen de un an de la data ramanerii definitive a hotararii.
Art. 61
(1)Produsele periculoase, falsificate sau contrafacute se confisca de
organele abilitate de lege, la sesizarea agentului constatator, si se
distrug sau se valorifica, dupa caz, conform prevederilor legale.
(2)Veniturile incasate ilicit de catre operatorii economici, ca urmare a
incalcarii prevederilor art. 4, art. 7 lit. a) a 2-a, a 3-a si a 4-a
liniuta, art. 7 lit. b) prima si a 2-a liniuta si ale art. 7 lit. c)
prima si a 2-a liniuta, se preiau la bugetul de stat de organele
abilitate ale Ministerului Finantelor Publice.
Art. 62
Prevederile prezentei ordonante se completeaza cu dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, ale
Codului penal si ale Codului de procedura penala.
Art. 63
Aplicarea sanctiunilor prevazute in prezenta ordonanta nu inlatura raspunderea disciplinara a faptuitorilor.
Art. 64
Dispozitiile prezentei ordonante se completeaza cu prevederile Codului civil.
Art. 65
Prevederile prezentei ordonante nu se aplica:
a)pagubelor generate de produsele puse in circulatie anterior datei intrarii in vigoare a acesteia;
b)pagubelor rezultate din accidentele nucleare.
CAPITOLUL X: Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 66
Guvernul va lua masurile necesare pentru organizarea executarii
prevederilor prezentei ordonante, precum si pentru elaborarea de norme
metodologice privind:
a)conditiile de realizare a expertizelor tehnice, in cazul unor vicii ascunse, pe categorii de produse si servicii;
b)modul de inlocuire, remediere sau restituire a contravalorii, pentru produsele sau serviciile care prezinta deficiente;
c)masuri de prevenire si limitare a prejudicierii consumatorilor,
precum si conditiile in care acestea pot fi luate de catre organele
administratiei publice prevazute la art. 54;
d)continutul si competenta de aprobare a documentelor care atesta nivelul calitativ al produselor si serviciilor;
e)informarea si educarea in domeniul protectiei consumatorilor;
f)conditiile in care asociatiile de consumatori, constituite potrivit
art. 33, pot deveni parteneri sociali cu drept de reprezentare;
(la data 31-dec-2007 Art. 66, litera F. din capitolul X modificat de Art. XI, punctul 29. din titlul II din Legea 363/2007 )
g)desfasurarea activitatii consiliilor consultative pentru protectia consumatorilor;
(la data 31-dec-2007 Art. 66, litera H. din capitolul X abrogat de Art. XI, punctul 30. din titlul II din Legea 363/2007 )
Art. 67
Incepand cu anul 2001, numarul centrelor de consultanta si informare a
consumatorilor pentru care se acorda sume de la bugetul de stat va fi
stabilit prin hotarare a Guvernului, dupa aprobarea legii bugetului de
stat pe anul respectiv, cu incadrarea in sumele aprobate cu aceasta
destinatie.
Art. 68
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor aproba sau
modifica criteriile de evaluare si selectare a asociatiilor de
consumatori care infiinteaza sau in cadrul carora functioneaza centre de
consultanta si informare a consumatorilor, precum si modelul de
conventie prevazut la art. 40 alin. (1).
(la data 31-dec-2007 Art. 68 din capitolul X modificat de Art. XI, punctul 31. din titlul II din Legea 363/2007 )
Art. 69
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, Legea nr. 4/1989
privind asigurarea si controlul calitatii produselor si serviciilor,
Hotararea Guvernului nr. 335/1990 privind linele masuri din domeniul
asigurarii si controlului calitatii produselor, lucrarilor de
constructii si serviciilor, precum si din cel al metrologiei, Hotararea
Guvernului nr. 545/1991 privind supravegherea calitatii produselor si
serviciilor in scopul prevenirii si combaterii faptelor care pot afecta
viata si sanatatea oamenilor, animalelor ori calitatea mediului
inconjurator, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
-****-
NOTA:
1.Reproducem mai jos prevederile art. II alin. 2 din Ordonanta
Guvernului nr. 58/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor si prevederile
art. II din Legea nr. 37/2002 privind aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 58/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
21/1992 privind protectia consumatorilor, care nu sunt incorporate in
prezenta forma republicata:
- Art. II alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 58/2000:
"Dispozitiile actelor normative emise in aplicarea Ordonantei
Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor se modifica si
se aplica in mod corespunzator."
- Art. II din Legea nr. 37/2002:
"La data intrarii in vigoare a prezentei legi, Ordonanta Guvernului nr.
87/2000 privind raspunderea producatorilor pentru pagubele generate de
produsele defectuoase si Ordonanta Guvernului nr. 88/2000 privind
finantarea centrelor de consultanta si informare a consumatorilor se
abroga."
__________
*) Republicata in temeiul art. V din Legea nr. 476/2006 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind
protectia consumatorilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 1.018 din 21 decembrie 2006, dandu-se textelor o noua
numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 a fost republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994 si a mai fost
modificata si completata prin:
- Legea nr. 178/1998 pentru modificarea art. 47 din Ordonanta
Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 388 din 13 octombrie 1998.
- Ordonanta Guvernului nr. 58/2000 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 37/2002, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 91 din 2 februarie 2002.
- Hotararea Guvernului nr. 752/2001 privind majorarea valorii amenzilor
contraventionale prevazute la art. 46 si 461 din Ordonanta Guvernului
nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I nr. 471 din 17 august 2001.
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2001 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia
consumatorilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 738 din 19 noiembrie 2001, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 322/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 408 din 12 iunie 2002.
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2002 pentru completarea
Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 450 din 26
iunie 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 37/2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 34 din 22
ianuarie 2003.
- Legea nr. 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate
acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 812
din 18 noiembrie 2003.
- Legea nr. 240/2004 privind raspunderea producatorilor pentru pagubele
generate de produsele cu defecte, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 552 din 22 iunie 2004.
- Legea nr. 363/2005 pentru modificarea si completarea unor acte
normative din domeniul protectiei consumatorilor in vederea respectarii
angajamentelor asumate de Romania pentru aderarea la Uniunea Europeana,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.147 din 19
decembrie 2005.
Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 208 din data de 28 martie 2007
end copy/paste
Inapoi la insemnarea sursa
index legislatie
| |