k95 "copy/paste" Bostan, l-a mintit pe Ciolos, dar si pe români
Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu
sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy/paste" le fixez la mine pe site.
Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa-revistablogurilor
România libera a
prezentat declaratiilor ministrului Comunicatiilor, Marius
Bostan, privind gratuitatea în învatamânt si salarizarea
profesorilor care au scandalizat marti opinia publica.
Dupa ce mai multe organizatii sindicale ale cadrelor didactice i-au
cerut demisia si a fost vizat de numeroase critici, demnitarul si-a
prezentat miercuri scuze fata de profesori, dar a sustinut ca
declaratiile sale au fost scoase din context si politizate.
„Ma bucur sa vad ca o declaratie facuta în cadrul unei conferinte a
stârnit atâta interes, desi trebuie sa recunosc ca sunt trist când
vad ca aceasta este folosita în scopuri politice
. Regret ca sunt
interpretate declaratiile într-un mod în care nu am gândit. Am afirmat,
raspunzând la o întrebare din sala, ca profesorii au salarii mici si ca
raspunsul la aceasta problema este
crearea unei piete competitive a învatamântului
. Sunt criticat pentru ca am spus ca la buget nu sunt
suficienti bani pentru a creste salariile tuturor profesorilor, desi
cifrele arata ca ne apropiem de un deficit de 3% iar o depasire a
acestuia nu este o solutie”, a scris Marius Bostan pe pagina sa de
Facebook.
România libera prezinta înregistrarea audio cu fragmentul în
care demnitarul explica pozitia sa cu privire la învatamântul românesc.
Aceasta dovedeste ca ministrul Bostan l-a mintit pe premierul Dacian
Ciolos când i-a spus ca nu a declarat ceea ce a aparut pe agentia
nationala de presa, dar si pe cei carora li s-a adresat pe pagina sa de
Facebook.
Acest text este protejat de drepturile de autor.Il puteti copia cu citarea sursei si link activ.
sokant.ro
Precizam ca ministrul Comunicatiilor a facut respectivele declaratii
la un eveniment organizat sub egida Agenda pentru România Digitala, care
a vizat domeniul industriei hardware, software si servicii
IT. Discutând pe aceasta tema, demnitarul a ajuns sa vorbeasca si
despre pregatirea informaticienilor în universitatile românesti, dar si
despre readucerea în tara a valorilor din domeniu. Marius Bostan a
fost întrebat din sala cum pot fi extinse masurile si la corpul
universitar, în conditiile în care „avem foarte multe
universitati si totusi cererea de forta de munca calificata în acest
domeniu important este mult mai mare decât pot sa asigure
universitatile. Daca stiti, un asistent universitar are cam o treime din
salariul pe care îl ia un absolvent debutant (în IT – n.r.)”.
Iata si transcrierea declaratiilor ministrului Comunicatiilor, Marius Bostan.
„Într-adevar, în mediul universitar si în general în sectorul public,
salariile sunt foarte proaste. Dar, întotdeauna nevoile sunt mai mari
decât posibilitatile, întotdeauna, în orice tara, în orice stat. Atunci,
trebuie sa alegem sa prioritizam cumva. O prioritate e educatia, toata
lumea spune ca o prioritate e educatia. Eu nu as vrea sa emit o opinie
directa, dar cred ca ar trebui legata cumva munca de performanta. Eu nu
sunt de acord cu sistemul de salarizare existent în acest moment. Eu
cred ca o solutie rapida globala, pentru tot învatamântul universitar,
de ce nu si pentru învatamântul gimnazial si primar… evident bugetul
nostru nu tine… nu tine. În momentul de fata, deficitul bugetar
prognozat este de 3%. Anul viitor, e o prognoza care spune undeva la
3,6%, cu toate maririle date de Parlamentul actual, care a tot dat, ceea
ce înseamna posibilitatea intrarii României într-o procedura de deficit
bugetar excesiv. O marire de salariu în zona pe care o spuneti
dumneavoastra, plus în toate zonele de educatie, parerea mea ca nu ar
provoca decât paguba pe urmatorii 2,3 ani, cinci ani. Dar pagube pe care
nu le mai putem corecta. Adica intrarea României într-o zona
de deficit bugetar excesiv si cresterea dobânzilor… Adica, acum ratingul
de tara e relativ stabili, dobânzile sunt relativ ok, ne împrumutam de
pe piete. Noi cosumam mai mult decât producem, stiti asta, da? Deci avem
o datorie undeva la 70 de miliarde, ce înseamna un punct procentual la
dobânda? Înseamna undeva la 700-800 de milioane pe an în plus la
cheltuieli. Deci, e foarte, foarte riscant.
Cred ca investitia în educatie are un viitor pe termen lung
.Deci, ce faci primii trei ani, cinci ani? Pentru ca mergem în faliment,
nu o sa avem sa platim altceva. Acuma-i minus.
(interventie din sala: „în momentul asta… neinteligibil)
Întrebarea asta e pusa de foarte multa lume. Eu încerc sa o explic
cât mai simplu cu putinta. Deci, întotdeauna e o lege, nevoile sunt mai
mari decât posibilitatile. Noi, în momentul de fata, trebuie sa
constientizam si nu constientizam ca consumam mai mult decât producem.
?i e gaura în fiecare an, si gaura asta se acumuleaza si se
rostogoleste, asta e mersul economiei. Noi trebuie sa avem
perspectiva de obtinere de plus valoare mai mare decât gaura, în
viitor. Ca altfel cine ne mai da bani. Dumneavoastra i-ati da bani cuiva
împrumut care va pagubeste? Poate ca i-ati da, dar i-ati mari dobânda.
Deci asta e situatia României.
În plus, eu nu cred ca maririle facute otova rezolva
problema. Eu cred ca implicarea privatului, eu cred ca trecerea într-un
sistem mixt public-privat ar putea sa rezolve problema. Adica, eu merg
la universitate. De ce ca student sa nu platesc ceva. Mie mi se pare
absolut firesc. A, nu am posibilitati, vin dintr-o familie saraca si nu
am posibilitati, am un vaucher, nu platesc. Înteleg asta. Sa dam acces
egal.
2. În momentul în care am legat o coplata, ca la sanatate (la
sanatate, coplata, dupa parerea mea, are o inteligenta în spate destul
de mare). Eu vad parintii la scoala, sunt parinte, am trei copii. Sunt
parinte, am trei copii. Jumatate din ei nu se intereseaza. Nu se
intereseaza. Nu cer calitate. Profesorii au salarii mici. Dar nici din
partea cealalta nu se cere calitate.
Unii profesori pur si
simplu îsi bat joc de meseria lor. si spun: am salariul mic.
Domnule, mergi acasa. Da-ti demisia daca ai salariul mic,
dar nu poti sa
îti bati joc de viitorul unor copii, sa faci prostii la scoala si
nimeni sa nu te verifice.
Deci justificarea ca am salariul mic e o
imbecilitate.
Am salariul mic, îmi dau demisia si ma apuc de alta munca, daca nu îmi place meseria asta. Ei, revin.
Vorbele mele poate sunt brutale. Revin. Daca fiecare parinte ar plati 100 de lei pe luna, ceva simbolic, dar sa simta ca nu e gratis. Lumea s-a învatat…Mentalitatea comunista a fost asa: sa primesc gratis educatie. Atunci nu cer în partea cealalta, la ghiseu, calitate.
Sa primesc gratis curent, de exemplu, nu m-ar deranja foarte mult ca
s-a oprit curentul la ora 12, daca e gratis… Deci nu cer calitate
serviciilor publice.
Dupa parerea mea, orice serviciu trebuie platit într-o forma sau
alta. Eu înteleg, sunt anumite tipuri de servici care-i mai ieftin decât
sa faci un sistem de plata, mai bine n-ai limita si pui impozit. Dar eu
cred, eu cred ca daca, pentru foarte multi parinti, daca ar simti în
fiecare luna sau ceva, o suma, poate ar constientiza faptul ca nimic
nu-i gratis.
La noi, în mentalul colectiv, a intrat prea adânc gratuitatea.
Deci gratuitatea si atunci nimeni nu mai întelege cum mai functioneaza
statul, de fapt. Ar trebui facute seminarii despre functionarea
statului: cum e un stat, ce rol are el, de ce functioneaza asa. Pentru
ca atunci nu ar mai veni cu cereri care sunt de neîmplinit sau de
nerezolvat.
Si atunci toata lumea îsi face niste iluzii, totul trebuie sa
functioneze perfect, cineva sa aiba grija, sa ni se dea, sa se dea.
Suntem tot timpul sa se dea. Si nu avem în partea cealalta de unde dam,
exact calculul.
Deci gândim… si asta, dupa parerea mea,
este o reminiscenta a
celor 50 de ani de comunism în care nu a fost foarte clar acest lucru
niciodata.”