De ce îi lasa pe profesori nervii?  

    Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy/paste" le fixez la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste.  Sursa-gandul.info 

Câteva explicatii si solutii la un fenomen din scoala româneasca

Cadrele didactice surprinse în timp ce îsi insulta si ameninta elevii la clasa au încetat sa mai reprezinte un fenomen izolat. Înregistrati fie cu ajutorul telefonului mobil, al camerei de supraveghere sau al reportofonului, dascalii au scandalizat opinia publica prin practicile pe care le aplica în dialogul cu scolarii. Cum s-a ajuns aici? Înainte de toate, trebuie precizat ca Ministerul Educatiei nu dispune de o statistica privind recurenta acestor situatii, în unitatile de învatamânt. Potrivit psihologilor, contactati de Gândul, multi dintre profesorii care ajung sa apeleze la astfel de tehnici de predare nu stapânesc alte cai de a reactiona în interactiunea cu clasa si resimt pierderea autoritatii pe care o detineau cândva. Astfel de reactii violente ascund, potrivit acestora, frustrari, incapacitatea de a lucra cu copiii, temeri, probleme ce tin de viata personala. Ce ar fi de facut? Deputatii contactati de Gândul considera ca ar trebui introdusa o evaluare lunara a cadrelor didactice, care sa preîntâmpine astfel de cazuri, dar si o înasprire a sanctiunilor pentru orice fel de abatere disciplinara în scoli.

Pâna la aceasta ora, Ministerul Educatiei nu detine o evidenta numerica a cazurilor de violenta verbala profesor-elev din unitatile de învatamânt. Daca anul trecut, ministerul raporta la nivel national 18.793 de cazuri de violenta în scoala, dintre acestea, 3.397 fiind asociate violentei verbale, iar cea mai des mentionata forma de violenta fiind cea elev-elev, doar pe primul semestru al anului scolar 2015-2016 avem de-a face cu peste 10.000 de astfel de incidente în scoli.

Concret, potrivit celor declarate pentru Gândul de catre reprezentantii Ministerului Educatiei, la nivel national, au fost înregistrate 10.518 cazuri de violenta în unitatile de învatamânt, pe semestrul I al anului scolar în curs.

“Cele mai multe sunt grupate generic la categoria “atac la persoana”, însemnând conflicte interne, respectiv 7.528. Cele mai multe au fost între elevi. Noi la fiecare sfârsit de semestru le centralizam pe baza raportarilor inspectoratelor scolare. Acestea sunt rezultatele pentru semestrul I, fiind vizat tot ciclul de învatamânt, minus prescolarul”, au precizat, pentru Gândul, reprezentanti ai Ministerului Educatiei.

"Du-te naibii în pregatitoare! Jumatate de creier!"

La Liceul de Muzica "Sigismund Toduta" din Cluj-Napoca, în luna martie a anului 2015, în timp ce preda la clasa întâi, o învatatoare urla la elevii sai, jignindu-i si amenintându-i dupa cum urmeaza: „Ma, tu esti normal, ma baiatule?! Nu poti sa fii la ritmul colegilor tai! Du-te naibii în pregatitoare! Du-te în gradinita! Vino dracului la catedra sa te pazesc ca pe un copil mic. Vino! Soarele cui l-o facut de copil! Jumatate de creier!”.

Practicile pe care învatatoarea le aplica la clasa au aparut în presa dupa ce a fost înregistrata, la ore, cu un reportofon, pus de tatal unei eleve în ghiozdanul acesteia. Cum si-a justificat comportamentul învatatoarea: “Am fost nervoasa pentru ca am avut probleme în familie”.

Aceasta, însa, preda în continuare, conducerea Colegiului de Muzica Sigismund Toduta din Cluj-Napoca monitorizând-o în permanenta. Judecatoria Cluj-Napoca a condamnat-o la cinci luni de închisoare cu amânarea pedepsei, pentru purtare abuziva, si la 60 de zile în folosul comunitatii, sentinta nefiind însa definitiva. Instanta nu i-a interzis dreptul de a preda.

Acesta este doar unul dintre cazurile care a scandalizat opinia publica, în ultimele luni.

Psiholog: “Unii dintre ei folosesc acest tip de agresivitate pentru a intimida si a recâstiga controlul”

Psihologul, specialist psihoterapeut de orientare psihanalitica, Andreea Chitu, a explicat, pentru Gândul, ca sunt mai multe motive personale, atât interne cât si externe, care determina unele cadre didactice sa utilizeze violenta verbala în dialogul purtat cu elevii la clasa. În acest context, Andreea Chitu a punctat faptul ca profesorii si-au pierdut din autoritatea pe care o aveau cândva.

“Motivele interne sunt legate de frustrari, neputinte, temeri, probleme personale din familie, din relatii. Profesorul e si el om. Însa, ce este interesant este ca din cauza schimbarilor culturale, a valorilor societatii din ziua de azi, profesorii si-au pierdut din acea autoritate pe care o aveau din trecut. Ca si medicii, ca si multe alte profesii de genul acesta, nu mai sunt o voce, un reper pe care ceilalti sa îl adopte. Dar, pâna la violenta, deja as zice ca sunt, mai degraba, niste chestiuni care tin de individ, de niste particularitati destul de personale, niste probleme nerezolvate în propria lui viata. Nu as pune ca element justificator situatiile externe, cât mai degraba niste probleme care tin de intern, de nivelul dezvoltarii emotionale”, a detaliat Andreea Chitu.  

La rândul sau, psihologul clinician psihoterapeut Gabriela Minescu a explicat, pentru Gândul, ca “multi dintre ei nu îsi aleg aceasta meserie din vocatie”si “nestapânind alte cai de a reactiona în interactiunea cu clasa sau cu unii dintre elevi, unii dintre ei folosesc acest tip de agresivitate pentru a intimida si a recâstiga controlul”.

“Uneori, putem vorbi si de patologie în comportamentul celor angajati în educatie. Poate fi o idee buna testarea sanatatii psihice si mentale a cadrelor din învatamânt de catre comisii independente, formate din psihologi si psihiatri. Cunosc situatii absurde- exemplul unei scoli bune din Bucuresti, unde o profesoara de matematica diagnosticata cu schizofrenie, continua sa predea, luându-se decizia de a fi tolerata pâna la vârsta pensionarii”, a detaliat Gabriela Minescu.

În viziunea sa, astfel de reactii “pot ascunde frustrari, incapacitatea de a-si gestiona emotiile, incapacitatea de a gestiona situatia, de a lucra cu copiii, tendinta de a umili”, dar si “credinta, transmisa prin educatie ca trebuie sa îi facem pe copii sa se supuna, "sa fie cuminti" cu orice pret”.

“Riscurile sunt de la cele fizice pâna la traume psihice”

Întrebata care sunt riscurile carora se expun elevii, Andreea Chitu a punctat ca acestea pornesc de la cele fizice si pot ajunge pâna la traume psihice.

“Nu se justifica asa ceva. Trebuie gasita cea mai buna modalitate de raspuns si un profesor are aceste modalitati de la note la discutii cu parintii”, a adaugat Andreea Chitu.

În aceeasi masura, Gabriela Minescu a subliniat faptul ca violenta verbala “afecteaza imaginea de sine si modeleaza comportamente”, iar “cuvintele se întiparesc în memoria copiilor, lasând cicatrici si influentând dezvoltarea acestora”. Potrivit acesteia, nu este exclus sa se ajunga la depresie clinica.

“Agresiunea verbala îi poate determina pe copii sa se închida în ei, sa devina tematori si ezitanti, sa îsi piarda încrederea în ei sau în ceilalti. Efectele pot fi deosebit de grave, cu efecte greu de prevazut asupra psihicului, daca ne gândim la vârstele fragede ale copiilor si se poate ajunge pâna la depresie clinica sau stres posttraumatic. Sa nu uitam ca violenta naste violenta, din rândurile copiilor agresati se nasc viitorii agresori”, a mai explicat Gabriela Minescu.

Întrebata daca considera ca astfel de cadre didactice ar trebui sa se mai regaseasca în învatamânt, dupa o prima abatere de acest tip, psihologul Andreea Chitu a punctat faptul ca “aici nu se poate generaliza” si ca depinde la caz la caz, subliniind ca “important este sa nu ne acoperim unii pe altii”.

 “Toata lumea poate gresi. Nu putem sa aruncam cu piatra daca noi însine vreodata nu ne-am enervat. Cred ca de la caz la caz, de la situatie la situatie sa se faca o ancheta, sa se faca o discutie. Depinde, însa, si de greseala, evident. Sunt multe aspecte, nu as putea generaliza”, a declarat  Andreea Chitu.

Pe de alta parte, psihologul Gabriela Minescu ar recomanda, dupa o prima abatere, un avertisment, o evaluare psihologica si psihiatrica si "obligatoriu sase sedinte de terapie cu acesti educatori”, iar abia dupa o a doua abatere sa nu mai aiba dreptul sa predea.

“Si evaluarea sa se faca independent, de o comisie dinafara scolii. La a doua abatere, ar trebui scosi din sistem”, a mai punctat Gabriela Minescu.

În ceea ce priveste o monitorizarea permanenta a orelor de curs, Andreea Chitu considera ca ar fi de dorit, însa, “ca orice lucru nu trebuie dus la extrem si radicalizat”.

“Într-un fel, într-o scoala, într-o gradinita ar trebui sa fie. Mi se pare ca macar o camera sa fie”, a spus Andreea Chitu.  

Totodata, Gabriela Minescu considera ca acest lucru “ar functiona si în sens invers, pentru a proteja profesorii si pe copii între ei”.

Trebuie sa recunoastem faptul ca violenta verbala e folosita în ambele sensuri- împotriva copiilor sau de catre copii, pentru a intimida alti copii sau propriii educatori”, a mai mentionat Gabriela Minescu.

Este extras din articol in continuare "macanesc oameni politici.Daca vreti sa va uitati in gura lor intrati pe linkul spre sursa

Inapoi la insemnarea sursa   dinozaurii-2
Home
                                © 2009~2085 OSCII-Lab               Home    Popescu-Colibasi          Free counters!

click spre "negustori"