|
Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu
sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy/paste" le fixez la mine pe site.
Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa-ziaruldeiasi
”Draga elevule,
Te afli īn pragul bacului si te vad framāntat de īndoieli
legate de sistemul de īnvatamānt. A te īndoi este normal si, crede-ma, dupa
douazeci de ani de predare am si eu acest exercitiu. Lucrul īn sine e bun. Īnsa
gasesc reprosurile pe care le faci tu scolii, īn buna masura, nefundamentate,
si legate mai ales de modul īn care te raportezi tu la ea. Hai sa īncepem cu
starea ta interioara dinaintea unui examen. Folosesc ca sa o descriu exact
cuvintele tale: “suprasolicitat, fortat”, “stresat, suparat, confuz”, “spalat
pe creier”, “tāmpit”, “plictisit teribil”. Componenta emotionala domina textul
tau, vei fi de acord cu mine. Cum sa-ti spun? Mood-ul pre-examen ar trebui sa
fie rezumabil īntr-un singur cuvānt: cristal. Rostul examenelor este sa fie
luate, iar componenta emotionala a candidatului este la fel de importanta ca si
cea intelectuala. Sunt, pastrānd proportiile, batalii personale pe care le
cāstigi cu stapānire de sine, strategii de abordare si cunostinte intelectuale.
Modul īn care tu personal te raportezi la aceasta proba a “maturitatii”
tradeaza... imaturitate pura. Īn loc sa-ti folosesti judicios inteligenta si
timpul, sa te mobilizezi ca organizator si actor al propriului program, tu
īncepi sa plāngi. Sunt convins ca cele scrise de tine au provocat mai multa
simpatie decāt cele pe care le voi asterne eu īn acest text, īnsa lucrurile
sunt ceea ce sunt, daca o armata se prezinta la lupta cu starea ta psihologica,
victoria e neīndoielnica. Victoria inamicului.
Sa adastam putin asupra consideratiei tale ca esti
“suprasolicitat”, “fortat”. Permite-mi sa zāmbesc nitel. Da, dragul meu, ai
dreptate, bacul nu-si merita numele de “examen al maturitatii”. Cel mult al
maturitatii emotionale, pe care n-am izbutit s-o vad īn textul tau. Mai
potrivit ar fi sa fie numit “examen al mediocritatii”, unul īn care provocarea
intelectuala s-a rarefiat pāna la insignifianta. Pentru cine e oarecum familiar
cu istoria bacalaureatului post ’89, dorinta organizatorilor de a-l face cāt
mai accesibil nu mai este un secret. Asa-zisele “competente” s-au transformat
īn parodic: ce respect mai trezeste un examen pe care-l iei daca īndeplinesti
conditia suficienta de a ajunge īn sala? La literatura romāna multe dintre
subiecte sunt la alegere, ce poate fi mai elegant decāt atāt? Tu alegi, tu
tratezi, crezi ca īn īnvatamāntul superior vei avea vreodata posibilitatea sa
alegi īntre doua subiecte la vedere?
Speaking of the devil , mi-ar placea sa-ti citesc impresiile
dupa prima sesiune de vara de la Universitate. Pot paria ca, uitāndu-te īn
urma, bacalaureatul ti se va parea exact cum īti spun eu acuma, un exercitiu
superlight mentolat. Si asta pentru ca orice curs universitar de an cu
seminarii si cu bibliografie e de cāteva ori mai amplu si mai dificil decāt
manualele de istorie sau geografie pe care le pregatesti pentru bac. Si vei
avea, oriunde te vei duce, cel putin un examen de an foarte serios, cu un
profesor incomparabil mai putin dornic sa te treaca decāt comisia de
bacalaureat. Cānd ai sa auzi studentii vorbind despre cuie, sa stii ca despre
asta vorbesc. Īn plus, ca sa īntelegi ca cele īmpotriva naturii īnca n-au venit
peste tine, prima sesiune de vara va fi chiar la īnceputul verii, adica atunci
cānd tu ai fost anual īn mood-ul de vacanta (soare, mare, muzica, distractie).
Sper c-ai vazut seria filmelor Rocky, cu Sylvester Stallone.
Daca nu, ar fi marele moment s-o faci, ca sa pricepi ce ti se īntāmpla. Pāna
atunci, īti mai zic eu una-alta. Rocky e un boxeur pe care nu da nimeni nici
doua parale si care se antreneaza pentru un meci cu campionul mondial. Ca orice
elev īnaintea bacului, are un antrenor. Adica, un profesor. Ei bine, pentru o
privire superficiala, antrenamentele nu par a avea vreo conexiune cu meciul:
Rocky este fortat sa alerge zeci de kilometri, sa sara cu coarda, sa
fugareasca o gaina īntr-un tarc, sa bata cu pumnii un sac de
piele plin de nisip. Īn ring, Rocky nu va face nimic din toate acestea. Īn
ring, Rocky va snopi din bataie un om, va īncerca din rasputeri sa se fereasca
de pumnii lui si va iesi de acolo cu fata snitel, cu arcadele rupte, cu un ochi
complet acoperit de sānge. Daca Rocky ar fi un elev romān, probabil ca si-ar
lua antrenorul la trei pazeste reprosāndu-i ca l-a suprasolicitat cu coarda, cu
gaina, cu sacul de nisip, lucruri complet inutile īn raport cu boxul adevarat.
Si totusi, asa cum nimanui nu i-a trecut prin cap pāna acuma sa pregateasca un
boxeur pentru un meci snopindu-l īn bataie de trei ori pe zi, nicio scoala din
lumea asta nu pregateste elevii pentru viata sau pentru piata muncii
oferindu-le viata autentica sau munca la patron.
Mi-a retinut atentia delicioasa formulare: “memorarea de
munti de informatie inutila”. Cu muntii, sper ca ne-am lamurit, sunt doar niste
dealuri amarāte. Muntii care asteapta sa-i escaladezi sunt binisor īnaintea ta.
Cāt priveste inutilitatea, fara multe menajamente, am sa te contrazic. Daca ai
fi fost putin atent, ai fi remarcat ca utilitatea informatiei o enunti chiar
tu: “memorarea”. Cum sa-ti spun, memoria este ca un muschi, se antreneaza prin
memorarea de informatii. N-ai vrea sa stii ce infern este viata cuiva fara
memorie. Oarecum īmpotriva vointei tale, scoala īti ofera training-ul pentru
memorie de care vei avea nevoie si īn universitate, si mai tārziu, cānd
inteligenta ta va lucra exact cu ceea ce vei izbuti sa memorezi. Sa ne ierti
daca viata ta de acum īncolo se va putea petrece fara structura mitocondriei,
fara concatenarea sirurilor de caractere sau fara batalia de la Oituz. Nu avem
posibilitatea sa consultam ursitoarele ca sa-i oferim un parcurs personalizat
fiecaruia dintre elevii nostri, cu lectii pentru fiecare etapa a vietii
viitoare, economisindu-le fiecare farāma de energie. Ba chiar ne-am permis sa
credem ca energia intelectuala folosita de fiecare elev nu este o risipa, ci o
investitie īn propriul intelect. Noi ne credem ca si lectiile pe care nu le vei
accesa nemijlocit tot īti vor servi la ceva: antrenamentul tau intelectual.
Gāndeste-te ca anumite lectii sunt ca niste gantere, nu-ti servesc sa decupezi
friptura īn farfurie, dar lucreaza muschii cu care cāndva vei mānui furculita
si cutitul.
Legat de faptul pe care-l reprosezi ca nu esti īncurajat sa
gāndesti critic, ma īntreb cum anume ai putea privi critic lectia despre genele
recesive de la genetica. Sau concordanta timpurilor la subjonctiv de la
franceza. Sau aruncarea mingii de oina de la educatie fizica. Ai idee cāti ani
studiaza un medic īnainte de a avea oportunitatea sa gāndeasca critic? Ma tem
ca admiratia pentru gāndirea critica ar trebui sa fie pe masura oportunitatilor
de a o folosi īn īnvatamānt: mica. Daca vei dori sa urmezi studii de istorie,
de exemplu, nu crezi ca īnainte de a prezenta o viziune alternativa ar fi onest
sa īnveti si sa īntelegi viziunea īmpartasita de curentul principal? Ce anume
vrei sa critici īnainte de bacalaureat, ceea ce īnca nu ai avut ragazul sa
īntelegi? Deja critici limbajul folosit de materiile scolare, si daca asta
īntelegi prin gāndire critica atunci este dezamagitor. Vrei sa īnlocuiesti ceea
ce tu numesti “limbaj academic” cu un idiom elev-friendly, fara sa cāntaresti
nici ce īnseamna asta, nici care ar fi consecintele.
Draga elevule care te plāngi ca manualele sunt lipsite de
“grafice si imagini reprezentative”. Pe mine tocmai avalansa de imagini ma
īngrijoreaza, si nu doar din manuale. Bombardamentul de imagini de orice fel
ameninta de la o vreme exact capacitatea elevilor de a lucra cu ideile. Acestea
din urma se slujesc musai de limbajul academic de care te plāngi tu. Accesul la
idei este conditionat de stapānirea limbajului si se poate afirma ca cei care acced
la ele sunt exact cei care nu se plāng de dificultatile lexicale. Ne pare rau
ca te simti īn plus īn ecuatia asta, īnsa o scoala īn care elevii sa nu īnvete
constant lucruri noi (printre altele: cuvinte noi) ar fi ceva de neconceput. Si
da, te īnvatam literatura pentru ca este o deschidere excelenta si facila
catre: istoria mentalitatilor, antropologie, sociologie, etica, morala si
religie. Te fortam sa īnveti “formule matematice complicate” ca sa-ti aratam la
analiza matematica faptul ca rigoarea poate coexista superb cu intuitia. Exact
ca-n viata.
Am citit cu atentie partea cu cifrele statistice. Nu e
foarte clar ce anume vrei sa spui, banuiesc ca insinuezi ca scoala romāneasca e
de vina pentru abandonul scolar. Sugerezi o chestie fantastica: ca cei pierduti
pe parcurs ar fi nemultumiti de calitatea actului educativ. Cumva, ca niste
consumatori care īntorc spatele unui produs, si rau fac, pentru ca ulterior
piata muncii īi elimina. Iar cei care ramān īn scoala, zici tu ca ramān
degeaba, pentru ca piata muncii nici pe acestia nu-i poate valorifica. Draga
elevule, cred ca faci o confuzie, una dintr-un lung sir. Īntāi de toate, scoala
ca sistem nu este un borcan, adica nu poti izola scoala de restul societatii.
Nu scoala a trimis parintii copiilor īn strainatate si cu certitudine nu scolii
trebuie sa i se reproseze malnutritia severa de care sufera 50% dintre copii
Romāniei. Excluderea sociala a celor aflati sub pragul saraciei, subcultura
manelistica, delirurile video, fascinatia pentru banii cāstigati usor – vei fi
de acord ca nu se pot nici ele reprosa scolii. Abandonul scolar si
analfabetismul sunt fenomene de interconexiune ampla, la care participa si globalizarea,
si marea dezindustrializare de dupa 1989, si statutul de colonie economica a
Romāniei. Te superi daca nu-ti īmpartasesc cātusi de putin viziunea simplista?
Cāt priveste acuza legata de inadecvarea dintre scoala
romāneasca si piata muncii, vad ca pornesti de la premiza ca singura scuza pentru
care ai mai fi dispus sa suporti sistemului de īnvatamānt ar fi aceea a
distribuirii de calificari utile. Eu zic: Doamne fereste! Cu ani īn urma, cānd
īn Romānia īnca mai erau fabrici, un proaspat absolvent de Politehnica a fost
parasutat īntr-un astfel de loc. La productie, tānarul avea cunostinte ioc.
Luat la bani marunti pe probleme concrete, īl bateau si inginerii, īl bateau si
maistrii, ba īl bateau si muncitorii. Atunci lumea se isterizeaza: voi chiar nu
īnvatati nimic la scoala? Si atunci absolventul le-a raspuns tuturor: ba da,
scoala m-a īnvatat sa īnvat. Ce n-a zis, dar s-a vazut pentru cine avea ochi sa
vada, e ca lui īi formase si caracterul. Avea instrumentele intelectuale de
care era nevoie, dar si vointa de a le pune īn practica. Sa stii ca povestea
asta o stiu de la un profesor-inginer care o folosea ca argument exact la
reprosul pe care-l faci tu aici (nimic nou sub soare!).
Nu-i poti cere scolii sa-ti furnizeze exact cunostintele si
deprinderile de care vei avea tu nevoie la angajare. Este posibil sa-ti schimbi
de 3-4 ori profesia, cum ar putea scoala sa anticipeze asa ceva? Nici macar
scoala de soferi nu scoate soferi, ci doar oameni capabili sa acumuleze
experienta, sper ca nu e un secret pentru nimeni faptul ca pāna nu faci 100.000
km nu are rost sa te numesti sofer. Cum anume ar trebui pregatita īnainte de
bacalaureat o stewardesa? Dar un scriitor? Ma voi revolta īntotdeauna īmpotriva
pretentiei ca rostul scolii ar fi acela de a prepara oameni pentru masina de
tocat oameni numita piata muncii. Voi crede pāna la capatul vietii mele ca
rostul scolii este sa formeze la elevi, suprasolicitāndu-i si fortāndu-i ca sa īnvete
sa-si descoperi limitele nebanuite, pe lānga structurile intelectuale perene, mai
cu seama caracterul.
Iar marea mea tristete ca profesor este ca scoala,
complacāndu-se īn rolul de anticamera a serviciilor de resurse umane de la noi si de aiurea, īncepe sa rateze exact misiunea
ei dintotdeauna, aceea de a forma OAMENI.
Inapoi la insemnarea sursa Asortate-6
| |