|
Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu
sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy/paste" le fixez la mine pe site.
Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa-jurnalul.ro
Antrenorul de genii: De ce scoala este o puscarie
Copilul este unul dintre lucratorii cei mai chinuiti de pe planeta, pentru ca nu mai are timp liber. Daca scoala nu este umana, dupa vârsta de 10 ani se blocheaza cresterea inteligentei, dupa 12 ani cresterea creativitatii devine zero, iar viitorii adulti vor avea minte de copii, pentru ca nu mai evolueaza. În aceasta situatie se afla peste 87% din omenire. Diana Scarlat: Cum ar trebui sa se modifice programa scolara, curricula si programul elevilor, în învatamântul preuniversitar, astfel încât sa devina eficient sistemul de învatamânt? Florin Colceag: Elevilor nu li se ofera ce au nevoie. În legatura cu istoria, copilul trebuie sa înteleaga în primul rând faptul ca în spatele datelor calendaristice au fost niste crize manageriate într-un anumit fel. Noi putem învata din istorie. Foarte putini oameni stiu ca Napoleon Bonaparte era un foarte bun geometru. Toti îl stiu ca pe un foarte bun conducator de osti, dar el se întrecea cu profesorii de matematica de la Sorbona, iar când îsi planifica strategiile lupta, le planifica matematic. Sau despre Alexandru Macedon si despre relatia lui foarte strânsa cu Aristotel. Macedon, fiind elevul unui mare filosof, stia sa gândeasca foarte bine lucrurile. Dar asa cum este expusa istoria în clipa de fata, eu nu stiu câti adulti îsi mai amintesc la ce data a fost nu stiu ce batalie între doi combatanti.
R: Ce anume îi intereseaza pe copiii de astazi? Florin Colceag: Eu lucrez cu copii de diverse vârste. Sunt extraordinar de interesati când sunt la vârste mici. Au saci de întrebari si se lupta sa gaseasca lucruri interesante pentru toti ceilalti. Este o experienta aproape unica. Aceasta nu se practica în învatamântul românesc. Copiii întreaba. Foarte mult întreaba la sase ani despre cosmos si vor sa stie totul despre cum s-a generat sistemul solar, cum a aparut Pamântul, cum a aparut soarele, galaxiile. Ei vor sa afle detalii.
R: Dar cum se împaca aceasta curiozitate cu religia în scoli? Florin Colceag: Originea omului, Adam si Eva, ridica probleme. Am chiar un fiu de preot care-mi pune întrebarile acestea frecvent, pentru ca ei intra într-o contradictie directa cu teoria evolutionista, cu faptul ca prima Eva a trait cu mult înaintea Adamului care a dat cromozomul Y stabil. Nu s-au putut întâlni, ca sa aiba copii împreuna. Dar le explicam ca de fapt corpul uman s-a dezvoltat într-un fel, iar spiritul uman s-a dezvoltat altfel, si ca a existat într-adevar o pereche atât de spirituala, încât a transmis aceasta spiritualitate copiilor lor. Copiii nu învata nici istoria religiilor, nici istoria umanitatii. Ei ar trebui sa stie foarte multe lucruri, astfel încât sa nu existe confuzii, iar atunci când ei doresc raspunsuri, li se baga în cap cu totul alte lucruri.
R: Ar trebui sa se predea religia în scoli în continuare, asa cum s-a predat pâna în prezent? Florin Colceag: Parerea mea este ca religia ar trebui sa se schimbe completamente, sa devina mult mai umana. Eu am avut surprize groaznic de neplacute cu unii copii care învata religia. A venit o fetita la mine si m-a întrebat: „Domnule profesor, eu sunt spurcata? Mi-a zis profesorul de religie ca sunt spurcata. Ca fetele nu au voie sa intre în altar, pentru ca sunt spurcate”. Trebuie intervenit serios aici si facuta o diferentiere între stiinta si religie, pentru ca se creeaza o situatie de neiertat pentru evolutia copiilor. Pe de educatia. Religia ortodoxa este minunata, a plecat din trunchiul dacic. Nu se vede istoria din radacini, faptul ca noi am fost cea mai puternica civilizatie neolitica pâna în epoca fierului, în Europa. La noi istoria porneste de la Decebal. Este totalmente gresit gândita si formulata. Istoria trebuie sa dea învataturi si din istorie trebuie sa pleci constient de starea ta umana si cu o personalitate mai puternica si mai bine pregatit pentru viata. Omenirea a reusit sa evolueze tragând învataturi din trecut. Noi ne taiem radacinile.
R: Cât timp ar trebui sa petreaca un copil la scoala? Florin Colceag: Ne batem joc de timpul lor. Ei stau 20 de ani în scoala, pâna termina facultatea. Sunt 20 de ani din viata unui om care sunt prost fructificati. Aici este problema. Daca ne da cineva 20 de ani de viata, nu spunem multumesc? Dar daca ne ia 20 de ani? De ce scoala este o puscarie? Nu este declaratia mea, ci a Condoleezei Rice, fosta sefa de cabinet a lui Bush. A ajuns la aceeasi concluzie si a facut declaratia la CNN: scoala este o puscarie, copiii abia asteapta sa plece de la scoala, la fel ca detinutii care vor sa scape de puscarie. Când ea poate fi un loc minunat, templul cunoasterii, daca ceea ce li se ofera elevilor corespunde cu nevoile lor.
R: Acum s-a propus sa se pastreze la scoala cât mai mult timp elevul, chiar daca nu va fi notat, pentru a putea fi controlat. Este o metoda buna? Se doreste introducerea unor materii optionale, care sa nu mai fie notate. Florin Colceag: Acesta este un lucru bun, pentru ca ei nu primesc note pentru materiile optionale. Dar trebuie schimbat complet sistemul de gândire. Daca acest timp este calitativ extrem de bun, atunci merita sa stea la scoala, dar sa fie extrem de bun. Daca ei sunt sclavi pe plantatie, facând lucruri care nu-i intereseaza, acest lucru este nociv. Drepturile fundamentale ale copilului sunt încalcate în acest moment. Daca profesorul da un morman de teme, copilul este unul dintre lucratorii cei mai chinuiti de pe planeta, pentru ca nu mai are timp liber. Ei chiar nu mai pot face nimic, pentru ca trebuie sa-si faca temele, care sunt prost gândite, prost concepute, inutile si daunatoare. Ei sunt bolnavi, au oasele fragile, pentru ca stau foarte mult timp pe scaun, pentru a citi sau pentru a scrie. Sanatatea le este compromisa. Sunt generatii întregi care sufera din aceasta cauza.
R: Scoala înseamna competitie continua, de la orele de sport pâna la notele la matematica. Este normal sa fie asa? Florin Colceag: Si aceasta competitie este gresit aplicata. Elevii trebuie sa învete sa coopereze. Copiii nu trebuie sa se întreaca între ei, ci trebuie sa se ajute. Pe de alta parte, copiii trebuie sa ajunga sa se bucure de ceea ce fac. Ei nu se bucura. Sunt demotivati, apoi nu mai vor sa mearga la scoala. Trebuie sa gasim alte forme de educatie. În privinta matematicii, ei trebuie sa învete sa gândeasca matematic, sa aiba o gândire logica, pentru a se descurca în anumite domenii, sa poata modela anumite realitati. Nu exista modelare în matematica actuala, asa cum este predata la scoala. Exista doar teoreme, fapte care ar deveni importante ca instrumente de gândire. Eu n-am vazut pe cineva care sa fi folosit în viata reala teorema lui Rouche, omniprezenta în manuale. Nu avem în fata niste copii care sa aiba o cerere si sa primeasca o oferta din partea scolii. Daca ne uitam cu atentie la curiozitatea copiilor de 10 ani, este aproape zero. Atât de tare ignora scoala curiozitatea lor, dorinta lor de cunoastere, încât se toceste curiozitatea. Mai este un fapt extraordinar: daca nu exista dialogul lor cu profesorul, de la minte la minte, scoala nu este umana. Daca dialogul acesta nu exista, iar ei sunt doar niste saci care trebuie sa fie înfundati cu informatie, dupa 10 ani se blocheaza cresterea inteligentei, dupa 12 ani cresterea creativitatii devine zero si atunci devin adulti cu minte de copii. Ei nu mai evolueaza. Si în aceasta situatie se afla peste 87% din omenire. Trebuie sa întelegem ca în epoca actuala trebuie sa deschidem altfel de programe de formare a personalitatii. Prin faptul ca ei tocesc, reproduc si iau o nota îi condamnam. Este totalmente gresit.
R: Cum ar trebui sa procedeze profesorul pentru a-l determina pe copil sa învete de placere? Florin Colceag: Profesorul ar trebui sa-i arate doar ceea ce a facut perfect, astfel încât sa învete si apoi sa se corecteze singur. S-a introdus acest sistem si în România, mai mult în scoli private, din pacate. Mai este un lucru interesant: copilul care iese la tabla si performeaza este scutit de tema de acasa, în schimb, el poate ajuta un alt coleg. Acestea sunt principii pedagogice pe care nu le predau facultatile în România. Când intra profesorul în câmpul muncii, habar nu are cum trebuie sa se comporte cu elevii. Sunt si exceptii pozitive, dar nu este o programa unica la facultate. Tinând seama de importanta învatamântului preuniversitar, pentru ca si facultatile se lovesc de faptul ca le vin absolventi din ce în ce mai slabi, profesorii nu stiu stiluri de predare care sa corespunda stilurilor de învatare. Am vazut ca stilurile de învatare au intrat în facultati. Ma bucur din tot sufletul. Dar stiluri de predare nu: cum sa lucrezi cu senzitivi, cum trebuie sa lucrezi cu vizuali. Noi trebuie sa modernizam educatia si acest lucru este totalmente inevitabil, daca vrem sa mai existam ca neam.
R: De unde ar trebui sa înceapa modernizarea sistemului de educatie din România? Florin Colceag: Trebuie sa ajungem sa punem la punct un sistem de evaluare care sa nu mai fie inhibitor. Sistemul cu note nu spune nimic si conduce la ceva teribil. Notele de la 1 la 10 si faptul ca examenele la liceu se dau pe media anterioara, plus rezultatul la examen, si salariile proaste ale profesorilor au condus la o coruptie de necrezut si la santaj emotional la adresa parintilor, care trebuie sa se duca la profesor cu ceva. Este un cancer social care trebuie extirpat. Salarizarea trebuie sa fie diferentiata prin succesul pe care îl are elevul, cu ajutorul profesorului. Nu poti sa lovesti în profesori, pentru ca ei au fost la rândul lor victime. Li s-a luat posibilitatea de a se ocupa de copii în momentul în care au fost obligati sa completeze zeci de rapoarte si hârtii. Aceasta a fost o actiune absolut inumana, care continua. Profesorii aveau deschidere foarte mare pentru a-si îmbogati stilul de lucru, pentru ca au ajuns în învatamânt din pasiune, dar multi dintre ei au plecat dintr-un sistem care genereaza frica. Sistemul acesta piramidal bazat pe frica merge pâna la elev, care traieste cu frica de a nu ramâne corigent sau repetent. Acest sistem este de provenienta americana. Este sistemul „no child left behind”, care s-a dovedit a fi dezastruos. Americanii au renuntat la acest sistem chiar de anul acesta. Noi trebuie sa umanizam educatia, dar ne împiedicam de acest cancer, pentru ca multe dintre cadrele didactice cred ca au atins culmea performantei atunci când pun note si completeaza rapoarte. În Elvetia, o învatatoare are salariul 6.000 de franci elvetieni, dar arata un nivel foarte înalt de competenta pentru a ajunge în învatamânt. Sa nu uitam ca scopul principal este sa le dam copiilor prilejul de a capata învataturi de viata, pentru a putea gestiona mai târziu crizele pe care le provocam noi. Trebuie sa orientam spre viitor totul. Noi nu trebuie sa-i facem victime. Trebuie sa-i facem învingatori.
Avem nevoie sa învatam din istorie, pentru ca altfel am trait degeaba toata istoria si reluam aceleasi greseli anterioare. Daca am învata, am sti cum sa evitam crizele urmatoare. Organismul uman, ca si organismul social, are crize daca nu stie cum sa le depaseasca. O întelegere de genul acesta ar deveni interesanta pentru copii.
Elevii pleaca demotivati total de la scoala si sunt convinsi ca sunt foarte prosti, pentru ca nu fac fata manualului. Literatura nu le place, dar nici nu li se ofera texte care sa fie placute pentru ei. Este înnebunitoare problema comentariilor învatate pe dinafara. Limba materna si limba româna ar trebui legate de istoria popoarelor. Începe sa devina relevant sa traduci un termen si sa vezi cum a aparut. Gramatica, de asemenea, este completamente neinteresanta pentru copii daca nu este explicata.
Îl felicit pe domnul academician Solomon Marcus pentru initiativa pe care a avut-o de a analiza toate manualele. Îi rog pe parinti si pe profesori sa faca acelasi lucru. Îi supunem pe copii la un chin îngrozitor. Este inuman ce se întâmpla. Profesorul Florin Colceag este cunoscut si ca Antrenorul de genii, cel care lupta pentru schimbarea sistemului de învatamânt din România, în favoarea copiilor. Este licentiat în matematica, doctor în economie si specialist international în consultanta sustenabila. Se ocupa de pregatirea copiilor supradotati si a olimpicilor din ?ara noastra, iar pâna în prezent a dat României peste 300 de tineri foarte bine instruiti, care au devenit cercetatori, profesori universitari si specialisti în diverse domenii, cei mai multi în strainatate.
Inapoi la insemnarea sursa Asortate-6
| |