|
Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu
sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy/paste" le fixez la mine pe site.Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa:gandul
În limba japoneza exista trei cuvinte pentru
„inima": „shinzou", care se refera la organul fizic, „ha-to" - cuvântul
cu înteles similar celui englezesc pentru dragoste, si „kokoro" - al
carui înteles este putin mai greu de explicat. „Kokoro este foarte bine
înteles în limba japoneza, dar în altele este dificil de explicat",
arata Yoshikawa Sakiko, directorul Centrului de Cercetare de la
Universitatea din Kyoto. Conceptual, acesta uneste notiunile de 'inima',
'minte' si 'spirit' si priveste aceste trei elemente ca fiind
inseparabile unul de celalalt. „De exemplu, daca spunem 'Ea are un bun
kokoro', înseamna inima, suflet si minte, toate împreuna", explica
acesta.
Una dintre problemele de a transpune 'kokoro' în alte limbi este aceea
ca, prin corelarea cuvintelor - inima, spirit si minte - prin 'si'
impunem diviziuni care în japoneza pur si simplu nu exista. În cultura
estica, cele trei elemente nu sunt doar intrinsec legate unul de
celalalt. Sunt unul singur, scriu cei de la World Economic Forum.
Oamenii de stiinta încep, astfel, sa darâme barierele conceputale si sa
exploreze ceea ce artistii, scriitorii, filosofii si visatorii multora
dintre marile culturi au recunoscut deja de mult: misterioasa conexiune
dintre inima si minte, adica 'kokoro'. De exemplu, cercetatorii din
Japonia iau în considerare acest concept atunci când lucreaza la
simulatoare de roboti, în primatologie si le-a permis sa exploreze si sa
discute materia spirituala într-un fel care, în caz contrar, ar fi fost
imposibil de implementat în mediul academic.
„Sunt conceptele de minte, inima, spirit, vointa, constiinta, suflet,
consacrate în Vest, cel mai bun mod de a descrie si de a diviza
experienta umana? Sau exista un element mult mai incluziv care ar
permite întelegerea modului în care oamenii gândesc si simt?", se
întreaba Paul Swanson, profesor de stiinte umaniste la
Universitatea Nanzan din Japonia.
Swanson a început, însa din 1993, sa adune laolalta experti în religie,
filosofie si stiinte, iar împreuna urmaresc depasirea barierelor si
conectarea zonelor de cunoastere pe care unii academicieni le considera
complet diferite de minte, încercând, în ultima instanta sa înteleaga
inefabilul, misterul umanitatii. „Gânduri, sentimente si dorinte
sau vointa, toate sunt aspecte interrelationate a ceea ce înseamna sa
fii om, si ar fi întelept sa le luam în considerare împreuna, alaturi de
relatiile dintre ele, pentru a reusi sa interpretam experienta umana",
lamureste acesta, care a dat si câteva exemple a reusitelor oamenilor de
stiinta atunci când nu au încercat cu orice pret sa separe trupul de
minte.
Diferenta reala dintre om si masinarie
Testuya Sato, directorul Simulatorului Terestru de la Agentia Japoneza
pentru Stiinta si Tehnologie Terestro-Marina, foloseste supercomputerele
pentru a face predictii referitoare la evenimente naturale precum
cutremurele sau taifunurile ori încalzirea globala. Acesta s-a gândit
mult la întelesul termenului 'kokoro' si la felul în care acesta
diferentiaza mintea umana de cea a masinariilor, atunci când vine vorba
de prevestirea acestor dezastre.
De pilda, oamenii folosesc amintirile înmagazinate si mai multe criterii
subiective pe baza carora anticipeaza ceea ce s-ar putea întâmpla,
comparativ cu aparatura extrem de metodica. Oricum, anticiparile
oamenilor sunt si îmbibate de dorinte si întunecate de asteptari - o
problema pe care computerele nu o au. Dar masinariile nu au nici ceea ce
au oamenii, adica un element de haos si neprevazut care ne permite sa
depasim tipare si limite de toate felurile. Acesta a explicat la o
conferinta NIIRC faptul ca „inima umana este bogata în intuitie,
poseda atribute precum ilogicul, dorinta de noutate, creativitate,
infinit si deschidere. Simularea computerizata este determinata, adica
închisa, îi lipseste diversitatea si este o întrupare a uscaciunii.
Aceasta cred ca este diferenta decisiva dintre masinarii si fiintele
umane".
Robotii cu inima
Hashimoto Suji, directorul Institutului de Robotica Umanoida de la
Universitatea Waseda, viseaza la crearea de roboti care sa aiba dorinta
de a trai. El vrea sa-i vada evoluând peste generatii, reproducându-se
independent si îi vrea capabili sa se preocupe de aspecte filosofice,
cum ar fi întrebari referitoare la ce înseamna sa existi, sa gândesti si
sa simti, adica toate elementele înglobate de 'kokoro'. „Un robot
care va fi capabil sa discute cu noi aspecte legate de ce înseamna sa
fii o fiinta vie sau ce este kokoro, asta îmi doresc. Daca în timpul
procesului un robot se revolta si ma loveste, chiar cu nasul sângerând
probabil ca as jubila în sinea mea gândindu-ma 'În sfârsit am facut
asta. Aproape am reusit!". Si asta pentru ca o perioada de rebeliune
precede, în mod natural, independenta".
Conexiunea între toate primatele
Tetsuro Matsuzawa este un cercetator care studiaza primatele si a carui
munca a demonstrat faptul ca oamenii si cimpanzeii sunt extrem de
apropiati din punct de vedere genetic, cu o diferenta de doar 1,3%.
Acesta i-a învatat pe cimpanzei sa picteze si a dovedit ca ei dezvolta
ulterior un stil artistic personal, lucru despre care crede ca indica
faptul ca au un spirit similar cu cel al oamenilor. Matsuzawa a
comparat lucrari ale copiilor si ale cimpanzeilor pentru a afla mai
multe despre originile desenatului la oameni si crede ca e posibil sa
studieze evolutia dubletului minte-inima prin cunoasterea întelesului de
lui kokoro la cimpanzei.
Creierele budistilor
Oamenii de stiinta americani au explorat, de asemenea, conexiunea dintre
trup, minte si spirit. Un articol din 2015, aparut în The Atlantic,
numit „Creierele budistilor" („The Brains of the Buddhists"),
subliniaza munca celebrului neurolog Richard Davidson, care a studiat
activitatea cerebrala a calugarilor budisti. Davidson a ajuns la
concluzia ca sentimentul de compasiune activeaza un circuit emotional
pozitiv în creier si a constatat ca toti calugarii budisti inclusi în
studiu erau extrem de sanatosi din punct de vedere mental datorita
spiritului lor al generozitatii extrem de cultivat. „Sistemele din
creier care sustin bunastarea noastra sunt conectate la nivel intim cu
diferite organe din corpul nostru, iar compasiunea este o stare care
implica organismul nostru într-un fel decisiv", spune acesta.
Dar nu trebuie sa fii specialist ca sa întelegi implicatiile lui
'kokoro'. De fapt, probabil ca ai deja un simt al acestui concept, chiar
daca pâna acum nu ai avut un cuvânt pentru a-l descrie.
Inapoi la insemnarea sursa Microbisti sau
| |