|
Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu
sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy/paste" le fixez la mine pe site.Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa:cotidianul
Când
se simt nesiguri, când domneste incertitudinea, oamenii cauta actiunile
altora pentru a si le putea orienta pe ale lor proprii. Cautam validarea publica, mai ales la cei din proximitatea fizica a noastra. Si ne înscriem în trend,
pentru ca de regula aceasta cale este eficienta – ajungem unde vrem sa
ajungem, cu minim de efort. Robert Cialdini sustine ca, pe acest fond,
când situatia e ambigua (nu se poate sti daca o situatie e grava sau nu,
urgenta sau nu), oamenii sunt predispusi sa fie atenti la actiunile
altora si sa se adapteze din mers la aceste actiuni pe care le vad
repetate de membrii unui multimi (fara a fi neaparat necesar sa perceapa
“semnalele” liderului). Acelasi Cialdini arata ca oamenii sunt mult mai
înclinati sa îi urmeze pe cei cu care se indentifica sau se aseamana.
Sa ne imaginam ca am fi într-un club trendy,
unde se aude o piesa noua care pare ciudata si pe care, desigur, nu
stim cum sa dansam. Si atunci ne uitam, instinctual, sau cu vederea
periferica, la ceilalti: aproape involuntar, ne adaptam la miscarile
celorlalti si, treptat, intram în ritm. Ba chiar ajungem sa dansam în
sincron cu ceilalti (cel mai interesant tip de sincron este hora la
români)
Cialdini afirma ca “atractia exercitata de multime este diabolic de puternica.
Oricât de deranjant ar putea parea pentru omul
post-modern, este evident ca suntem mânati de un adevarat spirit de
turma atunci când cautam un lider, un mascul alfa, care sa
fixeze azimutul si sensul miscarii. Odata identificat, liderul va fi
urmat orbeste în tot ceea ce face, chiar daca el va decide ca turma sa
treaca în mod nesabuit printr-un lac plin de crocodili. În bancurile de
peste, în interior, orice peste pare a fi la adapost. Rapitorii de mai
mici dimensiuni trebuie sa se multumeasca cu marginalii (acestia par a
fi scarificati în mod natural). Dar, daca apare un animal mare, de
exemplu, o balena, sau daca se întâmpla ca un pescador sa aiba un sonar
bun care sa repereze bancul de pesti, faptul de a fi adunati în bancuri
este un dezastru pentru pesti. Mentalitatea unei turme o face usor de
manipulat. Se pun în miscare câtiva lideri ai turmei în directia dorita,
dupa care, fara a raspunde neaparat îndemnurilor unor lideri, cât mai
ales animalelor din preajma, restul urmeaza orbeste calea
Scutul multimii, adapostul în interiorul grupului, poate fi o mare nenorocire în asemenea situatii.
Translatata la om, ascunderea dupa scutul multimii
poate fi o mare prostie. Enorm de multe batalii s-au pierdut pentru ca
oamenii erau prea multi într-un loc prea strâmt, prea plini de scuturi
si armuri, cu prea putina libertate de miscare. Enorm de multe pierderi
si abandonuri s-au întâmplat în spatiile mici (reale, virtuale) ocupate
de grupuri prea numeroase.
Validarea publica e o scurtatura mentala. Ne scuteste de o foarte mare parte de efort propriu de a gândi si discerne. Înscriindu-ne în trend, e ca si când am naviga pe pilot automat.
Doar ca, uneori, pilotul automat are erori. Nu putem sa ne lasam, în permanenta, în baza sau în “voia” acestuia.
De la Cialdini am înteles originile si motivatiile unei afaceri pe cât de ciudata, pe atât de profitabila si perena: aplauzele.
La începutul sec. XIX, în salile de opera si teatru
pariziene, anumiti indivizi, obisnuiti ai salilor de spectacole, au
observat ca, daca aplauda si râd si ovationeaza, chiar fara motiv, în
timpul unui spectacol, toti ceilalti din sala vor sfârsi prin a aprecia
si ei spectacolul (care, la modul natural, nu prea avea succes). Invers,
un spectacol bun putea fi compromis daca erau emise critici zgomotoase
si huduieli – efectul aproape instantaneu era de reverberatie în toata
sala a “nemultumirii” spectatorilor. Câtiva astfel de spectatori au
început sa faca din aplauzele si emisia de zgomote la comanda un obicei,
iar obiceiul s-a transformat repede în profesie. Stând, de regula, în
primele rânduri, spectatorii de profesie erau montati acolo pentru a
aplauda, a râde si a se manifesta zgomotos la comanda, inclusiv prin
ovatii, la finalul spectacolului, când cereau în mod artificial
revenirea actorilor pe scene pentru noi reverente adresate publicului.
Popular, acestia se numeau claqueurs (în traducere libera, aplaudaci). Erau organizati pe echipe si aveau lideri (chef de claque)
care dadeau semnalele si comenzile pentru “regia” aplauzelor, ovatiilor
si râsetelor la comanda. Aplaudacii erau, desigur, platiti. Atât de
bine mergea “business”-ul, încât doi fosti chef de claque (Sauton si Porcher) si-au facut chiar o firma cu acest obiect de activitate, denumita, la modul cel mai ingenuu, Societatea de Asigurare a Succeselor Dramatice.
Din Paris, ideea a fost exportata peste tot. A
rezistat, bine-mersi, pâna acum. Ba chiar a prosperat, facându-i
fericiti pe toti cei care au utilizat-o. Ideea, diabolic de simpla, este
ca, în situatii incerte, în care omul nu poate sa ia o decizie
rationala, cautam “sprijin” la cei din jur si, odata ce percepem o
frântura de actiune, ne agatam de ea si reactionam ca la comanda, în
gasca, haita, turma - cum vreti sa îi ziceti: e un comportament mimetic.
E o scurtatura mentala care vine si din comoditate, dar si din nevoia
de a te adapta la viteza cu care trebuie sa îti traiesti viata, viteza
care nu îti mai da timp sa procesezi chiar tot ce vezi, crezi ca vezi
sau faci. Cei care stiu pot profita de aceasta comoditate sau nevoie de
adaptare.
Ideea aplauzelor la comanda o vedeti înca ilustrata
si în prezent. E peste tot: e nu numai la emisiunile tv cu public (unde
ne putem da seama relativ usor ca oamenii aceia nu sunt un public, ci o
echipa de claqueurs), ci si în serialele americane de
televiziune, care intercaleaza glumele, mai mult sau mai putin reusite,
cu râsete la comanda ale unui public invizibil (si în acest caz ne putem
da seama ca râsetele sunt false, dar cu toate acestea urmarim în
continuare aceste "comédii"), precum si în interviurile regizate, în
articolele de opinie si analiza coafate, în opiniile “personale” emise
de functionari publici ai unor institutii care lauda sefii si politicile
institutiei, dar înfiereaza sau diabolizeaza criticii aceleiasi
institutii. Si, desigur, o vedeti ilustrata în comentariile anonime ale
aplaudacilor, hater-ilor si troll-ilor de pe internet
si de pe forumurile editiilor electronice ale ziarelor. Unii îsi fac
statui de al doilea sau al treilea cel mai credibil român în viata pe
baza eforturilor acestor claqueurs. Traiasca, deci, societatea de asigurare a succeselor dramatice.
Va
mai invit sa va imaginati ca sunteti într-un grup de terapie si ca
terapeutul vostru vine sa va spuna ca mai are doar un an de trait: ati
putea, fara mari eforturi sau fara sa va temeti de oprobriul public, sa
luati decizia, în fata celorlalti membri ai grupului, de a va duce la un
terapeut sanatos (ipoteza apare în cartea lui Irvin D. Yalom, Solutia Schopenhauer)?
[2]La p.160 din Psihologia manipularii,
autorul reda o imagine uluitoare, care se deruleaza, ca în benzile
desenate, în 5 pasi: pasul unu - un om privind în sus; pasul doi - doi
oameni privind în sus; pasul trei - 5 oameni pe strada privind în sus si
unul la fereastra privind în jos pentru a vedea de ce cei din strada se
uita în sus; pasul patru - mai multi oameni în strada, plus cei de la
fereastra uitându-se în sus, dar si un înger uitându-se în jos, la
oameni, pentru a întelege de ce se uita oamenii în sus; în fine, pasul 5
- mult mai multi oameni în strada si la ferestre uitându-se în sus,
plus îngerul care acum se uita si el în sus. Multimea oamenilor si a
îngerilor, fascinata, privind catre ceva mult mai înalt ca îngerii,
poate sa însemne si un tel nobil, din ce în ce mai înalt, dar si balon
cu hidrogen care poarta o reclama la coca cola. În ambele cazuri,
presiunea multimii curioase este ineluctabila.
Inapoi la insemnarea sursa Groupoff-2
| |