Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu
sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy/paste" le fixez la mine pe site.Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa:gandul
Nivelul ridicat de stres si programul de lucru
dificil sunt factorii care influenteaza nivelul salarial al angajatilor
Romatsa, compania care ofera cele mai mari salarii din România.
Peste 17.600 de lei net a fost venitul lunar mediu în cadrul Romatsa,
regia de stat care controleaza si dirijeaza traficul aerian, care avea
1.518 salariati în 2015. Potrivit unui calcul ZF pe baza informatiilor
de la Registrul Comertului, aceasta este valoarea cea mai mare a unui
salariu mediu net obtinut într-o companie din România în 2015.
„Când te uiti la veniturile si la facilitatile controlorilor de trafic
aerian, pare tentant. Dar nu oricine poate sa faca aceasta meserie,
pentru ca cere foarte multe sacrificii, iar stresul este foarte mare.
Sunt studii
internationale care spun ca este cea mai stresanta meserie din lume. Eu
nu mi-as dori, pentru binele copiilor mei, ca ei sa ajunga controlori de
trafic. De ce?
Programul de lucru de 12 ore din 24 sau 12 ore din
48 afecteaza sanatatea, iar nivelul de stres este foarte mare.
Noi nu
avem niciun controlor de trafic, din istorie, din ce stiu eu, care sa fi
trait mai mult de 70 de ani. Se pensioneaza si într-un an doi mor. Sau
chiar înainte. Eu am avut colegi care au murit la 52 - 54 de ani,
înainte sa iasa la pensie”, a spus controlorul de trafic aerian Gabriel
Tudorache, liderul Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România
(ATSR).
Un controlor de trafic aerian cu vârsta de pâna în 40 de ani trebuie
sa-si faca controale medicale cel putin o data la doi ani, iar unul de
peste 40 de ani trebuie sa faca vizita medicala în fiecare an, în care
trebuie sa treaca printr-o serie de examinari fizice si
psihologice complete. În cazul în care exista o problema de sanatate,
controlorii de trafic aerian ramân fara licenta si nu-si mai pot
practica meseria.
„La nivel mondial unele studii au ajuns deja la o corelare directa între
diabet si stres. Eu cunosc cel putin în Bucuresti 40- 50 de colegi care
deja sunt dependenti de insulina si evident care au ramas fara licenta
din cauza stresului”, a mai spus Gabriel Tudorache.
Controlorii de trafic aerian coordoneaza activitatea aeronavelor aflate
în spatiul aerian al României astfel ca, pe timp de vara, ei ajung sa
dirijeze pâna la 3.000 – 3.500 de aeronave care trec pe deasupra
României pe parcursul a 24 de ore, gestionând sectoarele (echivalentul
„soselelor” din aer) si altitudinea la care aeronavele se deplaseaza.
„Sunt unele situatii în care pare ca nu ai solutii. Te uiti la aeronave,
ai 2- 3 secunde sa gasesti o solutie, iar daca nu ai luat-o pe cea
buna, la revedere. Se merge cu viteze de 850, 900, 1.000 de kilometri pe
ora. Vin doua aeronave fata în fata, una din stânga si una din dreapta,
nu au semafoare, nu au nimic, iar tu îti faci un plan si zici ca merg
bine, iar dintr-o data te anunta pilotul: <Nu pot, am turbulenta, am
un nor de gheata în fata>. Daca se loveste de nor, e ca si cum ar
intra în zid. Si e nevoit sa vireze automat la dreapta, unde are un alt
avion. Si vezi ca nici pilotul celalalt nu poate face o mutare. Iar
atunci trebuie sa iei o decizie. Sunt situatii în care, va spun sincer,
în momente de acest gen le-au aparut suvite de par alb colegilor în
câteva secunde. Trebuie sa iei decizii importante si sa ai un sânge
extrem de rece pentru meseria asta”.
Romatsa nu se supune, din punctul de vedere al salarizarii, unei
reglementari europene, dar exista recomandari care arata ca în astfel de
meserii este necesar ca angajatii sa aiba un nivel de trai decent.
„Daca esti controlor de trafic aerian nu trebuie sa te gândesti ca nu ai
bani de medicamente sa-i cumperi copilului care s-a îmbolnavit. Astfel
de apasari te pot duce într-o situatie în care îti pot fugi gândurile la
problemele de acasa în momentele critice de la serviciu”.
Inapoi la insemnarea sursa Baronul
|