|
Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu
sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy/paste" le fixez la mine pe site.
Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa-adevarul
begin copy/paste
Diferenta dintre Pastele Ortodox si cel
Catolic. Marea Schisma si coruptia: Momentul în care catolicii si
ortodocsii n-au mai crezut în acelasi lucru
Învierea Domnului este cel mai
important eveniment al crestinatatii. Cu toate ca Biserica catolica si
cea ortodoxa sarbatoresc în esenta acelasi eveniment, istoria zbuciumata
dintre cele doua a facut ca obiceiurile si ritualul sa se schimbe.
Interesant este si faptul ca Învierea este celebrata la date diferite si
ca doar în ultimii ani s-a pus în discutie folosirea unei date unice
care sa fie folosita de ambele Biserici.
Parintele Ionut Astefanoae de la biserica ortodoxa Sfântul Gherman din
Constanta spune ca una dintre diferentete majore de ritual tine de
faptul ca Sfânta Lumina de la Ierusalim vine numai la ortodocsi.
"Slujbele la noi au o încarcatura mai mare din punct de vedere
dogmatic. La catolici slujbele sunt putin mai simple. Icoana învierii ne
arata ca în ortodoxie momentul aceasta înseamna coborârea la iad a lui
Iisus Hristos, scoaterea de acolo a lui Adam si Eva, biruinta asupra
mortii si asupra iadului, a pacatului, iar catolicii îl prezinta pe
Hristos numai biruitor, cu steagul în mâna", explica preotul
constantean.
În ceea ce priveste slujba din noaptea Învierii, la catolici este Mesa,
iar la ortodocsi are loc Sfânta Liturghie. Suveranul Pontif merge iese
în Poata Sfantului Pentru de la Vatican si rosteste în zeci de limbi
mesajul de Paste si binecuvântarea "Urbi et Orbi". Ortodocsii au parte
de o serie de slujbe care culmineaza cu cea de la miezul noptii, atunci
când marii ierarhi din fiecare regiune a tarii îi îndeamna cu vorbele
"Veniti de luati lumina".
Marea schisma a crestinatatii s-a petrecut în anul 1054. Cauza ei, spun
istoricii Bisericii, a fost coruptia care domnea la acea vreme în
Biserica romana.
Arhimandritul Paisie Fantaziu sustine ca "majoritatea popoarelor
crestinate nu stiau nimic despre aceasta coruptie: vinovatii nu se
laudau cu faptele lor, martorii obiectivi si curajosi erau la fel de
rari ca astazi, unii istorici contemporani precizând chiar ca acesti
martori „erau tot atât de rari precum capsunile pe câmp în luna
ianuarie”. În 1054, paharul „bizantin” se varsa. În ansamblu, cei doi
protagonisti ai Marii Schisme sunt Mihail Kerularios, patriarhul
ecumenic al Constantinopolului si papa Leon al IX-lea".
Conducatorii de tari de la acea vreme - regi, împarati, sefi de
guverne, ambasadori, spioni, sfetnici politici si clerul înalt care
aveau acces la tainele din Arhivele Vaticanului stiau ce se întâmpla.
Unii istorici s-au întrebat cum de puteau crestinii sa-l respecte pe
"sfântul parinte" de la Roma. Istoria confirma toate acestea prin
sicanele teologice care izbucnisera între cele doua mari Biserici
Crestine, cea de la Rasarit si cea de la Apus, în special dupa anul 754,
când s-a format Statul Papal.
"Protagonistii marii schisme erau ei însisi întruparile antagonismelor
latente dintre cele doua mentalitati, doua civilizatii, doua puteri
politice. Papa Leon al IX-lea, german, fost episcop în tara sa natala,
un om, altminteri, moral si bine intentionat, a fost degeaba un pontif
virtuos, el fiind primul de acest gen dintr-o suita de papi, dar nu
numai ca el a ajuns prea târziu în scaunul papal, dar, mai mult, el nu a
beneficiat de credibilitate pentru ca era omul de casa manevrat de o
dinastie de monarhi, care, în acele veacuri, conduceau la vedere, fara
rusine, alegerile papale.
Acesti monarhi erau împaratii germani din acele secole de întuneric si
decadere. Dispretului suveran pe care bizantinii îl aveau fata de papi
din cauza înjosirii lor sub toate aspectele se adauga o serie de
neîntelegeri istorice si culturale. Mai întâi, în timp ce Imperiul Roman
de Apus a fost desfiintat în anul 476, o data cu caderea Romei sub
barbari, iar compartimentele sale devenisera permanent prada unora si
altora, Imperiul Roman de Rasarit si-a pastrat întotdeauna, cu demnitate
si maretie, verticalitatea", explica arhimandritul Fantaziu.
Pe de alta parte, relatiile dintre patriarhii Bisericii Rasaritene si
împaratii bizantini nu au fost întotdeauna armonioase si nu o data s-a
întâmplat ca unul dintre împarati sa destituie un patriarh. Este bine de
mentionat si faptul ca odata ce acei doi antagonisti au pierit,
situatia era privita ca un simplu conflict de personalitate, iar relatii
noi stabilite între urmasii lor era mai echilibrate.
"De asemenea, puteau exista dispute aprige în legatura cu sfintele
icoane si cultul lor, fara ca, totusi, sa se ajunga la ruperea legaturii
fundamentale comune. Si-apoi daca la Constantinopol împaratul – sau
împarateasa – dictau mai mult decât se cuvenea, conducatorul politic sau
cel bisericesc nu era schimbat, totusi, în orice moment.
?În acest timp, la Roma, spre deosebire de Constantinopol, domnea în
continuare haosul, „mafia” prolifera, iar strainii interveneau în toate
domeniile. Este adevarat ca la Bizant, înalta ierarhie bisericeasca
profita si ea de avantajele materiale din partea autoritatii imperiale
cu aceeasi indecenta ca a papilor romani, începând cu domnia împaratului
Constantin cel Mare, apoi, în Apus, cu imperiul franc, sub Clovis si
urmasii sai, precum si sub regele Pepin cel Scurt si clanul sau", spune
parintele Paisie Fantaziu.
Ruptura dintre cele doua Biserici Crestine va deveni definitiva, dupa
unii istorici, nu la 16 iulie 1054, când a fost proclamata oficial de
catre Roma, ci în 1204, când cavalerii romano-catolici ai celei de-a
patra cruciade, având binecuvântarea Papei Inocentiu al III-lea, iau cu
forta armelor, în stapânire, Constantinopolul si îsi croiesc state
cruciate din Imperiul Bizantin.
"În decembrie 1965, prin declaratia comuna subscrisa de patriarhul
Atenagora al Constantinopolului si de papa Paul al VI-lea s-au anulat
anatemele din 1054, care au declansat marea schisma a Bisericii
Crestine. Un pas însemnat spre reconciliere s-a facut! Dar pâna la
communio in sacris mai sunt necesare eforturi sustinute din ambele
parti. Nadajduim cu totii în lucrarea cât mai curând a Sfântului Duh",
încheie arhimandritul Paisie Fantaziu.
end copy/paste
Inapoi la insemnarea sursa
946 Credinta
| |