Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu
sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy/paste" le fixez la mine pe site.
Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa-cdep.ro
begin copy/paste
Art. 1.
- (1) Persoanele fizice si persoanele juridice care urmăresc
desfăsurarea unor activităti în interes general sau în interesul unor
colectivităti locale ori, după caz, în interesul lor personal
nepatrimonial pot constitui asociatii ori fundatii în conditiile
prezentei ordonante. (2) Asociatiile si fundatiile constituite
potrivit prezentei ordonante sunt persoane juridice de drept privat fără
scop patrimonial. (3) Partidele politice, sindicatele si cultele religioase nu intră sub incidenta prezentei ordonante. Art. 2. - Prezenta ordonantă are ca scop crearea cadrului pentru: a) exercitarea dreptului la liberă asociere; b) promovarea valorilor civice, ale democratiei si statului de drept; c) urmărirea realizării unui interes general, local sau, după caz, de grup; d) facilitarea accesului asociatiilor si fundatiilor la resurse private si publice; e) parteneriatul dintre autoritătile publice si persoanele juridice de drept privat fără scop patrimonial; f) respectarea ordinii publice. Art. 3.
- Actele juridice de constituire a asociatiilor si fundatiilor,
încheiate în conditiile prezentei ordonante, sunt guvernate de legea
civilă. CAPITOLUL II Înfiintarea asociatiilor si a fundatiilor Sectiunea 1 Constituirea si înscrierea asociatiei Art. 4.
- Asociatia este subiectul de drept constituit de trei sau mai multe
persoane care, pe baza unei întelegeri, pun în comun si fără drept de
restituire contributia materială, cunostintele sau aportul lor în muncă
pentru realizarea unor activităti în interes general, comunitar sau,
după caz, în interesul lor, personal nepatrimonial. Art. 5.
- (1) Asociatia dobândeste personalitate juridică prin înscrierea în
Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecătoriei în a
cărei circumscriptie teritorială îsi are sediul. (2) În temeiul
dreptului constitutional la asociere, persoanele fizice se pot asocia
fără a constitui o persoană juridică atunci când realizarea scopului
propus permite aceasta. Art. 6. - (1) În vederea
dobândirii personalitătii juridice, asociatii încheie actul constitutiv
si statutul asociatiei, în formă autentică, sub sanctiunea nulitătii
absolute. (2) Actul constitutiv cuprinde, sub sanctiunea nulitătii absolute: a) datele de identificare a asociatilor: numele sau denumirea si, după caz, domiciliul sau sediul acestora; b) exprimarea vointei de asociere si a scopului propus; c) denumirea asociatiei; d) sediul asociatiei; e)
durata de functionare a asociatiei - pe termen determinat, cu indicarea
expresă a termenului sau, după caz, pe termen nedeterminat; f)
patrimoniul initial al asociatiei; activul patrimonial, în valoare de
cel putin dublul salariului minim brut pe economie, la data constituirii
asociatiei, este alcătuit din aportul în natură si/sau în bani al
asociatilor; g) componenta nominală a celor dintâi organe de conducere, administrare si control ale asociatiei; h) persoana sau persoanele împuternicite să desfăsoare procedura de dobândire a personalitătii juridice; i) semnăturile asociatilor. (3) Statutul cuprinde, sub sanctiunea nulitătii absolute: a) elementele prevăzute la alin. (2), cu exceptia celor de la lit. g) si h); b) explicitarea scopului si a obiectivelor asociatiei; c) modul de dobândire si de pierdere a calitătii de asociat; d) drepturile si obligatiile asociatilor; e) categoriile de resurse patrimoniale ale asociatiei; f) atributiile organelor de conducere, administrare si control ale asociatiei; g) destinatia bunurilor, în cazul dizolvării asociatiei, cu respectarea dispozitiilor art. 60. (4)
La autentificarea actului constitutiv si a statutului asociatiei se va
prezenta dovada eliberată de Ministerul Justitiei privind
disponibilitatea denumirii noii asociatii. Art. 7. - (1)
Oricare dintre asociati, pe baza împuternicirii date în conditiile art. 6
alin. (2) lit. h), poate formula o cerere de înscriere a asociatiei în
Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecătoriei în a
cărei circumscriptie teritorială urmează să-si aibă sediul. (2) Cererea de înscriere va fi însotită de următoarele documente: a) actul constitutiv; b) statutul asociatiei; c) acte doveditoare ale sediului si patrimoniului initial. Art. 8. - (1) Asociatia devine persoană juridică din momentul înscrierii ei în Registrul asociatiilor si fundatiilor. (2)
În termen de 3 zile de la depunerea cererii de înscriere si a
documentelor prevăzute la art. 7 alin. (2) judecătorul desemnat de
presedintele instantei verifică legalitatea acestora si dispune, prin
încheiere, înscrierea asociatiei în Registrul asociatiilor si
fundatiilor. (3) O dată cu efectuarea înscrierii, încheierea prin
care s-a dispus înscrierea se comunică, din oficiu, organului financiar
local în a cărui rază teritorială se află sediul asociatiei, pentru
evidenta fiscală, cu mentionarea numărului de înscriere în Registrul
asociatiilor si fundatiilor. Art. 9. - (1) În cazul în
care cerintele legale pentru constituirea asociatiei nu sunt
îndeplinite, judecătorul, la expirarea termenului prevăzut de art. 8
alin. (2), va cita, în camera de consiliu, pe reprezentantul asociatiei,
punându-i în vedere, în scris, să remedieze neregularitătile constatate
până la termenul următor, care nu va fi mai mare de o săptămână. (2)
Dacă neregularitătile constatate privesc dispozitiile art. 37 alin. (2)
din Constitutie, pentru termenul fixat va fi citat si parchetul de pe
lângă instanta sesizată, căruia i se vor comunica, în copie, cererea de
înscriere împreună cu actul constitutiv si statutul asociatiei. În acest
caz, punerea concluziilor de către procuror este obligatorie. Art. 10.
- (1) În situatia în care, la termenul fixat, neregularitătile sunt
înlăturate, judecătorul, ascultând si concluziile procurorului, dacă
este cazul, va lua act despre aceasta prin încheiere, dispunând
înscrierea asociatiei în Registrul asociatiilor si fundatiilor. (2)
În cazul în care neregularitătile nu au fost înlăturate sau, desi legal
citat, reprezentantul asociatiei lipseste în mod nejustificat,
judecătorul va respinge cererea de înscriere prin încheiere motivată. (3)
Încheierile prevăzute în acest articol se vor pronunta în cel mult 24
de ore de la închiderea dezbaterilor si se vor redacta în termen de cel
mult 48 de ore de la pronuntare. Art. 11. - (1) Încheierile de admitere sau de respingere a cererii de înscriere sunt supuse numai recursului. (2)
În cazul în care procurorul nu a participat la solutionarea cererii,
parchetului pe de lângă instanta sesizată i se vor comunica si copii de
pe actul constitutiv si de pe statutul asociatiei, împreună cu
încheierea de admitere ori de respingere a cererii de înscriere, după
caz. (3) Termenul de recurs este de 5 zile si curge de la data
pronuntării, pentru cei care au fost prezenti, si de la data
comunicării, pentru cei care au lipsit. (4) Recursul se
solutionează cu citarea părtilor, în camera de consiliu, de urgentă si
cu precădere. Dispozitiile art. 10 alin. (3) cu privire la pronuntarea
si redactarea hotărârii se aplică în mod corespunzător. Art. 12.
- (1) Înscrierea în Registrul asociatiilor si fundatiilor, în
conformitate cu art. 8, se efectuează în ziua rămânerii irevocabile a
încheierii de admitere, eliberându-se, la cerere, reprezentantului
asociatiei sau mandatarului acesteia, un certificat de înscriere care va
cuprinde: denumirea asociatiei, sediul acesteia, durata de functionare,
numărul si data înscrierii în Registrul asociatiilor si fundatiilor. (2) În relatiile cu tertii dovada personalitătii juridice se face cu certificatul de înscriere. Art. 13.
- (1) Asociatia îsi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale,
cu un număr minim de 3 membri, organe de conducere proprii si un
patrimoniu distinct de cel al asociatiei. (2) Filialele sunt
entităti cu personalitate juridică, putând încheia, în nume propriu,
acte juridice de administrare si de conservare, în conditiile stabilite
de asociatie prin actul constitutiv al filialei. Ele pot încheia acte
juridice de dispozitie, în numele si pe seama asociatiei, numai pe baza
hotărârii prealabile a consiliului director al asociatiei. (3)
Filiala se constituie prin hotărârea autentificată a adunării generale a
asociatiei. Personalitatea juridică se dobândeste de la data înscrierii
filialei în Registrul asociatiilor si fundatiilor. (4) În
vederea înscrierii filialei, reprezentantul asociatiei va depune cererea
de înscriere, împreună cu hotărârea de constituire a filialei si cu
actele doveditoare ale sediului si patrimoniului initial, la judecătoria
în a cărei circumscriptie teritorială urmează să-si aibă sediul
filiala. Dispozitiile art. 9-12 sunt aplicabile în mod corespunzător. Art. 14.
- Dacă asociatia, prin natura scopului sau obiectivelor propuse,
urmează să desfăsoare activităti pentru care, potrivit legii, sunt
necesare autorizatii administrative prealabile, aceste activităti nu vor
putea fi initiate, sub sanctiunea dizolvării pe cale judecătorească,
decât după obtinerea autorizatiilor respective. Sectiunea a 2-a Constituirea si înscrierea fundatiei Art. 15.
- (1) Fundatia este subiectul de drept înfiintat de una sau mai multe
persoane care, pe baza unui act juridic între vii ori pentru cauză de
moarte, constituie un patrimoniu afectat, în mod permanent si
irevocabil, realizării unui scop de interes general sau, după caz,
comunitar. (2) Activul patrimonial initial al fundatiei trebuie
să includă bunuri în natură sau în numerar, a căror valoare totală să
fie de cel putin 100 de ori salariul minim brut pe economie, la data
constituirii fundatiei. (3) Prin derogare de la prevederile alin.
(2), în cazul fundatiilor al căror scop exclusiv, sub sanctiunea
dizolvării pe cale judecătorească, este efectuarea operatiunilor de
colectare de fonduri care să fie puse la dispozitia altor asociatii sau
fundatii, în vederea realizării de programe de către acestea din urmă,
activul patrimonial initial poate avea o valoare totală de cel putin 20
de ori salariul minim brut pe economie. Art. 16. - (1) În
vederea dobândirii personalitătii juridice, fondatorul sau, după caz,
fondatorii încheie actul constitutiv si statutul fundatiei, în formă
autentică, sub sanctiunea nulitătii absolute. (2) Actul constitutiv al fundatiei cuprinde, sub sanctiunea nulitătii absolute: a)
datele de identificare a fondatorului sau, după caz, a fondatorilor:
numele sau denumirea si, după caz, domiciliul sau sediul acestora; b) scopul fundatiei; c) denumirea fundatiei; d) sediul fundatiei; e)
durata de functionare a fundatiei - pe termen determinat, cu indicarea
expresă a termenului sau, după caz, pe termen nedeterminat; f) patrimoniul initial al fundatiei; g)
componenta nominală a celor dintâi organe de conducere, administrare si
control ale fundatiei ori regulile pentru desemnarea membrilor acestor
organe; h) persoana sau persoanele împuternicite să desfăsoare procedura de dobândire a personalitătii juridice; i) semnăturile fondatorului sau, după caz, ale fondatorilor. (3) Statutul cuprinde, sub sanctiunea nulitătii absolute: a) elementele prevăzute la alin. (2), cu exceptia celor de la lit. g) si h); b) explicitarea scopului si a obiectivelor fundatiei; c) categoriile de resurse patrimoniale ale fundatiei; d) atributiile organelor de conducere, administrare si control ale fundatiei; e)
procedura de desemnare si de modificare a componentei organelor de
conducere, administrare si control, pe parcursul existentei fundatiei; f) destinatia bunurilor, în cazul dizolvării fundatiei, cu respectarea dispozitiilor art. 60. Art. 17.
- (1) Fundatia dobândeste personalitate juridică prin înscrierea sa în
Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecătoriei în a
cărei circumscriptie teritorială îsi are sediul. (2) Cererea de înscriere va fi însotită de următoarele documente: a) actul constituiv; b) statutul; c) acte doveditoare ale sediului si patrimoniului initial. (3) Dispozitiile art. 6 alin. (4), art. 7 alin. (1), art. 8-12 si art. 14 se aplică în mod corespunzător. Art. 18.
- (1) Fundatia îsi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale,
pe baza hotărârii autentificate a consiliului director, prin care le
este alocat câte un patrimoniu. (2) Filiala este condusă de un consiliu director propriu, alcătuit din cel putin 3 membri. (3) Dispozitiile art. 13 alin. (2) si (4) se aplică în mod corespunzător. Art. 19.
- (1) Mostenitorii si creditorii personali ai fondatorilor au fată de
fundatie aceleasi drepturi ca si în cazul oricărei alte liberalităti
făcute de fondator. (2) După înscrierea fundatiei în Registrul
asociatiilor si fundatiilor, nici fondatorii si nici mostenitorii lor nu
pot revoca actul constitutiv. De asemenea, după înscriere, actul
constitutiv nu mai poate fi atacat nici de către creditorii personali ai
fondatorilor. (3) Dacă fundatia dobândeste personalitate
juridică după decesul fondatorului, efectele liberalitătilor făcute de
acesta în favoarea fundatiei, anterior constituirii ei, se vor produce
de la data actului constitutiv, pentru fundatiile înfiintate prin acte
între vii, si de la data mortii testatorului, pentru fundatiile
înfiintate prin testament. CAPITOLUL III Organizarea si functionarea asociatiilor si a fundatiilor Sectiunea 1 Organizarea si functionarea asociatiei Art. 20. - Organele asociatiei sunt: a) adunarea generală; b) consiliul director; c) cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori. Art. 21. - (1) Adunarea generală este organul de conducere, alcătuit din totalitatea asociatilor. (2) Competenta adunării generale cuprinde: a) stabilirea strategiei si a obiectivelor generale ale asociatiei; b) aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli si a bilantului contabil; c) alegerea si revocarea membrilor consiliului director; d) alegerea si revocarea cenzorului sau, după caz, a membrilor comisiei de cenzori; e) înfiintarea de filiale; f) modificarea actului constitutiv si a statutului; g) dizolvarea si lichidarea asociatiei, precum si stabilirea destinatiei bunurilor rămase după lichidare; h) orice alte atributii prevăzute în lege sau în statut. (3) Schimbarea sediului poate fi hotărâtă de către consiliul director, dacă această atributie este prevăzută expres în statut. (4)
Adunarea generală se întruneste cel putin o dată pe an si are drept de
control permanent asupra organelor prevăzute la art. 20 lit. b) si c). (5) Regulile privind organizarea si functionarea adunării generale se stabilesc prin statut. Art. 22.
- (1) Asociatul care, într-o anumită problemă supusă hotărârii adunării
generale, este interesat personal sau prin sotul său, ascendentii sau
descendentii săi, rudele în linie colaterală sau afinii săi până la
gradul al patrulea inclusiv nu va putea lua parte la deliberare si nici
la vot. (2) Asociatul care încalcă dispozitiile alin. (1) este
răspunzător de daunele cauzate asociatiei dacă fără votul său nu s-ar fi
putut obtine majoritatea cerută. Art. 23. - (1)
Hotărârile luate de adunarea generală, în limitele legii, ale actului
constitutiv si/sau ale statutului sunt obligatorii chiar si pentru
asociatii care nu au luat parte la adunarea generală sau au votat
împotrivă. (2) Hotărârile adunării generale, contrare legii,
actului constitutiv sau dispozitiilor cuprinse în statut, pot fi atacate
în justitie de către oricare dintre asociatii care nu au luat parte la
adunarea generală sau care au votat împotrivă si au cerut să se insereze
aceasta în procesul-verbal de sedintă, în termen de 15 zile de la data
când au luat cunostintă despre hotărâre sau de la data când a avut loc
sedinta, după caz. (3) Cererea de anulare se solutionează în
camera de consiliu de către judecătoria în circumscriptia căreia
asociatia îsi are sediul. Hotărârea instantei este supusă numai
recursului. Art. 24. - (1) Consiliul director asigură
punerea în executare a hotărârilor adunării generale. El poate fi
alcătuit si din persoane din afara asociatiei, în limita a cel mult o
pătrime din componenta sa. (2) În exercitarea competentei sale, consiliul director: a)
prezintă adunării generale raportul de activitate pe perioada
anterioară, executarea bugetului de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil, proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si proiectul
programelor asociatiei; b) încheie acte juridice în numele si pe seama asociatiei; c) aprobă organigrama si politica de personal ale asociatiei, dacă prin statut nu se prevede altfel; d) îndeplineste orice alte atributii prevăzute în statut sau stabilite de adunarea generală. (3)
Regulile generale privind organizarea si functionarea consiliului
director se stabilesc prin statut. Consiliul director îsi poate elabora
un regulament intern de functionare. (4) Nu poate fi membru al
consiliului director, iar dacă era, pierde această calitate orice
persoană care ocupă o functie de conducere în cadrul unei institutii
publice, dacă asociatia respectivă are ca scop sprijinirea activitătii
acelei institutii publice. Art. 25. - Dispozitiile art. 22
se aplică în mod corespunzător si membrilor consiliului director.
Deciziile consiliului director, contrare legii, actului constitutiv sau
statutului asociatiei pot fi atacate în justitie, în conditiile
prevăzute la art. 23. Art. 26. - Consiliul director poate
împuternici una sau mai multe persoane cu functii executive, inclusiv
persoane care nu au calitatea de asociat ori sunt străine de asociatie,
pentru a exercita atributiile prevăzute la art. 24 alin. (2) lit. b) si
d). Art. 27. - (1) Controlul financiar intern al asociatiei este asigurat de un cenzor. (2)
Pentru asociatiile cu mai mult de 100 de membri înscrisi până la data
întrunirii ultimei adunări generale, controlul financiar intern se
exercită de către o comisie de cenzori. (3) În realizarea competentei sale cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori: a) verifică modul în care este administrat patrimoniul asociatiei; b) întocmeste rapoarte si le prezintă adunării generale; c) poate participa la sedintele consiliului director fără drept de vot; d) îndeplineste orice alte atributii prevăzute în statut sau stabilite de adunarea generală. (4)
Comisia de cenzori este alcătuită dintr-un număr impar de membri, din
care majoritatea este formată din asociati. Membrii consiliului director
nu pot fi cenzori. (5) Regulile generale de organizare si
functionare ale comisiei de cenzori se aprobă de adunarea generală.
Comisia de cenzori îsi poate elabora un regulament intern de
functionare. Sectiunea a 2-a Organizarea si functionarea fundatiei Art. 28. - Organele fundatiei sunt: a) consiliul director; b) cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori. Art. 29. - (1) Consiliul director al fundatiei este organul de conducere si de administrare al acesteia. (2) Consiliul director asigură realizarea scopului si obiectivelor fundatiei, exercitând următoarele atributii: a) stabilirea strategiei generale si a programelor fundatiei; b) aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli si a bilantului contabil; c) alegerea si revocarea cenzorului sau, după caz, a membrilor comisiei de cenzori; d) înfiintarea de filiale; e) încheierea de acte juridice, în numele si pe seama fundatiei; f) executarea bugetului de venituri si cheltuieli; g) aprobarea organigramei si a strategiei de personal ale fundatiei; h) modificarea statutului fundatiei; i) îndeplinirea oricăror alte atributii prevăzute în lege sau în statut. (3)
Regulile generale privind organizarea si functionarea consiliului
director se stabilesc prin statut. Consiliul director îsi poate elabora
un regulament intern de functionare. (4) Dispozitiile art. 22 si
24 alin. (4) se aplică în mod corespunzător si în ceea ce priveste
membrii consiliului director. Deciziile contrare legii, actului
constitutiv sau statutului fundatiei pot fi atacate în justitie, în
conditiile prevăzute la art. 23, de fondator sau de oricare dintre
membrii consiliului director care a lipsit sau a votat împotrivă si a
cerut să se insereze aceasta în procesul-verbal de sedintă. (5)
Schimbarea scopului fundatiei se face numai de către fondator sau de
majoritatea fondatorilor în viată. Dacă nici unul dintre fondatori nu
mai este în viată, schimbarea scopului fundatiei se face numai cu
întrunirea votului a patru cincimi din numărul membrilor consiliului
director. (6) În toate cazurile, schimbarea scopului fundatiei se
poate face numai dacă acesta a fost realizat în totalitate sau în parte
ori dacă acesta nu mai poate fi îndeplinit. (7) Prevederile art. 26 se aplică în mod corespunzător în privinta atributiilor prevăzute la alin. (2) lit. e) si i). Art. 30.
- (1) Consiliul director se compune din cel putin 3 membri desemnati de
fondator sau, după caz, de fondatori, la momentul constituirii
fundatiei. (2) În cazul în care, pe parcursul functionării
fundatiei, componenta consiliului director nu se poate modifica în
conditiile stabilite de statut, instanta prevăzută la art. 17 va
desemna, pe cale de ordonantă presedintială, la cererea oricărei
persoane interesate, persoanele care vor intra în componenta consiliului
director. Art. 31. - (1) Comisia de cenzori este alcătuită dintr-un număr impar de membri. (2) Dispozitiile art. 27 se aplică în mod corespunzător. Art. 32.
- În cazul în care actul constitutiv nu cuprinde componenta nominală a
celor dintâi organe ale fundatiei, ci numai regulile stabilite de
fondatori pentru desemnarea membrilor acestora si dacă nici unul dintre
fondatori nu mai este în viată la data constituirii fundatiei,
dispozitiile art. 30 alin. (2) se aplică în mod corespunzător. CAPITOLUL IV Modificarea actului constitutiv si a statutului asociatiei sau fundatiei Art. 33.
- (1) Modificarea actului constitutiv si/sau a statutului asociatiei se
face prin înscrierea modificării în Registrul asociatiilor si
fundatiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscriptie
teritorială îsi are sediul asociatia, cu aplicarea corespunzătoare a
prevederilor art. 8-12. (2) Cererea de înscriere a modificării va
fi însotită de procesul-verbal al adunării generale, în formă
autentificată, iar în cazul modificării sediului, de procesul-verbal al
sedintei consiliului director, în formă autentificată, în situatia
prevăzută la art. 21 alin. (3). (3) Demersurile pentru
autentificarea procesului-verbal si înscrierea modificării se întreprind
de consiliul director. Pentru efectuarea formalitătilor la notarul
public nu este necesară prezenta altor persoane decât aceea a membrilor
consiliului director sau a unora dintre ei, desemnati de adunarea
generală ori de consiliul director, după caz. (4) Mentiunea
privitoare la schimbarea sediului se va opera, dacă este cazul, atât în
Registrul asociatiilor si fundatiilor de la grefa judecătoriei în a
cărei circumscriptie se află vechiul sediu, cât si în Registrul
asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei
circumscriptie se află noul sediu. În acest scop, o copie de pe
încheierea prin care s-a dispus schimbarea sediului va fi comunicată,
din oficiu, judecătoriei în circumscriptia căreia asociatia urmează
să-si aibă noul sediu. Art. 34. - Dispozitiile art. 33 se aplică în mod corespunzător în cazul modificării actului constitutiv si/sau a statutului fundatiei. CAPITOLUL V Federatia Art. 35. - (1) Două sau mai multe asociatii sau fundatii se pot constitui în federatie. (2)
Federatiile dobândesc personalitate juridică proprie si functionează în
conditiile prevăzute de prezenta ordonantă pentru asociatiile fără scop
patrimonial, conditii care li se aplică în mod corespunzător, cu
exceptiile stabilite în prezentul capitol. (3) Cererea de înscriere se solutionează de tribunalul în circumscriptia căruia federatia urmează să îsi aibă sediul. Art. 36.
- (1) Federatia devine persoană juridică din momentul înscrierii sale
în Registrul federatiilor aflat la grefa tribunalului prevăzut la art.
35 alin. (3). (2) Asociatiile sau fundatiile care constituie o
federatie îsi păstrează propria personalitate juridică, inclusiv
propriul patrimoniu. Art. 37. - În cazul dizolvării
federatiilor, dacă nu se prevede altfel în statut, bunurile rămase în
urma lichidării se transmit, în cote egale, către persoanele juridice
constituente. CAPITOLUL VI Asociatiile si fundatiile recunoscute ca fiind de utilitate publică Art. 38.
- (1) O asociatie sau o fundatie poate fi recunoscută de Guvernul
României ca fiind de utilitate publică dacă sunt întrunite cumulativ
următoarele conditii: a) activitatea acesteia se desfăsoară în interes general sau comunitar, după caz; b) functionează de cel putin 3 ani si a realizat o parte din obiectivele stabilite; c)
prezintă un raport din care să rezulte desfăsurarea unei activităti
anterioare semnificative, prin derularea unor programe ori proiecte
specifice scopului său, însotit de bilanturile si bugetele de venituri
si cheltuieli pe ultimii 3 ani; d) valoarea activului patrimonial pe fiecare an în parte este cel putin egală cu valoarea patrimoniului initial. (2)
Guvernul României poate, la propunerea autoritătii administrative
competente, să acorde o dispensă de la îndeplinirea conditiilor
prevăzute la alin. (1) lit. a) si b) dacă: a) asociatia sau fundatia solicitantă a rezultat din fuziunea a două sau mai multe asociatii sau fundatii preexistente; si, b)
fiecare dintre asociatiile sau fundatiile preexistente ar fi îndeplinit
cele două conditii, dacă ar fi formulat solicitarea în mod independent.
Art. 39. - (1) Recunoasterea unei asociatii sau a unei
fundatii de utilitate publică se face prin hotărâre a Guvernului. În
acest scop, asociatia sau fundatia interesată adresează o cerere
ministerului sau organului de specialitate al administratiei publice
centrale în a cărui sferă de competentă îsi desfăsoară activitatea. (2)
Conflictele de competentă apărute între autoritătile publice prevăzute
la alin. (1) privind înregistrarea cererii se solutionează, la sesizarea
oricăreia dintre părti, de către Secretariatul General al Guvernului,
în termen de 5 zile de la data înregistrării sesizării. (3) În
vederea solutionării conflictului, autoritătile publice prevăzute la
alin. (1) sunt obligate să pună la dispozitie Secretariatului General al
Guvernului toate informatiile necesare rezolvării acestuia. Ordinul
secretarului general al Guvernului este definitiv. Art. 40.
- (1) Autoritatea administrativă competentă este obligată să examineze
cererea si îndeplinirea conditiilor prevăzute la art. 38 în termen de
cel mult 60 de zile. În cazul în care constată îndeplinirea acestor
conditii, aceasta va propune Guvernului României recunoasterea. În caz
contrar, autoritatea administrativă va transmite persoanei juridice
solicitante un răspuns motivat. (2) În cel mult 90 de zile de la
data depunerii cererii prevăzute la alin. (1), Guvernul României decide
asupra propunerii de recunoastere. Dacă propunerea se respinge, solutia
va fi comunicată asociatiei sau fundatiei de autoritatea administrativă
la care s-a înregistrat cererea de recunoastere. Art. 41. - Recunoasterea utilitătii publice conferă asociatiei sau fundatiei următoarele drepturi si obligatii: a) dreptul de a i se concesiona servicii publice fără caracter comercial, în conditiile legii; b) dreptul preferential la resurse provenite din bugetul de stat si din bugetele locale; c)
dreptul de a mentiona în toate documentele pe care le întocmeste că
asociatia sau fundatia este recunoscută ca fiind de utilitate publică; d) obligatia de a mentine cel putin nivelul activitătii si performantele care au determinat recunoasterea; e)
obligatia de a comunica autoritătii administrative competente orice
modificări ale actului constitutiv si ale statutului, precum si
rapoartele de activitate si bilanturile anuale; autoritatea
administrativă are obligatia să asigure consultarea acestor documente de
către orice persoană interesată; f) obligatia de a publica, în
extras, rapoartele de activitate si bilanturile anuale în Monitorul
Oficial al României, Partea a IV-a, precum si în Registrul national al
persoanelor juridice fără scop patrimonial. Art. 42. - (1) Recunoasterea utilitătii publice se face pe durată nedeterminată. (2)
În cazul în care asociatia sau fundatia nu mai îndeplineste una sau mai
multe dintre conditiile care au stat la baza recunoasterii utilitătii
publice, Guvernul, la propunerea autoritătii administrative competente
sau a Ministerului Justitiei, va retrage actul de recunoastere. (3) Retragerea va interveni si în situatia neîndeplinirii obligatiilor prevăzute la art. 41. (4)
Împrejurările prevăzute la alin. (2) si (3) pot fi sesizate autoritătii
administrative competente, Ministerului Justitiei sau Guvernului, de
către orice altă asociatie sau fundatie ori de către orice autoritate
sau institutie publică interesată. Art. 43. - În cazul
dizolvării asociatiei sau fundatiei recunoscute ca fiind de utilitate
publică, bunurile rămase în urma lichidării se vor repartiza, prin
hotărâre a Guvernului, către alte asociatii ori fundatii cu scop similar
sau către institutii publice. Art. 44. - Litigiile referitoare la recunoasterea utilitătii publice a asociatiilor si fundatiilor interesate se solutionează potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările ulterioare. Art. 45. - Dispozitiile prezentului capitol nu se aplică federatiilor, dacă prin lege nu se dispune altfel. CAPITOLUL VII Veniturile Art. 46. - (1) Veniturile asociatiilor sau federatiilor provin din: a) cotizatiile membrilor; b) dobânzile si dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, în conditii legale; c) dividendele societătilor comerciale înfiintate de asociatii sau de federatii; d) venituri realizate din activităti economice directe; e) donatii, sponsorizări sau legate; f) resurse obtinute de la bugetul de stat si/sau de la bugetele locale; g) alte venituri prevăzute de lege. (2) Veniturile fundatiilor sunt cele prevăzute la alin. (1) lit. b)-g). Art. 47.
- Asociatiile si fundatiile pot înfiinta societăti comerciale.
Dividendele obtinute de asociatii si fundatii din activitătile acestor
societăti comerciale, dacă nu se reinvestesc în aceleasi societăti
comerciale, se folosesc obligatoriu pentru realizarea scopului
asociatiei sau fundatiei. Art. 48. - Asociatiile si
fundatiile pot desfăsura orice alte activităti economice directe, dacă
acestea au caracter accesoriu si sunt în strânsă legătură cu scopul
principal al persoanei juridice. CAPITOLUL VIII Relatiile cu autoritătile publice Art. 49.
- (1) Autoritătile administratiei publice locale vor sprijini
persoanele juridice constituite în temeiul prezentei ordonante prin: a) punerea la dispozitia acestora, în functie de posibilităti, a unor spatii pentru sedii, în conditiile legii; b)
atribuirea, în functie de posibilităti, a unor terenuri în scopul
ridicării de constructii necesare desfăsurării activitătii lor. (2)
Autoritătile administratiei publice locale întocmesc, la cererea
persoanelor juridice îndreptătite, liste de prioritate pentru atribuirea
imobilelor prevăzute la alin. (1). Art. 50. -
Autoritătile publice sunt obligate să pună la dispozitia asociatiilor,
fundatiilor si federatiilor informatiile de interes public, în
conditiile legii. Art. 51. - (1) În cadrul Camerelor
Parlamentului, Presedintiei României, Secretariatului General al
Guvernului, institutiei Avocatul Poporului, autoritătilor administrative
autonome, ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si autoritătilor administratiei publice
locale functionează structuri organizatorice pentru relatia cu
asociatiile si fundatiile. (2) Autoritătile publice mentionate la
alin. (1) se pot consulta cu reprezentantii asociatiilor si fundatiilor
care îsi desfăsoară activitatea în sfera lor de competentă, în vederea
stabilirii unor programe sau activităti comune. Art. 52. -
(1) După constituirea lor, asociatiile, fundatiile si federatiile
interesate vor solicita autoritătilor administrative autonome,
ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si autoritătilor administratiei publice locale să fie
luate în evidenta acestora, în functie de domeniul în care activează. (2)
Autoritătile publice prevăzute la alin. (1) sunt obligate să tină
evidenta asociatiilor si fundatiilor care li s-au adresat în acest scop.
(3) Conflictele de competentă apărute între autoritătile publice
prevăzute la alin. (1) privind luarea în evidentă se solutionează, la
cererea oricăreia dintre părti, de către Secretariatul General al
Guvernului în termen de 5 zile de la data sesizării. Dispozitiile art.
39 alin. (3) se aplică în mod corespunzător. (4) În toate
cazurile, Ministerul Justitiei va comunica, spre informare,
autoritătiilor publice competente prevăzute la alin. (1) copii de pe
hotărârile judecătoresti rămase irevocabile, precum si de pe
înscrisurile doveditoare, în termen de 5 zile de la primirea
documentelor prevăzute la art. 74. Art. 53. - Litigiile născute în legătură cu aplicarea dispozitiilor prezentului capitol se solutionează în conformitate cu Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările ulterioare. CAPITOLUL IX Dizolvarea si lichidarea Sectiunea 1 Dizolvarea Art. 54. - (1) Asociatiile si federatiile se dizolvă: a) de drept; b) prin hotărârea judecătoriei sau a tribunalului, după caz; c) prin hotărârea adunării generale. (2) Fundatiile se dizolvă: a) de drept; b) prin hotărârea judecătoriei. Art. 55 - (1) Asociatia se dizolvă de drept prin: a) împlinirea duratei pentru care a fost constituită; b)
realizarea sau, după caz, imposibilitatea realizării scopului pentru
care a fost constituită, dacă în termen de 3 luni de la constatarea unui
astfel de fapt nu se produce schimbarea acestui scop; c)
imposibilitatea constituirii adunării generale sau a constituirii
consiliului director în conformitate cu statutul asociatiei, dacă
această situatie durează mai mult de un an de la data la care, potrivit
statutului, adunarea generală sau, după caz, consiliul director trebuia
constituit; d) reducerea numărului de asociati sub limita fixată de lege, dacă acesta nu a fost complinit timp de 3 luni. (2)
Constatarea dizolvării se realizează prin hotărârea judecătoriei în a
cărei circumscriptie se află sediul asociatiei, la cererea oricărei
persoane interesate. Art. 56 - (1) Asociatia se dizolvă, prin hotărâre judecătorească, la cererea oricărei persoane interesate: a) când scopul sau activitatea asociatiei a devenit ilicită sau contrară ordinii publice; b) când realizarea scopului este urmărită prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice; c) când asociatia urmăreste un alt scop decât cel pentru care s-a constituit; d) când asociatia a devenit insolvabilă; e) în cazul prevăzut la art. 14. (2) Instanta competentă este judecătoria în circumscriptia căreia asociatia îsi are sediul. Art. 57.
- Asociatia se poate dizolva si prin hotărârea adunării generale. În
termen de 15 zile de la data sedintei de dizolvare, procesul-verbal, în
formă autentică, se depune la judecătoria în a cărei circumscriptie
teritorială îsi are sediul, pentru a fi înscris în Registrul
asociatiilor si fundatiilor. Art. 58. - Fundatia se
dizolvă de drept în cazurile prevăzute la art. 55 alin. (1) lit. a) si
b), precum si în situatia imposibilitătii constituirii consiliului
director în conformitate cu statutul fundatiei, dacă această situatie
durează mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului,
consiliul director trebuia constituit. Dispozitiile art. 55 alin. (2) se
aplică în mod corespunzător. Art. 59. - Dizolvarea
fundatiei prin hotărâre judecătorească se face în conditiile art. 56,
care se aplică în mod corespunzător, precum si în cazul nerespectării
dispozitiilor art. 15 alin. (3). Art. 60. - (1) În cazul
dizolvării asociatiei sau fundatiei, bunurile rămase în urma lichidării
nu se pot transmite către persoane fizice. (2) Aceste bunuri pot
fi transmise către persoane juridice de drept privat sau de drept public
cu scop identic sau asemănător, printr-o procedură stabilită în
statutul asociatiei sau al fundatiei. (3) Dacă în termen de 6
luni de la terminarea lichidării lichidatorii nu au reusit să transmită
bunurile în conditiile alin. (2), precum si în cazul în care statutul
asociatiei sau al fundatiei nu prevede o procedură de transmitere a
bunurilor ori dacă prevederea este contrară legii sau ordinii publice,
bunurile rămase după lichidare vor fi atribuite de instanta competentă
unei persoane juridice cu scop identic sau asemănător. (4) În
cazul în care asociatia sau fundatia a fost dizolvată pentru motivele
prevăzute la art. 56 alin. (1) lit. a) - c), bunurile rămase după
lichidare vor fi preluate de către stat, prin Ministerul Finantelor,
sau, după caz, de comuna sau orasul în a cărui rază teritorială
asociatia sau fundatia îsi avea sediul, dacă aceasta din urmă era de
interes local. (5) Data transmiterii bunurilor este cea a
întocmirii procesului-verbal de predare-preluare, dacă prin acesta nu
s-a stabilit o dată ulterioară. Sectiunea a 2-a Lichidarea Art. 61.
- (1) În cazurile de dizolvare prevăzute de art. 55, 56, 58 si 59,
lichidatorii vor fi numiti prin însăsi hotărârea judecătorească. (2)
În cazul dizolvării prevăzute de art. 57, lichidatorii vor fi numiti de
către adunarea generală, sub sanctiunea lipsirii de efecte juridice a
hotărârii de dizolvare. (3) În toate cazurile, mandatul consiliului director încetează o dată cu numirea lichidatorilor. (4)
Lichidatorii vor putea fi persoane fizice sau persoane juridice.
Reprezentantii permanenti - persoane fizice ale persoanei juridice
lichidatoare - trebuie să fie lichidatori autorizati, în conditiile
legii. Art. 62. - (1) Imediat după intrarea lor în
functie, lichidatorii vor face inventarul si vor încheia un bilant care
să constate situatia exactă a activului si pasivului asociatiei sau ale
fundatiei. (2) Lichidatorii sunt obligati să primească si să
păstreze registrele si orice alte acte ale asociatiei sau fundatiei. De
asemenea, ei vor tine un registru cu toate operatiunile lichidării în
ordinea datei acestora. (3) Lichidatorii îsi îndeplinesc mandatul sub controlul cenzorilor. Art. 63.
- (1) Lichidatorii sunt obligati să continue operatiunile juridice în
curs, să încaseze creantele, să plătească creditorii si, dacă numerarul
este insuficient, să transforme si restul activului în bani, procedând
la vânzarea prin licitatie publică a bunurilor mobile si imobile. (2) Lichidatorii pot realiza numai acele operatiuni noi care sunt necesare finalizării celor aflate în curs. Art. 64. - (1) Suma cuvenită creditorului cunoscut care refuză să primească plata creantei sale se va consemna în contul său. (2)
Dacă plata creantei nu se poate face imediat sau atunci când creanta
este contestată, lichidarea nu se va declara terminată înainte de a se
garanta creditorii. Art. 65. - În orice caz, lichidatorii
nu pot încheia operatiunile si nu pot remite celor în drept contul
gestiunii decât după expirarea unui termen de 6 luni de la publicarea
dizolvării asociatiei sau fundatiei. Art. 66. - Lichidatorii răspund solidar pentru daunele cauzate creditorilor din culpa lor. Art. 67.
- Atât fată de asociatie sau fundatie, cât si fată de asociati sau,
după caz, fondatori, lichidatorii sunt supusi regulilor mandatului. Art. 68.
- (1) După terminarea lichidării, lichidatorii sunt obligati ca în
temen de două luni să depună bilantul, registrul jurnal si un
memorandum, declarând operatiunile de lichidare la Registrul
asociatiilor si fundatiilor al judecătoriei în a cărei circumscriptie
teritorială îsi are sediul asociatia sau fundatia. (2)
Lichidatorii sunt obligati să îndeplinească toate procedurile pentru
publicarea lichidării si radierea asociatiei sau fundatiei din Registrul
asociatiilor si fundatiilor. (3) Publicarea lichidării se face
prin afisarea la usa instantei în a cărei circumscriptie teritorială îsi
are sediul persoana juridică, în temen de două luni de la terminarea
lichidării. Art. 69. - Dacă în termen de 30 de zile libere
de la depunerea bilantului nu se înregistrează nici o contestatie,
bilantul se consideră definitiv aprobat si lichidatorii, cu autorizarea
judecătoriei, vor remite celor în drept bunurile si sumele rămase de la
lichidare, împreună cu toate registrele si actele asociatiei sau
fundatiei si ale lichidării. Numai după aceasta lichidatorii vor fi
considerati descărcati si li se va elibera, în acest scop, un act
constatator. Art. 70. - (1) Contestatiile la bilantul
lichidatorilor se pot formula de orice persoană interesată la
judecătoria în a cărei circumscriptie teritorială se află sediul
persoanei juridice lichidate. (2) Toate contestatiile se
solutionează printr-o singură hotărâre. Sentinta pronuntată de
judecătorie este executorie si este supusă numai recursului. (3)
După terminarea lichidării, lichidatorii trebuie să ceară radierea
asociatiei sau fundatiei din Registrul asociatiilor si fundatiilor. Art. 71. - (1) Asociatia sau fundatia încetează a avea fiintă la data radierii din Registrul asociatiilor si fundatiilor. (2)
Radierea se face în baza actului constatator eliberat lichidatorilor,
în conditiile prevăzute la art. 69, prin care se atestă descărcarea
acestora de obligatiile asumate. Art. 72. - Dispozitiile
prezentului capitol referitoare la dizolvarea si lichidarea asociatiilor
si fundatiilor se aplică, în mod corespunzător, si în privinta
dizolvării si lichidării federatiilor. Instanta competentă este
tribunalul în a cărui circumscriptie teritorială se află sediul
federatiei supuse dizolvării si lichidării. CAPITOLUL X Registrul national al persoanelor juridice fără scop patrimonial Art. 73.
- (1) Se constituie Registrul national al persoanelor juridice fără
scop patrimonial - asociatii, fundatii si federatii -, denumit în
continuare Registrul national, în scopul evidentei centralizate a
acestora. (2) Registrul national se tine de Ministerul Justitiei prin directia de specialitate. Art. 74.
- (1) În scopul constituirii si functionării Registrului national,
instantele judecătoresti sunt obligate ca, din oficiu, să comunice
Ministerului Justitiei copii de pe hotărârile judecătoresti rămase
irevocabile privind constituirea, modificarea si încetarea oricărei
asociatii, fundatii sau federatii, precum si de pe înscrisurile
doveditoare, în termen de 3 zile de la data rămânerii irevocabile a
fiecărei hotărâri judecătoresti. (2) Asociatiile si fundatiile
recunoscute ca fiind de utilitate publică sunt obligate să comunice
Ministerului Justitiei, în extras, copii de pe rapoartele de activitate
si bilanturile anuale, însotite de dovada eliberată de Regia Autonomă "Monitorul Oficial" că s-a solicitat publicarea acestora si în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. Art. 75. - (1) Registrul national al persoanelor juridice fără scop patrimonial este public. (2)
Ministerul Justitiei este obligat să elibereze, pe cheltuiala persoanei
solicitante, copii certificate de pe înregistrările efectuate în
Registrul national si de pe înscrisurile doveditoare. (3) Înscrisurile prevăzute la alin. (2) pot fi cerute si eliberate si prin corespondentă. (4)
Datele din Registrul national pot fi redate si arhivate si sub formă de
înregistrări pe microfilme si pe suporturi accesibile echipamentelor de
prelucrare automată a datelor. CAPITOLUL XI Dispozitii speciale Art. 76.
- (1) Persoanele juridice străine fără scop patrimonial pot fi
recunoscute în România, sub conditia reciprocitătii, pe baza aprobării
prealabile a Guvernului, prin înscrierea în Registrul asociatiilor si
fundatiilor de la grefa Tribunalului Bucuresti, dacă sunt valabil
constituite în statul a cărui nationalitate o au, iar scopurile lor
statutare nu contravin ordinii publice din România. (2) În acest
scop, reprezentantii persoanelor juridice străine trebuie să ataseze la
cererea de înscriere următoarele documente, în copii autentificate si
traduceri legalizate: a) actul de constituire în statul a cărui nationalitate o au persoanele juridice străine; b) statutul (în măsura în care există ca act de sine stătător); c) hotărârea organului de conducere a acelei persoane juridice, prin care se solicită recunoasterea în România; d)
statutul viitoarei reprezentante în România a acelei persoane juridice,
cuprinzând prevederi referitoare la sediu, la capacitatea juridică si
la persoanele care reprezintă persoana juridică străină; e) hotărârea Guvernului României de aprobare a cererii de recunoastere în România a persoanei juridice solicitante. (3) Dispozitiile art. 8-12 si ale art. 81 se aplică în mod corespunzător. Art. 77.
- (1) Asociatiile si fundatiile constituite ca persoane juridice române
de către persoane fizice sau juridice străine pot dobândi pe întreaga
durată de functionare dreptul de proprietate si orice alte drepturi
reale asupra terenurilor necesare pentru realizarea scopului pentru care
au fost constituite. (2) În cazul dizolvării si lichidării
asociatiilor si fundatiilor prevăzute la alin. (1), lichidatorii au
obligatia înstrăinării terenurilor în termen de cel mult un an, numai
către persoane care au capacitatea juridică de a dobândi astfel de
bunuri. Termenul de un an se calculează de la data rămânerii irevocabile
a hotărârii judecătoresti prin care se constată ori se dispune
dizolvarea sau, după caz, de la data hotărârii de dizolvare voluntară. (3)
În cazul nerespectării termenului de un an pentru înstrăinarea
terenurilor prevăzute la alin. (2), instanta competentă va dispune
vânzarea acestora prin licitatie publică. (4) În toate cazurile,
bunurile rămase după lichidare, inclusiv terenurile neînstrăinate în
conditiile alin. (2) si (3) se atribuie cu respectarea dispozitiilor
art. 60. CAPITOLUL XII Dispozitii tranzitorii si finale Art. 78. - Prezenta ordonantă intră în vigoare în termen de 3 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. Art. 79. - În termenul prevăzut la art. 78 Ministerul Justitiei: a)
va elabora si va adopta Regulamentul privind organizarea Registrului
asociatiilor si fundatiilor, Registrului federatiilor, precum si a
Registrului national al persoanelor juridice fără scop patrimonial, care
va cuprinde si prevederi privind accesul la acest registru al
persoanelor juridice de drept public, al persoanelor juridice de drept
privat, precum si al persoanelor fizice; b) va stabili forma si
continutul certificatelor de înscriere prevăzute la art. 12 alin. (1)
si la art. 17 alin. (3), precum si conditiile de eliberare a dovezii
mentionate la art. 6 alin. (4). Art. 80. - Dispozitiile Decretului nr.31/1954
privind persoanele fizice si persoanele juridice se aplică, în mod
corespunzător, si asociatiilor si fundatiilor, cu exceptia acelor
dispozitii care sunt contrare reglementărilor stabilite prin prezenta
ordonantă. Art. 81. - În privinta asociatiilor si
fundatiilor care au calitatea de persoane juridice străine sunt si rămân
aplicabile dispozitiile art. 43 si următoarele din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept international privat. Art. 82.
- Cererile de autorizare a înfiintării asociatiilor, fundatiilor,
federatiilor sau uniunilor de persoane, aflate în curs de solutionare pe
rolul instantelor de judecată legal învestite la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante, vor continua să fie solutionate de acele
instante. Art. 83. - (1) Asociatiile si fundatiile constituite, până la data intrării în vigoare a prezentei ordonante, în conditiile Legii nr. 21/1924
pentru persoanele juridice (Asociatii si Fundatii) îsi păstrează
personalitatea juridică legal dobândită. Acestor asociatii si fundatii
li se aplică, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante,
regimul juridic prevăzut de aceasta. (2) Uniunile, federatiile sau grupările de persoane juridice, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 21/1924,
îsi păstrează personalitatea juridică si, de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante, li se va aplica regimul juridic al
federatiilor prevăzut de aceasta din urmă. Art. 84. - (1)
În termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante
registrele persoanelor juridice, aflate la grefa tribunalelor în
circumscriptiile cărora functionează persoanele juridice de drept privat
prevăzute de Legea nr. 21/1924 vor fi transmise judecătoriilor în ale căror circumscriptii teritoriale acestea îsi au sediul. (2)
În acelasi termen, registrele uniunilor si federatiilor, aflate la
grefa curtilor de apel în circumscriptiile cărora functionează uniunile
si federatiile prevăzute de Legea nr. 21/1924, vor fi transmise tribunalelor în circumscriptiile cărora acestea îsi au sediul. (3)
În vederea constituirii Registrului national prevăzut la art. 73, în
termenul mentionat la alin. (1), instantele judecătoresti sunt obligate
să transmită Ministerului Justitiei copii de pe registrele asociatiilor
si fundatiilor, precum si de pe registrele uniunilor si federatiilor,
aflate la grefa acestora. Art. 85. - Persoanele juridice
de utilitate publică - asociatii, fundatii sau alte organizatii de acest
fel înfiintate prin legi, ordonante, decrete-lege, hotărâri ale
Guvernului sau prin orice alte acte de drept public nu intră sub
incidenta prevederilor prezentei ordonante, ci rămân supuse
reglementărilor speciale care stau la baza înfiintării si functionării
lor. Art. 86. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante se abrogă Legea nr. 21/1924
pentru persoanele juridice (Asociatii si Fundatii), publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.27 din 6 februarie 1924, cu
modificările ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare. PRIM-MINISTRU MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU Contrasemnează:
p. Ministru de stat, ministrul justitiei, Flavius Baias, secretar de stat
Ministrul finantelor, Decebal Traian Remes Bucuresti, 30 ianuarie 2000. Nr. 26.
end copy/paste
Inapoi la insemnarea sursa 928 Asociatii & fundatii
|