ORDONANTA nr.26 din 30 ianuarie 2000 cu privire la asociatii si fundatii

    Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy/paste" le fixez la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata")
Ca reusesc sau nu asta este alta poveste.  Sursa-cdep.ro 

begin copy/paste

Art. 1. - (1) Persoanele fizice si persoanele juridice care urmăresc desfăsurarea unor activităti în interes general sau în interesul unor colectivităti locale ori, după caz, în interesul lor personal nepatrimonial pot constitui asociatii ori fundatii în conditiile prezentei ordonante.

(2) Asociatiile si fundatiile constituite potrivit prezentei ordonante sunt persoane juridice de drept privat fără scop patrimonial.

(3) Partidele politice, sindicatele si cultele religioase nu intră sub incidenta prezentei ordonante.

Art. 2. - Prezenta ordonantă are ca scop crearea cadrului pentru:

a) exercitarea dreptului la liberă asociere;
b) promovarea valorilor civice, ale democratiei si statului de drept;
c) urmărirea realizării unui interes general, local sau, după caz, de grup;
d) facilitarea accesului asociatiilor si fundatiilor la resurse private si publice;
e) parteneriatul dintre autoritătile publice si persoanele juridice de drept privat fără scop patrimonial;
f) respectarea ordinii publice.

Art. 3. - Actele juridice de constituire a asociatiilor si fundatiilor, încheiate în conditiile prezentei ordonante, sunt guvernate de legea civilă.

CAPITOLUL II
Înfiintarea asociatiilor si a fundatiilor

Sectiunea 1
Constituirea si înscrierea asociatiei

Art. 4. - Asociatia este subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei întelegeri, pun în comun si fără drept de restituire contributia materială, cunostintele sau aportul lor în muncă pentru realizarea unor activităti în interes general, comunitar sau, după caz, în interesul lor, personal nepatrimonial.

Art. 5. - (1) Asociatia dobândeste personalitate juridică prin înscrierea în Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscriptie teritorială îsi are sediul.

(2) În temeiul dreptului constitutional la asociere, persoanele fizice se pot asocia fără a constitui o persoană juridică atunci când realizarea scopului propus permite aceasta.

Art. 6. - (1) În vederea dobândirii personalitătii juridice, asociatii încheie actul constitutiv si statutul asociatiei, în formă autentică, sub sanctiunea nulitătii absolute.

(2) Actul constitutiv cuprinde, sub sanctiunea nulitătii absolute:

a) datele de identificare a asociatilor: numele sau denumirea si, după caz, domiciliul sau sediul acestora;
b) exprimarea vointei de asociere si a scopului propus;
c) denumirea asociatiei;
d) sediul asociatiei;
e) durata de functionare a asociatiei - pe termen determinat, cu indicarea expresă a termenului sau, după caz, pe termen nedeterminat;
f) patrimoniul initial al asociatiei; activul patrimonial, în valoare de cel putin dublul salariului minim brut pe economie, la data constituirii asociatiei, este alcătuit din aportul în natură si/sau în bani al asociatilor;
g) componenta nominală a celor dintâi organe de conducere, administrare si control ale asociatiei;
h) persoana sau persoanele împuternicite să desfăsoare procedura de dobândire a personalitătii juridice;
i) semnăturile asociatilor.

(3) Statutul cuprinde, sub sanctiunea nulitătii absolute:

a) elementele prevăzute la alin. (2), cu exceptia celor de la lit. g) si h);
b) explicitarea scopului si a obiectivelor asociatiei;
c) modul de dobândire si de pierdere a calitătii de asociat;
d) drepturile si obligatiile asociatilor;
e) categoriile de resurse patrimoniale ale asociatiei;
f) atributiile organelor de conducere, administrare si control ale asociatiei;
g) destinatia bunurilor, în cazul dizolvării asociatiei, cu respectarea dispozitiilor art. 60.

(4) La autentificarea actului constitutiv si a statutului asociatiei se va prezenta dovada eliberată de Ministerul Justitiei privind disponibilitatea denumirii noii asociatii.

Art. 7. - (1) Oricare dintre asociati, pe baza împuternicirii date în conditiile art. 6 alin. (2) lit. h), poate formula o cerere de înscriere a asociatiei în Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscriptie teritorială urmează să-si aibă sediul.

(2) Cererea de înscriere va fi însotită de următoarele documente:

a) actul constitutiv;
b) statutul asociatiei;
c) acte doveditoare ale sediului si patrimoniului initial.

Art. 8. - (1) Asociatia devine persoană juridică din momentul înscrierii ei în Registrul asociatiilor si fundatiilor.

(2) În termen de 3 zile de la depunerea cererii de înscriere si a documentelor prevăzute la art. 7 alin. (2) judecătorul desemnat de presedintele instantei verifică legalitatea acestora si dispune, prin încheiere, înscrierea asociatiei în Registrul asociatiilor si fundatiilor.

(3) O dată cu efectuarea înscrierii, încheierea prin care s-a dispus înscrierea se comunică, din oficiu, organului financiar local în a cărui rază teritorială se află sediul asociatiei, pentru evidenta fiscală, cu mentionarea numărului de înscriere în Registrul asociatiilor si fundatiilor.

Art. 9. - (1) În cazul în care cerintele legale pentru constituirea asociatiei nu sunt îndeplinite, judecătorul, la expirarea termenului prevăzut de art. 8 alin. (2), va cita, în camera de consiliu, pe reprezentantul asociatiei, punându-i în vedere, în scris, să remedieze neregularitătile constatate până la termenul următor, care nu va fi mai mare de o săptămână.

(2) Dacă neregularitătile constatate privesc dispozitiile art. 37 alin. (2) din Constitutie, pentru termenul fixat va fi citat si parchetul de pe lângă instanta sesizată, căruia i se vor comunica, în copie, cererea de înscriere împreună cu actul constitutiv si statutul asociatiei. În acest caz, punerea concluziilor de către procuror este obligatorie.

Art. 10. - (1) În situatia în care, la termenul fixat, neregularitătile sunt înlăturate, judecătorul, ascultând si concluziile procurorului, dacă este cazul, va lua act despre aceasta prin încheiere, dispunând înscrierea asociatiei în Registrul asociatiilor si fundatiilor.

(2) În cazul în care neregularitătile nu au fost înlăturate sau, desi legal citat, reprezentantul asociatiei lipseste în mod nejustificat, judecătorul va respinge cererea de înscriere prin încheiere motivată.

(3) Încheierile prevăzute în acest articol se vor pronunta în cel mult 24 de ore de la închiderea dezbaterilor si se vor redacta în termen de cel mult 48 de ore de la pronuntare.

Art. 11. - (1) Încheierile de admitere sau de respingere a cererii de înscriere sunt supuse numai recursului.

(2) În cazul în care procurorul nu a participat la solutionarea cererii, parchetului pe de lângă instanta sesizată i se vor comunica si copii de pe actul constitutiv si de pe statutul asociatiei, împreună cu încheierea de admitere ori de respingere a cererii de înscriere, după caz.

(3) Termenul de recurs este de 5 zile si curge de la data pronuntării, pentru cei care au fost prezenti, si de la data comunicării, pentru cei care au lipsit.

(4) Recursul se solutionează cu citarea părtilor, în camera de consiliu, de urgentă si cu precădere. Dispozitiile art. 10 alin. (3) cu privire la pronuntarea si redactarea hotărârii se aplică în mod corespunzător.

Art. 12. - (1) Înscrierea în Registrul asociatiilor si fundatiilor, în conformitate cu art. 8, se efectuează în ziua rămânerii irevocabile a încheierii de admitere, eliberându-se, la cerere, reprezentantului asociatiei sau mandatarului acesteia, un certificat de înscriere care va cuprinde: denumirea asociatiei, sediul acesteia, durata de functionare, numărul si data înscrierii în Registrul asociatiilor si fundatiilor.

(2) În relatiile cu tertii dovada personalitătii juridice se face cu certificatul de înscriere.

Art. 13. - (1) Asociatia îsi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, cu un număr minim de 3 membri, organe de conducere proprii si un patrimoniu distinct de cel al asociatiei.

(2) Filialele sunt entităti cu personalitate juridică, putând încheia, în nume propriu, acte juridice de administrare si de conservare, în conditiile stabilite de asociatie prin actul constitutiv al filialei. Ele pot încheia acte juridice de dispozitie, în numele si pe seama asociatiei, numai pe baza hotărârii prealabile a consiliului director al asociatiei.

(3) Filiala se constituie prin hotărârea autentificată a adunării generale a asociatiei. Personalitatea juridică se dobândeste de la data înscrierii filialei în Registrul asociatiilor si fundatiilor.

(4) În vederea înscrierii filialei, reprezentantul asociatiei va depune cererea de înscriere, împreună cu hotărârea de constituire a filialei si cu actele doveditoare ale sediului si patrimoniului initial, la judecătoria în a cărei circumscriptie teritorială urmează să-si aibă sediul filiala. Dispozitiile art. 9-12 sunt aplicabile în mod corespunzător.

Art. 14. - Dacă asociatia, prin natura scopului sau obiectivelor propuse, urmează să desfăsoare activităti pentru care, potrivit legii, sunt necesare autorizatii administrative prealabile, aceste activităti nu vor putea fi initiate, sub sanctiunea dizolvării pe cale judecătorească, decât după obtinerea autorizatiilor respective.

Sectiunea a 2-a
Constituirea si înscrierea fundatiei

Art. 15. - (1) Fundatia este subiectul de drept înfiintat de una sau mai multe persoane care, pe baza unui act juridic între vii ori pentru cauză de moarte, constituie un patrimoniu afectat, în mod permanent si irevocabil, realizării unui scop de interes general sau, după caz, comunitar.

(2) Activul patrimonial initial al fundatiei trebuie să includă bunuri în natură sau în numerar, a căror valoare totală să fie de cel putin 100 de ori salariul minim brut pe economie, la data constituirii fundatiei.

(3) Prin derogare de la prevederile alin. (2), în cazul fundatiilor al căror scop exclusiv, sub sanctiunea dizolvării pe cale judecătorească, este efectuarea operatiunilor de colectare de fonduri care să fie puse la dispozitia altor asociatii sau fundatii, în vederea realizării de programe de către acestea din urmă, activul patrimonial initial poate avea o valoare totală de cel putin 20 de ori salariul minim brut pe economie.

Art. 16. - (1) În vederea dobândirii personalitătii juridice, fondatorul sau, după caz, fondatorii încheie actul constitutiv si statutul fundatiei, în formă autentică, sub sanctiunea nulitătii absolute.

(2) Actul constitutiv al fundatiei cuprinde, sub sanctiunea nulitătii absolute:

a) datele de identificare a fondatorului sau, după caz, a fondatorilor: numele sau denumirea si, după caz, domiciliul sau sediul acestora;
b) scopul fundatiei;
c) denumirea fundatiei;
d) sediul fundatiei;
e) durata de functionare a fundatiei - pe termen determinat, cu indicarea expresă a termenului sau, după caz, pe termen nedeterminat;
f) patrimoniul initial al fundatiei;
g) componenta nominală a celor dintâi organe de conducere, administrare si control ale fundatiei ori regulile pentru desemnarea membrilor acestor organe;
h) persoana sau persoanele împuternicite să desfăsoare procedura de dobândire a personalitătii juridice;
i) semnăturile fondatorului sau, după caz, ale fondatorilor.

(3) Statutul cuprinde, sub sanctiunea nulitătii absolute:

a) elementele prevăzute la alin. (2), cu exceptia celor de la lit. g) si h);
b) explicitarea scopului si a obiectivelor fundatiei;
c) categoriile de resurse patrimoniale ale fundatiei;
d) atributiile organelor de conducere, administrare si control ale fundatiei;
e) procedura de desemnare si de modificare a componentei organelor de conducere, administrare si control, pe parcursul existentei fundatiei;
f) destinatia bunurilor, în cazul dizolvării fundatiei, cu respectarea dispozitiilor art. 60.

Art. 17. - (1) Fundatia dobândeste personalitate juridică prin înscrierea sa în Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscriptie teritorială îsi are sediul.

(2) Cererea de înscriere va fi însotită de următoarele documente:

a) actul constituiv;
b) statutul;
c) acte doveditoare ale sediului si patrimoniului initial.

(3) Dispozitiile art. 6 alin. (4), art. 7 alin. (1), art. 8-12 si art. 14 se aplică în mod corespunzător.

Art. 18. - (1) Fundatia îsi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, pe baza hotărârii autentificate a consiliului director, prin care le este alocat câte un patrimoniu.

(2) Filiala este condusă de un consiliu director propriu, alcătuit din cel putin 3 membri.

(3) Dispozitiile art. 13 alin. (2) si (4) se aplică în mod corespunzător.

Art. 19. - (1) Mostenitorii si creditorii personali ai fondatorilor au fată de fundatie aceleasi drepturi ca si în cazul oricărei alte liberalităti făcute de fondator.

(2) După înscrierea fundatiei în Registrul asociatiilor si fundatiilor, nici fondatorii si nici mostenitorii lor nu pot revoca actul constitutiv. De asemenea, după înscriere, actul constitutiv nu mai poate fi atacat nici de către creditorii personali ai fondatorilor.

(3) Dacă fundatia dobândeste personalitate juridică după decesul fondatorului, efectele liberalitătilor făcute de acesta în favoarea fundatiei, anterior constituirii ei, se vor produce de la data actului constitutiv, pentru fundatiile înfiintate prin acte între vii, si de la data mortii testatorului, pentru fundatiile înfiintate prin testament.

CAPITOLUL III
Organizarea si functionarea asociatiilor si a fundatiilor

Sectiunea 1
Organizarea si functionarea asociatiei

Art. 20. - Organele asociatiei sunt:

a) adunarea generală;
b) consiliul director;
c) cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori.

Art. 21. - (1) Adunarea generală este organul de conducere, alcătuit din totalitatea asociatilor.

(2) Competenta adunării generale cuprinde:

a) stabilirea strategiei si a obiectivelor generale ale asociatiei;
b) aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli si a bilantului contabil;
c) alegerea si revocarea membrilor consiliului director;
d) alegerea si revocarea cenzorului sau, după caz, a membrilor comisiei de cenzori;
e) înfiintarea de filiale;
f) modificarea actului constitutiv si a statutului;
g) dizolvarea si lichidarea asociatiei, precum si stabilirea destinatiei bunurilor rămase după lichidare;
h) orice alte atributii prevăzute în lege sau în statut.

(3) Schimbarea sediului poate fi hotărâtă de către consiliul director, dacă această atributie este prevăzută expres în statut.

(4) Adunarea generală se întruneste cel putin o dată pe an si are drept de control permanent asupra organelor prevăzute la art. 20 lit. b) si c).

(5) Regulile privind organizarea si functionarea adunării generale se stabilesc prin statut.

Art. 22. - (1) Asociatul care, într-o anumită problemă supusă hotărârii adunării generale, este interesat personal sau prin sotul său, ascendentii sau descendentii săi, rudele în linie colaterală sau afinii săi până la gradul al patrulea inclusiv nu va putea lua parte la deliberare si nici la vot.

(2) Asociatul care încalcă dispozitiile alin. (1) este răspunzător de daunele cauzate asociatiei dacă fără votul său nu s-ar fi putut obtine majoritatea cerută.

Art. 23. - (1) Hotărârile luate de adunarea generală, în limitele legii, ale actului constitutiv si/sau ale statutului sunt obligatorii chiar si pentru asociatii care nu au luat parte la adunarea generală sau au votat împotrivă.

(2) Hotărârile adunării generale, contrare legii, actului constitutiv sau dispozitiilor cuprinse în statut, pot fi atacate în justitie de către oricare dintre asociatii care nu au luat parte la adunarea generală sau care au votat împotrivă si au cerut să se insereze aceasta în procesul-verbal de sedintă, în termen de 15 zile de la data când au luat cunostintă despre hotărâre sau de la data când a avut loc sedinta, după caz.

(3) Cererea de anulare se solutionează în camera de consiliu de către judecătoria în circumscriptia căreia asociatia îsi are sediul. Hotărârea instantei este supusă numai recursului.

Art. 24. - (1) Consiliul director asigură punerea în executare a hotărârilor adunării generale. El poate fi alcătuit si din persoane din afara asociatiei, în limita a cel mult o pătrime din componenta sa.

(2) În exercitarea competentei sale, consiliul director:

a) prezintă adunării generale raportul de activitate pe perioada anterioară, executarea bugetului de venituri si cheltuieli, bilantul contabil, proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si proiectul programelor asociatiei;
b) încheie acte juridice în numele si pe seama asociatiei;
c) aprobă organigrama si politica de personal ale asociatiei, dacă prin statut nu se prevede altfel;
d) îndeplineste orice alte atributii prevăzute în statut sau stabilite de adunarea generală.

(3) Regulile generale privind organizarea si functionarea consiliului director se stabilesc prin statut. Consiliul director îsi poate elabora un regulament intern de functionare.

(4) Nu poate fi membru al consiliului director, iar dacă era, pierde această calitate orice persoană care ocupă o functie de conducere în cadrul unei institutii publice, dacă asociatia respectivă are ca scop sprijinirea activitătii acelei institutii publice.

Art. 25. - Dispozitiile art. 22 se aplică în mod corespunzător si membrilor consiliului director. Deciziile consiliului director, contrare legii, actului constitutiv sau statutului asociatiei pot fi atacate în justitie, în conditiile prevăzute la art. 23.

Art. 26. - Consiliul director poate împuternici una sau mai multe persoane cu functii executive, inclusiv persoane care nu au calitatea de asociat ori sunt străine de asociatie, pentru a exercita atributiile prevăzute la art. 24 alin. (2) lit. b) si d).

Art. 27. - (1) Controlul financiar intern al asociatiei este asigurat de un cenzor.

(2) Pentru asociatiile cu mai mult de 100 de membri înscrisi până la data întrunirii ultimei adunări generale, controlul financiar intern se exercită de către o comisie de cenzori.

(3) În realizarea competentei sale cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori:

a) verifică modul în care este administrat patrimoniul asociatiei;
b) întocmeste rapoarte si le prezintă adunării generale;
c) poate participa la sedintele consiliului director fără drept de vot;
d) îndeplineste orice alte atributii prevăzute în statut sau stabilite de adunarea generală.

(4) Comisia de cenzori este alcătuită dintr-un număr impar de membri, din care majoritatea este formată din asociati. Membrii consiliului director nu pot fi cenzori.

(5) Regulile generale de organizare si functionare ale comisiei de cenzori se aprobă de adunarea generală. Comisia de cenzori îsi poate elabora un regulament intern de functionare.

Sectiunea a 2-a
Organizarea si functionarea fundatiei

Art. 28. - Organele fundatiei sunt:

a) consiliul director;
b) cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori.

Art. 29. - (1) Consiliul director al fundatiei este organul de conducere si de administrare al acesteia.

(2) Consiliul director asigură realizarea scopului si obiectivelor fundatiei, exercitând următoarele atributii:

a) stabilirea strategiei generale si a programelor fundatiei;
b) aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli si a bilantului contabil;
c) alegerea si revocarea cenzorului sau, după caz, a membrilor comisiei de cenzori;
d) înfiintarea de filiale;
e) încheierea de acte juridice, în numele si pe seama fundatiei;
f) executarea bugetului de venituri si cheltuieli;
g) aprobarea organigramei si a strategiei de personal ale fundatiei;
h) modificarea statutului fundatiei;
i) îndeplinirea oricăror alte atributii prevăzute în lege sau în statut.

(3) Regulile generale privind organizarea si functionarea consiliului director se stabilesc prin statut. Consiliul director îsi poate elabora un regulament intern de functionare.

(4) Dispozitiile art. 22 si 24 alin. (4) se aplică în mod corespunzător si în ceea ce priveste membrii consiliului director. Deciziile contrare legii, actului constitutiv sau statutului fundatiei pot fi atacate în justitie, în conditiile prevăzute la art. 23, de fondator sau de oricare dintre membrii consiliului director care a lipsit sau a votat împotrivă si a cerut să se insereze aceasta în procesul-verbal de sedintă.

(5) Schimbarea scopului fundatiei se face numai de către fondator sau de majoritatea fondatorilor în viată. Dacă nici unul dintre fondatori nu mai este în viată, schimbarea scopului fundatiei se face numai cu întrunirea votului a patru cincimi din numărul membrilor consiliului director.

(6) În toate cazurile, schimbarea scopului fundatiei se poate face numai dacă acesta a fost realizat în totalitate sau în parte ori dacă acesta nu mai poate fi îndeplinit.

(7) Prevederile art. 26 se aplică în mod corespunzător în privinta atributiilor prevăzute la alin. (2) lit. e) si i).

Art. 30. - (1) Consiliul director se compune din cel putin 3 membri desemnati de fondator sau, după caz, de fondatori, la momentul constituirii fundatiei.

(2) În cazul în care, pe parcursul functionării fundatiei, componenta consiliului director nu se poate modifica în conditiile stabilite de statut, instanta prevăzută la art. 17 va desemna, pe cale de ordonantă presedintială, la cererea oricărei persoane interesate, persoanele care vor intra în componenta consiliului director.

Art. 31. - (1) Comisia de cenzori este alcătuită dintr-un număr impar de membri.

(2) Dispozitiile art. 27 se aplică în mod corespunzător.

Art. 32. - În cazul în care actul constitutiv nu cuprinde componenta nominală a celor dintâi organe ale fundatiei, ci numai regulile stabilite de fondatori pentru desemnarea membrilor acestora si dacă nici unul dintre fondatori nu mai este în viată la data constituirii fundatiei, dispozitiile art. 30 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.

CAPITOLUL IV
Modificarea actului constitutiv si a statutului asociatiei sau fundatiei

Art. 33. - (1) Modificarea actului constitutiv si/sau a statutului asociatiei se face prin înscrierea modificării în Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscriptie teritorială îsi are sediul asociatia, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 8-12.

(2) Cererea de înscriere a modificării va fi însotită de procesul-verbal al adunării generale, în formă autentificată, iar în cazul modificării sediului, de procesul-verbal al sedintei consiliului director, în formă autentificată, în situatia prevăzută la art. 21 alin. (3).

(3) Demersurile pentru autentificarea procesului-verbal si înscrierea modificării se întreprind de consiliul director. Pentru efectuarea formalitătilor la notarul public nu este necesară prezenta altor persoane decât aceea a membrilor consiliului director sau a unora dintre ei, desemnati de adunarea generală ori de consiliul director, după caz.

(4) Mentiunea privitoare la schimbarea sediului se va opera, dacă este cazul, atât în Registrul asociatiilor si fundatiilor de la grefa judecătoriei în a cărei circumscriptie se află vechiul sediu, cât si în Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscriptie se află noul sediu. În acest scop, o copie de pe încheierea prin care s-a dispus schimbarea sediului va fi comunicată, din oficiu, judecătoriei în circumscriptia căreia asociatia urmează să-si aibă noul sediu.

Art. 34. - Dispozitiile art. 33 se aplică în mod corespunzător în cazul modificării actului constitutiv si/sau a statutului fundatiei.

CAPITOLUL V
Federatia

Art. 35. - (1) Două sau mai multe asociatii sau fundatii se pot constitui în federatie.

(2) Federatiile dobândesc personalitate juridică proprie si functionează în conditiile prevăzute de prezenta ordonantă pentru asociatiile fără scop patrimonial, conditii care li se aplică în mod corespunzător, cu exceptiile stabilite în prezentul capitol.

(3) Cererea de înscriere se solutionează de tribunalul în circumscriptia căruia federatia urmează să îsi aibă sediul.

Art. 36. - (1) Federatia devine persoană juridică din momentul înscrierii sale în Registrul federatiilor aflat la grefa tribunalului prevăzut la art. 35 alin. (3).

(2) Asociatiile sau fundatiile care constituie o federatie îsi păstrează propria personalitate juridică, inclusiv propriul patrimoniu.

Art. 37. - În cazul dizolvării federatiilor, dacă nu se prevede altfel în statut, bunurile rămase în urma lichidării se transmit, în cote egale, către persoanele juridice constituente.

CAPITOLUL VI
Asociatiile si fundatiile recunoscute ca fiind de utilitate publică

Art. 38. - (1) O asociatie sau o fundatie poate fi recunoscută de Guvernul României ca fiind de utilitate publică dacă sunt întrunite cumulativ următoarele conditii:

a) activitatea acesteia se desfăsoară în interes general sau comunitar, după caz;
b) functionează de cel putin 3 ani si a realizat o parte din obiectivele stabilite;
c) prezintă un raport din care să rezulte desfăsurarea unei activităti anterioare semnificative, prin derularea unor programe ori proiecte specifice scopului său, însotit de bilanturile si bugetele de venituri si cheltuieli pe ultimii 3 ani;
d) valoarea activului patrimonial pe fiecare an în parte este cel putin egală cu valoarea patrimoniului initial.

(2) Guvernul României poate, la propunerea autoritătii administrative competente, să acorde o dispensă de la îndeplinirea conditiilor prevăzute la alin. (1) lit. a) si b) dacă:

a) asociatia sau fundatia solicitantă a rezultat din fuziunea a două sau mai multe asociatii sau fundatii preexistente; si,
b) fiecare dintre asociatiile sau fundatiile preexistente ar fi îndeplinit cele două conditii, dacă ar fi formulat solicitarea în mod independent.

Art. 39. - (1) Recunoasterea unei asociatii sau a unei fundatii de utilitate publică se face prin hotărâre a Guvernului. În acest scop, asociatia sau fundatia interesată adresează o cerere ministerului sau organului de specialitate al administratiei publice centrale în a cărui sferă de competentă îsi desfăsoară activitatea.

(2) Conflictele de competentă apărute între autoritătile publice prevăzute la alin. (1) privind înregistrarea cererii se solutionează, la sesizarea oricăreia dintre părti, de către Secretariatul General al Guvernului, în termen de 5 zile de la data înregistrării sesizării.

(3) În vederea solutionării conflictului, autoritătile publice prevăzute la alin. (1) sunt obligate să pună la dispozitie Secretariatului General al Guvernului toate informatiile necesare rezolvării acestuia. Ordinul secretarului general al Guvernului este definitiv.

Art. 40. - (1) Autoritatea administrativă competentă este obligată să examineze cererea si îndeplinirea conditiilor prevăzute la art. 38 în termen de cel mult 60 de zile. În cazul în care constată îndeplinirea acestor conditii, aceasta va propune Guvernului României recunoasterea. În caz contrar, autoritatea administrativă va transmite persoanei juridice solicitante un răspuns motivat.

(2) În cel mult 90 de zile de la data depunerii cererii prevăzute la alin. (1), Guvernul României decide asupra propunerii de recunoastere. Dacă propunerea se respinge, solutia va fi comunicată asociatiei sau fundatiei de autoritatea administrativă la care s-a înregistrat cererea de recunoastere.

Art. 41. - Recunoasterea utilitătii publice conferă asociatiei sau fundatiei următoarele drepturi si obligatii:

a) dreptul de a i se concesiona servicii publice fără caracter comercial, în conditiile legii;
b) dreptul preferential la resurse provenite din bugetul de stat si din bugetele locale;
c) dreptul de a mentiona în toate documentele pe care le întocmeste că asociatia sau fundatia este recunoscută ca fiind de utilitate publică;
d) obligatia de a mentine cel putin nivelul activitătii si performantele care au determinat recunoasterea;
e) obligatia de a comunica autoritătii administrative competente orice modificări ale actului constitutiv si ale statutului, precum si rapoartele de activitate si bilanturile anuale; autoritatea administrativă are obligatia să asigure consultarea acestor documente de către orice persoană interesată;
f) obligatia de a publica, în extras, rapoartele de activitate si bilanturile anuale în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum si în Registrul national al persoanelor juridice fără scop patrimonial.

Art. 42. - (1) Recunoasterea utilitătii publice se face pe durată nedeterminată.

(2) În cazul în care asociatia sau fundatia nu mai îndeplineste una sau mai multe dintre conditiile care au stat la baza recunoasterii utilitătii publice, Guvernul, la propunerea autoritătii administrative competente sau a Ministerului Justitiei, va retrage actul de recunoastere.

(3) Retragerea va interveni si în situatia neîndeplinirii obligatiilor prevăzute la art. 41.

(4) Împrejurările prevăzute la alin. (2) si (3) pot fi sesizate autoritătii administrative competente, Ministerului Justitiei sau Guvernului, de către orice altă asociatie sau fundatie ori de către orice autoritate sau institutie publică interesată.

Art. 43. - În cazul dizolvării asociatiei sau fundatiei recunoscute ca fiind de utilitate publică, bunurile rămase în urma lichidării se vor repartiza, prin hotărâre a Guvernului, către alte asociatii ori fundatii cu scop similar sau către institutii publice.

Art. 44. - Litigiile referitoare la recunoasterea utilitătii publice a asociatiilor si fundatiilor interesate se solutionează potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările ulterioare.

Art. 45. - Dispozitiile prezentului capitol nu se aplică federatiilor, dacă prin lege nu se dispune altfel.

CAPITOLUL VII
Veniturile

Art. 46. - (1) Veniturile asociatiilor sau federatiilor provin din:

a) cotizatiile membrilor;
b) dobânzile si dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, în conditii legale;
c) dividendele societătilor comerciale înfiintate de asociatii sau de federatii;
d) venituri realizate din activităti economice directe;
e) donatii, sponsorizări sau legate;
f) resurse obtinute de la bugetul de stat si/sau de la bugetele locale;
g) alte venituri prevăzute de lege.

(2) Veniturile fundatiilor sunt cele prevăzute la alin. (1) lit. b)-g).

Art. 47. - Asociatiile si fundatiile pot înfiinta societăti comerciale. Dividendele obtinute de asociatii si fundatii din activitătile acestor societăti comerciale, dacă nu se reinvestesc în aceleasi societăti comerciale, se folosesc obligatoriu pentru realizarea scopului asociatiei sau fundatiei.

Art. 48. - Asociatiile si fundatiile pot desfăsura orice alte activităti economice directe, dacă acestea au caracter accesoriu si sunt în strânsă legătură cu scopul principal al persoanei juridice.

CAPITOLUL VIII
Relatiile cu autoritătile publice

Art. 49. - (1) Autoritătile administratiei publice locale vor sprijini persoanele juridice constituite în temeiul prezentei ordonante prin:

a) punerea la dispozitia acestora, în functie de posibilităti, a unor spatii pentru sedii, în conditiile legii;
b) atribuirea, în functie de posibilităti, a unor terenuri în scopul ridicării de constructii necesare desfăsurării activitătii lor.

(2) Autoritătile administratiei publice locale întocmesc, la cererea persoanelor juridice îndreptătite, liste de prioritate pentru atribuirea imobilelor prevăzute la alin. (1).

Art. 50. - Autoritătile publice sunt obligate să pună la dispozitia asociatiilor, fundatiilor si federatiilor informatiile de interes public, în conditiile legii.

Art. 51. - (1) În cadrul Camerelor Parlamentului, Presedintiei României, Secretariatului General al Guvernului, institutiei Avocatul Poporului, autoritătilor administrative autonome, ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si autoritătilor administratiei publice locale functionează structuri organizatorice pentru relatia cu asociatiile si fundatiile.

(2) Autoritătile publice mentionate la alin. (1) se pot consulta cu reprezentantii asociatiilor si fundatiilor care îsi desfăsoară activitatea în sfera lor de competentă, în vederea stabilirii unor programe sau activităti comune.

Art. 52. - (1) După constituirea lor, asociatiile, fundatiile si federatiile interesate vor solicita autoritătilor administrative autonome, ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si autoritătilor administratiei publice locale să fie luate în evidenta acestora, în functie de domeniul în care activează.

(2) Autoritătile publice prevăzute la alin. (1) sunt obligate să tină evidenta asociatiilor si fundatiilor care li s-au adresat în acest scop.

(3) Conflictele de competentă apărute între autoritătile publice prevăzute la alin. (1) privind luarea în evidentă se solutionează, la cererea oricăreia dintre părti, de către Secretariatul General al Guvernului în termen de 5 zile de la data sesizării. Dispozitiile art. 39 alin. (3) se aplică în mod corespunzător.

(4) În toate cazurile, Ministerul Justitiei va comunica, spre informare, autoritătiilor publice competente prevăzute la alin. (1) copii de pe hotărârile judecătoresti rămase irevocabile, precum si de pe înscrisurile doveditoare, în termen de 5 zile de la primirea documentelor prevăzute la art. 74.

Art. 53. - Litigiile născute în legătură cu aplicarea dispozitiilor prezentului capitol se solutionează în conformitate cu Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările ulterioare.

CAPITOLUL IX
Dizolvarea si lichidarea

Sectiunea 1
Dizolvarea

Art. 54. - (1) Asociatiile si federatiile se dizolvă:

a) de drept;
b) prin hotărârea judecătoriei sau a tribunalului, după caz;
c) prin hotărârea adunării generale.

(2) Fundatiile se dizolvă:

a) de drept;
b) prin hotărârea judecătoriei.

Art. 55 - (1) Asociatia se dizolvă de drept prin:

a) împlinirea duratei pentru care a fost constituită;
b) realizarea sau, după caz, imposibilitatea realizării scopului pentru care a fost constituită, dacă în termen de 3 luni de la constatarea unui astfel de fapt nu se produce schimbarea acestui scop;
c) imposibilitatea constituirii adunării generale sau a constituirii consiliului director în conformitate cu statutul asociatiei, dacă această situatie durează mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului, adunarea generală sau, după caz, consiliul director trebuia constituit;
d) reducerea numărului de asociati sub limita fixată de lege, dacă acesta nu a fost complinit timp de 3 luni.

(2) Constatarea dizolvării se realizează prin hotărârea judecătoriei în a cărei circumscriptie se află sediul asociatiei, la cererea oricărei persoane interesate.

Art. 56 - (1) Asociatia se dizolvă, prin hotărâre judecătorească, la cererea oricărei persoane interesate:

a) când scopul sau activitatea asociatiei a devenit ilicită sau contrară ordinii publice;
b) când realizarea scopului este urmărită prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;
c) când asociatia urmăreste un alt scop decât cel pentru care s-a constituit;
d) când asociatia a devenit insolvabilă;
e) în cazul prevăzut la art. 14.

(2) Instanta competentă este judecătoria în circumscriptia căreia asociatia îsi are sediul.

Art. 57. - Asociatia se poate dizolva si prin hotărârea adunării generale. În termen de 15 zile de la data sedintei de dizolvare, procesul-verbal, în formă autentică, se depune la judecătoria în a cărei circumscriptie teritorială îsi are sediul, pentru a fi înscris în Registrul asociatiilor si fundatiilor.

Art. 58. - Fundatia se dizolvă de drept în cazurile prevăzute la art. 55 alin. (1) lit. a) si b), precum si în situatia imposibilitătii constituirii consiliului director în conformitate cu statutul fundatiei, dacă această situatie durează mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului, consiliul director trebuia constituit. Dispozitiile art. 55 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.

Art. 59. - Dizolvarea fundatiei prin hotărâre judecătorească se face în conditiile art. 56, care se aplică în mod corespunzător, precum si în cazul nerespectării dispozitiilor art. 15 alin. (3).

Art. 60. - (1) În cazul dizolvării asociatiei sau fundatiei, bunurile rămase în urma lichidării nu se pot transmite către persoane fizice.

(2) Aceste bunuri pot fi transmise către persoane juridice de drept privat sau de drept public cu scop identic sau asemănător, printr-o procedură stabilită în statutul asociatiei sau al fundatiei.

(3) Dacă în termen de 6 luni de la terminarea lichidării lichidatorii nu au reusit să transmită bunurile în conditiile alin. (2), precum si în cazul în care statutul asociatiei sau al fundatiei nu prevede o procedură de transmitere a bunurilor ori dacă prevederea este contrară legii sau ordinii publice, bunurile rămase după lichidare vor fi atribuite de instanta competentă unei persoane juridice cu scop identic sau asemănător.

(4) În cazul în care asociatia sau fundatia a fost dizolvată pentru motivele prevăzute la art. 56 alin. (1) lit. a) - c), bunurile rămase după lichidare vor fi preluate de către stat, prin Ministerul Finantelor, sau, după caz, de comuna sau orasul în a cărui rază teritorială asociatia sau fundatia îsi avea sediul, dacă aceasta din urmă era de interes local.

(5) Data transmiterii bunurilor este cea a întocmirii procesului-verbal de predare-preluare, dacă prin acesta nu s-a stabilit o dată ulterioară.

Sectiunea a 2-a
Lichidarea

Art. 61. - (1) În cazurile de dizolvare prevăzute de art. 55, 56, 58 si 59, lichidatorii vor fi numiti prin însăsi hotărârea judecătorească.

(2) În cazul dizolvării prevăzute de art. 57, lichidatorii vor fi numiti de către adunarea generală, sub sanctiunea lipsirii de efecte juridice a hotărârii de dizolvare.

(3) În toate cazurile, mandatul consiliului director încetează o dată cu numirea lichidatorilor.

(4) Lichidatorii vor putea fi persoane fizice sau persoane juridice. Reprezentantii permanenti - persoane fizice ale persoanei juridice lichidatoare - trebuie să fie lichidatori autorizati, în conditiile legii.

Art. 62. - (1) Imediat după intrarea lor în functie, lichidatorii vor face inventarul si vor încheia un bilant care să constate situatia exactă a activului si pasivului asociatiei sau ale fundatiei.

(2) Lichidatorii sunt obligati să primească si să păstreze registrele si orice alte acte ale asociatiei sau fundatiei. De asemenea, ei vor tine un registru cu toate operatiunile lichidării în ordinea datei acestora.

(3) Lichidatorii îsi îndeplinesc mandatul sub controlul cenzorilor.

Art. 63. - (1) Lichidatorii sunt obligati să continue operatiunile juridice în curs, să încaseze creantele, să plătească creditorii si, dacă numerarul este insuficient, să transforme si restul activului în bani, procedând la vânzarea prin licitatie publică a bunurilor mobile si imobile.

(2) Lichidatorii pot realiza numai acele operatiuni noi care sunt necesare finalizării celor aflate în curs.

Art. 64. - (1) Suma cuvenită creditorului cunoscut care refuză să primească plata creantei sale se va consemna în contul său.

(2) Dacă plata creantei nu se poate face imediat sau atunci când creanta este contestată, lichidarea nu se va declara terminată înainte de a se garanta creditorii.

Art. 65. - În orice caz, lichidatorii nu pot încheia operatiunile si nu pot remite celor în drept contul gestiunii decât după expirarea unui termen de 6 luni de la publicarea dizolvării asociatiei sau fundatiei.

Art. 66. - Lichidatorii răspund solidar pentru daunele cauzate creditorilor din culpa lor.

Art. 67. - Atât fată de asociatie sau fundatie, cât si fată de asociati sau, după caz, fondatori, lichidatorii sunt supusi regulilor mandatului.

Art. 68. - (1) După terminarea lichidării, lichidatorii sunt obligati ca în temen de două luni să depună bilantul, registrul jurnal si un memorandum, declarând operatiunile de lichidare la Registrul asociatiilor si fundatiilor al judecătoriei în a cărei circumscriptie teritorială îsi are sediul asociatia sau fundatia.

(2) Lichidatorii sunt obligati să îndeplinească toate procedurile pentru publicarea lichidării si radierea asociatiei sau fundatiei din Registrul asociatiilor si fundatiilor.

(3) Publicarea lichidării se face prin afisarea la usa instantei în a cărei circumscriptie teritorială îsi are sediul persoana juridică, în temen de două luni de la terminarea lichidării.

Art. 69. - Dacă în termen de 30 de zile libere de la depunerea bilantului nu se înregistrează nici o contestatie, bilantul se consideră definitiv aprobat si lichidatorii, cu autorizarea judecătoriei, vor remite celor în drept bunurile si sumele rămase de la lichidare, împreună cu toate registrele si actele asociatiei sau fundatiei si ale lichidării. Numai după aceasta lichidatorii vor fi considerati descărcati si li se va elibera, în acest scop, un act constatator.

Art. 70. - (1) Contestatiile la bilantul lichidatorilor se pot formula de orice persoană interesată la judecătoria în a cărei circumscriptie teritorială se află sediul persoanei juridice lichidate.

(2) Toate contestatiile se solutionează printr-o singură hotărâre. Sentinta pronuntată de judecătorie este executorie si este supusă numai recursului.

(3) După terminarea lichidării, lichidatorii trebuie să ceară radierea asociatiei sau fundatiei din Registrul asociatiilor si fundatiilor.

Art. 71. - (1) Asociatia sau fundatia încetează a avea fiintă la data radierii din Registrul asociatiilor si fundatiilor.

(2) Radierea se face în baza actului constatator eliberat lichidatorilor, în conditiile prevăzute la art. 69, prin care se atestă descărcarea acestora de obligatiile asumate.

Art. 72. - Dispozitiile prezentului capitol referitoare la dizolvarea si lichidarea asociatiilor si fundatiilor se aplică, în mod corespunzător, si în privinta dizolvării si lichidării federatiilor. Instanta competentă este tribunalul în a cărui circumscriptie teritorială se află sediul federatiei supuse dizolvării si lichidării.

CAPITOLUL X
Registrul national al persoanelor juridice fără scop patrimonial

Art. 73. - (1) Se constituie Registrul national al persoanelor juridice fără scop patrimonial - asociatii, fundatii si federatii -, denumit în continuare Registrul national, în scopul evidentei centralizate a acestora.

(2) Registrul national se tine de Ministerul Justitiei prin directia de specialitate.

Art. 74. - (1) În scopul constituirii si functionării Registrului national, instantele judecătoresti sunt obligate ca, din oficiu, să comunice Ministerului Justitiei copii de pe hotărârile judecătoresti rămase irevocabile privind constituirea, modificarea si încetarea oricărei asociatii, fundatii sau federatii, precum si de pe înscrisurile doveditoare, în termen de 3 zile de la data rămânerii irevocabile a fiecărei hotărâri judecătoresti.

(2) Asociatiile si fundatiile recunoscute ca fiind de utilitate publică sunt obligate să comunice Ministerului Justitiei, în extras, copii de pe rapoartele de activitate si bilanturile anuale, însotite de dovada eliberată de Regia Autonomă

"Monitorul Oficial" că s-a solicitat publicarea acestora si în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.

Art. 75. - (1) Registrul national al persoanelor juridice fără scop patrimonial este public.

(2) Ministerul Justitiei este obligat să elibereze, pe cheltuiala persoanei solicitante, copii certificate de pe înregistrările efectuate în Registrul national si de pe înscrisurile doveditoare.

(3) Înscrisurile prevăzute la alin. (2) pot fi cerute si eliberate si prin corespondentă.

(4) Datele din Registrul national pot fi redate si arhivate si sub formă de înregistrări pe microfilme si pe suporturi accesibile echipamentelor de prelucrare automată a datelor.

CAPITOLUL XI
Dispozitii speciale

Art. 76. - (1) Persoanele juridice străine fără scop patrimonial pot fi recunoscute în România, sub conditia reciprocitătii, pe baza aprobării prealabile a Guvernului, prin înscrierea în Registrul asociatiilor si fundatiilor de la grefa Tribunalului Bucuresti, dacă sunt valabil constituite în statul a cărui nationalitate o au, iar scopurile lor statutare nu contravin ordinii publice din România.

(2) În acest scop, reprezentantii persoanelor juridice străine trebuie să ataseze la cererea de înscriere următoarele documente, în copii autentificate si traduceri legalizate:

a) actul de constituire în statul a cărui nationalitate o au persoanele juridice străine;
b) statutul (în măsura în care există ca act de sine stătător);
c) hotărârea organului de conducere a acelei persoane juridice, prin care se solicită recunoasterea în România;
d) statutul viitoarei reprezentante în România a acelei persoane juridice, cuprinzând prevederi referitoare la sediu, la capacitatea juridică si la persoanele care reprezintă persoana juridică străină;
e) hotărârea Guvernului României de aprobare a cererii de recunoastere în România a persoanei juridice solicitante.

(3) Dispozitiile art. 8-12 si ale art. 81 se aplică în mod corespunzător.

Art. 77. - (1) Asociatiile si fundatiile constituite ca persoane juridice române de către persoane fizice sau juridice străine pot dobândi pe întreaga durată de functionare dreptul de proprietate si orice alte drepturi reale asupra terenurilor necesare pentru realizarea scopului pentru care au fost constituite.

(2) În cazul dizolvării si lichidării asociatiilor si fundatiilor prevăzute la alin. (1), lichidatorii au obligatia înstrăinării terenurilor în termen de cel mult un an, numai către persoane care au capacitatea juridică de a dobândi astfel de bunuri. Termenul de un an se calculează de la data rămânerii irevocabile a hotărârii judecătoresti prin care se constată ori se dispune dizolvarea sau, după caz, de la data hotărârii de dizolvare voluntară.

(3) În cazul nerespectării termenului de un an pentru înstrăinarea terenurilor prevăzute la alin. (2), instanta competentă va dispune vânzarea acestora prin licitatie publică.

(4) În toate cazurile, bunurile rămase după lichidare, inclusiv terenurile neînstrăinate în conditiile alin. (2) si (3) se atribuie cu respectarea dispozitiilor art. 60.

CAPITOLUL XII
Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 78. - Prezenta ordonantă intră în vigoare în termen de 3 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 79. - În termenul prevăzut la art. 78 Ministerul Justitiei:

a) va elabora si va adopta Regulamentul privind organizarea Registrului asociatiilor si fundatiilor, Registrului federatiilor, precum si a Registrului national al persoanelor juridice fără scop patrimonial, care va cuprinde si prevederi privind accesul la acest registru al persoanelor juridice de drept public, al persoanelor juridice de drept privat, precum si al persoanelor fizice;
b) va stabili forma si continutul certificatelor de înscriere prevăzute la art. 12 alin. (1) si la art. 17 alin. (3), precum si conditiile de eliberare a dovezii mentionate la art. 6 alin. (4).

Art. 80. - Dispozitiile Decretului nr.31/1954 privind persoanele fizice si persoanele juridice se aplică, în mod corespunzător, si asociatiilor si fundatiilor, cu exceptia acelor dispozitii care sunt contrare reglementărilor stabilite prin prezenta ordonantă.

Art. 81. - În privinta asociatiilor si fundatiilor care au calitatea de persoane juridice străine sunt si rămân aplicabile dispozitiile art. 43 si următoarele din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept international privat.

Art. 82. - Cererile de autorizare a înfiintării asociatiilor, fundatiilor, federatiilor sau uniunilor de persoane, aflate în curs de solutionare pe rolul instantelor de judecată legal învestite la data intrării în vigoare a prezentei ordonante, vor continua să fie solutionate de acele instante.

Art. 83. - (1) Asociatiile si fundatiile constituite, până la data intrării în vigoare a prezentei ordonante, în conditiile Legii nr. 21/1924 pentru persoanele juridice (Asociatii si Fundatii) îsi păstrează personalitatea juridică legal dobândită. Acestor asociatii si fundatii li se aplică, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante, regimul juridic prevăzut de aceasta.

(2) Uniunile, federatiile sau grupările de persoane juridice, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 21/1924, îsi păstrează personalitatea juridică si, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante, li se va aplica regimul juridic al federatiilor prevăzut de aceasta din urmă.

Art. 84. - (1) În termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante registrele persoanelor juridice, aflate la grefa tribunalelor în circumscriptiile cărora functionează persoanele juridice de drept privat prevăzute de Legea nr. 21/1924 vor fi transmise judecătoriilor în ale căror circumscriptii teritoriale acestea îsi au sediul.

(2) În acelasi termen, registrele uniunilor si federatiilor, aflate la grefa curtilor de apel în circumscriptiile cărora functionează uniunile si federatiile prevăzute de Legea nr. 21/1924, vor fi transmise tribunalelor în circumscriptiile cărora acestea îsi au sediul.

(3) În vederea constituirii Registrului national prevăzut la art. 73, în termenul mentionat la alin. (1), instantele judecătoresti sunt obligate să transmită Ministerului Justitiei copii de pe registrele asociatiilor si fundatiilor, precum si de pe registrele uniunilor si federatiilor, aflate la grefa acestora.

Art. 85. - Persoanele juridice de utilitate publică - asociatii, fundatii sau alte organizatii de acest fel înfiintate prin legi, ordonante, decrete-lege, hotărâri ale Guvernului sau prin orice alte acte de drept public nu intră sub incidenta prevederilor prezentei ordonante, ci rămân supuse reglementărilor speciale care stau la baza înfiintării si functionării lor.

Art. 86. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante se abrogă Legea nr. 21/1924 pentru persoanele juridice (Asociatii si Fundatii), publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.27 din 6 februarie 1924, cu modificările ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.

PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU

Contrasemnează:

p. Ministru de stat, ministrul justitiei,
Flavius Baias,
secretar de stat

Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes

Bucuresti, 30 ianuarie 2000.
Nr. 26.

end copy/paste
Inapoi la insemnarea sursa     928 Asociatii & fundatii 
Home

 

                                © 2009~2085 OSCII-Lab               Home    Popescu-Colibasi          Free counters!

click spre "negustori"