|
Sursa: -cererea-de-informatii
Cine poate solicita informatii de interes public:
Orice persoana, fizica sau juridica, româna sau straina poate cere informatii de interes public (art.20 din Norme 4))
Solicitantul trebuie sa-si motiveze, sa-si justifice cererea? Nu,
cererea nu trebuie justificata. Informatiile de interes public pot fi
solicitate si numai din “simpla curiozitate”, întrucât accesul la astfel
de informatii este liber, ceea ce presupune ca ele sa se afle la
dispozitia tuturor. Cum pot fi aflate informatiile de interes public: Ele se comunica din oficiu (fara a fi nevoie de vreo cerere) sau la cererea, verbala sau scrisa, a solicitantului. Accesul
la informatiile de interes public este gratuit. Solicitantul trebuie,
însa, sa suporte costul serviciilor de copiere a documentelor pe care le
cere. In general, acesta trebuie sa corespunda costului copiilor
efectuate la unitati care desfasoara activitati de fotocopiere
(„xeroxare”). Comunicarea din oficiu Nu
toate informatiile de interes public se comunica din oficiu, ci
numai o categorie: cele care privesc organizarea si functionarea
autoritatii/institutiei publice, datele de identificare (denumire,
adresa, numere de telefon, fax, adrese electronice), structura
organizatorica, sursele financiare, bugetul, bilantul contabil,
programele si strategiile proprii, liste cu documentele de interes
public si cu categoriile de documente produse si/sau gestionate, caile
de atac la dispozitia solicitantului, precum si contractele de
privatizare incheiate dupa 29 iunie 2007. Comunicarea din oficiu
se realizeaza prin: publicarea, anual, a unui buletin informativ de
catre autoritatile/institutiile publice; publicarea, în Monitorul
Oficial, Partea a III-a, cel putin anual, a unui raport de activitate de
catre autoritatile publice; organizarea la sediul fiecarei
autoritati/insitutii publice a unui punct de informare-documentare unde
solicitantul sa poata consulta documentele ce contin informatii de
interes public ce se comunica din oficiu ; afisarea la sediul fiecarei
autoritati/institutii publice sau publicarea respectivelor informatii în
Monitorul Oficial sau în mijloacele de informare în masa, în publicatii
proprii, precum si în pagina de internet proprie. Afisarea la
sediul autoritatii/institutiei publice este, în cazul tuturor
autoritatilor si institutiilor publice, modalitatea minima obligatorie
de difuzare a informatiilor de interes public comunicate din oficiu
(art.11 din Norme). Exceptie fac doar contractele de privatizare
mentionate mai sus, la care accesul se face doar prin punerea lor la
dispozitia solicitantului, pentru consultare, la sediul
autoritatii/instiutiei publice, potrivit dispozitiei cu caracter
derogatoriu de la art. 5 alin. 5 din Legea nr. 544/2001. In practica,
exista cazuri in care unele autoritati/institutii publice au postat pe
site-ul propriu contracte de privatizare, in scopul de a facilita
informarea cetatenilor.
Informatiile comunicate din oficiu
trebuie prezentate într-o forma accesibila si concisa, care sa
faciliteze contactul persoanei interesate cu autoritatea/institutia
publica (art.10 din Norme). Rezulta ca daca informatiile nu sunt
prezentate într-o forma accesibila, obligatia comunicarii lor din oficiu
nu este îndeplinita. Comunicarea la cerere Cererea poate fi verbala sau scrisa. Cererea
verbala se adreseaza compartimentului/biroului de informare si
relatii publice sau persoanei special desemnate în acest scop. Raspunsul
se comunica pe loc, în cadrul unui program afisat la sediul
institutiei/autoritatii publice. Daca informatiile solicitate nu sunt
disponibile pe loc, persoana este îndrumata sa le ceara în scris.
Cererea
scrisa poate fi facuta pe hârtie sau pe suport electronic (e-mail). Ea
trebuie sa contina: denumirea si sediul autoritatii/insitutiei publice;
numele, prenumele si semnatura solicitantului, precum si adresa la care
se solicita primirea raspunsului; care este informatia solicitata, daca
se solicita copii de pe documente (cu indicarea cât mai exacta a
acestora), disponibilitatea de a plati costurile serviciilor de copiere a
documentelor.
Daca solicitarea nu este de competenta
institutiei/autoritatii publice sesizate, aceasta nu o va restitui
persoanei, ci, în termen de 5 zile de la primire, o va trimite
institutiei/autoritatii competente si va informa solicitantul despre
aceasta.
Termenele de comunicare a informatiilor solicitate
Legea prevede termene de comunicare de: 5 zile, 10 zile si 30 de zile. În termen de 5 zile de la primirea cererii se comunica în scris refuzul comunicarii informatiilor si motivarea acestuia. În
termen de 10 zile de la înregistrarea cererii se comunica în scris
informatiile solicitate sau, în cazul în care au fost cerute informatii
complexe, faptul ca ele vor fi comunicate în scris în termen de 30 zile
de la înregistrare. În termen de 30 de zile de la înregistrare se
comunica în scris informatiile complexe, pentru care identificarea si
difuzarea necesita o durata de timp ce depaseste 10 zile. Nerespectarea
termenelor legale pentru comunicarea în scris a refuzului sau a
informatiei echivaleaza cu refuzul nejustificat de rezolvare a cererii
si, implicit de aplicare a legii liberului acces la informatiile de
interes public.
Inapoi la insemnarea sursa
898 step
| |