|
Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy/paste" le fixez la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa-resurse-pentru-democratie
begin copy/paste
privind protectia personalului din autoritatile
publice, institutiile publice si din alte unitati care semnaleaza
incalcari ale legii (publicata in M.O. nr.1214 din 17 decembrie 2004)
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. Prezenta lege reglementeaza unele masuri privind
protectia persoanelor care au reclamat sau au sesizat incalcari ale
legii in cadrul autoritatilor publice, institutiilor publice si al altor
unitati, savarsite de catre persoane cu functii de conducere sau de
executie din autoritatile, institutiile publice si din celelalte unitati
bugetare prevazute la art.2.
Art. 2. (1) Dispozitiile prezentei legi se aplica
autoritatilor si institutiilor publice din cadrul administratiei publice
centrale, administratiei publice locale, aparatului Parlamentului,
aparatului de lucru al Administratiei Prezidentiale, aparatului de lucru
al Guvernului, autoritatilor administrative autonome, institutiilor
publice de cultura, educatie, sanatate si asistenta sociala, companiilor
nationale, regiilor autonome de interes national si local, precum si
societatilor nationale cu capital de stat.
(2) Prezenta lege se aplica si persoanelor numite in consilii
stiintifice si consultative, comisii de specialitate si alte organe
colegiale organizate in structura sau pe langa autoritatile sau
institutiile publice.
Art. 3. In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie:
a) avertizare in interes public inseamna sesizarea facuta cu
buna-credinta cu privire la orice fapta care presupune o incalcare a
legii, a deontologiei profesionale sau a principiilor bunei
administrari, eficientei, eficacitatii, economicitatii si transparentei;
b) avertizor inseamna persoana care face o sesizare potrivit lit.a) si
care este incadrata in una din autoritatile publice, institutiile
publice sau celelalte unitati prevazute la art.2;
c) comisie de disciplina inseamna orice organ insarcinat cu atributii de
cercetare disciplinara, prevazut de lege sau de regulamentele de
organizare si functionare a autoritatilor publice, institutiilor publice
sau a celorlalte unitati prevazute la art.2.
CAPITOLUL II
Principii generale
Art. 4. Principiile care guverneaza protectia avertizarii in interes public sunt urmatoarele:
a) principiul legalitatii, conform caruia autoritatile publice,
institutiile publice si celelalte unitati prevazute la art.2 au
obligatia de a respecta drepturile si libertatile cetatenilor, normele
procedurale, libera concurenta si tratamentul egal acordat
beneficiarilor serviciilor publice, potrivit legii;
b) principiul suprematiei interesului public, conform caruia, in
intelesul prezentei legi, ordinea de drept, integritatea,
impartialitatea si eficienta autoritatilor publice si institutiilor
publice, precum si a celorlalte unitati prevazute la art.2 sunt ocrotite
si promovate de lege;
c) principiul responsabilitatii, conform caruia orice persoana care
semnaleaza incalcari ale legii este datoare sa sustina reclamatia cu
date sau indicii privind fapta savarsita;
d) principiul nesanctionarii abuzive, conform caruia nu pot fi
sanctionate persoanele care reclama sau sesizeaza incalcari ale legii,
direct sau indirect, prin aplicarea unei sanctiuni inechitabile si mai
severe pentru alte abateri disciplinare. In cazul avertizarii in interes
public, nu sunt aplicabile normele deontologice sau profesionale de
natura sa impiedice avertizarea in interes public;
e) principiul bunei administrari, conform caruia autoritatile publice,
institutiile publice si celelalte unitati prevazute la art.2 sunt
datoare sa isi desfasoare activitatea in realizarea interesului general,
cu un grad ridicat de profesionalism, in conditii de eficienta,
eficacitate si economicitate a folosirii resurselor;
f) principiul bunei conduite, conform caruia este ocrotit si incurajat
actul de avertizare in interes public cu privire la aspectele de
integritate publica si buna administrare, cu scopul de a spori
capacitatea administrativa si prestigiul autoritatilor publice,
institutiilor publice si al celorlalte unitati prevazute la art.2;
g) principiul echilibrului, conform caruia nici o persoana nu se poate
prevala de prevederile prezentei legi pentru a diminua sanctiunea
administrativa sau disciplinara pentru o fapta a sa mai grava;
h) principiul bunei credinte, conform caruia este ocrotita persoana
incadrata intr-o autoritate publica, institutie publica sau alta unitate
bugetara din cele prevazute la art.2 care a facut o sesizare, convinsa
fiind de realitatea starii de fapt sau ca fapta constituie o incalcare a
legii.
CAPITOLUL III
Avertizarea privind fapte de incalcare a legii
Art. 5. Semnalarea unor fapte de incalcare a legii de catre
persoanele prevazute la art.1 si art.2, prevazute de lege ca fiind
abateri disciplinare, contraventii sau infractiuni, constituie
avertizare in interes public si priveste:
a) infractiuni de coruptie, infractiuni asimilate infractiunilor de
coruptie, infractiuni in legatura directa cu infractiunile de coruptie,
infractiunile de fals si infractiunile de serviciu sau in legatura cu
serviciul;
b) infractiuni impotriva intereselor financiare ale Comunitatilor Europene;
c) practici sau tratamente preferentiale ori discriminatorii in exercitarea atributiilor unitatilor prevazute la art.2;
d) incalcarea prevederilor privind incompatibilitatile si conflictele de interese;
e) folosirea abuziva a resurselor materiale sau umane;
f) partizanatul politic in exercitarea prerogativelor postului, cu exceptia persoanelor alese sau numite politic;
g) incalcari ale legii in privinta accesului la informatii si a transparentei decizionale;
h) incalcarea prevederilor legale privind achizitiile publice si finantarile nerambursabile;
i) incompetenta sau neglijenta in serviciu;
j) evaluari neobiective ale personalului in procesul de recrutare, selectare, promovare, retrogradare si eliberare din functie;
k) incalcari ale procedurilor administrative sau stabilirea unor proceduri interne cu nerespectarea legii;
l) emiterea de acte administrative sau de alta natura care servesc interese de grup sau clientelare;
m) administrarea defectuoasa sau frauduloasa a patrimoniului public si
privat al autoritatilor publice, institutiilor publice si al celorlalte
unitati prevazute la art.2;
n) incalcarea altor dispozitii legale, care impun respectarea
principiului bunei administrari si cel al ocrotirii interesului public.
Art. 6. Sesizarea privind incalcarea legii sau a normelor
deontologice si profesionale, conform art.4 lit.h), poate fi facuta,
alternativ sau cumulativ:
a) sefului ierarhic al persoanei care a incalcat prevederile legale, potrivit art.5;
b) conducatorului autoritatii publice, al institutiei publice sau
unitatii bugetare din care face parte persoana care a incalcat
prevederile legale, potrivit art.5, sau in care se semnaleaza practica
ilegala, chiar daca nu se poate identifica exact faptuitorul;
c) comisiilor de disciplina sau altor organisme similare din cadrul
autoritatii publice, institutiei publice sau unitatii prevazute la art.2
din care face parte persoana care a incalcat legea conform art.5;
d) organelor judiciare;
e) org anelor insarcinate cu constatarea si cercetarea conflictelor de interese si al incompatibilitatilor;
f) comisiilor parlamentare;
g) mass-media;
h) organizatiilor profesionale, sindicale sau patronale;
i) organizatiilor neguvernamentale.
CAPITOLUL IV
Protectia functionarilor publici, a personalului contractual si a altor categorii de personal
Art. 7. (1) In fata comisiei de disciplina sau a altor organe similare, avertizorii beneficiaza de protectie dupa cum urmeaza:
a) avertizorii in interes public beneficiaza de prezumtia de buna credinta, in conditiile art.4 lit.h), pana la proba contrara;
b) la cererea avertizorului cercetat disciplinar ca urmare a unui act de
avertizare, comisiile de disciplina sau alte organisme similare din
cadrul autoritatilor publice, institutiilor publice sau altor unitati
prevazute la art.2 au obligatia de a invita presa si un reprezentant al
sindicatului sau al asociatiei profesionale. Anuntul se face prin
comunicat pe pagina de internet a autoritatii, institutiei publice sau a
unitatii bugetare cu cel putin 3 zile lucratoare inaintea sedintei, sub
sanctiunea nulitatii raportului si a sanctiunii disciplinare aplicate.
(2) In situatia in care cel reclamat prin avertizarea in interes public
este sef ierarhic, direct sau indirect, ori are atributii de control,
inspectie si evaluare a avertizorului, comisia de disciplina sau alt
organism similar va asigura protectia avertizorului, ascunzandu-i
identitatea.
Art. 8. In cazul avertizarilor in interes public,
prevazute la art.5 lit.a) si b), se vor aplica din oficiu prevederile
art.12 alin.(2) lit.a) din Legea nr.682/2002 privind protectia
martorilor.
Art. 9. (1) In litigiile de munca sau cele privitoare la
raporturile de serviciu, instanta poate dispune anularea sanctiunii
disciplinare sau administrative aplicate unui avertizor, daca sanctiunea
a fost aplicata ca urmare a unei avertizari in interes public, facuta
cu buna credinta.
(2) Instanta verifica proportionalitatea sanctiunii aplicate
avertizorului pentru o abatere disciplinara, prin compararea cu practica
sanctionarii sau cu alte cazuri similare din cadrul aceleiasi
autoritati, institutii publice sau unitati bugetare, pentru a inlatura
posibilitatea sanctionarii ulterioare si indirecte a actelor de
avertizare in interes public, protejate prin prezenta lege.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 10. Prezenta lege, in privinta protectiei avertizorilor
in interes public, se completeaza cu dispozitiile Codului muncii, precum
si cu prevederile Legii nr.188/1999 privind Statutul functionarilor
publici, republicata, cu modificarile ulterioare.
Art. 11. In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare
a prezentei legi, autoritatile, institutiile publice si celelalte
unitati bugetare prevazute la art.2 isi vor pune de acord regulamentele
de ordine interioara cu prevederile acesteia.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor articolului 75 si ale articolului 76 alineatul (2) din
Constitutia Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Valer Dorneanu
PRESEDINTELE SENATULUI
Nicolae Vacaroiu
Bucuresti, 14 decembrie 2004
end copy/paste
Inapoi la insemnarea sursa
882 Avertizor de integritate
| |