|
Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy/paste" le fixez la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa-monitorulexpres
begin copy/paste
Autor: Mihaela Parghel,
14.03.2014
• Mai mult de jumătate din cele peste 2.000 de sesizări
primite anul trecut de Serviciul de relatii cu asociatiile de
proprietari din cadrul primăriei vizează probleme care tin de
alimentarea cu apă si de facturarea consumului
Se înmultesc nemultumirile brasovenilor fată de facturile plătite pentru
apa de la robinet. Multi dintre locatarii de la blocuri sînt
nemultumiti de modul în care se împart pierderile de pe retea si spun că
nu sînt de acord să plătească decît consumul înregistrat de ceasurile
individuale de apă, instalate în interiorul apartamentelor. Compania
Apa, în schimb, nu recunoaste aceste ceasuri, asa că înregistrează si
facturează consumul înregistrat pe ceasul de bransament, acesta fiind,
de altfel, si instrumentul cu precizia mai mare. Mai mult de jumătate
din cele peste 2.000 de sesizări primite anul trecut de Serviciul de
relatii cu asociatiile de proprietari din cadrul primăriei vizează
probleme care tin de alimentarea cu apă si de facturarea consumului.
Pierderile rezultă din sistemul dublu de contorizare
Plusurile la factura individuală sînt rezultatul diferentei dintre
consumul înregistrat pe contorul de bransament si suma consumurilor
înregistrate pe contoarele de apartament, explică reprezentantii
Serviciului pentru relatii cu asociatiile de locatari, care se confruntă
tot mai des cu astfel de sesizări din partea locatarilor. „Contorizarea
apei folosind un sistem dublu de măsură, cel al furnizorului si al
consumatrorului, va conduce întotdeauna la aparitia unor diferente de
înregistrare. Foarte multi locatari consideră că trebuie să plătească
numai ceea ce consumă, conform înregistrării de pe contorul din
apartament. Compania Apa nu recunoaste însă aceste contoare, pentru că
ele nu au clasa de precizie necesară. Există o diferentă de precizie
între contorul de apartament si contorul de bransament“, a explicat
Corina Bîrsan, inspector la Serviciul de relatii cu asociatiile de
proprietari din primăria municipiului Brasov.
O încărcare cu pînă la 10% este ,,oarecum normală“
Specialistii spun că o diferentă de 7% - 10% între suma consumurilor
individuale înregistrate în apartamente si consumul înregistrat de
ceasul de bransament este oarecum normală. Numai că unii brasovenii au
reclamat si plusuri de 25% - 30% la consumurile facturate. Majoritatea
plusurilor provin din pierderi, explică specialistii. Iar atunci cînd
există pierderi, modul de repartizare a acestora va fi decis de
asociatia de locatari, avînd în vedere că nu există criterii stabilite
prin lege. „Adunarea generală a asociatiei este cea care hotărăste cum
se repartizează pierderile- fie pe apartament, fie pe persoane sau
procentual, pe consumul individual“, a explicat Corina Bîrsan.
Unii locatari „fentează“ contorul
Pentru diferentele de contorizare pot exista o serie de cauze obiective
cum sînt pierderile pe instalatia interioară aflată în proprietate
indivizivă (subsol sau coloanele de distributie interioară),
caracteristicile tehnice si metrologice ale contoarelor folosite în
apartamentele proprietarilor, fiabilitatea acestor contoare precum si
erorile de citire.
Însă inspectorii care primesc tot felul de sesizări din partea
cetătenilor spun, de asemenea, că există unele cauze subiective care
provoacă „încărcările“ la consum. Citirea si raportarea eronată a
indexurilor contoarelor de apartament, executarea unor by-pass-uri la
contoare, fraudarea contoarelor cu cuplaj magnetic, defectarea
intentionată si/ sau mentinerea în instalatii a contoarelor blocate sînt
doar cîteva din aceste cauze subiective care creează diferente între
consumul înregistrat la ceasul de bransament si totalul consumurilor
înregistrate de ceasurile individuale de apartament.
Care este consumul minim al unei persoane?
Există, de asemenea, si locatari care, în mod intentionat, raportează
consumuri foarte mici, ireale chiar. „Am avut un locatar care avea un
consum lunar, pe o persoană, de 0,2 metri cubi. În alt caz, la un
apartament cu sapte persoane, consumul declarat a fost de patru metri
cubi de apă pe lună“, spune reprezentanta Serviciului de relatii cu
asociatiile de locatari. De mentionat este că potrivit unor norme minime
de igienă, consumul minim de apă pe zi este de 15 litri pe persoană. Se
presupune astfel, că un locatar consumă cel putin 0,45 metri cubi de
apă pe lună, doar pentru igienă.
end copy/paste
Inapoi la insemnarea sursa 841 Legea contorului AR
| |