734_cp_Legea_lui Teodosie


 

    Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste.  Sursa-jurnalul 

Preotul Vasile Gurita este unul dintre cei peste 60 de preoti caterisiti de ĪPS Teodosie. Bineīnteles ca unii dintre slujitorii Domnului trecuti īn rāndul mirenilor de ĪPS Teodosie meritau sa fie caterisiti, dar multi au avut doar "pacatul" de a intra īn conflict cu ĪPS Teodosie, dispute care nu aveau cu nimic de a face cu principalele motive de caterisire: hula, schisma si erezia.

Preotul Vasile Gurita s-a nascut īn 1953, īntr-o colonie a regimului comunist din Balta Brates, din judetul Galati. Parintii sai erau deportati de comunisti. S-a nascut cu statutul de detinut politic. A ajuns preot si, dupa ce a slujit īn mai multe parohii din Dobrogea, s-a stabilit la Eforie Nord. S-a gāndit ca īncununarea muncii sale pentru Biserica Ortodoxa ar fi sa ctitoreasca un nou lacas de cult. Preotul a avut sansa sa-l īntālneasca pe Florentin Leica, un credincios care a cheltuit o avere pentru a ridica o biserica īn Eforie Nord. Efortul celor doi a dus la ridicarea bisericii ce poarta hramul "Nasterii Maicii Domnului". Īn noua biserica slujeau preotul Vasile Gurita si fiul acestuia, Ciprian. Numai ca ĪPS Teodosie a intrat īn conflict cu preotul paroh Vasile Gurita. Pretextul a fost canapelele din biserica ce, īn opinia ierarhului, nu erau conforme cu rānduiala ortodoxa. De fapt, ĪPS Teodosie īsi dorea un alt paroh la noua biserica. Pentru ca sa multumeasca pe toata lumea, deoarece bancutele cu pricina au fost amplasate la cererea sa, Florentin Leica a facut o donatie si Arhiepiscopiei Tomisului. Dar n-a fost de ajuns.

ĪPS Teodosie considera ca bancutele sunt neconforme cu Biserica Ortodoxa. Dupa prima donatie, ĪPS Teodosie a uitat o perioada de acele canapele. Ulterior, Īnalt Prea Sfintia sa si-a reamintit si a continuat cu reprosurile. Īn toamna lui 2008, ĪPS Teodosie a trimis pe preotul Neculai Poalelungi, consilier audit al Arhiepiscopiei Tomisului, īn control la biserica din Eforie. Conflictul a continuat pentru ca, la īnceputul lui decembrie 2008, ĪPS Teodosie a numit un alt preot paroh īn locul lui Vasile Gurita. Īn urma controlului, pentru motive de ordin financiar, s-a hotarāt schimbarea preotului paroh Vasile Gurita. La 8 decembrie 2008, Vasile Gurita si-a cerut demisia, dar nu i-a fost acceptata. Cinci zile mai tārziu, acesta a fost gonit din biserica cu ajutorul trupelor DIAS, īn ciuda opozitiei enoriasilor si a ctitorului Florentin Leica. Preotul Vasile Gurita, prin depunerea demisiei, a īncercat sa iasa de sub "ascultarea" Eparhiei conduse de ĪPS Teodosie. Īnaltul nu a acceptat demisia si a convocat Consistoriul Eparhial, care a decis caterisirea preotului Vasile Gurita si a fiul sau.

Cei doi preoti au fost judecati īn lipsa. Dupa caterisirea sa, Vasile Gurita a fost desemnat reprezentantul Mitropoliei Ortodoxe din Milano cu drept canonic deplin. Preotul a fost numit si Vicar Mitrat pentru provincia Dobrogea. Pe scurt, un episcop egal īn grad cu cel care a decis caterisirea a recunoscut harul lui Vasile Gurita ca preot ascultator de un alt episcop. Aspect prevazut si de Regulamentul BOR. Preotul caterisit de ĪPS Teodosie si repus īn drepturi de un alt episcop s-a adresat instantelor pentru reabilitarea sa. Fiul sau, preotul Ciprian Gurita a fost rejudecat de Consistoriul Mitropolitan al Patriarhiei Romāne si a fost repus īn drepturi. La 13 octombrie, Tribunalul Constanta s-a pronuntat si l-a repus pe preot īn situatia anterioara, respectiv īn functia de preot 1 la Parohia Eforie Nord 2 cu consecinta platii tuturor drepturilor salariale din data de 8.12.2008. Anterior, o alta instanta s-a pronuntat si pe apartenenta bisericii ctitorite de Vasile Gurita si Florentin Leica. Instanta a stabilit ca lacasul de cult apartine unei fundatii.


Legea lui Teodosie
Patriarhia Romāna si-a demonstrat neputinta īn fata unor abuzuri ale lui ĪPS Teodosie. Faptul ca Arhiepiscopia Tomisului nu a platit contributiile aferente salariilor preotilor la bugetul de stat ani de zile pāna s-a ajuns la o datorie de un milion de euro, fara ca īnaltii ierarhi sa ia masuri, demonstreaza cel putin dezinteres pentru soarta propriilor angajati, slujitori ai Domnului. Īn fapt, īn ultimii sapte ani, ĪPS Teodosie a dat destinatii necunoscute banilor datorati bugetului de stat, fapta ce se numeste īn penal stopaj la sursa, dar nici o institutie a statului nu a luat masuri. Abuzurile unui īnalt ierarh sunt greu de īncadrat penal. Abia dupa ce Fiscul a pus sechestru pe mai multe bunuri si imobile ale Arhiepiscopiei Tomisului, inclusiv pe Palatul Arhiepiscopal, Teodosie a luat masuri. El s-a concentrat si īntr-o luna a adunat un milion de euro pe care i-a platit la bugetul de stat. Este clar ca Teodosie face ce vrea īn "parohia" sa.

Situatia preotului Marius Mustata este un alt exemplu de cum īmparte dreptatea Teodosie. Dupa ce a fost omul de īncredere al lui ĪPS Teodosie la construirea Manastirii de la Dorna Arini, metoc al Arhiepiscopiei Tomisului, acesta a fost caterisit. Rejudecat de Consistoriul Mitropolitan-instanta Patriarhiei pe aceleasi capete de acuzare puse de preotul Neculai Poalelungi de la Arhiepiscopia Tomisului, preotul Marius Mustata a fost gasit nevinovat si repus īn drepturi. Cu toate acestea, Teodosie nici acum nu l-a repus īn drepturi si nici nu-i da dezlegare sa plece īn alta episcopie. De doi ani īl tine muritor de foame, si Patriarhia nu poate face nimic.

Pe de alta parte, avem doua exemple cunoscute opiniei publice, pentru ca au fost intens mediatizate. Este vorba despre preotul Florin Ciutoiu, de la Biserica "Sfāntul Andrei" din Cernavoda. La sfārsitul lunii octombrie 2008, presa a prezentat un film īn care preotul Ciutoiu era surprins īntr-o partida de sex cu o femeie īntr-o camera de hotel. De atunci pāna īn prezent, preotul Ciutoiu este suspendat. El a ramas totusi preot prin bunavointa lui ĪPS Teodosie.

La 27 august, Arhiepiscopia Tomisului a luat act de imaginile prezentate de un ziar central īn care staretul Manastirii Basarabi Teotim Popa snopeste īn bataie un cetatean care trecea pe terenul proprietate a manastirii. Atunci, Arhiepiscopia s-a autosesizat si a dispus suspendarea temporara a sus-numitului din slujire si deferirea sa spre judecata Consistoriului monahal-instanta Arhiepiscopiei Tomisului.

Staretul Teotim a fost judecat de Consistoriul Monahal pastorit de ĪPS Teodosie si s-a stabilit ca filmul a fost trucat. Īn consecinta, Teotim a ramas staret la Manastirea Basarabi, poate pentru ca si el a ajutat la ridicarea manastirii de la Dorna Arini. Preotul Neculai Poalelungi, cel care i-a pus sub acuzare pe toti preotii caterisiti de ĪPS Teodosie, Marius Mustata, Vasile Gurita, Ciprian Gurita si pe preotul militar Traian Chircu, a fost adus de acesta īn 2005 la Parohia Sfintii Īmparati Constantin si Elena din Constanta, unde preot paroh era Iulian Zisu.

Īntre cei doi preoti a avut loc o altercatie care a degenerat īn bataie. Poalelungi i-a rupt piciorul īn bataie lui Zisu. Acesta din urma i-a facut plāngere penala colegului de breasla pentru vatamare corporala. La scurt timp dupa ce acest conflict a fost mediatizat, reprezentantii Arhiepiscopiei au demarat o ancheta. Īn urma verificarilor, membrii comisiei l-au acuzat pe parintele Zisu ca a apelat īn mod tendentios la serviciile presei "... aducānd denigrare Bisericii, preotiei si ierarhiei īn Biserica, īnfatisānd propria situatie īn mod subiectiv, tendentios si amenintator, cu mult īnainte ca organele īn drept, respectiv Arhiepiscopia, Politia, Medicina Legala - sa oficieze cercetarile legale si sa dea un verdict". Preotul Zisu a mai fost acuzat si de faptul ca s-a folosit de atasamentul enoriasilor, de instigarea acestora īmpotriva preotului Poalelungi si de neascultare fata de autoritati.

Comisia Arhiepiscopiei era de parere ca atitudinea preotului Zisu este "fundamentata pe ura, dusmanie, amenintare, asa cum reiesea din propria exprimare, ceea ce este contrar spiritului īnvataturii Māntuitorului Hristos, care īndemna la iertare si īngaduinta. Faptul ca Poalelungi i-a rupt piciorul unui confrate preot nu era un delict prea grav. Speriat cu caterisirea, preotul Zisu si-a retras plāngerea si i-a lasat locul lui Poalelungi ca preot paroh. Acum Poalelungi aplica legea lui ĪPS Teodosie la Arhiepiscopia Tomisului. Se poate trage concluzia ca preotii din Arhiepiscopia Tomisului trebuie sa slujeasca fara sa crācneasca mai īntāi pe Teodosie si apoi pe Domnul. Altfel pleaca din Biserica.

Inapoi la insemnarea sursa   734 IPS
Home

 

                                © 2009~2085 OSCII-Lab               Home    Popescu-Colibasi          Free counters!

click spre "negustori"