|
Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa-jurnalul
Preotul Vasile Gurita este unul dintre cei peste 60 de preoti
caterisiti de ĪPS Teodosie. Bineīnteles ca unii dintre slujitorii
Domnului trecuti īn rāndul mirenilor de ĪPS Teodosie meritau sa fie
caterisiti, dar multi au avut doar "pacatul" de a intra īn conflict cu
ĪPS Teodosie, dispute care nu aveau cu nimic de a face cu principalele
motive de caterisire: hula, schisma si erezia.
Preotul Vasile Gurita s-a nascut īn 1953, īntr-o colonie a regimului
comunist din Balta Brates, din judetul Galati. Parintii sai erau
deportati de comunisti. S-a nascut cu statutul de detinut politic. A
ajuns preot si, dupa ce a slujit īn mai multe parohii din Dobrogea, s-a
stabilit la Eforie Nord. S-a gāndit ca īncununarea muncii sale pentru
Biserica Ortodoxa ar fi sa ctitoreasca un nou lacas de cult. Preotul a
avut sansa sa-l īntālneasca pe Florentin Leica, un credincios care a
cheltuit o avere pentru a ridica o biserica īn Eforie Nord. Efortul
celor doi a dus la ridicarea bisericii ce poarta hramul "Nasterii Maicii
Domnului". Īn noua biserica slujeau preotul Vasile Gurita si fiul
acestuia, Ciprian. Numai ca ĪPS Teodosie a intrat īn conflict cu preotul
paroh Vasile Gurita. Pretextul a fost canapelele din biserica ce, īn
opinia ierarhului, nu erau conforme cu rānduiala ortodoxa. De fapt, ĪPS
Teodosie īsi dorea un alt paroh la noua biserica. Pentru ca sa
multumeasca pe toata lumea, deoarece bancutele cu pricina au fost
amplasate la cererea sa, Florentin Leica a facut o donatie si
Arhiepiscopiei Tomisului. Dar n-a fost de ajuns.
ĪPS Teodosie
considera ca bancutele sunt neconforme cu Biserica Ortodoxa. Dupa prima
donatie, ĪPS Teodosie a uitat o perioada de acele canapele. Ulterior,
Īnalt Prea Sfintia sa si-a reamintit si a continuat cu reprosurile. Īn
toamna lui 2008, ĪPS Teodosie a trimis pe preotul Neculai Poalelungi,
consilier audit al Arhiepiscopiei Tomisului, īn control la biserica din
Eforie. Conflictul a continuat pentru ca, la īnceputul lui decembrie
2008, ĪPS Teodosie a numit un alt preot paroh īn locul lui Vasile
Gurita. Īn urma controlului, pentru motive de ordin financiar, s-a
hotarāt schimbarea preotului paroh Vasile Gurita. La 8 decembrie 2008,
Vasile Gurita si-a cerut demisia, dar nu i-a fost acceptata. Cinci zile
mai tārziu, acesta a fost gonit din biserica cu ajutorul trupelor DIAS,
īn ciuda opozitiei enoriasilor si a ctitorului Florentin Leica. Preotul
Vasile Gurita, prin depunerea demisiei, a īncercat sa iasa de sub
"ascultarea" Eparhiei conduse de ĪPS Teodosie. Īnaltul nu a acceptat
demisia si a convocat Consistoriul Eparhial, care a decis caterisirea
preotului Vasile Gurita si a fiul sau.
Cei doi preoti au fost
judecati īn lipsa. Dupa caterisirea sa, Vasile Gurita a fost desemnat
reprezentantul Mitropoliei Ortodoxe din Milano cu drept canonic deplin.
Preotul a fost numit si Vicar Mitrat pentru provincia Dobrogea. Pe
scurt, un episcop egal īn grad cu cel care a decis caterisirea a
recunoscut harul lui Vasile Gurita ca preot ascultator de un alt
episcop. Aspect prevazut si de Regulamentul BOR. Preotul caterisit de
ĪPS Teodosie si repus īn drepturi de un alt episcop s-a adresat
instantelor pentru reabilitarea sa. Fiul sau, preotul Ciprian Gurita a
fost rejudecat de Consistoriul Mitropolitan al Patriarhiei Romāne si a
fost repus īn drepturi. La 13 octombrie, Tribunalul Constanta s-a
pronuntat si l-a repus pe preot īn situatia anterioara, respectiv īn
functia de preot 1 la Parohia Eforie Nord 2 cu consecinta platii
tuturor drepturilor salariale din data de 8.12.2008. Anterior, o alta
instanta s-a pronuntat si pe apartenenta bisericii ctitorite de Vasile
Gurita si Florentin Leica. Instanta a stabilit ca lacasul de cult
apartine unei fundatii.
Legea lui Teodosie Patriarhia
Romāna si-a demonstrat neputinta īn fata unor abuzuri ale lui ĪPS
Teodosie. Faptul ca Arhiepiscopia Tomisului nu a platit contributiile
aferente salariilor preotilor la bugetul de stat ani de zile pāna s-a
ajuns la o datorie de un milion de euro, fara ca īnaltii ierarhi sa ia
masuri, demonstreaza cel putin dezinteres pentru soarta propriilor
angajati, slujitori ai Domnului. Īn fapt, īn ultimii sapte ani, ĪPS
Teodosie a dat destinatii necunoscute banilor datorati bugetului de
stat, fapta ce se numeste īn penal stopaj la sursa, dar nici o
institutie a statului nu a luat masuri. Abuzurile unui īnalt ierarh sunt
greu de īncadrat penal. Abia dupa ce Fiscul a pus sechestru pe mai
multe bunuri si imobile
ale Arhiepiscopiei Tomisului, inclusiv pe Palatul Arhiepiscopal,
Teodosie a luat masuri. El s-a concentrat si īntr-o luna a adunat un
milion de euro pe care i-a platit la bugetul de stat. Este clar ca
Teodosie face ce vrea īn "parohia" sa.
Situatia preotului Marius Mustata este un alt exemplu de cum īmparte
dreptatea Teodosie. Dupa ce a fost omul de īncredere al lui ĪPS Teodosie
la construirea Manastirii de la Dorna Arini, metoc al Arhiepiscopiei
Tomisului, acesta a fost caterisit. Rejudecat de Consistoriul
Mitropolitan-instanta Patriarhiei pe aceleasi capete de acuzare puse de
preotul Neculai Poalelungi de la Arhiepiscopia Tomisului, preotul Marius
Mustata a fost gasit nevinovat si repus īn drepturi. Cu toate acestea,
Teodosie nici acum nu l-a repus īn drepturi si nici nu-i da dezlegare sa
plece īn alta episcopie. De doi ani īl tine muritor de foame, si
Patriarhia nu poate face nimic.
Pe de alta parte, avem doua exemple cunoscute opiniei publice, pentru
ca au fost intens mediatizate. Este vorba despre preotul Florin
Ciutoiu, de la Biserica "Sfāntul Andrei" din Cernavoda. La sfārsitul
lunii octombrie 2008, presa a prezentat un film īn care preotul Ciutoiu
era surprins īntr-o partida de sex cu o femeie īntr-o camera de hotel.
De atunci pāna īn prezent, preotul Ciutoiu este suspendat. El a ramas
totusi preot prin bunavointa lui ĪPS Teodosie.
La 27 august, Arhiepiscopia Tomisului a luat act de imaginile
prezentate de un ziar central īn care staretul Manastirii Basarabi
Teotim Popa snopeste īn bataie un cetatean care trecea pe terenul
proprietate a manastirii. Atunci, Arhiepiscopia s-a autosesizat si a
dispus suspendarea temporara a sus-numitului din slujire si deferirea sa
spre judecata Consistoriului monahal-instanta Arhiepiscopiei Tomisului.
Staretul Teotim a fost judecat de Consistoriul Monahal pastorit de
ĪPS Teodosie si s-a stabilit ca filmul a fost trucat. Īn consecinta,
Teotim a ramas staret la Manastirea Basarabi, poate pentru ca si el a
ajutat la ridicarea manastirii de la Dorna Arini. Preotul Neculai
Poalelungi, cel care i-a pus sub acuzare pe toti preotii caterisiti de
ĪPS Teodosie, Marius Mustata, Vasile Gurita, Ciprian Gurita si pe
preotul militar Traian Chircu, a fost adus de acesta īn 2005 la Parohia
Sfintii Īmparati Constantin si Elena din Constanta, unde preot paroh era
Iulian Zisu.
Īntre cei doi preoti a avut loc o altercatie care a degenerat īn
bataie. Poalelungi i-a rupt piciorul īn bataie lui Zisu. Acesta din urma
i-a facut plāngere penala colegului de breasla pentru vatamare
corporala. La scurt timp dupa ce acest conflict a fost mediatizat,
reprezentantii Arhiepiscopiei au demarat o ancheta. Īn urma
verificarilor, membrii comisiei l-au acuzat pe parintele Zisu ca a
apelat īn mod tendentios la serviciile presei "... aducānd denigrare
Bisericii, preotiei si ierarhiei īn Biserica, īnfatisānd propria
situatie īn mod subiectiv, tendentios si amenintator, cu mult īnainte ca
organele īn drept, respectiv Arhiepiscopia, Politia, Medicina Legala -
sa oficieze cercetarile legale si sa dea un verdict". Preotul Zisu a
mai fost acuzat si de faptul ca s-a folosit de atasamentul enoriasilor,
de instigarea acestora īmpotriva preotului Poalelungi si de neascultare
fata de autoritati.
Comisia Arhiepiscopiei era de parere ca atitudinea preotului Zisu
este "fundamentata pe ura, dusmanie, amenintare, asa cum reiesea din
propria exprimare, ceea ce este contrar spiritului īnvataturii
Māntuitorului Hristos, care īndemna la iertare si īngaduinta. Faptul ca
Poalelungi i-a rupt piciorul unui confrate preot nu era un delict prea
grav. Speriat cu caterisirea, preotul Zisu si-a retras plāngerea si i-a
lasat locul lui Poalelungi ca preot paroh. Acum Poalelungi aplica legea
lui ĪPS Teodosie la Arhiepiscopia Tomisului. Se poate trage concluzia ca
preotii din Arhiepiscopia Tomisului trebuie sa slujeasca fara sa
crācneasca mai īntāi pe Teodosie si apoi pe Domnul. Altfel pleaca din
Biserica.
Inapoi la insemnarea sursa 734 IPS
| |