Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa-descopera.ro
Una
dintre cele mai importante inventii ale secolului al XX-lea, computerul,
a adus beneficii imense omenirii, permitând eficientizarea multor
sarcini. Daca în secolul trecut computerul facilita îndeplinirea
deciziilor luate de oameni, în zilele noastre el are din ce în ce mai
des sarcina de a lua decizii în locul nostru, preluând usor-usor
controlul în tot mai multe aspecte ale vietii noastre.
În ultimele decenii, lumea computerelor a fost dominata de
asa-numita "lege a lui Moore". Aceasta porta numele co-fondatorului
Intel, Gordon Moore, care în 1965 a observat ca, de când a fost inventat
circuitul integrat, în 1958, numarul de tranzistori aplicati pe un cip
de siliciu s-a dublat la fiecare 12 luni. Moore a prezis ca aceasta
tendinta se va mentine pentru "cel putin 10 ani". Predictia lui a fost
confirmata de-a lungul timpului, ramânând valabila pâna în ziua de
astazi (chiar daca perioada necesara pentru dublarea capacitatii
computationale este de aproximativ 18 luni). Legea lui Moore a fost
adoptata de mult timp ca obiectiv de catre companiile producatoare de
microcipuri, garantându-i valabilitatea pentru multa vreme de-acum
înainte.
Aceasta crestere exponentiala a capacitatii de procesare a cipurilor a declansat o adevarata revolutie,
permitând aparitia computerelor personale, a Internetului si a
companiilor-gigant ce domina astazi Terra, printre care Google, Apple
sau Microsoft.
Recent, însa, a fost semnalata o noua tendinta de catre un grup de
specialisti în stiinta si tehnologie, în cadrul unui raport elaborat
pentru Casa Alba. Acestia au comparat timpul necesar rezolvarii unei
sarcini de optimizare a productiei. Un computer din 1988, folosind
algoritmii software existenti la acea vreme, ar fi rezolvat aceasta
problema în 82 de ani. În schimb, un computer din 2003 ce ar fi folosit
algoritmii software existenti în acel an ar fi rezolvat aceeasi problema
în doar un minut, ceea ce reprezinta o îmbunatatire cu un factor de 43
de milioane.
Câstigul în productivitate se compune din contributia procesoarelor
înmultita cu cea a algoritmilor. Cercetatorii au fost surprinsi de
faptul ca procesoarele mai performante au contribuit doar cu un factor
de 1.000 din ameliorarea observata, iar îmbunatatirea algoritmilor a
reprezentat un factor de 43.000.
Astfel, cresterea în performanta a algoritmilor software prezinta o
curba ascendenta chiar mai ridicata decât cea a capacitatii
computationale, ingenuitatea specialistilor care au conceput acesti
algoritmi accelerând rata progresului în nenumarate domenii.
Ce sunt algoritmii?
Algoritmii reprezinta un set de instructiuni matematice care au ca
scop rezolvarea unei probleme. Evolutia limbajelor de programare si
dezvoltarea de algoritmi mai eficienti au dus la o folosire mai
eficienta a capacitatii de procesare a computerelor.
Daca acum câteva decenii algoritmii sofisticati necesitau computere
extrem de puternice (si totodata costisitoare) pe care si le permiteau
doar companiile mari, structurile militare si organizatiile meteo,
progresul înregistrat în ultimii ani a facut posibila implementarea lor
în locuri surprinzatoare - de exemplu, în aspiratoare. Roomba, un
aspirator-robot autonom, este ghidat prin încapere de un algoritm care
alege calea optima pentru o curatenie perfecta.
Fara sa ne dam seama, algoritmii controleaza o mare parte a vietii
noastre de zi cu zi. De la cel folosit de motoarele de cautare pentru a
ne oferi cele mai relevante rezultate sau de retelele sociale pentru a
ne arata ultimele activitati ale prietenilor nostri, pâna la algoritmii
utilizati de dispozitivele GPS pentru a alege cea mai scurta ruta sau de
retaileri pentru a anticipa ce produse vor fi cerute, algoritmii
software ajung sa domine din ce în ce mai multe domenii.
Pietele financiare, controlate de algoritmi software
Un domeniu important ce a ajuns sa fie controlat în buna masura de algoritmi este cel al pietelor financiare.
Gratie algoritmilor si computerelor puternice, într-o singura secunda
pot fi procesate mii de ordine de vânzare si de cumparare, oamenilor
fiindu-le imposibil sa egaleze o asemenea performanta.
Bursa de la Londra poate procesa un ordin la 124 de microsecunde de la lansarea acestuia. Spre comparatie, cea mai rapida reactie umana se produce la stimulii auditivi, ea având loc în aproximativ 140-160 de milisecunde.
Orice reactie umana mai rapida de 140 de milisecunde este, de fapt, o
predictie. De aceea, în cadrul evenimentelor sportive, atunci când un
atlet porneste în cursa la 0,1 secunde (100 de milisecunde) dupa
semnalul acustic, situatia este considerata "start fals", deoarece
acesta nu ar fi avut timp sa reactioneze la sunet, ci a încercat sa
prezica momentul acestuia.
Se estimeaza ca pe Wall Street, într-o zi obisnuita, pâna la 70% din
tranzactiile efectuate au la origine un computer, nu un ordin plasat de
catre o persoana.
Pentru ca algoritmii reactioneaza în doar câteva milisecunde la orice
tendinta din piata, tranzactiile efectuate de catre ei tind sa
constituie o fractiune tot mai mare din totalul vânzarilor si al
cumpararilor.
Un raport publicat recent de Reuters ofera o dovada a importantei algoritmilor în lumea burselor. Agentia de presa relata ca, în luna august a acestui an, fondurile
de hedging controlate de computere au reusit sa obtina profit pe o
piata volatila, în timp ce fondurile controlate de oameni au avut
rezultate negative.
Pentru ca algoritmii pot efectua mii de tranzactii de-a lungul unui
singur minut, ei pot profita de momentele de instabilitate ale pietei,
capacitatea de reactie rapida oferindu-le un imens avantaj în fata
brokerilor umani.
Un astfel de moment a avut loc la jumatatea lunii august, când unul
dintre cei mai cunoscuti indici bursieri din SUA, Dow Jones, a fluctuat
masiv de-a lungul unui interval de o ora si jumatate. În astfel de
momente, majoritatea tranzactiilor sunt efectuate de algoritmi, conform
Tabb Group, o companie specializata în cercetarea si analiza pietelor
financiare. Ted Weisberg, unul dintre brokerii de pe Wall Street,
comenta pentru Los Angeles Times schimbarile halucinante ale pietei bursiere: "Cred
ca e grozav daca esti suficient de inteligent încât sa profiti de
aceste fluctuatii. Dar, în realitate, miscarile din piata nu sunt
provocate de investitori de rând. Toate aceste fluctuatii sunt provocate
de algoritmi".
Pentru ca algoritmii reactioneaza rapid la miscarile din piata, au
existat cazuri în care au antrenat caderi masive ale bursei fara vreun
motiv evident. Cel mai cunoscut exemplu este asa-numitul "Flash Crash"
din 6 mai 2010. Atunci, indicele Dow Jones a scazut cu 900 de puncte,
echivalentul a 9% din valoarea totala, actiunile a 8 mari companii
ajungând la valoarea de un cent.
Piata si-a revenit în mod rapid, în cursul aceleiasi zile, însa lumea
financiara a fost socata de prabusirea brusca a actiunilor, iar
oficialii bursei au impus limite de tranzactionare, pentru a nu a mai
permite algoritmilor sa provoace o astfel de cadere.
Recent, o noua inovatie a aparut în lumea computerizata de pe Wall-Street: algoritmi care încearca sa pacaleasca alti algoritmi.
Cum functioneaza aceasta practica, ce poarta numele de "algo-sniffing"?
Sistemele computerizate detecteaza semnatura electronica a unui
algoritm ce intentioneaza sa cumpere actiunile unei companii,
achizitioneaza respectivele actiuni cu câteva milisecunde înaintea
acestuia, ca apoi sa i le vânda ceva mai scump, obtinând un profit
sanatos în mai putin de câteva secunde.
Lumea finantelor nu este singura în care algoritmii încep sa preia
controlul. În curând, automobilele ar putea fi conduse de algoritmi,
care ar îndeplini rolul soferului.
DARPA, aripa Pentagonului ce are rolul de a dezvolta noi tehnologii
pentru armata SUA, a lansat în 2004 o provocare celor mai bune
departamente de cercetare ale universitatilor americane. Misiunea?
Conceperea unui vehicul care sa se conduca singur gratie senzorilor,
hardware-ului sofisticat si algoritmilor software, aplicând toate
cunostintele de robotica si din domeniul inteligentei artificiale.
Si în acest caz, progresul a fost remarcabil. În primul an al
concursului organizat de DARPA, 2004, niciun vehicul nu a reusit sa
parcurga fara probleme mai mult de 10 kilometri. În competitia
organizata în 2007, 5 automobile (fiecare apartinând altei universitati)
au reusit sa termine cursa ce se întindea pe aproximativ 130 de
kilometri, într-un mediu urban.
Toate masinile au reusit sa realizeze cu succes manevre complicate,
precum intrarea pe un drum aglomerat sau acordarea corecta a prioritatii
într-o intersectie în care toate cele 4 sensuri exista marcajul rutier
"STOP".
Compania Google a angajat membrii echipelor care s-au clasat pe primele doua locuri, pentru a demara proiectul "Google Driverless Car". În
2011, masina conceputa de Google a parcurs 225.000 de kilometri fara a
fi condusa de un om, fiind controlata în exclusivitate de algoritmii
software ce analizau datele oferite de camerele video si de senzorii instalati pe masina.
Cei care pledeaza în favoarea masinilor ce se conduc singure spun ca
acestea nu obosesc niciodata si nu se afla niciodata sub influenta
alcoolului, astfel ca folosirea lor ar salva numeroase vieti. Inginerul
Sebastian Thrun, liderul proiectului Google Driverless Car, a prezentat
masina în cadrul conferintei TED de anul acesta, afirmând ca "generatiile viitoare vor privi înapoi si vor spune «cât de ridicol era atunci când oamenii conduceau masini»".
Google a întreprins deja primii pasi spre acceptarea masinii fara sofer pe drumurile publice, facând demersuri pentru modificarea legilor
în statul american Nevada. Actiunile de lobby au avut succes, astfel ca
autovehiculele ce se conduc singure pot circula legal începând cu vara
aceasta prin Nevada.
Google nu este singura companie ce investeste resurse în acest
domeniu. Alte companii din industria auto au conceput la rândul lor
prototipuri autonome sau semi-autonome.
BMW a anuntat recent ca a testat de-a lungul a 5.000 de kilometri un
model din Seria 5 capabil sa accelereze, sa frâneze si sa depaseasca
alte masini fara ca "soferul" sa intervina în vreun moment. De asemenea,
prototipul este capabil sa "traga pe dreapta" în cazul în care soferul
devine incapabil sa conduca. Masina conceputa de inginerii germani
foloseste numerosi senzori pentru a putea capta si gestiona informatiile
din trafic, printre care LIDAR (Light Detection and Ranging), radar, ultrasunete si camere video.
Uniunea Europeana a conceput proiectul SARTRE (Safe Road Trains for the Environment), ce are ca scop dezvoltarea de tehnologii care vor permite masinilor sa formeze convoaie pe traseele lungi. Astfel,
doar primul autovehicul va fi condus în mod activ de un sofer, în timp
ce masinile aflate în spatele acestuia s-ar conduce singure, urmarind-o
în mod automat pe prima. Autovehiculele vor comunica între ele pe o
frecventa speciala, astfel ca toate vor putea reactiona în timp util la
orice decizie luata de soferul primei masini.
UE sustine ca aceasta tehnologie va îmbunatati traficul, va oferi mai
mult confort soferilor si va duce la un consum mai mic, reducând în
acelasi timp si costul unei calatorii si emisiile poluante. În ianuarie
2011, Volvo a efectuat primul test al tehnologiei, care a fost un
veritabil succes:
Cei implicati în proiectul UE anunta ca aceasta tehnologie poate
intra în productie în doar câtiva ani. "Cel mai mult va dura, însa,
acceptarea sa de catre public", mentioneaza acestia.
Conform statisticilor europene, factorul uman sta la baza a cel
putin 80% din accidentele rutiere. Pe masura ce autovehiculele preiau
controlul, calatoriile rutiere vor deveni mai sigure, iar comunicarea
wireless între masini va asigura reducerea blocajelor din trafic.
Ramâne de vazut, însa, daca soferii vor accepta sa cedeze controlul unui algoritm software.
«Pilotul automat» duce la uitare
Pe masura ce vom accepta sa cedam controlul computerului, va trebui
sa fim pregatiti pentru consecintele acestei decizii. Un semnal de
alarma în aceasta privinta vine din domeniul aviatiei, unde progresul
tehnologic a facut ca pilotul automat sa fie atât de folosit, încât
pilotii si-au pierdut îndemânarea.
Un studiu efectuat de Administratia Federala Aviatica (FAA) din SUA
arata ca pilotii "deleaga prea multa responsabilitate sistemelor
automate", iar un numar mare de experti de securitate afirma ca numarul
cazurilor în care pilotii nu stiu cum sa reactioneze atunci când sunt
confruntati cu dezactivarea pilotului automat este în crestere.
Rory Kay, pilot de avion si co-presedinte al comisiei FAA de formare a pilotilor, a declarat pentru Associated Press ca "se observa un nou tip de accident în cazul acestor avioane cu sisteme sofisticate - acela în care pilotii uita cum sa piloteze".
Pierderea îndemânarii a provocat sute de decese în accidente aviatice
în ultimii 5 ani, afirma expertii. În aceasta perioada au fost
înregistrate 51 de accidente în care avioanele au intrat în vrie în
timpul zborului si pilotii nu au putut interveni pentru a remedia
problema. Conform Asociatiei Internationale de Transport Aerian (IATA),
acesta este tipul de accident aerian cel mai des întâlnit.
Conform studiului FAA, pilotii au din ce în ce mai putine
oportunitati de a pilota manual pentru a-si mentine îndemânarea,
deoarece multe linii aeriene si organizatii de reglementare descurajeaza
sau chiar interzic pilotilor dezactivarea pilotului automat.
"Industria aeriana sufera de o dependenta de automatizare", crede
Kay. Un alt membru al comisiei FAA si totodata pilot de avion, Bob
Coffman, spune ca "liniile aeriene raporteaza tot mai multe incidente
în care pilotii irosesc timp pretios încercând sa reporneasca pilotul
automat, când ar trebui sa preia controlul si sa piloteze avionul".
Conform legilor în vigoare, pilotii sunt obligati sa foloseasca
autopilotul între altitudinea de 8.900 metri si cea de 12.500 metri,
adica în portiunea în care avioanele petrec cel mai mult timp. Coffman
spune ca majoritatea liniilor aeriene sfatuiesc pilotii sa activeze
pilotul automat la aproximativ 90 de secunde dupa decolare, când avionul
se înalta aproximativ 300 de metri, si sa-l tina activat pâna cu 90 de
secunde înainte de aterizare.
Chiar si asa, se tinde spre o automatizare mai mare. În SUA, FAA
intentioneaza sa înlocuiasca sistemele de control al traficului aerian
ce se bazeaza pe tehnologia radar cu unele mai precise, bazate pe GPS.
Aceasta schimbare va permite înlocuirea tehnicii vechi folosite la
aterizare.
Daca acum avioanele trebuie sa coboare în trepte pentru aterizare,
manevra ce consuma mult timp si combustibil, gratiei tehnologiei GPS
aeronavele vor putea sa efectueze coborâri mai abrupte, planând. Aceasta
noua tehnica va permite aterizari mai dese si mai frecvente, chiar si
în conditii meteo nefavorabile, pentru ca pilotii vor sti localizarea
precisa a altor aeronave si a obiectelor de la sol. Singurul dezavantaj
al noii metode de aterizare este acela ca presupune cedarea controlului
catre computerul de bord. "Aceste proceduri noi trebuie efectuate cu
autopilotul pornit, pentru ca un singur stranut e suficient pentru a
strica totul", explica Bill Voss, presedintele Flight Safety Foundation,
o organizatie ce promoveaza siguranta în domeniul aviatiei.
Asadar, "pilotii" de avioane vor continua sa ghideze aeronavele spre
destinatie, însa rolul lor se aseamana mai degraba cu cel al unui
programator decât cu imaginea pe care o avem toti în minte, aceea în
care ei conduc aeronava cu ajutorul mansei.
Automobilele si avioanele nu sunt singurele elemente din viata
noastra conduse de algoritmi. Mai nou, acestia au ajuns sa ghideze un
aspect mult mai intim al vietii noastre.
Algoritmii se ocupa si de amor?
În ultimii ani, tot mai multi oameni apeleaza la Internet pentru a-si
gasi un partener. Daca acum 10 ani cei care îsi cautau jumatatea pe
Internet nu erau vazuti prea bine, astazi "petitul virtual" devine
acceptat de societatile din întreaga lume. Un sondaj efectuat în 2010
pentru BBC World Service în 19 tari de pe tot mapamondul arata ca o
treime din utilizatorii de Internet îl considera un loc potrivit pentru
a-si gasi jumatatea.
Astazi, industria "datingului online" valoreaza numai în SUA 1,9 miliarde de dolari, iar cel
mai mare site de profil din lume, match.com, are 1,8 milioane de
clienti platitori si a fost folosit de la înfiintare de 75 de milioane
de persoane.
Cum gestioneaza acest site un numar atât de mare de persoane si cum
reuseste sa recomande acestora partenerul potrivit? Desigur, este vorba
de un algoritm. "Synapse", algoritmul celor de la Match ia în calcul un
numar mare de factori pentru a gasi partenerul ideal pentru fiecare.
Acesta nu ia în calcul doar optiunile explicite ale fiecarui utilizator,
ci încearca sa "ghiceasca" ceea ce îsi doresc membrii site-ului în
functie de actiunile pe care acestia le întreprind pe site.
Unul dintre inginerii care au lucrat la conceperea algoritmului a explicat pentru Financial Times
modul în care acesta functioneaza: "Algoritmul învata în acelasi fel în
care o face si creierul uman. Când îi oferi un stimul, acesta creeaza
anumite cai neuronale. Atunci când nu ne mai place ceva, acestea dispar.
Astfel, învata pe parcurs". Acesta a adaugat: "Înainte, potentialii
parteneri pe care îi prezentam utilizatorilor erau alesi în functie de
preferintele mentionate de acestia. Dar am descoperit ca oamenii nu sunt
întotdeauna interesati de ceea ce zic ca sunt interesati".
Modificarea algoritmulului pentru a-i permite sa învete din
comportamentul utilizatorilor a dus la o dublare a numarului de
interactiuni ale membrilor site-ului cu persoanele recomandate de acesta,
iar acum mai mult de jumatate dintre mesajele pe care le trimit membrii
site-ului au ca destinatari persoane sugerate de catre algoritm. Pe
masura ce site-ul acumuleaza tot mai multi terabiti de date, algoritmul
devine tot mai bun.
Ce ne rezerva viitorul?
Asadar, algoritmii sofisticati ce proceseaza cantitati mari de date
reusesc deja sa controleze aspecte esentiale ale vietii noastre, de la
modul în care ne gasim partenerul de viata pâna la deciziile de pe
bursele financiare ce decid soarta economiei globale.
În fiecare zi, algoritmii sofisticati îsi fac aparitia în noi
domenii, existând promisiunea ca ei sa produca schimbari radicale în
cadrul acestora. În medicina, compania Predictive Medical Technologies a anuntat în aceasta vara ca a dezvoltat un
algoritm care, atunci când este conectat la aparatele de monitorizare a
sanatatii unui pacient, poate analiza datele generate de acestea pentru
a prezice cu pâna la 24 de ore în avans evenimente precum atacurile de
cord sau crizele respiratorii. Acest lucru va permite cadrelor medicale sa actioneze prin ajustarea tratamentului pentru a le preveni.
Ce urmeaza? Algoritmii vor prelua controlul în nenumarate aspecte
marunte, ca urmare a cresterii exponentiale a datelor disponibile.
Gratie scaderii costurilor de productie, senzorii pot fi integrati în
tot mai multe dintre elementele lumii ce ne înconjoara. Toti acesti
senzori produc date, fiind procesate de algoritmi tot mai sofisticati.
Spre exemplu, compania Thames Water, care gestioneaza resursele de apa
din Londra, a început sa instaleze senzori pe tevile de apa, iar
algoritmii analizeaza datele generate de acestia pentru a anticipa când
exista o probabilitate mare ca tevile sa se fisureze. Astfel, computerul poate programa reparatiile chiar înainte ca defectiunile sa apara!
Pe masura ce senzorii vor deveni omniprezenti, algoritmii necesari
prelucrarii datelor generate de acestia vor controla tot mai multe
aspecte ale vietii de zi cu zi.
Daca în majoritatea scrierilor science-fiction era în care
computerele preluau controlul prezenta consecinte neplacute pentru
omenire, în realitate acesti algoritmi par sa aduca o mai mare
eficienta, un consum mai mic de resurse si o îmbunatatire a calitatii
vietii. Totusi, integrarea acestora în viata noastra trebuie
constientizata, tinându-se cont de semnalele de alarma oferite de
prabusirea neasteptata de pe Wall Street si de situatia pilotilor de
avioane.
Un lucru este cert: marsul inexorabil al progresului nu poate fi
oprit. Depinde doar noi, însa, daca vom sti sa-i gestionam consecintele.
Inapoi la insemnarea sursa 717 Trai decent
|