Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa-amosnews
ACORDUL DE COLABORARE INSTITUTIONALA
Între Presedintele României si Primul-Ministru al Guvernului
In conditiile situatiei de coabitare din România între Presedintele ales, domnul Traian Basescu, si Primul-ministru, domnul Victor Ponta, se convine urmatorul acord pentru a crea mecanismul functional al coabitarii si a asigura guvernanta eficienta a tarii. Acordul de colaborare institutionala este destinat pastrarii stabilitatii tarii si asigurarii unui climat functional, bunei guvernari si asigurarii încrederii pietelor internationale, prin armonizarea pozitiilor comune în cadrul puterii executive, cu respectarea atributiilor constitutionale ale Presedintelui si Guvernului României.
1. Principii si valori comune
Colaborarea institutionala se bazeaza pe elemente fundamentale acceptate de toate partile, elemente ce nu vor fi alterate direct sau indirect de nicio initiativa a partilor, dupa cum urmeaza;
- orientarea strategica a României: apartenenta României la NATO si UE, Parteneriatui Strategic cu SUA, regulile europene ale competitiei si economiei de piata si ale democratiei sunt intangibile.
- securitatea României, inclusiv sustenabilitatea institutiilor responsabile, sunt elemente asupra carora partile nu se pronunta în forma contradictorie. Orice referire sau problema legata de aceste institutii va 11 dezbatuta în comun, un rol important revenind argumentelor profesionale provenind din evaluarile institutiilor vizate.
- independenta justitiei si suprematia legii, statul de drept:
a. respectul pentru valorile constitutionale si pentru institutiile fundamentale ale statului, începând cu Justitia, care nu trebuie sa fie atacate si, astfel, delegitimate.
b. consolidarea independentei justitiei în raport cu influenta politica. Respectarea prevederilor Constitutiei la emiterea ordonantelor de urgenta si punerea în aplicare a deciziilor Curtii Constitutionale.
c. asigurarea functionalitatii institutiilor afectate si identificarea de garantii pentru pastrarea atributiilor institutiilor statului de drept.
d. numirea în functia de Avocat al Poporului a unei persoane care se bucura de sprijinul diferitelor grupuri parlamentare.
e. introducerea unui proces transparent de numire a Procurorului general si a Procurorului sef al DNA care sa presupuna candidaturi deschise, criterii de experienta profesionala, integritate si rezultate pozitive în actiunea anticoruptie.
- prioritatile de aparare ale României: ambele parti convin sa sustina prioritatile de aparare ale României si sa le scoata din spatiul disputelor politice, tinând cont de nevoile si optiunile profesionistilor din Fortele Armate pe diversele teme aferente. Politicienii se vor abtine de la orice luare de pozitie care ar putea afecta capacitatea, credibilitatea si forta Armatei române.
- orientarea în directia aprofundarii integrarii în cadrul constructiei europene: dezvoltarea politicilor Uniunii Europene si promovarea României ca membru activ în realizarea acordului general în UE pentru avansarea proceselor de integrare europeana reprezinta unul din principiile comune de baza ale partilor în abordarea sferei afacerilor europene.
2. Angajamente comune
Partile convin ca vor respecta si se vor abtine în a lansa dispute politice pe temele legate de angajamentele României fata de institutiile internationale. De asemenea, se angajeaza sa respecte un set de reguli comune în relatiile cu partenerii externi.
Astfel:
- partile se angajeaza sa se abtina de ia atacuri la adresa institutiilor statului de drept si a celor cuprinse în angajamente externe, de natura financiara si politica, optând sa coopereze în pozitiile comune fata de FMI, BM, CoE, NATO, MCV, Schengen etc.
- partile se angajeaza sa mentina coeziunea mesajului extern.
- toate componentele guvemantei României îsi asuma coeziunea mesajului intern pe temele convenite.
- partile vor stabili spatiile de competitie politica în mod concret, elementele asupra carora nu se convine în negociere directa si asupra carora opiniile divergente vor fi oferite ca optiuni în spatiul public.
- partile se angajeaza sa evite confruntarile publice inutile, sa încerce solutionarea diferentelor pe temele asupra carora nu s-a convenit în consultari, sa respecte preeminenta uneia dintre parti convenite în tipologia de problematica abordata si sa propuna public optiunile alternative acolo unde diferentele de abordare apar, iar subiectele expuse public nu sunt în masura sa aduca prejudicii la nivel national, ci doar dezbatere pentru perfectionarea optiunilor si cresterea consultarii publice pe aceste teme.
- partile convin asupra necesitatii de a se consulta ex-ante în privinta mandatelor care vizeaza dezvoltarea/punerea în aplicare a politicilor europene: reuniunile de consultare în vederea armonizarii unor pozitii comune vor avea loc înainte de reuniunile ordinare ale Consiliului UE si ale Consiliului European, precum si ori de câte ori este necesar (cu prilejul reuniunilor cu caracter exceptional). în cazul mandatelor generale sau ai temelor complexe de mare sensibilitate, partile convin sa desfasoare inclusiv consultari în formatul Presedinte, pe de o parte, si partidele politice din coalitia de guvernare/parlamentare, pe de cealalta parte.
Obiectivul de interes national al României în aceasta perioada este absorbtia fondurilor europene prin utilizarea la maximum a fondurilor puse la dispozitie de UE pentru asistenta tehnica (POAT).
3. Spatii de responsabilitate preeminenta
Partile convin asupra faptului ca, potrivit Constitutiei României, fiecare componenta are atributii preeminente în anumite domenii de activitate:
Presedintele: politica externa, de securitate, de aparare, reprezentarea la Consiliul European, conform Deciziei C-CR.
Primul ministru: Politica economica si sociala, guvernarea tarii, probleme de ordin curent ce nu au direct incidenta cu securitatea nationala, relatii externe la nivel interguvernamental si european.
Partile convin sa respecte pozitiile formulate de responsabilul constitutional, sa coopereze în formularea politicilor acolo unde e implicata si cea de a doua parte, cu buna credinta, sa evite orice fel de blocaj, sa discute si sa dezbata pozitii alternative. în aceste domenii, pozitiile publice divergente sau alternative vor putea fi exprimate la nivel tehnic, cu referire directa la argumente de aceasta factura si nu cu abordare politica.
Partile se angajeaza sa continue practica aprobarii mandatelor de reprezentare de catre Presedintele României si prezentarea rapoartelor la sosirea din delegatii.
4. Spatii de cooperare si modalitatea de cooperare
Exista domenii efective în care cooperarea dintre cele doua componente ale executivului se impune. Exista deja un set de mecanisme institutionale si o jurisprudenta în materie administrativa care va fi mentinuta. Astfel, vor fi respectate de catre fiecare atributiile si pozitiile celeilalte parti în actele de decizie administrativa ce implica ambele parti, cu buna credinta, evitând blocajele, dar cu respect fata de argumentele fiecarei parti, care pot fi circumscrise unei sfere inacceptabile pentru celalalt. Daca sunt puncte de vedere diferite, va avea prioritate decidentul final.
In aceasta materie se înscriu:
- elaborarea politicii externe si cooperarea cu MAE
- elaborarea politicii în cadrul UE si cooperarea cu MAEur si MAE
- numirile de generali
- numirile de Ambasadori
- numirea Procurorului General, Procuror sef al DNA sau alte functii ce reclama atributii constitutionale ale Presedintelui si ale Guvernului
- elaborare de pozitii comune în terte teme
- temele de politica interna cu incidenta în sfera securitatii nationale
Modalitatea de cooperare, în aceste cazuri, se realizeaza fie prin mecanismul decizional direct, întâlnirea celor în cauza - Presedinte cu premier. Ministru de Externe, Ministru al Apararii, alti ministri - fie prin formule institutionale de convenire a pozitiei comune - mandatul extern de negociat de catre MAE cu Departamentul de Politica Externa si consilierul aferent, mandatul la Consiliul European elaborat de MAE si MAEur cu consilierul de specialitate, fie prin formule terte, convenite de cei doi decidenti pentru a lucra pe aceasta directie.
Legislatie esentiala de implementat (eventuale modificari cu acordul partilor):
- coduri justitie
- Legea micii reforme în justitie
Angajamentul de realizare al urmatoarelor legi:
- Noua Lege a Sanatatii
- Reorganizarea administrativa - regionalizare
- Reforma electorala
- Revizuirea Constitutiei
5. Codul de conduita general
Partile vor îmbratisa reguli minimale de adresare respectuoasa, cu referire directa la functia partenerului si la adresarea la plural. Ele se vor abtine în a încuraja abordari diferite la nivelul structurilor pe care le reprezinta si vor sanctiona excesele si iesirile publice ale colegilor de partid sau angajatilor care exced aceasta regula de comportament, bun simt, decenta si politete.
Partile se angajeaza, de asemenea, sa evite expresiile dure, atacurile de orice fel. Ele se vor abtine de la expunerea publica a temelor nediscutate si vor conveni termene concrete, asumându-si celeritatea în discutarea temelor solicitate de o parte sau alta si de formulare a unor raspunsuri si pozitii. La expirarea termenelor limita convenite, abordarea publica a acestor teme si lansarea lor în dezbatere este o optiune deschisa.
Partile convin sa respecte cu strictete regula ele a nu expune public discutiile oficiale si a aduce în public exclusiv elementele convenite de ambele parti sau temele asupra carora nu s-a convenit si a caror expunere în spatiul public nu afecteaza interesele României.
6. Mecanismul de luare a deciziilor
Formula de luare a deciziilor între cele doua componente ale Executivului, Presedintia si Guvernul României, este cu precadere întâlnirea sau discutia directa Presedinte-Premier. În mod exceptional, alte persoane pot fi implicate, cu acceptul celor doi, sau o tema poate fi delegata catre sistemul administrativ al celor doua institutii - consilieri, aparat tehnic. Pot exista chestiuni care reclama implicarea celor doi presedinti ai Camerelor asa cum pot exista formate de dezbatere si decizie ce contin si alti ministri.
7. Mecanismul de solutionare a disputelor
În conditiile în care, pe o anumita tema în care e necesara o convergenta a pozitiilor ambelor parti, nu exista o prevedere constitutionala privind preeminenta în decizie a unei parti sau chestiunile sunt extrem de importante si nu se poate conveni o pozitie comuna, ca si în cazul în care sunt încalcate regulile prezentului acord, deblocarea relatiei trebuie facuta printr-un mecanism convenit care sa asigure atingerea unei solutii, pentru a se asigura deblocarea relatiei sau functionalitatea.
Mecanismul de solutionare a disputelor este alcatuit din consilieri si ministri, cu o persoana desemnata de catre fiecare parte care sa conduca fiecare componenta. Desemnarea se va face în functie de tema discutata, si vor fi evitate persoanele controversate sau inacceptabile celeilalte parti. Chestiunea se abordeaza tehnic si juridic, se aleg variante si optiuni, prezentate celor doi decidenti pentru a conveni asupra formulei finale.
Dezbaterile din cadrul mecanismului nu sunt publice si nici destinate publicitatii pâna la convenirea lor de catre decidenti.
Inapoi la insemnarea sursa Doi mitocani
|