294 Blocarea contului, sperietoare ...


A.S. Sursa acestui material este   capital.ro (click pe link)

Blocarea contului, sperietoare pentru actualizarea datelor personale - Capital.ro

Blocarea contului, sperietoare pentru actualizarea datelor personale

 Autor: Marius Guta Publicat: 2 Septembrie 2009 Vizionari: 11365;

Clientii bancilor comerciale din România sunt obligati, în conformitate cu o norma a Bancii Nationale, sa îsi actualizeze datele personale. În caz contrar, risca sa li se blocheze conturile. Capital.ro va prezinta lista bancilor care vor restrictiona accesul la conturi daca nu va actualizati datele, precum si ziua-limita pâna la care puteti sa va actualizati datele personale.

„Institutiile de credit trebuie sa adopte norme interne de cunoastere a clientelei care sa previna folosirea institutiei pentru desfasurarea unor activitati ce au ca scop spalarea banilor sau finantarea actelor de terorism”, prevede Regulamentul nr. 9 din 03/07/2008 elaborat de catre Banca Nationala a României.

Conform documentului mentionat, normele de cunoastere a clientelei, elaborate de fiecare institutie de credit, „trebuie sa corespunda naturii, volumului, complexitatii si întinderii activitatii acesteia si sa fie adaptate la gradul de risc asociat categoriilor de clienti pentru care aceasta presteaza servicii financiar-bancare si la gradul de risc al produselor si serviciilor oferite”.

Normele BNR: „Monitorizarea permanenta a tranzactiilor suspecte”

Normele de cunoastere a clientelei trebuie sa includa cel putin urmatoarele elemente:

 politica de acceptare a clientilor prin care sa se stabileasca cel putin categoriile de clientela pe care institutia îsi propune sa le atraga, procedurile graduale de acceptare si nivelul ierarhic de aprobare a acceptarii clientilor în functie de gradul de risc asociat categoriei în care sunt încadrati, tipurile de produse si servicii care pot fi furnizate fiecarei categorii de clientela;

 proceduri de identificare si de monitorizare permanenta a clientilor pentru încadrarea acestora în categoria de clientela corespunzatoare, respectiv pentru trecerea dintr-o categorie de clientela în alta;

 continutul masurilor-standard, masurilor simplificate si masurilor suplimentare de cunoastere a clientelei pentru fiecare dintre categoriile de clientela si de produse ori tranzactii supuse acestor masuri;

 proceduri de monitorizare permanenta a operatiunilor derulate de clienti în scopul detectarii tranzactiilor neobisnuite si tranzactiilor suspecte;

 standardele pentru angajare si programe de pregatire a personalului în domeniul cunoasterii clientelei.

Adrian Vasilescu: „Proceduri sunt valabile în toata Europa”

Aplicarea acestor masuri este impusa de catre Comisia Europeana si este valabila pe întreg teritoriul Uniunii Europene, a declarat pentru capital.ro consilierul guvernatorului BNR, Adrian Vasilescu.

Acesta a dezvaluit pentru capital.ro ca Banca Nationala a decis prelungirea termenului de aplicare a acestei norme. „Banca Nationala a propus prelungirea termenului de aplicare. Este o chestiune mai complicata. Aplicarea difera de la o banca la alta. Una este sa ai 9 milioane de conturi si alta este sa ai câteva sute de mii”, a comentat pentru Adrian Vasilescu.

„Daca ai 9 milioane de clienti nu poti, totusi, sa trimiti 9 milioane de SMS-uri sau 9 milioane de scrisori. Atunci adopti masurile care pot fi mai eficiente, una dintre acestea fiind blocarea conturilor. Fiecare se descurca cum poate”, a conchis oficialul BNR.

Veniturile si sursa lor

În urma unei succinte anchete efectuate de catre capital.ro, se poate afirma ca actualizarea datelor nu dureaza mai mult de 5 minute. Evident, acest termen se poate modifica în functie de cât de aglomerat este sediul bancii! Procedura în sine nu implica altceva decât completarea unui asa-numit „Formular de actualizare”.

În afara de informatiile standard, cum ar fi numele, adresa sau  locul de munca se mai solicita date despre veniturile obtinute si despre volumul preconizat al tranzactiilor care urmeaza a fi efectuate prin contul respectiv.

Vi se va solicita, de asemenea, sa mentionati eventualele relatii cu banca la care aveti deschis contul ori daca sunteti beneficiarul real al fondurilor depuse în cont sau daca altcineva va beneficia de aceste fonduri, precum si sursa banilor.

Apare, de asemenea, o rubrica noua, numita „persoana expusa public”, care se refera, în general, la persoane care detin o functie de demnitate publica, cum ar fi ministri, parlamentari, membri ai Curtii Constitutionale sau ai Curtii de Conturi, precum si rudele de gradul I ale acestora, respectiv sotul/sotia, copiii, parintii, ginerii si nurorile.

Completarea acestor formulare se poate face în orice sucursala, cu unele exceptii, cum ar fi Banca Transilvania, care impune prezenta în sucursala la care s-a deschis contul daca au survenit modificari ale datelor declarate initial.

Termenele-limita pentru blocarea conturilor

capital.ro va prezinta lista bancilor care vor restrictiona accesul la conturi daca nu va actualizati datele, precum si ziua-limita pâna la care puteti sa va actualizati datele personale.

Bancpost: 23 septembrie 2009  BCR: 30 septembrie 2009 Carpatica: 10 octombrie 2009 Libra Bank: 30 septembrie 2009 Raiffeisen Bank: 9 octombrie 2009

Exista si banci care se prevaleaza de prelungirea termenului de aplicare, decisa de catre BNR, astfel încât fie nu au impus un termen-limita, fie au stabilit un asemenea termen, dar au decis sa nu blocheze conturile.

Credit Europe Bank: 14 octombrie 2009 Alpha Bank: pâna la 31 decembrie 2009  ATE Bank: nu a stabilit un termen a CEC: fara termen-limita Banca Româneasca: 1 septembrie 2009 BRD: fara termen limita Emporiki: oricând Garanti Bank: fara termen MKB Romexterra Bank: „Cu cât mai repede, cu atât mai bine” Millennium Bank: fara termen 

Inapoi la insemnarea sursa   Blocare cont de BNR ?

        pot fi contactat prin E-mail            © 2009 ASCII-Lob            Home Popescu-Colibasi  


click spre "negustori"