|
Am mai spus si repet sunt articole care imi sunt utile si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez si la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult Valoare Adaugata) Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa acestui articol este aici
Avand in vedere obligatiile ce revin Romaniei ca urmare a
angajamentelor asumate in cadrul Tratatului de aderare la Uniunea
Europeana si necesitatea de a transpune in legislatia interna Directiva
2005/60/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 octombrie
2005 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul
spalarii banilor si finantarii terorismului , publicata in Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 309 din 25 noiembrie 2005, si
Directiva 2006/70/CE a Comisiei Europene din 1 august 2006 de stabilire
a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2005/60/CE a
Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce priveste definitia
"persoanelor expuse politic" si criteriile tehnice de aplicare a
procedurilor simplificate de precautie privind clientela, precum si de
exonerare pe motivul unei activitati financiare desfasurate in mod
ocazional sau la scara foarte limitata, publicata in Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene, seria L nr. 214 din 4 august 2006, intrucat
termenul-limita de implementare pentru toate statele membre a fost 15
decembrie 2007, neexistand derogari pentru noile state membre,
vazand si necesitatea adoptarii unor masuri privind aplicarea
Regulamentului Parlamentului European si al Consiliului nr. 1.781/2006
din 15 noiembrie 2006 cu privire la informatiile privind platitorul,
care insotesc transferurile de fonduri, publicat in Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene, seria L nr. 345 din 8 decembrie 2006, se impune
modificarea in regim de urgenta a cadrului legal, fiind vorba de o
situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia
Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de
urgenta.
Art. I. - Legea nr. 656/2002
pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru
instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor
de terorism, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
904 din 12 decembrie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2, literele c) si d) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"c) prin tranzactie suspecta se intelege operatiunea
care aparent nu are un scop economic sau legal ori care, prin natura ei
si/sau caracterul neobisnuit in raport cu activitatile clientului uneia
dintre persoanele prevazute la art. 8, trezeste suspiciunea de spalare
a banilor sau de finantare a actelor de terorism;
d) prin transferuri externe in si din conturi se
intelege transferurile transfrontaliere, astfel cum sunt acestea
definite potrivit reglementarilor nationale in materie, precum si
operatiunile de plati si incasari efectuate intre rezidenti si
nerezidenti pe teritoriul Romaniei;".
2. La articolul 2, dupa litera d) se introduc sapte noi litere, literele e)-k), cu urmatorul cuprins:
"e) prin institutie de credit se intelege orice
entitate care desfasoara una dintre activitatile definite de art. 7
alin. (1) pct. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006
privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 227/2007;
f) prin institutie financiara se intelege orice
entitate, cu sau fara personalitate juridica, alta decat institutia de
credit, care desfasoara una ori mai multe dintre activitatile prevazute
la art. 18 alin. (1) lit. b)-l) si n) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 227/2007, inclusiv oficiile postale si alte entitati specializate
care presteaza servicii de transfer de fonduri si cele care desfasoara
activitati de schimb valutar. Intra in aceasta categorie si:
1. asiguratorii, reasiguratorii si brokerii de
asigurare si/sau reasigurare, autorizati potrivit prevederilor Legii
nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea
asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si
sucursalele aflate pe teritoriul Romaniei ale asiguratorilor,
reasiguratorilor si intermediarilor in asigurari si/sau reasigurari
autorizati in alte state membre;
2. societatile de servicii de investitii financiare,
consultantii de investitii, societatile de administrare a
investitiilor, societatile de investitii, operatorii de piata,
operatorii de sistem, asa cum sunt definiti potrivit prevederilor Legii
nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si completarile
ulterioare, si a reglementarilor emise in aplicarea acesteia;
g) prin relatie de afaceri se intelege relatia
profesionala sau comerciala legata de activitatile profesionale ale
persoanelor prevazute la art. 8 si despre care, la momentul initierii,
se considera a fi de o anumita durata;
h) prin operatiuni ce par a avea o legatura intre
ele se intelege operatiunile aferente unei singure tranzactii decurgand
dintr-un singur contract comercial sau intelegere de orice natura intre
aceleasi parti si a caror valoare este fragmentata in transe mai mici
de 15.000 euro ori echivalentul in lei, atunci cand acestea sunt
efectuate in cursul aceleiasi zile bancare, in scopul evitarii
cerintelor legale;
i) prin banca fictiva se intelege o institutie de
credit ori o institutie care desfasoara activitate echivalenta,
inregistrata intr-o jurisdictie in care aceasta nu are o prezenta
fizica, respectiv conducerea si administrarea activitatii si evidentele
institutiei nu sunt situate in acea jurisdictie, si care nu este
afiliata la un grup financiar reglementat;
j) prin furnizori de servicii pentru societatile
comerciale si alte entitati sau constructii juridice se intelege orice
persoana fizica sau juridica care presteaza cu titlu profesional
oricare dintre urmatoarele servicii pentru terti:
1. constituie societati comerciale sau alte persoane juridice;
2. exercita functia de director ori administrator al
unei societati sau are calitatea de asociat al unei societati in
comandita ori o calitate similara in cadrul altor persoane juridice sau
intermediaza ca o alta persoana sa exercite aceste functii ori
calitati;
3. furnizeaza un sediu social, un domiciliu ales sau
orice alt serviciu legat de o societate comerciala, o societate in
comandita sau orice alta persoana juridica ori constructie juridica
similara;
4. are calitatea de fiduciar in derularea unor
activitati fiduciare exprese sau a altor operatiuni juridice similare
ori intermediaza ca o alta persoana sa exercite aceasta calitate;
5. actioneaza sau intermediaza ca o alta persoana sa
actioneze ca actionar pentru o persoana, alta decat o societate ale
carei actiuni sunt tranzactionate pe o piata reglementata care este
supusa unor cerinte de publicitate in conformitate cu legislatia
comunitara sau cu standarde fixate la nivel international;
k) prin grup se intelege un grup de entitati, asa
cum este definit la art. 2 alin. (1) pct. 13 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 98/2006 privind supravegherea suplimentara a
institutiilor de credit, a societatilor de asigurare si/sau de
reasigurare, a societatilor de servicii de investitii financiare si a
societatilor de administrare a investitiilor dintr-un conglomerat
financiar, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
152/2007."
3. Dupa articolul 2 se introduc doua noi articole, articolele 21 si 22, cu urmatorul cuprins:
"Art. 21. - (1) In sensul prezentei legi, persoane
expuse politic sunt persoanele fizice care exercita sau au exercitat
functii publice importante, membrii directi ai familiilor acestora,
precum si persoanele cunoscute public ca asociati apropiati ai
persoanelor fizice care exercita functii publice importante.
(2) Persoanele fizice care exercita, in sensul prezentei legi, functii publice importante sunt:
a) sefii de stat, sefii de guverne, membrii
parlamentelor, comisarii europeni, membrii guvernelor, consilierii
prezidentiali, consilierii de stat, secretarii de stat;
b) membrii curtilor constitutionale, membrii
curtilor supreme sau ai altor inalte instante judecatoresti ale caror
hotarari nu pot fi atacate decat prin intermediul unor cai
extraordinare de atac;
c) membrii curtilor de conturi sau asimilate
acestora, membrii consiliilor de administratie ale bancilor centrale;
d) ambasadorii, insarcinatii cu afaceri, ofiterii de rang inalt din cadrul fortelor armate;
e) conducatorii institutiilor si autoritatilor publice;
f) membrii consiliilor de administratie si ai
consiliilor de supraveghere si persoanele care detin functii de
conducere ale regiilor autonome, ale societatilor comerciale cu capital
majoritar de stat si ale companiilor nationale.
(3) Niciuna dintre categoriile prevazute la alin.
(2) lit. a)-f) nu include persoane care ocupa functii intermediare sau
inferioare. Categoriile prevazute la alin. (2) lit. a)-e) cuprind, dupa
caz, functiile exercitate la nivel comunitar sau international.
(4) Membrii directi ai familiilor persoanelor expuse politic sunt:
a) sotul/sotia;
b) copiii si sotii/sotiile acestora;
c) parintii.
(5) Persoanele cunoscute public ca asociati
apropiati persoanelor fizice care exercita functii publice importante
sunt persoanele fizice despre care este de notorietate ca:
a) impreuna cu una dintre persoanele prevazute la
alin. (2) detin ori au o influenta semnificativa asupra unei persoane
juridice ori entitati sau constructii juridice ori au o relatie de
afaceri stransa cu aceste persoane;
b) detin sau au o influenta semnificativa asupra
unei persoane juridice ori entitati sau constructii juridice infiintate
in beneficiul uneia dintre persoanele prevazute la alin. (2).
(6) Fara a aduce atingere aplicarii, pe baza unei
evaluari a riscului, a masurilor suplimentare de cunoastere a
clientelei, dupa implinirea unui termen de un an de la data la care
persoana a incetat sa mai ocupe o functie publica importanta in sensul
alin. (2), institutiile si persoanele prevazute la art. 8 nu mai
considera persoana respectiva ca fiind expusa politic.
Art. 22. - (1) In sensul prezentei legi, prin
beneficiar real se intelege orice persoana fizica ce detine sau
controleaza in cele din urma clientul si/sau persoana fizica in numele
ori in interesul caruia/careia se realizeaza, direct sau indirect, o
tranzactie sau o operatiune.
(2) Notiunea de "beneficiar real" va include cel putin:
a) in cazul societatilor comerciale:
1. persoana sau persoanele fizice care detin ori
controleaza in cele din urma o persoana juridica prin detinerea, in mod
direct sau indirect, a pachetului integral de actiuni ori a unui numar
de actiuni sau de drepturi de vot suficient de mare pentru a-i asigura
controlul, inclusiv actiuni la purtator, persoana juridica detinuta sau
controlata nefiind o societate comerciala ale carei actiuni sunt
tranzactionate pe o piata reglementata si care este supusa unor cerinte
de publicitate in acord cu cele reglementate de legislatia comunitara
ori cu standarde fixate la nivel international. Acest criteriu este
considerat a fi indeplinit in cazul detinerii a cel putin 25% din
actiuni plus o actiune;
2. persoana sau persoanele fizice care exercita in
alt mod controlul asupra organelor de administrare sau de conducere ale
unei persoane juridice;
b) in cazul persoanelor juridice, altele decat cele
prevazute la lit. a), sau al altor entitati ori constructii juridice
care administreaza si distribuie fonduri:
1. persoana fizica care este beneficiara a cel putin
25% din bunurile unei persoane juridice sau ale unei entitati ori
constructii juridice, in cazul in care viitorii beneficiari au fost
deja identificati;
2. grupul de persoane in al caror interes principal
se constituie ori functioneaza o persoana juridica sau o entitate ori
constructie juridica, in cazul in care persoanele fizice care
beneficiaza de persoana juridica sau de entitatea juridica nu au fost
inca identificate;
3. persoana sau persoanele fizice care exercita
controlul asupra a cel putin 25% din bunurile unei persoane juridice
sau ale unei entitati ori constructii juridice."
4. La articolul 3, alineatele (1), (11), (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 3. - (1) De indata ce salariatul unei persoane
juridice sau una dintre persoanele fizice prevazute la art. 8 are
suspiciuni ca o operatiune ce urmeaza sa fie efectuata are ca scop
spalarea banilor sau finantarea actelor de terorism, va informa
persoana desemnata conform art. 14 alin. (1), care va sesiza imediat
Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, denumit
in continuare Oficiul. Persoana desemnata va analiza informatiile
primite si va sesiza Oficiul cu privire la suspiciunile motivate
rezonabil. Acesta va confirma primirea sesizarii.
(11) Banca Nationala a Romaniei, Comisia Nationala a
Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor sau Comisia
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private va informa de indata
Oficiul cu privire la autorizarea ori refuzul autorizarii operatiunilor
prevazute la art. 28 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea si
combaterea terorismului, comunicand si motivul pentru care s-a dispus
solutia respectiva.
(2) Daca Oficiul considera necesar, poate dispune,
motivat, suspendarea efectuarii operatiunii pe o perioada de 48 de ore.
In cazul in care cele 48 de ore se implinesc intr-o zi nelucratoare,
termenul se proroga pana la prima zi lucratoare. Suma pentru care s-a
dispus suspendarea operatiunii ramane blocata in contul titularului
pana la expirarea perioadei pentru care s-a dispus suspendarea sau,
dupa caz, pana la dispunerea altei masuri de catre Parchetul de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, in conditiile legii.
(3) Daca Oficiul considera ca perioada prevazuta de
alin. (2) nu este suficienta, poate solicita, motivat, inainte de
expirarea acestui termen, Parchetului de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie prelungirea suspendarii efectuarii operatiunii cu
cel mult 72 de ore. In cazul in care cele 72 de ore se implinesc intr-o
zi nelucratoare, termenul se proroga pana la prima zi lucratoare.
Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie poate
autoriza o singura data prelungirea solicitata sau, dupa caz, poate
dispune incetarea suspendarii operatiunii. Decizia Parchetului de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie se comunica de indata
Oficiului."
5. La articolul 3, alineatele (6)-(9) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(6) Persoanele prevazute la art. 8 ori persoanele
desemnate potrivit dispozitiilor art. 14 alin. (1) vor raporta
Oficiului, in cel mult 10 zile lucratoare, efectuarea operatiunilor cu
sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta
echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se
realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura
intre ele.
(7) Prevederile alin. (6) se aplica si
transferurilor externe in si din conturi pentru sume a caror limita
minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro.
(8) Persoanele prevazute la art. 8 lit. e) si f) nu
au obligatia de a raporta catre Oficiu informatiile pe care le primesc
sau pe care le obtin de la unul dintre clientii lor in cursul
determinarii situatiei juridice a acestuia ori al apararii sau
reprezentarii acestuia in cadrul unor proceduri judiciare ori in
legatura cu acestea, inclusiv al acordarii de consultanta cu privire la
declansarea unor proceduri judiciare, potrivit legii, indiferent daca
aceste informatii au fost primite sau obtinute inainte, in timpul ori
dupa incheierea procedurilor.
(9) Forma si continutul raportului pentru
operatiunile prevazute la alin. (1), (6) si (7) vor fi stabilite prin
decizie a plenului Oficiului, in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi. Raportarile prevazute la alin.
(6) si (7) se transmit Oficiului o data la 10 zile lucratoare, in baza
unei metodologii de lucru elaborate de Oficiu."
6. La articolul 3, dupa alineatul (9) se introduc
trei noi alineate, alineatele (10), (11) si (12), cu urmatorul cuprins:
"(10) In cazul persoanelor prevazute la art. 8 lit.
e) si f), raportarile se fac catre persoanele desemnate de catre
structurile de conducere ale profesiilor liberale, care au obligatia de
a le transmite Oficiului in cel mult 3 zile de la primire. Informatiile
se transmit Oficiului nealterate.
(11) Autoritatea Nationala a Vamilor comunica lunar
Oficiului toate informatiile pe care le detine, potrivit legii, in
legatura cu declaratiile persoanelor fizice privind numerarul in valuta
si/sau in moneda nationala, care este egal sau depaseste limita
stabilita prin Regulamentul (CE) nr. 1.889/2005 al Parlamentului
European si al Consiliului privind controlul numerarului la intrarea
sau la iesirea din Comunitate, detinute de acestea la intrarea sau
iesirea din Comunitate. Autoritatea Nationala a Vamilor va comunica
Oficiului de indata, dar nu mai tarziu de 24 de ore, toate informatiile
legate de suspiciunile de spalare de bani sau finantare a terorismului
ce sunt identificate in cursul activitatii specifice.
(12) Sunt exceptate de la obligatiile de raportare
prevazute la alin. (6) urmatoarele operatiuni derulate in nume si pe
cont propriu: intre institutii de credit, intre institutii de credit si
Banca Nationala a Romaniei, intre institutii de credit si trezoreria
statului, intre Banca Nationala a Romaniei si trezoreria statului. Prin
hotarare a Guvernului se pot stabili, la propunerea plenului Oficiului,
si alte exceptari de la cerintele de raportare prevazute la alin. (6),
pe durata determinata."
7. La articolul 5, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Secretul profesional si bancar la care sunt
tinute persoanele prevazute la art. 8 nu sunt opozabile Oficiului."
8. La articolul 6, alineatele (4)-(6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(4) Dupa primirea sesizarilor, Parchetul de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sau alte structuri din cadrul
Ministerului Public, competente potrivit legii, pot solicita, motivat,
Oficiului completarea acestora.
(5) Oficiul are obligatia de a pune la dispozitie
Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sau altor
structuri din cadrul Ministerului Public, competente potrivit legii, la
solicitarea acestora, datele si informatiile pe care le-a obtinut
potrivit dispozitiilor prezentei legi.
(6) Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie sau structurile din cadrul Ministerului Public, competente
potrivit legii, care au formulat solicitari potrivit alin. (4), vor
comunica trimestrial Oficiului stadiul de rezolvare a sesizarilor
transmise, precum si cuantumul sumelor aflate in conturile persoanelor
fizice sau juridice pentru care s-a dispus blocarea, ca urmare a
suspendarilor efectuate sau a masurilor asiguratorii dispuse."
9. La articolul 6, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (71), cu urmatorul cuprins:
"(71) Oficiul furnizeaza persoanelor prevazute la
art. 8 lit. a) si b), ori de cate ori este posibil, in regim de
confidentialitate, printr-o modalitate de comunicare securizata,
informatii cu privire la clienti, persoane fizice si/sau juridice
expuse la risc de spalare a banilor si de finantare a actelor de
terorism."
10. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7. - Aplicarea, cu buna-credinta, a
prevederilor art. 3-5 de catre persoane fizice si/sau juridice nu poate
atrage raspunderea disciplinara, civila sau penala a acestora."
11. Articolul 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8. - Intra sub incidenta prezentei legi urmatoarele persoane fizice sau juridice:
a) institutiile de credit si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit straine;
b) institutiile financiare, precum si sucursalele din Romania ale institutiilor financiare straine;
c) administratorii de fonduri de pensii private, in
nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe care le
administreaza, agentii de marketing autorizati/avizati in sistemul
pensiilor private;
d) cazinourile;
e) auditorii, persoanele fizice si juridice care acorda consultanta fiscala sau contabila;
f) notarii publici, avocatii si alte persoane care
exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta
in intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind
cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale
ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor
financiare sau a altor bunuri ale clientilor, constituirea sau
administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente
financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare
constituirii, functionarii sau administrarii unei societati comerciale,
constituirea, administrarea ori conducerea societatilor comerciale,
organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor
structuri similare ori desfasurarea, potrivit legii, a altor activitati
fiduciare, precum si in cazul in care isi reprezinta clientii in orice
operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile;
g) furnizorii de servicii privind societati
comerciale sau alte entitati, altii decat cei prevazuti la lit. e) sau
f);
h) persoanele cu atributii in procesul de privatizare;
i) agentii imobiliari;
j) asociatiile si fundatiile;
k) alte persoane fizice sau juridice care
comercializeaza bunuri si/sau servicii, numai in masura in care acestea
au la baza operatiuni cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror
limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent
daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai
multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele."
12. Dupa articolul 8 se introduc doua noi articole, articolele 81 si 82, cu urmatorul cuprins:
"Art. 81. - Persoanele prevazute la art. 8 sunt
obligate ca in desfasurarea activitatii lor sa adopte masuri adecvate
de prevenire a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism si,
in acest scop, pe baza de risc, aplica masuri-standard, simplificate
sau suplimentare de cunoastere a clientelei, care sa le permita
identificarea, dupa caz, si a beneficiarului real.
Art. 82. - Institutiile de credit nu vor intra in
relatii de corespondent cu o banca fictiva sau cu o institutie de
credit despre care se stie ca permite unei banci fictive sa ii
utilizeze conturile si daca au astfel de relatii le vor termina."
13. Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 9. - (1) Persoanele prevazute la art. 8 au
obligatia de a aplica masurile-standard de cunoastere a clientelei in
urmatoarele situatii:
a) la stabilirea unei relatii de afaceri;
b) la efectuarea tranzactiilor ocazionale in valoare
de cel putin 15.000 euro ori echivalent, indiferent daca tranzactia se
realizeaza printr-o singura operatiune sau mai multe operatiuni ce par
a avea o legatura intre ele;
c) cand exista suspiciuni ca operatiunea in cauza
are drept scop spalarea banilor sau finantarea actelor de terorism, "
indiferent de incidenta prevederilor derogatorii de la obligatia de a
aplica masurile-standard de cunoastere a clientelei stabilite in
prezenta lege si de valoarea operatiunii;
d) daca exista indoieli privind veridicitatea sau
pertinenta informatiilor de identificare deja detinute despre client;
e) la cumpararea sau schimbarea in cazinouri de
jetoane a caror valoare minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000
euro.
(2) Cand suma nu este cunoscuta in momentul
acceptarii tranzactiei, persoana fizica sau juridica obligata sa
stabileasca identitatea clientilor va proceda la identificarea de
indata a acestora, atunci cand este informata despre valoarea
tranzactiei si cand a stabilit ca a fost atinsa limita minima prevazuta
la alin. (1) lit. b).
(3) Persoanele prevazute la art. 8 au obligatia sa
asigure aplicarea prevederilor acestei legi si in cazul activitatilor
externalizate ori al celor desfasurate prin agenti.
(4) Institutiile de credit si institutiile
financiare trebuie sa aplice proceduri de cunoastere a clientelei si de
pastrare a evidentelor referitoare la aceasta cel putin echivalente cu
cele prevazute in prezenta lege in toate sucursalele si filialele
acestora situate in state terte."
14. Dupa articolul 9 se introduc doua noi articole, articolele 91 si 92, cu urmatorul cuprins:
"Art. 91. - Persoanele prevazute la art. 8 vor
aplica masurile-standard de cunoastere a clientelei tuturor clientilor
noi, precum si, cat mai curand posibil, in functie de risc, in cazul
clientilor existenti.
Art. 92. - (1) Institutiile de credit si
institutiile financiare nu vor deschide si nu vor opera conturi
anonime, respectiv conturi pentru care identitatea titularului sau
beneficiarului nu este cunoscuta si evidentiata in mod corespunzator.
(2) In aplicarea prevederilor art. 91, persoanele
prevazute la art. 8 vor aplica masurile-standard de cunoastere a
clientelei tuturor titularilor si beneficiarilor conturilor anonime
existente cat mai curand posibil si oricum inainte ca acestea sa fie
utilizate in vreun fel."
15. Articolul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12. - Persoanele prevazute la art. 8 pot
aplica masurile simplificate de cunoastere a clientelei in urmatoarele
situatii:
a) in cazul politelor de asigurare de viata, daca
prima de asigurare sau ratele de plata anuale sunt mai mici ori egale
cu echivalentul in lei al sumei de 1.000 euro ori prima unica de
asigurare platita este in valoare de pana la echivalentul in lei a
2.500 euro. Daca ratele de prima periodice sau sumele de plata anuale
sunt ori urmeaza sa fie marite in asa fel incat sa depaseasca limita
echivalentului in lei a 1.000 euro, respectiv a echivalentului in lei a
2.500 euro, se vor aplica masurile-standard de cunoastere a clientelei;
b) in cazul actelor de aderare la fondurile de pensii;
c) in cazul monedei electronice definite potrivit
legii, in situatiile si in conditiile prevazute de regulamentul la
prezenta lege;
d) in cazul in care clientul este o institutie de
credit sau financiara, in intelesul art. 8, dintr-un stat membru al
Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European ori, dupa caz, o
institutie de credit ori financiara dintr-un stat tert, care impune
cerinte similare cu cele prevazute de prezenta lege si le supravegheaza
referitor la aplicarea acestora;
e) in alte cazuri si conditii, referitoare la
clienti, operatiuni sau produse, care prezinta risc scazut in privinta
spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism, prevazute de
regulamentul de aplicare a prezentei legi."
16. Dupa articolul 12 se introduce un nou articol, articolul 121, cu urmatorul cuprins:
"Art. 121. - (1) Persoanele prevazute la art. 8
aplica, in plus fata de masurile-standard de cunoastere a clientelei,
masurile suplimentare de cunoastere a clientelei in urmatoarele
situatii care, prin natura lor, pot prezenta un risc sporit de spalare
a banilor sau de finantare a actelor de terorism:
a) in cazul persoanelor care nu sunt prezente fizic la efectuarea operatiunilor;
b) in cazul relatiilor de corespondent cu institutii
de credit din state care nu sunt membre ale Uniunii Europene sau nu
apartin Spatiului Economic European;
c) in cazul tranzactiilor sau relatiilor de afaceri
cu persoanele expuse politic, care sunt rezidente intr-un alt stat
membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European ori
intr-un stat tert.
(2) Persoanele prevazute la art. 8 aplica masurile
suplimentare de cunoastere a clientelei si in alte cazuri decat cele
prevazute la alin. (1), care, prin natura lor, prezinta un risc sporit
de spalare a banilor sau de finantare a actelor de terorism."
17. La articolul 14, alineatul (11) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(11) Persoanele prevazute la art. 8 lit. a)-d),
g)-j), precum si structurile de conducere ale profesiilor liberale
prevazute la art. 8 lit. e) si f) vor desemna una sau mai multe
persoane care au responsabilitati in aplicarea prezentei legi, ale
caror nume vor fi comunicate Oficiului, cu precizarea naturii si
limitelor responsabilitatilor incredintate, si vor stabili politici si
proceduri adecvate in materie de cunoastere a clientelei, de raportare,
de pastrare a evidentelor secundare sau operative, de control intern,
evaluare si gestionare a riscurilor, managementul de conformitate si
comunicare, pentru a preveni si a impiedica operatiunile suspecte de
spalarea banilor sau finantarea terorismului, asigurand instruirea
corespunzatoare a angajatilor. Institutiile de credit si institutiile
financiare au obligatia de a desemna un ofiter de conformitate
subordonat conducerii executive, care coordoneaza implementarea
politicilor si procedurilor interne pentru aplicarea prezentei legi."
18. La articolul 14, dupa alineatul (2) se introduc
doua noi alineate, alineatele (3) si (4), cu urmatorul cuprins:
"(3) Dispozitiile alin. (1), (11) si (2) nu sunt
aplicabile persoanelor fizice si juridice prevazute la art. 8 lit. k).
(4) Institutiile de credit si institutiile
financiare trebuie sa informeze toate sucursalele si filialele lor
situate in state terte asupra politicilor si procedurilor stabilite
potrivit alin. (11)."
19. La articolul 16, alineatul (1) se abroga.
20. La articolul 16, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Oficiul poate organiza seminarii de instruire in
domeniul prevenirii spalarii banilor si finantarii actelor de terorism.
Oficiul si autoritatile de supraveghere pot participa la programele
speciale de instruire a reprezentantilor persoanelor prevazute la art.
8."
21. Articolul 17 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Modul de aplicare a prevederilor
prezentei legi se verifica si se controleaza, in cadrul atributiilor de
serviciu, de urmatoarele autoritati sau structuri:
a) autoritatile de supraveghere prudentiala, pentru persoanele supuse acestei supravegheri, potrivit legii;
b) Garda Financiara, precum si orice alte autoritati
cu atributii de control financiar-fiscal, conform legii;
c) structurile de conducere ale profesiilor liberale, pentru persoanele prevazute la art. 8 lit. e) si f);
d) Oficiul, pentru toate persoanele prevazute la
art. 8, cu exceptia celor pentru care modul de aplicare a prevederilor
prezentei legi se verifica si se controleaza de autoritatile si
structurile prevazute la lit. a).
(2) Cand din datele obtinute rezulta suspiciuni de
spalare a banilor, de finantare a actelor de terorism sau alte
incalcari ale dispozitiilor prezentei legi, autoritatile si structurile
prevazute la alin. (1) lit. a)-c) vor informa de indata Oficiul.
(3) Oficiul poate efectua verificari si controale
comune cu autoritatile prevazute la alin. (1) lit. b) si c)."
22. La articolul 18, dupa alineatul (3) se introduc
trei noi alineate, alineatele (4), (5) si (6), cu urmatorul
cuprins:
"(4) Savarsirea urmatoarelor fapte in exercitarea
atributiilor de serviciu nu constituie o incalcare a interdictiei
prevazute la alin. (2):
a) furnizarea de informatii autoritatilor competente
prevazute la art. 17 si furnizarea de informatii in cazurile prevazute
in mod expres de lege;
b) transmiterea de informatii intre institutiile de
credit si institutiile financiare din state membre ale Uniunii Europene
sau ale Spatiului Economic European ori din state terte care apartin
aceluiasi grup si aplica proceduri de cunoastere a clientelei si de
pastrare a evidentelor referitoare la aceasta echivalente cu cele
prevazute in prezenta lege si sunt supravegheate referitor la aplicarea
acestora de o maniera echivalenta celei reglementate prin prezenta
lege;
c) transmiterea de informatii intre persoanele
prevazute la art. 8 lit. e) si f) din state membre ale Uniunii Europene
sau ale Spatiului Economic European ori state terte care impun conditii
echivalente cu cele prevazute in prezenta lege, care isi desfasoara
activitatea profesionala in cadrul aceleiasi entitati juridice ori al
aceleiasi structuri in care actionariatul, administrarea sau controlul
de conformitate este comun;
d) transmiterea de informatii intre persoanele
prevazute la art. 8 lit. a), b), e) si f), situate in state membre ale
Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic European ori state terte
care impun cerinte echivalente cu cele din prezenta lege, in cazurile
legate de acelasi client si de aceeasi tranzactie derulata prin doua
sau mai multe dintre persoanele anterior mentionate, cu conditia ca
acestea sa provina din aceeasi categorie profesionala si sa li se
aplice cerinte echivalente in privinta secretului profesional si al
protectiei datelor cu caracter personal.
(5) Atunci cand Comisia Europeana adopta o decizie
prin care constata ca un stat tert nu indeplineste cerintele prevazute
la alin. (4) lit. b), c) sau d), persoanele prevazute la art. 8 si
salariatii acestora au obligatia de a nu transmite catre acest stat sau
catre institutii ori persoane din statul in cauza informatiile detinute
in legatura cu spalarea banilor si finantarea actelor de terorism.
(6) Nu se considera o incalcare a obligatiilor
prevazute la alin. (2) fapta persoanelor prevazute la art. 8 lit. e) si
f) care, in conformitate cu prevederile statutare, incearca sa
descurajeze un client sa desfasoare activitati ilicite."
23. La articolul 19, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
"(21) Oficiul efectueaza analiza tranzactiilor suspecte:
a) la sesizarea oricareia dintre persoanele prevazute la art. 8;
b) din oficiu, cand ia cunostinta pe orice cale despre o tranzactie suspecta."
24. La articolul 19, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu urmatorul cuprins:
"(51) Activitatea deliberativa si de decizie
prevazuta la alin. (5) se refera la lucrarile de specialitate analizate
de plenul Oficiului. Asupra chestiunilor de natura
economico-administrativa plenul Oficiului se pronunta doar la
solicitarea presedintelui."
25. La articolul 19, alineatul (16) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(16) Oficiul poate participa la activitatile
organismelor internationale de specialitate si poate fi membru al
acestora."
26. La articolul 22 alineatul (1), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 5
alin. (2), art. 9, 91, 92, 12, art. 121 alin. (1), art. 13-15 si la
17."
27. La articolul 22, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Contraventiile se constata si sanctiunile
prevazute la alin. (2) se aplica de reprezentantii imputerniciti, dupa
caz, de Oficiu sau de alta autoritate competenta, potrivit legii, sa
efectueze controlul. In cazul in care controlul este efectuat de
autoritatile de supraveghere, constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre reprezentantii imputerniciti anume
desemnati de respectivele autoritati."
28. La articolul 22, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu urmatorul cuprins:
"(41) Pentru faptele prevazute la alin. (1), pe langa sanctiunile
contraventionale se pot aplica de catre autoritatile de supraveghere si
masuri sanctionatorii specifice, potrivit competentei acestora."
29. La articolul 23, dupa alineatul (3) se introduc
doua noi alineate, alineatele (4) si (5), cu urmatorul cuprins:
"(4) Daca fapta a fost savarsita de o persoana
juridica, pe langa pedeapsa amenzii se aplica, dupa caz, una sau mai
multe dintre pedepsele complementare prevazute la art. 531 alin. (3)
lit. a)-c) din Codul penal.
(5) Cunoasterea, intentia sau scopul, ca elemente
ale faptelor prevazute la alin. (1), pot fi deduse din circumstantele
faptice obiective."
30. Dupa articolul 23 se introduce un nou articol, articolul 231, cu urmatorul cuprins:
"Art. 231. - Persoana care a comis infractiunea
prevazuta la art. 23, iar in timpul urmaririi penale denunta si
faciliteaza identificarea si tragerea la raspundere penala a altor
participanti la savarsirea infractiunii beneficiaza de reducerea la
jumatate a limitelor pedepsei prevazute de lege."
31. Articolul 26 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26. - In cazul infractiunilor prevazute la
art. 23 si 24, precum si in cazul infractiunii de finantare a actelor
de terorism, secretul bancar si secretul profesional nu sunt opozabile
organelor de urmarire penala si nici instantelor de judecata. Datele si
informatiile se transmit la solicitarea scrisa a procurorului sau a
organelor de cercetare penala, daca cererea acestora a fost autorizata
de procuror, ori a instantelor de judecata."
32. La articolul 27 alineatul (1), dupa litera c) se
introduce o noua litera, litera d), cu urmatorul cuprins:
"d) livrarea supravegheata a sumelor de bani;".
33. La articolul 27, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Masura prevazuta la alin. (1) lit. d) poate fi
dispusa de procuror si este autorizata prin ordonanta motivata care
trebuie sa cuprinda, pe langa mentiunile prevazute la art. 203 din
Codul de procedura penala, urmatoarele:
a) indiciile temeinice care justifica masura si motivele pentru care masura este necesara;
b) detalii cu privire la banii care fac obiectul supravegherii;
c) timpul si locul efectuarii livrarii sau, dupa
caz, itinerarul ce urmeaza a fi parcurs in vederea efectuarii livrarii,
daca acestea sunt cunoscute;
d) datele de identificare a persoanelor autorizate sa supravegheze livrarea."
34. Dupa articolul 271 se introduce un nou articol, articolul 272, cu urmatorul cuprins:
"Art. 272. - (1) Parchetul de pe langa Inalta Curte
de Casatie si Justitie trimite trimestrial Oficiului copii ale
hotararilor judecatoresti definitive privind infractiunea prevazuta la
art. 23.
(2) Oficiul tine evidenta statistica a persoanelor condamnate pentru infractiunea prevazuta la art. 23."
35. Articolul 29 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29. - Limitele minime ale operatiunilor
prevazute la art. 9 alin. (1) lit. b) si e) si limitele maxime ale
sumelor prevazute la art. 12 lit. a) pot fi modificate prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Oficiului."
36. Dupa articolul 31 se introduce urmatoarea mentiune:
"Prin prezenta lege sunt transpuse prevederile art.
1 alin. (5), art. 2 alin. (1), art. 3 pct. 1, 2 si 6-10, art. 4, 5, 6,
7, art. 8 alin. (2), art. 9 alin. (1), (5) si (6), art. 10 alin. (1),
art. 11 alin. (1)-(3) si (5), art. 13, 14, 17, 20, 21, 22, 23, 25, 26,
27, art. 28 alin. (2)-(7), art. 29, art. 31 alin. (1) si (3), art. 32,
art. 33 alin. (1) si (2), art. 34, art. 35 alin. (1) si (3), art. 37
alin. (1)-(3) si (5), precum si ale art. 39 din Directiva Parlamentului
European si a Consiliului 2005/60/CE din 26 octombrie 2005 privind
prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor
si finantarii terorismului, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, seria L nr. 309 din 25 noiembrie 2005, si ale art. 2 din
Directiva Comisiei Europene 2006/70/CE din 1 august 2006 de stabilire a
masurilor de punere in aplicare a Directivei Parlamentului European si
a Consiliului 2005/60/CE in ceea ce priveste definitia Ētpersoanelor
expuse politicCO si criteriile tehnice de aplicare a procedurilor
simplificate de precautie privind clientela, precum si de exonerare pe
motivul unei activitati financiare desfasurate in mod ocazional sau la
scara foarte limitata, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, seria L nr. 214 din 4 august 2006."
Art. II. - (1) Prevederile punctelor 13-17 ale
articolului I intra in vigoare la 45 de zile de la data publicarii
prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I. Pana la intrarea in vigoare a acestor prevederi raman aplicabile
dispozitiile legale in vigoare anterior acestei date.
(2) Guvernul adopta, prin hotarare, in termen de 15
zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cu
consultarea autoritatilor de supraveghere prudentiala, a celor de
control financiar-fiscal, a structurilor de conducere ale profesiilor
liberale si a Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii
Banilor, un regulament de aplicare a Legii nr. 656/2002 pentru
prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru
instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor
de terorism, cu modificarile si completarile ulterioare, in care vor fi
detaliate masurile standard, simplificate sau suplimentare de
cunoastere a clientelei, precum si continutul si conditiile de aplicare
a Legii nr. 656/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Oficiul National de Prevenire si Combatere a
Spalarii Banilor adopta metodologia de lucru prevazuta la art. 3 alin.
(9) din Legea nr. 656/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
(4) In termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Oficiul National de Prevenire
si Combatere a Spalarii Banilor va prezenta Guvernului spre aprobare un
nou regulament de organizare si functionare.
(5) In termen de 45 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta, autoritatile de supraveghere
prudentiala, autoritatile de control financiar-fiscal al persoanelor
prevazute la art. 8 din Legea nr. 656/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si structurile de conducere ale
profesiilor liberale emit, potrivit competentei lor, norme de
cunoastere a clientelei.
(6) In termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta, structurile de conducere ale
profesiilor liberale vor incheia cu Oficiul National de Prevenire si
Combatere a Spalarii Banilor protocoale de colaborare, iar protocoalele
existente se vor actualiza in functie de prevederile prezentei
ordonante de urgenta.
Art. III. - (1) In aplicarea Regulamentului
Parlamentului European si al Consiliului (CE) nr. 1.781/2006 din 15
noiembrie 2006 cu privire la informatiile privind platitorul, care
insotesc transferurile de fonduri, publicat in Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene, nr. L 345 din 8 decembrie 2006, se desemneaza in
calitate de autoritati responsabile cu supravegherea respectarii
dispozitiilor privind informatiile despre platitor, care insotesc
transferurile de fonduri:
a) Banca Nationala a Romaniei, pentru institutiile de credit;
b) Oficiul National de Prevenire si Combatere a
Spalarii Banilor, pentru orice alta persoana juridica ce presteaza
servicii de transfer de fonduri.
(2) Sunt exceptate de la aplicarea Regulamentului
Parlamentului European si al Consiliului (CE) nr. 1.781/2006 din 15
noiembrie 2006 transferurile de fonduri prevazute la art. 3 alin. 6 din
regulament.
(3) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) incalcarea dispozitiilor prevazute la art. 9 alin.
(2) ultima teza din Regulamentul Parlamentului European si al
Consiliului (CE) nr. 1.781/2006 din 15 noiembrie 2006;
b) incalcarea dispozitiilor prevazute la art. 4, art.
5 alin. (1), (2), (4) si (5), art. 6 alin. (2), art. 7 alin. (2), art.
8, art. 9 alin. (1) si alin. (2) prima teza, art. 11, art. 12, art. 13
alin. (3), (4) si (5) si art. 14 prima teza din Regulamentul
Parlamentului European si al Consiliului (CE) nr. 1.781/2006.
(4) Contraventiile prevazute la alin. (3) lit. a) se
sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 30.000 lei, iar
contraventiile prevazute la alin. (3) lit. b), cu amenda de la 15.000
lei la 50.000 lei.
(5) Contraventiile se constata si sanctiunile
contraventionale se aplica de catre reprezentantii imputerniciti anume
desemnati de Banca Nationala a Romaniei, respectiv de Oficiul National
de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, potrivit competentelor.
(6) Prevederile art. 22 din Legea nr. 656/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod
corespunzator.
Art. IV. - Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si
sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri
de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 904 din 12 decembrie
2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu
modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta,
se va republica, dupa aprobarea acesteia prin lege, in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul justitiei,
Catalin Marian Predoiu
p. Ministrul internelor si reformei administrative,
Liviu Radu,
secretar de stat
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocanea,
secretar de stat
p. Ministrul economiei si finantelor,
Catalin Doica,
secretar de stat
Bucuresti, 21 aprilie 2008.
Nr. 53.
|
|