Am mai spus si repet sunt articole care imi sunt utile si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez si la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult Valoare Adaugata) Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa acestui articol este aici
Parlamentul României adoptă prezenta lege. CAPITOLUL I Dispozitii generale Art. 1. - Prezenta lege instituie măsuri de prevenire si combatere a spălării banilor. Art. 2. - În sensul prezentei legi: a) prin spălarea banilor se întelege infractiunea prevăzută la art. 23; b)
prin bunuri se întelege bunurile corporale sau necorporale, mobile ori
imobile, precum si actele juridice sau documentele care atestă un titlu
ori un drept cu privire la acestea; c) prin tranzactie
suspectă se întelege operatiunea care, prin natura ei si caracterul
neobisnuit în raport cu activitătile clientului, trezeste suspiciunea
de spălare a banilor. CAPITOLUL II Proceduri de identificare a clientilor si de prelucrare a informatiilor referitoare la spălarea banilor Art. 3.
- (1) De îndată ce salariatul unei persoane juridice sau una dintre
persoanele fizice prevăzute la art. 8 are suspiciuni că o operatiune ce
urmează să fie efectuată are ca scop spălarea banilor, va informa
persoana desemnată conform art. 14. alin. (1), care va sesiza imediat
Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spălării Banilor, denumit
în continuare Oficiul. Acesta va confirma primirea sesizării. (2) Dacă Oficiul consideră necesar, poate dispune, motivat, suspendarea efectuării operatiunii pe o perioadă de 48 de ore. (3)
Dacă Oficiul consideră că perioada de 48 de ore nu este suficientă,
poate solicita, motivat, înainte de expirarea acestui termen,
Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justitie prelungirea
suspendării efectuării operatiunii cu cel mult 3 zile lucrătoare.
Parchetul de pe lângă Curtea Supremă de Justitie poate autoriza o
singură dată prelungirea solicitată sau, după caz, poate dispune
încetarea suspendării operatiunii. (4) Oficiul trebuie să
comunice persoanelor prevăzute la art. 8, în termen de 24 de ore,
decizia de suspendare a efectuării operatiunii ori, după caz, măsura
prelungirii acesteia, dispusă de Parchetul de pe lângă Curtea Supremă
de Justitie. (5) Dacă Oficiul nu a făcut comunicarea în
termenul prevăzut la alin. (4), persoanele la care se referă art. 8 vor
putea efectua operatiunea. (6) Persoanele prevăzute la art. 8
ori persoanele desemnate conform art. 14 alin. (1) vor raporta
Oficiului, în cel mult 24 de ore, efectuarea operatiunilor cu sume în
numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă
echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacă tranzactia se
realizează prin una sau mai multe operatiuni legate între ele. (7)
Prevederile alin. (6) se aplică si transferurilor externe în si din
conturi pentru sume a căror limită minimă este echivalentul în lei a
10.000 euro. (8) Se exceptează de la raportarea către Oficiu
următoarele categorii de operatiuni derulate prin trezoreria statului:
eliberări de sume în numerar privind drepturi salariale, plătile
efectuate de către institutiile publice, încasările de impozite, taxe,
contributii si orice alte venituri bugetare de la persoane fizice si
juridice, inclusiv sumele în numerar depuse de către institutiile
publice, precum si operatiunile prevăzute la alin. (7). (9)
Forma si continutul raportului pentru operatiunile prevăzute la alin.
(1), (6) si (7) vor fi stabilite prin decizie a plenului Oficiului, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Art. 4.
- Persoanele prevăzute la art. 8, care au cunostintă că o operatiune ce
urmează să fie efectuată are ca scop spălarea banilor, pot să efectueze
operatiunea fără informarea prealabilă a Oficiului, dacă tranzactia se
impune a fi efectuată imediat sau dacă neefectuarea ei ar zădărnici
eforturile de urmărire a beneficiarilor tranzactiei suspecte. Aceste
persoane sunt obligate însă să informeze Oficiul de îndată, dar nu mai
târziu de 24 de ore, despre tranzactia efectuată, precizând si motivul
pentru care nu au făcut informarea, potrivit art. 3. Art. 5.
- (1) Oficiul poate cere persoanelor mentionate la art. 8, precum si
institutiilor competente datele si informatiile necesare îndeplinirii
atributiilor stabilite de lege. Informatiile în legătură cu sesizările
primite potrivit art. 3 si 4 au caracter confidential. (2)
Persoanele prevăzute la art. 8 vor transmite Oficiului datele si
informatiile solicitate, în termen de 30 de zile de la data primirii
cererii. (3) Secretul profesional la care sunt tinute persoanele prevăzute la art. 8 nu este opozabil Oficiului. (4)
Oficiul poate face schimb de informatii, în baza reciprocitătii, cu
institutii străine care au functii asemănătoare si care au obligatia
păstrării secretului în conditii similare, dacă asemenea comunicări
sunt făcute în scopul prevenirii si combaterii spălării banilor. Art. 6.
- (1) Oficiul va proceda la analizarea si prelucrarea informatiilor,
iar atunci când se constată existenta unor indicii temeinice de spălare
a banilor, informatiile vor fi transmise de îndată procurorului general
al Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justitie. (2) Dacă
în urma analizării si prelucrării informatiilor primite de Oficiu nu se
constată existenta unor indicii temeinice de spălare a banilor, Oficiul
păstrează informatiile în evidentă. (3) Dacă informatiile prevăzute la alin. (2) nu sunt completate timp de 5 ani, ele se clasează în cadrul Oficiului. (4)
După primirea sesizărilor, Parchetul de pe lângă Curtea Supremă de
Justitie poate solicita motivat Oficiului completarea acestora, dacă
apreciază că informatiile sunt insuficiente. (5) Oficiul are
obligatia de a pune la dispozitie Parchetului de pe lângă Curtea
Supremă de Justitie sau, după caz, Parchetului National Anticoruptie,
la solicitarea acestora, datele si informatiile pe care le-a obtinut
potrivit dispozitiilor prezentei legi. (6) Parchetul de pe
lângă Curtea Supremă de Justitie va comunica trimestrial, la cererea
Oficiului, stadiul de rezolvare a sesizărilor transmise. Art. 7.
- Transmiterea cu bună-credintă de informatii, în conformitate cu
prevederile art. 3-5, de către persoanele prevăzute la art. 8 sau de
către persoanele desemnate potrivit art. 14 alin. (1) nu poate atrage
răspunderea disciplinară, civilă sau penală a acestora. Art. 8. - Intră sub incidenta prezentei legi: a) băncile, sucursalele băncilor străine si institutiile de credit; b)
institutiile financiare, cum ar fi: fonduri de investitii, societăti de
investitii, societăti de administrare a investitiilor, societăti de
depozitare, de custodie; societăti de valori mobiliare, fonduri de
pensii si alte asemenea fonduri, care îndeplinesc următoarele
operatiuni: creditarea, incluzând, printre altele, creditul de consum,
creditul ipotecar, factoringul, finantarea tranzactiilor comerciale,
inclusiv forfetarea, leasingul financiar, operatiuni de plăti, emiterea
si administrarea unor mijloace de plată, cărti de credit, cecuri de
călătorie si altele asemenea, acordarea sau asumarea de garantii si
subscrierea de angajamente, tranzactii pe cont propriu sau în contul
clientilor prin intermediul instrumentelor pietei monetare, cecuri,
ordine de plată, certificate de depozite etc., schimb valutar, produse
financiare derivate, instrumente financiare legate de cursul valutar
ori de rata dobânzilor, valori mobiliare, participarea la emiterea de
actiuni si oferirea de servicii legate de aceste emisiuni, consultantă
acordată întreprinderilor în probleme de structură a capitalului,
strategia industrială, consultantă si servicii în domeniul fuziunilor
si al achizitiilor de întreprinderi, intermedierea pe pietele
interbancare, administrarea de portofolii si consultantă în acest
domeniu, custodia si administrarea valorilor mobiliare; c) societătile de asigurări si reasigurări; d)
agentii economici care desfăsoară activităti de jocuri de noroc,
amanet, vânzări-cumpărări de obiecte de artă, metale si pietre
pretioase, dealeri, turism, prestări de servicii si orice alte
activităti similare care implică punerea în circulatie a valorilor; e)
persoanele fizice si juridice care acordă asistentă de specialitate
juridică, notarială, contabilă, financiar-bancară, cu respectarea
dispozitiilor legale privind secretul profesional; f) persoanele cu atributii în procesul de privatizare; g) oficiile postale si persoanele juridice care prestează servicii de transmitere de bani, în lei sau în valută; h) agentii imobiliari; i) trezoreria statului; j) casele de schimb valutar; k) orice altă persoană fizică sau juridică, pentru acte si fapte săvârsite în afara sistemului financiar-bancar. Art. 9.
- (1) Persoanele prevăzute la art. 8 au obligatia să stabilească
identitatea clientilor la initierea unor relatii de afaceri,
deschiderea unor conturi sau oferirea unor servicii. (2)
Obligatia de identificare a clientilor este necesară si în cazul altor
operatiuni decât cele la care se referă alin. (1), a căror valoare
minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacă
tranzactia se desfăsoară prin una sau mai multe operatiuni legate între
ele. (3) De îndată ce există o informatie că prin operatiune se
urmăreste spălarea banilor, se va proceda la identificarea clientilor,
chiar dacă valoarea operatiunii este mai mică decât limita minimă
stabilită la alin. (2). (4) Când suma nu este cunoscută în
momentul acceptării tranzactiei, persoana fizică sau juridică obligată
să stabilească identitatea clientilor va proceda la identificarea de
îndată a acestora, atunci când este informată despre valoarea
tranzactiei si când a stabilit că a fost atinsă limita minimă prevăzută
la alin. (2). (5) Prevederile alin. (1)-(4) se aplică si
operatiunilor desfăsurate între persoane care nu sunt prezente fizic la
efectuarea acestora. Art. 10. - (1) Datele de identificare a clientilor vor cuprinde: a) în cazul persoanelor fizice - datele de stare civilă mentionate în documentele de identitate prevăzute de lege; b)
în cazul persoanelor juridice - datele mentionate în documentele de
înmatriculare prevăzute de lege, precum si dovada că persoana fizică
care conduce tranzactia reprezintă legal persoana juridică. (2) În
cazul persoanelor juridice străine, la deschiderea de conturi bancare
vor fi solicitate acele documente din care să rezulte identitatea
firmei, sediul, tipul de societate, locul înmatriculării,
împuternicirea specială a celui care o reprezintă în tranzactie, precum
si o traducere în limba română a documentelor autentificate de un birou
al notarului public. Art. 11. - În cazul în care există
informatii referitoare la clientii prevăzuti la art. 9 si 10, în sensul
că tranzactia nu se desfăsoară în nume propriu, persoanele juridice
mentionate la art. 8 vor lua măsuri pentru a obtine date despre
adevărata identitate a persoanei în interesul ori în numele căreia
actionează acesti clienti, inclusiv de la Oficiu. Art. 12.
- (1) Cerintele de identificare nu vor fi impuse societătilor de
asigurări si reasigurări mentionate la art. 8, în legătură cu politele
de asigurare de viată, dacă prima de asigurare sau ratele de plată
anuale sunt mai mici ori egale cu echivalentul în lei al sumei de 1.000
euro ori prima unică de asigurare plătită este, în echivalent lei, până
la 2.500 euro. Dacă ratele de primă periodice sau sumele de plată
anuale sunt ori urmează să fie mărite în asa fel încât să depăsească
limita sumei de 1.000 euro, respectiv de 2.500 euro, în echivalent lei,
se va cere identificarea clientilor. (2) Cerintele de
identificare a clientilor nu sunt obligatorii în cazul subscrierii
politelor de asigurare emise de fondurile de pensii, obtinute în
virtutea unui contract de muncă sau datorită profesiei asiguratului, cu
conditia ca polita să nu poată fi răscumpărată înainte de scadentă si
să nu poată fi folosită ca garantie sau colateral pentru obtinerea unui
împrumut. (3) Cerintele de identificare a clientilor nu se
impun dacă s-a stabilit că plata se va face prin debitarea unui cont
deschis pe numele clientului la o bancă sau la o institutie pentru
economii. Art. 13. - (1) În fiecare caz în care
identitatea este solicitată potrivit prevederilor prezentei legi,
persoana juridică sau persoana fizică prevăzută la art. 8, care are
obligatia identificării clientului, va păstra o copie de pe document,
ca dovadă de identitate, sau referinte de identitate, pentru o perioadă
de 5 ani, începând cu data când se încheie relatia cu clientul. (2)
Persoanele prevăzute la art. 8 vor păstra evidentele secundare sau
operative si înregistrările tuturor operatiunilor financiare care fac
obiectul prezentei legi, pentru o perioadă de 5 ani de la efectuarea
fiecărei operatiuni, într-o formă corespunzătoare, pentru a putea fi
folosite ca mijloace de probă în justitie. Art. 14. -
(1) Persoanele juridice prevăzute la art. 8 vor desemna una sau mai
multe persoane care au responsabilităti în aplicarea prezentei legi,
ale căror nume vor fi comunicate Oficiului, împreună cu natura si cu
limitele responsabilitătilor mentionate. (2) Persoanele desemnate conform alin. (1) răspund pentru îndeplinirea sarcinilor stabilite în aplicarea prezentei legi. Art. 15.
- Persoanele desemnate conform art. 14 alin. (1) si persoanele
prevăzute la art. 8 vor întocmi pentru fiecare tranzactie suspectă un
raport scris, în forma stabilită de Oficiu, care va fi transmis imediat
acestuia. Art. 16. - (1) Persoanele juridice prevăzute
la art. 8 vor stabili proceduri si metode adecvate de control intern
pentru a preveni si a împiedica spălarea banilor si vor asigura
instruirea angajatilor pentru recunoasterea operatiunilor care pot fi
legate de spălarea banilor si luarea măsurilor imediate ce se impun în
asemenea situatii. (2) Oficiul va participa la programele speciale de instruire a reprezentantilor persoanelor prevăzute la art. 8. Art. 17.
- (1) Autoritătile cu atributii de control financiar, conform legii, si
cele de supraveghere prudentială a persoanelor prevăzute la art. 8 vor
verifica si vor controla, în cadrul atributiilor de serviciu, modul de
aplicare a prevederilor prezentei legi, iar atunci când din datele
obtinute rezultă suspiciuni de spălare a banilor sau alte încălcări ale
dispozitiilor prezentei legi vor informa de îndată Oficiul. (2)
Oficiul poate efectua verificări si controale comune cu autoritătile
prevăzute la alin. (1) la persoanele mentionate la art. 8. Art. 18.
- (1) Personalul Oficiului are obligatia de a nu transmite informatiile
primite în timpul activitătii decât în conditiile legii. Obligatia se
mentine si după încetarea functiei, pe o durată de 5 ani. (2)
Persoanele prevăzute la art. 8 si salariatii acestora au obligatia de a
nu transmite, în afara conditiilor prevăzute de lege, informatiile
detinute în legătură cu spălarea banilor si de a nu avertiza clientii
cu privire la sesizarea Oficiului. (3) Este interzisă folosirea
în scop personal de către salariatii Oficiului si ai persoanelor
prevăzute la art. 8 a informatiilor primite, atât în timpul
activitătii, cât si după încetarea acesteia. CAPITOLUL III Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spălării Banilor Art. 19.
- (1) Oficiul functionează ca organ de specialitate cu personalitate
juridică în subordinea Guvernului, cu sediul în municipiul Bucuresti. (2)
Oficiul are ca obiect de activitate prevenirea si combaterea spălării
banilor, scop în care primeste, analizează, prelucrează informatii si
sesizează, în conditiile art. 6 alin. (1), Parchetul de pe lângă Curtea
Supremă de Justitie. (3) În vederea exercitării atributiilor
sale, Oficiul are constituit un aparat propriu, la nivel central, a
cărui organigramă se aprobă prin hotărâre a Guvernului. (4)
Oficiul este condus de un presedinte cu rang de secretar de stat, numit
de Guvern din rândul membrilor plenului Oficiului, care are calitatea
de ordonator principal de credite. (5) Plenul Oficiului este
structura deliberativă si de decizie, fiind format din câte un
reprezentant al Ministerului Finantelor Publice, Ministerului
Justitiei, Ministerului de Interne, Parchetului de pe lângă Curtea
Supremă de Justitie, Băncii Nationale a României, Curtii de Conturi si
Asociatiei Române a Băncilor, numit în functie pe o perioadă de 5 ani,
prin hotărâre a Guvernului. (6) În exercitarea atributiilor sale plenul Oficiului adoptă decizii cu votul majoritătii membrilor acestuia. (7) Membrii plenului Oficiului trebuie să îndeplinească, la data numirii, următoarele conditii: a) să fie licentiati si să aibă cel putin 10 ani vechime într-o functie economică sau juridică; b) să aibă domiciliul în România; c) să aibă numai cetătenia română; d) să aibă exercitiul drepturilor civile si politice; e) să se bucure de o înaltă competentă profesională si morală nestirbită. (8)
Se interzice membrilor plenului Oficiului să facă parte din partide
politice sau să desfăsoare activităti publice cu caracter politic. (9)
Functia de membru al plenului Oficiului este incompatibilă cu orice
altă functie publică sau privată, cu exceptia functiilor didactice din
învătământul superior. (10) Membrii plenului Oficiului au
obligatia să comunice de îndată, în scris, presedintelui Oficiului
aparitia oricărei situatii de incompatibilitate. (11) În
perioada ocupării functiei membrii plenului Oficiului vor fi detasati,
respectiv raportul de muncă al acestora va fi suspendat, urmând ca la
încetarea mandatului să revină la functia detinută anterior. (12)
În caz de vacantă a unui post în cadrul plenului Oficiului,
conducătorul autoritătii competente va propune Guvernului o nouă
persoană, în termen de 30 de zile de la data vacantării postului. (13) Mandatul de membru al plenului Oficiului încetează în următoarele situatii: a) la expirarea termenului pentru care a fost numit; b) prin demisie; c) prin deces; d) prin imposibilitatea de exercitare a mandatului pe o perioadă mai mare de 6 luni; e) la survenirea unei incompatibilităti; f) prin revocare de către autoritatea care l-a numit. (14)
Personalul angajat al Oficiului nu poate ocupa nici un post sau nu
poate îndeplini vreo functie în cadrul nici uneia dintre persoanele
juridice prevăzute la art. 8 în acelasi timp cu activitatea de salariat
al Oficiului. (15) Pentru functionarea Oficiului Guvernul va
transmite în administrarea acestuia imobilele necesare - terenuri si
clădiri - din domeniul public si privat, în termen de 60 de zile de la
data înregistrării cererii. (16) Oficiul poate participa la
activitătile organismelor internationale de specialitate si poate fi
membru al acestora. Plenul Oficiului decide privind oportunitatea
participării la astfel de activităti. Art. 20. - (1)
Membrii plenului Oficiului beneficiază de drepturile prevăzute de lege
pentru persoanele care îndeplinesc functii de demnitate publică.
Indemnizatia membrilor plenului Oficiului se stabileste conform
prevederilor art. 19 si ale pct. 6 din anexa nr. II/2 din Legea nr. 154/1998
privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar
si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupă functii de demnitate
publică, cu modificările si completările ulterioare. (2) Salarizarea personalului de specialitate si a personalului auxiliar de specialitate se realizează potrivit Legii nr. 50/1996
privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele
autoritătii judecătoresti, republicată, cu modificările si completările
ulterioare. (3) Nomenclatorul de functii, conditiile de studii
si de vechime pentru încadrarea, promovarea si salarizarea personalului
Oficiului, precum si reglementarea legală în functie de care se
stabileste salarizarea sunt cuprinse în anexa care face parte
integrantă din prezenta lege. (4) Avansarea în grade si trepte
profesionale a personalului prevăzut la alin. (2) se va realiza prin
testare profesională, în conditiile de vechime stabilite conform
anexei. (5) Indemnizatia de încadrare a personalului de
specialitate, stabilită conform cap. I din anexă, este unica formă de
remunerare lunară a activitătii corespunzătoare functiei fără acordarea
nici unuia dintre sporurile prevăzute de Legea nr. 50/1996,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, si reprezintă
baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si a obligatiilor care se
determină în raport cu venitul salarial. (6) Personalul
auxiliar de specialitate beneficiază, pe lângă salariul de bază
stabilit potrivit anexei la prezenta lege, si de sporurile prevăzute de
Legea nr. 50/1996, republicată, modificată si completată prin Ordonanta Guvernului nr.83/2000, aprobată cu modificări prin Legea nr. 334/2001, pentru functiile cu care se asimilează. (7)
Personalul din cadrul Oficiului, care ocupă functii specifice
sectorului bugetar, va fi salarizat conform legislatiei referitoare la
salarizarea personalului din ministere si alte organe centrale de
specialitate. (8) Personalul salarizat în baza prezentei legi
are dreptul pe perioada concediului de odihnă, pe lângă indemnizatia de
concediu, la o primă egală cu indemnizatia de încadrare brută sau, după
caz, la salariul de bază brut din luna anterioară plecării în concediu,
care se impozitează separat. CAPITOLUL IV Răspunderi si sanctiuni Art. 21. - Încălcarea prevederilor prezentei legi atrage, după caz, răspunderea civilă, disciplinară, contraventională sau penală. Art. 22. - (1) Constituie contraventie următoarele fapte: a) nerespectarea obligatiilor prevăzute la art. 3 alin. (1) si (6), art. 4 si 9; b) nerespectarea obligatiilor prevăzute la art. 5 alin. (2), art. 11, art. 13-15, art. 16 alin. (1) si la art. 17. (2)
Contraventiile prevăzute la alin. (1) lit. a) se sanctionează cu amendă
de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei, iar contraventiile prevăzute
la alin. (1) lit. b) se sanctionează cu amendă de la 30.000.000 lei la
200.000.000 lei. (3) Sanctiunile prevăzute la alin. (2) se aplică si persoanelor juridice. (4)
Contraventiile se constată si amenda se aplică de personalul desemnat
din cadrul Oficiului si al autoritătilor prevăzute la art. 17. (5) Dispozitiile prezentei legi referitoare la contraventii se completează în mod corespunzător cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare, cu exceptia art. 28 si 29. Art. 23. - (1) Constituie infractiunea de spălare a banilor si se pedepseste cu închisoare de la 3 la 12 ani: a)
schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscând că provin din săvârsirea
de infractiuni, în scopul ascunderii sau al disimulării originii
ilicite a acestor bunuri sau în scopul de a ajuta persoana care a
săvârsit infractiunea din care provin bunurile să se sustragă de la
urmărire, judecată sau executarea pedepsei; b) ascunderea sau
disimularea adevăratei naturi a provenientei, a situării, a
dispozitiei, a circulatiei sau a proprietătii bunurilor ori a
drepturilor asupra acestora, cunoscând că bunurile provin din
săvârsirea de infractiuni; c) dobândirea, detinerea sau folosirea de bunuri, cunoscând că acestea provin din săvârsirea de infractiuni. (2)
Asocierea sau initierea unei asocieri, aderarea ori sprijinirea, sub
orice formă, a unei astfel de asocieri, în scopul săvârsirii
infractiunii de spălare a banilor se pedepseste cu închisoare de la 5
la 15 ani. (3) Tentativa se pedepseste. Art. 24. - Nerespectarea obligatiilor prevăzute la art. 18 constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de la 2 la 7 ani. Art. 25.
- (1) În cazul infractiunilor prevăzute la art. 23 si 24 se aplică
dispozitiile art. 118 din Codul penal privind confiscarea bunurilor. (2)
Dacă bunurile care fac obiectul infractiunii prevăzute la art. 23 nu se
găsesc, se confiscă echivalentul lor în bani sau bunurile dobândite în
locul acestora. (3) Pentru a garanta aducerea la îndeplinire a
confiscării bunurilor se pot lua măsurile asigurătorii prevăzute de
Codul de procedură penală. Art. 26. - În cazul
infractiunilor prevăzute la art. 23 si 24, secretul bancar si secretul
profesional nu sunt opozabile organelor de urmărire penală, după
începerea de către procuror a urmăririi penale, si nici instantelor de
judecată. Datele si informatiile solicitate de procuror sau de instanta
de judecată se comunică de către persoanele prevăzute la art. 8, la
cererea scrisă a procurorului, în cursul urmăririi penale, sau a
instantei, în cursul judecătii. Art. 27. - (1) Când
există indicii temeinice că o persoană care pregăteste comiterea
infractiunii de spălare a banilor foloseste sisteme de telecomunicatii
sau informatice, procurorul poate să dispună, pe o perioadă
determinată, accesul la aceste sisteme. (2) Procurorul poate,
de asemenea, să dispună, când există indicii temeinice cu privire la
săvârsirea infractiunii de spălare a banilor, punerea sub supraveghere
pe o durată determinată a conturilor bancare si a conturilor asimilate
acestora. (3) Dispozitiile art. 911-915 din Codul de procedură penală se aplică în mod corespunzător. CAPITOLUL V Dispozitii finale Art. 28. - Identificarea clientilor, potrivit art. 9, se va face de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Art. 29.
- Limita minimă a operatiunii prevăzute la art. 9 alin. (2) si limitele
maxime ale sumelor prevăzute la art. 12 alin. (1) pot fi modificate
prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Oficiului. Art. 30.
- În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
legi Oficiul va prezenta Guvernului spre aprobare regulamentul său de
organizare si functionare. Art. 31. - Legea nr. 21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea spălării banilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.18 din 21 ianuarie 1999, cu modificările ulterioare, se abrogă. Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 21 noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (1) din Constitutia României. p. PRESEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TĂRĂCILĂ Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 26 noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României. p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTAtILOR, VIOREL HREBENCIUC Bucuresti, 7 decembrie 2002. Nr. 656.
|