Am mai spus si repet sunt articole care imi sunt utile si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez si la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult Valoare Adaugata) Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa acestui articol este aici
Banca Naţională a României
Regulament nr. 9 din 03/07/2008 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I
nr. 527 din 14/07/2008 privind cunoaşterea clientelei în scopul
prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului Având în vedere prevederile art. 8 lit. a) şi b), ale art. 81, art. 17 alin. (1) lit. a) şi ale art. 22 alin. (41)
din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării
banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi
combatere a finanţării actelor de terorism, cu modificările şi
completările ulterioare, ale art. 1 din Hotărârea Guvernului nr.
594/2008 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor
Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor,
precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a
finanţării actelor de terorism, precum şi recomandările emise de
Financial Action Task Force on Money Laundering,
în temeiul prevederilor art. II alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 53/2008 privind modificarea şi completarea Legii nr.
656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi
pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării
actelor de terorism, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a
României, Banca Naţională a României emite prezentul regulament. CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezentul regulament se aplică instituţiilor de credit,
persoane juridice române, şi instituţiilor financiare nebancare,
persoane juridice române, înscrise în Registrul special ţinut de Banca
Naţională a României, şi reglementează standardele minime pentru
elaborarea de către acestea a normelor de cunoaştere a clientelei ca
parte esenţială a administrării riscului de spălare a banilor şi de
finanţare a terorismului şi aspecte legate de implementarea acestora. - (2)
-
Prezentul regulament se aplică în mod corespunzător, în scopul prevăzut
la alin. (1), şi sucursalelor din România ale instituţiilor de credit,
persoane juridice străine, şi sucursalelor din România ale
instituţiilor financiare nebancare, persoane juridice străine, înscrise
în Registrul special ţinut de Banca Naţională a României.
- (3)
- În scopul prezentului regulament, entităţile prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt denumite în continuare instituţii.
CAPITOLUL II
Dispoziţii privind normele de cunoaştere a clientelei
Art. 3. - În scopul asigurării desfăşurării activităţii în conformitate
cu cerinţele Legii nr. 656/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 594/2008 şi ale prezentului
regulament, instituţiile trebuie să adopte norme interne de cunoaştere
a clientelei care să prevină folosirea instituţiei pentru desfăşurarea
unor activităţi ce au ca scop spălarea banilor sau finanţarea actelor
de terorism.
Art. 4. - Normele de cunoaştere a clientelei, elaborate de fiecare
instituţie, trebuie să corespundă naturii, volumului, complexităţii şi
întinderii activităţii acesteia şi să fie adaptate la gradul de risc
asociat categoriilor de clienţi pentru care aceasta prestează servicii
financiar-bancare şi la gradul de risc al produselor/serviciilor
oferite.
Art. 5. - (1) Instituţiile stabilesc prin normele de cunoaştere a
clientelei mecanisme şi măsuri ce trebuie implementate pentru
respectarea Legii nr. 656/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, a Hotărârii Guvernului nr. 594/2008 şi a prezentului
regulament, astfel încât să poată face dovada Băncii Naţionale a
României că administrează în mod eficient riscul de spălare a banilor
şi de finanţare a terorismului. (2) În scopul alin. (1), normele de cunoaştere a clientelei trebuie să includă cel puţin următoarele elemente:
a) o politică de acceptare a clienţilor, prin care să se stabilească
cel puţin categoriile de clientelă pe care instituţia îşi propune să le
atragă, procedurile graduale de acceptare şi nivelul ierarhic de
aprobare a acceptării clienţilor în funcţie de gradul de risc asociat
categoriei în care sunt încadraţi, tipurile de produse şi servicii care
pot fi furnizate fiecărei categorii de clientelă;
c) conţinutul măsurilor-standard, măsurilor simplificate şi măsurilor
suplimentare de cunoaştere a clientelei pentru fiecare dintre
categoriile de clientelă şi de produse ori tranzacţii supuse acestor
măsuri;
d) proceduri de monitorizare permanentă a operaţiunilor derulate de
clienţi în scopul detectării tranzacţiilor neobişnuite şi tranzacţiilor
suspecte;
e) modalităţi de abordare a tranzacţiilor şi a clienţilor în şi/sau din
jurisdicţiile care nu impun aplicarea de proceduri de cunoaştere a
clientelei şi de păstrare a evidenţelor referitoare la aceasta,
echivalente cu cele prevăzute în Legea nr. 656/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, şi în Hotărârea Guvernului nr. 594/2008, şi în
care aplicarea acestora nu este supravegheată de o manieră echivalentă
celei reglementate prin legislaţia precizată;
g) proceduri şi măsuri de verificare a modului de implementare a
normelor elaborate şi de evaluare a eficienţei acestora, inclusiv prin
intermediul auditului extern; h) standardele pentru angajare şi programe de pregătire a personalului în domeniul cunoaşterii clientelei; i) procedurile de raportare internă şi către autorităţile competente. Art. 6. - (1) Normele de cunoaştere a clientelei trebuie să fie aprobate la nivelul organelor de conducere ale instituţiei şi supuse revizuirii ori de câte ori este necesar, dar cel puţin anual.
(2) Normele de cunoaştere a clientelei trebuie să fie cunoscute de
întregul personal cu responsabilităţi în domeniul cunoaşterii
clientelei, în scopul prevenirii spălării banilor şi finanţării
terorismului.
Art. 7. - Normele de cunoaştere a clientelei vor fi transmise Băncii
Naţionale a României - Direcţia supraveghere în termen de 5 zile de la
aprobarea acestora, respectiv a modificării lor de către organele
competente. CAPITOLUL III
Dispoziţii privind măsurile-standard de cunoaştere a clientelei
Art. 8. - (1) Identificarea clienţilor persoane fizice are în vedere obţinerea cel puţin a următoarelor informaţii:
a) numele şi prenumele şi, după caz, pseudonimul; b) data şi locul
naşterii; c) codul numeric personal sau, dacă este cazul, un alt
element unic de identificare similar; d) domiciliul şi, dacă este
cazul, reşedinţa; e) numărul de telefon, fax, adresa de poştă
electronică, după caz; f) naţionalitatea; g) ocupaţia şi, după caz,
numele angajatorului ori natura activităţii proprii; h) funcţia publică
importantă deţinută, dacă este cazul; i) numele beneficiarului real. - (2)
-
Verificarea identităţii clientului se realizează pe baza documentelor
din categoria celor mai greu de falsificat sau de obţinut pe cale
ilicită sub un nume fals, cum sunt documentele de identitate, emise de
o autoritate oficială, care să includă o fotografie a titularului.
- (3)
-
Verificarea informaţiilor prevăzute la alin. (1), care nu se pot proba
cu documentele prevăzute la alin. (2), se va realiza prin orice metodă
corespunzătoare, ca de exemplu prin observarea directă a locaţiei la
adresa indicată, prin schimb de corespondenţă şi/sau accesarea
numărului de telefon furnizat de client, prin verificarea informaţiilor
furnizate de client cu cele înscrise pe diverse facturi remise la plată
clientului, fişe fiscale ori extrase de cont sau prin accesarea
informaţiilor publice.
- (4)
-
În situaţia în care un client este reprezentat în relaţia cu instituţia
de o altă persoană, care acţionează ca împuternicit, curator, tutore
sau în orice altă calitate, instituţia trebuie să obţină şi să verifice
şi informaţiile şi documentele corespunzătoare cu privire la
identitatea reprezentantului, precum şi, după caz, cele referitoare la
natura şi limitele împuternicirii.
vedere
obţinerea cel puţin a următoarelor informaţii: a) denumirea; b) forma
juridică; c) sediul social şi, dacă este cazul, sediul unde se situează
centrul de conducere şi de gestiune a activităţii
statutare; d) numărul de telefon, fax, adresa de poştă electronică,
după caz; e) tipul şi natura activităţii desfăşurate; f) identitatea
persoanelor care, potrivit actelor constitutive şi/sau hotărârii
organelor statutare, sunt învestite cu competenţa de a conduce şi reprezenta entitatea, precum şi puterile acestora de angajare a entităţii;
g) numele beneficiarului real sau, în situaţia prevăzută la art. 22
alin. (2) lit. b) pct. 2 din Legea nr. 656/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, informaţii despre grupul de persoane care
constituie beneficiarul real;
h) identitatea persoanei care acţionează în numele clientului, precum
şi informaţii pentru a se stabili că aceasta este
autorizată/împuternicită în acest sens. -
Instituţiile au obligaţia de a verifica existenţa legală a entităţii,
respectiv dacă aceasta este înregistrată în registrul comerţului sau,
după caz, într-un alt registru public, precum şi informaţiile şi
documentele corespunzătoare cu privire la identitatea persoanei care
acţionează în numele clientului şi cele referitoare la natura şi
limitele împuternicirii.
- (3)
-
Verificarea informaţiilor furnizate de client se va realiza prin orice
metodă corespunzătoare, astfel încât instituţia să se asigure de
veridicitatea acestor informaţii, ca de exemplu prin obţinerea, de la
client sau de la un registru public ori din ambele surse, a
documentelor care au stat la baza înmatriculării ori înregistrării
acestora şi a unui extras la zi din acel registru, prin obţinerea unei
copii a ultimei situaţii financiare auditate, prin consultarea unor
surse publice specializate sau cabinete de avocatură ori societăţi de
audit, prin observarea directă a locaţiei la adresa de sediu indicată,
prin schimb de corespondenţă şi/sau accesarea numărului de telefon
furnizat de client, prin obţinerea de referinţe de la o altă instituţie.
(4) În cazul absenţei unei cerinţe de înregistrare, verificarea
informaţiilor prevăzute la alin. (1) se va realiza pe baza documentelor
de constituire şi, după caz, a autorizaţiilor de funcţionare şi/sau a
rapoartelor de audit, precum şi prin alte metode de tipul celor
prevăzute la alin. (3).
Art. 10. - Procedurile de identificare a clientului şi verificarea
identităţii acestuia stabilite potrivit art. 8 şi 9 se aplică în mod
corespunzător, în scopul identificării beneficiarului real şi pentru
verificarea pe bază de risc a identităţii acestuia. CAPITOLUL IV Dispoziţii privind măsurile suplimentare de cunoaştere a clientelei
Art. 12. - Instituţiile vor acorda atenţie sporită în cazul clienţilor
şi tranzacţiilor în şi/sau din jurisdicţiile care nu impun aplicarea de
proceduri de cunoaştere a clientelei şi de păstrare a evidenţelor
referitoare la aceasta, echivalente cu cele prevăzute în Legea nr.
656/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în Hotărârea
Guvernului nr. 594/2008 şi în prezentul regulament, şi în care
aplicarea acestora nu este supravegheată de o manieră echivalentă celei
reglementate prin legislaţia precizată.
Art. 15. - În categoria relaţiilor cu persoane care nu sunt prezente
fizic la efectuarea operaţiunilor sunt incluse relaţiile începute prin
corespondenţă sau prin intermediul mijloacelor de telecomunicaţii
telefon, poşta electronică, internet, precum şi orice alte relaţii
iniţiate prin intermediul tehnologiilor ce permit accesarea serviciilor
în afara sediilor instituţiilor.
Art. 16. - Pentru clienţii şi tranzacţiile cu un risc potenţial mai
ridicat stabilite conform art. 11-14, în plus faţă de măsurilestandard
de cunoaştere a clientelei, instituţiile vor stabili măsuri
suplimentare de cunoaştere a clientelei, care pot include:
a) aprobarea la un nivel ierarhic superior a începerii sau continuării
relaţiei de afaceri cu astfel de clienţi şi/sau pentru realizarea
acestor tranzacţii;
b) solicitarea ca prima tranzacţie să se realizeze prin intermediul
unui cont deschis la o instituţie de credit supusă unor cerinţe de
prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului,
echivalente standardelor prevăzute în Legea nr. 656/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, şi în Hotărârea Guvernului nr.
594/2008; c) supravegherea sporită, permanentă a relaţiei de afaceri;
e) implementarea de sisteme informatice adecvate de gestiune a
informaţiei, care să permită furnizarea în timp util de informaţii
necesare pentru identificarea, analizarea şi monitorizarea efectivă a
acestor tranzacţii. Sistemele informatice implementate trebuie să
evidenţieze cel puţin lipsa sau insuficienţa documentaţiei
corespunzătoare la începerea relaţiei de afaceri, tranzacţiile
neobişnuite derulate prin contul clientului şi situaţia agregată a
tuturor operaţiunilor clientului cu instituţia; g) aprobarea la un nivel ierarhic superior a tranzacţiilor ce depăşesc un anumit nivel valoric prestabilit. CAPITOLUL V Dispoziţii privind măsurile simplificate de cunoaştere a clientelei
Art. 17. - (1) Măsurile simplificate de cunoaştere a clientelei sunt
stabilite de instituţii pe bază de risc, astfel încât să le permită
acestora respectarea tuturor prevederilor Legii nr. 656/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr.
594/2008 şi ale prezentului regulament. CAPITOLUL VI Dispoziţii procedurale
Art. 18. - (1) Pentru toate tranzacţiile, indiferent de încadrarea în
categoriile de risc, instituţiile trebuie să aibă în funcţiune sisteme
de detectare a tranzacţiilor suspecte şi a tranzacţiilor neobişnuite
din punctul de vedere al complexităţii sau al încadrării în tiparele
uzuale, inclusiv în ceea ce priveşte volumul ori frecvenţa acestora.
(2) Sistemele de detectare prevăzute la alin. (1) pot fi concepute prin
stabilirea unor parametri şi tipologii în interiorul cărora se situează
tranzacţiile obişnuite derulate, cum ar fi: limite valorice pe
categorie de client, produs sau tranzacţie, categorii de tranzacţii
derulate în relaţia cu diferitele categorii de clientelă şi, în cazul
persoanelor juridice şi al altor entităţi, domeniul de activitate.
Art. 19. - Instituţiile vor evalua noile produse şi servicii din
perspectiva gradului de risc de spălare a banilor şi finanţare a
terorismului asociat acestora.
Art. 20. - În cazul clienţilor existenţi care trec într-o categorie de
clientelă cu un risc potenţial mai ridicat, pentru continuarea relaţiei
de afaceri este necesară aplicarea tuturor măsurilor de cunoaştere a
clientelei stabilite de instituţie pentru categoria de clienţi în care
urmează să fie încadraţi.
Art. 21. - Instituţiile furnizează Băncii Naţionale a României, la
cerere, rapoarte cu privire la clienţi şi operaţiunile efectuate pentru
aceştia, inclusiv orice analiză pe care instituţiile au făcut-o pentru
detectarea tranzacţiilor neobişnuite sau suspecte ori pentru a
determina gradul de risc asociat unei tranzacţii sau unui client.
Art. 22. - (1) În aplicarea dispoziţiilor art. 13 alin. (1) din Legea
nr. 656/2002, cu modificările şi completările ulterioare, instituţiile
au obligaţia de a păstra cel puţin copii ale documentelor de identitate
ale clienţilor persoane fizice şi copii ale documentelor de constituire
în cazul clienţilor persoane juridice ori entităţi fără personalitate
juridică, ca de exemplu actul constitutiv şi certificatul de
înmatriculare ori înregistrare.
(2) Instituţiile au obligaţia ca, la solicitarea expresă a Băncii
Naţionale a României sau a altor autorităţi conform legii, să păstreze,
într-o formă corespunzătoare pentru a putea fi folosite ca mijloace de
probă în justiţie, datele de identificare a clientului, evidenţele
secundare sau operative şi înregistrările tuturor operaţiunilor
financiare ce decurg din derularea unei relaţii de afaceri, pentru o
perioadă mai mare de 5 ani de la încheierea relaţiei de afaceri cu
clientul. Solicitarea autorităţii va indica în mod clar tranzacţiile
şi/sau clienţii, precum şi perioada suplimentară pentru care
instituţiile au obligaţia de a păstra informaţiile şi documentele
necesare.
Art. 23. - Instituţiile trebuie să asigure accesul personalului cu
responsabilităţi în domeniul cunoaşterii clientelei în scopul
prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului, inclusiv a
persoanelor desemnate potrivit art. 14 alin. (1) din Legea nr.
656/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al
auditorului extern, al Băncii Naţionale a României şi al altor
autorităţi conform legii, la toate evidenţele şi documentele cu privire
la clienţi şi operaţiunile efectuate pentru aceştia, inclusiv orice
analiză pe care instituţia a realizat-o pentru detectarea tranzacţiilor
neobişnuite sau suspecte ori pentru a determina gradul de risc asociat
unei tranzacţii sau client, prin punerea la dispoziţia acestora în cel
mai scurt timp a documentelor/informaţiilor.
(2) Instituţiile trebuie să asigure pregătirea continuă a personalului,
astfel încât persoanele cu responsabilităţi în domeniul cunoaşterii
clientelei în scopul prevenirii spălării banilor şi finanţării
terorismului să fie pregătite în mod adecvat. Programul de pregătire va
cuprinde informaţii legate de cerinţele legislaţiei în acest domeniu,
precum şi de aspectele practice distinctive, în special pentru a
permite personalului recunoaşterea tranzacţiilor suspecte de a fi în
legătură cu operaţiuni de spălare a banilor şi finanţare a
terorismului, precum şi întreprinderea de măsuri adecvate. Personalul
va fi instruit şi verificat periodic pentru a se asigura faptul că
acesta cunoaşte responsabilităţile care îi revin şi pentru a fi
informat în legătură cu noutăţile în domeniu. CAPITOLUL VII Măsuri de supraveghere şi sancţiuni
Art. 25. - În scopul înlăturării deficienţelor constatate şi a cauzelor
acestora, Banca Naţională a României poate dispune următoarele măsuri: a) solicitarea modificării normelor de cunoaştere a clientelei, prevăzute la cap. II;
b) impunerea obligaţiei de aplicare a măsurilor-standard de cunoaştere
a clientelei pentru produse, operaţiuni şi/sau clienţi în cazul cărora
normele interne ale instituţiei în cauză stabilesc aplicarea de măsuri
simplificate sau/şi impunerea obligaţiei de aplicare a măsurilor
suplimentare pentru operaţiuni ori clienţi în cazul cărora normele
interne stabilesc aplicarea de măsuristandard de cunoaştere a
clientelei; c) solicitarea înlocuirii persoanelor responsabile pentru apariţia deficienţelor constatate.
Art. 26. - (1) Încălcarea dispoziţiilor prezentului regulament şi
nerespectarea măsurilor dispuse de Banca Naţională a României
constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută la art.
22 alin. (2) ultima teză din Legea nr. 656/2002, cu modificările şi
completările ulterioare. - (2)
-
Dispoziţiile art. 22 alin. (3)-(5) din Legea nr. 656/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
- (3)
- Măsurile stabilite la art. 25 pot fi aplicate separat sau concomitent cu sancţiunile la care fac referire alin. (1) şi (2).
Dispoziţii tranzitorii
Art. 27. - Instituţiile care funcţionează la data intrării în vigoare a
prezentului regulament vor transmite Băncii Naţionale a României -
Direcţia supraveghere normele de cunoaştere a clientelei prevăzute la
cap. II în termen de cel mult 90 de zile de la data intrării în vigoare
a prezentului regulament.
Art. 28. - Instituţiile vor aplica măsurile de cunoaştere a clientelei
prevăzute de Legea nr. 656/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, de Hotărârea Guvernului nr. 594/2008 şi de prezentul
regulament tuturor clienţilor existenţi, cât mai curând posibil, pe
bază de risc, dar nu mai târziu de un an de la aprobarea la nivelul
organelor de conducere ale instituţiei a normelor de cunoaştere a
clientelei, elaborate potrivit cap. II al prezentului regulament. CAPITOLUL IX Dispoziţii finale
Art. 29. - La data intrării în vigoare a prezentului regulament se
abrogă Norma Băncii Naţionale a României nr. 3/2002 privind standardele
de cunoaştere a clientelei, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 154 din 4 martie 2002, cu modificările şi completările
ulterioare, şi Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 8/2006
privind standardele de cunoaştere a clientelei instituţiilor financiare
nebancare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 941
din 21 noiembrie 2006. Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României, Mugur Constantin Isărescu Bucureşti, 3 iulie 2008.
Nr. 9.
|