Ordonanta OUG 113/2009 (“OUG”) transpune in legislatia nationala Directiva Parlamentului European nr.2007/64/CE privind serviciile de plata si intra in vigoare la data de 1 noiembrie 2009.
Obiectivul - crearea unei piete interne comunitare si crearea unui cadru de reglementare unitar la nivelul Uniunii Europene; imbunatatirea conditiilor de derulare a serviciilor de plata (plati si incasari, direct debit, depuneri si retrageri numerar, tranzactii cu carduri etc.), in sensul maririi transparentei privind tranzactiile comerciale mentionate, imbunatatirea timpilor de executie, clarificarea raspunderii juridice atat a institutiilor de plata, cat si a clientilor acestora.
OUG se refera numai la anumite valute si anumite tari din Europa:
Tari in scopul OUG (state membre): Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Cehia, Danemarca, Germania, Estonia, Grecia, Spania, Finlanda, Franta, Irlanda, Islanda, Italia, Lituania, Liechtenstein, Luxemburg, Letonia, Malta, Olanda, Norvegia, Polonia, Portugalia, Romania, Suedia, Slovenia, Slovacia, Ungaria, Regatul Unit al Marii Britanii si al Irlandei de Nord.
Valute in scopul OUG: BGN, CHF**, CZK*, DKK*, EEK, EUR*, GBP*, HUF*, ISK, LTL, LVL, NOK*, PLN*, RON*, SEK*.
** CHF este in scopul OUG doar daca partenerul tranzactiei are resedinta in Liechtenstein. Elvetia nu este inclusa in scopul OUG
* Valutele cu care opereaza UniCredit Tiriac Bank (“Banca”)
Ce tranzactii fac obiectul OUG?
- Numerar depus sau retras dintr-un cont de plati
- Operatiuni de plata - exemple: Direct Debit, transfer credit (OP/DPE), plati programate, schimburi valutare prin conturi, transferul intre conturi proprii, indiferent de instrumentul de plata folosit - hartia sau alt instrument de plata electronic (Online B@nking)
- Acceptarea la plata a cardurilor bancare (debit/credit), precum si emiterea de carduri
- Remiterea de numerar
Pentru lista completa a tranzactiilor care NU fac obiectul OUG, va rugam consultati art. 4 din OUG.
Care este impactul operational al OUG asupra Clientului persoana fizica (Consumator)?
Principiul standard de comisionare a platilor, conform OUG, este intotdeauna “SHARE” (SHA). Platile cu optiunea “OUR” sunt acceptate de Banca doar daca operatiunea de plata implica o conversie valutara (conversie valutara = plata cu cont debitor diferit de valuta sumei transferate).
Principiul BEN nu este acceptat chiar daca operatiunea de plata implica o conversie!
Operatiunile de plata in RON pe teritoriul Romaniei sunt acceptate doar cu optiunea SHA.
Aceste modalitati de comisionare sunt impuse de OUG prin art. 3, art.116 si art.150.
Corespondentul acestor articole din Directiva nr. 2007/64/CE sunt obligatorii pentru toate statele membre si institutiile de plata ce presteaza servicii pe teritoriul acestor state.
Banca a implementat deja modalitatea de comisionare pentru platile in scopul OUG, conform acestor principii.
Deducere din suma. Niciun prestator de serviciu de plata nu mai are dreptul sa deduca din suma transferata (art. 150 din OUG).
Incasari. UniCredit Tiriac Bank va accepta in continuare incasarile cu optiunea “OUR”. Incasarile cu optiunea de comisionare BEN vor fi considerate cu comisionare SHA.
Termen de executie. Platile pe teritoriul Romaniei in RON, primite de Banca in limitele orare publicate, vor fi executate in maxim T+1 (respectiv la T+1, suma este creditata in contul bancii beneficiarului platii). Nu exista modificari pentru acest tip de plati.
O noutate adusa de OUG este termenul maxim de executie pentru platile in EUR pe teritoriul Romaniei. Acest termen a fost micsorat la T+1 (acest termen este valabil atata timp cat contul debitat este RON sau EUR. Transferurile cu conversie din alte valute suporta o zi suplimentara la termenul de executie: T+2)
Pentru transferurile Cross Border in tarile membre in RON sau alte valute in scopul OUG, termenul maxim de executie este mentinut ca si pana acum la T+2 (fac exceptie transferurile FlashPayment - in EUR, in cadrul Grupului UniCredit - care se mentin la T+1)
Pentru transferurile Cross Border in valute in afara scopului OUG, termenul de executie standard este T+2.
Coduri unice de identificare
Tranzactiile initiate/primite de Clienti vor fi corect executate daca codul unic de identificare al beneficiarului platii a fost corect furnizat. Pentru Romania codul unic de identificare este combinatia contului IBAN si Codul BIC/Swift al bancii.
Refuzul tranzactiilor
Banca poate refuza efectuarea operatiunilor de plata in cazul in care informatiile solicitate si furnizate de Client sunt ilizibile, incomplete sau incorecte. In acest caz Clientul are posibilitatea de a solicita lista cu operatiuni de plata refuzate la ghiseul Bancii. Informatiile privind operatiunile de plata refuzate vor putea fi consultate si prin intermediul aplicatiilor BusinessNet si Multicash. Operatiunile de plata sosite in limitele orare (Cutt-Off Time), dar care nu au fonduri suficiente, sunt refuzate de catre Banca (nu sunt considerate primite atunci cand nu exista sold suficient pentru executia lor).
Corectarea tranzactiilor
In cazul unei operatiuni de plata neautorizate sau executate incorect, Clientul are obligatia sa notifice imediat Banca, fara intarziere nejustificata, dar nu mai tarziu de 13 luni de la data debitarii, asupra faptului ca a constatat o operatiune de plata neautorizata sau executata incorect, care genereaza o plangere.
Blocarea instrumentelor de plata
Pentru toate instrumentele de administrare a lichiditatilor de la distanta, Banca pune la dispozitia Clientilor un serviciu de blocare a instrumentelor non-stop.
De asemenea, Banca are dreptul de a bloca instrumentul de plata din motive justificate în mod obiectiv.
Suprataxa aplicata de comercianti la platile cu cardul este interzisa.
Eliminarea operatiunilor pentru netitulari de cont
Informarea Clientului: inainte ca un Client sa incheie un contract-cadru pentru servicii de plati cu Banca, acesta are dreptul sa se informeze in prealabil cu privire la conditiile oferite de Banca. Acest termen de pre-informare este de cel putin 15 zile inainte de incheierea contractului cu Banca. In cazul in care Clientul decide sa semneze contractul-cadru cu reducerea termenului de 15 zile, acest lucru este posibil in baza cererii exprese a Clientului.
Suplimentar pre-informarii, Banca pune la dispozitia Clientului si informatii ulterioare executarii operatiunilor de plata.
Care este impactul juridic al OUG asupra Bancii si Clientului persoana fizica (Consumator)?
Toate drepturile si obligatiile privind platile, impuse de OUG Bancii si Clientilor persoane fizice, sunt stipulate in contractele-cadru aferente serviciilor de plati, precum si in noua versiune a Conditiilor Generale de Afaceri (CGA) afisata la ghiseele UniCredit Tiriac Bank si publicata pe pagina de internet a Bancii. Printre prevederile adaugate in CGA se regasesc: clarificarea termenului de consimtamant dat de Client pentru autorizarea tranzactiilor, precum si revocarea acestuia, momentul receptiei si primirii unei instructiuni de plata, limitele de cheltuieli pe fiecare instrument de plata, conditiile blocarii/deblocarii unui instrument de plata, drepturile si obligatiile platitorilor si beneficiarilor prin direct debit, respectiv rambursarea sumelor platite, modalitatea de informare a Clientului.
PENTRU O ABORDARE EXHAUSTIVA, VA RUGAM SA PARCURGETI NOILE CGA ALE UNICREDIT TIRIAC BANK, IN VIGOARE DE LA 01 NOIEMBRIE 2009 SI/SAU CONTRACTELE-CADRU AFERENTE SERVICIILOR DE PLATI.