Informare despre OUG nr. 113 /2009 privind serviciile de plata


 


    Am mai spus si repet sunt articole care imi plac foarte mult si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez si la mine pe site. Consider ca este o onoare pentru mine sa le reproduc si pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult Valoare Adaugata) Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa acestui articol este  raiffeisen 



Stimati clienti,
Va informam ca incepand cu data de 1 noiembrie 2009 a intrat in vigoare Ordonanta de Urgenta nr. 113/2009 care transpune in legislatia romanesca Directiva privind Serviciile de Plata (PSDPayment Services Directive”) aplicabila la nivelul Comunitatii Europene.

Noile reglementari au ca scop:

  • transparenta informatiilor bancare cu privire la servicii de plata;
  • crearea unui cadru legal unic pentru Spatiul Economic European (SEE);
  • protectia consumatorilor de servicii de plata.

Directiva privind Serviciile de Plata se aplica tuturor operatiunilor de plata efectuate in oricare din moneda statelor membre apartinând UE/SEE, daca atat banca platitorului cat si cea a beneficiarului se afla intr-un Stat Membru. Serviciile de plata care intra sub incidenta noii legislatii sunt plati prin ordin de plata, plati electronice, plati prin card, plati prin debitare directa, tranzactii cu numerar, plati programate, remitere de bani. 



Intrebari frecvente:

1. Ce este PSD?
PSD (Payment Services Directive) este directiva privind serviciile de plata in cadrul pietei interne, elaborata la nivelul Comunitatii Europene (CE).

2. Cand a fost emisa aceasta Directiva?
Directiva a fost emisa in anul 2007 cu obligatia transpunerii acesteia in legislatiile nationale ale Statelor Membre CE pina la 1 noiembrie 2009.

3. Care este scopul PSD?
Obiectivele Directivei sunt urmatoarele:
- Crearea unei piete unice de plati in cadrul CE
- Armonizarea unui set de reguli aplicabile tuturor prestatorilor de servicii de plata
- Protectia consumatorului de servicii de plata
- Transparenta conditiilor si obligatiilor de informare din partea prestatorilor de servicii

4. PSD-ul se aplica si in Romania?
Directiva a fost transpusa in legislatia romaneasca prin Ordonanta de urgenta nr 113 privind serviciile de plata, publicata in Monitorul Oficial in data 12.10.2009.

5. De cand se aplica OUG (Ordonanta de urgenta)?
OUG intra in vigoare la 1 noiembrie 2009.

6. Cui se aplica aceasta Ordonanta?
Toate bancile din Romania trebuie sa aplice prevederile prezentei Ordonante de urgenta.
In plus, in categoria prestatorilor de servicii de plata carora li se aplica OUG, intra institutiile emitente de moneda electronica, furnizori de servicii postale giro, alte instiutii de plata.
Cat priveste utilizatorii de servicii de plata, OUG stabileste drepturi si obligatii ale clientilor persoane fizice si juridice.

7. Ce servicii de plata intra in scopul OUG?
OUG se aplica urmatoarelor servicii de plata:
- depunerea de numerar intr-un cont de plati,
- retragere de numerar dintr-un cont de plati,
- direct debit,
- plati,
- plati programate,
- operatiuni de plata prin card,
- emiterea si/sau acceptarea la plata a instrumentelor de plata,
- remiterea de bani, daca acestea sunt efectuate in EUR sau in orice alta moneda oficiala a unui stat membru iar atat banca platitoare cat si banca beneficiara au sediul intr-un stat membru.

Nu intra in scop OUG: cecuri in valuta, cecuri de calatorie , instrumente de debit, transportul fizic de bancnote si monede, incluzand colectare, procesare si distribuirea acestora, schimb valutar de tip numerar contra numerar (fara implicarea unui cont de plati).

8. Care sunt tarile si valutele care intra in scopul OUG?
Tarile din Spatiul Economic European: Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Republica Ceha, Danemarca, Germania, Estonia, Grecia, Finlanda, Franta, Irlanda, Islanda, Italia, Lituania, Liechtenstein, Luxemburg, Letonia, Malta, Norvegia, Olanda, Polonia, Portugalia, Romania, Suedia, Slovenia, Slovacia, Spania, Ungaria, Marea Britanie.

Valutele oficiale ale statelor membre mentionate mai sus sunt: BGN, CHF*, CZK, DKK, EEK, EUR, GBP, HUF, ISK, LTL, LVL, NOK, PLN, RON, SEK.
* platile in CHF in favoarea Elvetiei nu intra in scopul Ordonantei deoarece Elvetia nu este membra UE.

9. Care sunt beneficiile aduse de noua legislatie?
Consumatorii de servicii de plata vor beneficia de transparenta conditiilor de efectuare a serviciilor de plata, de informatii gratuite din partea bancilor inainte si dupa efectuarea tranzactiilor

10. Care sunt principalele prevederi ale OUG?
In ceea ce priveste transparenta conditiilor si informarea clientilor cu privire la servicile de plata, ordonanta mentioneaza printre altele:
- furnizarea gratuita a informatiilor inainte si dupa efectuarea tranzactiilor
- transmiterea sau punerea la dispozitie a informatiilor si conditiilor de efectuarea a tranzactiilor: ore limita de primire plati, comisioane aplicate, termene de executare, datele necesare a fi furnizate de clienti in vederea procesarii platilor, etc
- notificarea cu 2 luni inainte de orice modificare intervenita pe contractul de servicii de plata
- denuntarea unilaterala a contractului de servicii de plata de oricare dintre cele doua parti, cu notificare prealabila
In ceea ce priveste drepturile si obligatiile partilor in executarea serviciilor de plata, ordonanta prevede printre altele:
- folosirea optiunii SHA la efectuarea operatiunilor de plata; in acest caz platitorul si beneficiarul vor plati fiecare comisioanele bancii sale; in plus, suma ajunge nediminuata la banca beneficiara
- termene de executare maxime D+1 si respectiv D+3 functie de tipul platii, de la momentul debitarii contului platitor (D) pina la momentul creditarii bancii beneficiare
- notificarea refuzurilor de plata
- furnizarea de catre client a datelor (cod/uri unic/e de identificare) corecte si complete pentru executarea platilor

11. Ce va schimba Raiffeisen Bank ca urmarea a implementarii OUG?
Raiffeisen Bank implementeaza cerintele OUG in favoarea consumatorilor; aspectele relevante mentionate mai sus sunt oferite de banca in concordanta cu ordonanta.

12. Cum informeaza Raiffeisen Bank despre noua ordonanta de urgenta?
Clientii vor fi informati la ghiseele bancii, prin canalele electronice, precum si prin documentatia contractuala.


13. Contractele deja semnate cu banca vor fi modificate?
Pentru contractele aflate in derulare banca va asigura conformitatea cu noile cerinte in termen de 45 zile dupa 1 noiembrie, conform prevederilor legii.

14. Se pot transmite in continuare la banca plati cu BEN si OUR?
Aceste doua optiuni sunt in continuare posibile pentru platile in alte valute decat cele prevazute de OUG.
In schimb, platile conforme OUG trebuie sa fie transmise la banca cu optiunea SHA.

15. Se vor modifica orele limita de primire a ordinelor de plata?
Orele limita aplicabile platilor raman nemodificate. Acestea va sunt puse la dispozitie in unitatile bancare.

16. Ce se intampla cu platile transmise dupa orele limita de primire finale?
Platile primite de banca dupa orele limita finale sunt procesate in urmatoarea zi bancara.

17. Se vor modifica comisioanele aplicate serviciilor de plata?
Lista de tarife si comisioane a bancii ramane nemodificata.

18. Unde se pot obtine informatii suplimentare despre OUG?
Pentru informatii suplimentare despre Ordonanta de urgenta va puteti adresa unitatilor bancii.

 


        pot fi contactat prin E-mail            © 2009 ASCII-Lob            Home Popescu-Colibasi  


click spre "negustori"