|
Am mai spus si repet sunt articole care imi plac foarte mult si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez si la mine pe site. Consider ca este o onoare pentru mine sa le reproduc si pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult Valoare Adaugata) Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa acestui articol este LegeStart
TITLUL III Transparenta conditiilor si a cerintelor in materie de informare privind serviciile de plata
CAPITOLUL I Dispozitii comune
(1)
Prevederile prezentului titlu reglementeaza transparenta conditiilor si
a cerintelor in materie de informare in cazul operatiunilor de plata
singulara, al contractelor-cadru si al operatiunilor de plata prevazute
de acestea, daca utilizatorul actioneaza in calitate de consumator.
(2)
In cazul in care utilizatorul nu actioneaza in calitate de consumator,
partile pot conveni sa nu aplice, total sau partial, prevederile
prezentului titlu.
(1)
Prezentul titlu nu aduce atingere dispozitiilor legislative ce transpun
acte normative comunitare si ce cuprind cerinte suplimentare privind
informatiile prealabile.
(2)
In cazul in care serviciilor de plata ce fac obiectul prezentei
ordonante de urgenta le sunt aplicabile si prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 85/2004
privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea
contractelor la distanta privind serviciile financiare, republicata, cu
modificarile ulterioare, dispozitiile privind informarea prevazute la
art. 4 alin. (1)-(4), cu exceptia dispozitiilor cuprinse la art. 4
alin. (2) lit. c)-g), la art. 4 alin. (3) lit. a), d) si e) si la art.
4 alin. (4) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 85/2004, republicata,
cu modificarile ulterioare, se vor inlocui cu dispozitiile art. 91-93
si cu cele ale art. 97-99 din prezenta ordonanta de urgenta.
(1)
Prestatorul de servicii de plata nu solicita utilizatorului serviciilor
de plata niciun fel de plata pentru furnizarea informatiilor prevazute
in prezentul titlu.
(2)
Prestatorul de servicii de plata si utilizatorul de servicii de plata
pot conveni asupra pretului total pentru furnizarea, la cererea
utilizatorului serviciilor de plata, de informatii suplimentare sau
intr-un mod mai frecvent sau prin alte mijloace de comunicare decat
cele specificate in contractul-cadru.
(3)
Pretul total perceput in conformitate cu alin. (2) trebuie sa
corespunda costurilor efective ale prestatorului serviciilor de plata,
sa se limiteze la acoperirea acestora, sa nu conduca la obtinerea de
venituri suplimentare sau la descurajarea utilizatorului de a solicita
informatii suplimentare.
(1)
In cazul instrumentelor de plata care, in conformitate cu
contractul-cadru, privesc numai operatiunile de plata individuale ce nu
depasesc 25 euro ori echivalentul in lei a 25 euro la data efectuarii
tranzactiei sau ce au o limita de cheltuieli de 100 euro ori
echivalentul in lei a 100 euro la data efectuarii tranzactiei sau ce
depoziteaza fonduri care nu depasesc niciodata 100 euro ori
echivalentul in lei a 100 euro la data efectuarii tranzactiei:
a)
prestatorul de servicii de plata transmite platitorului, prin derogare
de la art. 97-99 si de la art. 111, numai informatiile privind
caracteristicile principale ale serviciului de plata, incluzand in
acestea modul in care poate fi utilizat instrumentul de plata,
raspunderea juridica, pretul perceput si alte informatii importante
necesare pentru a se lua o decizie informata, precum si o indicatie cu
privire la locul unde se pun la dispozitie, intr-un mod usor accesibil,
orice alte informatii ori conditii specificate la art. 99;
b)
partile pot conveni ca, prin derogare de la art. 101, prestatorul de
servicii de plata sa poata propune modificari ale conditiilor din
contractul-cadru intr-o modalitate diferita fata de cea prevazuta la
art. 97 alin. (1);
c)
partile pot conveni ca, prin derogare de la art. 112 si 113, dupa
executarea unei operatiuni de plata, prestatorul de servicii de plata
sa transmita sau sa puna la dispozitie numai o referinta care sa
permita utilizatorului serviciilor de plata identificarea operatiunii
de plata, suma operatiunii de plata si pretul perceput si/sau, in cazul
mai multor operatiuni de plata de acelasi fel catre acelasi beneficiar
al platii, informatiile privind suma totala si pretul pentru aceste
operatiuni de plata;
d)
partile pot conveni ca, prin derogare de la art. 112 si 113, dupa
executarea unei operatiuni de plata, prestatorul de servicii de plata
sa nu fie obligat sa transmita sau sa puna la dispozitie informatiile
prevazute la lit. c) in cazul in care instrumentul de plata este
utilizat anonim sau daca prestatorul de servicii de plata nu detine
capacitatea tehnica de a i le furniza. Prestatorul de servicii de plata
acorda platitorului posibilitatea de a verifica valoarea fondurilor
depuse.
(2)
Pentru operatiunile de plata transfrontaliere efectuate pe teritoriul
Uniunii Europene sau in Spatiul Economic European, sumele prevazute la
alin. (1) sunt de 30 euro sau echivalentul in lei a 30 euro in cazul
instrumentelor de plata si de 150 euro sau echivalentul in lei a 150
euro in cazul limitelor de cheltuieli sau fondurilor depozitate.
(1) Platile sunt efectuate in moneda de schimb convenita de comun acord intre parti.
(3) Platitorul accepta serviciul de conversie monetara in baza informatiilor prevazute la alin. (2).
Art. 88.
- In cazul in care, in vederea utilizarii unui anumit instrument de
plata, beneficiarul platii ofera o reducere, beneficiarul platii
informeaza platitorul asupra acesteia inainte de initierea operatiunii
de plata.
Art. 89.
- Prestatorii de servicii de plata trebuie sa poata face dovada ca au
respectat cerintele in materie de informare prevazute in prezentul
titlu.
CAPITOLUL II Operatiuni de plata singulara
(1) Prezentul capitol se aplica operatiunilor de plata singulara care nu intra sub incidenta unui contract-cadru.
(2)
In cazul in care un ordin de plata pentru o operatiune de plata
singulara este transmis printr-un instrument de plata stabilit
printr-un contract-cadru, prestatorul de servicii de plata nu are
obligatia sa furnizeze sau sa puna la dispozitie informatii care au
fost deja transmise utilizatorului serviciilor de plata in temeiul unui
contract-cadru incheiat cu un alt prestator de servicii de plata sau
care ii vor fi transmise in conformitate cu contractul-cadru respectiv.
(1)
Inainte ca utilizatorul serviciilor de plata sa devina parte la un
contract sau la o oferta de servicii de plata singulara, prestatorul de
servicii de plata pune la dispozitia utilizatorului informatiile si
conditiile specificate la art. 93.
(2) Informatiile si conditiile specificate la art. 93 se pun la dispozitia utilizatorului:
a) intr-un mod usor accesibil;
b) intr-un limbaj usor de inteles, intr-o forma clara, completa si precisa;
c) in limba romana sau in alta limba stabilita de comun acord intre parti.
(3)
La cererea utilizatorului serviciilor de plata, prestatorul de servicii
de plata ii transmite informatiile si conditiile pe suport hartie sau
pe un alt suport durabil.
(4)
Obligatiile prevazute pot fi indeplinite si prin furnizarea unui
exemplar al propunerii de contract de prestare de servicii de plata
singulara sau al formularului de ordin de plata care cuprinde
informatiile si conditiile specificate la art. 93.
Art. 92.
- In cazul in care contractul de servicii de plata singulara a fost
incheiat, la cererea utilizatorului serviciilor de plata, printr-un
mijloc de comunicare la distanta ce nu permite prestatorului de
servicii de plata sa respecte prevederile art. 91, prestatorul isi
indeplineste obligatiile ce ii revin conform art. 91 imediat dupa
executarea operatiunii de plata.
(1) Prestatorul transmite sau pune la dispozitia utilizatorului serviciilor de plata urmatoarele informatii si conditii:
a)
specificarea informatiilor sau a codului unic de identificare ce
trebuie furnizate de catre utilizatorul serviciilor de plata in vederea
executarii corecte a unui ordin de plata;
b) termenul maxim de executare in care trebuie furnizat serviciul de plata;
c)
pretul total pe care utilizatorul serviciilor de plata trebuie sa il
plateasca prestatorului sau de servicii de plata si, unde este cazul,
defalcarea sumelor incluse in pret;
d) daca este cazul, cursurile de schimb efective sau de referinta care urmeaza sa fie aplicate operatiunii de plata.
(2)
Daca este cazul, orice alte informatii si conditii relevante
specificate la art. 99 sunt puse la dispozitia utilizatorului
serviciilor de plata intr-un mod usor accesibil.
Art. 94.
- Imediat dupa primirea ordinului de plata, prestatorul de servicii de
plata al platitorului transmite sau pune la dispozitia platitorului,
astfel cum este prevazut la art. 91 alin. (2) si (3), urmatoarele
informatii:
a)
o referinta care sa permita platitorului identificarea operatiunii de
plata si, daca este cazul, informatii privind beneficiarul platii;
b) valoarea operatiunii de plata in moneda utilizata in ordinul de plata;
c)
pretul total corespunzator operatiunii de plata care trebuie suportat
de catre platitor si, unde este cazul, defalcarea sumelor incluse in
pretul total;
d)
daca este cazul, cursul de schimb utilizat in operatiunea de plata de
catre prestatorul de servicii de plata al platitorului sau o referinta
la acesta, in cazul in care difera de cursul prevazut conform art. 93
alin. (1) lit. d), precum si valoarea operatiunii de plata dupa
conversia monetara respectiva;
e) data primirii ordinului de plata.
Art. 95.
- Imediat dupa executarea operatiunii de plata, prestatorul de servicii
de plata al beneficiarului platii transmite sau pune la dispozitia
beneficiarului, in conformitate cu prevederile art. 91, urmatoarele
informatii:
a)
o referinta care sa permita beneficiarului platii identificarea
operatiunii de plata si, dupa caz, a platitorului, precum si a oricarei
informatii transferate impreuna cu operatiunea de plata;
b) valoarea operatiunii de plata in moneda in care fondurile au fost puse la dispozitia beneficiarului platii;
c)
pretul total corespunzator operatiunii de plata care trebuie suportat
de catre platitor si, unde este cazul, defalcarea sumelor incluse in
pretul total;
d)
daca este cazul, cursul de schimb utilizat in operatiunea de plata de
catre prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii si
valoarea operatiunii de plata inaintea conversiei monetare;
e) data valutei creditarii contului.
CAPITOLUL III Contracte-cadru
Art. 96. - Prezentul capitol se aplica operatiunilor de plata care intra sub incidenta unui contract-cadru.
(1)
Cu suficient timp, dar nu mai putin de 15 zile inainte ca utilizatorul
sa devina parte la un contract-cadru sau la o oferta, prestatorul de
servicii de plata transmite utilizatorului serviciilor de plata
informatiile si conditiile specificate la art. 99.
(2) Perioada de 15 zile se poate reduce cu acordul expres al utilizatorului.
(3) Informatiile si conditiile specificate la art. 99 sunt transmise utilizatorului:
a) pe suport hartie sau pe alt suport durabil;
b) intr-un limbaj usor de inteles, intr-o forma clara, completa si precisa;
c) in limba romana sau in orice alta limba stabilita de comun acord intre parti.
(4)
Obligatiile prevazute pot fi indeplinite si prin furnizarea unui
exemplar al propunerii de contract-cadru care sa cuprinda informatiile
si conditiile specificate la art. 99.
Art. 98.
- In cazul in care contractul-cadru a fost incheiat, la cererea
utilizatorului serviciilor de plata, printr-un mijloc de comunicare la
distanta ce nu permite prestatorului de servicii de plata sa respecte
prevederile art. 97, prestatorul isi indeplineste obligatiile ce ii
revin imediat dupa incheierea contractului-cadru.
SECTIUNEA 1 Informatii prealabile
Art. 99. - Prestatorul de servicii de plata transmite utilizatorului serviciilor de plata urmatoarele informatii si conditii:
1. cu privire la prestatorul serviciilor de plata:
a)
numele prestatorului de servicii de plata, adresa sediului sau social
si, unde este cazul, adresa filialei sau a sucursalei stabilite in
Romania, precum si orice alta adresa, inclusiv adresa de posta
electronica, relevanta pentru comunicarea cu prestatorul de servicii de
plata;
b)
datele de identificare ale autoritatilor de supraveghere
corespunzatoare si ale registrului prevazute la art. 55 alin. (1) si la
art. 61 alin. (2) sau ale oricarui alt registru public de autorizare a
prestatorului de servicii de plata si numarul de inregistrare ori
mijloace echivalente de identificare in registrul respectiv;
2. cu privire la utilizarea serviciului de plata:
a) o descriere a principalelor caracteristici ale serviciului de plata ce va fi prestat;
b)
specificarea informatiilor sau a codului unic de identificare ce
trebuie furnizate de catre utilizatorul serviciilor de plata in vederea
executarii corecte a unui ordin de plata;
c)
forma si procedura de exprimare a consimtamantului pentru executarea
operatiunii de plata si retragerea acestui consimtamant in conformitate
cu art. 120-122 si cu art. 146-149;
d)
o referinta la momentul primirii unui ordin de plata, astfel cum a fost
definit la art. 141 si 142, si ora-limita, daca este cazul, stabilita
de prestatorul de servicii de plata;
e) termenul maxim de executare pentru serviciul de plata care urmeaza sa fie prestat;
f)
daca exista posibilitatea de a conveni asupra unor limite de cheltuieli
pentru utilizarea unui instrument de plata in conformitate cu art. 123
alin. (1);
3. cu privire la pret, la rata dobanzii si la cursul de schimb:
a)
pretul total pe care utilizatorul serviciilor de plata trebuie sa il
plateasca prestatorului de servicii de plata si, unde este cazul,
defalcarea sumelor incluse in acesta;
b)
daca este cazul, rata dobanzii si cursul de schimb care urmeaza sa fie
aplicate sau, in cazul in care urmeaza sa fie utilizate rata dobanzii
de referinta si cursul de schimb de referinta, metoda de calcul al
dobanzii efective, precum si data si indexul ori baza corespunzatoare
pentru determinarea cursului de schimb de referinta sau a ratei
dobanzii de referinta corespunzatoare;
c)
daca partile convin, aplicarea imediata a modificarilor ratei dobanzii
de referinta sau a cursului de schimb de referinta, precum si cerintele
in materie de informare legate de modificari, in conformitate cu art.
102 si 103;
4. cu privire la comunicare:
a)
daca este cazul, mijloacele de comunicare, inclusiv cerintele tehnice
privind echipamentele utilizatorului serviciilor de plata, convenite de
comun acord intre parti in vederea transmiterii informatiilor sau
notificarilor specificate in prezenta ordonanta de urgenta;
b)
modalitatea in care si frecventa cu care informatiile trebuie sa fie
transmise sau sa fie facute disponibile, in conformitate cu prezenta
ordonanta de urgenta;
c) limba sau limbile in care este incheiat contractul-cadru si in care se desfasoara comunicarea pe durata relatiei contractuale;
d)
dreptul utilizatorului serviciilor de plata de a primi termenii
contractuali ai contractului-cadru, precum si informatiile si
conditiile in conformitate cu art. 100;
5. cu privire la cerintele de securitate si la masurile corective:
a)
daca este cazul, o descriere a etapelor pe care utilizatorul
serviciilor de plata trebuie sa le parcurga pentru a pastra siguranta
unui instrument de plata, precum si a modalitatilor de notificare a
prestatorului de servicii de plata in scopul aplicarii art. 124 alin.
(1) lit. b);
b)
daca partile convin, conditiile in care prestatorul de servicii de
plata isi rezerva dreptul de a bloca un instrument de plata, in
conformitate cu art. 123;
c) raspunderea platitorului in conformitate cu art. 131-135, inclusiv informatii privind suma corespunzatoare;
d)
modalitatile si termenul in care utilizatorul serviciilor de plata
trebuie sa notifice prestatorul de servicii de plata in legatura cu
orice operatiune neautorizata sau incorect executata, in conformitate
cu art. 127, precum si raspunderea prestatorului de servicii de plata
pentru operatiunile de plata neautorizate, in conformitate cu art. 130;
e) raspunderea prestatorului de servicii de plata pentru executarea operatiunilor de plata in conformitate cu art. 164-173;
f) conditiile de rambursare in conformitate cu art. 136-140;
6. cu privire la modificarea si la incetarea contractului-cadru:
a)
daca partile convin, se considera ca utilizatorul serviciilor de plata
a acceptat modificarile conditiilor contractuale, in conformitate cu
art. 101-103, cu exceptia cazului in care, inainte de data propusa a
intrarii lor in vigoare, notifica prestatorului de servicii de plata ca
nu le accepta;
b) durata contractului;
c)
dreptul utilizatorului serviciilor de plata de a denunta unilateral
contractul-cadru, precum si informatii referitoare la orice alte
acorduri cu privire la denuntarea unilaterala, in conformitate cu art.
101 si cu art. 105-110;
7. cu privire la solutionarea eventualelor litigii:
a) orice clauza contractuala referitoare la dreptul aplicabil contractului-cadru si/sau la instanta competenta;
b)
procedurile extrajudiciare de solutionare a disputelor si de obtinere a
despagubirilor pe care utilizatorul serviciilor de plata le are la
dispozitie, precum si autoritatile competente la care utilizatorul
serviciilor de plata poate depune o reclamatie, in conformitate cu art.
178-182.
Art. 100.
- In orice moment in timpul relatiei contractuale, utilizatorul
serviciilor de plata are dreptul sa primeasca, la cerere, pe suport
hartie sau pe orice alt suport durabil clauzele contractului-cadru,
precum si informatiile si conditiile specificate la art. 99.
SECTIUNEA a 2-a Modificarea clauzelor contractului-cadru
(1)
Fiecare modificare din contractul-cadru, precum si informatiile si
conditiile specificate la art. 99 sunt propuse de prestatorul de
servicii de plata in conformitate cu art. 97 alin. (3) cu cel putin
doua luni inainte de data propusa pentru aplicarea acestora.
(2)
In cazul in care sunt aplicabile prevederile art. 99 pct. 6 lit. a),
prestatorul de servicii de plata informeaza utilizatorul serviciilor de
plata ca se considera ca acesta din urma a acceptat modificarile
respective, cu exceptia cazului in care, inainte de data propusa pentru
intrarea lor in vigoare, il notifica pe prestatorul de servicii de
plata ca nu le accepta. In acest caz, prestatorul de servicii de plata
specifica faptul ca utilizatorul serviciilor de plata are dreptul sa
denunte unilateral contractul-cadru imediat si in mod gratuit, inainte
de data propusa pentru aplicarea modificarilor.
Art. 102.
- Modificarile survenite cu privire la rata dobanzii sau la cursul de
schimb pot fi aplicate imediat si fara nicio notificare, in una dintre
urmatoarele situatii:
a)
un astfel de drept este convenit in contractul-cadru si modificarile se
bazeaza pe rata dobanzii de referinta sau pe cursul de schimb de
referinta, convenit in conformitate cu art. 99 pct. 3 lit. b) si c);
b) modificarile ratei dobanzii sau ale cursului de schimb sunt mai avantajoase pentru utilizatorii serviciilor de plata.
Art. 103.
- Utilizatorul serviciilor de plata este informat in cel mai scurt timp
cu privire la orice modificare survenita in legatura cu rata dobanzii,
in conformitate cu art. 97 alin. (3), cu exceptia cazului in care
partile au convenit asupra unei frecvente specifice sau a unei
modalitati in care informatia trebuie transmisa ori facuta disponibila.
Art. 104.
- Modificarile ratei dobanzii sau ale cursului de schimb folosit in
cadrul operatiunilor de plata sunt introduse si calculate intr-un mod
neutru, care sa nu faca discriminari intre utilizatorii serviciilor de
plata.
SECTIUNEA a 3-a Denuntarea unilaterala a contractului-cadru
Art. 105.
- Utilizatorul serviciilor de plata poate denunta unilateral
contractul-cadru oricand, daca partile nu au convenit o perioada de
notificare. O astfel de perioada nu poate depasi 30 de zile.
Art. 106.
- Denuntarea unilaterala de catre utilizatorul serviciilor de plata a
unui contract-cadru incheiat pe o durata determinata mai mare de 12
luni sau pe o durata nedeterminata se face in mod gratuit pentru
utilizatorul serviciilor de plata, dupa expirarea a 12 luni.
(1)
In toate cazurile ce nu se incadreaza la art. 106, pretul perceput de
prestatorul de servicii de plata pentru denuntarea unilaterala a
contractului de catre utilizatorul serviciilor de plata trebuie sa
corespunda costurilor efective ale prestatorului serviciilor de plata,
sa se limiteze la acoperirea acestora, sa nu conduca la obtinerea de
venituri suplimentare sau la descurajarea utilizatorului de a denunta
unilateral contractul.
(2)
Inainte de incheierea contractului, precum si in contractul-cadru,
prestatorul de servicii de plata stabileste si comunica utilizatorului
pretul total aferent denuntarii unilaterale a contractului sau modul de
calcul al acestuia.
Art. 108.
- In cazul in care se convine astfel in contractul-cadru, prestatorul
de servicii de plata poate denunta unilateral un contract-cadru
incheiat pe o durata nedeterminata prin transmiterea unui preaviz cu
cel putin doua luni inainte, astfel cum este prevazut la art. 97 alin
(3).
Art. 109.
- Pretul perceput periodic pentru serviciile de plata este suportat de
catre utilizatorul serviciilor de plata doar proportional cu perioada
care preceda incetarea contractului. In cazul in care pretul este
platit in avans, acesta este rambursat proportional.
Art. 110.
- Prevederile prezentei sectiuni nu aduc atingere prevederilor legale
cu privire la nulitatea contractelor sau la imposibilitatea executarii
acestora.
SECTIUNEA a 4-a Informatii oferite inainte de executarea si dupa executarea unei operatiuni de plata individuala
Art. 111.
- Inainte de executarea oricarei operatiuni de plata individuala
stabilita printr-un contract-cadru, initiata de un platitor,
prestatorul de servicii de plata ofera, la cererea platitorului
exprimata pentru aceasta operatiune specifica de plata, informatii
explicite cu privire la:
a) termenul maxim de executare;
b) pretul ce trebuie suportat de catre platitor;
c) defalcarea sumelor incluse in pret, unde este cazul.
(1)
Dupa ce suma unei operatiuni de plata individuala este debitata din
contul platitorului sau in cazul in care platitorul nu utilizeaza un
cont de plati, dupa primirea ordinului de plata prestatorul de servicii
de plata al platitorului pune la dispozitia acestuia, fara intarziere
nejustificata, astfel cum este prevazut la art. 97 alin. (3),
urmatoarele informatii:
a)
o referinta care sa permita platitorului identificarea fiecarei
operatiuni de plata si, daca este cazul, informatii privind
beneficiarul platii;
b)
valoarea operatiunii de plata in moneda in care este debitat contul de
plati al platitorului sau in moneda utilizata pentru ordinul de plata;
c)
pretul total corespunzator operatiunii de plata si, unde este cazul,
defalcarea sumelor incluse in pretul total sau dobanda suportata de
catre platitor;
d)
daca este cazul, cursul de schimb utilizat in cadrul operatiunii de
plata de catre prestatorul de servicii de plata al platitorului si
valoarea totala a operatiunii de plata dupa conversia monetara
respectiva;
e) data valutei debitarii contului sau data primirii ordinului de plata.
(2)
Prestatorii de servicii de plata transmit platitorului- consumator
gratuit, pe suport hartie, o data pe luna, informatiile mentionate la
alin. (1).
(3)
In plus, daca partile convin, informatiile mentionate la alin. (1) pot
fi transmise sau facute disponibile, in mod periodic, cel putin o data
pe luna, intr-o modalitate aleasa de consumator si acceptata de
prestator, astfel incat consumatorul sa poata stoca si reproduce
informatii identice.
(4)
Consumatorii pot renunta la dreptul prevazut la alin. (2) numai
printr-o solicitare expresa formulata in acest scop, cu indicarea altei
modalitati gratuite de informare.
(1)
Dupa executarea unei operatiuni de plata individuala, prestatorul
serviciilor de plata al beneficiarului platii ii furnizeaza fara
intarziere nejustificata beneficiarului, in conformitate cu prevederile
art. 97 alin. (3), urmatoarele informatii:
a)
o referinta care sa permita beneficiarului platii identificarea
operatiunii de plata si, unde este cazul, a platitorului, precum si
orice informatii transferate odata cu operatiunea de plata;
b) valoarea operatiunii de plata in moneda in care este creditat contul de plati al beneficiarului platii;
c)
pretul total corespunzator operatiunii de plata si, unde este cazul,
defalcarea sumelor incluse in acesta sau dobanda suportata de catre
beneficiarul platii;
d)
daca este cazul, cursul de schimb utilizat in cadrul operatiunii de
plata de catre prestatorul de servicii de plata al beneficiarului
platii si valoarea operatiunii de plata inaintea conversiei monetare;
e) data valutei creditarii contului.
(2)
Prestatorii de servicii de plata transmit beneficiarului-consumator
gratuit, pe suport hartie, o data pe luna, informatiile mentionate la
alin. (1).
(3)
In plus, daca partile convin, informatiile mentionate la alin. (1) pot
fi transmise sau facute disponibile, in mod periodic, cel putin o data
pe luna, intr-o modalitate aleasa de consumator si acceptata de
prestator, astfel incat consumatorul sa poata stoca si reproduce
informatii identice.
(4)
Consumatorii pot renunta la dreptul prevazut la alin. (2) numai
printr-o solicitare expresa formulata in acest scop, cu indicarea altei
modalitati gratuite de informare.
TITLUL IV Drepturi si obligatii privind prestarea si utilizarea serviciilor de plata
CAPITOLUL I Dispozitii comune
(1)
Prevederile prezentului titlu reglementeaza drepturile si obligatiile
partilor in cazul operatiunilor de plata singulara, al
contractelor-cadru si al operatiunilor de plata prevazute de acestea,
in cazul in care utilizatorul actioneaza in calitate de consumator.
(2)
In cazul in care utilizatorul nu actioneaza in calitate de consumator,
partile pot conveni sa nu aplice, total sau partial, prevederile art.
115, art. 122 alin (2) si (3), art. 128, art. 129, art. 131-140, art.
146-149, art. 164-173, precum si sa convina asupra unei alte perioade
de timp decat cea stabilita la art. 127.
(3)
Prestatorii de servicii de plata pot acorda utilizatorilor serviciilor
de plata mai multe drepturi si beneficii decat cele mentionate in
prezenta ordonanta de urgenta.
(1)
Prestatorul de servicii de plata nu solicita utilizatorului serviciilor
de plata niciun fel de plata pentru indeplinirea obligatiilor in
materie de informare sau pentru luarea masurilor corective si de
prevenire prevazute in prezentul titlu, daca nu se prevede altfel la
art. 143, 149 si 162.
(2)
Pretul pe care il poate solicita prestatorul de servicii de plata in
conformitate cu alin. (1) trebuie sa fie convenit de comun acord cu
utilizatorul serviciilor de plata si sa se limiteze la acoperirea
costurilor efective ale prestatorului serviciilor de plata, sa nu
conduca la obtinerea de venituri suplimentare de catre prestatorul de
servicii de plata sau la descurajarea utilizatorului de a solicita
informatii ori de a solicita luarea masurilor corective si de prevenire.
Art. 116.
- In cazul in care o operatiune de plata nu implica nicio conversie
monetara, beneficiarul platii suporta pretul perceput de prestatorul
sau de servicii de plata, iar platitorul suporta pretul perceput de
prestatorul sau de servicii de plata.
Art. 117. - Beneficiarul platii nu poate solicita platitorului un pret suplimentar pentru utilizarea unui anumit instrument de plata.
(1)
In cazul instrumentelor de plata care, in conformitate cu
contractul-cadru, privesc numai operatiunile de plata individuale care
nu depasesc 25 euro sau echivalentul in lei a 25 euro la data
efectuarii tranzactiei ori care au o limita de cheltuieli de 100 euro
sau echivalentul in lei a 100 euro ori depoziteaza fonduri ce nu
depasesc niciodata 100 euro sau echivalentul in lei a 100 euro la data
efectuarii tranzactiei, prestatorii de servicii de plata pot conveni cu
utilizatorii serviciilor de plata:
a)
ca art. 124 alin. (1) lit. b), art. 125 lit. c) si d), precum si art.
134 si 135 sa nu se aplice in cazul in care instrumentul de plata nu
permite blocarea sau impiedicarea unei utilizari ulterioare a acestuia;
b)
ca art. 128-132 sa nu se aplice in cazul in care instrumentul de plata
este utilizat anonim sau in cazul in care, din alte motive care tin de
natura instrumentului de plata, prestatorul de servicii de plata nu
este in masura a dovedi ca o anumita operatiune de plata a fost
autorizata;
c)
ca, prin derogare de la art. 143, prestatorul de servicii de plata sa
nu fie obligat sa il notifice pe utilizatorul serviciilor de plata in
legatura cu refuzul unui ordin de plata, in cazul in care neefectuarea
platii reiese din context;
d)
ca, prin derogare de la art. 146-149, platitorul sa nu poata revoca
ordinul de plata dupa transmiterea ordinului de plata sau dupa
exprimarea consimtamantului sau pentru executarea operatiunii de plata
catre beneficiarul platii;
e) ca, prin derogare de la art. 154-157, sa se aplice alte termene de executare.
(2)
Pentru operatiunile de plata transfrontaliere efectuate pe teritoriul
Uniunii Europene sau in Spatiul Economic European, sumele prevazute la
alin. (1) sunt de 30 euro sau echivalentul in lei a 30 euro, in cazul
instrumentelor de plata, si de 150 euro ori echivalentul in lei a 150
euro, in cazul limitelor de cheltuieli sau al fondurilor depozitate.
Art. 119.
- In cazul monedei electronice, in sensul art. 7 alin. (1) pct. 16 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile
ulterioare, art. 130-135 din prezenta ordonanta de urgenta nu se aplica
daca:
a) prestatorul de servicii de plata al platitorului nu poate ingheta contul de plati sau nu poate bloca instrumentul de plata;
b)
conturile de plati au o limita de cheltuieli sau depoziteaza fonduri ce
nu depasesc 150 euro ori echivalentul in lei a 150 euro sau
instrumentele de plata privesc operatiuni ce nu depasesc 150 euro ori
echivalentul in lei a 150 euro.
CAPITOLUL II Autorizarea operatiunilor de plata
SECTIUNEA 1 Consimtamantul si limitele de utilizare a instrumentului de plata
Art. 120.
- O operatiune de plata este considerata autorizata daca platitorul
si-a exprimat consimtamantul pentru executarea operatiunii de plata.
(1)
Consimtamantul de a executa o operatiune de plata sau o serie de
operatiuni de plata trebuie sa fie dat in forma convenita intre
platitor si prestatorul sau de servicii de plata. In absenta unui
astfel de consimtamant, operatiunea de plata este considerata ca fiind
neautorizata.
(2) Procedura de exprimare a consimtamantului trebuie convenita intre platitor si prestatorul de servicii de plata.
(1)
O operatiune de plata poate fi autorizata de catre platitor fie
inainte, fie dupa executarea sa, daca platitorul si prestatorul sau de
servicii de plata au convenit astfel.
(2)
Platitorul isi poate retrage consimtamantul in orice moment, dar nu mai
tarziu de momentul irevocabilitatii, in conformitate cu prevederile
art. 146-149.
(3)
Consimtamantul exprimat pentru executarea mai multor operatiuni de
plata poate fi retras urmand ca orice operatiune de plata viitoare sa
fie considerata neautorizata.
(1)
In cazul in care este utilizat un instrument specific de plata pentru
exprimarea consimtamantului, platitorul si prestatorul sau de servicii
de plata pot conveni asupra unor limite de cheltuieli pentru
operatiunile executate prin instrumentul de plata respectiv.
(2)
In cazul in care este convenit in contractul-cadru, prestatorul de
servicii de plata isi poate rezerva dreptul de a bloca instrumentul de
plata din motive justificate in mod obiectiv, legate de securitatea
instrumentului de plata, de o suspiciune de utilizare neautorizata sau
frauduloasa a acestuia sau, in cazul unui instrument de plata cu o
linie de credit, de un risc sporit in mod semnificativ ca platitorul sa
fie in incapacitatea de a se achita de obligatia de plata.
(3)
In cazurile mentionate la alin. (2), prestatorul de servicii de plata
informeaza in modul convenit platitorul in legatura cu blocarea
instrumentului de plata si cu motivele acestui blocaj, daca este
posibil, inainte de blocare si, cel mai tarziu, imediat dupa blocarea
acestuia, cu exceptia cazului in care furnizarea acestei informatii
aduce atingere motivelor de siguranta justificate in mod obiectiv sau
este interzisa de alte dispozitii legislative relevante.
(4)
Prestatorul de servicii de plata deblocheaza instrumentul de plata sau
il inlocuieste cu un nou instrument de plata odata ce motivele de
blocare inceteaza sa mai existe.
SECTIUNEA a 2-a Obligatiile partilor cu privire la instrumentele de plata
(1) Utilizatorul serviciilor de plata care foloseste un instrument de plata are urmatoarele obligatii:
a) sa utilizeze instrumentul de plata in conformitate cu termenii care reglementeaza emiterea si utilizarea acestuia;
b)
sa notifice prestatorul de servicii de plata sau entitatea desemnata de
acesta, fara intarziere nejustificata, de indata ce ia cunostinta de
pierderea, furtul, folosirea fara drept a instrumentului sau de plata
sau de orice alta utilizare neautorizata a acestuia.
(2)
In scopul prevazut la alin. (1) lit. a), de indata ce utilizatorul
serviciilor de plata primeste un instrument de plata, acesta, in mod
special, ia toate masurile rezonabile pentru a pastra elementele de
securitate personalizate in siguranta.
Art. 125. - Prestatorul serviciilor de plata care emite un instrument de plata are urmatoarele obligatii:
a)
sa se asigure ca elementele de securitate personalizate ale
instrumentului de plata nu sunt accesibile altor parti in afara de
utilizatorul serviciilor de plata care are dreptul de utilizare a
instrumentului de plata, fara a aduce atingere obligatiilor
utilizatorului serviciilor de plata prevazute la art. 124;
b)
sa nu trimita un instrument de plata nesolicitat, cu exceptia cazului
in care instrumentul de plata transmis deja utilizatorului serviciilor
de plata trebuie inlocuit;
c)
sa se asigure ca in orice moment sunt disponibile mijloace
corespunzatoare care sa permita utilizatorului serviciilor de plata sa
faca o notificare in temeiul art. 124 alin. (1) lit. b) sau sa ceara
deblocarea in temeiul art. 123 alin. (4);
d)
sa puna la dispozitia utilizatorului serviciilor de plata, la cerere,
mijloacele de a dovedi, timp de 18 luni de la notificare, ca a facut o
astfel de notificare;
e)
sa impiedice orice utilizare a instrumentului de plata, odata ce a fost
facuta notificarea in temeiul art. 124 alin. (1) lit. b).
Art. 126.
- Prestatorul de servicii de plata isi asuma toate riscurile legate de
transmiterea unui instrument de plata solicitat sau nesolicitat catre
un platitor sau de transmiterea oricaror elemente de securitate
personalizate ale acestuia.
SECTIUNEA a 3-a Operatiuni de plata neautorizate sau executate incorect
(1)
Prestatorul de servicii de plata corecteaza o operatiune de plata numai
daca utilizatorul serviciilor de plata semnaleaza, fara intarziere
nejustificata, prestatorului sau de servicii de plata, dar nu mai
tarziu de 13 luni de la data debitarii, faptul ca a constatat o
operatiune de plata neautorizata sau executata incorect, care da
nastere unei plangeri, inclusiv in conditiile art. 164-173.
(2)
Prevederile alin. (1) nu se aplica in cazul in care prestatorul de
servicii de plata nu si-a indeplinit obligatia de a furniza sau de a
face disponibile informatiile legate de aceasta operatiune de plata, in
conformitate cu prevederile titlului III.
Art. 128.
- In cazul in care un utilizator al serviciilor de plata neaga faptul
ca a autorizat o operatiune de plata executata sau sustine ca
operatiunea de plata nu a fost corect executata, prestatorul de
servicii de plata trebuie sa demonstreze ca operatiunea de plata a fost
autentificata, inregistrata corect, introdusa in conturi si nu a fost
afectata de nicio defectiune tehnica ori de alte deficiente.
Art. 129.
- In cazul in care un utilizator al serviciilor de plata neaga faptul
ca a autorizat o operatiune de plata executata, folosirea in sine a
unui instrument de plata care a fost inregistrat de prestatorul de
servicii de plata nu este in mod necesar suficienta pentru a dovedi ca
operatiunea de plata a fost autorizata de catre platitor sau ca
platitorul a actionat in mod fraudulos ori ca nu a respectat,
intentionat sau din neglijenta grava, una ori mai multe dintre
obligatiile care ii revin in temeiul art. 124.
(1)
Fara a aduce atingere art. 127, in cazul unei operatiuni de plata
neautorizate, prestatorul de servicii de plata al platitorului are
obligatia ca, imediat:
a) sa ramburseze platitorului suma aferenta operatiunii de plata neautorizate respective;
b)
sa readuca contul de plati debitat, in situatia in care s-ar fi aflat
daca operatiunea de plata neautorizata nu s-ar fi efectuat, daca este
cazul.
(2)
O compensatie financiara suplimentara se poate stabili in conformitate
cu legislatia aplicabila contractului incheiat intre platitor si
prestatorul sau de servicii de plata.
(1)
Prin derogare de la art. 130, platitorul suporta pierderile legate de
orice operatiuni de plata neautorizate care rezulta din utilizarea unui
instrument de plata pierdut sau furat ori, in cazul in care platitorul
nu a pastrat in siguranta elementele de securitate personalizate,
pierderile care rezulta din folosirea fara drept a unui instrument de
plata pana la momentul notificarii realizate conform art. 124 alin. (1)
lit. b).
(2) Pierderile suportate de platitor pot fi in valoare de cel mult 150 euro sau echivalentul in lei al sumei mentionate.
Art. 132.
- Platitorul suporta toate pierderile legate de orice operatiuni
neautorizate daca aceste pierderi rezulta in urma fraudei sau a
nerespectarii, intentionate sau din neglijenta grava, a uneia sau a mai
multor obligatii care ii revin in temeiul art. 124. In astfel de
cazuri, suma de cel mult 150 euro sau echivalentul in lei al acestei
sume nu se aplica.
(1)
Platitorul suporta pierderi in valoare de cel mult 50 euro sau
echivalentul in lei al sumei mentionate la data efectuarii tranzactiei
neautorizate, in una dintre urmatoarele situatii:
a) platitorul nu a actionat in mod fraudulos;
b) platitorul si-a incalcat, fara intentie, obligatiile ce ii revin in temeiul art. 124.
(2)
Evaluarea raspunderii platitorului se face tinand cont, in special, de
natura elementelor de securitate personalizate ale instrumentului de
plata si de situatiile in care acesta a fost pierdut, furat sau folosit
fara drept.
Art. 134.
- Platitorul nu suporta nicio consecinta financiara care rezulta din
utilizarea unui instrument de plata pierdut, furat sau folosit fara
drept dupa notificarea realizata conform art. 124 alin. (1) lit. b),
exceptand cazul in care acesta a actionat in mod fraudulos.
Art. 135.
- In cazul in care prestatorul de servicii de plata nu pune la
dispozitie mijloacele adecvate care sa permita notificarea in orice
moment a unui instrument de plata pierdut, furat sau deturnat, astfel
cum se prevede la art. 125 alin. (1) lit. c), platitorul nu este
raspunzator pentru consecintele financiare care rezulta din utilizarea
unui astfel de instrument de plata, exceptand cazul in care acesta a
actionat in mod fraudulos.
SECTIUNEA a 4-a Rambursare pentru operatiuni de plata initiate de sau prin intermediul beneficiarului platii
(1)
Platitorul are dreptul la rambursare din partea prestatorului sau de
servicii de plata a unei operatiuni de plata autorizate initiate de sau
prin intermediul unui beneficiar al platii care a fost deja executata,
daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) autorizatia nu specifica, in momentul emiterii acesteia, suma exacta a operatiunii de plata;
b)
suma operatiunii de plata a depasit suma la care s-ar fi putut astepta
in mod rezonabil platitorul, luand in calcul profilul cheltuielilor
sale anterioare, conditiile din contractul sau cadru si circumstantele
relevante pentru cazul respectiv.
(2)
La cererea prestatorului de servicii de plata, platitorul furnizeaza
elemente concrete legate de conditiile mentionate la alin. (1).
(3) Rambursarea consta in suma totala a operatiunii de plata executate.
(1)
Platitorul poate solicita rambursarea prevazuta la art. 136 pentru o
operatiune de plata autorizata, initiata de sau prin intermediul unui
beneficiar al platii, in termen de 8 saptamani de la data la care
fondurile au fost debitate.
(2)
In termen de 10 zile lucratoare de la primirea cererii de rambursare,
prestatorul de servicii de plata fie ramburseaza intreaga suma a
operatiunii de plata, fie justifica refuzul de a rambursa suma,
indicand organismele pe care platitorul le poate sesiza in temeiul art.
178-182, in cazul in care nu accepta justificarea oferita.
(3)
Dreptul prestatorului de servicii de plata de a refuza rambursarea,
dupa implinirea termenului de 8 saptamani de la data la care fondurile
au fost debitate, nu se aplica in situatia prevazuta la art. 138.
Art. 138.
- In cazul operatiunilor de debitare directa, platitorul si prestatorul
sau de servicii de plata pot conveni in contractul-cadru ca platitorul
sa aiba dreptul la rambursare din partea prestatorului sau de servicii
de plata, chiar daca nu sunt intrunite conditiile de rambursare
prevazute la art. 136.
Art. 139.
- In scopul aplicarii art. 136 alin. (1) lit. b), platitorul nu poate
invoca motive legate de operatiuni de schimb valutar daca s-a aplicat
cursul de schimb de referinta convenit cu prestatorul sau de servicii
de plata in conformitate cu art. 93 alin. (1) lit. d) si cu art. 99
pct. 3 lit. b).
Art. 140.
- In contractul-cadru dintre platitor si prestatorul sau de servicii de
plata se poate conveni ca platitorul sa nu aiba dreptul la nicio
rambursare in cazul in care si-a exprimat consimtamantul de a executa
operatiunea de plata direct catre prestatorul sau de servicii de plata
si, daca este cazul, informatiile privind operatiunile de plata
viitoare au fost transmise sau au fost puse la dispozitia platitorului,
in forma convenita, cu cel putin 4 saptamani inainte de data scadentei,
de catre prestatorul de servicii de plata sau de catre beneficiarul
platii.
CAPITOLUL III Executarea operatiunilor de plata
SECTIUNEA 1 Ordine de plata
(1)
Momentul primirii ordinului de plata reprezinta momentul in care
ordinul de plata, transmis direct de catre platitor ori indirect de
catre sau prin intermediul unui beneficiar al platii, este primit de
catre prestatorul de servicii de plata al platitorului.
(2)
In cazul in care momentul primirii nu este intr-o zi lucratoare pentru
prestatorul de servicii de plata al platitorului, ordinul de plata se
considera primit in urmatoarea zi lucratoare.
(3)
Prestatorul de servicii de plata poate stabili o ora-limita aproape de
sfarsitul zilei lucratoare, dupa care orice ordin de plata primit se
considera primit in urmatoarea zi lucratoare.
Art. 142.
- In cazul in care utilizatorul serviciilor de plata care initiaza un
ordin de plata si prestatorul sau de servicii de plata convin ca
executarea ordinului de plata sa inceapa intr-o anumita zi sau la
sfarsitul unei anumite perioade ori in ziua in care platitorul a pus
fonduri la dispozitia prestatorului sau de servicii de plata, momentul
primirii, in sensul art. 154-156, este considerat ziua convenita. In
cazul in care ziua convenita nu este o zi lucratoare pentru prestatorul
de servicii de plata, ordinul de plata se considera primit in
urmatoarea zi lucratoare.
(1)
In cazul in care prestatorul de servicii de plata refuza executarea
unui ordin de plata, refuzul si, daca este posibil, motivele refuzului,
precum si procedura de remediere a oricaror erori de fapt care au
condus la refuz sunt notificate utilizatorului serviciilor de plata,
daca acest lucru nu este interzis prin alte prevederi legislative
relevante.
(2)
Prestatorul de servicii de plata transmite sau pune la dispozitie
notificarea, in modul convenit, in cel mai scurt timp si, in orice
situatie, in termenele specificate in art. 154-156.
(3)
Contractul-cadru poate include o conditie ca, in cazul in care refuzul
este justificat in mod obiectiv, prestatorul de servicii de plata sa
poata percepe un pret pentru aceasta notificare.
Art. 144.
- In cazurile in care sunt indeplinite toate conditiile stabilite in
contractul-cadru incheiat cu platitorul, prestatorul de servicii de
plata al platitorului nu poate refuza executarea unui ordin de plata
autorizat, indiferent daca ordinul de plata a fost initiat de un
platitor sau de un beneficiar al platii ori prin intermediul acestuia
din urma, daca acest lucru nu este interzis prin alte prevederi
legislative relevante.
Art. 145.
- In sensul art. 154-156 si al art. 164-173, un ordin de plata a carui
executare a fost refuzata se considera ca nu a fost primit.
Art. 146.
- Utilizatorul serviciilor de plata nu poate revoca un ordin de plata
dupa ce acesta a fost primit de catre prestatorul de servicii de plata
al platitorului decat in cazul mentionat la art. 142 si cel tarziu pana
la sfarsitul zilei lucratoare care preceda ziua convenita.
Art. 147.
- In cazul in care operatiunea de plata este initiata de sau prin
intermediul beneficiarului platii, platitorul nu poate revoca ordinul
de plata dupa transmiterea acestuia sau dupa exprimarea
consimtamantului sau de executare a operatiunii de plata catre
beneficiarul platii.
Art. 148.
- Prin exceptie de la prevederile art. 147, platitorul poate revoca
ordinul de plata, in cazul unei debitari directe si fara a aduce
atingere drepturilor de rambursare, cel tarziu la sfarsitul zilei
lucratoare care preceda ziua convenita pentru debitarea fondurilor.
(1)
Dupa limitele de timp specificate la art. 146-148, ordinele de plata
pot fi revocate numai daca utilizatorul serviciilor de plata si
prestatorul sau de servicii de plata convin astfel.
(2) In cazul mentionat la art. 147 si 148, este necesar si acordul beneficiarului platii.
(3) In cazul in care se convine in contractul-cadru, prestatorul de servicii de plata poate percepe un pret de revocare.
SECTIUNEA a 2-a Sume transferate
Art. 150.
- Prestatorul de servicii de plata al platitorului, prestatorul de
servicii de plata al beneficiarului platii, precum si toti
intermediarii prestatorilor de servicii de plata transfera intreaga
suma a operatiunii de plata fara a percepe vreun pret din suma
transferata.
Art. 151.
- Beneficiarul platii si prestatorul sau de servicii de plata pot
conveni ca prestatorul de servicii de plata sa perceapa pretul din suma
transferata inainte de a credita beneficiarul platii cu suma
respectiva. In acest caz, valoarea totala a operatiunii de plata si
pretul perceput sunt specificate in mod separat in informatiile
transmise beneficiarului platii.
Art. 152. - In cazul in care din suma transferata este perceput vreun pret, altul decat cel prevazut la art. 151:
a)
prestatorul de servicii de plata al platitorului se asigura ca
beneficiarul platii primeste suma totala a operatiunii de plata
initiate de platitor;
b)
prestatorul de servicii de plata al beneficiarului se asigura ca
beneficiarul platii primeste suma totala a operatiunii de plata, in
cazurile in care operatiunea de plata este initiata de catre sau prin
intermediul beneficiarului platii.
SECTIUNEA a 3-a Termenul de executare si data valutei
(1) Prezenta sectiune se aplica:
a) operatiunilor de plata in euro;
b) operatiunilor nationale de plata efectuate in lei;
c)
operatiunilor de plata care implica o singura conversie monetara intre
euro si lei, cu conditia ca serviciul de conversie monetara necesar sa
fie realizat in Romania si, in cazul operatiunilor de plata
transfrontaliere, transferul transfrontalier sa aiba loc in euro.
(2)
Prezenta sectiune se aplica si altor operatiuni de plata, daca
utilizatorul serviciilor de plata si prestatorul de servicii de plata
nu convin altfel, cu exceptia art. 159 si 160, care se aplica in orice
situatie.
(3)
In cazul in care utilizatorul serviciilor de plata si prestatorul de
servicii de plata convin, pentru operatiunile de plata transfrontaliere
prevazute la alin. (2) si efectuate pe teritoriul Uniunii Europene sau
in Spatiul Economic European, asupra unei perioade mai lungi decat cea
prevazuta la art. 154-156, aceasta perioada nu poate depasi 4 zile
lucratoare din momentul primirii ordinului de plata, in conformitate cu
art. 141 si 142.
(1)
Prestatorul de servicii de plata al platitorului asigura ca, dupa
momentul primirii ordinului de plata, in conformitate cu art. 141 si
142, suma operatiunii de plata este creditata in contul prestatorului
de servicii de plata al beneficiarului platii, cel mai tarziu pana la
sfarsitul urmatoarei zile lucratoare.
(2)
Pana la data de 1 ianuarie 2012, un platitor poate conveni cu
prestatorul sau de servicii de plata o perioada care sa nu depaseasca 3
zile lucratoare. Aceste perioade pot fi prelungite cu o zi lucratoare
suplimentara pentru operatiunile de plata initiate pe suport hartie.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplica in cazul operatiunilor de plata nationale.
Art. 155.
- Prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii atribuie o
data a valutei si pune la dispozitie suma operatiunii de plata in
contul de plati al beneficiarului platii dupa ce prestatorul de
servicii de plata a primit fondurile, in conformitate cu art. 159 si
160.
Art. 156.
- Prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii transmite
prestatorului de servicii de plata al platitorului ordinul de plata
initiat de catre sau prin intermediul beneficiarului platii in
termenele convenite intre beneficiarul platii si prestatorul sau de
servicii de plata, astfel incat plata sa poata fi facuta, in ceea ce
priveste debitarea directa, la data scadenta convenita.
Art. 157.
- In cazul in care beneficiarul platii nu are un cont de plati la
prestatorul de servicii de plata, fondurile sunt puse la dispozitia
beneficiarului platii de catre prestatorul de servicii de plata care
primeste fondurile pentru beneficiarul platii in termenul prevazut la
art. 154-156.
(1)
In cazul in care un consumator plaseaza numerar intr-un cont de plati
deschis la prestatorul de servicii de plata in moneda respectivului
cont de plati, prestatorul de servicii de plata se asigura ca suma este
disponibila si ca i se atribuie o data a valutei imediat dupa momentul
primirii fondurilor.
(2)
In cazul in care utilizatorul serviciilor de plata nu este consumator,
suma este disponibilizata cu o data a valutei care este cel tarziu
urmatoarea zi lucratoare dupa primirea fondurilor.
(1)
Data valutei la care se face creditarea contului de plati al
beneficiarului platii nu poate fi ulterioara zilei lucratoare in care
suma ce face obiectul operatiunii de plata este creditata in contul
prestatorului de servicii de plata al beneficiarului platii.
(2)
Prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii se asigura ca
suma operatiunii de plata se afla la dispozitia beneficiarului platii
imediat dupa ce aceasta suma este creditata in contul prestatorului de
servicii de plata al beneficiarului platii.
Art. 160.
- Data valutei la care se face debitarea contului de plati al
platitorului nu poate fi anterioara momentului in care suma ce face
obiectul operatiunii de plata este debitata din contul respectiv.
CAPITOLUL IV Raspunderea juridica
SECTIUNEA 1 Coduri unice de identificare incorecte
Art. 161.
- Ordinul de plata este considerat ca fiind corect executat in ceea ce
priveste beneficiarul platii specificat prin codul unic de
identificare, daca ordinul de plata este executat in conformitate cu
codul unic de identificare.
(1)
In cazul in care codul unic de identificare furnizat de utilizatorul
serviciilor de plata este incorect, prestatorul de servicii de plata nu
raspunde, in conformitate cu art. 164-173, pentru neexecutarea sau
executarea defectuoasa a operatiunii de plata.
(2)
In cazul prevazut la alin. (1), prestatorul de servicii de plata al
platitorului trebuie sa depuna toate eforturile rezonabile pentru a
recupera fondurile implicate in operatiunea de plata.
(3)
Prestatorul de servicii de plata poate percepe un pret utilizatorului
serviciilor de plata pentru operatiunea de recuperare, daca este
convenit in contractul-cadru.
Art. 163.
- In cazul in care utilizatorul serviciilor de plata furnizeaza
informatii suplimentare fata de cele prevazute la art. 93 alin. (1)
lit. a) sau la art. 99 pct. 2 lit. b), prestatorul de servicii de plata
raspunde numai pentru executarea operatiunilor de plata, in
conformitate cu codul unic de identificare furnizat de utilizatorul
serviciilor de plata.
SECTIUNEA a 2-a Neexecutarea sau executarea incorecta a operatiunilor
(1)
In cazul in care un ordin de plata este initiat de platitor,
prestatorul sau de servicii de plata este tinut responsabil in fata
platitorului, fara a aduce atingere art. 127, 162, 163 si 176, pentru
executarea corecta a operatiunii de plata, cu exceptia cazului prevazut
la alin. (2).
(2)
Daca prestatorul de servicii de plata al platitorului poate dovedi
platitorului si, daca este cazul, prestatorului de servicii de plata al
beneficiarului platii ca prestatorul de servicii de plata al
beneficiarului platii a primit suma care face obiectul operatiunii de
plata in conformitate cu art. 154, prestatorul de servicii de plata al
beneficiarului platii este tinut responsabil in fata beneficiarului
platii pentru executarea corecta a operatiunii de plata.
Art. 165.
- Daca prestatorul de servicii de plata al platitorului este tinut
responsabil in conformitate cu art. 164, acesta ramburseaza, fara
intarziere, platitorului suma ce face obiectul operatiunii de plata
neexecutate sau incorect executate si, daca este cazul, restabileste
contul de plati debitat la starea in care s-ar fi aflat daca
operatiunea de plata incorecta nu ar fi avut loc.
Art. 166.
- Daca prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii este
tinut responsabil in conformitate cu art. 164, acesta pune imediat la
dispozitia beneficiarului platii suma care face obiectul operatiunii de
plata si, daca este cazul, crediteaza suma corespunzatoare in contul de
plati al acestuia.
Art. 167.
- Prestatorul de servicii de plata al platitorului depune, la cerere,
eforturi imediate, indiferent de raspunderea sa in conformitate cu art.
164, pentru a identifica si a urmari operatiunea de plata si pentru a-l
notifica pe platitor cu privire la rezultate, in cazul unei operatiuni
de plata neexecutate sau incorect executate in care ordinul de plata
este initiat de platitor.
Art. 168.
- Daca un ordin de plata este initiat de sau prin intermediul
beneficiarului platii, prestatorul sau de servicii de plata este tinut
responsabil in fata beneficiarului platii, fara a aduce atingere art.
127, 162, 163 si 176, pentru:
a) transmiterea corecta a ordinului de plata catre prestatorul de servicii de plata al platitorului, in conformitate cu art. 156;
b) efectuarea operatiunii de plata in conformitate cu obligatiile sale prevazute la art. 159.
(1)
Daca prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii este
tinut responsabil in conformitate cu art. 168 lit. a), acesta
retransmite imediat ordinul de plata in cauza catre prestatorul de
servicii de plata al platitorului.
(2)
Daca prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii este
tinut responsabil in conformitate cu art. 168 lit. b), acesta
garanteaza punerea la dispozitia beneficiarului platii a sumei ce face
obiectul operatiunii de plata, imediat dupa ce aceasta suma este
creditata in contul de plati al prestatorului de servicii de plata al
beneficiarului platii.
Art. 170.
- In cazul unei operatiuni de plata neexecutate sau executate incorect
pentru care prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii
nu este tinut responsabil in conformitate cu art. 168, prestatorul de
servicii de plata al platitorului este raspunzator fata de platitor.
Art. 171.
- In cazul in care, conform art. 170, prestatorul de servicii de plata
al platitorului este tinut responsabil, acesta ramburseaza
platitorului, in mod corespunzator si fara intarzieri nejustificate,
suma ce face obiectul operatiunii de plata neexecutate sau incorect
executate si restabileste contul de plati debitat la starea in care
s-ar fi aflat daca operatiunea de plata incorect executata nu ar fi
avut loc.
Art. 172.
- Prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii depune, la
cerere, eforturi imediate, indiferent de raspunderea sa prevazuta la
art. 168-171, pentru a identifica si a urmari operatiunea de plata si
pentru a-l notifica pe beneficiarul platii cu privire la rezultate, in
cazul unei operatiuni de plata neexecutate sau incorect executate in
care ordinul de plata este initiat de sau prin intermediul
beneficiarului platii.
Art. 173.
- Prestatorii de servicii de plata sunt raspunzatori in fata
utilizatorilor serviciilor de plata ai acestora pentru toate pierderile
cauzate, inclusiv pentru eventualele dobanzi aplicate utilizatorilor
serviciilor de plata ca urmare a neexecutarii sau a executarii in mod
defectuos a operatiunii de plata.
Art. 174.
- Orice compensatie financiara suplimentara fata de cea prevazuta in
prezentul capitol poate fi stabilita in conformitate cu legea
aplicabila contractului incheiat intre utilizatorul serviciilor de
plata si prestatorul sau de servicii de plata.
(1)
In cazul in care raspunderea unui prestator de servicii de plata in
conformitate cu art. 168-173 revine unui alt prestator de servicii de
plata sau unui intermediar, prestatorul de servicii de plata sau
intermediarul respectiv compenseaza primul prestator de servicii de
plata pentru toate pierderile survenite sau sumele achitate in
conformitate cu art. 168-173.
(2)
O compensatie financiara complementara se poate stabili in conformitate
cu acordurile incheiate intre prestatorii de servicii de plata si/sau
intermediari si cu legislatia aplicabila acordului incheiat intre
acestia.
Art. 176.
- Raspunderea prevazuta la cap. II, III si IV nu intervine in
imprejurari anormale si neprevazute, in afara controlului persoanei
care le invoca si ale caror consecinte nu ar fi putut fi evitate in
pofida tuturor diligentelor in acest sens sau in cazul in care un
prestator de servicii de plata este obligat sa respecte alte dispozitii
legislative.
CAPITOLUL V Protectia datelor
(1)
Sistemele de plati si prestatorii de servicii de plata pot procesa
datele personale in cazul in care acest lucru este necesar pentru a
garanta prevenirea, anchetarea si detectarea fraudelor in domeniul
platilor.
(2) Procesarea datelor personale se realizeaza in conformitate cu Legea nr. 677/2001
pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile
si completarile ulterioare.
CAPITOLUL VI Competenta, sesizare si control
SECTIUNEA 1 Competenta si sesizare
(1)
In vederea asigurarii respectarii dispozitiilor prezentei ordonante de
urgenta de catre prestatorii de servicii de plata, consumatorii, alte
parti interesate, inclusiv asociatiile de consumatori, pot fie sa
sesizeze Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor in
legatura cu cazurile de incalcare de catre prestatorii de servicii de
plata a dispozitiilor titlurilor III si IV din prezenta ordonanta de
urgenta, fie sa initieze actiuni in justitie impotriva prestatorilor de
servicii de plata care au incalcat dispozitiile prezentei ordonante de
urgenta.
(2)
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor informeaza, dupa
caz, reclamantul, in raspunsul formulat catre acesta, despre existenta
procedurilor extrajudiciare de solutionare a disputelor.
(3)
In vederea solutionarii pe cale amiabila a eventualelor dispute si fara
a se aduce atingere dreptului consumatorilor de a initia actiuni in
justitie impotriva prestatorilor de servicii de plata care au incalcat
dispozitiile prezentei ordonante de urgenta ori dreptului acestora de a
sesiza Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor,
consumatorii pot apela la procedurile extrajudiciare de solutionare a
disputelor.
(4)
In cazul incalcarii de catre institutiile de plata a dispozitiilor
titlului II, utilizatorii serviciilor de plata se pot adresa Bancii
Nationale a Romaniei in calitate de autoritate responsabila cu
supravegherea prudentiala a institutiilor de plata.
(1)
Banca Nationala a Romaniei asigura aplicarea unor proceduri
extrajudiciare de reparatie adecvate si eficace pentru solutionarea
reclamatiilor cu care este sesizata din partea utilizatorilor
serviciilor de plata care se considera prejudiciati de catre
prestatorii de servicii de plata ce isi desfasoara activitatea pe
teritoriul Romaniei, potrivit prezentei ordonante de urgenta.
Utilizatorii serviciilor de plata pot sa apeleze la aceste proceduri de
rezolvare a reclamatiilor in mod facultativ.
(2)
In aplicarea dispozitiilor alin. (1), in structura Bancii Nationale a
Romaniei va fi creat un compartiment specializat, care va asigura
medierea diferendelor aparute intre categoriile de prestatori de
servicii de plata prevazute la art. 2 si utilizatorii serviciilor de
plata potrivit reglementarilor emise de Banca Nationala a Romaniei.
(3)
Compartimentul specializat din Banca Nationala a Romaniei poate emite
puncte de vedere cu caracter consultativ cu privire la diferendele care
nu au facut obiectul medierii de catre Banca Nationala a Romaniei, daca
asemenea puncte de vedere sunt solicitate de instantele judecatoresti
sesizate cu judecarea cauzei.
(4)
Procedura de solutionare a diferendelor de catre Banca Nationala a
Romaniei, prin intermediul compartimentului specializat, este gratuita.
Compartimentul specializat va formula o solutie cu privire la aspectele
semnalate, in maximum 30 de zile de la inregistrarea unei cereri de
mediere la Banca Nationala a Romaniei. Daca sunt necesare documente
si/sau informatii suplimentare, un nou termen de 30 de zile va curge de
la data prezentarii acestor documente sau informatii.
(5)
Solutia formulata de compartimentul specializat din cadrul Bancii
Nationale a Romaniei nu are caracter obligatoriu pentru partile
interesate si nu intra sub incidenta dispozitiilor art. 73 si 74. In
situatia in care partea nemultumita se adreseaza Autoritatii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor sau instantelor judecatoresti pentru
apararea drepturilor sale, solutia formulata de compartimentul
specializat din cadrul Bancii Nationale a Romaniei poate fi avuta in
vedere, cu caracter consultativ, de instanta judecatoreasca competenta.
(6)
In cazul disputelor transfrontaliere, Banca Nationala a Romaniei
coopereaza in mod activ cu organismele care asigura solutionarea pe
cale extrajudiciara a disputelor dintre utilizatorii serviciilor de
plata si prestatorii de servicii de plata in legatura cu drepturile si
obligatiile ce decurg din prezenta ordonanta de urgenta, pentru
solutionarea acestora.
SECTIUNEA a 2-a Contraventii si sanctiuni
(1)
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art.
181 se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor, la sesizarea consumatorilor,
a asociatiilor de consumatori ori din oficiu, in cazul in care, prin
incalcarea prevederilor legale, sunt sau pot fi afectate interesele
consumatorilor.
(2)
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor are competente
conform alin. (1) in cazul prestatorilor de servicii de plata al caror
stat membru de origine este Romania si in cazul agentiilor sau
sucursalelor pentru care Romania este stat membru gazda si care
actioneaza in conformitate cu dreptul de stabilire.
(1)
Constituie contraventii incalcarea dispozitiilor din cadrul titlului
III referitoare la transparenta pentru conditii si cerinte de
informare, precum si incalcarea dispozitiilor art. 115 - art. 122 alin.
(2) si (3), art. 123 alin. (2), (3) si (4), art. 125 - art. 127 alin.
(1), art. 128 - art. 130 alin. (1), art. 131 alin. (2), art. 133 - art.
136 alin. (1) si (3), art. 137 alin (2), art. 143 alin. (1) si (2),
art. 144, art. 149 alin. (2), art. 150 - 152, art. 153 alin. (3), art.
154 - art. 158 alin. (1), art. 159, 160, art. 162 alin. (2) si (3),
art. 165 - 169, art. 171 - 173, care se sanctioneaza cu amenda de la
50.000 lei la 100.000 lei.
(2) Valoarea amenzilor prevazute la alin. (1) se va actualiza prin hotarare a Guvernului.
Art. 182. - Contraventiilor prevazute la art. 181 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
SECTIUNEA a 3-a Infractiuni
(1)
Prestarea cu titlu profesional a serviciilor de plata prevazute la art.
8 de catre o persoana care nu este prestator de servicii de plata in
intelesul art. 2 constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare
de la o luna la un an sau cu amenda de la 1.000 lei la 15.000 lei.
(2)
Fapta prevazuta la alin. (1), daca este savarsita de o persoana
juridica, se pedepseste cu amenda de la 5.000 lei la 200.000 lei.
Art. 184.
- Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la o luna la
un an fapta unei persoane care, in cadrul activitatii desfasurate
pentru institutia de plata, cu rea-credinta, incalca dispozitiile art.
63 alin. (4) si (5) sau obstructioneaza in orice alt mod exercitarea
competentelor de supraveghere ale Bancii Nationale a Romaniei.
|
|