|
sursa ziua.ro Autor Constantin
Timoc cu
urmatorul C.V.
2008-07-02
05:47
|
I:
Doctrina separarii puterilor este din Grecia antica
|
|
Despre evolutia si succesiunea
ciclica
(anacyclosis) a regimurilor
[Constantin Timoc, candidat independent din diaspora la Parlament]
De a lungul istoriei au aparut, fie in mod natural, fie ca au fost
create de legiuitori, diverse regimuri dintre care cele mai mentionate
sunt sase forme simple: regalitatea, tirania, aristocratia, oligarhia,
democratia si ohlocratia si o a saptea forma care este o combinatie
dintre cele trei simple: regalitatea, aristocratia si democratia.
Aristotel descrie diversele forme de regimuri care au fost cunoscute
pana la el astfel:
Fiind facute aceste precizari, raman de examinat in
continuare regimurile, cate sunt la numar si care sunt, iar aceasta
studiindu-se mai intai cele corecte, deoarece deviatiile
vor fi evidente, odata definite acestea. Cata vreme un
"regim&" si "guvernamant"
inseamna acelasi lucru, iar guvernamantul constitue autoritatea
suverana a cetatenilor, suveran este cu necesitate fie unul singur, fie
cei putini, fie cei multi. Cand unul singur sau cei putini sau cei
multi conduc urmarind interesul comun, aceste regimuri sunt in mod
necesar corecte, in timp ce regimurile care urmaresc interesul
particular fie al unuia, fie a catorva, fie al multimi, acestea sun
deviatii.
Pe aceea dintre monarhii care are in vedere interesul comun o numim in
mod obisnuit regalitate, iar autoritatea catorva persoane, mai mult
decat una, o numim in mod obisnuit aristocratie, fie intrucat conduc
cei mai buni, fie intrucat cunducerea se exercita pentru binele suprem
al cetatii si al membrilor ei. In situatia in care multimea guverneaza
urmarind interesul comun, forma respectiva este denumita politeia
democratie, in termeni moderni]"Politica",
Deviatiile regimurilor numite sunt: tirania pentru regalitate,
oligarhia pentru aristocratie,
democratia [ohlocratia, in termeni moderni] pentru politeie
[democratie]. Tirania este este o monarhie in interesul monarhului,
oligarhia urmareste interesul celor instariti, iar democratia
[ohlocratia] urmareste interesul celor lipsiti. Nici una dintre ele nu
urmareste interesul comun. [Politica, 1279b,5]
|
|
|
2008-07-02
05:51
|
II:
Doctrina separarii puterilor este din Grecia antica
|
|
Despre evolutia si succesiunea
ciclica
(anacyclosis) a regimurilor II
[Constantin Timoc, candidat independent din diaspora la Parlament]
Desigur, unii spun ca regimul cel mai bun [republica,
termen folosit de Cicero] trebuie sa fie rezultat prin combinatie din
absolut toate regimurile, motiv pentru care il lauda pe cel al
lacedemonienilor [legiuitorul Licurg a scris constitutia din Sparta].
Caci unii afirma ca el este alcatuit din oligarhie [aristocratie],
monarhie [regalitate] si democratie, numind regalitatea monarhie,
conducerea gerontilor [senatori, sfatul batranilor] aristocratie si
spunand ca este condusa democratic de efori, deoarece efori erau alesi
din popor... [Politica, 1265b,34]
Despre regimul lacedemonienilor s-a vorbit deja; cat
despre Solon [legiuitor care a scris constitutia Atenei], unii il
socotesc un legiuitor capabil, caci a desfiintat o oligarhie prea
exclutivista, a pus capat sclaviei poporului, si a instaurat democratia
traditionala, realizand o fericita combinatie in cadrul regimului.
Astfel existenta sfatului din Aeropag [tribunalul suprem din Atena
compus din cetateni cu prestigiu] este o trasatura aristocratica,
elegibilitatea functiilor este o trasatura aristocratica, iar
tribunalele sunt o trasatura democratica [tribunalele era alcatuite din
randurile tuturor si aveau rolul hotarator in societate]. Politica,
1273b,35]
Deci, Aristotel clasifica regimurile dupa numarul de persoane
suverane in stat : (a) unu, (b) cei putini si (c) cei multi si dupa
scopul urmarit : (1) binele comun tuturor si (2) interesul particular.
Regalitatea, aristocratia si democratia sunt regimuri bune pentru ca au
ca scop binele comun; opusul corespunzator acestora sunt tirania,
oligarhia si ohlocratia pentru ca urmaresc interesul particular.
Legiuitorul spartan Licurg, observand ca nici unul dintre regimurile
simple nu aveau durabilitate mai mare decat a cateva generatii, a creat
o constitutie pentru Sparta care combina elemente din cele trei forme
bune de guvernamant: regal, aristocratic si democratic.
Polybios , istoric de origine greaca care trait la Roma cateva
secole dupa Aristotel, a scris urmatorele referitor la regimuri:
|
|
|
|
2008-07-02
05:53
|
III: Doctrina separarii puterilor este din
Grecia antica
|
|
Cei mai multi dintre cei care
voiesc sa ne
dea invataturi cu
privire la chestiunile de acest fel [diversele forme de constitutii ale
statelor] vorbesc despre trei forme de constitutii, dintre care pe una
o numesc regalitate, pe alta aristocratie si pe a treia democratie. Mi
se pare cu totul firesc sa-i intrebe cineva cu nedumerire daca ni le
infatiseaza ca fiind singurele forme de costitutie sau, daca nu cumva,
ca pe cele mai bune. Caci mi se pare ca se inseala in amandoua
privintele. Este limpede ca cea mai buna trebuie socotita constitutia
alcatuita din toate amintititele particularitati ale celor trei forme
[ideea de constitutie care combina regalitatea cu aristocratia si cu
democratia mixta este mentionata inainte de Polybius de catre
Thucydides, Plato si Aristotel]. Despre aceasta aven nu numai o dovada
teoretica, ci si si una reala, dupa ce Licurg a alcatuit cel dintai
constitutia lacedemodiana [in Sparta] in acest mod.
[Istorii, IV, 3]
De acea se poate spune ca exista sase feluri de
constitutii: trei pe care le citeaza toti si despre carev s-a vorbit
mai inainte si alte trei, adica, tirania [monarhia, in original],
oligarhia si ohlocratia. Asadar, cea dintai, care se stabileste fara
pregatire si oarecum fireste, este tirania [ monarhia, in original].
Dupa ea urmeaza si din ea se naste, dupa o anumita pregatire si
orientare, regalitatea. Dupa ce aceasta se schimba in directia viciilor
innascute, adica in tiranie iarasi, din ruina acestora se naste
aristocratia, schimbandu-se si acesta in chip firesc in oligarhie, iar
cand multimea se porneste cu manie impotriva nedreptatilorcapeteniilor,
se naste democratia. Cu vremea apoi, din pricina trufiei si a
ilegalitatii acesteia, ia nastere ohlocratia. [Istorii,
IV,4]
Aceasta este rotatia [anacyclosis] constitutiilor,
aceasta este legea naturala datorita careia formele politice se
transforma, decad si ajung iarasi la punctul de plecare.
[Istorii, IV, 9]
Acum vom aminti pe scurt despre legislatia lui Licurg
[legiuitorul constitutiei spartane], caci acest subiect nu este strain
planului acestei opere. El intelesese ca fiecare din trnsformarile
aratate mai sus se indeplineau in chip necesar si firesc si isi dadea
seama ca orice forma de constitutie simpla si intemeiata pe un singur
principiu era netrainica, pentru ca repede se schimba in forma
degenerata care ii este proprie si care ii urmeaza prin forta
lucrurilor. .... Avand in vedere acestea, Licurg nu a stabilit o
constitutie simpla si uniforma, ci intruni toate calitatile si
caracteristicile celor mai bune sisteme politice, astfel ca nici unu
din ele, dobandind o putere mai mare decat se cuvine, sa nu se abata
spre relele innascute, ci, puterea fiecaruia fiind cumpanita de
celelalte, nici unul dintre acestea sa nu incline si sa nu faca sa se
aplece mult balanta de partea sa, ci sistemul politic sa ramana mult
timp in echilibru, ca o nava care invinge forta unui curent opus.
Regalitatea [in constitutia spartana] era impiedecata sa fie trufasa,
fiindca se temea de popor, caci i se daduse si acestuia o parte
suficienta la conducere, iar poporul nu indraznea sa nesocoteasca pe
regi de teama gerontilor [senatorilor], care fiind alesi toti dupa
merit, trebuiau sa stea mereu alaturi de dreptate, incat partea care
ajungea mai slaba, pastrand obiceiurile, devenea mereu mai taresi mai
puternica prin sprijinul si greutatea gerontilor. Asadar, alcatuind in
felul acesta constitutia[spartana], Licurg a asigurat lacedemonienilor
libertatea pentru timpul cel mai indelungat din cate stim noi.
|
|
|
|
2008-07-02
05:58
|
IV: Doctrina separarii puterilor este din
Grecia antica
|
|
Caci el, prevazan prin rationament de unde si cum se naste fiecare
forma de conducere, a alcatuit constitutia mentionata evitand orice
primejdie. Romanii insa au atins acelasi rezultat in priviinta
constitutiei patriei lor nu printr-un calcul, ci prin multe lupte si
agitatii. In urma experientei dobandite in dezastre, au ales partea cea
mai buna; astfel au ajuns la acelasi rezultat ca Licurg si la cea mai
buna dintre toate constitutiile din vremea noatsra.
[Istorii, IV, 10]
Trei erau la numar organele care luau parte la
conducerea treburilor publice si despre care am vorbit mai inainte.
Toate in parte erau asa de drept si asa de bine potrivit oranduite si
conduse datorita acestor organe, incat nimeni, nici chiar dintre
romani, n-ar fi putut sa spuna cu temei daca constitutia in totalitatea
ei era aristocratica, democratica , sau monarhica [regala]. Si era
firesc sa fie asa caci, daca am avea in vedere puterea consulilor,
statul parea ca este monarhic; cand insa avem in vedere puterea
senatului, parea aristocratic; de alta parte, daca se considera puterea
poporului [reprezentat in adunarile populare] s-ar parea limpede ca
este democratic. [Istorii, IV, 11]
Deci, Polibios observa ca celor sase forme simple de regimuri
cunoscute sunt instabile si evoluaeaza intr-un ciclu natural numit
anacyclosis. In legatura cu constitutia romanilor, Polybios mentioneaza
ca aceasta se asemana foarte mult cu cea combinata data de Licurg
spartanilor.
La circa doua secole dupa Polibios, Cicero analizeaza diferitele forme
de regimuri astfel:
Puterea trebuie incredintata fie unei singure persoane, fie
unei elite, fie tuturor cetatenilor. Daca puterea este conferita unei
singure persoane, aceasta se numeste rege , iar forma de guvernamant
monarhic [regalitate]. Daca ea apartine unui grup restrans de alesi, se
spune ca statul este guvernat de optimati [aristocrati]. Este popular
(caci acesta este termenul consacrat) statul in care totul depinde de
popor. Fiecare dintre aceste trei forme de guvernamant este, chiar daca
nu desavarsita, totutsi acceptabila, numai sa fie respectata legatura
originara care i-a determinat pe oameni sa se constitue intr-un stat.
Fiecare dintre ele reprezinta avantaje specifice in raport cu celelalte
doua. Fie un rege bun si intelept, fie cetateni de frunte si de elita,
fie chiar poporul, desi in priviinta lui am multe rezerve intemeiate,
oricare dintre ei poate asigura stabilitatea statului, daca nu intevine
nedreptatea si lacomia. [Despre Stat, I, 42]
|
|
|
|
2008-07-02
06:01
|
V: Doctrina separarii puterilor este din
Grecia antica
|
|
poate asigura stabilitatea
statului, daca nu
intevine nedreptatea si lacomia.[Despre Stat, I, 42]
Dar prima transformare ineluctabila a constitutiei
regale se produce atunci cand regele incepe sa fie nedrept si in
consecinta piere constitutia insasi; iar in persoana aceluiasi rege isi
face luc tiranul, care intruchipeaza cea mai deficitara forma de
guvernamant, desi este in principiu cea mai apropiata de cea mai buna;
daca aristocratii il suprima pe tiran, ceeace se intampla adesea, se
instaureaza cea de a doua dintre cele trei forme de guvernamant;
aceasta este foarte apropiata de constitutia regala, intrucat
aristocratii vegheaza in cadrul sfatului lor asupra poporului ca niste
parinti. Daca poporul il ucide sau izgoneste pe tiran din proprie
initiativa, atitudiners sa este mai moderata atat vreme cat se a fla
sub imperiul bunului simt si al intelepciunii, cat timp are satisfactia
faptei sale si vrea sa apere constitutia instaurata de el. Insa daca
poporul si-a exercitat violenta contra unui rege drept si l-a alungat
de pe tron sau a gustat din sangele aristocratilor si a subordonat
intreg statul poftelor sale nemasurate (ceeace se intamplam destul de
des), sa nu-ti inchipui cumva ca furtuna marilor sau focul cel mai mare
pot fi potolite mai greu decat gloata lipsita de masura si
neinfranta. [Despre Stat, I, 65]
Din randurile poporului nestapanit sau mai bine zis
abrutizat isi face aparitia de obicei un conducator desemnat pentru a
duce lupta contra aristocratilor, care au fost de multa vreme loviti si
si-au pierdut influenta; acest conducator va fi temerar, necinstit,
persecutor inrait al celor merituosi in viata politica, generos cu
poporul din averea altora si din a sa. Pentru ca avut motive de teama
pe timpul cand era particular, i se confera puteri mari si acestea ii
sunt reinnoite; se inconjoara de escorte, ca Pisistrate la Atena; in
cele din urma devin ei insisi tirani impotriva celor care ia-u prmovat;
daca ii suprima cei buni, asa cum se intampla adesea, cetatea renaste,
daca ii suprima oamneni temerari, se formeaza o clica, adica un fel de
tiranie; o asemenea clica se paote forma si inconditiile unui regim
aristocratic exceptional, anume cand aristocrati ei insisi se lasa
corupti intr-un fel sau altul. Ca intr-un joc, diversele forme de
guvernamant, isi fura unele alteia mingea, tiranii regilor,
aristocratii sau poporul tiranilor, apoi clicile sau tiranii
celorlalti: in aceste conditii constitutia nu poate fi niciodata
stabila.[Despre Stat, I, 68]
In aceasta situatie constitutia regala este, dupa
parerea mea, de departe cea mai buna dintre cele trei forme originare
de guvernanmant, dar aceea rezultata din combinarea armonioasa a
celorlalte trei este superioara si celei regale. Mi se pare potrivit sa
existe intr-un stat un factor superior si regal, un altul aristocratic,
iar cate ceva urmeaza sa fie rezervat hotararii si vointei poporului.
Aceasta constitutie prezinta in primul rand avavatajul echitatii, iar
aceasta este absolut necesara omului liber, apoi pe acela al
satabilitatii. Constitutiile originare [simple] degeneraza usor in
opusul lor defectuos, astfel incat regele da nastere tiranului,
aristocratii se transforma in clica [oligarhie] , poporul devine o
gloata dezorganizata [ohlocratie], iar pe de alta parte constitutiile
originare genereaza adesea noi forme de guvernaman. In constitutia
rezultata din combinatia armoniouasa a celorlalte trei nu exista o
asemenea primejdie, daca nu cumva fruntasii statului fac greseli mari.
Caci nu exista pentru nimeni motivul de a dori vreo schimbare, daca
fiecare isi ocupa cu fermitate locul potrivit si nu exista pericol de
dezechilibru si prabusire.[Despre Stat, I, 69]
|
|
|
|
2008-07-02
06:11
|
VI: Doctrina separarii puterilor este din
Grecia antica
|
|
Eu decretez, simt, afirm cu tarie ca nici o forma
statala nu se poate compara prin esenta, structura sau moralitate cu
aceea pe care ne-au transmis-o parintii nostri [padricieni], dupa ce au
primit-o la randul lor de la stramosii lor....care este esenta
constitutiei statului nostru si dovada ca este cea mai buna dintre
toate. [Despre Stat, I,70]
El [Cato cel Batran] afirma deseori ca statul nostru
este superior in organizare tuturor celorlalte state, dat fiind ca
acestea din urma fusesera intemeiate de catre o persoana care a
promulgat legi si a infiintat institutii dupa propriile sale criterii:
astfel au prcedat Minos in Creta, Licurg in Sparta, iar la Atena, care
si-a schimbat adesea constitutia, Theseus, Dracon, Solon, Clisthenes si
multi altii, pentru ca in cele din urma prea invatatul Demetrius din
Phaleron sa readuca statul slabit si neputiincios pe linia de plutire;
dar statul nostru nu-si datoreaza existenta unei singure persoane, ci
multora, el n-a fost intemeiat in rastimpul unei singure vieti, ci s-a
format [evoluat] in decursul mai multor epoci si generatii. Cato spunea
ca nu exista pe lume un om atat de inteligent incat sa nu-i scape
niciodata nimic si nici macar toate inteligentele concentrate intr-o
singura persoana nu npot avea o capacitate de previziune atat de mare
in cursul unei singure epoci, incat sa cuprinda totul fara o experienta
politica indelungata. [Despre Stat, II, 2]
Caci dupa informatiile din analele grecesti, Roma a
fost intemeiata in al doilea an al celei de a saptea olimpiade [circa
750 i.e.n.], deci Romulus apartine unei generatii in timpul careia
Grecia era plina de poeti si cantareti, iar povestile, cu exceptia
celor privitoare la evenimentele din vechime, nu se mai bucurau de nici
o apreciere. Conform datei celei mai recente, Homer [circa 914 i.e.n] a
trait cam cu treizeci de ani inainte de Licurg [circa 884 i.e.n.]. De
aici se poate trage concluzia ca Homer a trait foarte multi ani
inaintea lui Romulus...Despre Stat, II, 18]
Deci , Cicero confirma teoria ciclului natural a celor sase forme
simple de guvernamant, numita de Polibios anacyclosis. Acesta observa
ca si constitutia romanilor, ca si cea spartana, continea un element
regal, unul aristocratic si unul democratic dar spre deosebire de cea
spartana care a fost creatia unei singure persoane, cea romana a fost
contributia multor persoane de-a lungul a mai multe secole. Acest
sistem de organizare a statului roman care este alcatuit dintr-o putere
"regala" o putere
"aristocratica" si una
"democratica" a fost denumit Cicero republica (res
publica).
sursa ziua.ro Autor Constantin
Timoc cu
urmatorul C.V.
inapoi
la 255 Democratie
|
|
|