34 Manopera made GENIUS GROUP


      Istorie:
La data de 03.02.2004 prin intermediul magazinului COMIX am facut comanda pentru cumpararea si montarea unei usi glisante. Pentru suma de 44,85 E in care era inclus TVA si manopera urma ca in termen de 20 zile sa devin fericitul posesor a acestui obiect.

      Am primit vizita "specialistului" in masuratori care a luat dimensiunile exacte cu care ocazie am cerut ca usa sa aiba numai 1,80 m fata de 2 m cit cerusem initial. Am cerut acest lucru ca sa fac economie calculind suprafata initiala am ajuns la concluzia ca micsorind dimensiunea fac economie de 4 E. Mi-am luat angajamentul ca pana la sosirea meseriasilor sa scot tocul usei vechi. Precizez ca "specialistul" nu mi-a cerut altceva referitor la frontul de lucru.

     Pe data de 11.02.2004 am fost anuntat ca la ora 11.30 sosesc meseriasii. Acestia au sosit punctual la ora 12.30 gata de lucru. Am ramas impresionat de ei erau trei unul si unul aveau un fizic de recuperatorii si sunt convins ca imi puteau muta toate mobilele in timp record. Primul era specializat in carat trusa de scule si a mai avut doua interventii competente taind cite un profil de plastic la cererea specialistului sef. Am ramas surprins ca pentru asta a apelat la un fierastrau de lemn pe care il aveam in camera nu la trusele super pline cu care banuiesc ca puteau repara de la masini la televizoare.

     Curios sa fi specializat pe lucrul cu profile de plastic si sa apelezi la fierastraul clientului,de fapt o explicatie logica exista numai astfel profilul arata ca ros de carii iar specialistul putea sa-si justifice munca si ulterior. Observatie cred ca firma ar iesi in cistig la motorina daca saptaminal ar cere ca specialistii sa intoarca pe dos trusele de scule,masina nu ar mai cara de geaba gunoi. Referitor la scule numai produse de marca BOSCH, normal sa vedea pe ele utilizarea in lumea a trei-a. Bormaschina pornita de proba reusea sa descrie un con perfect cu virful burghiului,totusi nu crea probleme nedepasind marginea zidului. Ca sa aduci o masina in acest hal trebuie numai sa t pe aceiasi linie burgiul si masina in timpul lucrului. Surubelnita tot BOSCH avea o particularitate aceea de a functiona numai intr-o pozitie si refuza sa-si schimbe regimul chiar in urma pumnilor dati cu competenta de specialist. Probabil era setata pe pumnii altuia. Am ramas placut inpresionat ca s-a apelat la priza mea ca sa incarce un accumulator si m-am simtit mindru ca pot sa ajut firma GENIUS si de fapt asta apropie meseriasul de client. Meseriasul 2 avea regim de mina articulata care actiona la comanda vocala dadea scule si tinea ce trebuia tinut fara comentarii.

     Meseriasul 1 a dus tot greul operatiei. A decis scurt ca usa trebuie instalata la mijlocul grosimii zidului singura solutie viabila ca zidul sa se mai vada inestetic cu usa inchisa sau deschisa. A fost foarte surprins de faptul ca zidurile in golul usii nu erau paralele in plan orizontal si cu toate ca avea o experienta de peste 7 ani nu avea pene de lemn ca sa compenseze asta. A folosit o metoda inedita de a marca locul unde trebuia sa dea gaurile. Eu stiam una invechita,in profilul de plastic se dau gauri cu diametrul egal cu al surubului care urmeaza sa fie fixat profilul, se caleaza pe orizontala si verticala profilul si se marcheaza cu creionul pe beton. Meseriasul a folosit pentru marcare si gaurire bormasina cu burgiu de cap vidia realizind o gaura prin profil mult mai mare decit trebuia. A urmat prima gaura cu fuga normala a burgmiului lateral. Eu ca sa nu patesc asta dau intii gaura cu burghiul cel mai mic si ulterior o largesc. A repetat pe rind aceste operatiuni si astfel a reusit ca prima gaura sa fie la 4 cm de marginea zidului si ultima la 5,5cm de aceiasi margine iar la celalant stilp avea prima gaura la 2,5 cm iar ultima la 4cm. Astfel usa avea o nota foarte particulara si originala. Intre ele holsuruburile erau aliniate precum pisatul boului insa pe principiul cel destept cedeaza profilul s-a mulat fara probleme pe traseul decis. Am scris mai inainte ca era o problema din cauza inclinatiei pe orizontala a peretelui insa a rezolvat-o in mod inedit bagind ce gasea in zona pe post de umplutura. Trebuie sa recunosc ca cu toate ca era linga un borcan cu castraveti nu a apelat la ei. Dupa plecarea meseriasilor a fost un prilej de delectare ca sa admir cum aratau tocurile vazute din spate semanau cu arbust cu cracute. A reusit sa depaseasca cu competenta o dilema legata de verticalitatea zidului. Acesta din constructie avea o inclinare datorata parintilor actualilor meseriasi realizata in functie de buzunarul in care tineau sticla de vin. Acuma ar fi trebuit sa alinieze tocul usii dupa verticala locului sau paralel cu zidul. A optat pentru a trei-a solutie,cea intermediara. A rezultat ca tocurile au fiecare inclinarea lor caracteristica unul spre est si celalant spre vest. Noroc ca usa nu este mai lata ca deplasarea ei ar provoca un efect de elice.

     Dupa o ora am renuntat sa mai astept sa regleze usa si le-am spus ca ma ocup eu de asta mai ales ca ar fi fost la fel ca si cind ai fi incercat sa indrepti palelele unei elicii. S-a sarit peste punctul 3.2 si 3.3 din contract si mi-a cerut sa semnez factura si normal sa platesc diferenta. Eu am o deformatie dupa cita matematica am inghitit cu toate ca recunosc ca nu mai stiu tabla inmultirii am ramas cu o fascinatie a cifrelor si din curiozitate am adunat cele doua chitante si am constata ca trebuia sa platesc 2.127.330 lei respectiv 52 E nu 44,85 E cit stiam deci suma se unflase cu 16 %. Telefon la specialista care m-a anuntat ca factura cuprinde si provi... nu stiu cum.

     Specialistul numarul 1 a luat discret factura si fara sa ceara bacsis a plecat. Am apreciat faptul ca nu au cerut ca sa faca curatenie dupa ei ca semn a increderii pe care o aveau in mine. A urmat alt telefon in care eram anuntat ca in 5 minute vine un specialist ca sa-mi explice problema mai "babeste" si de atunci astept.

      Am asteptat trei zile ca sa vina specialistul in receptie insa nu am mai rezistat si am inceput eu sa fac receptia. Admirind lucrarea de arta am fost intrigat ca usa raminea armonica chiar cind era intinsa. Am sezizat ca specialistii nu au fost deranjati de acest amanunt dar pe mine ma deranja si de aceea am inceput o inginerie inversa ca sa scot afara placile mobile.Cu aceasta ocazie am ramas socat de forta cu care au fost strinse hotzsuruburile nu am putut sa le desfac. Banuiesc ca specialistul 1 a lucrat inainte la senile intr-o fabrica de tancuri. Fara sa vreau am tras mai tare de tocul vertical si surpriza am ramas cu el in mina numai datorita prevederii cu care se largisera la montare gaurile. Stia specialistul ce stia si ii multumesc pe aceasta cale. Intinzind partile mobile am descoperit ca acestea acopereau 84 cm nu 70 cm cit ar fi trebuit si de aici proveneau "creturile". Extragind o placa verticala am reusit sa redimesionez la 71,5 cm si arata aproape aceptabil. Observatie:clientii ar trebui anuntati ca nu se pot obtine toate dimensiunile din cauza ca acestea sunt standardizate si sa propuna dimensiunile care se pot realiza. Daca tot nu aveam ce face m-am uitat mai atent la"ciupercutele" care asigura glisarea si am observat ca toate nu aveau suruburile strinse incit sa roteau foarte usor. Specialistii de la montaj au fost derutati de forma lor si de lipsa de cunostinte elementare pe care le au in domeniul mecanicii si au crezut ca asa trebuie.Gresit capul ciupercii se sprijina simultan pe ambele laturi a ghidajului si de aceea nu poate sa se roteasca ci numai sa alunece. Efect secundar ca daca acestea nu sunt fixate la aceiasi lungime face sa apara un caz particular de grinzi cu zabrele care se invata la mecanica,respectiv greutatea unei placi care are "ciuperca" nestrinsa se transmita la cele de alaturi si sa le provoace inclinarea,inclinind si placile respective.Rezultatul usa gliseaza foarte greu.Chiar specialistul 1 a sezizat ca placile se misca greu si a sugerat ca sa le dau cu vaselina. Am strins suruburile si usa a functionat mult mai usor. Ca sa scurtez povestea pana la sfirsit am demontat tot. Multumita specialistilor am vazut cum se monteaza prost o use si o s-o montez singur. Pacat de materiale ca sunt prea bune ca sa fie date pe mina unor specialisti facuti la locul de munca care sunt convins sa nu au vazut montata o use corect si nu au fost instruiti. Mostenire atavica "omul multilateral pregatit in toate domeniili" traieste inca deci trebuie sa stie din mama sa monteze si usi.

      Pe 19.02.2004 am primit telefon de la firma si la interventia mea am aflat ca vorbesc cu doamna Elena Lupoi. Aceasta m-a intrebat cind vin sa platesc restul de factura. Dinsa are o memorie selectiva uitind motivul pentru care nu am achitat factura si se baza pe faptul ca ca si eu am o memorie de acelasi tip. La intrebarea mea referitoare la umflarea facturii acuma am primit alta explicatie, se datora fapului ca "calculatorul" a considerat necesar sa mareasca dimensiunea pe orizontala. Ciudat mod de relatie comerciala in care se considera normal sa modifici valoarea contractului fara sa consideri necesar sa anunti in prealabil si beneficiarul de acest lucru. Probabil nu a citit punctul 10.3 care prevede ca orice modificare se face de comun acord prin acte aditionale semnate de ambele parti.Nu stiu daca este desconsiderare sau numai lipsa de respect. Am cerut sa vina intii specialistul in receptia lucrarii si a spus ca o sa fiu anuntat telefonic.

     Trecind atita timp am avut posibilitatea sa analizez mai bine situatia si am ajuns la concluzia ca firma a incalcat de 10 ori Legea protectiei consumatorului. In plus se mai ridica un semn de intrebare privind plata manoperei in euro. Salariul la muncitorii respectivi se plateste in lei si asa si platesc impozit rezultind ca diferenta de valoare fata de valuta nu se evidentiaza in darile fata de "iubitul" nostru stat de drept.

     Daca este sa ies din casa atunci intii ma duc la OJPC si reclam situatia. Asa a patit cu mine si firma ELCATE din Brasov care a vrut sa ma pacaleasca cu 150.000 lei si pana la sfirsit au platit 10 milioane amenda de la OJPC. Solutia nu imi convine din cauza ca nu imi place sa fac rau, nici nu doresc sa creez o "sursa" la buget care nu ma incalzeste cu nimic si ma bazez pe punctul 10.2 din contract care prevede ca litigiul intre parti se rezolva pe cale amiabila.

     Doresc sa se faca receptia lucrarii si pentru asta este necesara fisa tehnologica care prevede in detaliu cum trebuie facuta instalarea. Normal daca aceasta nu exista se poate veni si cu o pereche de zaruri si in functie de cit "dam" stabilim daca s-a facut corect sau gresit. Sunt curios daca exista explicatii pentru urmatoarele aspecte tehnice:

     -daca hotzsurubul are diametrul de 4,5 mm de ce gaura corespunzatoare prin profil a fost facuta de 8,5 mm.Rezultatul acesta fixa profilul numai cu diferenta pana la 9,5 mm cit avea diametrul capului. Asta a facut ca tragind foarte usor de profil sa ramin cu el in mina.
-daca pe dibluri scrie 8 mm gaurile pentru ele au ajuns la 8,5 mm datorita jocului burghiului facind ca acestea sa poata fi scoase cu mina
-lungimea diblului este de 40 mm in schimb gaura pentru el au avut adincimea de 55 mm facind ca acesta sa se infunde in zid
-faptul ca grosimea profilului este de numai 1,5 mm obliga ca la fixare sa se tina cont de acest lucru. Solutia aleasa era ideala pentru fixarea unui cornier de fier gros de 4 mm.

     In situatia cind se stabileste ca montarea a fost facuta prost si de mintuila eu mai trebuie sa o achit? Cu toate ca nu am 7 ani de experienta intr-o ora eu am montat singur usa mult mai bine, mai extetic si consider ca nu am nici o obligatie sa asigur protectie sociala cuiva care vrea un trai decent. Referitor la anii de experienta se face o confuzie "comunista" acestia sunt ani care se justifica la pensie. Am vazut soferi de trolebuze care ca virste urmau sa iasa la pensie insa nu-si pierdusera deprinderile formate cind conduceau tractorul pe aratura carind cartofi si am vazut "putoi" cu 2 ani de soferie pe trolebuze care conduceau cu dexteritatea si confortul unei masini mici.

      Doresc sa primesc si o copie xerox dupa factura umflarea si anexat explicatii in scris iscalite si stampilate de unde rezulta diferenta.
Documentar din Legea protectiei consumatorului cu explicatii: vinzatorul este obliga
1.art10b indicarea exacta a pretului final -amenda 6 la 30 milioane
2.art10f majorarea pretului initial este posibila numai cu acordul consumatorului -amenda 6 la 30 milioane
3.art20 produsele de folosinta indelungata trebuiesc insotite de instructiuni de instalare -amenda 6 la 30 milioane
4.art22 agentii economici sint obligati sa demonstreze modul de utilizare si functionare a produselor ce urmeaza sa fie vindute- eu am vazut numai o poza -amenda15 la 75 milioane
5.art20 producatorul este obligat sa informeze despre termenul de garantie-nu este trecut in contract -amenda 15 la 75 milioane
6.art20 producatorul este obligat sa informeze despre data durabilitatii minime - amenda 15-75 milioane
7.art20 producatorul este obligat sa informeze despre principalele caracteristici tehnice - amenda 15 la 75 milioane
8.art20 produsele de folosinta indelungata trebuiesc insotite de certificat de garantie -amenda 6 la 30 milioane
9.art18 consumatorul are dreptul sa fie informat complet,corect si precis ca sa poata face o alegere rationala in conformitate cu interesul sau-nu stiam ca dimesiunile pe orizontala sunt critice -amenda 6 la 30 milioane
10 art17 vinzatorul este obligat sa remedieze servicile reclamate in cadrul termenului de garantie-manopera de slaba calitate -amenda 6 la 30 milioane Bonus
11.art20 producatorul trebuie sa informeze despre marca producatorului -amenda 6 la 30 milioane
12.art19 produsele trebuiesc sa aiba obligatoriu elemente de identificare ce se inscriu pe produs,eticheta sau carte tehnica -amenda 6 la 30 milioane Observatie importanta art46
Amenzile aplicate persoanelor juridice se dubleaza.Deci daca reclam salariatul este o valoare iar daca reclam firma suma este dubla.
- Am mai avut situatii de acest fel si am facut reclamatii succesive pentru sensibilizarea vinzatorului relatii la firma ELCATE domnul Buciuman.Dezavantajul pentru mine este ca fiecare reclamtie ma costa un bilet de trolebuz.
Urmare azi 20.mai 2004 primit telefon de la firma ca sa afle cind platesc restul de factura intrucit domnisoara este presata de contabilitate. Normal nu s-a pus problema nici acuma sa-si ceara scuze pentru calitatea servicilor. Urmeaza sa il trimita pe cel care a luat masurile.Urmeaza sa ma contacteze .

 


        pot fi contactat prin E-mail                      Home Popescu-Colibasi  


click spre "negustori"