|
Am mai spus si repet sunt articole care imi plac foarte mult si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez si la mine pe site. Consider ca este o onoare pentru mine sa le reproduc si pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult Valoare Adaugata) Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa acestui articol este aici
Toate eforturile unui creator de imagine se concentreaza asupra
efectelor pe care acesta incearca sa le produca in procesul de
comunicare. Evident, este vorba despre “urmarile voite” la
receptarea mesajului, despre efectul comunicarii.
Exista insa un singur efect? Evident ca nu. Unele efecte sunt legate
in special de capacitatile fizice ale unui consumator de media. In
alte situatii este vorba de timpul in care un anumit efect persista.
Intr-o varianta mai larg acceptata, efectul comunicarii cuprinde
ansamblul de procese si de consecinte pe care le presupune
receptarea mesajelor, procese si consecinte care nu pot fi atribuite
decat actului de comunicare.
O alta definitie propusa de cercetatorul Maletzke: efectul
mass-media reprezinta toate modificarile la nivel individual sau
social pe care le produc mass-media prin tipul lor de mesaje.
Caracteristicile efectului:
1. Persoana asupra careia se exercita efectul (tinta),
2. Natura efectului,
3. Durata efectului,
4. Intentionalitatea efectului.
Cercetarile privind efectele mass-media pot urmari persoanele care
suporta efectul (studii statistice). Efectele pot fi urmarite la
nivel individual, la nivel de grup sau la nivelul intregii
societati.
Exemple: se poate studia care a fost impactul asupra cetatenilor al
momentelor de indecizie a politiei in relatie cu lumea interlopa;
studiul asupra vanzarilor de autoturisme Daewoo dupa o campanie
publicitara de o luna.
Alte studii referitoare la efectele comunicarii se refera la natura
acestora: daca mesajul a fost receptionat sau daca nu, daca efectul
a fost de natura cognitiva sau de ordin comportamental, care a fost
intervalul de timp care a trecut intre emisia mesajului si momentul
in care se poate inregistra un anumit efect.
Au fost relevate trei tipuri de efecte:
1. efecte pe termen scurt (pana la 6 zile),
2. efecte pe termen mediu (7-30 de zile),
3. efecte pe termen lung (peste o luna).
Mesajul are unele efecte pe care emitentul nu le-a prevazut sau nu
le-a dorit. Alaturi de efectele intentionale exista si efecte
nonintentionale.
Cercetarea privind receptarea mesajelor se imparte in doua directii:
a) cercetarea actiunii mediatice,
b) cercetarea publicului receptor.
Prima categorie priveste in special raza de actiune mediatica, adica
ce procent din totalul publicului reprezinta grupul vizat de un
anumit mesaj.
Cercetarea razei de actiune mediatica ofera informatii decisive
pentru sectorul publicitar, indicand solutii adecvate unei campanii
publicitare.
Studiile de acest tip incearca sa gaseasca raspunsuri la urmatoarele
intrebari: cine sunt cititorii unui ziar? Care sunt interesele lor
specifice? Cum apreciaza ei calitatea articolelor?
Aceste studii sunt importante pentru ca ziarele si revistele vand
spatii publicitare si clientul agentiei de publicitate vrea sa stie
unde este mai bine sa difuzeze reclama pentru produsele sale.
Aceste informatii sunt necesare proiectarii unei campanii de
publicitate.
Cercetarile statistice au evidentiat doi parametri:
a) eficacitatea medie a publicatiei, care se refera la numarul de
persoane care declara ca au cumparat si citit, intr-un interval de
timp, unul sau mai multe numere ale publicatiei studiate,
b) eficacitatea medie momentana, care se bazeaza pe numarul mediu de
cititori care au citit un anumit numar al publicatiei. Acest
parametru tine cont de faptul ca un ziar este citit nu doar de
cumparatorul sau, ci si de familie, colegi, apropiati.
Eficacitatea mediatica este diferita de tirajul unei publicatii.
Eficacitatea mediatica se stabileste in functie de numarul real de
cititori ai unui ziar, dar si de potentialul economic al acestora.
Eficacitatea mediatica determina stabilirea preturilor de
publicitate. Pe dumneavoastra, in calitate de client al unei agentii
de publicitate, nu va intereseaza numarul de exemplare publicate, ci
numarul real de cititori si posibilitatile economice ale acestora de
a cumpara produsul caruia ii faceti reclama.
Exemplu: reclama pentru masini de lux este mai eficienta in
publicatiile care se adreseaza persoanelor cu un anumit venit decat
intr-o publicatie “populara”.
Informatii primare despre o publicatie puteti afla de la BRAT-Biroul
roman de audit al tirajelor.
Eficacitatea mediatica este studiata nu numai pentru presa, ci si
pentru radio si televiziune. In aceste studii se urmaresc doi
indicatori:
a) densitatea publicului,
b) evaluarea publica.
Densitatea publicului este data de numarul de persoane in varsta de
peste 6 ani care au receptat acasa o anume emisiune de televiziune.
Evaluarea publica reprezinta nota (de la 1 la 10) acordata de public
unei emisiuni, conform criteriilor proprii.
Dumneavoastra doriti sa obtineti efecte maxime in cazul unui anumit
eveniment pe care il organizati. Pentru aceasta trebuie sa aflati
care sunt factorii care influenteaza actiunea mediatica asupra
publicului.
Atentia selectiva si comunicarea in doua trepte
Fiecare persoana are o limita biologica proprie de prelucrare a
informatiei.
In studiile facute in 1948 privind alegerile din Ohio, SUA,
cercetatorii Lazarsfeld, Berelson si Gaudet au evidentiat faptul ca
receptarea emisiunilor politice depinde de orientarea sau
predispozitia alegatorilor.
Oamenii selecteaza, de cele mai multe ori la nivelul
subconstientului, acele mesaje care le confirma orientarea politica
sau, altfel spus, oamenii prefera sa auda ceea ce le place.
Lazarsfeld, Berelson si Gaudet au aratat ca oamenii selecteaza acele
mesaje care le confirma orientarea politica.
In cazul mesajelor publicitare comerciale, atragerea potentialilor
clienti se face dupa alte criterii. In acest caz, trebuie foarte
bine stabilite care sunt orientarile publicului, si apoi mesajele
trebuie adaptate acestor asteptari.
Studiile ulterioare, dupa cele facute de Lazarsfeld, Berelson si
Gaudet, au demonstarat ca exista totusi doua tipuri de
selectivitate: selectivitatea de facto si selectivitatea motivata.
Doar selectivitatea de facto ilustreaza tendinta publicului de a
selecta informatia conform predispozitiilor.
Selectivitatea motivata este o selectie constienta bazata pe niste
criterii proprii, suficient de bine orientate.
Comunicarea in doua trepte
Numarul persoanelor care iau cunostinta de un eveniment este mai
mare decat numarul persoanelor care au urmarit o emisiune sau au
citit un articol. De ce? Pentru ca in contactele personale
informatia este data mai departe prin relatari ulterioare. Exemplu:
intr-un birou, cei care au urmarit stirile de la ora 18 au difuzat
imediat informatia privind atentatul din parlamentul Armeniei. Avem
de-a face cu o prelungire a comunicarii mediatice in diverse
varinate ale comunicarii interpersonale. Fenomenul a fost denumit
“two step flow of communication” (comunicarea in doua trepte).
In 1940 unul dintre cei mai cunoscuti sociologi americani,
Lazarsfeld, a studiat alegerile prezidentiale americane din acel an.
El a vrut sa afle in ce masura campania electorala la radio si in
presa a influentat comportamentul alegatorilor. Lazarsfeld a ajuns
la concluzia ca mass-media nu au jucat un rol major. Din contra,
contactele si relatiile interpersonale s-au dovedit hotaratoare
pentru decizia de a vota pe unul sau pe altul dintre candidati. Este
adevarat, din peisajul mass-media de atunci a lipsit televiziunea.
Un astfel de studiu lipseste inca in Romania.
Ideea comunicarii in doua trepte este specifica anilor ‘50. Ipoteza
a fost criticata in anii ‘70. Totusi, in privinta comunicarii in mai
multe trepte s-au cristalizat urmatoarele idei:
-Mass-media sunt foarte eficiente pentru transmiterea informatiei si
pentru cunoasterea prima, dar discutiile interpersonale sunt cele
care contribuie cel mai mult la schimbarile de opinii si de
comportament.
-Deosebirea dintre cele doua curente-fluxul informatiei si fluxul
influentei-nu poate fi in nici un caz ignorata.
Normele de grup
Comunicarea mediatica are loc intr-un context social, receptia
mesajelor nefiind privita ca un fenomen individual.
Opiniile, conceptiile, atitudinile indivizilor au in mare masura un
caracter social, sugerand o anumita cultura de grup.
Comunicarea intr-un grup a unui mesaj care este potrivnic normelor
grupului, nu poate duce la o modificare de esenta a opiniilor,
atitudinilor. Mai repede se va inregistra o schimbare de atitudine
fata de emitent.
Macroefectele mediatice
In decursul anilor s-au cristalizat trei teorii care domina
cercetarea macroefectelor mediatice:
1. Teoria agendarii,
2. Teoria spiralei tacerii,
3. Teoria prapastiei cognitive (cunoasterea diferentiala).
1. Teoria agendarii
Publicul este supus unui flux mediatic permanent. Pana in anii ‘70
cercetatorii au studiat efectele atitudinale si comportamentale,
care sunt efectele pe termen scurt. In prezent se studiaza efectele
la nivel social, pe termen lung.
Comunicarea mediatica aseaza in centrul atentiei publice probleme
sociale, persoane pur si simplu. Multe aspecte sunt lasate in umbra,
ignorate.
Mass-media fixeaza agenda publica. Mass-media “ridica” sau “coboara”
oameni si institutii.
Ca urmare a sistemului de selectie, mass-media desemneaza
prioritatea subiectelor in discutie de pe ordinea de zi.
Exemple: au fost demonstratii organizate doar pentru ca se stia ca
se filmeaza; au fost si demonstratii care nu au mai avut loc pentru
ca nu se filma.
Efectele la nivelul atitudinilor sau la cel al comportamentului pot
fi relativ reduse, ceea ce nu inseamna ca nu ar exista un efect in
planul cunoasterii.
Chiar daca nu ne obliga sa gandim intr-un anumit fel, mass-media ne
impune subiectele asupra carora avem de reflectat.
In functie de raporturile dintre mass-media si public apar doua
variante de agendare: prin “agenda mediatica” si prin “agenda
publica”. Ambele variante sunt luate in considerare in cazul
ipotezei pe care se bazeaza teoria agendarii: publicul da importanta
exact acelor subiecte care se bucura de atentia mediatica.
Exemplu: informatiile vehiculate in presa despre anumite banci au
dus la aglomeratii in fata sediilor din intreaga tara pentru
retragerea banilor depusi de persoanele fizice.
Relatia media-public este de ordin cauzal: media selecteaza anumite
aspecte si le noteaza pe propria lor agenda, iar publicul ajunge mai
devreme sau mai tarziu sa faca acelasi lucru.
Agenda mediatica precizeaza evenimentele si stabileste o ierarhie a
interesului public.
In privinta agendei publice, lucrurile sunt mai complicate decat in
cazul agendei mediatice. De ce?
Pentru ca publicul nu are o agenda unica. In plus, nu poate fi vorba
de un singur tip de agenda.
Dupa teoria agendarii descoperita in anii ‘70, studiile ulterioare
ale sociologilor si psihologilor au reliefat ca, de fapt, este vorba
de trei agende:
1. Agenda personala sau intrapersonala, care contine subiecte,
obiective exclusiv personale;
2. Agenda interpersonala contine obiective importante pentru
contactele sociale;
3. Agenda comunitatii; subiectele sunt de interes general.
Cei doi cercetatori americani Mc Combs si Shaw, care au studiat
alegerile prezidentiale americane din anul 1968, au fost criticati
pentru empirismul lor in cercetarile dedicate stabilirii corelatiei
intre agenda mediatica si agenda alegatorilor. Principala obiectie a
fost faptul ca rezultatele cercetarilor sunt verificabile numai in
preajma campaniilor electorale.
2. Teoria spiralei tacerii
In anii ‘70 Noelle Neumann, o cercetatoare germana, a elaborat
teoria spiralei tacerii. Ea a plecat de la faptul ca influenta
mediatica este foarte greu de dovedit, pentru ca opinia publica
obliga individul sa se retina, sa nu-si dezvaluie optiunile proprii.
In viziunea cercetatoarei, individul are un astfel de comportament
pentru ca el considera mai importante opiniile majoritatii.
Fundamentul teoriei cercetatoarei germane este faptul ca ea
considera televiziunea un canal de comunicare care nu permite
selectia individuala: oamenii se uita la televizor fara sa se
intrebe ce imagini vad. Ea considera ca mecanismul individului de
autoaparare, selectivitatea lui actioneaza foarte slab in cazul in
care acesta urmareste o emisiune tv. Nu de putine ori ati auzit
explicatia: este adevarat pentru ca am vazut la televizor. La
nivelul psihologiei individuale este foarte greu sa pui la indoiala
ceea ce ai vazut cu propriii ochi. De aceea, manipularea prin
televiziune are cel mai puternic impact.
In cazul consumului mediatic din zona presei, selectivitatea-zidul
de aparare impotriva consumului mediatic-actioneaza din plin. Este
foarte usor sa treci cu privirea la un alt articol sau sa urmaresti
alta publicatie. Selectivitatea este la indemana consumatorului.
Oamenii au tendinta sa se alinieze la un curent de opinie, sa faca
parte dintr-un grup, sa fie recunoscuti de grup. Din acest motiv,
cel care are o opinie despre care crede ca este impartasita de grup
isi exprima opinia mai apasat, si o sustine cu mai mult curaj decat
cel care “simte” ca opinia lui este in “minoritate”. Psihologii
numesc acest fenomen “conformism de grup”.
Si teoria denumita “spirala tacerii” a fost supusa unor critici
substantiale, dar nuantate. Teoria a reusit sa contribuie la
studierea unor aspecte esentiale pe care le are comunicarea prin
media asupra publicului:
1. Teama de izolare poate contribui la trecerea sub tacere a
opiniilor minoritare.
2. Mesajele mediatice care acorda atentie acelorasi subiecte produc
o anumita uniformizare a preocuparilor publicului.
3. Influenta mediatica este mai mare decat se crede in general.
Aceasta afirmatie este valabila in special in tarile cu o democratie
exersata in timp.
4. Izolarea opiniilor minoritare favorizeaza procesul integrarii
sociale.
3. Teoria prapastiei cognitive si a cresterii diferentei de
cunoastere
Efectele mediatice actioneaza si asupra cresterii gradului de
cunoastere a persoanelor. Aceste aspecte sunt mai putin cunoscute
pentru ca efectul expunerii mediatice intereseaza mai putin
companiile comerciale.
Ca efect mediatic, cresterea gradului de cunoastere reprezinta un
aspect pozitiv. Mass-media contribuie esential la diseminarea
informatiei. Totusi la nivel general s-a observat si un efect
negativ. Ca urmare a consumului mediatic, distanta dintre “cei care
stiu” si “cei care nu stiu” se mareste. Din studiile facute, s-a
constatat ca “cei care stiu” sunt oamenii cu educatie superioara. Ei
se tin la curent cu fenomenele sociale, mai ales prin ;ectura
presei. “Cei care nu stiu” se informeaza mai ales prin intermediul
televiziunii.
Evident ca “cei care stiu” au mai multe sanse sa fie bine informati
decat “cei care nu stiu”.
Cercetatorul american Robinson arata ca consumul mediatic depinde de
nivelul de educatie, de diferenta intre “autocunoscatori” si
“ignoranti”.
Prin consumul mediatic, persoanele cu un statut social-economic
inalt (venituri ridicate si educatie superioara) acumuleaza mult mai
rapid mai multe cunostinte decat persoanele cu un statut social
inferior.
Studii ulterioare au dus la nuantarea concluziilor despre prapastia
cognitiva:
1. Daca este vorba despre un subiect de interes general, nivelul de
educatie este mult mai putin important decat in cazul unor subiecte
de interes general redus.
2. Daca subiectul priveste un conflict social, se poate vorbi de o
distributie egala a informatiei.
accesind acest link ajungeti in pagina home a blog-ului
|
|