"copy/paste" Secretele murdare ale iPhone-ului la care te inchini in fiecare zi

Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy/paste" le fixez la mine pe site.Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa:jurnalul.ro


 ifixit 

Era anul 2007 si un barbat inalt, imbracat cu o helanca neagra, intra intr-un amfiteatru invaluit intr-o liniste deplina. Un Apple argintiu gigantic stralucea in intuneric, in spatele lui. Barbatul s-a oprit si s-a intors cu fata catre public De aici inainte, incepe o poveste altfel a telefonului inteligent creat, promovat si vandut de Steve Jobs in intreaga lume.

"Astept de mult aceasta zi", a spus barbatul cu helanca neagra. "Din cand in cand, apare ceva revolutionar care schimba totul. Esti foarte norocos daca ajungi sa lucrezi la un asemenea produs in cariera ta". In public nu se auzea niciun sunet. Barbatul a facut o pauza, s-a uitat de jur-imprejur si a continuat. "In 1984, Apple a prezentat Macintosh. Acesta a schimbat nu numai soarta companiei Apple, ci si intreaga industrie a computerelor. In 2001, am prezentat primul iPod. Acesta a schimbat nu numai felul in care ascultam muzica, ci si intreaga industrie muzicala". Publicul a inceput sa aplaude. "Ei bine, astazi prezentam trei produse revolutionare". S-a intors catre ecranul urias din spatele lui, unde a aparut o iconita. "Primul este un iPod cu ecran lat, controlat tactil "Aceasta nu era orice fel de "iconita", cunoscuta publicului. Nu era o reprezentare clasica a lui Hristos sau o fotografie cu Marlon Brando in On the Waterfront - era un desen ca pentru copii, in care aparea un iPod alb, pe un fundal portocaliu deschis. Aplauzele au inceput sa se inteteasca", povestea cercetatorul Jacques Peretti in cadrul unei anchete BBC publicate in volumul "Intelegerile care ne-au schimbat lumea" (Litera, 2019). Iar barbatul cu helanca neagra a continuat: "Cel de-al doilea produs este un telefon mobil revolutionar". Un telefon alb a aparut ca prin minune intr-un patrat verde. Multimea a inceput sa strige si unii s-au ridicat in picioare. "Si cel de-al treilea produs este un dispozitiv pentru internet revolutionar". Publicul a izbucnit in aplauze. "Trei lucruri. Un iPod, un telefon si un dispozitiv pentru internet". A repetat cuvintele incet, fara graba, iar si iar, ca pe o mantra. "Un iPod, un telefon si un dispozitiv pentru internet". Imaginile au inceput sa se roteasca tot mai repede, pana au devenit una. "Intelegeti? Intelegeti? Nu sunt trei dispozitive diferite. Este un singur dispozitiv, pe care l-am numit iPhone". Steve Jobs - barbatul cu helanca neagra - a plecat brusc si lumea nu a mai fost la fel.

Limita maxima a unui produs

"Hiperbola depaseste, in mod normal, mereu realitatea, insa, in acest caz, Jobs isi subevaluase realizarea. iPhone-ul nu facea doar parte din viitor, ci il modela - aprecia Jacques Peretti. Cand Jobs isi pregatea discursul, bancile intrau in faliment in timpul celei mai mari caderi de la prabusirea Wall Street-ului. iPhone-ul renastea din cenusa, luandu-le locul. Avea o putere de calcul mai mare decat Apollo 11, insa adevarata lui putere consta in ceea ce nimeni - nici macar Steve Jobs - nu a putut sa anticipeze. iPhone-ul nu avea sa devina un simplu instrument digital pentru a interactiona cu lumea materiala, ci avea sa remodeleze lumea materiala dupa propriul sau design digital. Si totul se facea cu ajutorul unui obiect de dimensiunile busolei pe care Christopher Columb a folosit-o ca sa ajunga in lumea noua a Americii, in urma cu cinci secole. Cine a fost insa in spatele acestei inventii uluitoare? Unul dintre designerii pe care i-a adus Steve Jobs sa creeze iPhone-ul a fost un anume Dan Crow, care, interpelat de Peretti in legatura cu politica de planificare a insatisfactiei, politica practicata de Apple pentru a atinge vanzari ametitoare fara a modifica mare lucru din punct de vedere tehnologic, a comentat: "Apple isi dezvoltase tot mai mult capacitatea de upgradare a produselor, incepand inca din anii 1970. Problema e ca totul este generat de tehnologie, iar inovatia tehnologica incetineste in mod inevitabil". Si-atunci cum sa mentii sus vanzarile? "Steve Jobs - explica Peretti - identificase problema planificarii insatisfactiei. Cu toate ca scoti mereu iPhone-uri upgradate, 6, 7, 8, 9 si asa mai departe, la un moment dat, publicul va prinde smecheria". "Intocmai - a recunoscut Dan Crow. Poti sa adaugi un senzor sau un aparat de fotografiat mai bun sau sa faci telefonul din aur sau mai stiu eu ce, dar, inevitabil, produsul va ajunge la o limita maxima fireasca. La un moment dat, nu poate fi mai bun de atat".

Semne de oboseala

Aceasta incetinire inevitabila in materie de inovatie inseamna ca trebuie sa renunti la un anumit produs inaintea tuturor si sa inventezi ceva nou. Si acesta este motivul pentru care Apple nu s-a oprit la Macintosh in anii 1970, ci a mers mai departe. "Geniul lui Jobs - aprecia Jacques Peretti - a constat in faptul ca a creat o girafa, apoi a aruncat desenele si a creat un rinocer, apoi un leu si apoi un rechin. Stia ca oamenii nu vor cumpara nicidecum la nesfarsit girafa, indiferent de cate ori o colorai cu alta culoare". "Si culoarea - dezvaluia Dan Crow - este indicatorul ca viata unui produs e pe sfarsite. Cand ajungi sa schimbi culoarea unui produs, ai atins limita maxima a upgradarii. Culorile intense noi sunt semnalul transmis neintentionat publicului ca un produs nu mai poate fi imbunatatit in mod real. Asa s-a intamplat cu o gama larga de autoturisme si aceeasi soarta paste si iPhone-ul". Si de aceea Apple merge mai departe, incercand sa inventeze urmatorul elefant. Steve Jobs a invatat ca upgradarea nu tine la nesfarsit. Pana la urma, ai nevoie de un nou produs. "Dar inaintea aparitiei iPhone-ului, Apple a folosit, ca toata lumea, vechea uzura planificata", observa, pe buna dreptate, Jacques Peretti. Dar sa deslusim cateva dintre secretele uneia dintre cele mai mari companii tehnologice din istoria omenirii.

Cumparati, cumparati, cumparati!

In 2004, un student din New York, pe nume Casey Neistat, a telefonat la serviciul de asistenta al companiei Apple in legatura cu o problema. Atunci, perla coroanei Apple era iPod-ul, iar iPod-ul lui Casey Neistat incetase sa mai functioneze asa, dintr-odata - evoca Peretti in cadrul unei investigatii BBC. Ce a facut Casey? A contactat serviciul de asistenta Apple, dorind sa afle cum sa schimbe bateria. "Acel iPod costase 400 de dolari. Cand a murit bateria, am vrut sa-l repar. Tipul de la Apple mi-a zis ca m-ar costa 250 de dolari, plus taxele postale, ca sa primesc o baterie noua. Apoi a spus: "La pretul asta, mai bine ti-ai lua un iPod nou", a rememorat Casey Neistat. In continuare: "Ce vechime are iPod-ul tau?", a intrebat cel de la serviciul de asistenta Apple. "18 luni", a raspuns Casey. "Ah, OK. A depasit anul". "A depasit anul" era indicatorul ca durata de viata programata a unui iPod era de un an. Compania Apple nu s-a asteptat niciodata ca un iPod sa functioneze mai mult de douasprezece luni si, cu toate ca persoana de la serviciul de asistenta Apple era obligata legal sa ofere inlocuirea bateriei, politica de vanzari a companiei era sa il determine pe Casey - si pe toti posesorii de iPod-uri - sa cumpere un alt iPod, cu alte 400 de dolari. Si, astfel, sa cheltuiasca cate 400 de dolari in fiecare an pe un nou iPod. Pe langa toate acestea, pentru ca iPod-ul sa ajunga suficient de subtire ca sa poata functiona atasat la cureaua ta sau direct din buzunarul tau, a fost necesara compromiterea duratei de viata a bateriei. In cazul in care consumatorul voia un iPod cu o durata mai lunga de viata, produsul trebuia sa fie mai voluminos. Ar fi insemnat ca designul sa fie afectat in avantajul eficientei, iar in lumea Apple acest lucru era de neconceput.

"iFixit" sau cultura "downgrade"

In lumea paupera a studentului Casey Neistat era insa de neconceput altceva: pacaleala combinata cu risipa. Asadar, ca raspuns la politica Apple, Casey a luat la mana afisele de pe strazile New York-ului care faceau reclama la iPod-uri, lipind peste ele urmatorul text: "Secretul murdar al companiei Apple: bateria iPod-ului, de neinlocuit, tine numai 18 luni". Filmul insotitor pe care l-a realizat a devenit viral pe YouTube si a fost preluat de Washington Post, Rolling Stone, Fox News si BBC. Atragand atentia asupra duratei de viata a bateriei, Neistat a pornit o noua miscare populara antiupgradare - "iFixit" sau cultura "downgrade". Este vorba despre grupuri de voluntari specialisti in tehnologie care desfac in bucati noile dispozitive din clipa in care apar pe piata, ca sa inteleaga cum functioneaza. Si mai fac un lucru pe care majoritatea dintre noi am renuntat de mult sa incercam sa-l facem: le repara. Carl Hebrau, de pilda, lucreaza la un mic start-up tehnologic in Silicon Valley - iFixit. Hebrau si colegii lui desfac fiecare nou dispozitiv upgradat pe care pot pune mana, ca sa creeze ceva ce majoritatea dintre noi nu am avut de zeci de ani pentru un frigider sau un televizor: un manual de instructiuni. El a scris peste doua sute de astfel de manuale si le-a publicat gratuit online, postand si clipuri pe YouTube, pentru ca oamenii sa inteleaga cum sa repare lucruri despre care producatorii cred ca nu ne sinchisim sa le reparam singuri. Daca nu ne sinchisim, spune Carl, cum se face ca oamenii se inghesuie sa ii vada filmuletele si sa ii citeasca manualele?

Surubul pentagonal cu rol de sarma ghimpata

Interesant punct de vedere, nu? Ce urmeaza insa este de-a dreptul revoltator. Povesteste Jacques Peretti: "Cand a demontat iPhone-ul, Carl a descoperit ceva ciudat - un surub neobisnuit cu cap pentagonal, pentru care nu exista surubelnita. L-am intrebat pe Carl, in atelierul lui, de ce credea ca Apple a facut asta. "Ca sa impiedice clientii sa-si bage nasul. Daca reusesti sa intri in interiorul telefonului, vezi ca Apple foloseste suruburi Philips standard, deci, in mod clar, nu exista nicio ratiune de ordin estetic sau practic pentru surubul cu cap pentagonal din exterior, e pur si simplu un fel de sarma ghimpata care protejeaza telefonul de oricine ar incerca sa-l demonteze". Carl a hotarat atunci sa fabrice surubelnita care sa poata desface acel surub cu cap pentagonal. A construit-o, apoi a distribuit-o gratis! Ce rol avea pana la urma acel surub pentagonal? Oficialii Apple n-au fost prea generosi cu explicatiile. "Oamenii vor doar ca telefonul lor sa functioneze. Daca se strica, il duc mai degraba la reprezentanta decat sa incerce sa il repare singuri", a comentat Benedict Evans, analist in domeniul tehnologiei si unul dintre responsabilii cu comunicarea la Apple. Vorbind despre upgradarea continua (si prea putin folositoare tehnologic) a iPhone-ului, Evans a fost la fel de evaziv: "Apple a schimbat miliarde de vieti cand a creat acest telefon inteligent si daca urmarea neintentionata a fost obsesia societatii pentru upgradare, aceasta nu e neaparat vina companiei Apple". Corect - daca facem abstractie de faptul ca doar in acest mod vanzarile companiei au atins cifre pur si simplu colosale. In concluzie, oamenii s-au invatat sau au fost invatati - chestiune de nuanta - sa renunte la lucruri aproape noi doar pentru a pune mana pe urmatorul model de iPhone sau de masina, fara a se gandi prea mult daca produsul a beneficiat sau nu de o imbunatatire importanta. "Produsele noi nu ne fac niciodata cu adevarat fericiti si totusi nu ne pasa. Upgradam oricum. De ce? Upgradarea este imuna la critica, deoarece cu mult timp in urma am fost determinati sa credem ca upgradarea este echivalenta cu progresul tehnologic, cel mai credibil si indiscutabil tip de progres", conchidea si Jacques Peretti.

"Culorile intense noi sunt semnalul transmis neintentionat publicului ca un produs nu mai poate fi imbunatatit in mod real. Asa s-a intamplat cu o gama larga de autoturisme si aceeasi soarta paste si iPhone-ul", Dan Crow, designer Apple

Cand a demontat iPhone-ul, Carl a descoperit ceva ciudat - un surub neobisnuit cu cap pentagonal, pentru care nu exista surubelnita

"Apple a schimbat miliarde de vieti cand a creat iPhone-ul si daca urmarea neintentionata a fost obsesia societatii pentru upgradare, aceasta nu e neaparat vina companiei Apple", Benedict Evans, analist tehnologic Apple

2009~2085 OSCII-Lab Home Popescu-Colibasi Free counters!

click spre