comunicarea-non-verbala


 


    Am mai spus si repet sunt articole care le consider utile si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez si la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult Valoare Adaugata) Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa acestui articol este  aici 


Ce este comunicarea nonverbala

In literatura de specialitate sunt mentionate nu o singura definitie a comunicarii non verbale ci mai multe si toate sunt acceptate. Totul depinde din ce perspectiva este abordat procesul de transmitere a semnelor non ligvistice.

Comunicarea nonverbala este cumulul de mesaje, care nu sunt exprimate prin cuvinte si care pot fi decodificate, creând Intelesuri Aceste semnale pot repeta, contrazice, Inlocui, completa sau accentua mesajul transmis prin cuvinte. Importanta comunicarii non verbale a fost demonstrata In 1967 de catre Albert Mehrabian. In urma unui studiu, acesta a ajuns la concluzia ca numai 5% din mesaj este transmis prin comunicare verbala In timp ce 38% este transmis pe cale vocala si 55% prin limbajul corpului.

Comunicarea nonverbala opusa comunicarii verbale este conceputa de multa vreme ca limbaj In sens strict. In aceasta viziune toate celelalte forme de comunicare sunt considerate ca secundare (scrisul). Teoriile contemporane ale comunicarii influentate de discipline atât de diverse ca lingvistica enuntarii, psihologie, sociologie, antropologie, asigura astazi locul cuvenit comunicarii non verbale, bazandu-se pe ipoteze ale canalelor multiple ale comunicarii umane. Comunicarea umana este conceputa ca o enuntare eterogena rezultând din combinarea de elemente vocal acustice si vizual

In literatura de specialitate comunicarea nonverbala a primit de-a lungul timpului o multitudine de definitii, majoritatea fiind acceptate. Majoritatea definitiilor comunicarii non verbale vorbesc despre aceasta comunicare nonverbala ca despre un cumul de mesaje, mesaje ce nu sunt exprimate prin ajutorul cuvintelor, dar care totusi pot fi decodificate, putând crea Intelesuri.

Cât de importanta este comunicarea non-verbala a demonstrat-o Albert Mehrabian, In anul 1967. In urma unui studiu despre comunicarea nonverbala acesta a ajuns la concluzia ca numai 5% din mesaj este transmis prin comunicare verbala In timp ce 38% este transmis pe cale vocala si 55% prin limbajul corpului.

Mergi la: sumar comunicare nonverbala

Caracteristici, comunicarea nonverbala

« Comunicarea nonverbala este neintentionata, ea ne tradeaza emotiile sau atitudinea chiar daca nu dorim acest lucru, deci trebuie sa fim constienti ca mesajele non verbale uneori pot contrazice ceea ce afirmam;
- comunicarea nonverbala este alcatuita dintr-un numar de coduri separate pe care trebuie sa Invatam sa le folosim. Anumite coduri non verbale sunt universale, fiind Intelese la fel In culturi diferite;
- Abilitatea de comunicare nonverbala creste odata cu vârsta, cu experienta Cei care comunica bine non verbal, stapânesc In aceeasi masura si codurile non verbale si de obicei sunt acei care reusesc mai bine In societate, construiesc relatii bune cu semenii lor si au un statut social mai bun ;
- Mesajele transmise prin comunicarea non verbale ne furnizeaza informatii despre problemele personale sau de relationarea la alti indivizi, despre care am fi jenati sa discutam.

Tipuri de comunicare nonverbala

Exista un tip de comunicare nonverbala numit sezonier, care se bazeaza la mesajele receptionate cu ajutorul simturilor vazului, auzului, mirosului, tactil si gustativ ;
Un alt tip de comunicare nonverbala este si ceea ce se numeste comunicarea nonverbala estetica (pictura, muzica, dans, imagine, etc) care are loc prin intermediul diferitelor forme de exprimare artistica si comunica diferite emotii artistice ;
Comunicarea nonverbala bazata pe folosirea Insemnelor (steaguri, insigne, uniforme, etc) si a simbolurilor specifice, ca de exemplu, cele legate de religie (cruce, altar, icoane, etc) sau statut social (gradele la ofiteri, titulatura, decoratiile, etc).

Mergi la: sumar comunicare nonverbala

Principalele functii In comunicarea non-verbala

- comunicarea nonverbala are menirea de a o accentua pe cea verbala ; astfel, profesorul poate Intari prin anumite elemente de mimica sau de gestica importanta unei anumite parti din mesaj din ceea ce transmite, In timpul orelor, elevilor ;

- comunicarea nonverbala poate sa completeze mesajul transmis pe cale verbala ; In acest mod, sa ne Inchipuim acelasi material Inregistrat si audiat apoi de elevi si, In al doilea caz, prezentat de cadrul didactic la propriu; anumite parti ale mesajului verbal pot fi nu doar accentuate, ci, ele pot fi completate fericit cu un impact considerabil asupra sporirii motivatiei Invatarii ; cineva care spune o gluma zâmbeste In timp ce face acest lucru, cineva care anunta o veste trista are o mimica In concordanta cu aceasta;

- comunicarea nonverbala poate, In mod deliberat, sa contrazica anumite aspecte ale comunicarii verbale ; atunci când, spre exemplu, trebuie sa efectuam o critica, un zâmbet care contravine aspectului negativ al mesajului verbalizat poate sa instaureze o atmosfera pozitiva si relaxanta, care sa faca - aparent paradoxal - critica mai eficienta In urmarirea scopurilor acesteia privind schimbari comportamentale la nivelul persoanei mustrate;

- o alta functie a comunicarii non verbale este aceea de a regulariza fluxul comunicational si de a pondera dinamica proprie comunicarii verbalizate ;

- comunicarea nonverbala repeta sau reactualizeaza Intelesul comunicarii verbale, dând posibilitatea receptorului comunicarii sa identifice In timp real un Indemn aflat In «spatele" unei afirmatii.

Mergi la: sumar comunicare nonverbala

Elemente componente In comunicarea nonverbala

Limbajul tacerii

In comunicarea nonverbala. prin tacere (ascultare pasiva) se poate exprima intentia de continuare a unei expuneri, dezvaluirea unor idei, sentimente sau atitudini care ar putea fi blocate prin interventie verbala. O solutie pentru situatia In care nu se stie cum sa se interpreteze tacerea poate fi feedback-ul.

Limbajul timpului

Limbajul timpului este perceput diferit, In functie de societate sau cultura. Chiar si In aceleiasi culturi, modul cum este perceput timpul poate fi diferit. Exemplu: 30 minute petrecute cu cineva care nu-ti este pe plac poate fi considerat ca "pierdere de vreme" iar cu cineva drag poate fi considerat "o vesnicie".

Timpul biologic - este un concept care poate transmite informatii referitoare la performanta indivizilor. Astfel functie de acesta unii indivizi sunt "privighetori" iar alti "pasari de noapte". In prima categorie intra cei care sunt matinali, care se scoala devreme, sunt plini de energie si obtin cele mai bune rezultate In cursul diminetii Ceilalti reprezinta opusul acestora si intra In cea de a doua categorie. Aceste caracteristici individuale, legate de timpul biologic, ne pot transmite informatii legate de performanta indivizilor.

Timpul informational - este interpretat diferit In diverse culturi.

Timpul este vazut ca parte a contextului In care interactioneaza oamenii. El poate fi folosit si simbolic, ca In expresia" Timpul Inseamna bani", expresie care invita la Intrebuintarea rationala a timpului.

Limbajul corpului

Miscarile corpului, numite si "limbajul corpului", pot avea uneori sens simbolic si In acest caz participa la comunicarea nonverbala.

Postura corpului este definitorie pentru anumite mesaje. Umerii lasati sau capul plecat indica timiditate, deprimare, amaraciune, sentiment negativ sau un sentiment de inferioritate, capul sus si umerii drepti transmit multumirea si chiar superioritatea. Intr-o discutie aplecarea spre interlocutor poate Insemna interes, atentie Retragerea corpului, dimpotriva sugereaza respingere. Incrucisarea bratelor la piept semnifica Inchidere In sine fata de interlocutor sau subiectul discutat.

Miscarile capului au anumite semnificatii In comunicarea nonverbala

Datul din cap Inseamna aprobare sau descurajare
Expresiile fetei sunt cele mai usor de controlat. Fiecare parte a fetei noastre comunica. Fata exprima reactia persoanei In cauza la tot ce se spune: surpriza, dezacord, neIntelegere, dezamagire, suparare, durere, interes, dezinteres, etc.
Expresiile fetei trebuiesc corelate cu celelalte miscari ale corpului sau cu mesajele verbale. Expresia fetei poate fi sincera sau simulata si de aceea uneori este chiar greu de descifrat.

Zâmbetul este un gest foarte complex, capabil sa exprime o gama larga de stari, de la placere, bucurie, satisfactie, la promisiune, cinism, jena. Interpretarea sensului zâmbetului variaza Insa de la o cultura la alta fiind In strânsa corelatie cu presupunerile specifice care se fac In legatura cu relatiile interumane In cadrul acelei culturi.

Miscarile ochilor au un rol important In cadrul interactiunii sociale. De exemplu In cadrul unui dialog persoanele se privesc In ochi 25-75 % din timpul conversatiei Scopul privirii In ochi este de a receptiona mesajele vizuale suplimentare, care sa completeze cuvintele sau sa gaseasca In ochii celuilalt un feedback, o reactie la cele afirmate.

Comunicarea de informatii

Modul In care privim si suntem priviti are legatura cu nevoile noastre de aprobare, Incredere, acceptare si prietenie. Chiar si a privi sau nu privi pe cineva are un Inteles Interlocutorii care te privesc In ochi In timpul conversatiei sunt considerati mai credibili decât cei care evita contactul vizual sugerând intentia de a ascunde ceva.
Personalitatea se evidentiaza si prin alte miscari ca : rosul unghiilor, jucatul cu o bijuterie, frecatul nasului, etc. Este greu sa Intelegem sensul acestor miscari deoarece unele se fac inconstient si ele pot ilustra doar o stare interioara (frica, jena, nerabdare). In acest sens nu vorbim de comunicare nonverbala. Daca aceste semne se folosesc intentionat, pentru a spune ceva despre noi, atunci ele constituie comunicare nonverbala.

Gestica In comunicarea nonverbala

Alte miscari ale partilor corpului (mâini, brate, picioare), grupate sub denumirea de "gestica", reprezinta mijloace frecvent folosite In comunicarea nonverbala.
« comunicarea de informatii - pentru a Intari sensul cuvintelor sau a le Inlocui complet ;
« comunicarea de emotii ;
« sustinerea vorbirii - pentru a sublinia Intelesul cuvintelor, a indica diverse persoane sau obiecte , a ilustra forme sau marimi ;
« exprimarea unei relatii - "copierea" In oglinda a gesticii celeilalte persoane Interpretarea unor gesturi:
Strângerea pumnilor denota ostilitate si mânie sau, solidaritate, stres, iar bratele deschise - sinceritate, acceptare. Capul sprijinit In palma-plictiseala, dar palma (degetele) pe obraz, dimpotriva denota interes extrem. Mâinile tinute la spate- superioritate sau Incercare de autocontrol.

Atentie Insa si la diferentele culturale. De exemplu, prin miscarea capului de sus In jos spunem "da", In timp ce oamenii din Sri Lanka redau acelasi lucru prin miscarea capului de la dreapta la stânga. Gestul de aratare cu degetul este considerat nepoliticos la noi, insulta In Thailanda si absolut neutru, de indicare, In SUA. Utilizarea gesticulatiei excesive este considerata nepoliticoasa In multe tari, chiar si la noi, dar gesturile mâinilor au creeat faima de popor pasionat a italienilor. Modul In care americanii Isi Incruciseaza picioarele (relaxat, miscari largi, fara nici o retinere) difera de cel al europenilor (controlat, atent la pozitia finala); cel al barbatilor difera de cel al femeilor. Un american va pune picioarele pe masa daca aceasta Inseamna o pozitie comoda sau daca vrea sa demonstreze un control total asupra situatiei Bâtâitul picioarelor denota plictiseala, nerabdare, stres

Vocea In comunicarea nonverbala

Modul In care ne folosim vocea si calitatile vocale are importanta In procesul de comunicarea nonverbala.
Inaltimea si intensitatea vocii exprima atitudinea dorita. O voce stridenta, tipatoare, ascutita indica mânie, amenintare In timp ce una joasa arata emotie, frica, disperare, tensiune. Volumul vocii ofera indicatii privind personalitatea, atitudinea, sentimentele vorbitorului. Dictia si accentul vocii exprima gradul de educatie si statutul social.

Accentele regionale ne ofera indicatii despre zona geografica de provenienta (moldovean, oltean, ardelean, etc). Gradul de Incredere, autoaprecierea, siguranta de sine se pot transmite prin intermediul vocii; toate aceste informatii despre noi Insine la putem oferi prin comportamentul nostru de comunicare.

Aspectul fizic In comunicarea nonverbala.

Mesaje non verbale sunt transmise si prin intermediul Imbracamintei si accesoriilor pe care le purtam (bijuterii, cravate, ochelari), prin machiaj, coafura/ freza, etc.

Se afirma ca " haina face pe om" si Intr-adevar stim ca oamenii bine Imbracati dau impresia de succes, putere, educatie, bani, etc. Imbracamintea poate accentua frumusetea fizica, naturala, reprezinta un simbol cultural (barbatii Intotdeauna poarta pantaloni) sau subliniaza o traditie (kilt-ul scotian sau sari-ul indian).

Felul In care ne Imbracam ofera si informatii personale. O femeie imbracata provocator poate exprima disponibilitate, sfidarea regulilor sociale pe când o femeie Imbracata decent confera seriozitate, Incredere si are posibilitati mai mari de promovare In piata muncii sau In functii de raspundere Nu trebuie sa fiti eleganti In orice situatie, trebuie Insa sa aveti o tinuta adecvata oricarei situatii

Spatiul personal si teritoriul In comunicarea nonverbala

In general oamenilor le place sa aiba un spatiu propriu, cât de mic, pe care sa-l aranjeze conform dorintelor proprii. Spatiul Imprumuta ceva din personalitatea omului si transmite mesaje non verbale despre ocupant. Spatiul personal poate fi definit ca fiind distanta de la care exista disponibilitatea contactului cu ceilalti

In domeniul comunicarii non verbale exista distantele diferite de comunicare functie de context si de caracterul mesajului transmis.

Astfel:
« zona intima (personala), Intre 0,5-1,2 m este pentru discutii cu caracter personal, fiind Insa total inacceptabila In alte cazuri;
« zona sociala (normala), Intre 1,2-2 m este folosita mai ales la comunicarea interpersonala (colegi de serviciu aflati pe aceiasi treapta ierarhica, prieteni, etc) ;
« zona consultativa, Intre 2-3,5 m este folosita In situatii oficiale (superior, subordonat, consultant-client, angajat - persoana care solicita angajarea, gospodina- vânzatoarea de la magazin) ;
« zona publica, 3,5 m si mai mult In care comunicarea este formala (cursuri, sedinte, discursurile politicienilor, etc) .

Daca o persoana se apropie mai mult decât este potrivit, poate aparea tensiune si chiar ostilitate, stari care vor afecta comunicarea. Atunci când se produce invadarea (violarea) spatiului personal, persoana In cauza se retrage pentru a restabili distanta iar In cazul In care acest lucru nu mai este posibil, se va face tot posibilul ca "invadatorul" sa se retraga la distanta cuvenita. Nu stânjeniti pe cei cu care discutati apropiindu-va de ei mai mult decât trebuie. De obicei când sunteti In picioare, distanta necesara este aceea a strângerii mâinii.

Atingerea In comunicarea nonverbala

Atingerea sau contactul fizic este unul dintre cele mai vechi coduri ale comunicarii non verbale. Ea exprima emotii sau sentimente diferite, de la sentimente calde: iubire, simpatie, Incurajare, pâna la agresiune fizica. Unii oameni evita orice atingere. Forta si tipul de atingere depinde In mare masura de vârsta, statut, relatie si cultura. Gradul de atingere difera de la o cultura la alta. La japonezi, Inclinarea capului Inlocuieste datul mâinii ca salut, In timp ce la eschimosi acest salut se exprima cu o lovitura usoara pe umar

Temperatura, lumina si culoarea

Aceste elemente ale mediului, natural sau ambiant influenteaza modul In care oamenii comunica fara a constitui Insa coduri non-verbale.

Iluminarea corespunzatoare a unui spatiu contribuie la o buna ascultare iar anumite culori au efect stimulativ asupra atentiei Lumina si culoarea pot determina anumite stari si dispozitii fizice. De asemenea, temperatura poate influenta pozitiv sau negativ buna comunicare. Culorile afecteaza comunicarea sub urmatorul aspect: culorile calde (galben, portocaliu, rosu) stimuleaza comunicarea, In timp ce culorile reci (albastru, verde, gri) inhiba comunicarea; monotonia , precum si varietatea excesiva de culoare, inhiba si distrag atentia si comunicarea.

Copierea stilului in comunicarea nonverbala

Oamenii Ii accepta, In mod inconstient cu mai multa usurinta pe aceia cu care se aseamana Studiati cu foarte multa discretie partenerii de discutie si aflati-le stilul. Incercati In cazul In care ei zâmbesc sa zâmbiti iar daca sunt sobrii sa fiti si voi la rândul vostru. Vorbiti tare sau Incet, repede sau rar In stilul partenerului de discutie

Mergi la: sumar comunicare nonverbala

     

accesind acest link ajungeti in pagina index de la copy&paste
si de la acest  link ajungeti in pagina home a blog-ului

 


    E-mail            © 2009-2085 ASCII-Lob       Home    Popescu-Colibasi