|
Am mai spus si repet sunt articole care le consider utile si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez si la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult Valoare Adaugata) Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa acestui articol este aici
In literatura de specialitate sunt mentionate nu o singura definitie a
comunicarii non verbale ci mai multe si toate sunt acceptate. Totul
depinde din ce perspectiva este abordat procesul de transmitere a
semnelor non ligvistice.
Comunicarea nonverbala este cumulul de mesaje, care
nu sunt exprimate prin cuvinte si care pot fi decodificate, creând
Intelesuri Aceste semnale pot repeta, contrazice, Inlocui, completa sau
accentua mesajul transmis prin cuvinte. Importanta comunicarii non
verbale a fost demonstrata In 1967 de catre Albert Mehrabian. In urma
unui studiu, acesta a ajuns la concluzia ca numai 5% din mesaj este
transmis prin comunicare verbala In timp ce 38% este transmis pe cale
vocala si 55% prin limbajul corpului.
Comunicarea nonverbala opusa comunicarii verbale
este conceputa de multa vreme ca limbaj In sens strict. In aceasta
viziune toate celelalte forme de comunicare sunt considerate ca
secundare (scrisul). Teoriile contemporane ale comunicarii influentate
de discipline atât de diverse ca lingvistica enuntarii, psihologie,
sociologie, antropologie, asigura astazi locul cuvenit comunicarii non
verbale, bazandu-se pe ipoteze ale canalelor multiple ale comunicarii
umane. Comunicarea umana este conceputa ca o enuntare eterogena
rezultând din combinarea de elemente vocal acustice si vizual
In literatura de specialitate comunicarea nonverbala a primit de-a lungul timpului o multitudine de definitii,
majoritatea fiind acceptate. Majoritatea definitiilor comunicarii non
verbale vorbesc despre aceasta comunicare nonverbala ca despre un cumul
de mesaje, mesaje ce nu sunt exprimate prin ajutorul cuvintelor, dar
care totusi pot fi decodificate, putând crea Intelesuri.
Cât de importanta este comunicarea non-verbala a demonstrat-o Albert
Mehrabian, In anul 1967. In urma unui studiu despre comunicarea
nonverbala acesta a ajuns la concluzia ca numai 5% din mesaj este
transmis prin comunicare verbala In timp ce 38% este transmis pe cale
vocala si 55% prin limbajul corpului.
Mergi la: sumar comunicare nonverbala
« Comunicarea nonverbala este neintentionata, ea ne
tradeaza emotiile sau atitudinea chiar daca nu dorim acest lucru, deci
trebuie sa fim constienti ca mesajele non verbale uneori pot contrazice
ceea ce afirmam;
- comunicarea nonverbala este alcatuita dintr-un numar de coduri separate
pe care trebuie sa Invatam sa le folosim. Anumite coduri non verbale
sunt universale, fiind Intelese la fel In culturi diferite;
- Abilitatea de comunicare nonverbala creste odata cu vârsta, cu
experienta Cei care comunica bine non verbal, stapânesc In aceeasi
masura si codurile non verbale si de obicei sunt acei care reusesc mai
bine In societate, construiesc relatii bune cu semenii lor si au un
statut social mai bun ;
- Mesajele transmise prin comunicarea non verbale ne furnizeaza
informatii despre problemele personale sau de relationarea la alti
indivizi, despre care am fi jenati sa discutam.
Exista un tip de comunicare nonverbala numit sezonier, care se bazeaza la mesajele receptionate cu ajutorul simturilor vazului, auzului, mirosului, tactil si gustativ ;
Un alt tip de comunicare nonverbala este si ceea ce se numeste comunicarea nonverbala estetica (pictura,
muzica, dans, imagine, etc) care are loc prin intermediul diferitelor
forme de exprimare artistica si comunica diferite emotii artistice ;
Comunicarea nonverbala bazata pe folosirea Insemnelor (steaguri,
insigne, uniforme, etc) si a simbolurilor specifice, ca de exemplu, cele
legate de religie (cruce, altar, icoane, etc) sau statut social
(gradele la ofiteri, titulatura, decoratiile, etc).
Mergi la: sumar comunicare nonverbala
- comunicarea nonverbala are menirea de a o accentua pe cea verbala ;
astfel, profesorul poate Intari prin anumite elemente de mimica sau de
gestica importanta unei anumite parti din mesaj din ceea ce transmite,
In timpul orelor, elevilor ;
- comunicarea nonverbala poate sa completeze mesajul transmis pe cale verbala ;
In acest mod, sa ne Inchipuim acelasi material Inregistrat si audiat
apoi de elevi si, In al doilea caz, prezentat de cadrul didactic la
propriu; anumite parti ale mesajului verbal pot fi nu doar accentuate,
ci, ele pot fi completate fericit cu un impact considerabil asupra
sporirii motivatiei Invatarii ; cineva care spune o gluma zâmbeste In
timp ce face acest lucru, cineva care anunta o veste trista are o mimica
In concordanta cu aceasta;
- comunicarea nonverbala poate, In mod deliberat, sa contrazica anumite aspecte ale comunicarii verbale
; atunci când, spre exemplu, trebuie sa efectuam o critica, un zâmbet
care contravine aspectului negativ al mesajului verbalizat poate sa
instaureze o atmosfera pozitiva si relaxanta, care sa faca - aparent
paradoxal - critica mai eficienta In urmarirea scopurilor acesteia
privind schimbari comportamentale la nivelul persoanei mustrate;
- o alta functie a comunicarii non verbale este aceea de a regulariza fluxul comunicational si de a pondera dinamica proprie comunicarii verbalizate ;
- comunicarea nonverbala repeta sau reactualizeaza Intelesul
comunicarii verbale, dând posibilitatea receptorului comunicarii sa
identifice In timp real un Indemn aflat In «spatele" unei afirmatii.
Mergi la: sumar comunicare nonverbala
Limbajul tacerii
In comunicarea nonverbala. prin tacere (ascultare pasiva) se poate
exprima intentia de continuare a unei expuneri, dezvaluirea unor idei,
sentimente sau atitudini care ar putea fi blocate prin interventie
verbala.
O solutie pentru situatia In care nu se stie cum sa se interpreteze
tacerea poate fi feedback-ul.
Limbajul timpului
Limbajul timpului este perceput diferit, In functie de societate sau cultura. Chiar si In
aceleiasi culturi, modul cum este perceput timpul poate fi diferit.
Exemplu: 30 minute petrecute cu cineva care nu-ti este pe plac poate fi
considerat ca "pierdere de vreme" iar cu cineva drag poate fi considerat
"o vesnicie".
Timpul biologic - este un concept care poate transmite informatii
referitoare la performanta indivizilor. Astfel functie de acesta unii
indivizi sunt "privighetori" iar alti "pasari de noapte". In prima
categorie intra cei care sunt matinali, care se scoala devreme, sunt
plini de energie si obtin cele mai bune rezultate In cursul diminetii
Ceilalti reprezinta opusul acestora si intra In cea de a doua categorie.
Aceste caracteristici individuale, legate de timpul biologic, ne pot
transmite informatii legate de performanta indivizilor.
Timpul informational - este interpretat diferit In diverse culturi.
Timpul este vazut ca parte a contextului In care interactioneaza
oamenii. El poate fi folosit si simbolic, ca In expresia" Timpul
Inseamna bani", expresie care invita la Intrebuintarea rationala a
timpului.
Limbajul corpului
Miscarile corpului, numite si "limbajul corpului", pot avea uneori
sens simbolic si In acest caz participa la comunicarea nonverbala.
Postura corpului este definitorie pentru anumite mesaje. Umerii
lasati sau capul plecat indica timiditate, deprimare, amaraciune,
sentiment negativ sau un sentiment de inferioritate, capul sus si umerii
drepti transmit multumirea si chiar superioritatea. Intr-o discutie
aplecarea spre interlocutor poate Insemna interes, atentie Retragerea
corpului, dimpotriva sugereaza respingere. Incrucisarea bratelor la
piept semnifica Inchidere In sine fata de interlocutor sau subiectul
discutat.
Miscarile capului au anumite semnificatii In comunicarea nonverbala
Datul din cap Inseamna aprobare sau descurajare
Expresiile fetei sunt cele mai usor de controlat. Fiecare parte a fetei
noastre comunica. Fata exprima reactia persoanei In cauza la tot ce se
spune: surpriza, dezacord, neIntelegere, dezamagire, suparare, durere,
interes, dezinteres, etc.
Expresiile fetei trebuiesc corelate cu celelalte miscari ale corpului
sau cu mesajele verbale. Expresia fetei poate fi sincera sau simulata si
de aceea uneori este chiar greu de descifrat.
Zâmbetul este un gest foarte complex, capabil sa exprime o gama larga
de stari, de la placere, bucurie, satisfactie, la promisiune, cinism,
jena. Interpretarea sensului zâmbetului variaza Insa de la o cultura la
alta fiind In strânsa corelatie cu presupunerile specifice care se fac
In legatura cu relatiile interumane In cadrul acelei culturi.
Miscarile ochilor au un rol important In cadrul interactiunii
sociale. De exemplu In cadrul unui dialog persoanele se privesc In ochi
25-75 % din timpul conversatiei Scopul privirii In ochi este de a
receptiona mesajele vizuale suplimentare, care sa completeze cuvintele
sau sa gaseasca In ochii celuilalt un feedback, o reactie la cele
afirmate.
Comunicarea de informatii
Modul In care privim si suntem priviti are legatura cu nevoile
noastre de aprobare, Incredere, acceptare si prietenie. Chiar si a privi
sau nu privi pe cineva are un Inteles Interlocutorii care te privesc In
ochi In timpul conversatiei sunt considerati mai credibili decât cei
care evita contactul vizual sugerând intentia de a ascunde ceva.
Personalitatea se evidentiaza si prin alte miscari ca : rosul unghiilor,
jucatul cu o bijuterie, frecatul nasului, etc. Este greu sa Intelegem
sensul acestor miscari deoarece unele se fac inconstient si ele pot
ilustra doar o stare interioara (frica, jena, nerabdare). In acest sens
nu vorbim de comunicare nonverbala. Daca aceste semne se folosesc
intentionat, pentru a spune ceva despre noi, atunci ele constituie
comunicare nonverbala.
Gestica In comunicarea nonverbala
Alte miscari ale partilor corpului (mâini, brate, picioare), grupate
sub denumirea de "gestica", reprezinta mijloace frecvent folosite In
comunicarea nonverbala.
« comunicarea de informatii - pentru a Intari sensul cuvintelor sau a le Inlocui complet ;
« comunicarea de emotii ;
« sustinerea vorbirii - pentru a sublinia Intelesul cuvintelor, a indica diverse persoane sau obiecte , a ilustra forme sau marimi ;
« exprimarea unei relatii - "copierea" In oglinda a gesticii celeilalte persoane
Interpretarea unor gesturi:
Strângerea pumnilor denota ostilitate si mânie sau, solidaritate, stres,
iar bratele deschise - sinceritate, acceptare. Capul sprijinit In
palma-plictiseala, dar palma (degetele) pe obraz, dimpotriva denota
interes extrem. Mâinile tinute la spate- superioritate sau Incercare de
autocontrol.
Atentie Insa si la diferentele culturale. De exemplu, prin miscarea
capului de sus In jos spunem "da", In timp ce oamenii din Sri Lanka
redau acelasi lucru prin miscarea capului de la dreapta la stânga.
Gestul de aratare cu degetul este considerat nepoliticos la noi, insulta
In Thailanda si absolut neutru, de indicare, In SUA. Utilizarea
gesticulatiei excesive este considerata nepoliticoasa In multe tari,
chiar si la noi, dar gesturile mâinilor au creeat faima de popor
pasionat a italienilor. Modul In care americanii Isi Incruciseaza
picioarele (relaxat, miscari largi, fara nici o retinere) difera de cel
al europenilor (controlat, atent la pozitia finala); cel al barbatilor
difera de cel al femeilor. Un american va pune picioarele pe masa daca
aceasta Inseamna o pozitie comoda sau daca vrea sa demonstreze un control
total asupra situatiei Bâtâitul picioarelor denota plictiseala, nerabdare, stres
Vocea In comunicarea nonverbala
Modul In care ne folosim vocea si calitatile vocale are importanta In procesul de comunicarea nonverbala.
Inaltimea si intensitatea vocii exprima atitudinea dorita. O voce
stridenta, tipatoare, ascutita indica mânie, amenintare In timp ce una
joasa arata emotie, frica, disperare, tensiune. Volumul vocii ofera
indicatii privind personalitatea, atitudinea, sentimentele vorbitorului.
Dictia si accentul vocii exprima gradul de educatie si statutul social.
Accentele regionale ne ofera indicatii despre zona geografica de
provenienta (moldovean, oltean, ardelean, etc). Gradul de Incredere,
autoaprecierea, siguranta de sine se pot transmite prin intermediul
vocii; toate aceste informatii despre noi Insine la putem oferi prin
comportamentul nostru de comunicare.
Aspectul fizic In comunicarea nonverbala.
Mesaje non verbale sunt transmise si prin intermediul Imbracamintei si accesoriilor pe care le purtam (bijuterii, cravate, ochelari), prin machiaj, coafura/ freza, etc.
Se afirma ca " haina face pe om" si Intr-adevar stim ca oamenii bine
Imbracati dau impresia de succes, putere, educatie, bani, etc.
Imbracamintea poate accentua frumusetea fizica, naturala, reprezinta un
simbol cultural (barbatii Intotdeauna poarta pantaloni) sau subliniaza o
traditie (kilt-ul scotian sau sari-ul indian).
Felul In care ne Imbracam ofera si informatii personale. O femeie
imbracata provocator poate exprima disponibilitate, sfidarea regulilor
sociale pe când o femeie Imbracata decent confera seriozitate, Incredere
si are posibilitati mai mari de promovare In piata muncii sau In
functii de raspundere Nu trebuie sa fiti eleganti In orice situatie,
trebuie Insa sa aveti o tinuta adecvata oricarei situatii
Spatiul personal si teritoriul In comunicarea nonverbala
In general oamenilor le place sa aiba un spatiu propriu, cât de mic,
pe care sa-l aranjeze conform dorintelor proprii. Spatiul Imprumuta
ceva din personalitatea omului si transmite mesaje non verbale despre
ocupant. Spatiul personal poate fi definit ca fiind distanta de la care
exista disponibilitatea contactului cu ceilalti
In domeniul comunicarii non verbale exista distantele diferite de
comunicare functie de context si de caracterul mesajului transmis.
Astfel:
« zona intima (personala), Intre 0,5-1,2 m este pentru discutii cu
caracter personal, fiind Insa total inacceptabila In alte cazuri;
« zona sociala (normala), Intre 1,2-2 m este folosita mai ales la
comunicarea interpersonala (colegi de serviciu aflati pe aceiasi treapta
ierarhica, prieteni, etc) ;
« zona consultativa, Intre 2-3,5 m este folosita In situatii oficiale
(superior, subordonat, consultant-client, angajat - persoana care
solicita angajarea, gospodina- vânzatoarea de la magazin) ;
« zona publica, 3,5 m si mai mult In care comunicarea este formala (cursuri, sedinte, discursurile politicienilor, etc) .
Daca o persoana se apropie mai mult decât este potrivit, poate aparea
tensiune si chiar ostilitate, stari care vor afecta comunicarea. Atunci
când se produce invadarea (violarea) spatiului personal, persoana In
cauza se retrage pentru a restabili distanta iar In cazul In care acest
lucru nu mai este posibil, se va face tot posibilul ca "invadatorul" sa
se retraga la distanta cuvenita. Nu stânjeniti pe cei cu care discutati
apropiindu-va de ei mai mult decât trebuie. De obicei când sunteti In
picioare, distanta necesara este aceea a strângerii mâinii.
Atingerea In comunicarea nonverbala
Atingerea sau contactul fizic este unul dintre cele mai vechi coduri
ale comunicarii non verbale. Ea exprima emotii sau sentimente diferite,
de la sentimente calde: iubire, simpatie, Incurajare, pâna la agresiune
fizica. Unii oameni evita orice atingere. Forta si tipul de atingere
depinde In mare masura de vârsta, statut, relatie si cultura. Gradul de
atingere difera de la o cultura la alta. La japonezi, Inclinarea capului
Inlocuieste datul mâinii ca salut, In timp ce la eschimosi acest salut
se exprima cu o lovitura usoara pe umar
Temperatura, lumina si culoarea
Aceste elemente ale mediului, natural
sau ambiant influenteaza modul In care oamenii comunica fara a constitui Insa coduri non-verbale.
Iluminarea corespunzatoare a unui spatiu contribuie la o buna
ascultare iar anumite culori au efect stimulativ asupra atentiei Lumina
si culoarea pot determina anumite stari si dispozitii fizice. De
asemenea, temperatura poate influenta pozitiv sau negativ buna
comunicare.
Culorile afecteaza comunicarea sub urmatorul aspect: culorile calde
(galben, portocaliu, rosu) stimuleaza comunicarea, In timp ce culorile
reci (albastru, verde, gri) inhiba comunicarea; monotonia , precum si
varietatea excesiva de culoare, inhiba si distrag atentia si
comunicarea.
Copierea stilului in comunicarea nonverbala
Oamenii Ii accepta, In mod inconstient cu mai multa usurinta pe aceia
cu care se aseamana Studiati cu foarte multa discretie partenerii de
discutie si aflati-le stilul.
Incercati In cazul In care ei zâmbesc sa zâmbiti iar daca sunt sobrii
sa fiti si voi la rândul vostru. Vorbiti tare sau Incet, repede sau rar
In stilul partenerului de discutie
Mergi la: sumar comunicare nonverbala
accesind acest link ajungeti in pagina index de la copy&paste
si de la acest link ajungeti in pagina home a blog-ului
|
|