Sunt articole care exemplifica ce sustin si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa-dilemaveche
Zilele trecute, cardinalul Gianfranco Ravasi a propus reflectiei
publice bucurestene (la Ateneul Român si la Colegiul Noua Europa) tema
dialogului necesar dintre credinta si necredinta. Initiativa înaltului
prelat se înscrie într-un program („Il Cortile dei Gentili“, „Curtea
Neamurilor“), organizat de Sfîntul Scaun pentru stimularea comunicarii
dintre cei ce cred (cu toate deosebirile implicate de diversitatea
religiilor) si cei ce nu cred (dar sînt dispusi sa participe laolalta cu
ceilalti la o interogatie comuna).
Mi-am amintit, cu acest prilej, de o vorba de duh – una dintr-o mie – a lui Henri Wald: „Sînt un om credincios. Cred
ca Dumnezeu nu exista“. Dincolo de poanta, afirmatia aceasta deschide o
suita de subteme, care ar merita sa fie dezvoltate. Ea semnaleaza, de
pilda, faptul ca ateismul nu e mai putin o „credinta“ decît credinta
însasi. La fel de greu de argumentat rational, la fel de radical si în
aceeasi masura pasibil de „fundamentalism“. Pe de alta parte, sîntem
îndemnati sa observam ca nu exista doar categoria credinciosilor si cea a
necredinciosilor. Exista si categoria celor care cred ca cred (dar, în
realitate, adera la o forma de ritualism cutumiar) si categoria celor
care nu cred ca cred, pentru ca îsi fac o idee falsa despre ce
înseamna „a crede“. E un tip de amplasament spiritual pe care
Dostoievski i-l atribuie lui Stavroghin.
Cei care cred ca cred ilustreaza tipul de derapaj pe care parintele
Andrei Scrima îl numea „ortopraxie“. Sînt sîrguinciosii „gesticulatiei“
religioase, cei care se simt „în ordine“ pentru ca ponteaza birocratic
la oficierea liturghiei, manînca de post si se roaga doar „cu buzele“
(Matei, 15, 8). Cei care spun toata ziua „Doamne, Doamne!“ (Matei, 7,
21) si se socotesc îndreptatiti, pe baza zelului lor exterior, sa capete
un fotoliu de orchestra în rai. Cei care sînt siguri de mîntuirea lor
si privesc condescendent spre semenii lor mai putin norocosi. Evident,
credinta care nu devine
si un mod de
a fi, care nu-si
practica premisele, care nu
participa
la viata comunitara nu depaseste nivelul speculatiei intelectuale si al
„gratuitatii“ estetizante. Dar credinta care se epuizeaza în ritualism
bigot si superstitie coregrafica nu e mai putin lovita de vacuitate.
Credinciosul „instalat“ confortabil în credinta sa, credinciosul care nu
mai are întrebari, drame, griji sufletesti, stupori si incertitudini e
un simplu functionar bisericesc, a carui suficienta, al carui
„sedentarism“ spiritual pot fi exasperante pentru Dumnezeu însusi (cf.
Isaia, 1, 11-15).
La celalalt pol se situeaza cei care nu cred ca cred, pentru
ca au despre credinta o imagine în acelasi timp schematica si
sofisticata. Schematica, atunci cînd o confunda cu obedienta formala, cu
stricta „executie“ a canoanelor. Sofisticata, atunci cînd o plaseaza pe
un cer intangibil si solemn, cînd nu concep faptul de a crede decît ca
pe o stare de „rapire“ perpetua, de beatitudine fara bresa. Daca idolatrizezi
credinta, daca îti faci „chip cioplit“ din „sublimitatea“ ei, vei trai
necontenit cu senzatia ca experienta credintei îti este, din principiu,
refuzata, ca nu esti si nu vei fi niciodata demn de înaltimile ei. E un
mod de a nu percepe componenta de „asteptare“ si de încredere pe care
actul credintei o presupune. Or, exista cîteva parabole
nou-testamentare, construite tocmai pe metafora asteptarii unui stapîn absent („Slujitorul credincios si întelept“, „Slugile veghetoare“, „Portarul“, „Cele zece fecioare“).
Credinta, spune undeva Nicolae Steinhardt, n-are nimic de-a face cu
„înalta spiritualitate“. Ea poate fi degustare extatica a fulgurantei Prezente divine, dar poate fi si întelepciunea de a astepta rabdator, disponibil, pregatit, momentul manifestarii ei. În parabolele amintite „stapînul“ e întotdeauna plecat. Si îsi someaza supusii sa-l astepte, sa vegheze
pîna în clipa întoarcerii sale. Iar asteptarea cuviincioasa, orientata,
plina de speranta, e una din fetele credintei. Asteptarea ca anticipare a Prezentei, relatia vie cu Cel temporar absent, capacitatea de a-ti administra viata prin raportare la un reper inevident –
iata tot atîtea chipuri ale credintei, asa cum poate fi ea traita în
limitele conditiei umane. Cel ce crede e, fara încetare, într-un riscant
dialog cu necredinta, tot astfel cum cel ce nu crede e mereu cuplat la
orizontul credintei. Ca în versetul 24 din capitolul 9 al Evangheliei dupa Marcu: „Cred, Doamne, ajuta necredintei mele!“.
Asteptarea, încrederea ramân notiuni pure daca nu sunt însufletite de sens, întotdeauna provizoriu, întotdeauna necesar.
nu este specifica
doar credintei, Domnule Plesu. Ea e mijlocul actional al întregii
existente, este acea urmare a reflexului. O inima are tot atâta nevoie
de o bataie cat de momentul acela neauzit dintre. Si sa nu ne miram daca
momentul bataii este cel al asteptarii.
Am omis „hiat-ul” dinaintea oricarui reflex pentru ca nu îl cunosc asa
cum nu-l cunoasteti nici dumneavoastra, dincolo de subtilitatile ori,
mai potrivit, fraudele rationale pe care le faceti atunci când urcati un
subdomeniu precum credinta la rang de esenta a existentei, rang pe care
îl ocupa în mod firesc viata însasi. Credinta, oricât de abrupt ar
parea, ramâne unul dintre mijloacele instinctului de a se adapta.
Feed-back-ul actiunilor mele este numit creativitate(evolutie) si se
afla în slujba vietii pe toata întinderea ei, nicidecum a unei notiuni
precum credinta. În fata unui onest „nu stiu” cei care cred
„stiu”(mint). Se întâmpla ca ei, în tavaleala lor de domni „subtili”, în
rând cu lumea, sa fie savurosi, dar asta nu-i o scuza. Urmând acelasi
fir, aflam cum imobilitatea din asteptare si încredere a devenit în
România model de „rezistenta” pe vremea comunismului. „Datorita” acestui
mod de a improviza aceasta tara nu a reusit sa ajunga în sânul lumii cu
o creatie universala autentica. Ar fi timpul sa vorbim despre
onestitate ca mai apoi, ramasi singuri, sa o putem lua de la capat, sa
cream.
Mama nu are bani sa plateasca întretinerea dar e sigura, cum era si
acum o saptamâna, ca duminica va câstiga la 6 din 49. Dumneavoastra
„asteptati cu încredere”. Eu astept sa învat de la dumneavoastra.
Sper si aceasta e într-adevar o credinta, ca n-o sa ma faceti în al dumneavoastra stil pedant - troaca de porci.
Hai sa nu mai dumnezeim viata, ca e asa ca noi!