Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa-descopera
Abilitatile spatiale de care da dovada un adolescent pot prezice creativitatea si reusitele pe care le va avea acesta de-a lungul vietii, sugereaza o noua cercetare.
Cum putem sti care va fi viitorul unui adolescent?
Studiul a analizat succesul profesional al oamenilor care, atunci când aveau 13 ani au dat testele SAT si un alt test numit Differential Aptitude Test, deoarece erau considerati deosebit de inteligenti.
Differential Aptitude Test
masoara aptitudinile legate de problemele spatiale, capacitatea de a vizualiza si manipula obiecte bidimensionale si tridimensionale. În timp ce rezultatele obtinute la testele de matematica si la cele verbale s-au dovedit a prezice cu acuratete realizarile pe care le vor avea tinerii în viata, scorurile obtinute la testele ce verificau capacitatile spatiale au adus un plus important de acuratete.
Oamenii de stiinta de la Universitatea Vanderbilt sustin ca descoperirile lor pot demonstra ca este momentul ca testele standardizate pentru absolventii de liceu sa se concentreze mai mult pe abilitatea spatiala , tocmai pentru a ajuta la identificarea acelor copii care exceleaza în acest domeniu. În acest fel, ei vor putea beneficia de mai multa atentie si vor fi sustinuti pentru a-si dezvolta taletul.
„Dovezile din ultimele decenii au indicat ca abilitatile spatiale ne dau ceva ce nu obtinem din masurile traditionale folosite în selectia educationala. Riscam sa pierdem un Edison sau Ford ai zilelor noastre”, a declarat David Lubinski, coordonatorul studiului.
Începând din anii 1970, dr. Lubinski a monitorizat 563 de studenti care se clasasera în primii 0,5% în topul celor mai mari note SAT, acum 30 de ani când ei aveau 13 ani. De asemenea, în acea perioada, copiii rezolvasera si testul Differential Aptitude Test.
Ani mai târziu, s-a constatat ca tinerii care au obtinut scoruri exceptionale la SAT aveau realizari mai mari, masurate prin numarul de lucrari publicate si brevete înregistrate. Însa, în rândul celor care au obtinut si cele mai mari rezultate la testul ce le masura capacitatile spatiale (pe care cercetatorii le considera critice pentru diagnosticarea viitoarelor realizari în tehnologie, inginerie, matematica si stiinta) s-a observat o rata de succes si mai mare.
Psihologii specializati în studierea capacitatilor cognitive au suspectat de mult timp ca abilitatile spatiale reprezinta cheia succesului în domeniul tehnic. Studii anterioare au demonstrat ca studentii care au capacitati spatiale mai dezvoltate nu numai ca sunt suprereprezentati,dar primesc putina îndrumare în liceu, motiv pentru care obtin rezultate mai slabe.
Corelatia a „fost suspectata, dar nu si cercetata în profunzime” precum puterea predictiva a abilitatilor matematice, explica David Geary, un psiholog de la Universitatea Missouri. Potrivit lui, noua cercetare este semnificativa pentru a demonstra ca „nivelurile ridicate ale rezultatelor din domeniile STEM (stiinta, tehnologie, inginerie si matematica) nu sunt asociate doar cu abilitatile matematice”.
Testarea capacitatilor spatiale nu este o sarcina deosebit de dificila, a adaugat dr. Geary, însa ea nu face parte din testarea standardizata deoarece este considerata o functie cognitiva (care tine de IQ si testele de inteligenta), nefiind un talent dobândit în scoala. (provine din "mama" zic eu!)
„Nu este ca matematica sau engleza, nu face parte din curriculumul academic. este mai mult o competenta de baza. Din acest motiv oamenii nu s-au gândit la asta când au dezvoltat aceste teste”, a mai adaugat dr. Geary.
De asemenea, este o competenta asociata mai mult cu barbatii, decât cu femeile. În actualul studiu, baietii au depasit cu mult fetele din punct de vedere numeric. M;ai exact. în cercetare au fost implicate 393 de baieti si 170 de fete. Cu toate acestea, în urma studiului nu s-au gasit diferente în ceea ce priveste nivelul realizarilor la adulti, chiar daca femeile erau mai des întâlnite profesând în medicina si stiinte sociale.
Sursa: NY Times
|