Sunt articole care exemplifica ce sustin si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa
Filmul combina cercetarea de investigatie si rarele imagini de arhiva, pentru a urmari povestea nespusa a uzurii morale planificate, de la începuturile sale, în anii '20, prin aparitia unui cartel secret, înfiintat în mod expres, pentru a limita durata de viata a becurilor incandescente, pâna la povesti actuale care implica echipamente electronice de vârf (cum ar fi iPod) si spiritul de opozitie, tot mai intens, în rândul consumatorilor obisnuiti.
Conceptul "planned obsolescence" si echivalentul lui românesc, "uzura morala planificata", ascund unele capcane: produsele nu doar se uzeaza moral sau se demodeaza, pur si simplu, ca în cazul produselor de îmbracaminte, de exemplu, ci, în foarte multe cazuri, sunt programate tehnologic sa se autodefecteze sau sa se blocheze, dupa un ciclu redus de functionare, aceasta fiind si latura cea mai imorala a întregii afaceri: fabricarea intentionata a unor produse de proasta calitate, în scopul fortarii achizitionarii de noi produse, la fel de aratoase si de proaste, calitativ vorbind.
Autor:
Florian Saiu
Iul 2021
In Livermore, un orasel american situat la 65 de kilometri de San Francisco,
turisti din toata lumea vin sa vada cu propriii ochi o minune a tehnologiei „old-school”: becul care
functioneaza de 120 de ani! Si nu, nu este nicio smecherie la mijloc. Dimpotriva!
Compania Shelby Electrical a creat „Becul de o suta de ani”, asa cum l-a numit
pompos (si pe buna dreptate) in 1901, fara ca inginerii americani sa ia serios in calcul
probabilitatea ca acesta sa depaseasca cu doua decenii (deja) data expirarii estimate in momentul
fabricatiei. Este vorba despre un bec din sticla modelata cu mana, dotat cu filament de carbon de
30 W, care mai are acum o putere de doar 4 W - un fel de lumina de veghe pentru copii. Cum este
totusi posibil ca el sa se afle inca in stare de functionare, mai ales ca a fost „stins” doar de cateva
ori in tot acest interval? Este un mister si ridica in mod inevitabil intrebarea: de ce, daca Statia de
Pompieri din Livermore are un bec care inca arde la ani buni de la implinirea varstei de un secol,
restul lumii are becuri care se strica dupa sase luni? Tare chestiune! „Acel bec Shelby prafuit
detine secretul consumerismului. Este primul pas pe drumul care duce la prima nascocire a uzurii
planificate si la crearea upgradarii continue”, apreciaza Jacques Peretti, jurnalist de investigatii
BBC in cercetarea sa: „Intelegerile care ne-au schimbat lumea” (Editura Litera, 2019). Astazi,
upgrade-ul este, intr-adevar, un mod de viata. Ne schimbam telefoanele la fiecare 11 luni si 28%
dintre noi schimbam canapeaua la fiecare trei ani. Mai mult, partenerul il schimbam in medie la
fiecare doi ani si noua luni (pentru cei 28% o canapea rezista mai mult decat o relatie!). Apartinem
cultului global a ceea ce designerii de produse numesc „nou-ism infinit”. Adica? Manifestam nu
doar o neincredere fata de orice este „vechi”, ci fata de orice am upgradat cu doar cateva
saptamani in urma, fapt care face acel ceva sa se transforme in ceva cu adevarat „vechi”. In capul
nostru, bineinteles.
Stenogramele din Berlinul de Est
Upgrade-ul chiar a fost transferat de la obiecte la oameni - mai evidentiaza Jacques
Peretti in studiul sau. Imbunatatirea de sine perpetua este o obsesie in fiecare sfera a vietii:
perfectionarea corpului la sala, faptul de a deveni, la locul de munca, tot mai productiv, un coleg,
un partener, un bucatar, un amant, un parinte, un ingrijitor, un om tot mai bun. Acest neobosit si
atotcuprinzator efort destinat imbunatatirii de sine este caracteristic pentru cultura upgrade-ului.
„Aceasta nu a aparut, ca prin minune, de nicaieri, ci a fost planificata, iar becul Shelby este primul
indiciu menit sa ne lamureasca asupra modului in care a avut loc aceasta planificare”, speculeaza
Jacques Peretti. Al doilea indiciu - completeaza jurnalistul britanic - se gaseste la 9.000 de
kilometri distanta. Unde, ce, cum? In 1989, cand comunismul se prabusea, iar multimile se catarau
pe Zidul Berlinului, un istoric numit Gunter Hess intra neobservat intr-o cladire din Berlinul de
Est: sediul Companiei Electrice Osram. Inauntru, Hess a gasit fisete rasturnate si hartii imprastiate
pe podea. Barbatul a inceput sa selecteze hartii, apoi ceva i-a captat atentia: niste stenograme
confidentiale de la o intalnire de la Geneva, din 1932, purtate intre doi dintre cei mai importanti
membri ai consiliului de administratie ai Osram si cele mai mari cinci companii electrice din lume.
Dovezile unui complot! Da, ati citit bine. Cercetarile jurnalistului BBC o demonstreaza: „Cand,
doua decenii mai tarziu, l-am intalnit pe Gunter Hess intr-o cafenea din Berlin si l-am intrebat de
ce erau aceste hartii atat de speciale, Gunter si-a deschis servieta. Cei mai mari cinci producatori
de becuri de pe pamant se intalneau la Geneva pentru a lua o decizie de politica economica ce avea
sa schimbe cursul istoriei. Aveau sa creeze un cartel secret, cunoscut drept Phoebus, cu un scop
anume: acela de a scoate din afaceri pe oricine crea un bec care dura mai mult de sase luni”.
Intelegerea celor cinci giganti
Dura viata in lumea afacerilor mari, nu? Oricum, documentele descoperite de Peretti
au demonstrat ceea ce credeam cu totii ca exista sau cel putin banuiam ca exista cand fierbatorul
ori becul nostru de veioza inceta sa mai functioneze, in mod misterios, la doar sase luni dupa ce-l
cumparasem: uzura planificata. Si asta pe buna dreptate. Cartelul Phoebus a fost fondat de William
Meinhardt de la Osram si de Anton Philips, fondatorul gigantului electric olandez Philips
Electrical. Ei au vrut sa sistematizeze uzura, impunand o politica economica globala in ceea ce
priveste durata de viata a unui bec si distrugand orice companie care devia de la norma stabilita de
cartel. Ii cedam din nou cuvantul lui Jacques Peretti: „Hess mi-a dezvaluit numele
semnatarilor/reprezentantilor firmelor de la intalnirea inaugurala a cartelului Phoebus. Printre ei se
numarau cea mai mare companie electrica a Americii, General Electric, AE din Marea Britanie,
Compagnie Des Lampes din Franta, GE Socidead Anonyma din Brazilia, cel mai mare producator
de bunuri electrice al Chinei, General Edison, Lamparas Electricas din Mexic si Tokyo Electric”.
Ce-au pus la cale rechinii electricitatii programate? Din nou Peretti: „Procesele-verbale infatisau
planul in termeni precisi: scurtarea vietii fiecarui bec electric la sase luni. In cazul in care cineva
nu respecta planul, avea sa fie amendat, in conformitate cu o gama ajustabila de amenzi care se
plateau toate in franci elvetieni sau in marci germane”. Cele cinci mari companii internationale nu
produceau pur si simplu becuri electrice. Ele furnizau infrastructura de baza a vietii moderne:
iluminatul stradal, firele de cupru pentru liniile telefonice, cablajul pentru nave, poduri, linii de
tren si de tramvai. Fabricau bunuri de consum durabile, precum frigidere si cuptoare, dar furnizau
si componentele electrice pentru masini, case si birouri. Asa, si? Din 1932, in urma intelegerii
stabilite intre membrii cartelului Phoebus, toate acestea aveau sa fie facute in asa fel incat sa se
strice. Doua mii de ani de ingeniozitate in fabricarea bunurilor manufacturiere, in asa fel incat sa
reziste, aveau sa ia sfarsit.
Facea cartelul Phoebus ceva rau?
Socant, dar adevarat. „De atunci inainte, productia de masa avea sa implice, in mod
contraintuitiv, planificarea inginereasca inversa a unui obiect, de la momentul in care trebuia sa se
strice inapoi. Fiecare obiect avea sa aiba o durata de viata diferita inscrisa pe un tabel. Gunter Hess
mi-a aratat categoriile calibrate meticulos pe o gama ajustabila a uzurii, mazgalite in casute cu un
scris foarte mic, fiecare casuta incluzand o durata de viata”. Pur si simplu, fascinant! Si asta nu e
totul, normal. Iata continuarea: „Amanunt crucial, consumatorul nu trebuia sa stie absolut nimic
despre acest lucru (si n-a stiut!). Becul electric de la Statia de Pompieri din Livermore a fost
singurul care a scapat de aceasta conjuratie... Facea Phoebus ceva rau?”. Raspunsul a venit tot de
la Jacques Peretti: „In 1932, lumea libera facea echilibristica intre depresiune si revenire
economica pe o muchie de cutit. Adolf Hitler era pe cale sa preia puterea in Germania. Planul
Phoebus de sistematizare a uzurii planificate nu vindea pur si simplu mai multe becuri electrice, ci
salva capitalismul si, implicit, democratia, cand acestea erau amenintate in modul cel mai evident.
Ii facea pe oameni sa cumpere, sa tot cumpere. Atat timp cat banii circulau, lumea libera continua
sa existe”.
Cresterea cererii, cresterea profitului
Complotul uzurii morale planificate este o teorie potrivit careia cei mai importanti
producatori de becuri incandescente din lume au conspirat, la inceputul secolului al XX-lea,
pentru a mentine durata de viata a becurilor lor cu mult sub capacitatile reale tehnologice. In acest
fel asigurau cererea continua pentru mai multe becuri si, prin urmare, cresterea profitului pe
termen lung.
In 1939 s-a dat „stingerea”. Oare?
Becurile incandescente au fost inventate de chimistul englez Humphry Davy, in 1809.
Pana la inventatorul Thomas Edison nu exista nicio modalitate de a le produce in masa, pentru
comercializare. In 1924, cei mai importanti producatori de becuri au format Cartelul Phoebus, o
organizatie internationala care a avut intentia de a standardiza/controla industria becurilor. Cartelul
a fost (oficial) desfiintat in 1939.
Un accident bizar
In 1975, germanul Dieter Binninger a inventat un bec cu speranta de viata de 150.000
de ore (17 ani de utilizare continua). Becul se numea Ewigkeitsglühbirne, in traducere - „Lampa
vesnica”. Ciudat, dar la scurta vreme dupa ce a gasit un sponsor dispus sa-i sustina proiectul
revolutionar, in 1991, Binninger a murit in timpul unui zbor cu avionul. Tragicul eveniment a fost
catalogat oficial drept un accident. De atunci, brevetul lui Dieter s-a pierdut in anonimat.
Cei mai mari cinci producatori de becuri de pe pamant se intalneau la Geneva pentru
a lua o decizie de politica economica ce avea sa schimbe cursul istoriei. Aveau sa creeze un cartel
secret, cunoscut drept Phoebus, cu un scop anume: acela de a scoate din afaceri pe oricine crea un
bec care dura mai mult de sase luni”, Jacques Peretti, jurnalist de investigatii BBC
Cartelul Phoebus a fost fondat de William Meinhardt de la Osram si de Anton
Philips, fondatorul gigantului electric olandez Philips Electrical. Ei au vrut sa sistematizeze uzura,
impunand o politica economica globala in ceea ce priveste durata de viata a unui bec si distrugand
orice companie care devia de la norma stabilita de cartel
Planul Phoebus de sistematizare a uzurii planificate nu vindea pur si simplu mai
multe becuri electrice, ci salva capitalismul si, implicit, democratia, cand acestea erau amenintate
in modul cel mai evident”, Jacques Peretti, jurnalist de investigatii BBC
Statisticile privind politica upgrade sunt inspaimantatoare: ne schimbam telefoanele
la fiecare 11 luni si 28% dintre noi schimbam canapeaua la fiecare trei ani. Mai mult, partenerul il
schimbam in medie la fiecare doi ani si noua luni (pentru cei 28% o canapea rezista mai mult decat
o relatie!)
Becurile rusesti au o durata de viata de doua ori mai mare decat a celor produse in
Occident. In China, de pilda, un bec „arde”, in medie, 5.000 de ore, mult peste media becurilor
comercializate in Europa de Vest
accesind acest link ajungeti in pagina home a blog-ului