Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa-descopera.ro
begin copy/paste Oamenii
de stiinta încearca sa descifreze misterele lumii înconjuratoare,
indiferent unde se gasesc acestea, fie ca sunt la fundul celor mai
adânci oceane sau la granitele universului. Cu toate acestea, cele mai
mari mistere ale stiintei se gasesc mult mai aproape: cele ale mintii
umane.
Pornind înca de la cele mai vechi dovezi istorice ramase în urma
stramosilor, mintile luminate au încercat sa înteleaga comportamentul
uman. De aceea, în ultimele milenii acest subiect a fost studiat de
teologi, filozofi si psihologi, misterele mintii umane fiind adesea mai
greu de dezlegat decât cele ale stelelor aflate la distante
incomensurabile. În ultimele decenii, însa, specialistii s-au apropiat
tot mai mult de cheia ce descuie poarta spre întelegerea
comportamentului uman. Un pas important spre descifrarea acestui mister
îl constituie TMT, o teorie elaborata acum aproape patru decenii.
Teoria managementului terorii – sau Terror Management Theory (TMT),
asa cum este cunoscuta în limba engleza – a fost elaborata în 1986 de
psihologii americani Jeff Greenberg, Tom Pyszczynski si Sheldon Solomon.
Acestia au conceput-o pornind de la scrierile lui Ernest Becker, un
antropolog american laureat în 1974 cu premiul Pulitzer pentru cartea
„The Denial of Death”.
Conform acestei teorii, o trasatura definitorie a omului este constiinta
de sine - faptul ca suntem vii si ca suntem constienti de acest lucru.
Dincolo de toate aspectele pozitive ale vietii umane pe care le face
posibile constiinta de sine, aceasta atrage automat si întelegerea
faptului ca moartea este inevitabila si ca se poate întâmpla în orice
moment, din motive ce nu pot fi controlate sau anticipate. Dupa Becker,
constientizarea mortii are un efect devastator, existând riscul ca frica
de moarte sa ne paralizeze.
Teoria managementului terorii explica modul în care oamenii reusesc sa
depaseasca momentul terifiant al asumarii acestui fapt fara a fi
paralizati de anxietate. TMT sustine ca oamenii au dezvoltat în mod
inconstient o metoda ingenioasa pentru a gestiona aceasta angoasa: prin
cultura (un set credinte despre realitate, împartasite de mai multe
persoane, ce ofera senzatia ca universul are un sens, este ordonat si
ofera posibilitatea nemuririi) si prin respectul de sine (perceptia ca, daca
o persoana respecta valorile asociate rolului pe care îl joaca în
societate în contextul culturii respective, are sansa de a duce o
existenta sigura în aceasta viata si ulterior acces la nemurire).
Prin elaborarea unor credinte împartasite de un numar de persoane ce
formeaza un grup, oamenii gestioneaza frica de moarte, reusind sa o
depaseasca. Aceste perspective culturale dau sens vietii printr-un set
de credinte referitoare la originea universului, la comportamentul
dezirabil în timpul vietii, încheindu-se cu promisiunea nemuririi într-o
forma sau alta.
Asadar, conform TMT, în ciuda diversitatii culturilor din întreaga lume,
acestea au în comun functia de mecanism psihologic de aparare cu rol
unic: dezamorsarea constientizarii mortii printr-un set de credinte ce
confera sens si valoare vietii. Toate perspectivele culturale asupra
lumii sunt „fictiuni împartasite”, explica Sheldon Solomon, acestea
continuând sa existe ca rezultat al consensului social. Acest lucru este
esential pentru functionarea mecanismului de aparare, deoarece atunci
când toata lumea din jurul nostru crede acelasi lucru, este mult mai
probabil sa fim convinsi de veridicitatea convingerilor noastre.
„O perspectiva culturala asupra lumii promite nemurirea. Aceasta
actioneaza ca un tampon împotriva anxietatii provocate de faptul ca
traim într-un univers în care moartea este singura certitudine
. De
aceea, atunci când frica de moarte iese la suprafata, ne agatam de
perspectiva noastra culturala cu o tenacitate nemaivazuta”, explica Jeff
Greenberg, psiholog la Universitatea din Arizona.
Atunci când Ernest Becker a enuntat aceste idei, ele au fost respinse de
comunitatea stiintifica deoarece nu puteau fi testate empiric. De
aceea, cei trei psihologi americani ce au elaborat teoria
managementului terorii au structurat aceste idei într-o maniera ce
permitea efectuarea unor experimente care sa stabileasca daca reflecta
corect realitatea.
Prima dovada a validitatii teoriei managementului terorii a venit în
urma unui experiment realizat în 1989. Cercetatorii au pornit de la
ipoteza ca expunerea la stimuli ce duc la constientizarea pe moment a
propriei morti („mortality salience”) ar avea drept reactie automata
consolidarea sistemului cultural folosit de respectiva persoana ca
mecanism de aparare împotriva fricii de moarte.
Primul studiu a fost realizat cu implicarea a 22 de judecatori
americani. Acestia au fost împartiti în doua grupuri si rugati, pentru
început, sa completeze un test de personalitate. Chestionarele celor
doua grupuri erau identice, cu exceptia a doua întrebari ce se regaseau
doar în formularul unuia dintre grupuri. Acestea aveau rolul de a
reaminti judecatorilor de propria moarte - spre exemplu, li s-a cerut sa
descrie în detaliu ce se va petrece cu corpurile lor dupa ce vor muri
si ce sentimente au când se gândesc la acest lucru.
Apoi, judecatorilor din ambele grupuri le-a fost prezentat un caz legal
ipotetic, similar celor cu care aveau de-a face în fiecare zi. Sarcina
judecatorilor era de a studia dosarul unei femei acuzate de prostitutie
pentru a stabili suma necesara pentru eliberarea pe cautiune. „Am ales
sa efectuam aceasta cercetare pe judecatori pentru ei sunt supusi unei
pregatiri riguroase în scopul luarii de decizii rationale si uniforme
bazate în exclusivitate pe dovezi si pe legile aflate în vigoare.
Motivul pentru care le-am cerut sa judece acest caz este acela ca
prostitutia este un aspect sensibil al moralei americanului de rând. De
aceea, ipoteza noastra a fost ca judecatorii care au fost expusi la
stimuli ce le-au reamintit de propria moarte vor stabili o suma mai mare
pentru eliberarea pe cautiune, deoarece vor dori sa-si reîntareasca
propriile convingeri morale pentru a evita gândul terifiant al mortii”,
explica cercetatorii.
Rezultatele au fost socante chiar si pentru psihologi: judecatorii care
nu s-au gândit la moarte au stabilit, în medie, o cautiune de 50$, pe
când cei care au constientizat propria moarte au decis, în medie, o
cautiune de 455$.
„Principiile noastre morale ne protejeaza de anxietatea provocata de
moarte.
Perspectiva propriei mortalitati a sporit nevoia judecatorilor
de a crede în standardele morale. Acest lucru amplifica dorinta de a
pedepsi pe cineva care încalca aceste valori”, explica Dr. Tom
Pyszcyznski, psiholog la Universitatea Colorado.
Din în 1989 pâna acum au fost efectuate alte 400 de experimente asupra
tuturor aspectelor culturale folosite de oameni pentru a-si gestiona
frica de moarte, de la patriotism la religie, toate acestea confirmând
validitatea teoriei managementului terorii.
Unul dintre domeniile în care teoria managementului terorii permite
întelegerea comportamentul uman este politica. Ernest Becker sustinea în
scrierile sale ca în perioade de criza, când frica de moarte este mai
pronuntata în rândul populatiei, oamenii sunt mult mai dispusi sa
accepte un lider care le ofera confort psihologic, facându-i sa simta ca
participa la o misiune mareata împotriva raului.
Pentru a testa aceasta ipoteza, psihologul Sheldon Solomon a efectuat un
studiu pe voluntari împartiti în doua grupuri. Participantii dintr-un
grup au fost expusi la stimuli care le-au reamintit de propria moarte,
iar ceilalti voluntari au fost expusi doar la stimuli neutri. Apoi,
voluntarilor din ambele grupuri le-au fost prezentate promisiunile a
trei candidati ipotetici, fiecare dintre acestia fiind un tip diferit de
conducator: carismatic, orientat spre îndeplinirea sarcinilor sau
orientat spre formarea de relatii.
Liderul carismatic facea publicului promisiuni de tipul „nu sunteti un
simplu cetatean, ci faceti parte dintr-un stat deosebit si dintr-o
natiune deosebita”, pe când conducatorul orientat spre îndeplinirea
sarcinilor afirma ca „pot realiza toate obiectivele pe care mi le asum,
de aceea voi detalia planurile ce arata ce trebuie facut, pentru a nu
exista ambiguitati”. Mesajul electoral al liderului orientat spre
formarea de relatii era „încurajez toti cetatenii sa joace un rol activ
în dezvoltarea tarii lor. Stiu ca fiecare individ poate contribui la
schimbare”.
Dupa ce le-au fost prezentanti candidatii, participantilor li s-a cerut
sa voteze cu unul dintre ei. În cazul voluntarilor care nu fusesera
expusi la mesaje care sa le aminteasca de propria mortalitate, doar 4
din 95 de candidati au ales liderul carismatic, celelalte optiuni
împartindu-se în mod egal între ceilalti doi politicieni. În cazul
participantilor la studiu carora li se reamintise de propria moarte,
voturile pentru liderul carismatic au crescut cu 800%!
Rezultatele studiului au fost confirmate si de situatia politica din
realitate. Dupa atacurile teroriste din 11 septembrie 2001,
popularitatea presedintelui american George W. Bush a crescut în mod
semnificativ, acesta anuntând ca SUA va lansa o „cruciada” pentru a
„curata lumea de raufacatori”. Studiile efectuate în 2004 înainte
de alegerile prezidentiale au aratat ca participantii aveau o parere mai
buna despre John Kerry, contracandidatul sau, decât despre el. Într-o
cercetare din septembrie 2004, 80% dintre participanti îl preferau pe
John Kerry în fata lui George Bush daca nu le era amintita propria
mortalitate, însa Bush devenea preferatul a 66% în cazul în care
participantilor la studiu le era mentionata propria moarte. De altfel,
în campania electorala presedintele Bush a pus accent pe lupta împotriva
terorismului, fiind reales.
În lucrarea „Escape From Evil”, Ernest Becker sustine ca frica de moarte
este totodata motivul pentru care oamenii comit fapte rele. Becker
afirma ca oamenii ar face orice pentru a evita moartea, astfel ca percep
orice asociem mortii ca fiind „rau”. Odata ce am personificat aceasta
idee a raului, orice actiune devine justificata. De aceea, de multe ori,
în numele combaterii raului oamenii ajung sa comita acte reprobabile.
Cruciadele, jihadul sau nazismul reprezinta manifestari ale acestei
dorinte de a legitima propriile credinte despre univers, pentru a ajunge
la nemurirea promisa de acestea. Spre exemplu, nazismul promitea
nemurirea poporului german, însa pentru a atinge acest tel Germania
trebuia sa devina „pura”, sa elimine ceea ce era perceput ca impur:
evreii, tiganii, homosexualii etc.
Cele patru cai spre nemurire
Sistemele culturale, religioase sau filozofice ce promit nemurirea au
existat si exista în toate civilizatiile de pe Terra, piramidele din
Egipt si zgârie-norii din zilele noastre fiind manifestari ale acestor
sisteme. Fiecare dintre noi adera la cel putin un astfel de sistem, la
un set de credinte ce ne motiveaza si ne promite ca viata nu se va
încheia. Credintele pot lua nenumarate forme: unele persoane merg la
biserica, moschee sau sinagoga, aderând la crezurile respective în
speranta ca sufletul va continua sa traiasca pe un alt tarâm; altele
aleg sa respecte o dieta ideala si un stil de viata sanatos pentru a
tine moartea cât mai departe. De asemenea, foarte multi oameni îsi
încurajeaza si îsi sustin copiii în speranta ca o parte din ei va
continua, astfel, sa traiasca.
Filozoful britanic Stephen Cave a studiat numeroase metode prin care
oamenii îsi pot imagina ca vor trai vesnic, descoperind ca toate acestea
se încadreaza în patru categorii.
Prima este cea mai simpla, izvorând din instinctele
noastre: ramânerea în viata. Visul de a ramâne în viata pentru totdeauna
poate parea nerealist, însa se manifesta în aproape fiecare cultura de
pe Terra. Daca acum câteva secole oamenii cautau elixirul tineretii fara
batrânete, astazi cercetatori precum Aubrey de Grey încearca sa înteleaga mecanismele ce duc la îmbatrânirea corpului uman, pentru a le putea opri.
Cea de-a doua credinta în nemurire este credinta în
înviere. Aceasta a jucat un rol esential în propagarea celor trei
religii abrahamice - crestinismul, islamismul si iudaismul - ce promit
credinciosilor ca vor trai din nou în propriul corp. Ea exista si sub
forme moderne, unele persoane optând pentru criogenie în speranta ca progresul medicinei va permite cândva readucerea lor la viata.
La începuturile crestinismului, apostolii credeau ca învierea
credinciosilor urmeaza sa aiba loc într-un timp foarte scurt. Scrierile
apostolului Pavel afirma ca Iisus a învins moartea pentru el si pentru
noi toti, ca fiecare dintre noi sa învie dupa moarte pentru a trai viata
de apoi în paradis. Din scrierile apostolului Pavel reiese faptul ca
acesta se astepta ca învierea credinciosilor sa aiba loc în timpul
vietii sale sau la putin timp dupa. Acest lucru nu s-a petrecut, însa.
Crestinismul a rezolvat aceasta problema multumita grecilor care s-au
convertit la aceasta credinta si care au adus cu ei o noua idee: cea a
sufletului etern (dogma crestina afirma initial ca oamenii vor ajunge în
rai sau iad cu corpul, abia ulterior fiind atribuit acest parcurs doar sufletului). Aceasta idee, a sufletului, este cea de-a treia forma a nemuririi identificata de Stephen Cave în cartea „Immortality”.
Astazi, când neurostiintele au aratat ca existenta sufletului este
implauzibila, cea mai tangibila forma de nemurire ramâne cea de-a patra
-
„mostenirea” („legacy”). Aceasta poate lua diferite forme, de la
mostenirea biologica (prin copiii ce ne poarta genele) pâna la cea
culturala, noi continuând sa traim prin faima si operele noastre.
Cu
toate acestea, statisticile arata ca dureaza, în medie, 70 de ani pâna
când cei mai multi dintre noi sunt uitati definitiv (spre exemplu,
probabil ca nu mai cunoasteti numele strastrabunicilor dumneavoastra).
De aceea, Cave concluzioneaza ca „toate cele patru structuri narative
ale nemuririi sunt iluzii. Niciuna dintre acestea nu ne va permite sa
traim pentru totdeauna”. Filozoful sustine ca, presupunând ca ar fi
posibil sa traim pentru totdeauna, acest lucru nu ar fi dezirabil,
pentru ca potentialul unui viitor infinit ar rapi vointa din spatele
oricarui act, paralizându-ne la fel ca frica de moarte.
Pentru a învinge frica de moarte, Cave ne recomanda sa adoptam trei
virtuti: empatia, directionarea atentiei spre prezent si recunostinta.
Empatia reduce frica noastra de moarte prin concentrarea atentiei asupra
altor persoane, atentia ne încurajeaza sa ne bucuram de prezent, iar
recunostinta ne face sa constientizam cât de norocosi suntem ca traim.
Asadar, indiferent de mecanismele prin care fiecare dintre noi îsi
gestioneaza teama de moarte, avem optiunea celei de-a cincea metode, una
care ne poate ajuta sa ducem o viata mai fericita. Alegerea ne
apartine.
end copy/paste
Inapoi la insemnarea sursa 792 68ani
|