Tara in care traim s-a nascut pe 30 decembrie 1947. O tara "noua", fabricata pe ruinele uneia mai vechi
Motto: "Daca n-am putut plati atunci raul ce ni s-a facut, de-atita sa avem grija: macar sa nu uitam!" (Nicolae Iorga)
Tara in care traim s-a nascut pe 30 decembrie 1947. O tara "noua", pe
ruinele uneia mai vechi, ale carei traditii coboara multin timp. Dar
numai ca s-a dorit dintr-odata, abrupt, un timp "nou", o tara "noua",
unde sa fie stapin un om "nou". Si totul a inceput cu anul 1948. A fost
desigur o perioada de interimat si pe masura ce treceau anii,intre
august 1945 si decembrie 1947, vitezele schimbarii s-au accelerat.
Oamenii care ne conduc astazi au legatura cu acest trecut apropiat.
Nu-l pot numi un trecut istoric, ci un trecut sufletesc deoarece s-a
petrecut o reala malformare a sufletului rominesc. Acesta refuza sa se
schimbe si odata cu el si mentalitatea. Parintii celor care sunt astazi
stapinii Rominiei au reprezentat vechea garda de profitori si
oportunisti, si au luat in stapinire un teritoriu cu milioane de
suflete. Si foarte periculoasa este succesiunea acestor functii in
institutii publice. Pe linga functia ocupata, mesajul politic al acestor
indivizi este in consonanta cu politica lor de dezinformare gri si de
cultivare a memoriei scurte.
Povestea acestei cuceriri prin teroare si punerea la punct a unui
mecanism diabolic de distrugere a valorilor, aflat si azi in functiune,
anamneza acestui fenomen care ne distruge tara, a fost publicata intr-o
monografie completa pentru anii '1950, detaliata, temeinic analizata si
argumentata. Aceasta analiza lucida a epocii dejiste se numeste "Asa s-a
nascut omul nou.in Rominia anilor 1950" (Compania, 2012) iar autorul
este Dorin-Liviu Bitfoi. Fragmentele prezentate aici sunt un avant la
lettre ale unei lucrari de mari dimensiuni, impresionanta prin
documentarea si informatia istorica prezentata.
Eu as recomanda cititorului, odata ce va lectura aceasta carte, sa
urmareasca si o perspectiva singulara: cum ar fi aratat o zi din viata
sain 1950. Cum ar fi trait ca licean, student, muncitor, adult sau
copil, femeie sau barbat, intelectual sau plugar colectivizat. O zi din
viata unui om obisnuitin 1950. Dorin-Liviu Bitfoi mi-a deschis prin
cartea sa, fara precedent istoriografic prin analiza ei desavarsita,
privirea asupra unei astfel de perspective. Vom trece de detaliile de
suprafata, politice sau istorice si vom coboriin strada, vom intrain
casele parintilor nostri,inca foarte tineri, si vom observa decalajul
zdrobitor, prezent si azi, dintre viata oamenilor obisnuiti dintotdeauna
si viataimbelsugata si lipsita de griji a mafiei nomenclaturiste, ai
caror succesori guverneaza astazi Rominia.
Un ofiter al armatei regale seintoarce acasa
Din prizonierat, desigur. El si generatia lui au fost cei dintii
martori ai acestui decalaj istoric, abrupt, terifiant, venit repede si
foarte rezistentin timp. Radu Marculescu povesteste: "Era 17 iulie
1951. Camionul o luain viteza si curind trecu prin aglomeratia pestrita
si zgomotoasa din Piata Rahovei, care oferi curiosi dupa o
absenta de noua ani primele mostre de oameni liberi din Rominia. Cum
arata aceasta lume de acum pentru ochii mei careinca mai pastrauin
retina imaginea de altadata, cea de dinaintea revarsarii mareei rosii
peste societatea noastra?
Jalnic de prostimbracata, ca acea lume sovietica, rufoasa,intilnita
in gara Odessei, la plecarea noastra. Strazile murdare, cu gunoaie,
jurnale, resturi menajere si cite un ciine mort la rigola. "Asta e
periferia", gindii. "Sa vedem centrul"! La Chirigiu camionul parasi
Calea Rahovei si o lua pe Uranus, pe la Arhive, trecind Podul Izvor si
oprindu-se o gramada de timp la stopul de la Bulevard, ca sa ma faca sa
vad si lumea din centru, lumea buna, cum arata acum.
Pentru mine, care lasasem Bucurestii,in vara anului 1942, cu o lume
citadina corect daca nu elegant imbracata, cu domni care, chiar si-n
toiul verii,isi pastrau sacoul, palaria si manusile, macar ca pe
ultimele cei mai tineri le tineau in mina; pentru mine, care pastram
amintirea frumoaselor Bucurestiului, care umpleau serile Bulevardului cu
fosnetul matasos al rochiilor multicolore si cu adierea de parfum,
provocator sau discret, lasat in urma lor pentru mine aspectul
vestimentar de acum, al aceleasi lumi, dar sub o alta zodie, a
cancerului rosu, era de-a dreptul catastrofal, acuzind o totala
prabusire de nivel de viata si un dezinteres general de tinuta, "de
maintien" la barbati si de elementara cochetarie la femei. Iata niste
domniin etate, de altfel cu figuri distinse, poate de "fosti", dar cu
capul gol, cu camasa cu mineci scurte peste pantaloni de doc, si cu
picioarele fara ciorapi,in sandale. Iata si niste frumoase de altadata
legate la cap cu un batic (unde-s palariile de altadata?), cu niste
fuste pe ele, din stamba ordinara, de un cenusiu ('antijeg') deprimant,
ca toata existenta actuala de altfel, picioarele fara ciorapi,in
sandale. Element comun ambelor sexe, o plasain mina, pentru apucat "ce
se da".
Privite cu ochiul de astazi, "grozaviile" de atunci au devenit demult
normalitate si azi nu mai scandalizeaza pe nimeni (nici pe mine), dar
privite la ora aceea cu ochiul care mai pastra imaginea lumii anterioare
in care functiona un anumit "cod al vestimentatiei", a carei respectare
era o datorie de onoare, aceste "orori" deimbracaminteimi apareau ca
simboluri ale unei totale prabusiri morale. Si asa si era.
in continuarea,in viteza, a drumului pe Schitu Magureanu si pe
Grivitei, aveam sa revad, dar nu sa regasesc, un Bucuresti cu ranile de
razboi abia oblojite, un Bucuresti peste careincepea sa seintinda
mizga de mizerie a oraselor sovietice, cu lumea lor necajita si
incovoiata de nevoi si angoase, asa cum sesizaseram noi, prizonierii,in
indelungul nostru periplu prinimparatiaintunericului si a mizeriei.
in sfirsit, camionul ajunse la Gara de Nord si opri la Intrarea cu
Coloane. Din cabina soferului iesiinsotitorul nostru, un subofiter de
securitate, care ne facu semn sa coborim. Nae Cojocaru si cu mine ne
daduram seama ca aveam drum comun. Instalatiin tramvai, si noi si cei
din jurul nostru ne-am devizajat cu o curiozitate reciproca, noi cum
am mai spus-o nemairecunoscindin ei, sub actualul lor deghizament
proletar, lumea noastra citadina de altadata, iar ei, probabil, din
examinarea vestimentatiei noastre bizare si anacronice, privindu-ne cu
un interes istoric, ca pe niste piese muzeale. Ba, ca sa nu mint, am mai
vazut si o unda de duiosiein ochii cu care ne privea o batrinica,
lucru si mai greu de suportat pentru mine. Satul de aceasta confruntare,
imi bagai nasulin fereastra siincepui a urmari cu nesat fuga
bulevardelor si a strazilor, atit de cunoscute si de dragi mie erau
locurile pe unde copilarisem -, si a cauta sa le surprind schimbarile
petrecute, dar si neschimbarile. Lucru straniu, trecind pe linga locuri
si case cunoscute, desi le recunosteam, aveam sentimentul ca totusi nu
sunt ele, cele adevarate, ci ca sunt sosiile lor, ca le lipseste ceva
indefinibil ca sa fie ele, asa cum le-am cunoscut si simtit eu atunci,
cindvain trecut. Ceva s-a strecurat in esenta lor, schimbindu-le
identitatea si lasindu-le doar aparentele.
in sfirsit am ajuns la "Roata Lumii" si am coborit. Pe trotuarul
inundat de soarele orbitor de iulie, aspectul pe careil ofeream
trecatorilor era si mai insolit. Uniformele noastre decolorate si roase
pina la destramare, dar cu epoleti pe care straluceau, nu stele
comuniste, ci tresele ofiteresti ale vechii Armate Regale Romine,
ranitele noastre din care atirnau blanuri rupte de cojoace si caciuli
(si astain luna lui cuptor), cizmele de bizon, grele si largi,in care
picioarele noastre slabe aratau ca niste scobitoriinfiptein masline,
toate acestea, confruntate cu decorul vestimentar
"conformist-tovarasesc" al trecatorilor, ne confereau oinfatisare
bizara si vetusta de personaje cazute prin accident din tunelul
timpului. Privindu-ne unul pe altul, am izbucnitin ris. Cu o
imbratisare careinchideain ea grei ani de patimireimpreuna ne
strinseram cu putere la piept si ne despartiram. Ramas singur acumin
multimea care se uita la mine ca la urs, cu ranitain spate, o pornii pe
jos spre casa,incet, fara graba, luindu-mi inimain dinti si
facindu-mi curaj sa strabat fara lacrima tinutul cumplit al amintirilor.
Era cartierul adolescentei si alinceputului tineretii mele" (Adrian
Majuru, "Copilaria la romini", 2006)
Orasul proletar
Cum arata orasul rominescincepind cu marea schimbare deschisa de
anul 1948? "Peste noapte,in piete si parcuri au rasarit zeci de
steaguri rosii, lozinci si portrete gigantice ale conducatorilor, al lui
Stalin mai ales..., statuile, vechi celebre, au disparut, majoritatea
demolatein iulie 1948... trebuie sa prezinti buletinul de populatie la
traversarile gresite, la raziile stradale si cu fiece prilej
militienilor grosolani, care te iau la per tu. Trebuie sa circuli vizavi
de sediile Securitatii, ocolind caprele de lemn pazite de securistiin
uniforme albastre...pentru terenurile virane ale capitalei si ale altor
orase, se gaseste o solutiein spiritul vremurilor: cetatenii sunt
chemati saintemeiezeintovarasiri pentru a le cultivain comun,
indeosebi cu legume si zarzavaturi... strazile sunt demoralizate, sarace
si cenusii, cu cersetori si copii vagabonzi. Cu oameni extenuati, tot
mai putini si mai singuratici, cu privirea-n pamint, tacuti, tristi,
indiferenti. Ciudat mai toti arata batrini, cu mult peste virsta lor; si
parca nu mai exista tineri... apar pufoaicele si caciulile rusesti cu
urechi, cumparate din talcioc, apar si lodenurile, paltoanele maro si
fumurii, toate aidoma, pretinzindu-se din lina desi par facute din
deseuri si miros a sac... lumea evita sa seimbrace elegant, purtind
acum haine din materiale ieftine, molton, finet si aba,in culori foarte
stinse, terne, griuri si bejuri, pentru a nu atrage atentia... sa porti
palarie e periculos, caci te deconspiri ca burgheza. Daca porti un
decolteu prea adinc, risti sa fii oprita de militieni pe strada... este
vremea prefacerii hainelor: dintr-un pulover se tricoteaza acum doua; se
toarce si lina din perne si se fac posete cu croseta, seincropesc
pantofi din bucatele de piele recuperata" (Dorin-Liviu Bitfoi, "Asa s-a
nascut omul nou.in Rominia anilor 1950", 2012). Este perioada cind
renumitului profesor universitar Aram Frenkian studentiiii cumpara un
paltonin plina iarna, adunind punctele lor de cartela, deoarece
batrinul profesor nu primea cartela fiind considerat dusman de clasa.
Pe strada se moare si trebuie sa treci cu vederea, sa ignori
trupurile care cadin preajma ta de la vreun balcon sau de la fereastra.
Scriitorul Mircea Simionescuisi aminteste: "Asearaintorcindu-ma de la
concertul lui Mihai Constantinescu, pe Calea Victoriei, din blocul
Dragomir Niculescu, al M.A.I., a cazut pe trotuarul nostru corpul unui
barbat. Eram cinci, nu ne-amintors, de groaza. Ba, cred ca am si
fluierat evaziv, din Elly Roman si Radu Serban". Erain 1951. Dar sunt
si executii sumarein strada iar cadavrele sunt lasate acolo de
militieni. Nicolae Balotaisi aminteste de iarna anului 1955, de
barbatulimpuscatin crestet,in plin centru,in timpul sarbatorilor de
iarna. La fel erauintilnite astfel de situatii pe Lipscani, la Gara de
Nord,in centru orasului...in fapt, "Securitarea a ordonat sa fie
impuscati detinuti si lasati orein sirin centrul Bucurestiului
cetatenilorinspaimintati li se spune ca sunt banditi care au fugit de
sub escorta. Scopul este atins. Frica seinstapineste... Transportulin
oras se facein mare partein birje cu burdufuri ponosite.in Bucuresti
existainca transport de marfuri cu carute si magari, iar strazile
rasuna de izbitura copitelor potcovite; sunt numeroasele carute cu
coviltir dintre Chirigiu si Piata Rahovei, camioanele trase de cai,
rapide, cu pneuri cu ventil, care aprovizioneaza magazinele... masinile
sunt foarte rare, din cein ce mai rare, iar prezenta uneia pe strada ta
ori mai rau,in fata casei tale! e prilej de mare emotie si
suspans. Sa fie oare Securitatea?!... lumea cosmopolita s-a mutatin
talcioc. Talciocul se aflaintr-o groapa imensa si pare un lagar ticsit
de oameni: fosti mosieri si negustori, profesori, artisti, scriitori. Se
vorbeste,in afara de romina, engleza, franceza, germana, idis si
tiganeste" (Dorin-Liviu Bitfoi, "Asa s-a nascut omul nou.in Rominia
anilor 1950", 2012). Talciocul este locul unde stiloul cu penita de aur
este vindut pentru un kilogram de cartofi si pentru prima datain
istoria moderna a orasului, vinzatorul de talcioc este mai educat si
elegant decit cumparatorul.
Acasa in anii '1950
Avocata Ligia Minovici descrie perioada anilor 1950, amintindu-si ca
"dupa razboi, era totul trist. Am facut o comparatieintre cum a fost
inainte de razboi si cum a fost dupa oamenii maiintii ca fusesera
expropriati, li se luasera din case, li se bagasera chiriasi, cite 10
intr-o casa. Cine sa se ocupe de gradina, caci era ceartaintre ei Era o
mare diferenta. Bucurestiul dupa venirea rusilor, o diferenta colosala.
Ce erainainte si cum era apoi. Si din punct de vedere al
comportamentului oamenilor, atunci vedeai mai bine, cind stateai la
coada reflectiile care le faceau,intrebarile care le puneau, adica un
nivel asa scazut din toate punctele de vedere lucruri care ma
intristau.
Transformarile cele mai importante s-au facut dupa 1947, 1948intii
siintii lipsuri materiale, lucruri din cein ce mai scumpe care se
gaseau tot mai greu. Apoi o frica grozava de denunturi, care nu
dezvaluiau lucruri adevarate ci lucruri inventate sau razbunari,
interese" (Adrian Majuru, interviu nepublicat, 2004).
Starii de nesiguranta i s-au adaugat lipsurile materiale, penuria
alimentara, scumpirea vietii de fiecare zi si prabusireain grosier a
tuturor relatiilor, a vietii cotidiene. "Populatia sufera iarna crunt de
frig - oamenii, cu moral foarte scazut, stauin caseimbracati cu
paltoanele. Unii aleg cain ziua de Craciun sa arda lemnele pe cite o
saptamina, pentru ca macar atunci sa le fie cald. Lumina este
rationalizata la cote imposibil de respectat. Se revine la liber dar
kilowatul se scumpeste cu 30 de lei in conditiilein care lefurile sunt
de cca 3.000-5.000 lei diminetile de iarna si toaleta facuta rapid, cu
apa rece si sapun prost. Apa din cada sau din albia de rufe se foloseste
in mod frecvent de doua ori, se da apa calda de doua ori pe zi. Zi dupa
zi, aceleasi haine ponosite: aceeasi rochie, aceiasi pantaloni. Apoi,
drumul din zori la serviciu pe trotuarele pline de gropi, pe linga
magazinele inchise si centrele de lapte cu sticlele aduse de cu seara
Constanta face foamea.in oras nu se gaseste, literalmente, nici un
aliment, doar fasole. Cei din Focsani sunt mai norocosi. Aici
stationeaza o divizie sovietica de tancuri, care, desi a pricinuit multe
necazuri (militarii se imbata, violeaza si impusca),ii aduce orasului
un supliment de hrana. Copiii duc acasa ceea ce bucatarii rusi arunca la
gunoi de mila, ei rastoarna cazane intregi cu cartofi fierti, iscind
incaierari intre cei care asteapta Copiii sufera cel mai rau de foame
si de frig. Dezbracati, purtind la nesfirsit haine de la fratii si
surorile mai mari in familiile cu mai multi copii in crestere, vesnic
infometati, trec prin mari chinuri cind simt miros de friptura venind de
la vreo casa ori, cind merg la scoala, vreun coleg despacheteaza un
sandvis cu sunca.in familii se incing multe certuri legate de mincare.
Foarte rar sunt scosi copii la cofetarie: un adevarat eveniment! Multi,
de fapt, nu au mai intrat vreodata intr-un asemenea loc, asa ca, asezati
la masa dinaintea unei prajituri,incearca momente de exaltare fara
cartela, esti practic mort. Cartela de tip A este pentru mineri. Cartela
de tip B este pentru munca grea (19500 grame de piine de miercuri pina
duminica), o zi pe luna cu programare cumperi un litru de ulei, 1 kg de
zahar tos, 1 kg de macaroane si unul de biscuiti si 19500 de grame de
carne saptaminal. Pentru toate acestea se sta la cozi si adesea nu ajung
alimentele. Mai existau cartelele de tip C (1950 grame de piine zilnic)
pentru munca obisnuita, intelectuala, si cartelele D1 si D2 cu 1950 grame
de piine de joi pina duminica), cartela destinata membrilor familiilor
celor care muncesc si cartela E, 1950 grame de piine numai in ziua de
joi, pentru nesalariati. Pensionarii nu primesc nimic! Mai mult, celor
in virsta li s-a ridicat si pensia, iar situatia lor este ingrozitoare,
disperata cam toata lumea veche,incepind din 1919- 1950, se trezeste la
batrinete fara mijloace de subzistentanta. Lui Onisifor Ghibu i se
anuleaza pensia in mai 1919-1950 iar foarte curind este si arestat. O batrina
de 70 de ani din Giurgiu se angajeaza ca muncitoare sezoniera la
"Fructonil", unde scoate simburii cireselor pentru dulceata si reuseste
sa aduca putina si acasa, copiilor si nepotilor,intr-un celofan pe care
si-l prinde in coc" (Dorin-Liviu Bitfoi, "Asa s-a nascut omul nou.in
Rominia anilor 1950", 2012).
Distrugerea valorilor
in aplicarea luptei de clasa, dupa cucerirea puterii de stat si dupa
triumful dictaturii proletare, comunistii din Rominia anilor 1945-1989
au trimis intelectualii la munca manuala si au instalat muncitori din
sate si din mine la munca cu creierul.in consecinta, dupa 1989, Rominia
a intrat in posesia parazitilor sociali care sunt: guvernantii cu unica
preocupare de imbogatire personala; functionarii de stat cu indiferenta
la obligatiile de serviciu si speculantii din lumea interlopa, alaturi
de care, primele doua categorii se afiliza adesea prin cumetrii. Cum s-a
ajuns aici, descrie Dorin-Liviu Bitfoi: "Un avocat e hamal in Halele
Obor din Bucuresti cu un sort murdar si cu basc, poate fi vazut in
pauza de prinz la o tejghea, muscind dintr-o bucata de piine si o rosie.
Un fost colonel al Garzii Regale s-a facut carutas. Marele sociolog
Dimitrie Gusti, fost ministru al invatamintului si presedinte al
Academiei Romine, lucreaza, bolnav, la 70 de ani trecuti,in schimbul
doi, dupa un program ucigator, la o cooperativa mestesugareasca din
comuna Catelu, de linga Bucuresti, ce produce jucarii de cauciuc pentru
copii. Scriitorul Dinu Pillat este casier, apoi pontator la o
cooperativa chimica de productie. Poetul Teodor Mihadas este, pe rind,
muncitor sezonier, sapator de fintini, ajutor de timplar, manipulant de
marfuri, paznic, sef de coloana auto, om de service si multe altele
Poetul Dimitrie Stelaru e hamalin portul Constanta, unde cara saci de
ciment.in anul 1951 Pavel Chihaia e om de serviciu la Policlinica de
copii a Sfatului Popular al raionului 1 Mai din Bucuresti iar din 1952
este zidar la ICB (Industria de Constructii Bucuresti), unde,intr-o
mizerie infernala, lucreaza zilnic 10-12 ore.isi gaseste apoi, pentru
cinci ani de zile, o umilitoare ocupatie de figurant la Teatrul
Tineretului, Teatrul Nottara si Opera de Stat, pentru aceasta "meserie
incerta si penibila" e platit cu ora. Are drept colegi de figuratie
fosti ofiteri superiori, diplomati si juristi" (Dorin-Liviu Bitfoi, "Asa
s-a nascut omul nou.in Rominia anilor 1950", 2012).
Academia RPR si "Academia din Pamint"
Academia Romina a fost epurata incepind cu 1947 si restructurata in
1948 confom Decretului nr. 76 din 9 iunie si Decretului nr. 198 al
Presedintiei Consiliului de Ministri. Academia a fost obligata sa
fuzioneze cu Academia de Medicina si cu Academia de Stiinte intr-o unica
structura, intitulata Academia Republicii Populare Romine.in fruntea
acestei structuri a fost numit botanistul si biologul Traian Savulescu.
Sunt primiti in noua Academie, alaturi de numiri postume precum Mihai
Eminescu, I.L. Caragiale, Alex. Vlahuta, Stefan Luchian sau Aurel
Vlaicu, si prolecultisti in viata precum "poetul cizmar" Dumitru Theodor
Neculuta, "poetul social" Ion Paun-Pincio sau Mihail Roller (1948),
acesta din urma lipsit de studii universitare! Cazul ministrului Mihnea
Costoi de azi, ajuns rector fara sa fi sustinut doctoratul, reprezinta o
realitate ramasa vie, a anilor 1950 Un "Mihail Roller" din noua
generatie de infractori intelectuali.
in acest timp, o serieintreaga de savanti sunt marginalizati, multi
dintre ei arestati iar alti impinsi la munca de jos. Emil Racovita
(intemeietorul speologiei, moare in mizeriein 1947); Sextil Puscariu,
creatorul lexicografiei moderne rominesti ca stiinta, declarat "criminal
de razboi", moarei n 1948; botanistul Emanoil C. Teodorescu,
intemeietorul scolii de algologie (moare in 1949); marele geograf Simion
Mehedinti (moare in 1962 foarte sarac si pus la index); Alexandru
Lepadatu (istoriograf, fost presedinte al Academiei, moare la Sighetin
1919-1950), filosoful P.P. Negulescu (moare in 1951); doctorul in medicina
Constantin Levaditi, unul dintre intemeietorii virusologiei (1953);
matematicianul Dimitrie Pompei (1954); marele sociolog Dimitrie Gusti
(1955); filosoful Constantin Radulescu-Motru (1957); poetul si
universitarul George Murnu (1957) si multi altii.
in acest timp,in inchisorile regimului, "intelectualii inchisi tin
conferinte pe teme istorice, literare, stiintifice, juridice,
religioase, etc, si paradoxal, aceste actiuni sunt mai valoroase, cu un
nivel stiintific superior, fata de actiunile similare organizate de noua
Academie a RPR dupa 1948. Filosoful septuagenar Ion Petrovici,
universitar si fost ministru al Educatiei Nationale,intemeiaza la Aiud o
academie dupa model platonician, tinind curs de istorie a filosofiei,
cu accent pe Kant" (Dorin-Liviu Bitfoi, "Asa s-a nascut omul nou.in
Rominia anilor 1950", 2012).
Ce bine i-ar fi prins un astfel de curs domnului Liiceanu, dar si
pupilei sale, Andrei Plesu.insa domniile lor isi pregatau bursele
pentru RFG sub atenta grija a Partidului!
in Academia penitenciara cursul incepea la ora 11 dimineata, iar la
usa sunt puse santinele spre a vesti apropierea gardienilor. Petrovici
are si asistenti de seminarii, iar audientii sai sunt oameni din patru
generatii la Jilava, fostul ministru de externe si economist Mihail
Manoilescu preda limba engleza la fel si inginerul Mavrocordat, cu
studii in Anglia. George Fotino, fostul decan al Facultatii de Drept din
Bucuresti, tine prelegeri de istorie a dreptului rominesc Coco
Dumitrescu, profesor la aceeasi facultate, tine prelegeri de procedura
civila si de drept civil de anul IV, iar medicul taranist Marin
Enachescu prelegeri de economie. Social-democratul Eugen Dobrescu,
matematician si conferentiar la Institutul de Mine din Petrosani, preda
algebra.
ininchisoarea de la Ocnele Mari se infiinteaza, de asemenea,
Academia, numita "Academia din Pamint", al carei presedinte este ales,
la propunerea lui Manoilescu (venit aici de la Jilava), avocatul,
scriitorul si publicistul de stinga, Petre Pandrea Petre Pandrea tine
un curs de lirica franceza, de la Victor Hugo la Paul Claudel; Puiu
Vojenil explica pe Shakespeare, Mihai Popovici expune pictura italiana,
Mihail Manoilescu dizerteaza pe teme de economie politica, Petre Tutea
tine un curs de filozofia istoriei si despre Faust etc." (Dorin-Liviu
Bitfoi, "Asa s-a nascut omul nou.in Rominia anilor 1919-1950", 2012).
Distrugerea deplina a Rominiei vechi
Comunismul ierarhizeaza si subordoneaza dupa criteriul fortei, deci
al fricii celor slabi de cei puternici. Prin aceasta s-a urmarit si se
urmareste si acum, faza de decadere a societatii rominesti. Regula este
sa se piarda resursele de energie si puterea de vointa si apoi sa se
piarda si stralucirea inteligentei si creativitatea de nou.inceputul a
fost in anii 1919-50 cind "arestarile sunt masive si se tin lant. Au fost
vizati toti aceia care intre 1920 si 1947 au ocupat functii in stat
(ministrii, subsecretari, directori de banca,inalti functionari,
guvernatori ai BNR), fosti si prezumtivi aderenti al partidelor
politice, ai fratiilor de cruce legionare, ai fostei armate regale,
studenti, elevi, ofiteri de politie, liberi profesionisti, clerici,
plugari etc. Multi au participat sau au contribuit la Marea Unire din
1918 si la consolidarea acestui vis secular. Generatia parintilor
Rominiei mari va fi exterminata. Si ingropata, cel mai adesea,in gropi
comune oriin locuri necunoscute. Familiilor nu li se va comunica nimic,
iar certificatele de deces vor fi completate abia multi ani mai
tirziu Motivele arestarilor nu sunt intotdeauna clare.in vara anului
1951, la Rahova sunt adusi 3.19500 de studenti si studente care s-au dus
sa studieze la biblioteca engleza si la cea franceza, fara sa stie ca
acestea sunt considerate de autoritati focare de spionaj.in 1951, peste
300 de studenti de la Facultatea de Medicina au fost arestati pentru ca
s-au dus la Biblioteca franceza din Bucuresti. Sunt trimisi in colonii
de munca. Muzicologii Dimitrie Cuclin si Emanoil Ciomac sunt condamnati
pentru vina de a fi luat parte la auditii muzicale la ambasada engleza
si trimisi la munca fortata la canal nici macar diplomatii straini nu
mai pot parasi Bucurestiul fara un permis special pentru fiecare iesire,
iar unele zone ale tarii le sunt cu desavirsire interzise. Chiar si in
cazul cetatenilor sovietici cum e pianistul Emil Ghileis" (Dorin-Liviu
Bitfoi, "Asa s-a nascut omul nou.in Rominia anilor 1950", 2012).
Sanda Tatarescu-Negroponte, fiica prim-ministrului Gheorghe
Tatarescu,isi aminteste de momentele arestarii: "Locuiam in Polona cu
Securitarea alaturi... ceva groaznic, dar inca eram in casa noastra,
desi nu era foarte agreabil.
Tatal meu a fost arestat in lotul oamenilor de vaza ai tarii, unde
erau generali, oameni politici, preoti,inalti prelati, tot ce avea tara
mai bun...in acea noapte securitatea a uitat ordinul de arestare pe
biroul tatalui meu... era in ruseste! Au venit a doua zi si au recuperat
ordinul. Pina la arestarea mea au mai trecut doua luni.in aceste doua
luni nu am avut dreptul sa iesim din casa. Pe 30 iunie 1950 au venit cu
urlete, cu tipete, cu strigate: "Afara! Luati un schimb si luati
paturile de servici. Nimic altceva"! Ne-au perchezitionat de parca eram
deja arestati. Eu care imi adorasem tara si mi-o ador in continuare,
tara pe care nu am parasit-o intr-o singura zi, sa fiu tratata ca
"dusman de clasa". Nu intelegeam ce era "dusman de clasa".in fine,
rezumam. Am fost dusa intr-un lot de 16.000 de arestati la Ghencea. Un
loc de triere. Eram citeva femei, sotii de oameni politici, surori,
fiice etc. Dar erau si de la tara, mai marii satelor. Oamenii care erau
de o anumita notorietate in satele noastre. Arestati intr-un mod brutal:
cu urlete, cu tipete, cu confiscare. Nu s-au gindit o clipa, ce facem
cu hoarda asta de oameni, carora le luam tot,ii aruncamin strada si
din ce vor trai? Pentru ca una din primele intrebari pe care mi-am pus-o
atunci a fost: "Doamne, din ce vor trai"? Era vorba de sotul si fiul
meu care ramasesera acasa. Pentru ca noi traiam din vinzari. Aveam
obiecte de arta si traiam din vinzarea lor. Si incropeam o luna de zile.
Iar acuma ca erau toate confiscate! Sotul meu a fost asa de realist! A
inteles, ca avocat cum era, stagiar linga un mare avocat de vaza, ca nu o
sa mai faca nimic. Si a facut o scoala de maistri, de instalatori de
gaze. Eu cind am venit din inchisoare, l-am gasit pe sotul meu, un bun
instalator de apa si de canal. Instalind closete! Si-a dat seama si cu
asta a cistigat o biata piine, vai de capul lor...
Cind am revenit din inchisoare, am fost trimesi intr-un loc groaznic,
intr-un loc pe care nu-l pot numi "casa". Era o bojdeuca linga "Crucea
de Piatra". Era un loc a caror pensioare erau cu noi; ca sa ne
injoseasca mai rau, ne-au pus cu femeile usoare in acelasi loc si in
aceeasi camara. O situatie nu numai nedreapta, venita dintr-o razbunare
pe care nu amintele s-o si de altfel nu o intelegea nimeni. Ca proba
este ca statistic, atit a vrut sa stie tatal meu, din simpla
curiozitate, citi comunisti erau in momentul 23 august 1944: numai 800!
Inexistent! Este ceva care am trait atit de contrariu, numai din aceasta
nenorocire ca am avut neobrazarea sa intram in Rusia; o razbunare
ruseasca pe care am suportat-o cit am putut. Elita tarii apoi a murit,
ori a fugit, ori a fost asa distrusa,incit la un moment dat nu mai erau
decit firimituri" (Adrian Majuru, "Copilaria la romini", 2006).
Biserica "omului nou"
Niciodata Biserica Ortodoxa Romina, intitulata "a poporului romin",
nu s-a implicatin cazurile de criza sociala, dar intotdeauna a fost de
partea puterii atunci cind aceasta a fost opresiva cu enoriasii sai,in
timpul revoltei de la Brasov,in timpul grevelor din valea Jiului sau
fata de revolta de la Timisoara.
Dar ce este mai trist, atitudinea ei a fost de abandon deplin si fata
de proprii sai slujitori. Sunt mii de cazuri de preoti arestati,
torturati, supusi presiunilor ideologice. Amintesc aici cazul preotului
Gheorghe Calciu Dumitreasa, detinut politicintre 1948 si 1964.in 1979 a
rostit sapte predici catre tineri prin care ataca regimul comunist si
in special darimarea bisericilor. A fost iar arestat si inchis. Nimeni
din ierarhia Bisericii Ortodoxe Romine nu a protestat. A fost nevoie de
interventia unor personalitati de afara: Mircea Eliade, Ronald Reagan,
Margaret Thatcher, Eugen Ionescu.
Constatam ca Sf. Sinod nu s-a miscat deloc in favoarea celor
oprimati. Astazi biserica de ce nu e solidara cu marea masa a
credinciosilor sai in aceste momente de criza? Unde se afla apelul
inaltilor ierarhi adresat presedintelui si premierului pentru a avertiza
despre starea jalnica in care se afla majoritatea credinciosilor
ortodocsi?
De cele mai multe ori inaltii prelati se marginesc la expresia "asa sa ne ajute Dumnezeu" si de 20 de ani, ne tot ajuta.
Paradoxal,in sondajele publice Biserica este institutia cu cea mai
mare incredere a publicului, 90%, plasata inaintea armatei romine.
Desi se bucura de aceasta incredere aproape absoluta din partea
poporului romin, patriarhul Teoctist nu s-a sfiit sa felicite regimul
opresiv dupa ce a reprimat manifestatia de la Timisoara, care a
declansat apoi revolutia romina. Iar aceasta incredere post factum
intr-o institutie care a fraternizat cu regimul comunist, sprijinind
actiunile represive impotriva poporului, din 1948 incoace, ne determina
sa ne intrebam ce fel de popor este acesta in mijlocul caruia ne-am
nascut?
Dar cum a devenit biserica noastra obedienta? Aproape instantaneu! Iar inceputul a fost in Moldova.
Pe 4 ianuarie 1948, IPS Justininan, pe atunci mitropolit al Moldovei,
trimbita: " Va chem, prea cucernici Parinti, la munca fara preget
in scopul fauririi "omului nou", a omului social, al pacii, al
dragostei, al fratiei, al cinstei si al muncii. Sa cream "omul nou" dupa
invatatura Evangheliei Trebuie creat "omul nou" si cu el o biserica
sociala, vie si activa" ("Biserica Ortodoxa Romina saluta proclamarea
R.P.R.",iPS Justininan, mitropolit al Moldovei, "Universul", nr. 3, 4
ianuarie 1948, p. 3).
Ca urmare a acestei atitudini de lingusire deplina, mitropolitul
Justinian a sperat probabil in destinul fulgurant al omonimului sau de
vechime,imparat al Bizantuluiin secolul al VI-lea. Varianta valaha a
vestitului personaj s-a multumit pentru inceput cu pozitia de "Patriarh
Locotenent".in aceasta noua calitate, "locotenentul" Justinian indemna
masa credinciosilor la supunere totala in fata rigorilor ideologice:
"Priviti in jurul vostru si vedeti cine lupta si azi sa ne apere pacea
si independenta si pe aceia urmati-i. ii stim cu totii: sunt popoarele
cu democratie populara in frunte cu Marea noastra aliata si prietena:
Uniunea Sovietica priviti cu incredere spre luminoasele orizonturi
ale scumpei noastre Republici Populare Romine (PastoralaiPS Patriarh
Locotenent Justinian Marina, "Universul", 10 mai 1948, anul 65, nr.
106). Justinian Marina era Patriarh Locotenent din 19 noiembrie 1947.
Iar la 24 mai 1948, pentru serviciile sale la consolidarea noului regim,
a fost ales patriah al Bisericii Ortodoxe Romine. La solemnitatea
inscaunarii, noul patriarh si-a afirmat, printre altele, "increderea
totala a Bisericii Ortodoxe in regimul Democratiei populare romine",
biserica aratind astfel un "complet si desavarsit patriotism" si oferind
ca argument un citat din Biblie (I.Corint 14, 33): " Pentru ca sa nu
fie nici o dezbinare in trup, ci madularele sa ingrijeasca deopotriva
unele de altele". Si uite asa BOR-ul a intrat in slujba democratiei
populare, si de atunci, un madular a avut grija de celalalt madular, si
cum o mina spala pe alta si amindoua fata, avem deja conturat sistemul
transpartinic de azi al mafiei.
in acelasi timp, un alt proaspat obedient al noului regim,
Arhimandritul Valerian Zaharia, spunea la rindul sau: "Recent,in
ordinea statala a tarii noastre s-au petrecut schimbari fundamentale
Institutia regala este o inventie pur omeneasca, iar asocierea
divinitatii cu regalitatea au facut-o regii insisi, pentru a-si intari
tronurile si justifica opresiunea asupra popoarelor lor Fata de
Dumnezeu regii au fost totdeauna nerecunoscatori, fata de popor s-au
purtat cu silnicie Crestinii de buna credinta din aceasta tara sa fie
bine incredintati ca, noua forma de stat instaurata in tara noastra, nu
este una contrar vointei si planurilor dumnezeirei si nu va fi cu nimic
pagubitoare dezvoltarii Bisericii" ("intre divinitate si Monarhie",
Arhimandrit Valerian Zaharia, "Universul", nr. 11, 16 ianuarie 1948, pp.
1-2).
Cum era si de asteptat, preotimea s-a conformat. Oferim exemplul
preotului Ulpian Petrescu: "() preotul trebuie sa activeze alaturi de
organizatiile administrative locale si pe baza instructiunilor pe care
acestia le primesc pentru realizarea planului general de munca intocmit
de guvern. Preotul va explica peintelesul tuturor, va lumina poporul,
atit in adunarile convocate de autoritati dar mai ales in Biserica.
( Sa nu sunein zadar chemarea autoritatilor atunci cind se cer
eforturi colectivitatii pentru repararea unui pod, pentru indiguire,
repararea unei sosele, o claca...in atmosfera acestor ginduri curate
pentru popor, parohia, satul,intreaga tara se vor transformaintr-un
vast santier de lucru, pe care omul muncii va alerga sa lucreze ca o
albina... A munci si a fi exempluin cimpul muncii este deviza oamenilor
noi" ("La vremuri noi, oameni noi" de preot Ulpian Petrescu,
"Universul", 27 iunie 1948, nr. 145, p. 6).intre timp se derulau
nationalizarea bunurilor si a proprietatilor, colectivizareaimbraca
forme atroce iar multi dintre preotii de tara erau arestatiin toiul
noptii, fara ca "locotenentul" Patriah sa intervinain apararea lor.
Anul 1948 a fost rezumat astfel de supusii "locotenentului": "Anul
1948 a cuprinsinlauntrul lui un rastimpin care,in Republica noastra
populara s-au petrecut evenimente mari, am putea sa spunem despre unele
din ele chiar epocale. Nu putem trece cu vederea evenimentul epocal al
nationalizarii bunurilor. Nationalizarea este o opera de dreptate
sociala,infaptuirea ei fiind si o opera ceruta si de legea lui Hristos"
("An nou, viata noua", de preotul Constantin I. Gheorghe, "Universul",
nr. 303, joi 30 decembrie 1948, p. 10).
in acest timp, "la seminarul ortodox a fost introdusa teologia
marxista la baza ei stau conceptiile lui Karl Marx. tara se afla sub o
adevarata avalansa de abuzuriindreptateimpotriva preotilor si
enoriasilor.intre iulie si noiembrie 1948 au fost scoase toate icoanele
si crucile din scoli. Au fost distruse si arse troite. Iar crucile din
sate suntin continuare darimate noaptea de tractoristiin Mehedinti
preotii sunt batjocoriti, ofrandele si colivele sunt aruncate pe jos sau
lovite cu piciorul, enoriasii sunt alungati din biserici si opriti sa
mai vina. La Smadovita, primarul a fumatin biserica si i-a minjit cu
coliva pe la gura pe enoriasi... preotii sunt arestati sau trecutiin
categoria proscrisa a chiaburilor, ori sunt trimisi la corvezi la
distante mari si stau cite doua-trei zile pe drumuri. Slujbele sunt
intrerupte, iar uniiisi fac o placere din a dracui si a blasfemiain
biserici un preot este palmuit ca sa termine mai repede reparatiile la
biserica,in care se va face apoi un cinematograf. Se impun varuirea
picturilor din tindele bisericilor, dintre care unele sunt monumente
istoricein parohia Chilia, Sendriceni, judetul Dorohoi, citiva elevi
de scoala auimbracat hainele preotesti, au ravasit obiectele de cult,
iar la o slujba deinmormintare au statin pielea goalain fata
poporului,in timp ce citeau Sfinta Evanghelie". La Pitesti,in
penitenciarul reeducarilor, "de Saptamina Mare se cinta prohodul, dar
schimbat, asfelincit sa contina multe blasfemii si lucruri scabroase.
Un detinut cunoscut ca foarte credincios este declarat "Iisus", iarin
mijlocul camerei se improvizeaza un catafalc din tinere. Gatitin
zdrente si cu membrul scos afara din pantaloni, detinutul este urcat pe
catafalc. Toti cei de fata, fara exceptie, trec prin fata acestuia, unul
cite unul,inchinindu-se si sarutind "Sfintele Daruri",intr-un haz
general, presarat cu injurii si obscenitati. De Pasti, seingenuncheaza
in fata unui detinut cu o coroana de spini pe cap si se repeta ore
intregi: "Hristos s-a masturbat"! "Adevarat s-a masturbat"! Craciunul
aduce si el o ceremonie la care se maninca excremente si se cinta
colinde pornografice, iar de Boboteaza, urina este considerata
aghiasma" (Dorin-Liviu Bitfoi, "Asa s-a nascut omul nou.in Rominia
anilor 1950", 2012).
Nomenclatura o duce bine
Si de atunci, din 1947, tot bine o duce, devalizind tara, jefuind cu
acribie milioane de naivi, mintind cu sperante de mai bine, dupa cum tot
auzimin ultimii 23 de ani.
Stapinii omului nou si-au ales cartierul Primaverii, cartier amenajat
intre anii 1936 si 1940 pentru personalul Societatii de Gaz si
Electricitate.insa dupa 1945 "aici au fost evacuari masive, liderii
comunisti dorindu-si vilele pentru eiinsisi. si auinceput sa se mute
tot mai multi, pina cind cartierul a devenit exclusiv unul al
nomenclaturii".in anii '80 nu se putea intrain acest cartier. Dar CC
al PMR avea o multime de proprietati. "inca din anii 1950-1951 patrona
institutii culturale, gospodarii-model, case de odihna, doua
policlinici, un club, o plajainchisain anul 1954 Directia Treburilor
CC al PMR administra 115 vile si sanatorii, cu o capacitate de 1837 de
locuri. Ana Pauker, Vasile Luca, Teohari Georgescu locuiescin vile de
lux, ultimul avind chiar doua, cu bazin si loc de joaca pentru copii.
Teohari Georgescu poseda si doua vile, la Snagov si la Timis aceasta
din urma e mare, cu un parc propriu, caprioare dresate si un sistem de
apa curgatoare pentru cresterea pastravului cei trei se bucura si de un
fond special personalin anul I de peste 11 miliarde de lei: 5 miliarde
pentru Vasile Luca, 4 miliarde pentru Ana Pauker si peste 2,5 miliarde
pentru Teohari Georgescu" (Dorin-Liviu Bitfoi, "Asa s-a nascut omul nou.
in Rominia anilor 1950", 2012).in timp ce impozitul strins de la
taraniin anul 1951insuma 12 miliarde de lei! Aproape cit cheltuiau cei
trei pe an!
"Dintre toti rominii, nomenclaturistii sunt cam singurii care se simt
bine.in realitate, cu toate avantajele pe care si le asigura, nu stiu
sa traiasca. "Nu se pricep", observa surprins Silviu Brucan.isi ridica
garduriinalte la palate, huzuresc si seimbuiba, dar au fost propulsati
peste noapte dintr-un mediu sordidin palate si n-au habar ce sa faca
cu ele" (Dorin-Liviu Bitfoi, 2012).
intre ieri si astazi
Dupa 1947, bunicii si parintii nostri au intratintr-o lume terna si
dura, lumea unor realitati, dileme si acuze care sunt aceleasi peste tot
in lagarul comunist: procese siinchisori politice, lagare de munca
fortata, expropieri de case si evacuari din orase,inlocuirea cadrelor
din institutii si dinintreprinderi cu muncitori ignoranti,
colectivizarea fortata a taranilor si persecutarea chiaburilor, epurarea
institutiilor si a scolilor, reformainvatamintului, vinarea dusmanilor
poporului si a sabotorilor economiei, obsesia comploturilor, a
spionilor si a inamicului intern. (Dorin-Liviu Bitfoi, 2012).
Totul pentruimbogatirea unei clientele politice, osificate treptat
in nomenclatura. Aceasta nomenclatura nu-s nici popor si nici natiune.
Nu au nici o treaba cu Rominia si nici cu rominii. Sunt o societate
anonima care administreaza puterea politicain vederea obtinerii puterii
economice. Ca orice business din lume au oportunism la nivel de
cameleonism si au fluiditate la nivel de lichelism.inainte de decembrie
1989 aveau monopolul nationalismului si patriotismului si sub acuzatie
de fascism exterminau pe adevaratii patrioti si adevaratii nationalisti.
Dupa decembrie 1989 si-au arogat monopolul democratiei si socialismului
si sub aceeasi acuzatie de fascismii extermina pe adevaratii democrati
si pe adevaratii socialisti. Sub ocupatia comunista camuflatain
democratie originala avem coruptie dar nu avem corupti si am avut si
avem terorism anonim, dar nimeni nu identifica teroristiin carne si
oase. A se vedea aici reglarile de conturi lasate cu victime dar nu stim
cine sunt faptasii: cazul Dumitru Tinu, Mihail Erbasu, Luchian Mihalea,
Florian Anghelescu sau procurorul Lele.
Tragedia este ca aceasta auto-darimare a Rominiei apare drept propria
noastra opera sinucigasa:in primul rind ca o patroneaza guverne si
partide alese prin vot de no iinsine,in al doilea rind ca nici un
economist, nici un sociolog si nici un politolog si nici un istoric nu
semnaleaza acest fenomen siin al treilea rind pentru ca de nicaieri nu
apare sa se formeze un partid protestatar si sa se organizeze o reactie
de salvare. Uninceput totusi a fost realizat prin analizaincepturilor
legate de rau si distrugere. Dorin-Liviu Bitfoi,in monografia sa "Asa
s-a nascut omul nou" (Compania 2012), ofera raspunsurile asteptate de
multe geneatii tinere, legate de mersul in gol al vietii noastre, cel
putin din 1989 incoace. Citind cartea dlui Bitfoi se va descoperi
acelasi mecanism politic de pacalire-amagire a maselor in schimbul
puterii ca legitimare, singura deosebire constind in renuntarea la
teroare si rafinarea mijloacelor de distrugere. S-a inceput prin teroare
si eliminarea fizica a unei demografii cultivate si civilizate si
inlocuite treptat cu alte demografii invatate cu obedienta si frica.