Omul fara dileme

 

    Am mai spus si repet sunt articole care le consider utile si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez si la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult Valoare Adaugata) Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa acestui articol este  aici 


Omul fara dileme

Uneori regret ca gazeta de fata se numeste Dilema. Constat aproape in fiecare zi ca duhul dimbovitean nu poate trece pe linga acest cuvint fara sa alunece in poanta facila, ironie minora si malentendu cras. Din punctul meu de vedere, cel mai suparator e malentendu-ul. Un demon simplificator a lasat unora impresia ca filosofia acestei publicatii e bilbiiala, inexistenta criteriilor, absenta opiniei. "O revista fara un punct de vedere ?" suna unul dintre reprosurile curente. Pe de alta parte, cind afirmam un punct de vedere, se gasesc repede destui care sa ne reproseze ca ne-am depasit programul, ca nu suntem destul de "dilematici". Malentendu-ul consta in faptul ca ceea ce noi propunem drept manevra intelectuala de conjunctura, drept stil de a gindi, e luat drept doctrina. Noi nu spunem, cotropiti de palori metafizice, ca totul e dilema, ca nimeni nu poate judeca pe nimeni si ca nimic nu se poate afirma, in chip limpede, despre nimic. Noi nu plimbam peste lucruri o privire cetoasa, fara discernamint, si nu traim intr-o cronica inhibitie mentala. Avem si noi nervi, avem si noi idiosincrasii. Stim ca viciul e rau si virtutea e buna, ca cei care conserva vechile structuri sunt rai si cei care vor sa le anihileze sunt buni, ca Stefan Augustin Doinas e bun si Corneliu Vadim Tudor e rau, ma rog, stim si noi ceea ce stie toata lumea. Si n-avem de gind sa introducem ezitari hamletiene acolo unde lucrurile sunt clare. Socotim insa ca nu toate lucrurile sunt clare si ca boala societatii rominesti de azi e excesul tonului categoric (avind drept efect secundar suspensia dialogului si a dorintei sincere de conciliere). Suntem excedati de suficienta intelectuala si morala a celor care s-au dezvatat sa mai spuna "cred ca", poate ca", "ma intreb daca", "nu mi-e foarte clar", "nu stiu ce sa spun", "trebuie sa mai reflectez" si alte asemenea formule cuviincioase, care constituie igiena insasi a spiritului. Nu vrem sa extindem dilema asupra a ceea ce, in jurul nostru, e nedilematic. Dar o recomandam, acolo unde e cazul, ca pe un inceput de intelepciune. in definitiv, nici buna crestere nu e operanta in orice imprejurare. Este insa acesta un argument sa o declaram futila?

Ar fi, poate, folositor sa ne amintim putin de moravurile noastre prerevolutionare. Cit de "dilematici" stim sa fim in lumea aceea in care totusi binele si raul se deosebeau cu usurinta! Cit de firesc ni se parea, atunci, sa spunem ca "orice am face nu se schimba nimic" si ca deci e preferabil sa stam cuminti, intr-o toropeala plina de argumente!

.

Am trait decenii intregi sub blestemul dilemei "din care nu se poate iesi". Si am platit scump, in decembrie 1989, capacitatea noastra de a amina. Nu cumva ne expunem, astazi, riscului opus? Caci suntem inconjurati de confuzii, ambiguitati si aproximatii, iar noi ne comportam batos, apodictic, ca niste activisti decerebrati, intransigenti, fara "complicatii" interioare. Asa stind lucrurile, ne putem intreba cum si cind vom plati deriva geometrica in care ne complacem deocamdata?

Dilema nu vrea altceva decit sa tempereze aceasta deriva. Ea nu vrea sa relativizeze valorile sau sa surdineze adevarul. Vrea insa scoaterea din joc a omului fara dileme, cu certitudinile lui (mitocanesti sau fanatice), cu marginirea lui inamovibila. Exista omul fara dileme proguvernamental, mereu inarmat impotriva tradatorilor din Opozitie, si omul fara dileme antiguvernamental, care are in buzunar reteta mintuirii nationale, dar nu intelege s-o puna la dispozitia derbedeilor... Omul fara dileme e, in Rominia, un personaj cu traditii: de la Conul Leonida care explica tot, la eroii lui Pintilie care stiau ca "americanii sunt timpiti" si femeia romina "a opta minune a lumii". Un caz special e omul fara dileme cultivat, cel care se percepe pe sine drept "constiinta mai buna a neamului": ingrijorat si sententios, el ne ingroapa in dihotomii: alege binele de rau cu o precizie oraculara, stabileste baritonal cine va fi iertat si cine nu, sfatuieste, amendeaza, transeaza. Omul fara dileme e creatorul tuturor dictatorilor, de dreapta sau de stinga. E marele organizator, marele pedagog, marele vindecator. Pus in fruntea unei institutii (a Televiziunii, de pilda), el isi asuma prompt prerogative supreme: e un fel de guvern, un fel de parlament, un fel de tribunal public. Stie ce ne trebuie mai bine decit o stim noi insine. Decide, in numele nostru, ce vom gindi, cum ne vom distra, cine binemerita admiratia, cine dispretul nostru. Ne da o gluma pe saptamina si o poezie pe saptamina, alese, evident, de specialisti (alesi de el), asa incit sa nu ne pierdem timpul amuzindu-ne fara folos. La limita, omul fara dileme e Big Brother, Seful, Conducatorul. Cel caruia nu-i trece niciodata prin cap ca poate gresi, ca poate fi monstruos, ca e nedorit si vatamator. Cel care stie intotdeauna ce face si nu face decit ceea ce stiinta lui cubica, de beton, ii dicteaza sa faca. Cu omul acesta, cu pericolul acesta se rafuieste Dilema. Atit cit ii sta in Putere. Si atita vreme cit omul fara dileme nu o va anula scurt, cu un dos de palma.

Andrei PLESU

Dilema, nr.8, 4-10 martie 1993

accesind acest  link ajungeti in pagina home a blog-ului

 


    E-mail            © 2009-2085 ASCII-Lob       Home    Popescu-Colibasi