Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy/paste" le fixez la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa-anpc.gov.ro
begin copy/paste
Parlamentul României
| Lege nr. 449/2003
din 12/11/2003 Versiune actualizata la data de 27/12/2008
privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora@
| |
__________
@Text actualizat la data de 27.12.2008 avându-se în vedere republicarea
din Monitorul Oficial, Partea I, nr. 347 din 06 mai 2008. Actul include
modificările din următoarele acte:
- O.U.G. nr. 174/2008 publicată în MOF nr. 795 din 27/11/2008.
CAPITOLUL I Dispoziţii generale
Art. 1.
- Prezenta lege reglementează aspecte privind vânzarea produselor,
inclusiv a celor executate la comandă, şi garanţiile asociate acestora,
în vederea asigurării protecţiei consumatorului.
Art. 2. - În sensul prezentei legi, următorii termeni se definesc astfel:
a)
consumator - orice persoană fizică sau grup de persoane fizice
constituite în asociaţii, care, în cadrul contractelor care intră sub
incidenţa prezentei legi, acţionează în scopuri din afara activităţii
sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale;
b)
produs - bun material mobil a cărui destinaţie finală este consumul sau
utilizarea individuală ori colectivă. Nu intră sub incidenţa
prevederilor prezentei legi bunurile vândute în urma confiscărilor, în
cadrul procedurii de executare silită sau pe baza unui alt act emis de
autorităţile judecătoreşti, apa şi gazele care nu sunt ambalate într-un
volum limitat sau într-o cantitate fixă şi energia electrică;
c)
vânzător - persoana fizică sau juridică autorizată, care, în cadrul
activităţii sale, comercializează produse în condiţiile unui contract
încheiat cu consumatorul;
d) producător:
1. operatorul economic care fabrică un produs finit sau o componentă a unui produs;
2. operatorul economic care fabrică materia primă;
3. operatorul economic care îşi aplică denumirea, marca sau un alt semn distinctiv pe produs;
4. operatorul economic care recondiţionează produsul;
5. operatorul economic sau distribuitorul care modifică, prin activitatea sa, caracteristicile produsului;
6.
reprezentantul înregistrat în România al unui operator economic care nu
îşi are sediul în România sau, în cazul inexistenţei acestuia,
importatorul produsului;
7.
operatorul economic care importă produse în vederea realizării
ulterioare a unei operaţiuni de vânzare, închiriere, leasing sau orice
altă formă de distribuţie specifică derulării afacerilor;
8. distribuitorul produsului importat, în cazul în care nu se cunoaşte importatorul, chiar dacă producătorul este menţionat;
9.
distribuitorul produsului, în cazul în care importatorul nu poate fi
identificat, dacă nu informează persoana prejudiciată, în termen de 30
de zile de la cererea acesteia, asupra identităţii importatorului;
e)
garanţie - orice angajament asumat de vânzător sau producător faţă de
consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a
preţului plătit de consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului
cumpărat, dacă acesta nu corespunde condiţiilor enunţate în
declaraţiile referitoare la garanţie sau în publicitatea aferentă;
f) reparare - în caz de lipsă de conformitate, aducerea unui produs la conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare;@
g)
viciu ascuns - deficienţa calitativă a unui produs livrat sau a unui
serviciu prestat care nu a fost cunoscută şi nici nu putea fi cunoscută
de către consumator prin mijloacele obişnuite de verificare;@
h)
durata medie de utilizare - intervalul de timp, stabilit în documente
tehnice normative sau declarat de către producător ori convenit între
părţi, în cadrul căruia produsele de folosinţă îndelungată trebuie să
îşi menţină caracteristicile funcţionale, dacă au fost respectate
condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi exploatare.@
__________
@Litera f) a fost modificată prin art. I pct. 1 din O.U.G. nr. 174/2008.
- Literele g) şi h) au fost introduse prin art. I pct. 2 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 3.
- Nu sunt supuse prevederilor prezentei legi produsele folosite care
sunt vândute prin procedura licitaţiei publice, la care consumatorul are
posibilitatea să participe personal.
Art. 4.
- Intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi şi produsele care vor
fi achiziţionate pe baza unui contract de vânzare de produse ce urmează
a fi fabricate sau prelucrate.
CAPITOLUL II Conformitatea produselor cu specificaţiile cuprinse în contractul de vânzare-cumpărare
Art. 5. -
(1) Vânzătorul este obligat să livreze consumatorului produse care sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare.
(2) Se consideră că produsele sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare dacă:
a)
corespund descrierii făcute de vânzător şi au aceleaşi calităţi ca şi
produsele pe care vânzătorul le-a prezentat consumatorului ca mostră sau
model;
b)
corespund oricărui scop specific solicitat de către consumator, scop
făcut cunoscut vânzătorului şi acceptat de acesta la încheierea
contractului de vânzare-cumpărare;
c) corespund scopurilor pentru care sunt utilizate în mod normal produsele de acelaşi tip;
d)
fiind de acelaşi tip, prezintă parametri de calitate şi performanţe
normale, la care consumatorul se poate aştepta în mod rezonabil, date
fiind natura produsului şi declaraţiile publice privind caracteristicile
concrete ale acestuia, făcute de vânzător, de producător sau de
reprezentantul acestuia, în special prin publicitate sau prin înscriere
pe eticheta produsului.
Art. 6.
- Nu se consideră a fi lipsă de conformitate dacă în momentul
încheierii contractului de vânzare-cumpărare consumatorul a cunoscut sau
nu putea, în mod rezonabil, să nu cunoască această lipsă de
conformitate ori dacă lipsa de conformitate îşi are originea în
materialele furnizate de consumator.
Art. 7.
- Vânzătorul nu este răspunzător de declaraţiile publice prevăzute la
art. 5 alin. (2) lit. d), în oricare dintre următoarele situaţii, dacă
probează că:
a) nu a cunoscut şi nu ar fi putut, în mod rezonabil, să cunoască declaraţiile în cauză;
b) declaraţia fusese corectată la momentul încheierii contractului de vânzare-cumpărare;
c) decizia de a cumpăra produsul nu putea fi influenţată de declaraţiile publice în cauză.
Art. 8. -
(1) Orice lipsă a
conformităţii rezultată dintr-o instalare incorectă a produselor va fi
considerată echivalentă cu o lipsă a conformităţii produselor, dacă
instalarea face parte din contractul de vânzare a produselor şi
produsele au fost instalate de vânzător sau pe răspunderea sa.
(2)
Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul în care produsul destinat a
fi instalat de consumator este instalat de acesta şi instalarea
incorectă este datorată unei deficienţe în instrucţiunile de instalare.
CAPITOLUL III Drepturile consumatorului
Art. 9.
- Vânzătorul este răspunzător faţă de consumator pentru orice lipsă a
conformităţii existentă la momentul când au fost livrate produsele.
Art. 10.
- În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita
vânzătorului să i se aducă produsul la conformitate, fără plată, prin
reparare sau înlocuire, conform art. 11, sau să beneficieze de reducerea
corespunzătoare a preţului ori de rezoluţiunea contractului privind
acest produs, în condiţiile art. 13 şi 14.@
__________
@Articolul a fost modificat prin art. I pct. 3 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 11. -
(1) În cazul lipsei
conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului în
primul rând repararea produsului sau are dreptul de a solicita
înlocuirea produsului, în fiecare caz fără plată, cu excepţia situaţiei
în care măsura este imposibilă sau disproporţionată.@
(2)
O măsură reparatorie va fi considerată ca disproporţionată, dacă ea
impune vânzătorului costuri care sunt nerezonabile în comparaţie cu
cealaltă măsură reparatorie, luându-se în considerare:
a) valoarea pe care ar fi avut-o produsele dacă nu ar fi existat lipsa de conformitate;
b) importanţa lipsei de conformitate;
c) dacă cealaltă măsură reparatorie ar putea fi realizată fără un inconvenient semnificativ pentru consumator.
(3)
O măsură reparatorie va fi considerată ca imposibilă dacă vânzătorul nu
poate asigura produse identice pentru înlocuire sau piese de schimb
pentru reparare, inclusiv ca urmare a lipsei utilajelor sau a
tehnologiei aferente.@
(4)
Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută în cadrul unei
perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord, în scris, între
vânzător şi consumator, şi fără niciun inconvenient semnificativ pentru
consumator, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru
care acesta a solicitat produsele. Perioada de timp stabilită nu poate
depăşi 15 zile calendaristice de la data la care cumpărătorul a adus la
cunoştinţă vânzătorului lipsa de conformitate a produsului.@
(5) În cazul reparării produsului, în acesta vor fi montate numai piese noi.@
__________
@Alineatele (1), (3) şi (4) au fost modificate prin art. I pct. 4 din O.U.G. nr. 174/2008.
- Alineatul (5) a fost introdus prin art. I pct. 5 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 12.
- Noţiunea fără plată, prevăzută la art. 10 şi 11, se referă la toate
costurile necesare aducerii produselor la conformitate, inclusiv
costurile poştale, de transport, manipulare, diagnosticare, expertizare,
demontare, montare, manoperă, materiale utilizate şi ambalare.@
__________
@Articolul a fost modificat prin art. I pct. 6 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 13.
- Consumatorul poate solicita o reducere corespunzătoare a preţului sau
rezoluţiunea contractului în oricare dintre următoarele cazuri:
a) dacă nu beneficiază nici de repararea, nici de înlocuirea produsului;
b) dacă vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă;
c) dacă vânzătorul nu a luat măsura reparatorie, conform art. 11 alin. (4), fără inconveniente semnificative pentru consumator.
Art. 14. - Consumatorul nu este îndreptăţit să solicite rezoluţiunea contractului, dacă lipsa conformităţii este minoră.
CAPITOLUL IV Acţiunea în regres
Art. 15.
- Dacă vânzătorul este răspunzător faţă de consumator pentru lipsa de
conformitate rezultată dintr-o acţiune sau dintr-o omisiune a
producătorului ori a unui operator economic din acelaşi lanţ
contractual, vânzătorul are dreptul de a se îndrepta împotriva celui
responsabil de lipsa de conformitate, în condiţiile legii.
CAPITOLUL V Termene
Art. 16.
- Răspunderea vânzătorului, conform prevederilor art. 9-14, este
angajată dacă lipsa de conformitate apare într-un termen de 2 ani,
calculat de la livrarea produsului.
Art. 161.
- După expirarea termenului prevăzut la art. 16, consumatorii pot
pretinde remedierea sau înlocuirea produselor care nu pot fi folosite în
scopul pentru care au fost realizate ca urmare a unor vicii ascunse
apărute în cadrul duratei medii de utilizare, în condiţiile legii.@
__________
@Articolul a fost introdus prin art. I pct. 7 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 162.
- Pentru produsele a căror durată medie de utilizare este mai mică de 2
ani, termenul prevăzut la art. 16 se reduce la această durată.@
__________
@Articolul a fost introdus prin art. I pct. 7 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 17.
- Consumatorul trebuie să informeze vânzătorul despre lipsa de
conformitate în termen de două luni de la data la care a constatat-o.
Art. 18.
- Până la proba contrară, lipsa de conformitate apărută în termen de 6
luni de la livrarea produsului se prezumă că a existat la momentul
livrării acestuia, cu excepţia cazurilor în care prezumţia este
incompatibilă cu natura produsului sau a lipsei de conformitate.
CAPITOLUL VI Garanţii
Art. 19.
-
Garanţia este obligatorie din punct de vedere juridic pentru
ofertant,
în condiţiile specificate în declaraţiile referitoare la
garanţie şi în publicitatea aferentă.
Art. 20. -
(1) Garanţia trebuie să
cuprindă menţiuni cu privire la drepturile conferite prin lege
consumatorului şi să ateste în mod clar că aceste drepturi nu sunt
afectate prin garanţia oferită.
(2)
Garanţia trebuie să precizeze elementele de identificare a produsului,
termenul de garanţie, durata medie de utilizare, modalităţile de
asigurare a garanţiei - întreţinere, reparare, înlocuire şi termenul de
realizare a acestora, inclusiv denumirea şi adresa vânzătorului şi ale
unităţii specializate de service.@
(3) Garanţia trebuie redactată în termeni simpli şi uşor de înţeles.
__________
@Alineatul (2) a fost modificat prin art. I pct. 8 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 21. -
(1) La cererea consumatorului garanţia va fi oferită în scris sau pe orice alt suport durabil, disponibil şi accesibil acestuia.
(2)
În cazul în care garanţia nu respectă prevederile alin. (1) şi ale art.
20, valabilitatea acesteia nu este afectată, consumatorul având dreptul
de a solicita vânzătorului îndeplinirea condiţiilor incluse în
declaraţiile referitoare la garanţie.
Art. 22. -
(1) Clauzele contractuale sau
înţelegerile încheiate între vânzător şi consumator înainte ca lipsa de
conformitate să fie cunoscută de consumator şi comunicată vânzătorului,
care limitează sau înlătură, direct ori indirect, drepturile
consumatorului prevăzute de prezenta lege, sunt nule de drept.
(2)
În cazul produselor folosite, consumatorul şi vânzătorul pot conveni
reducerea termenului prevăzut la art. 16, dar nu la mai puţin de un an
de la data livrării produsului.
CAPITOLUL VII Sancţiuni
Art. 23. -
(1) Constituie contravenţii următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea prevederilor art. 20 şi 21, cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei*);
b)
nerespectarea prevederilor art. 9, 11 şi 19, cu amendă de la 5.000 lei la 25.000 lei.@
(2)
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către
reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorilor.
___________
*) Cuantumul amenzilor este exprimat în monedă nouă potrivit dispoziţiilor Legii nr. 348/2004
privind denominarea monedei naţionale, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 664 din 23 iulie 2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
- Litera b) de la alin. (1) a fost modificată prin art. I pct. 9 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 24. - Contravenţiilor prevăzute la art. 23 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare.
CAPITOLUL VIII Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 25. -
(1) Drepturile consumatorilor
prevăzute de prezenta lege sunt exercitate fără a aduce atingere altor
drepturi pe care consumatorul le poate invoca conform celorlalte
prevederi legale care reglementează răspunderea contractuală sau
necontractuală.
(2)
În cazul în care părţile contractante aleg ca lege aplicabilă
contractului legea unui stat care nu face parte din Uniunea Europeană,
iar contractul are o strânsă legătură cu teritoriul României sau cu al
altor state membre ale Uniunii Europene şi în cazul în care prezenta
lege are prevederi mai favorabile pentru consumator, se vor aplica
acestea din urmă.
Art. 26.
- Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor va propune
Guvernului spre aprobare, prin hotărâre, norme metodologice de aplicare a
prezentei legi, pe grupe de produse.@
__________
@Articolul a fost modificat prin art. I pct. 10 din O.U.G. nr. 174/2008.
Art. 27. -
(1) Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă:
a) art. 14 alin. 1 şi art. 20 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992
privind protecţia consumatorilor, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994, cu modificările şi
completările ulterioare*);
b) Hotărârea Guvernului nr. 394/1995
privind obligaţiile ce revin agenţilor economici - persoane fizice sau
juridice - în comercializarea produselor de folosinţă îndelungată
destinate consumatorilor, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 10 din 27 ianuarie 1997, cu modificările ulterioare;
c) Hotărârea Guvernului nr. 665/1995
privind înlocuirea, remedierea sau restituirea contravalorii produselor
care reprezintă deficienţe de calitate, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 206 din 6 septembrie 1995, cu modificările
ulterioare.
end copy/paste
|