copy/paste Cum se pun întrebari în mod inteligent  by  Wiki.lug.ro

    Sunt articole care ma ajuta sa exemplific ce sustin si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy/paste" le fixez la mine pe site.Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste.  Sursa:rstforums 

    Concret linkul a disparut in timp si am greblat mult cu "Google" pana am regasit sursa!! Mai urmeaza sa fac curatenie la semnul ???? 

Traducerea reviziei 3.4 a documentului How To Ask Questions The Smart Way, de Eric S. Raymond si Rick Moen

Introducere

În lumea hackerilor, tipul de raspuns pe care îl veti primi la întrebari tehnice depinde atât de formularea acestora cât si de dificultatea elaborarii unui raspuns. Acest ghid îsi propune sa va ajute si formulati întrebarile în asa fel încât si primiti un raspuns satisfacator.

Acum când folosirea open-source s-a raspândit pe scara larga, puteti obtine deseori raspunsuri si de la alti utilizatori mai experimentati, nu doar de la hackeri. asta e un lucru bun; utilizatorii tind sa fie mai îngaduitori cu greselile începatorilor.Totusi, tratându-i si pe acestia ca pe hackeri cum e recomandat aici, e modul cel mai usor de a obtine raspunsuri de la ei.

Primul lucru pe care trebuie sa-l întelegeti este ca hackerilor le plac problemele dificile si întrebarile care le soliciti inteligenta. Daca nu era asa,nu ne aflam aici. Daca ne dati o întrebare interesanta o sa va fim recunoscatori; întrebarile bune sunt un stimul si un cadou. Întrebarile bune ne ajuta si ne clarificam cunostintele si adesea ridica probleme pe care nu le-am fi observat, sau la care nu ne-am fi gândit. Printre hackeri, „Buna intrebare!“ e un compliment sincer.

În ciuda acestor lucruri, hackerii au reputatia ca trateaza întrebarile simple cu ostilitate si aroganti. Uneori parem a fi automat nepoliticosi cu începatorii si nestiutorii. Nu e deloc adevarat.

Suntem de fapt ostili fata de acele persoane care parca nu vor sa gândeasca si nu-si fac temele înainte si puna întrebari. Astfel de persoane nu sunt decât pierdere de vreme, iau fara sa dea nimic înapoi, ne fac si pierdem timpul pe care l-am putea folosi pentru a raspunde la o intrebare mai interesanta sau unei persoane care merita într-adevar. Îi numim pe acestia „losers“ (din motive istorice, uneori este scris „lusers“).

Ne dam seama ca sunt multi oameni care vor doar sa foloseasca programele noastre si nu sunt interesati de detaliile tehnice. Pentru majoritatea oamenilor un computer este o unealta, un mijloc pentru atingerea unui scop; au lucruri mai bune de facut în viata. Realizam asta si nu ne asteptam ca toata lumea si fie interesata de chestiunile tehnice care ne fascineaza pe noi. Totusi, stilul nostru de a raspunde la întrebari este adaptat celor care au acest interes si sunt disputi si participe activ la rezolvarea problemelor. Lucrul asta nu o sa se schimbe, si nici nu ar trebui; daca s-ar întâmpla, am fi mai putin eficienti în treburile la care ne pricepem.

Suntem (în cea mai mare parte) voluntari. Ne luam din timpul nostru pentru a raspunde la întrebari si uneori suntem depasiti de cantitatea lor, asa ca le filtram fara mila. În particular, ignoram întrebarile de la persoane care se prezinta ca losers pentru a ne putea folosi timpul mai eficient, cu ceilalti.

Daca aceasta atitudine vi se pare enervanta, elitista sau aroganta, verificati-va ipotezele. Nu va cerem si faceti plecaciuni în fata noastra. Dimpotriva, cei mai multi dintre noi ar prefera sa va trateze ca egali; sunteti binevenit în comunitatea noastra, daca depuneti efortul necesar ca acest lucru si fie posibil. Pur si simplu, nu este deloc economic si încercam sa ajutam oameni care nu vor sa se ajute singuri. E OK si fii nestiutor, NU E OK sa faci pe prostul.

În concluzie, desi nu este necesar si fiti un expert pentru a ne capta atentia, este necesar si demonstrati o atitudine care în timp duce la competenta: atentie, reflectie, spirit de observatie si dorinta de a participa activ la rezolvarea problemelor. Daca nu va convine aceasta discriminare, va sugeram si apelati la servicii comerciale de asistenta tehnica, în loc si ne cereti sa va facem noi treaba gratuit.

Daca decideti sa ne cereti noua ajutorul, nu vreti sa fiti un loser. Nu vreti nici macar sa pareti ca sunteti unul. Cel mai bun mod de a obtine rapid un raspuns folositor este sa întrebati ca o persoana inteligenta, care are încredere în sine si unele cunostinte, care se întâmpla sa aiba nevoie de ajutor cu o problema punctuala.

Înainte de a întreba

Înainte de a trimite o întrebare tehnica pe email, într-un newsgroup sau forum, faceti urmatoarele:

  • Încercati sa gasiti un raspuns cautând pe Web.
  • Încercati sa gasiti un raspuns în manual.
  • Încercati sa gasiti un raspuns într-un FAQ.
  • Încercati sa gasiti un raspuns prin analiza si experiment.
  • Încercati sa gasiti un raspuns la un prieten mai experimentat.
  • Daca sunteti programator, încercati sa gasiti raspunsul citind codul sursa.

Când formulati întrebarea, aratati ce ati facut întâi cele de mai sus;astfel demonstrati ca nu sunteti un puturos care ne face sa ne pierdem timpul. si mai bine, aratati ce ati descoperit facând cele de mai sus. Ne place si raspundem celor care demonstreaza ce pot învata ceva din raspunsurile noastre.

Când cautati pe Google, introduceti textul mesajului de eroare pe care-l primiti (cautati si în Google Groups, nu doar pe web). E foarte posibil sa ajungeti direct la documentatia referitoare la problema, sau la un thread pe un mailing list care contine raspunsul. Chiar daca nu gasiti nimic relevant, ajuta si puteti spune „Am cautat pe google dupa cuvintele urmatoare dar nu am gasit nimic folositor“ la începutul mesajului prin care cereti ajutor.

Nu va grabiti. Nu va asteptati sa puteti rezolva o problema complicata în câteva secunde de cautat pe Google. Cititi si asimilati FAQ-urile, relaxati-va si dedicati problemei o anumita perioada de gândire înainte sa abordati expertii. Credeti-ne, îti vor da seama din întrebarile dumneavoastra cât de mult ati citit si v-ati gândit, si vor fi mai dornici si va ajute daca sunteti pregatit. Nu lansati imediat întregul repertoriu de întrebari doar fiindca prima cautare nu a produs nici un rezultat (sau a produs prea multe rezultate).

Pregatiti-va bine întrebarea, gânditi-o pâna la capat. Întrebarile care sunt incomplete vor primi un raspuns pe masura, sau deloc. Cu cât este mai clar ce ati încercat sa va rezolvati singur problema, cu atât e mai probabil sa primiti ajutor.

Aveti grija sa nu puneti o întrebare gresita. Daca întrebarea porneste de la ipoteze gresite, e foarte probabil ca cineva sa va raspunda literal, în speranta ca veti învata ceva primind exact ce-ati cerut în loc de ceea ce aveati nevoie.

Niciodata sa nu considerati ca aveti dreptul la un raspuns. Nu-l aveti; în definitiv, nu platiti pentru acest serviciu. Veti câstiga un raspuns, punând o întrebare cu substanta,interesanta, care ne da de gândit, o întrebare care contribuie implicit la experienta comunitatii mai degraba decât o cerere pasiva de informatii de la ceilalti.

Aratati ca sunteti dispus sa contribuiti la elaborarea unei solutii.„Poate sa ma îndrume cineva?“, „Ce lipseste din exemplul meu?“ si „Pe ce site ar mai trebui sa ma uit?“ au sanse mult mai mari sa primeasca un raspuns, decât „Va rog sa-mi spuneti exact cum sa fac!“ pentru ca arata ca aveti doar nevoie de o mica îndrumare în directia buna.

Când întrebati

Atentie unde întrebati

Folositi-va discernamântul în alegerea locului unde puneti întrebarea.E foarte probabil sa fiti ignorat sau catalogat ca loser, daca:

  • postati întrebarea pe un forum unde este offtopic
  • postati o întrebare elementara pe un forum unde se asteapta probleme tehnice complexe, sau invers
  • postati pe mai multe grupuri simultan
  • trimiteti un mesaj direct catre cineva care nu va e cunoscut personal sau nu e direct responsabil pentru rezolvarea problemei

Hackerii ignora întrebarile puse în locurile gresite pentru a-si proteja canalele de comunicatie de zgomot inutil. Nu doriti sa fiti în aceasta situatie.

Primul pas, deci, este gasirea forumului potrivit.Iarasi, Google sau alte motoare de cautare va sunt prieteni. Folositi-le pentru a gasi pagina de web a proiectului dedicat hardware-ului sau software-ului care va face probleme. De obicei o sa contina link-uri catre o lista de FAQ (Frequently Asked Questions), lista de email a proiectului si arhiva acesteia. Listele de email sunt ultimul loc unde veti cere ajutor, daca prin eforturi proprii (inclusiv citirea acelor FAQ) nu gasiti o solutie. Pagina de web a proiectului mai poate descrie o procedura de raportare a bug-urilor. Daca exista, cititi-o cu atentie.

Lansarea unui mesaj catre o persoana sau forum cu care nu sunteai familiar e cel putin riscanta. De exemplu, nu presupuneti ca autorul unei pagini de web informative doreste sa va fie consultant gratuit. Nu faceti presupuneri optimiste ca întrebarea va fi binevenita; daca nu sunteti sigur, întrebati în alta parte sau deloc.

Când alegeti un forum, newsgroup sau lista de email, nu va luati doar dupa numele lor; cautati un FAQ sau regulile grupului pentru a verifica daca întrebarea dvs. este pe subiect (on-topic). Cititi o parte din mesajele anterioare înainte de a posta ca sa aveti o idee despre cum se desfasoara discutiile. De fapt, e o idee foarte buna sa cautati in arhivele grupului dupa câteva cuvinte cheie ale problemei, înainte de a posta. Puteti gasi chiar raspunsul, sau va poate ajuta sa formulati mai bine întrebarea.

Nu trimiteti simultan mesaje catre toate canalele disponibile, e similar cu strigatul si iriti. Luati-le pe rând.

Întelegeti întâi subiectul! O greseala clasica este sa întrebati despre interfata de programare Unix sau Windows într-un forum dedicat unui limbaj, unei biblioteci sau unelte portabile pe ambele sisteme. Daca nu va este clar de ce asta e o problema, mai bine va abtineti pâna va lamuriti.

În general, întrebarile postate pe un forum public bine ales au sanse mai bune sa-ti gaseasca un raspuns decât aceleasi întrebari pe un forum privat, din mai multe motive: în primul rând, masa mai mare de oameni care pot raspunde. Apoi, marimea audientei; hackerii raspund mai degraba unei întrebari care ajuta mai multa lume, decât celor care sunt de folos doar câtorva persoane.

De înteles, hackerii talentati sau autorii de programe foarte cunoscute primesc oricum mai multe mesaje gresit adresate decât norma. Puteti fi picatura care umple paharul. De mai multe ori, coautori în proiecte cunoscute si-au încetat participarea, datorita numarului prea mare de mesaje inutile venite pe adresa de mail personala.

Forumurile Web si canalele IRC orientate catre începatori

Grupul de utilizatori local sau distributia dvs. de Linux pot îndruma catre forumuri Web sau canale IRC unde începatorii pot primi ajutor.Acestea sunt un bun punct de plecare, mai ales daca vi se pare ca va loviti de o problema relativ simpla sau comuna. Existenta unui canal IRC e o invitatie deschisa si puneti întrebari si puteti primi adesea raspunsul imediat.

De fapt, daca programul care va creeaza probleme face parte din distributie (cum se întâmpla de obicei), e chiar mai bine sa întrebati pe liste/forumuri ale distributiei respective înainte sa încercati pe cele ale proiectului. Hackerii lor s-ar putea sa va spuna doar „folositi versiunea noastr?“.

Înainte de a posta pe un forum Web, verificati daca are o functie de cautare. Daca da, încercati câteva cautari referitoare la problema dvs;poate ajuta. Chiar daca ati folosit un motor de cautare pe Web înainte (cum ar fi trebuit), cautati si pe forum; e posibil ca nu tot forumul sa fi fost indexat.

Din ce în ce mai frecvent, proiectele ofera asistenta utilizatorilor pe forumuri Web sau canale IRC, pastrând listele de email pentru discutii legate de dezvoltare. Uitati-va întâi dupa primele când aveti nevoie de ajutor în legatura cu un proiect anume.

Pasul doi: listele de email ale proiectului

Când un proiect are o lista de email, scrieti pe aceasta, nu direct catre programatorii implicati, chiar daca vi se pare ca stiti exact cine va poate da cel mai bun raspuns. Uitati-va în documentatia proiectului si în pagina de Web dupa adresa unei liste de email. Iata câteva motive:

  • Orice întrebare suficient de buna pentru unul dintre programatori va fi interesanta pentru întregul grup. Pe de alta parte, faptul ca întrebarea e prea stupida pentru lista nu e o scuza pentru a-i agasa pe programatori personal.
  • Întrebând pe lista permiteti o mai buna împartire a muncii între programatori. Un programator individual (în special daca e vorba despre leader-ul proiectului) poate fi prea ocupat pentru a va raspunde.
  • Majoritatea listelor de email sunt arhivate si indexate de motoarele de cautare. Altcineva va putea gasi întrebarea dvs. si raspunsurile pe web, în loc sa întrebe din nou pe lista.
  • Daca o anumita întrebare se tot repeta, e o indicatie ca documentatia sau chiar software-ul respectiv se pot îmbunatati pentru a fi mai putin ambigue.Daca întrebarile respective s-ar pune în particular, nimeni nu ar avea o vedere de ansamblu asupra întrebarilor mai frecvente.

Daca un proiect are atât o lista (sau forum) pentru utilizatori cât si una pentru programatori (hackeri) si nu lucrati efectiv cu codul sursa al programului, întrebati pe lista pentru utilizatori. Nu presupuneti ca sunteti binevenit pe lista de dezvoltare, unde probabil ca întrebarea va fi tratata ca zgomot.

Bineînteles, daca sunteti sigur ca întrebarea nu e triviala si nu primiti raspuns pe lista pentru utilizatori timp de mai multe zile, încercati si cealalte liste. Ar fi indicat sa monitorizati o perioada lista, pentru a fi familiar cu obiceiurile grupului (o idee buna pentru orice lista privata).

Daca nu gasiti o lista de email pentru un proiect si aveti doar adresa autorului (maintainer), scrieti-i acestuia. Chiar si asa, nu presupuneti ca nu exista o lista. Mentionati în mesajul dvs. ca nu ati gasit-o. De asemenea, mentionati ca nu aveti nimic împotriva si va fie retrimis mesajul catre alte persoane. (Multi consider ca mesajele private, chiar daca nu contin nimic secret, trebuie sa ramâna private. Dându-va acordul pentru retransmiterea mesajului dvs. îi permiteti sa aleaga el modul de tratare a cererii).

Folositi linii de subiect relevante

Pe listele de email, newsgroups sau forumurile Web, linia de subiect va da ocazia si captati atentia expertilor, în circa 50 caractere. Nu o irositi cu sintagme de genul „ajutor“ (ca sa nu mai vorbim de „AJUTOR!!!!“; mesajele cu un astfel de subiect vor fi ignorate din reflex). Nu încercati sa ne impresionati cu dificultatile dvs; folositi acel spatiu pentru o descriere concisa a problemei.

O conventie utila pentru linia de subiect, folosita de multe organizatii de asistenta tehnica, este forma „obiect - deviatie“. „Obiect“ desemneaza acel lucru care are o problema, iar „deviatie“ descrie abaterea de la comportamentul asteptat.

Stupid AJUTOR! Placa video nu functioneaza cum trebuie!!Inteligent XFree86 4.1 forma cursorului incorecta, chipset Fooware MV1005 si mai inteligent XFree86 4.1 cursorul mouse-ului, chipset Fooware MV1005 - desenat incorect

Redactarea unui subiect de forma „obiect - deviatie“ va va forta sa gânditi problema în detaliu. Ce anume este afectata Doar cursorul mouse-ului,sau si restul graficii? Se întâmpla doar cu XFree86? Doar cu versiunea 4.1? Se întâmpla doar cu chipset-ul Fooware? Doar cu modelul MV1005? Un hacker care vede un astfel de subiect poate întelege imediat cu ce anume aveti probleme si care sunt acelea.

Imaginati-va ca va uitati la index-ul arhivei de întrebari, care va arata doar liniile de subiect. Faceti în asa fel încât subiectul sa reflecte întrebarea suficient de bine încât urmatoarea persoana care va cauta în arhiva raspunsul la o întrebare similara cu a dvs. si o gaseasca usor si sa nu întrebe din nou acelasi lucru.

Daca puneti o întrebare într-un raspuns (reply la un email anterior), schimbati linia de subiect pentru a se vedea ca puneti o întrebare. Un subiect ca "Re: test" sau "Re: new bug" e putin probabil si atraga atentia. De asemenea, stergeti din mesaj textul vechi, pastrând un minim necesar pentru a-l face coerent pentru cititori noi.

Nu folositi functia "reply" pe un mesaj de pe lista pentru a porni un thread nou, fara legaturt, sau va limitati audienta. Unii clienti de mail, ca mutt, permit utilizatorului sa sorteze mesajele dupa thread si sa împacheteze (fold) toate mesajele dintr-un thread într-o singura linie de subiect. Cei care fac asta, pur si simplu nu vor vedea mesajul dvs.

Schimbarea liniei de subiect nu este suficienta. Mutt,probabil si alte programe, se uita la alte informatii din header-ul mesajelor pentru a determina thread-ul din care fac parte, nu la linia de subiect. Scrieti un mesaj nou.

Pe forumurile Web regulile sunt putin diferite, deoarece mesajele sunt de obicei legate de un thread si nu sunt vizibile decât în contextul acelui thread. Schimbarea subiectului pentru a pune o întrebare nu este esentiala (nu toate forumurile permit linii diferite de subiect la fiecare mesaj, si oricum nu le citeste nimeni). Dar a pune o întrebare într-un thread existent e o practica dubioasa, pentru ca întrebarea nu va fi vazuta decât de cei care urmaresc acel thread. Deci, daca nu sunteti extrem de sigur ca vreti un raspuns doar de la cei activi în thread, porniti unul nou.

Nu îngreunati raspunsul

Daca încheiati mesajul cu „Va rog sa raspundeti pe adresa...“, e foarte putin probabil sa va raspunda cineva. Daca nu puteti fi deranjat pentru câteva secunde sa setati câmpul Reply-To din header, nici noi nu putem fi deranjati pentru a ne gândi la problema dvs. Daca programul de mail nu va permite acest lucru, folositi unul mai bun. Daca sistemul dvs. de operare nu are un program care sa permita acest lucru, folositi un sistem de operare mai bun.

Pe forumurile Web e nepoliticos sa solicitati un raspuns direct pe email în afara cazului în care informatia pe care o solicitati e confidentiala (si considerati dintr-un motiv oarecare ca cineva e dispus sa v-o transmita doar dvs, nu ?i celorlalti de pe forum). Daca doriti sa primiti un raspuns pe email configurati forumul sa îl trimita astfel; aceasta facilitate este foarte raspândita, o puteti gasi sub numele „watch this thread“, „send email on answers“ etc).

###########################################################################
inceput "depanusarea"10/31/2016 mai jos apar multe  ???? in loc de ă  î  ş  ţ
###########################################################################

Folositi un limbaj clar, corect gramatical si ortografic

Experienta ne arati ca cei dezordonati sau neatenti la scriere, sunt la fel si în gândire sau programare (suficient de frecvent încât aceasta si fie regula, nu exceptia). Raspunsul la întrebarile neatentilor si dezordonatilor nu ne aduce vreo satisfactie; mai bine facem altceva.

Asadar, e important sa va exprimati ideile clar si corect. Daca nu sunteti dispusi si faceti efortul acesta, nici noi nu suntem dispusi si va acordam atentie. Cizelati-va limbajul. Nu trebuie sa fie rigid sau sa sune oficial, hackerii apreciaza un limbaj informal, jargonul si umorul, atunci când sunt folosite cu precizie. Dar trebuie sa fie precise, pentru a arata ca gânditi si sunteti atent.

Ortografia, punctuatia, trebuie sa fie corecte. Nu încurcati (în engleza) „its“ cu „it's“, „loose“ cu „lose“ sau „discrete“ cu „discreet“. NU FOLOSITI DOAR LITERE MARI, se considera ca tipati (scrisul doar cu litere mici e doar ceva mai putin enervant, pentru ca este dificil de urmarit. Alan Cox este scuzat, dvs. nu).

În general, daca scrieti ca un semi-analfabet, e foarte probabil sa fiti ignorat. Limbajul l33t skript kiddie h4x0r este reteta sigura ce garanteaza ca nu veti primi nimic în afara de tacere (sau, în cel mai bun caz, dispret si sarcasm).

Daca folositi alta limba decât cea materna, veti fi tratat cu oarece îngaduinta pentru erorile gramaticale sau ortografice, dar nu mai mult. Lenea tot nu va fi tolerata (si da,de obicei diferenta e sesizabila). De asemenea, daca nu stiti ce limbi vorbesc ceilalti, folositi engleza. Întrebarile în limbi straine majoritatii vor fi bineînteles ignorate, iar engleza este limba universala pe Internet. Scriind în engleza scad sansele ca întrebarea dvs. sa fie ignorata.

Folositi un format usor de citit

Daca faceti întrebarea greu de citit în mod artificial,ea va fi mai degraba ignorata în favoarea altora. Asadar:

  • trimiteti email text, nu HTML
  • atasamentele sunt de obicei OK, dar numai când au un continut relevant (ca de exemplu fisiere sursa sau patch), si nu adaugate automat de clientul dvs de mail (cum ar fi o copie a mesajului dvs în alt format)
  • nu trimiteti mesaje în care paragrafe întregi sunt scrise pe o singura linie (e greu de raspuns doar la o portiune din mesaj). Presupuneti ca cititorii folosesc un ecran text de 80 caractere latime si spargeti rândurile în consecinta, la ceva mai putin de 80 caractere.
  • în schimb, nu spargeti la o coloana fixata rândurile ce contin date (loguri, istoric de comenzi). Datele trebuie incluse exact în forma în care au fost generate, pentru ca cititorii sa vada acelasi lucru pe care l-ati vazut si dvs.
  • nu folositi codarea MIME Quoted-Printable pe un forum de limba engleza. Aceasta codare poate e necesara când folositi o limba pentru care setul ASCII nu e suficient, dar nu este suportata de toti agentii de mail. Când nu este interpretata corect, apar acele semne urâte (=20) prin text.
  • nu va asteptati niciodata sa putem citi formate de document proprietare ca Microsoft Word sau Excel. Majoritatea reactionam la asa ceva cam cum ar reactiona oricine la vederea unei balegi la intrarea în casa. Chiar când putem, tehnic vorbind, sa le citim, urâm chestia asta.
  • daca trimiteti email din Windows, opriti facilitatea stupida a Microsoft numita „Smart Quotes“ pentru a evita aparitia de caractere în plus în mesaj
  • pe forumurile Web, nu abuzati de smiley-uri si facilitatile HTML (când exista). Unul-doua smiley-uri sunt OK, dar colorarea cât mai variata a textului e neserioasa. Abuzul de smiley-uri, culori si fonturi va recomanda ca pe o adolescenta jucausa, o idee nu foarte buna, în afara de cazul în care sunteti mai atras de sex decât de un raspuns.

Daca folositi un client de mail cu interfata în mod grafic (Netscape Messenger, MS Outlook sau altele asemenea) aveti grija: puteti încalca aceste reguli folosind setarile implicite. Majoritatea au o comanda „View Source“ în meniu. Folositi-o pe mesajele deja trimise pentru a verifica daca trimiteti doar text sau si alte lucruri inutile.

Fiti precis în descrierea problemei

  • descrieti clar simptomele problemei sau bug-ului
  • descrieti mediul în care apar (arhitectura, sistem de operare, aplicatie, etc). Precizati versiunea distributiei folosite (ex: „Fedora Core 2“, „Slackware 9.1“, etc).
  • descrieti investigatiile pe care le-ati facut asupra problemei
  • descrieti etapele pe care le-ati parcurs pentru a diagnostica problema
  • descrieti schimbarile recente în configuratia calculatorului (hardware si software) care ar putea fi relevante
  • încercati sa anticipati întrebarile ajutatoare pe care hackerii vi le-ar putea pune si pe cât posibil furnizati acele informatii în avans. Simon Tatham a scris un eseu intitulat How to Report Bugs Effectively pe care vi-l recomand cu caldur?.

Multe informatii nu înseamna precizie

A fi precis nu înseamna sa puneti cantitati uriase de cod sursa sau date într-o cerere de ajutor. Daca aveti un test complicat la care aplicatia nu se comporta corect, încercati sa-l reduceti la minimul necesar care declanseaza problema.

Lucrul asta e folositor din cel putin trei motive. Unu: va fi evident ca ati depus eforturi pentru simplificarea întrebarii, ceea ce va sporeste sansele de a primi un raspuns. Doi: simplificarea întrebarii face mai probabila primirea unui raspuns folositor. Trei: rafinând formularea problemei e posibil sa gasiti singur o rezolvare sau metoda de evitare a problemei.

Nu pretindeti ca ati descoperit un bug

Când aveti o problema cu un program, nu pretindeti ca ati gasit un bug decât daca sunteti foarte, foarte sigur. Sfat: daca nu puteti furniza cod sursa care repara problema sau un test care sa demonstreze regresia fata de o versiune anterioara, probabil nu sunteti suficient de sigur. Acest lucru este valabil si pentru paginile de web sau documentatie. Daca gasiti un bug în documentatie, ar trebui sa prezentati un text corect si locul în care trebuie asezat în documentatie.

tineti cont ca sunt multi alti utilizatori care nu au problema dvs. Altfel, ati fi aflat despre ea citind documentatia si cautând pe web (ati facut asta, nu?). E foarte posibil sa faceti dvs. ceva gresit, nu programul.

Cei care au scris programul lucreaza din greu pentru a-l face sa functioneze cât mai bine. Daca pretindeti ca ati gasit un bug, sugerati ca ei au facut ceva gresit, si e posibil sa-i jigniti chiar daca aveti dreptate. Nu e deloc diplomatic sa includeti cuvântul „bug“ în linia de subiect a mesajului.

Când puneti întrebarea, e bine sa o formulati plecând de la presupunerea ca dvs sunteti cel care face ceva gresit, chiar daca în particular sunteti foarte sigur ca ati gasit un bug. Daca într-adevar e un bug, veti afla despre asta într-un raspuns. E preferabil sa se scuze autorii daca bug-ul e real, decât sa fiti pus în aceeati situatie în caz ca v-ati înselat.

Milogeala nu impresioneaza si nu înlocuieste efortul propriu

Unii oameni care au înteles ca nu trebuie sa fie aroganti sau nepoliticosi când cer ajutor cad în extrema cealalta: „stiu ca sunt un biet începator neajutorat, dar...“. Atitudinea asta e enervanta mai ales atunci când este însotita de o descriere prea vaga a problemei.

Nu pierdeti timpul (dvs. si al nostru) cu astfel de maimutareli.Prezentati contextul si întrebarea cât de clar puteti. Va pune într-o lumina mai buna decât cea descrisa mai sus.

Uneori forumurile Web au sectiuni dedicate începatorilor. Daca vi se pare ca aveti o întrebare de începator, acolo îi e locul, dar nu exagerati cu milogeala nici acolo.

Descrieti simptomele problemei, nu presupunerile dvs

Nu e deloc folositor sa le spuneti hackerilor ce credeti ca poate cauza probleme (daca ati fi atât de bun la diagnoza, ati mai cere ajutorul altora?). Descrieti exact simptomele observate, nu interpretari si teorii proprii. Lasati-i pe ei sa faca interpretarile. Daca o presupunere a dvs. vi se pare foarte relevanta, introduceti-o ca atare („Eu cred ca...“) si aratati de ce e insuficienta pentru rezolvarea problemei.

Stupid Primesc frecvent SIG11 la compilarea kernel-ului, banuiesc ca un traseu e crapat pe placa de baza.Cum verific asa ceva? Inteligent Pe un K6/233 cu placa de baza FIC-PA2007 (chipset VIA Apollo VP2) cu 256MB Corsair PC133, primesc din ce în ce mai des SIG11 la circa 20 minute de la pornire, când compilez un kernel (niciodata în primele 20 minute). Dupa un reboot problema reapare imediat,dar dupa ce-l las stins peste noapte nu. Am schimbat RAM-ul, nu ajuta. Asa arata mesajele de eroare la compilare [...] Deoarece acest subiect pare a fi unul greu de insusit, aceasta fraza va va aduce aminte: "Toti diagnosticienii sunt din Missouri." Motoul oficial al statului Missouri este "Arata-mi", stabilit in 1899, cand congressmanul Willard D. Vandiver a zis "Ma trag dintr-un tinut care cultiva porumb si bumbac si scaieti si Democrati, iar elocventa spumanta nici nu ma convinge si nici nu ma satisface. Sunt din Missouri. Trebuie sa-mi arati." In cazul diagnosticianului, nu este vorba de scepticism ci de o nevoie adevarata de a vedea ceva cat mai apropiat de ceea ce vedeti dvs., in locul presupunerilor si rezumatelor dvs. Aratati-ne.

Descrieti simptomele problemei în ordine cronologica

Cele mai utile indicii despre natura unei probleme care apare frecvent, sunt evenimentele dinaintea manifestarii acesteia. Ar trebui, deci, sa descrieti ce faceati în momentul în care a aparut problema. Daca e vorba de comenzi din linia de comanda, un log al sesiunii care sa contina ultimele circa 20 linii poate fi foarte util.

Daca programul care a crapat are optiuni pentru diagnostic (ex: -v pentru verbose (eng: detaliat)), gânditi-va ce informatii furnizate pot fi utile si includeti-le în log.

Daca textul ajunge si fie foarte lung (mai lung de circa patru paragrafe), descrieti sumar problema la început, urmând apoi detaliile în ordine cronologica. Hackerii care va citesc o sa aiba o idee la ce sa se astepte.

Descrieti obiectivul, nu pasii intermediari

Daca încercati sa aflati cum puteti face un lucru (spre deosebire de cazul în care raportati un bug), începeti prin a va descrie obiectivul.Doar dupa aceea descrieti etapa intermediara la care v-ati blocat.

Adesea cei care au nevoie de ajutor au în minte un obiectiv greu de atins dar ramân blocati într-o etapa pe care o considera necesara pentru realizarea acelui obiectiv. Atunci, ei solicita ajutor pentru a depasi etapa, dar nu îsi dau seama ca poate calea aleasa e gresita.

Stupid Cum fac sa selectez culorile în FooDraw, dându-le valorile hexazecimale? Inteligent Încerc sa schimb (în FooDraw) paleta de culori a unei imagini. Singurul mod în care cred ca s-ar putea face asta e sa schimb manual fiecare culoare din paleta, dar nu îmi dau seama cum se introduc direct valorile hexazecimale pentru culori. A doua întrebare este mai buna, pentru ca permite formularea unui raspuns în care sa se sugereze un instrument mai potrivit pentru sarcina respectiva.

Nu solicitati raspunsuri private

Hackerii considera ca rezolvarile problemelor trebuie sa fie facute în public, printr-un proces transparent în care primele tentative de raspuns ar trebui sa fie corectate de catre cei mai experimentati, când acestia observa ca sunt incomplete sau incorecte. În acest fel ei pot fi recompensati prin recunoasterea competentelor si cunostintelor de catre comunitate.

Când cereti un raspuns privat întrerupeti procesul în sine si anulati potentialele beneficii. Nu faceti acest lucru. Este alegerea celui care raspunde sa o faca privat, si acest lucru se întâmpla de obicei pentru ca întrebarea e prost formulata sau atât de banala încât nu prezinta interes pentru ceilalti.

Exista o singura exceptie de la regula. Daca întrebarea e probabil sa genereze multe raspunsuri similare, cuvintele magice sunt "trimiteti-mi mie raspunsurile, si o sa fac un rezumat pe lista ". E elegant si preveniti încarcarea listei de mail sau newsgroup-ului cu o mare de raspunsuri,majoritatea identice (trebuie sa va tineti de cuvânt cu rezumatul).

Puneti întrebari concrete, punctuale

Întrebarile deschise dezbaterilor tind sa fie vazute ca pierdere de vreme. Persoanele care va pot da cele mai folositoare raspunsuri sunt totodata si cele mai ocupate (fie si pentru ca ei sunt cei care au cel mai mult de contribuit). Ei sunt de obicei alergici la chestiuni care pot mânca un timp nedeterminat, asa ca nu apreciaza acest gen de întrebari.

E mai probabil sa primiti un raspuns folositor daca prezentati o problema concreta (solicitati indicatii, trimiteti cod, doriti validarea unui patch, etc). Îti vor putea astfel concentra atentia asupra problemei si vor putea pune o limita superioara a timpului alocat dvs.

Pentru a întelege, gânditi-va la expertiza lor ca la o resursa abundenta si la timpul disponibil ca la o resursa rara. Cu cât solicitati mai putin timp alocat, cu atât e mai probabil sa primiti un raspuns de la un hacker foarte bun dar foarte ocupat.

E bine deci sa încercati minimizarea timpului necesar pentru a va raspunde, ceea ce nu e întotdeauna acelasi lucru cu simplificarea problemei. De exemplu, „Puteti sa-mi indicati o explicatie buna pentru X?“ e o întrebare mult mai buna decât „Puteti sa-mi explicati X, va rog?“ Daca aveti un program care nu functioneaza, e mai bine de obicei sa întrebati ce este gresit în cod decât sa cerei sa vi-l repare cineva.

Când întrebati despre cod

Nu rugati pe altii sa va gaseasca problemele în codul dvs. fara a le da un indiciu asupra carui fel de problema ar trebui sa caute. Daca postati câteva sute de linii de cod odata cu comentariul "nu functioneaza" veti fi ignorat. Postarea a 12 linii de cod cu comentariul "dupa linia 7 ma asteptam sa vad <x> dar am primit <y>" are sanse mult mai mari sa va obtina un raspuns.

Daca doriti doar o evaluare a codului, mentionati asta la început, si fiti expliciti în privinta caror zone credeti ca trebuiesc evaluate.

Nu puneti întrebari din tema pentru acasa

Hackerii depisteaza usor astfel de întrebari, pentru ca pe majoritatea le-am rezolvat si noi. Acele probleme sunt pentru ca dvs sa le rezolvati, ca sa învatati ceva. E OK sa cereti mici indicatii, dar nu solutia completa.

###########################################################################
21:13 10/31/2016 Oprit testul dupa o ora ca ma dureau degetele tinute "cracanat"
asa ca de lene am inceput sa gindesc la  Tastura programabila (hard)
problema prea complicata asa ca am revenit la varianta "cracanata"
###########################################################################

Daca suspectati ca o întrebare ce v-a fost adresat? face parte din aceasta categorie, dar totusi nu aveti un raspuns, puteti încerca si întrebati în grupurile de utilizatori sau (în ultima instanta) pe listele pentru utilizatori. În timp ce hackerii vor depista natura problemei, utilizatorii mai avansati va pot da macar unele indicatii.

Reduceti numarul întrebarilor irelevante

Rezistati tentatiei de a încheia mesajele cu întrebari lipsite de continut de genul „Poate sa ma ajute cineva?“ sau „Exista vreo solutie?“. În primul rând, daca ati descris macar pe jumatate coerent problema, astfel de adaugiri sunt superflue. În al doilea rând, pentru ca sunt superflue, sunt iritante si vi se poate raspunde cât se poate de corect din punct de vedere logic "Da, poti fi ajutat" sau "Nu, nu te poate ajuta nimeni."

În general, este bine sa evitati întrebarile cu raspuns da/nu. yes-or-no answer

Urgent pentru dvs, nu si pentru noi

Nu solicitati un raspuns rapid, chiar daca aveti nevoie de el, marcând mesajul ca Urgent. E problema dvs, nu a noastra. Mimarea unei urgente e neproductiva: majoritatea hackerilor va sterge pur si simplu mesajul, ca o încercare egoista si obraznica de a primi atentie speciala.

Exista o mica exceptie de la regula. Daca mentionati ca folositi un program în circumstante ce-i ofera o expunere publica mare, e posibil sa primiti atentie; într-o astfel de situatie, daca sunteti presat de timp, si spuneti asta politicos, aveti sansa si primiti un raspuns mai rapid.

Este totusi riscant sa faceti presupuneri ca hackerii vor fi interesati doar din acest motiv, valorile lor fiind probabil diferite. Si postati de pe Statia Spatiala Internationala probabil ca se califica, dar daca postati din partea unei mari organizatii caritabile sau politice aproape sigur nu. Un mesaj de genul "Urgent: ajutati-ma sa salvez balenele verzi!" va va face tinta unui flame chiar din partea hackerilor care considera salvarea balenelor verzi un lucru important.

Daca nu va este clar de ce e asa, recititi acest document pâna când întelegeti, înainte sa postati în vreun fel.

Putina politete nu strica

Fiti politicos. Folositi "Va rog" si "Multumesc pentru atentie". Aratati ca apreciati faptul ca sunteti ajutat gratis.

Sincer, politetea nu este la fel de importanta (si nu este un substitut) ca scrierea corecta, clara, precisa, evitarea formatelor proprietare, etc; am prefera sa primim mesaje mai abrupte, dar tehnice, decât unele vagi, pline de politeturi (tineti cont ca ne plac problemele din care avem ceva de învatat).

Totusi, daca nu sunteti foarte tehnic, putina politete va va ajuta sa primiti un raspuns.

(Trebuie mentionat ca singura obiectie serioasa pe care am primit-o de la hackeri veterani la acest HOWTO, se referea la recomandarea noastra anterioara de a folosi "Multumesc cu anticipatie". Unii au considerat ca sugereaza intentia de a nu multumi ulterior. Recomandarea noastra e fie sa folositi "Multumesc cu anticipatie" ai si multumiti ulterior celor care v-au raspuns, sau sa folositi doar la final o formula de genul "Multumesc pentru atentie")

Reveniti cu descrierea solutiei

Dupa rezolvarea problemei, reveniti cu un scurt mesaj pentru cei care v-au ajutat; spuneti-le ce-a iesit si multumiti-le pentru ajutor. Daca problema a captat suficient interes pe o lista de mail sau newsgroup, acolo ar trebui sa postati aceasta notita.

Ideal, raspunsul ar trebui sa fie în thread-ul pornit de la întrebarea initiala si ar trebui si fie etichetat cu ceva de genul REZOLVAT în linia de subiect. Pe listele cu trafic mare, un cititor care va vedea un thread despre "problema X" va sti sa nu piarda timpul cu acel thread daca vede un mesaj cu subiectul "problema X - REZOLVAT" (în afara de cazul în care problema este interesanta pentru el) si îti poate folosi timpul rezolvând alte probleme.

Notita finala nu trebuie sa fie lunga; un simplu "Salut, era un cablu defect. Multumesc tuturor. - Bill" e mai bun decât nimic. De fapt, un sumar este mai bun decât o expunere pe larg, daca problema nu era extrem de complexa. Spuneti ce anume a rezolvat problema, dar nu e nevoie sa repetati toata secventa cu diagnosticul.

Pentru problemele mai complexe, puteti descrie pe scurt cum a decurs analiza. Prezentati formularea finala a problemei. Spuneti întâi ce a functionat ca solutie si indicati potentialele cai care nu duc în final la nici un rezultat. Caile gresite de rezolvare trebuie sa apara dupa metoda corecta si celelalte detalii, pentru a nu transforma totul într-un roman politist. Numiti persoanele care v-au ajutat; o sa vi-i apropiati în acest fel.

Un astfel de sumar va fi gasit de cei care cauta în arhiva listei/newsgroup-ului si le va indica exact ce a functionat pentru dvs., putându-i ajuta eventual si pe ei.

În ultimul rând, mesajul dvs va da satisfactie tuturor celor implicati, aratând ca problema a fost rezolvata. Daca nu sunteti o persoana tehnica sau hacker, credeti-ne pe cuvânt ca sentimentul e foarte important pentru acei guru si specialisti care v-au ajutat. Problemele care se lungesc si nu au o finalitate sunt frustrante; hackerii simt nevoia de a le vedea rezolvate. Karma câstigata raspunzând acestei dorinte o sa va fie de mare ajutor data viitoare când aveti nevoie sa întrebati ceva.

Gânditi-va cum îi puteti ajuta pe altii sa nu aiba aceeasi problema în viitor. Întrebati-va daca o mica mentiune în FAQ sau documentatie ar ajuta, si daca da, faceti-o si trimiteti-o celui care se ocupa de ele.

Printre hackeri, acest comportament e mult mai important decât politetea conventionala. În acest fel câstigati o reputatie de bun jucator, un câstig important pentru dvs.

Cum se interpreteaza raspunsurile

RTFM si STFW: cum îti dai seama ca ai sfeclit-o

E o veche traditie: daca primiti un raspuns care contine doar "RTFM" (Read The Fucking Manual), cel care vi l-a trimis considera ca ar fi trebuit sa cititi manualul. Aproape sigur are dreptate. Cititi-l!

RTFM are o ruda mai tânara. Daca raspunsul contine doar "STFW" (Search The Fucking Web), cel care vi l-a trimis considera ca ar fi trebuit sa cautati pe Web. Aproape sigur are dreptate. Cautati! (Varianta mai putin dura este "Google este prietenul tau!").

Pe un forum Web, vi se poate spune sa cautati în arhivele forumului. Cineva v-ar putea chiar indica un thread anterior în care s-a discutat deja problema. Nu va bazati pe asta; cautati înainte de a întreba.

De multe ori, cel care va raspunde asa are manualul sau o pagina de web în fata si poate vedea ca (a) informatia pe care o cereti e usor de gasit si considera ca veti învata mai mult cautând singur decât daca vi se da "mura-n gura".

Nu ar trebui sa va simtiti jignit; dupa standardele noastre va trateaza cu respect prin simplul fapt ca nu va ignora. Ar trebui sa-i fiti recunoscator pentru bunavointa.

Daca nu întelegeti...

Daca nu întelegeti un raspuns, nu cereti imediat clarificari. Folositi aceleasi unelte ca înainte de a întreba (manual, FAQ, web, etc) pentru a-l întelege. Daca tot e nevoie si cereti lamuriri, aratati ce-ati învatat.

De exemplu, daca va spun: "Se pare ca aveti un zentry agatat; trebuie resetat", nu veniti cu "Ce e un zentry?" în loc de "OK, am citit manualul si zentry-urile sunt mentionate la optiunile -z si -p. Niciuna nu se refera la resetarea lor. E una din ele, sau îmi scapa ceva?"

Cum sa tratati obrazniciile

Mult din ce poate parea obraznicie, în cercurile noastre nu este intentionat jignitor. E mai degraba un produs al stilului direct de comunicare între persoane mai atente la rezolvarea problemelor decât la menajarea sentimentelor.

Când simtiti asa ceva, încercati sa ramâneti calm. Daca cineva depaseste limitele, e foarte probabil ca un veteran sa-i atraga atentia. Daca lucrul asta nu se întâmpla si dvs va pierdeti calmul cu cineva, e posibil ca acela sa se fi purtat în normele obisnuite si dvs sa cadeti vinovat. Bineînteles, va vor scadea sansele sa primiti informatiile solicitate.

Pe de alta parte, ocazional o sa fiti întâmpinat cu obraznicii si comportament agresiv, neîndreptatite. E acceptabil în acest caz sa îl mustruluiti sever pe ofensator. Când faceti asta, însa, fiti foarte, foarte sigur pe pozitia dvs. Linia între o mustrare pentru comportament si pornirea unui flame-war inutil e atât de subtire încât chiar hackerii o trec de multe ori; daca sunteti un nou venit, sansele sunt mari ca discutia sa degenereze. Daca ati venit pentru informatii, nu distractie, e mai bine sa nu riscati si sa lasati tastatura în pace.

(Unii sustin ca multi hackeri sufera de o forma de autism sau Sindromul Asperger, si le lipsesc câteva circuite din creier care controleaza interactiunea sociala. Poate e, poate nu e adevarat. Daca nu sunteti hacker, ar ajuta sa puteti tolera excentricitatile noastre, chiar daca sunteti convins ca nu suntem normali. N-aveti decât. Nu ne intereseaza; ne place sa fim ceea ce suntem, si suntem în general sceptici la diagnostice de acest gen).

În sectiunea urmatoare vom vorbi despre altceva: genul de obraznicii pe care le veti întâlni când dvs va comportati gresit.

Cum sa nu va purtati ca un loser

sansele sunt ca mai devreme sau mai târziu sa intrati în conflict cu comunitatea hackerilor, chiar de mai multe ori, în moduri descrise aici sau similare. Vi se va spune exact ce-ati gresit, probabil într-o maniera mai colorata. În public.

Când se întâmpla asa ceva, cel mai rau lucru pe care-l puteti face e sa va plângeti despre ceea ce vi s-a întâmplat, si pretindeti scuze, zbierati, declarati greva foamei, amenintati cu procese, pârâti la angajatori, etc. Iata ce-aveti de facut:

Depasiti momentul. E normal. E chiar santtos si benefic.

Standardele comunitatii nu se tin singure: sunt tinute de cei care le aplica, vizibil, în public. Nu va plângeti ca nu v-au fost adresate criticile în particular: nu asa merge. Nu e deloc folositor sa insistati ca ati fost insultat când cineva spune ca nu aveti dreptate sau ca e de alta parere. Sunt atitudini de loser.

Pe anumite forumuri de hackeri, dintr-o prost înteleasa politete, s-a interzis comentarea greselilor din post-uri, cu regula "Nu spuneti nimic, decât daca vreti sa ajutati.".Rezultatul a fost ca persoanele cu contributii valoroase au plecat,lasând forumul inutilizabil ca forum tehnic.

Alegeti: ori exagerat de prietenos (în sensul de mai sus) ori eficace.

Retineti: când un hacker va spune c-ati gresit si va cere sa nu se repete (indiferent cât de abrupt), o face în beneficiul (1) dvs si (2) al comunitatii. Ar fi mult mai usor pentru el sa va ignore si sa filtreze mesajele dvs. Daca nu puteti fi recunoscator, aveti macar un minim de demnitate, nu va plângeti si nu asteptati sa fiti tratat ca o papusa fragila doar pentru ca sunteti nou-venit, cu fire hipersensibila si iluzii de marire.

Uneori veti fi atacat personal de cineva, fara un motiv aparent, chiar daca nu ati gresit (sau ati gresit doar în imaginatia unora). În acest caz, daca va plângeti e sigur ca o sa o încurcati.

De obicei, acestia sunt habarnistii care se considera experti, sau pseudo-psihologi care va testeaza limitele. Ceilalti cititori ori îi ignora, ori gasesc alte modalitati de a-i trata. Comportamentul acesta le creeaza doar lor probleme si nu ar trebui sa va priveasca.

Nu va lasati antrenat în flame-war-uri. Cel mai bine le ignorati, dupa ce verificati ca sunt într-adevar flame-uri si nu indicatii despre ce-ati gresit, si nici sugestii subtil formulate referitoare la problema dvs (se poate întâmpla).

Întrebari pe care sa nu le puneti

Iata câteva exemple clasice de întrebari stupide si la ce se gândesc hackerii când nu le raspund.

I: Unde gasesc programul X ?

R: Unde l-am gasit si eu, desteptule, pe pagina de rezultate a unei cautari pe Web. Nu stii sa folosesti Google?

I: Cum folosesc X ca s? fac Y ?

R: Daca vrei sa faci Y, ar trebui sa întrebi cum se face fara sa presupui o metoda care, poate, nu e potrivita. Întrebarile de forma asta adesea indica o persoana care nu doar ca nu stie nimic despre X, dar nici nu atie foarte bine ce vrea sa faca si e pierduta în detalii. De cele mai multe ori e mai bine sa fie ignorata pâna poate formula problema mai bine.

I: Cum îmi pot configura prompt-ul shell-ului?

R: Daca stii destule încât sa întrebi asta, stii si ca raspunsul e în manual.

I: Pot sa folosesc Bass-o-matic ca sa convertesc un document AcmeCorp în TeX ?

R: Încearca si vezi. Daca ai fi facut-o, a) stiai raspunsul si nu-mi pierdeai timpul

I: {Programul, configuratia, comanda SQL} nu merge

R: Asta nu e o întrebare, si n-am de gând sa extrag informatii cu forceps-ul de la tine, am alte lucruri mai bune de facut. Când vad asa ceva, reactia mea e una dintre:

  • mai ai ceva de adaugat?
  • ce nasol, sper sa se rezolve
  • si ce treaba am eu cu asta?

I: Am probleme cu statia mea Windows. Ma puteti ajuta?

R: Da, arunca rahatul ala de la Microsoft si instaleaza-ti Linux sau BSD.

Not?: puteti pune întrebari referitoare la masini Windows daca sunt despre un program care functioneaza si pe Windows, sau interactioneaza cu masini Windows (adica Samba). Nu fiti surprins daca vi se raspunde ca problema e în Windows, nu în program, pentru ca Windows e atât de prost încât situatia e frecvent?.

I: Am un program care nu merge. Cred ca biblioteca X e defecta.

R: Desi e perfect posibil sa fiti primul care observa o problema cu apelurile sistem sau bibliotecile folosite intens de sute si mii de oameni, e mult mai probabil ca nu stii despre ce vorbeati. Acuzatiile serioase necesita dovezi serioase; când faceti o astfel de afirmatie, trebuie si documentati eroarea pe larg.

I: Am probleme când instalez Linux sau X. Ma puteti ajuta?

R: Nu, trebuie sa fiu lânga tine ca sa fac asta. Întreaba utilizatorii locali de Linux.

Not?: întrebarile despre instalarea Linux sunt binevenite pe un forum sau lista despre o distributie anume, daca problema este specifica acelei distributii; de asemenea, pe forumurile locale de utilizatori, caz în care descrieti precis ce nu functioneaza. Cautati cu grija însa, folosind si cuvântul cheie "linux", informatii despre hardware-ul suspect.

I: Cum pot sa sparg parola de root/câstig drepturi de operator/citesc emailul cuiva?

R: Esti un ticalos ca încerci sa faci asta si un prost ca ceri unui hacker sa te ajute.

Întrebari bune, întrebari gresite

În final, o sa demonstrez cum se pun întrebarile inteligent, prin exemple; perechi de întrebari despre aceeasi problema, una stupida si una inteligenta.

Stupid Unde gasesc ceva despre Foonly Flurbamatic? Întrebarea cere un STFW.

Inteligent Am încercat sa gasesc ceva pe Google despre Foonly Flurbamatic 2600, dar nu am gasit nimic interesant. Unde as putea gasi documentatie despre programarea lui? A trecut de STFW, se pare ca are o problema reala.

Stupid foo nu se compileaza. De ce e busit? Presupune ca altcineva a gresit. Arogant.

Inteligent foo nu se compileaza pe Nulix 6.2. În FAQ nu e mentionat nimic special despre Nulix. Iata un log al compilarii. Fac eu ceva gresit? A descris contextul, a citit FAQ, arata care e eroarea si nu presupune ca problema e din vina altcuiva. Poate merita atentie.

Stupid Am probleme cu placa de baza. Poate sa ma ajute cineva? "Aha. Ai nevoie si sa-ti schimbam scutecele?", urmat de apasarea tastei Del.

Inteligent Am încercat X, Y si Z pe o placa de baza S2464. Nu a mers, asa ca am încercat A, B si C. Când am facut C s-a întâmplat, dubios, D. E clar ca ciocoflenderul se brustureste, dar nu cum ar trebui. Care sunt cauzele uzuale de brusturire pe placile Athlon MP? Puteti sa-mi mai sugerati alte teste pe care le pot face? asta, pe de alta parte, merita un raspuns. A demonstrat ca-si foloseste creierul, în loc sa astepte sa-l loveasca o solutie.

La ultima întrebare, observati si distinctia între "Dati-mi o solutie" si "Va rog sa ma ajutati sa-mi dau seama ce nu merge".

Ultima întrebare e bazata pe un incident real din August 2001, pe lista linux-kernel (lkml). Eu (Eric) eram cel ce punea întrebarea. Mi se tot bloca o masina cu placa de baza Tyan S2462. Membrii listei mi-au furnizat informatiile cheie de care aveam nevoie.

Punând întrebarea asa cum am facut-o, le-am dat cititorilor ceva de care sa se agate; le-a fost usor sa se implice. Am aratat respect pentru colegii mei si i-am invitat sa ma trateze ca egal. Am aratat respect pentru timpul lor, aratându-le ce-am eliminat deja ca posibile cauze.

Ulterior, când am multumit tuturor si am remarcat cât de eficient am cooperat, un membru lkml a facut observatia ca asta nu s-a întâmplat pentru ca eram un nume pe acea lista, ci pentru ca am formulat întrebarea corect; sunt sigur ca avea drepate.

Hackerii sunt o meritocratie fara mila; sunt sigur ca avea dreptate si daca as fi fost un "burete", as fi fost ignorat sau flambat indiferent cine eram. Sugestia lui de a scrie despre acest incident pentru a îi educa pe altii a dus la aparitia acestui ghid.

Daca nu vi se raspunde

Daca nu primiti nici un raspuns, nu o luati personal, în sensul ca nu vrem sa va ajutam. Uneori chiar nu stie nimeni raspunsul. A nu primi un raspuns nu înseamna ca ati fost ignorat, desi e greu sa vedeti asta din exterior.

În general, sa retrimiteti aceeasi întrebare e o idee proasta. E inutil si deci deranjant.

Încercati sa gasiti ajutor în alta parte, în locuri mai potrivite nevoilor începatorilor.

Exista multe grupuri locale sau online de utilizatori care sunt entuziasti, fara a fi scris vreodata software. Aceste grupuri se formeaza pentru ca membrii sa se poata ajuta între ei sau pentru a-i ajuta pe începatori.

De asemenea, sunt multe companii, mai mari sau mai mici, pe care le puteti contracta pentru asistenta tehnica (Red Hat si Linuxcare sunt printre cele mai cunoscute; sunt multe altele). Nu fiti oripilat de ideea de a plati pentru asistenta! În definitiv, daca masinii dvs i s-ar arde garnitura de chiulasa, ati duce-o la un mecanic si ati plati reparatia. Chiar daca software-ul nu v-a costat nimic, nu va puteti astepta ca support-ul sa fie întotdeauna gratuit.

Pentru software foarte raspândit, cum e Linux-ul, sunt cel putin 10.000 utilizatori la fiecare dezvoltator. E imposibil ca o singura persoana sa asigure support la peste 10.000 utilizatori. tineti cont ca desi platiti pentru support, tot platiti mult mai putin decât daca ar fi trebuit sa cumparati si software-ul (în plus, support-ul pentru software-ul comercial este mai scump si de calitate mai proasta decât support-ul pentru software open-source).

Cum sa raspundeti la întrebari

Fiti îngaduitor. Stress-ul cauzat de probleme îi poate face pe oameni sa para obraznici sau prosti, chiar când nu sunt.

Comentati o greseala off-line. Nu e necesara umilirea publica din cauza unei simple greseli. Un începator cu adevarat s-ar putea sa nu stie cum sa caute în arhive, sau unde este postat un FAQ.

Daca nu sunteti siguri de un lucru, spuneti asa! Un raspuns gresit care suna competent e mai rau decât nici un raspuns.Nu dati indicatii gresite doar pentru ca e distractiv sa pari expert. Fiti onest si sincer; dati un bun exemplu atât pentru cel care întreaba cât si pentru ceilalti.

Daca nu puteti ajuta, nu încurcati. Nu faceti glume despre proceduri care ar putea strica sistemul utilizatorului, pot fi interpretate ca indicatii.

Puneti întrebari de control pentru a extrage mai multe detalii. Daca sunteti bun la asta, cel care a întrebat poate afla lucruri noi, si de ce nu, chiar dvs. Încercati sa transformati o întrebare gresita într-una buna.

Deti un simplu "RTFM" este justificat când raspundeti unui lenes, directii catre documentatie (chiar în forma unor cuvinte cheie de folosit pe Google) sunt si mai bune.

Daca raspundeti, cu ceva util. Nu sugerati solutii greoaie când de fapt cel care întreaba foloseste metoda sau uneltele gresite. Sugerati uneltele potrivite. Reformulati întrebarea.

Ajutati comunitatea sa învete din întrebare Când dati de o întrebare buna, întrebati-va cum poate fi îmbunatatita documentatia ca sa nu mai fie pusa aceeasi întrebare în viitor. Trimiteti apoi un patch celui care întretine documentatia.

Daca a trebuit sa va documentati pentru a raspunde, aratati cum ati facut, nu faceti sa para ca ati scos raspunsul din burta. A raspunde unei întrebari e ca si cum i-ati da unui om o pâine, a-i arata cum sa caute singur e ca si cum i-ati arata cum se obtine pâinea.

Alte resurse

Daca aveti nevoie de informatii de baza, despre cum functioneaza calculatoarele, Internet-ul, Unix-ul, vedeti The Unix and Internet Fundamentals HOWTO.

Când publicati software sau patch-uri pentru software, urmariti instructiunile din Software Release Practice HOWTO.

Multumiri

Evelyn Mitchell a contribuit cu exemple de întrebari gresite si a inspirat sectiunea "Cum sa raspundeti la întrebari". Mikhail Ramendik a contribuit cu sugestii valoroase....

auto-multumiri

lui Dan Colibasi ca a corectat textul ca sa se vada corect fara dacritice care apareau cu  ????  cum se vede mai jos:

begin cut

cu mousul pus pe imagine se obtine "roll-over"


end cut

###########################################################################
inceput "depanusare"20:16 10/31/2016 terminat operatiunea 12:18 AM 9/8/2018
###########################################################################
Home

 

                                © 2009~2085 OSCII-Lab               Home    Popescu-Colibasi          Free counters!