Sunt articole care exemplifica ce sustin si ca sa fiu sigur ca nu dispar din locatia originala apelind la performantul instrument "copy&paste" le fixez la mine pe site. Pornind de la ele cu resursele mele limitate caut sa le adaug TVA.(fara "Taxa" mai mult "Valoare Adaugata") Ca reusesc sau nu asta este alta poveste. Sursa-voxpublica
S-a
spus ca exista trei feluri de oameni: cei care fac lucrurile sa se
întâmple, cei care asista la lucruri cum se întâmpla si cei care se
întreaba ce s-a întâmplat. Când este vorba de consolidarea spiritului
cetatenesc, nu se poate conta pe cei din ultimele doua categorii. Doar
cei ce apartin primei categorii reusesc sa se ridice de la conditia de
locuitor – simplu numar într-un recensamânt – la statutul de cetatean. Pentru
multi, „democratia participativa” pare un pleonasm. Ei considera ca
democratia implica, în mod automat, participarea. Eroare. Diferentele
între o democratie participativa si una pasiva, reluctanta, sunt
substantiale. În ultima analiza, fibra democratiei este determinata
exact de calitatea participarii. Participarea separa. De aceea,
daca privesti o harta a lumii într-un mod neconventional, în loc de
munti, ape si deserturi, poti observa tari de cetateni si tari de
simpli locuitori. Mai exista o categorie speciala, numita de engleza
britanica denizen. Potrivit dictionarelor, el este „un
locuitor, un rezident sau un obisnuit – o persoana care frecventeaza un
anume loc” sau un „strain cu drept la rezidenta si cu anumite drepturi
cetatenesti”. Limpede – participarea se structureaza pe mai multe
niveluri. Privarea de drepturi datorata unui slab context
democratic si autoprivarea de drepturi prin dezinteresul de a fi
un cetatean responsabil sunt cauzele principale pentru ceea ce se
întelege prin democratura – „înlocuitor” de democratie sau dictablanda – un soi de dictatura mai blânda. Ce
sa mai spunem despre o dictatura autentica? Sa ne gândim doar la
cosmarul de a fi numit cetatean în timpuri total nedemocratice. De la
„Cetatene Danton!” la ”Cetatene Robespierre!”, de la
„Cetatene Tukacevschi!” la „Cetatene Buharin!” ori de la „Cetatene
Patrascanu!” la „Cetatene Raceanu!” a fi numit cetatean nu înseamna
nimic altceva decât pedeapsa capitala. De aceea, exista putine eforturi
mai nobile decât restaurarea notiunii de cetatean. Pentru a
determina calitatea unei democratii nu trebuie “sa fii cineva”.
Celebrul judecator american Louis D. Brendeis are dreptate: „Functia politica cea mai importanta este aceea de simplu cetatean”.
A nu lua în serios aceasta functie poate conduce la dezastru si la cea
mai grava dintre demisiile morale cu putinta. Nu e întâmplator ca
tocmai Václav Havel scrie: „Tragedia omului modern nu este ca el
stie din ce în ce mai putin despre rostul vietii sale dar ca asta îl
deranjeaza din ce în ce mai putin”. Exista
drepturi si raspunderi pe care le poti transfera prin procura. Exista
însa si cele ce nu pot fi trecute în seama altcuiva, în nici un chip.
Nu poti urâ sau iubi prin procura. Tot asa, nu poti sa transferi, prin
procura, exercitarea unor anumite raspunderi cetatenesti. Ideea
ca îti îndeplinesti obligatiile de cetatean doar pentru ca în ziua
alegerilor votezi este falimentara. Abia dupa ce ai investit încredere
în cei alesi trebuie sa-ti exerciti obligatiile de cetatean. Alesul
trebuie sa simta, în fiecare clipa, ca nu exista fara vointa celui ce
l-a ales. Din nefericire, în sânul popoarelor de locuitori, lucrurile
stau exact invers. Sa iesi la vot o data la patru ani, iar între
doua alegeri sa te multumesti sa constati ca lucrurile merg prost
înseamna ca esti, de fapt, parte a problemei si, în nici un chip, parte a
solutiei. A te rezuma sa tuni si sa fulgeri împotriva celor pe care
i-ai ales iar acum nu dau doi bani pe tine este la fel de util ca si
batutul tintelor în apa. Pervertirea raportului ales-alegator nu
se datoreaza doar lipsei de obraz a celui dintâi, ci si lipsei de
raspundere a celui de-al doilea. Scrupule firave în ograda alesului si
gramezi de indiferenta în ograda alegatorului – iata reteta unui mariaj
cetatenesc devastator. Ca sa nu mai pomenesc de preacuvioasa Opozitie,
care, odata devenita Putere, se dovedeste o patroana de bordel politic
la fel de hrapareata ca si cea dinaintea ei.
Despre secolul al XXI-lea s-au spus tot felul de vorbe mari. Una, repetata ad nauseam,
este cea a lui Malraux potrivit caruia acest veac va fi unul religios
sau nu va fi deloc. Gândindu-ma la fanatismul produs în numele unei
religii ori a alteia, mai degraba cred ca, daca dorim sa vedem o lume
ceva mai echitabila, un pic mai fericita si mai putin zgâltâita de
conflicte apocaliptice, paradigma acestui veac trebuie sa fie Cetateanul. (Cotidianul, 13 iunie, 2002)
accesind linkul ajungeti inapoi la insemnarea sursa Patriotism
accesind acest link ajungeti in pagina home a blog-ului
|